Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:50

Haha :')
Ach, het enige waar ik geld voor zou willen krijgen als ik op een paard moet klimmen die ingereden moet worden of opgevoed moet worden. Als ik op een paard stap dat knettergek is, dan wil ik wel een preventieve schadevergoeding hebben :')

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:50

Nee ze wil zelf nog niet rijden. Dus dat is haar eigen keuze. En ja. Ik vraag sowieso een bijdrage. Dan is het aan diegene zelf of ze dat wil betalen of niet. Ze mogen mijn paard doen maar moeten niet.

Ik zag ook staan dat bijrijder geen rechten heeft. Dat ligt aan de eigenaar. Ik overlegde heel veel met mijn vorige bijrijder. Ook omdat een mening of advies hoe zij het ziet soms wel heel fijn is.

Wel vind ik dat je zonder bijrijder ook je paard moet kunnen betalen. Zo wil dit meisje graag volgend Jaar een tijdje naar het buitenland. Dan moet ik het zelf weer even doen. Ook prima. Het is voor mij meer een tijds en ziekte kwestie. Bovendien vind mijn paard aandacht maar al te lekker dus ik maak mezelf blij, mijn paard en hogelijk de nieuwe bijrijder.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:51

vuurneon schreef:
Haha :')
Ach, het enige waar ik geld voor zou willen krijgen als ik op een paard moet klimmen die ingereden moet worden of opgevoed moet worden. Als ik op een paard stap dat knettergek is, dan wil ik wel een preventieve schadevergoeding hebben :')

"Gevarengeld" :))

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:52

Haha ja inderdaad gevarengeld :D en naarmate ik ouder word, wil ik daar ook meer voor krijgen wegens langzamere genezingstijd hahaha

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:54

Ik had geluk, op een goedkope stalling hoefde ik niks te betalen maar had wel 24/7 beschikking over het paard, rijden wanneer ik wou.
Nu wou ik haar op een duurdere stalling en betaal ik de helft + hoefsmid omdat ik toch áltijd ermee mag rijden, uitrijden etc en het voor de eigenaresse al duurder is geworden. Redelijk dus, hoef ook nooit rekening met anderen te houden.

Maar indd vele vragen veel geld voor een paard waar je soms op mag hobbelen, abnormaal ;(

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:56

Ik heb vandaag op marktplaats tussen pony's voor 6 euro maar een twee weken durende advertentie gezet. Ben op zoek naar een betrouwbare leaster voor mijn Z springen en M1 dressuur sportpony.
Ik ga met een max van 5/6 dagen per week rijden werken zodat hij wel een rust dag krijgt 1x per week,.
wij organiseren veel onderlinge wedstrijden wat het leuk maakt en daarnaast zijn officiele wedstrijden ook mogelijk.
En ik krijg op marktplaats bij diensten er geen foto's op en bij deze advertentie juist wel :)

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:57

Serendip90 schreef:
vuurneon schreef:

Omdat ik mijn tijd erin stop als betaling :)

Je hebt zelfs nog L1-ruitertjes die zeggen dat ze daarvoor nog betaald willen worden "want ze steken er tijd in".... Dan denk ik, als ik mijn paard wil laten doorrijden/trainen... ok... maar zo'n ruiter maakt mijn paard niet beter :') (en ook niet mijn doel)

Dat ze betaald willen worden vind ik ook weer zoiets apart. :')

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 16:02

lifaya schreef:
Colway schreef:
Ik sbap alleen niet zo goed waarom de extreme uitersten worden aangehaald van 200,00 per maand of zelfs het hele stalgeld. Veel eigenaren die iets vragen, vragen iets van 50 - 100 euro in de maand.

en dat is nog steeds een hoop vind ik hoor := tenzij je als verzorgster dan ook een beetje inspraak hebt zou ik het niet doen :n

Inspraak? Pardon :o ? Wat voor inspraak zou je dan willen hebben?

Ik scheid het kaf van het koren door een bijdrage te vragen, mensen die niet bereid zijn iets te betalen, wil ik niet in de buurt van mijn paarden. Mijn ervaring is dat dit (over het algemeen) een bepaald slag volk is die ik sowieso liever niet bij en op mijn paarden zou hebben :o .

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 16:04

Ik vind dat als je 100 euro per maand betaald, ook wel wat te zeggen mag hebben. En dan bedoel ik niet dat je eigenaar bent, maar je betaald toch echt mee aan de stalling ;) dus bijvoorbeeld dat je een contract maakt dat de eigenaar het paard niet zomaar verkoopt zonder het eerst aan de bijrijder te verteleln of iets in die richting. Ik hoor het vaak genoeg dat een bijrijder op stal komt en het paard verkocht is ;) en daar steek je dan al je geld en energie in ;) maar je bent "maar" een bijrijder en hebt niks in te brengen ;)

Otjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 16:06

mijne is gratis, en ik woon in de randstad :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 16:07

Mijn paarden worden niet verkocht maar zou ik dat wel willen, dan zou ik eerst mijn bijrijders inlichten en hopelijk zijn dat dan de potentiële kopers ;). Verder zie ik nog steeds niet in wat voor inspraak een bijrijder denkt te zouden moeten hebben :o ?

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 16:09

lifaya schreef:
Ik vind dat als je 100 euro per maand betaald, ook wel wat te zeggen mag hebben. En dan bedoel ik niet dat je eigenaar bent, maar je betaald toch echt mee aan de stalling ;) dus bijvoorbeeld dat je een contract maakt dat de eigenaar het paard niet zomaar verkoopt zonder het eerst aan de bijrijder te verteleln of iets in die richting. Ik hoor het vaak genoeg dat een bijrijder op stal komt en het paard verkocht is ;) en daar steek je dan al je geld en energie in ;) maar je bent "maar" een bijrijder en hebt niks in te brengen ;)

Sowieso snap ik niet dat dat achter de rug van de bijrijdster om zou moeten gaan.
Ik ben altijd heel open geweest over mijn pony. is er iets dan vertel ik dat eerlijk, zo had mijn pony in iets scherps gestapt en heb mijn bijrijdster toen ook verteld dat hij even niet bereden kon worden maar ik zorgde wel dat ze een andere pony/paard tot haar beschikking kreeg zodat ze wel kon rijden.
Maar goed je geeft ze een vinger en vaak nemen ze je hele hand... -O-

vuurneon

Sees schreef:
Mijn paarden worden niet verkocht maar zou ik dat wel willen, dan zou ik eerst mijn bijrijders inlichten en hopelijk zijn dat dan de potentiële kopers ;). Verder zie ik nog steeds niet in wat voor inspraak een bijrijder denkt te zouden moeten hebben :o ?

Mijn bijrijdster mag hooguit verzoeken indienen :')

Mioux

lifaya schreef:
Mioux schreef:
Ik vind enige kosten wel oke, mits er ook leuke dingen tegenover staan.
Ik ben zelf pas bij een stal geweest waar ik gratis kon rijden, alleen dan moest je geluk hebben dat eind van de dag, na alle stallen mesten (met ze 3'en vaak totaal 15 stallen) en alle klanten waren geweest(buitenrit verhuur stal) dat je nog tijd had om te rijden.
Vaak na dat alle klanten geweest waren en alle stallen gedaan waren was het rond 4 uur of 5 uur, ja ik heb ook een zoontje en een gezin dus, dus normaal etenstijd vind ik wel fijn en om 5 uur nog even te gaan rijden ben je 6 uur klaar als je relaxed wil rijden en rustig ritje wil in t bos, dan half 7 weg rijden vanuit stal en dan uur thuis... mag je de kleine nog even weltrusten zeggen en doei. Nou nee dat vond ik ook niet terecht.
Ook was het vrijwillig en deden wij de klusjes en helpen in ruil voor, alleen van zijn kant kwam er vaak niks.. Of dan werd er gezegd kom doordeweeks, gaat lastig als je vriend fulltime werkt en je een kleine hebt.. en in de avonden dus ook geen optie.

Dus kortom, ik vind als je veel klusjes moet doen gratis wel logisch maar dan vind ik dat je ook mag rijden, maar als je weinig hoeft te doen dus bv alleen tuig invetten en even aanvegen en etc dan vind ik een bedrag normaal en niets minder als redelijk als je daarnaast ook gewoon mag rijden...

Ik vind 15 stallen met 3 man mesten nou niet echt een zwaar karwei hoor :o Ik heb 3 maanden lang elke dag 12 stallen mogen mesten 2 x per dag alleen, deed er sochtends een uurtje over en savonds iets langer. Alleen als ik de stallen zaagsel moest geven was ik wel heel wat langer bezig (a 15-20 minuten per stal :') man wat een karwei :') )

Maar had er plezier in :j Vind rijden ook absoluut niet het belangrijkste, maar wil wel de mogelijkheid hebben om te rijden :j Ben dus ook weer op zoek, heb al wel wat opties gehad, alleen nog niet echt een beslissing kunnen maken. Ik ben echt op zoek naar iets waar ook de klik aanwezig is :j dat vind ik het belangrijkste. Helaas zit ik ook niet in de positie om te betalen.

Ik heb niet gezegd dat t veel werk is, maar als je verder leest, wij kregen zelden de optie om te rijden, na 5 stallen per man en alle klanten helpen tot 16 a 17 uur. En wij gaven inderdaad ook zaagsel alleen op de stallen.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 16:11

barrelover schreef:
Nee ze wil zelf nog niet rijden. Dus dat is haar eigen keuze. En ja. Ik vraag sowieso een bijdrage. Dan is het aan diegene zelf of ze dat wil betalen of niet. Ze mogen mijn paard doen maar moeten niet.

Ik zag ook staan dat bijrijder geen rechten heeft. Dat ligt aan de eigenaar. Ik overlegde heel veel met mijn vorige bijrijder. Ook omdat een mening of advies hoe zij het ziet soms wel heel fijn is.

Wel vind ik dat je zonder bijrijder ook je paard moet kunnen betalen. Zo wil dit meisje graag volgend Jaar een tijdje naar het buitenland. Dan moet ik het zelf weer even doen. Ook prima. Het is voor mij meer een tijds en ziekte kwestie. Bovendien vind mijn paard aandacht maar al te lekker dus ik maak mezelf blij, mijn paard en hogelijk de nieuwe bijrijder.

Ik denk dat je met iemand die net een paar maanden 'in de paarden zit' niet heel veel kan overleggen. Je hebt gelijk dat ze er zelf voor kiest om te betalen, maar eerlijk gezegd vind ik het niet heel fair klinken. Voor jou super hoor, daar niet van. Iemand die je werk uit handen neemt en ook nog geld toegeeft.

@ Nanno_123
Ik heb ook een Jet Set D

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 16:13

vuurneon schreef:
Sees schreef:

Mijn bijrijdster mag hooguit verzoeken indienen :')

In 3voud en schriftelijk :')

Maar dat is dus mijn probleem met betalen, als ik een bijdrage ga vragen, vind ik ook dat ze mee mag gaan beslissen over o.a. stalling etc. En dat wil ik allemaal in eigen hand hebben. Mijn paardje gaat nu ook verhuizen, voor haar verderweg (nouja van 750 m naar 2,9 km) en het is minder luxe, maar ik heb mijn paard meer buiten. Natuurlijk is het voor haar minder fijn, ze heeft daar ook een vriendin staan en alles, maar ik kies puur voor mijn paard en die wil ik meer buiten hebben... En voor mijn zusje/moeder is het nu dichterbij (3 km, ipv 4,5) (die rijden geen auto, dus afstand is wel van belang).

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 16:14

@ vuurneon, zolang je maar naar die verzoeken luisterd :D (En heb het dus niet over het daadwerkelijk uitvoeren, maar iig luisteren en kijken of je er iets mee kan)
@ Mioux, ik reed zelf ook echt zelden hoor, ik vond het helemaal niet erg dat het niet vaak kon :n maar dat ben ik :P Maar ik begrijp overigens wel wat je bedoeld hoor :) Ik doe nu (ik stop er deze maand mee) 2 jaar 2 ponies, en die mogen beide niet bereden worden :) en toch mest ik wekelijks de weides, paddocks of stallen uit. Maar helaas mis ik de klik, en dat is dus nu ook de reden waarom ik stop

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 16:19

@lifaya ik hoef ook niet elke dag of elke week te kunnen rijden, maar ik vind wel als je van 9 tot 16 uur bezig bent met "klusjes" dat je ook best mag verwachten dat je een uurtje per week mag rijden wanneer je kan.. en niet als je niet kan of helemaal niet. Als een keer nie kan ach maakt niet uit hoor, helemaal geen problemen mee, maar een keer in week zou leuk zijn voor al die uren helpen en klusjes doen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 16:30

Mioux schreef:
@lifaya ik hoef ook niet elke dag of elke week te kunnen rijden, maar ik vind wel als je van 9 tot 16 uur bezig bent met "klusjes" dat je ook best mag verwachten dat je een uurtje per week mag rijden wanneer je kan.. en niet als je niet kan of helemaal niet.

Je moet je verwachtingen ook uitspreken. Van beide kanten. De eigenaar moet zeggen welke bijdrage aan klusjes/geld hij wil en hoe vaak de verzorgster er daarvoor op mag rijden en wat de verzorgster wel en niet met het paard mag doen. En de verzorgster moet aangeven of die de klusjes wil doen/dat geld wil betalen. Dan heb je een afspraak en dan is het netjes als beide partijen zich er aan houden.

Het kan zo simpel zijn :D

Maar verwachten dat je gratis en vrijblijvend zomaar op een paard van iemand anders mag rijden vind ik echt niet oke.... Daarvoor is het houden en onderhouden van een paard echt veel te duur.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 16:32

Mioux schreef:
@lifaya ik hoef ook niet elke dag of elke week te kunnen rijden, maar ik vind wel als je van 9 tot 16 uur bezig bent met "klusjes" dat je ook best mag verwachten dat je een uurtje per week mag rijden wanneer je kan.. en niet als je niet kan of helemaal niet. Als een keer nie kan ach maakt niet uit hoor, helemaal geen problemen mee, maar een keer in week zou leuk zijn voor al die uren helpen en klusjes doen

Ik zou in zo'n geval echt duidelijke afspraken maken :) met 15 uur werken bijvoorbeeld 2 uur paardrijden ofzo

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 16:34

Dat was ook afgesproken van te voren, echter van wel vaak kunnen rijden(1 keer in week minstens) naar 0 werd steeds vaker, en daarom ook steeds minder zin om erheen te gaan en uiteindelijk weggegaan.

En gratis? pardon? ik vind als je afspreekt dat we helpen met klanten dat je vanaf uur of 15:30 a 16 uur zelf mag rijden dat ook de eigenaar eraan moet houden.
En niet dat de eigenaar de hulp krijgt en wij niet mochten rijden?

We hielpen van 9 uur in de ochtend tot 16 uur normaal mochten we zelf rijden maar hij nam erna ook klanten aan en waren dus bezig tot 17 uur vaak , soms zelfs later nog en dan hadden we geen tijd meer om te rijden.

Dus ja wij hielden ons aan de afspraak, helaas andersom niet, ook niet toen dit vermeld werd.

En nee wij wilden geen geld, en vroegen wij ook niet, wel 1 uur rijden op die dag en dat kon er vaak zelfs niet vanaf, misschien 1 keer in de maand dat dit wel kon.

@lifaya ik ben er inmiddels weg en zo ook 2 andere meiden :) dus het is een goede les geweest
Laatst bijgewerkt door Mioux op 17-10-12 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 16:34

Hoezo mijn werk? Ik was zelf niet meer gericht op zoek. En als je graag wat wilt leren en dat kan en mag zo, ze mag longeren, poetsen, wandelen, alles wat ze wil. Mocht ze zeggen ik wil er graag eens op vind ik dat ook prima. Wel wil ik daar dan voorlopig even bij zijn maar oké. Als zij er ook plezier aan heeft...hoe kun je dat dan zien als werk uit handen nemen?

@jasmijn. Geven en nemen toch. Ben het eens met wat jij zegt.

Bevalt mij iets niet zeg ik dat ook.maar verwacht dat ook van de bijrijder. Heeft ze een leuk idee hoor ik dat ook graag.

Iemand die een half jaar rijdt waarom zou die geen inspraak kunn en hebben? Zij heeft ook wensen, meningen ene leert alles net terwijl dat voor mij bijna 20jaar geleden is. Vond dat je van iedereen kunt leren.jong of oud.ervaren if niet. Wat je er mee doet is uiteindelijk aan jezelf.

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 16:42

Haar punt is overigens dat ze het ook leuk vindt om meer tijd aan de zorg van een paard te besteden. Het poetsen etc. Op weinig maneges kan dat maar. Met mijn paard kan ze tutten wat ze wil. Longeren... kun je niet op een manege, dat wil ze graag leren. Ik ben ook ooit begonnen met een verzorgen. Ik deed maar wat. Je leert in de jaren. Met mijn eigen paard heb ik hoop bij geleerd maar ook afgeleerd. Of hoe dingen anders kunnen. Waarom zou ik dat haar ontnemen op basis van ervaring?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 16:43

Ik zit, volgens mij, heel erg op één lijn met mijn bijrijders maar mochten ze vinden dat iets anders moet in de verzorging/het rijden, dan kunnen ze dat kenbaar maken en dan zal ik daar naar luisteren. Het eindoordeel ligt echter geheel en uitsluitend bij mij als paarde-eigenaar ;).

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 16:44

@sees. Helemaal mee eens!