Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lianne86

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 19:41

Dat sowieso.... de "stelende" stuurde echt appjes, "Ik wil morgen gaan rijden en ik ben om 11.00 op stal en dat soort dingen.... dat was altijd "Ik wil.... Ik wil.... Ik heb... Ik ik ik..." :')

En nu is het alleen met het binnenzetten even een mededeling :') Maar dat komt omdat we daar de week ervoor ook over geappt hadden of zij toevallig op stal was om hem binnen te zetten en ik het anders zou gaan doen... (Als er gewoon slecht weer voorspelt is, dan mag ze dat gewoon :p en anders doet ze het toch wel omdat ze ook niet graag heeft dat ie met onweer buiten staat :p)

miekss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 22:33

Ik snap echt niet dat mensen niet dankbaar zij als je iemands paard MAG rijden. De eigenaren doen de bijrijder een dienst, die neemt een risico... als je dat zo hoort zou ik zelf wel weer 3x nadenken voor er een bijrijder komt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 22:39

miekss schreef:
Ik snap echt niet dat mensen niet dankbaar zij als je iemands paard MAG rijden. De eigenaren doen de bijrijder een dienst, die neemt een risico... als je dat zo hoort zou ik zelf wel weer 3x nadenken voor er een bijrijder komt

Dat vind ik ongenuanceerd. Ik zie het als een wederzijdse 'dienst' (of hulp) als een eigenaar door bijvoorbeeld tijdgebrek of zwangerschap een bijrijder zoekt. Bijrijder kan zijn hobby uitvoeren (eigenaar doet dienst) en de eigenaar heeft bijvoorbeeld vrije tijd (dienst bijrijder eigenaar).

Het is pas echt een dienst van de bijrijder als deze het paard echt traint, vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 22:42

Wij hebben enkel en alleen bijrijders omdat we anderen de kans willen geven om ook iets met paarden te doen.
Mensen die bijvoorbeeld niet veel geld hebben of niet op een manege mogen rijden van hun ouders.
Zelf heb ik die kans vroeger ook gehad en daar veel aan te danken.

Als het goed is verhuizen we in September, hooguit Oktober en daar kunnen de paarden aan huis en ik denk dat ik dan sowieso iemand voor Kim ga zoeken, maar dan wel echt op vaste dagen, niet zomaar in en uitloop.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 22:46

Precies. Ik heb ook geen bijrijder omdat ik het nodig heb.
meer omdat er iemand veel kan leren en bezig kan zijn met een paard. Het is speciaal als je op mijn paard mag rijden. Dat gebeurt niet zomaar.

BonteLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 22:49

Ik ben weer opzoek naar iemand helaas. Had een hele fijne maar die moest wegens prive omstandigheden stoppen. Dus we gaan weer op zoektocht... En het blijkt nog ook is knap lastig.

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 00:02

EskeGirl schreef:
miekss schreef:

Dat vind ik ongenuanceerd. Ik zie het als een wederzijdse 'dienst' (of hulp) als een eigenaar door bijvoorbeeld tijdgebrek of zwangerschap een bijrijder zoekt. Bijrijder kan zijn hobby uitvoeren (eigenaar doet dienst) en de eigenaar heeft bijvoorbeeld vrije tijd (dienst bijrijder eigenaar).

Het is pas echt een dienst van de bijrijder als deze het paard echt traint, vind ik.

Ik ben het eens met eskegirl ik begon met lucky omdat de eigenaresse zwanger was (ik doe haar een soort van dienst/hulp) maar ik en het paard hadden zo'n onwijze Klik dat ik haar gewoon mocht blijven verzorgen (eigenaresse doet mij een dienst)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 06:37

EskeGirl schreef:

Je doet het uit eigen belang, niet om de eigenaar te helpen. Alleen daarom zie ik het nooit als dienst.

De laatste stelling is ook niet compleet. Want als een bijrijder het paard zou trainen en de eigenaar heeft daar geen profijt van (recreatie ruiter en geen intentie om het paard te verkopen) is het nog steeds geen dienst.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 07:38

EskeGirl schreef:
miekss schreef:

Voor de een zal het een dienst zijn voor de ander niet.
toen mijn paard in pension stond en ik 7 dagen per week echt moest was het inderdaad een dienst. Nu mijn paard 24/7 buiten staat en alles gedaan wordt heb ik geen verzorgster echt nodig. na veel gezeik met 'nieuwe' verzorgsters had ik besloten vetzorgster loos verder te gaan. Echter kwam mijn oude verzorgster (die hem tijdens de verbouwing van mijn huis een maand lang dagelijks gedaan heeft) dat ze graaag weer zou willen verzorgen. Geef haar nu de kans om hem te doen, maar mocht ze stoppen komt er geen ander voor terug..

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 08:55

Ja dat geloof ik. Het brengt vaak veel ellende met zich mee totdat je die ene juiste hebt.
Die tocht/periode moet je ervoor over willen hebben.
Vaak geeft het frustratie en teleurstellingen.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 12:27

TurboTinker schreef:
Precies. Ik heb ook geen bijrijder omdat ik het nodig heb.
meer omdat er iemand veel kan leren en bezig kan zijn met een paard. Het is speciaal als je op mijn paard mag rijden. Dat gebeurt niet zomaar.

:j

Vandaag weer met verzorger/bijrijder naar paardje geweest. Ik kan echt alleen maar lof over haar praten. Ik ben echt helemaal happy dat Zorro nu een verzorger heeft die écht wil leren en niet alleen maar rondhobbelen en zolang deze maar wat leert. Zorro moet er ook wat aan hebben en niet schots en scheef worden, of niet meer goed aan de hulpen (dat was het geval bij de vorige bijrijders). Ging echt ontzettend goed vandaag. En goed betekent niet dat alles perfect ging en alles lukte maar wel dat ze haar best deed en het uiteindelijk goed oploste en begreep hoe en waarom. Echt een aanwinst, ik ga ook iedere keer met plezier met haar naar Zorro om haar weer nieuwe dingen bij te brengen of verfijnen.

Leptir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 20:59

Ik heb het ook altijd lastig gevonden de juiste te vinden.
In het verleden veel te maken gehad met teleurstellingen, zoals niet gaan (ook niet afmelden). Tuurlijk hoor je dat terug van stalgenoten. Of je spullen overal vandaan moet rapen/zoeken.
Ik ben wel terug gekomen van mijn voormalige eis dat ze 18+ moesten zijn.
Merk wel dat als je een juiste gemotiveerde vindt van 15 a 16 het vaak ook goed werkt qua hoe ik wil dat het gebeurt. Niet zo zeer te streng genomen, maar meer rijtips etc. Lessen nemen.

Ik heb dan wel een braaf paard, maar wel onder de juiste ruiter.
(s)Tinkers kunnen best drammers zijn af en toe

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 21:50

Ja, de mijne is braaf, maar ook geen heilige. :')

De 18 jarige die 2 weken terug kwam kijken. Liet na een week nog niks horen. Aju dan maar :')

Leptir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 22:10

Ja dan is 18+ ook niet echt meer een vereiste. Kijk ook liever naar de persoon zelf idd,

Zeker al sik naar mijzelf kijk. Ik was 13 en reed m mijn pony lekker alleen over de heide

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 22:30

SH_Bam schreef:
Ja dan is 18+ ook niet echt meer een vereiste. Kijk ook liever naar de persoon zelf idd,

Zeker al sik naar mijzelf kijk. Ik was 13 en reed m mijn pony lekker alleen over de heide

Tja, en dat zegt dus helemaal niks. Meisje wat ik had, had ook pony's gehad, reed er alleen buiten mee. Maar die miste behoorlijk wat ervaring hoewel ze dat zelf niet zo zag.

Dat is om deze reden dus ook afgelopen nu. Ik ga niet investeren in iemand die meent dit niet nodig te hebben.

Leptir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 22:35

In mijn geval weer wel. Maar ik doelde op dat leeftijd weinig zegt.
Heb volwassen mensen gezien die verstijfde van aangeleerde" angst. Dat is ook moeilijk weg te nemen

Ik heb zelf altijd paarden gehad en nu nog. Nooit een hoeven te verzorgen. Misschien is het voor mij allemaal gewoon te vanzelfsprekend voor de tijd van nu. Overigens is 13 jaar wel even 2 jaar geleden alweer (oefff)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 22:46

Ik ken ook genoeg mensen die een paard over de heide kunnen rondsturen, maar als het op het echte rijden aan komt blijven er maar weinig over.

Hier steeds veel reacties, maar als het puntje bij het paaltje komt komen er maar weinig opdagen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er aardig klaar mee ben, steeds over en weer mailen met zogenaamde enthousiaste mensen die het zo zien zitten en echt niet alleen willen komen rijden maar het ook geweldig vinden om met paarden bezig te zijn.....En toen stopte het email contact.....
Voor de terughoudende/bange /niet heel erg ervaren ruiter heb ik een paard en voor de fanatieke ruiter ook dus daar kan het niet aan liggen.
Ik vraag hulp in de verzorging en eens hulp met mijn andere paarden, rijles minimaal 1 keer in de maand op eigen kosten, ik heb al gratis grondwerkles er bij aangeboden, het lijkt me toch niet te veel gevraagd en juist een mooie kans om wat te leren.

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 23:05

ik heb morgen avond iemand die komt een wat ouder iemand dus even kijken hoe en wat

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 23:09

Ik verbaas me echt over wat voor een rare streken bijrijders uithalen..
Zou zo ontzettend blij zijn als ik het geluk had een verzorgpony te hebben waar ik ook nog eens op zou mogen rijden!
Zou je toch verwachten dat mensen ietsjes meer respect en zorg hebben voor de dingen, maar niet altijd dus :?

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 23:11

Daar zat ook mijn foute gedachtenkronkel dat het een win-winsituatie was... Het kan het zijn hoor ;)

Maar sommige zijn over het paard getild en denken echt dat je blij met ze moet zijn als verzorgster... Ook al kosten ze je alleen energie en frustratie :p

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 23:14

SH_Bam schreef:
In mijn geval weer wel. Maar ik doelde op dat leeftijd weinig zegt.
Heb volwassen mensen gezien die verstijfde van aangeleerde" angst. Dat is ook moeilijk weg te nemen

Ik heb zelf altijd paarden gehad en nu nog. Nooit een hoeven te verzorgen. Misschien is het voor mij allemaal gewoon te vanzelfsprekend voor de tijd van nu. Overigens is 13 jaar wel even 2 jaar geleden alweer (oefff)

Zij was 17. Lef had ze wel. Wilde ook tzt het bos in, maar dat mocht nog niet van mij. Eerst de basis dingen op orde (paardenknoop maken, niet hangen/terugtrekken, niet met die binnenteugel sturen, niet (alleen) met je teugel remmen... En meer)

Heeft ook niet zozeer met leeftijd te maken dus.

(Voor de duidelijkheid: zij heeft besloten te stoppen, ik heb haar niet weggestuurd)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 23:28

Lianne86 schreef:
Daar zat ook mijn foute gedachtenkronkel dat het een win-winsituatie was... Het kan het zijn hoor ;)

Maar sommige zijn over het paard getild en denken echt dat je blij met ze moet zijn als verzorgster... Ook al kosten ze je alleen energie en frustratie :p

waarom zou het een foute gedachtenkronkel zijn, in mijn ogen is en blijft het een win win en mogen heel veel mensen blij zijn dat anderen zo gek zijn om het voor hun dure hobby gratis beschikbaar te stelen voor een ander enkel voor wat hulp.

Paarden houden is niet gratis en komt met de nodige zorgen zeker als ze aan huis staan heel veel verkijken zich daar op, maar het is veel werk.
Ik zit nu al heel lang te wachten tot het wat minder regent ( regenpak is zoek) , ik moet nog gaan voeren een paar honderd meter lopen ik had eigenlijk ook wel op mijn bed willen liggen, scheelt de wekker gaat pas om 6.45 ;)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 23:34

Haha ja erg is dat he :') (ik had het geluk toen ik ze aan huis had, dat de achterdeur en de staldeur 5 meter van elkaar vandaan zaten :')) Maar wel geleerd dat ik ze nooit meer aan huis wil hebben :p Miste de controle en als ik een keer met werk langer moest werken zat ik altijd met "iemand anders vragen" en 9 van de 10 mensen doen het niet/niet goed vergeten dingen. Zo hatelijk :p

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 23:57

Hier is de stal ook oversteken, maar ze lopen buiten en dat is een stuk lopen en midden in de polder. :+
Maar ik heb het weer gered, snel een kliko geweekt hooi in de bak gegooid ipv in de slowfeeder en de draad verzet, nat tot mijn onderbroek, maar goed we gaan zo naar bed kan alles weer in de was. :D

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 12:15

Hier staan de paarden sinds december aan huis en zou nooit meer anders willen maar heb me ook flink vergist in het werk en veel meer zorgen wat het iedere dag weer met zich mee brengt!!
Pas had ik een meid op bezoek die om zich heen keek en doodleuk zei "het werk valt allemaal toch wel mee, zoveel is er hier niet te doen" %) %) -:(- tja op zulke zit ik niet te wachten...