Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Banyu

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 17:05

Alleen wei en stal.
paard staat wel halfpension maar voeren buiten en binnen zetten word door de stal eigenaar gedaan. Dus eigenlijk Hoeven wel alleen zelf de stal en wei te mesten inderdaad.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 17:18

50 euro is voor 2x pw opzich niet gek hoor.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 17:20

TurboTinker schreef:
50 euro is voor 2x pw opzich niet gek hoor.

Ik ook niet. Hier in omgeving worden wel hogere bedragen gevraagd!

Zat zelf duss voor 2x pw 50 te denken en voor 3x pw 75

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 17:29

Even kijken wat in de omgeving normaal is ;) Ken ook plekken waar ze voor het verzorgen al een bijdrage van 50 euro vragen :') puur om te poetsen en stalslaaf te spelen en ze krijgen nog mensen. Zou ik hier 100 euro vragen, zou ik nie mand krijgen, terwijl ze daar in de rij staan dan :')

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 17:45

Tjah het ligt ook aan de plaats natuurlijk. Bij de ene moet je je best doen om een paard tegen te komen en ergens anders staan er in elke straat 3 paarden..
In dat eerste geval zullen ze er meer voor over hebben idd dan in het tweede geval. Want ja, als het ergens goedkoper is... Nederlander he :P

Buiten het feit wat je mag doen vind ik het ook belangrijk dat het klikt en dat je plezier hebt. Ik vind het ook lekker om eens buiten te rijden en eens van de grond te werken. Als dat kan bij een iets duurdere per maand en bij de goedkopere niet, tjah dan ga ik toch maar voor de iets duurdere denk ik. Maar waar de grens ligt voor mij weet ik nog niet haha :P

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 17:56

Lijkt me dan een nette prijs hoor @ xx_Lyzet. Hier betaald mijn verzorgster niks. Voor bijrijden vraag ik echter wel een bijdrage van €50,- per maand excl. lessen. Zie wel graag dat er ook gelest wordt, maar is bespreekbaar. Bijdrage is trouwens ook bespreekbaar bij hele goede klik. Vind het belangrijker dat iemand serieus en goed is voor mn paard, dan de bijdrage.
Wat betreft in begin niet rijden, ik laat bij een kennismaking wel rijden, juist omdat ik bij de meesten daar tegen probleem aan loop dat het niet matcht... en anders alsnog na 2-3 maanden weer op zoek kan, en diegene zich dan ook net aan het hechten is enzo...

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 18:00

Is er iemand in nieuw-vennep of omgeving nieuw-vennep die een pony of paard heeft die ik in de vakantie kan bijrijden/beweging geven?
Ik heb al een verzorgpony, maar ik zou graag nog een pony willen bijrijden in de vakantie als ik toch genoeg tijd heb. O:)

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 18:09

Ik denk dat ik binnenkort toch weer een poging ga wagen. Mijn 3jarige merrie ben ik langzaam aan aan het beleren wat ze echt zo goed oppakt. Nog nooit zo een onverschrokken en leergierig paard meegemaakt. Mn instructrice denkt dat ik er binnen een maandje of 2 wel op zit (en ik heb haar pas net een maandje). Ze was ook binnen 2 dagen al helemaal thuis bij mij op stal en wandelt hier rond alsof ze hier al jaren woont. Ik zoek een bijrijder eigenlijk puur voor mijn eigen plezier, zodat ik op Boston kan rijden (op hem laat ik niemand anders rijden) en de bijrijder op Takoda, mijn merrie, zodat we samen lekker het bos in kunnen. Ook is het voor Takoda goed dat ik niet de enige ben die er met de tijd op zal rijden. Nu is ze natuurlijk nog niet zo ver maar het lijkt me leuk dat een bijrijder haar mee kan helpen met 'opleiden' en er van het begin bij is. Alleen ja... waar vind ik iemand die niet onzeker is, genoeg kennis en ervaring heeft of dit wil leren? Daar ben ik best huiverig voor aangezien ik bij de vorige die pas net zadelmak was alleen maar penny meisjes kreeg waar zowel ik en het paard niks mee konden. Verder is ze ook echt ontzettend leuk met grondwerk, iets nieuws vind ze helemaal geweldig. Het is echt een fantastisch leuk paard, maarja dus nog wel jong...

Afbeelding
Behulpzaam is ze ook, wei uitmesten is altijd feest := _O-

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 18:16

Haha @ xBostonx T is of ik naar mn eigen paard kijk. Pakt ook alles vast als ie de kans krijgt, en is idd ook nog jong en groen, waardoor het toch best lastig blijkt een fijne bijrijder te vinden.

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:03

Niveau maakt me totaal niet uit. Het gaat mij er meer om dat ze op de juiste manier met mijn paard omgaan en haar ook durven corrigeren als ze iets doet wat niet mag. Ze is heel lief en een echte slijmbal maar dat kan ook een nadeel zijn merk ik nu. Ze pakt je helemaal in als ze de kans krijgt :7 Ze is ook best speels en soms een beetje brutaal. Puur de leeftijd natuurlijk en niet gemeen bedoelt, maar als je haar ermee weg laat komen heb ik straks een opdringerig en onopgevoed paard. Dat is net het beetje ervaring wat je moet hebben. Bij mij is ze al niet meer zo opdringerig en weet ze dat wanneer ik zeg dat ze achteruit moet ze dat ook echt moet doen. Dat wil ik graag zo houden :o Verder is ze echt een ontzettend grappig en sociaal paard :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:16

Ja orecies dat. Mijne gedraagt zich bij mij ook wel hoor, maar met name met rijden zie ik terug dat er toch echt iemand op moet met wat meer ervaring. Mijne zoekt ook aan d ehand wel de grenzen op soms.

Iets anders wat ik wel n interessante discussie vind: zie nu diverse mensen op de BM die zich aanbieden enkel voor de zomervakantie. Hoe staat jullie daar tegenover? Niet in mijn regio hoor, maar persoonlijk zou ik echt niet iemand willen die alleen maar de vakantie komt en erna weer weg gaat. Is je paardje net beetje gewend en andersom.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:19

Ja lastig hoe je daarop kan uitzoeken.. Iig duidelijk in de ad zetten.
Mijn verzorgpaardje kon met 3 ook nog niks en was ook niet heel vriendelijk (bijten/trappen). Nu de vriendelijkheid hetzelve. Niet zelf ingereden maar is paar weekjes weg geweest (waar ik ook m'n twijfels over heb of dat wel zo'n goed adres was..). Toen ik het verantwoordelijk vond alleen over straat te kunnen heb ik lessen gevolgd (geen rij mogelijkheid bij paard thuis) en daar zijn we heel erg mee opgeschoten.

Dus ik zou je verzorgster zeker laten lessen en ik denk dat het ook misschien handig maar ook heel leuk is om haar (of hem natuurlijk) wat grondwerklessen te laten volgen! Kun je ook in de ad zetten en als ze ervoor open staan voor de grondwerklessen en een beetje leergierig zijn dan denk ik dat je ze zelf ook een beetje kunt vormen zo, als ze misschien in het begin niet zo weten hoe ze moeten handelen.
Maar de vraag is of je die tijd ervoor hebt natuurlijk :P lessen gewoon kosten verzorgster natuurlijk.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:21

darkadia schreef:
Iets anders wat ik wel n interessante discussie vind: zie nu diverse mensen op de BM die zich aanbieden enkel voor de zomervakantie. Hoe staat jullie daar tegenover? Niet in mijn regio hoor, maar persoonlijk zou ik echt niet iemand willen die alleen maar de vakantie komt en erna weer weg gaat. Is je paardje net beetje gewend en andersom.

Ik snap ook niet dat je dit als verzorgster wilt. Ja met de zomer hebben ze vrije tijd over maar je krijgt toch ook een band met zo'n dier.. En wil je na de zomer ineens niet meer met paarden te maken hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:23

Nee, zulke mensen mogen mijn huisje voorbij lopen.
Zou ze zelfs het liefste in de herfst/winter laten beginnen en als ze dat volhouden, de lente en zomer. :j

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:26

Ja maar, dat is toch ook logisch? Lekker de hele zomervakantie een paard tot je beschikking! Je helpt er een eigenaar mee, want die kan lekker op vakantie dan, Nog een zorg minder :)*

:=

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:39

Tuurlijk vind ik het alleen maar leuk als ze graag willen lessen, zeker met grondwerk. Dat juich ik alleen maar toe! Mocht het te duur zijn privé bij mijn instructrice (dat is wel een must, ik rij al 12 jaar bij haar en vertrouw haar als een van de weinige mijn paardjes toe) kunnen we altijd nog samen tegelijkertijd lessen. Ik met Boston, bijrijder met Takoda, net zo leuk en de kosten zijn dan al de helft. Ik zoek echt puur voor mn plezier, mn paarden staan aan huis en ik wil nooit meer op een manege of pension staan maar hier is alleen ook maar alleen. Vriendinnen staan verderop op pension maar afspreken lukt vaak moeilijker. Zou wel gezellig zijn om toch iemand te hebben waarmee ik zo mee het bos in kan. In overleg kan bijna alles, ligt er maar net aan wie ik tegen kom en wat zijn/haar mogelijkheden en interesses zijn :)

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:54

Ik heb net in dit topic geplaatst dat ik zoek naar een extra paardje in de zomervakantie, maar na jullie berichten zie ik pas hoe andere mensen daar over denken. Zelf heb ik daar nog niet overna gedacht maar ik ben het wel met jullie eens. Na een tijdje krijg je een band en wil je niet meer weg.
Ik kan het niet aanpassen dus laat het hier maar bij

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 20:00

@Caitlin_Me Dat soort oproepjes horen sowieso thuis in de Bokt Markt en niet in dit topic ;) Maar goed dat het je wel aan het denken heeft gezet. Je kan natuurlijk altijd een oproepje doen en misschien dat je na je vakantie wel nog 1-2 dagen per week mag/kan? Dan wordt het al een ander verhaal.

Hier wat betreft lessen inderdaad ook enkel bij de instructrices waar ik zelf ook bij les, ook met grondwerk. Heb zelf ook ORUN gedaan, dus deels kan ik ze zelf ook wel helpen, en vind dit ook super leuk (en kost ze dan ook nog eens niks), maar dan moeten ze er wel voor open staan. Werk zelf meer volgens klassiek/NH/academisch (beetje mix, ben niet van 1 vaste stroming, maar kijk naar wat voor het paard werkt). Ben ook best bereid daar tijd in te investeren, maar idd moet die investering dan ook van andere kant komen, en niet zoals ik eerder had als we samen waren alle tijd, maar als ze zelf ging kwam paardlief er maar kwartiertje uit bijv.

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:38

Oeps sorry. 8)7
Ik zal er opletten de volgende keer.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 22:04

Volgende week is mijn verzorgster er al anderhalve maand, en dat terwijl ze iedere keer 30 min. moet fietsen en alleen kan poetsen en ik haar dingen uitleg en laat oefenen met grondwerk dingen! Dat vind ik echt zo ontzettend knap van haar. Aankomende week maken we waarschijnlijk een begin met het rijden, en dan alleen nog stappen, sturen en stoppen (Natural Horsemanship is nieuw voor haar, dus wel prettig als we de tijd nemen om het goed aan te leren).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 22:11

TurboTinker schreef:
Zoals je dat bekijkt : de hobby voor een ander betalen. Klinkt gek. Maar zo is het wel. En daar begin ik niet aan. Paard is voor mijn plezier. En de bijrijder mag dat plezier delen. Maar voor niks gaat de zon op ;)

tja, en dan heb je ook nog eigenaren met meerdere paarden of druk werk, kleine kinderen, zwanger/ziek etc. en te weinig tijd/energie om het dier zo vaak beweging te geven als ze willen of het paard nodig heeft. En die eigenaren zijn blij wanneer ze een geschikte, betrouwbare bijrijder met voldoende rijniveau hebben gevonden. Dan is het voor hun te doen om hun eigen paard te kunnen hebben , of meerdere paarden kunnen trainen en help je elkaar op die manier ipv met geld.

Het rijden van andermans paard kost ons op dit moment veel meer dan een eigen die ik aan huis kan houden. Ik heb oppas nodig om naar les te kunnen en verbruik benzine om er te komen. Verder betaal ik mijn lessen ook zelf.
Mijn bijrijdpaard kost ons voor 2x per week rijden aan oppas en benzine nu ongeveer 80 euro per week. Daar komt nog priveles bij a 25 euro per week. Het is al een dure hobby. Moest ik ook nog een "leasebedrag" betalen dan hield het echt op.

Ik snap heel goed dat wanneer je geen eigen paard kunt betalen en je wel moet/wilt lessen, en je ook reiskosten hebt, dat een bijdrage gewoon snel te veel wordt.

Heb 2x een aanbod gehad om voor ongeveer 125,- per maand een pony te mogen leasen omdat ik die reed. Eerste zou anders verkoop in gaan, 2e werd in lessen gebruikt en ik reed er wedstrijden mee. Heb dat toen beide keren afgewezen omdat ik zelf al een pony had waar ik stalgeld voor betaalde en op die stal ik dan zelf ook wel een tweede kon plaatsen maar dat bewust niet deed ivm kosten en te weinig tijd om een dier elke dag te trainen. Als die tweede10 cm groter was geweest had ik haar wel willen kopen...

Met paard aan huis heb ik geen brandstofkosten en minder oppasuren nodig. Meer vrijheid in wanneer ik wel of niet ga rijden en wanneer ik les neem. Ik bepaal zelf van wie ik les neem, hoe ik het dier verzorg, waar die gestald staat (en tegen welke prijs)

Het is voor een bijrijder of verzorger/ster best aanpassen hoor...
Dus ja: een klik, zeker ook met de eigenaar als die regelmatig ook wat met het paard doet of aanwezig is, is erg belangrijk.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 28-06-15 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 22:13

Ook fijn dat je haar de tijd geeft domii :) leuk dat het goed gaat!

Ja niet alleen dat je je eigen instructrice vertrouwt, een ander kan ook wel goed zijn. Maar als het weer net iets anders gaat dan bij de ene is het toch weer verwarrend en onhandig denk ik.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 00:06

Die oproepjes op bm voor de zomervakantie zie ik beetje als op zoek naar 'gratis-ponykamp-dag-plek'.
Ik zou er iig niets van willen weten.
Ga geen moeite doen om iemand in te werken die maar een paar weekjes wil komen.
Mijn verzorgsters komen in de vakantie wel langer/vaker dan normaal.
Soms neem ik een verzorgster mee op vakantie. (En 1/2 paardjes) Dit jaar krijgt mijn vaste verzorgster van mij een ponykamp kado.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 00:07

25,-/maand per bijrijdag is een redelijk bedrag. Dat is € 6,25/keer.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 08:16

Bij mij is dat 40 per dag. Dat komt op 8 euro per keer.
Maar, bij mij zit er les/begeleiding bij in.