bijrijders die niet willen betalen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SCR

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:31

Ik denk niet dat je ooit uit deze discussie kan komen. Ik in iedergeval niet. Want wat ik allemaal lees geef ik de verzorgsters gelijk maar de eigenaren ook weer.

Zelf ben ik ook een verzorgster maar ik hoef niet te betalen, ik ben namelijk gevraagt toen ik 9 jaar was voor een klein welshje omdat hij steeds dikker en dikker werd en ze op het punt stonden met hem te gaan fietsen ( pony op de voet natuurlijk :+ ) Toen werd ik vriendinnen met het nichtje van de eigenaar en begonnen we over paarden en vertelde ik aan de eigenaar dat ik manege lessen had. Op dat moment had ze mij gevraagt, "wil jij wel een eigen pony voor jezelf want iedereen bij ons is er te groot voor'' natuurlijk wilde ik dat en heb echt een supertijd met die pony gehad, we gingen overal naar toe en het was super leuk. Nu ik te groot ben voor die pony mocht ik op hun haflinger rijden maar daar stond wel tegenover dat ik de welsh zou blijven verzorgen en de stal van hem zou uitmesten, dat heb ik gedaan en ging allemaal volgens onze afspraken die we hadden gemaakt. En ik deed uit mezelf nog allemaal andere klusjes voor de eigenaar en mestte soms 3 of meer stallen uit. Ze vragen mij dus ook geen kosten. Ik ben nu 5 jaar bij hun en het gaat prima. Ze staan nu 24/7 buiten dus hoef ik die stal niet meer uit te mesten maar blijf de welsh nogsteeds verzorgen en geef af en toe een meisje les op hem. De spullen die ik graag wil voor de pony's moet ik zelf dan ook betalen. Maar als er echt iets nodig is wat noodgedwongen is koopt de eigenaar dat, maar soms zeg ik; ach joh dat betaal ik wel voor je.

Ik denk dus ook dat het een beetje ligt aan de band die je hebt met de eigenaar en vooral GOEDE afspraken maakt die je ook ECHT nakomt.

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 11:48

Ik heb zelf nooit wat hoeven te betalen, en ik vind dan ook niet dat je als eigenaar een bijdrage kan vragen (met uitzonderingen dan)
Meestal gaat het er bij de eigenaren om dat het paardje extra aandacht krijgt, en dat hun wat geholpen worden, daarbij horen alle klusjes van die, die de verzorgster ook vrijwillig doet. Ik vind niet dat je hiervoor een bijdrage mag vragen, je immers zelf besloten een paard te kopen, en als je zoiets besluit moet je er ook zeker van zijn dat je het paard financieel kan onderhouden. Daarnaast heb je ook nog eigenaren die een bijdrage vragen zodat ze zeker weten dat je komt!? Dit vind ik echt van de zotte sorry hoor, maar als je er al vanuit gaat dat iemand niet komt waarom begin je er dan aan, en er zijn genoeg mensen die wél betalen en alsnog niet komen, die zekerheid zal je ook nooit kunnen krijgen, je moet een vertrouwensband met je verzorgster hebben, als je die niet hebt en ook niet krijgt... tja
Als iemand nou een bijrijdster zoekt echt puur voor het rijden en een beetje koetelen, zonder alle klusjes van dien, dan snap ik wel dat je een bijdrage vraagt.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 12:35

Even reageren op bovenstaande: ik snap je redenatie heel goed, zo dacht ik er nl. ook over toen ik nog geen eigen paarden had. Maar nu ik dat wel heb, zie ik ook de andere kant. En daarom begrijp ik wel waarom er een bijdrage wordt gevraagd.
Het is echt niet zo dat (ik,in mijn geval) financieel de zorg niet kan dragen en velen met mij. En wat je zegt over bijdrage zodat ze wel komen; Tsja de mentaliteit is tegenwoordig gewoon anders en er wordt blijkbaar niet meer zoveel waarde gehecht aan afspraken.
Verder zijn er nog legio redenen op te noemen om wel een bijdrage te vragen die ik nu pas,als eigenaar inzie.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 13:02

Mijn eerste bijrijd pony deed ik 2 dpw. Ik betaalde daar 80 euro voor, de stalling was 120 euro. Ik had het geld, het was een leuke pony.. (Maar achteraf vond ik het inderdaad te duur)
Mijn tweede bijrijdpaard was 40 euro voor 2 dagen. Niet lang gedaan wat ik werd zwanger, en dan wilde ik niet rijden op een paard dat ik nog amper ken.
Derde bijrijdpaard zou ik doen voor 50 euro voor 2 dpw, maar niet lang daarna wilde ze toch 75 hebben. Dat kon ik inmiddels niet meer betalen, dus ben gestopt.
Daarna ben ik gevraagd een pony te rijden, die kon ik verder helpen en zou er geld voor krijgen.. Ik wilde niet veel, maar als ik mijn benzine kosten eruit had zou ik al heel blij zijn. Heb ook een aantal keer gezegd dat ik geen geld hoefde (kreeg per week betaald) puur omdat ik er zelf ook zo'n lol in had. Die pony doe ik nu nog.
Daarnaast rijd ik nog een paard, en daar hoef ik ook geen geld voor te geven, willen ze niet eens. Hun beredenatie: 'we zijn blij met jou, want anders zou ik er elke dag op moeten en dat trekt zijn rug niet. Het klikt tussen jullie, dus wat wil je nog meer?'

Dus ik denk niet dat je standaard kan zeggen dat je voor een bijrijdpaard moet betalen, dat is afhankelijk van zoveel factoren. Meestal betaal je iemand die je paard hoger brengt, of betaalt iemand om te mogen rijden. Maar daartussen zit ook nog een hele weg..

Anyssax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 21:01

Ik vind het opzich normaal dat er een bijdrage wordt gevraagd.

Ik betaal ook de helft van de stalling en doe hem 3x per week.
Ik betaal 195 euro, in verhouding dus meer dan diegene zelf maarja ik heb het er voor over.
Ik mag er alles mee doen wat ik wil, ze zijn niet moeilijk.
De enige echt eis die ze stellen is dat ik goed voor het paard zorg.

Nu is dit best wel veel geld, de meesten prijzen liggen tussen 20-100 per maand las ik ergens.
Ik heb ook verschillende verzorgpaarden en pony's gehad waar ik niet voor hoefde te betalen.

Elke eigenaar denkt daar anders over!

chloeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 20:16

heey

ik verzorg zelf ook een paard (eigelijk huur)
en ik vind het best normaal dat je er voor moet betalen
je maakt namelijk gebruik van iemand ander paard+spullen en hij moet ook nog eten en stalling
ik huur zelf een paard voor 7dagen in de week en dan 50 euro
100 euro vind ik zelf wel ee redelijk hoge prijs maar dat vind iedereen anders :+

Rosita719

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 07:36

Ik vind 100 euro beetje te veel. Ik heb ook wel op paarden geredne gewoon gratis. Zelfs 1tje had ik helemaal voor mezelf! Ik betaal ook niet meer als 100 euro aan me stalling...

idsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 21:30

ik verzorg 5 paardjes gratis. ik doe wel alle klusjes eromheen als ik er ben. en het maakt me niet uit wat het is. en ik heb ook geen aanmoediging nodig.

er mag best wat gevraagt worden vind ik. maar het ligt er helemaal aan met welke rede. als je geen geld hebt om je paard te stallen en tekortkomt daarin . moet je geen paard hebben want als er eens wat gebeurt en het dier moet naar de dierenarts? hoe doe je dat dan?

ik vind 100€ ook iets te veel. maar aan de andere kant geef je alle mogelijkheden en is het het geld ook waard. bedenk je alleen goed. dat vrijwel niemand rond de 18 het kan betalen. de meeste zijn studenten. en hebben ze ouders met flink wat geld was een eigen paard mischien ook wel een optie geweest.

nmpo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 00:38

Een bizarre discussie dit.. Ik denk dat iedereen elkaar in zn waarde moet laten. Ik begrijp heel goed dat mensen een eigen paard kopen, dat is zoveel mooier dan een manegepaard. En er komen zeer hoge kosten bij.. Een bijrijder helpt zowel in tijd als financieel.. De eigenaar vertrouwd iemand met zijn paard en spullen - dat krijg je alleen omdat een ander alle risico's aandurft.. Dusse.. een klein beetje verplaatsen in de ander lijkt me niet overbodig hier..

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 00:47

Tja.
Ik betaal voor mn verzorgpaardje 60 euro per maand, waarvan ik één keer per week mag rijden, er is alleen een buitenbak. Wel mag ik buitenritten door het bos met haar maken.
Zelf vind ik het een pittig prijsje, maar ik heb besloten dat ze het waard is en dat ik ervoor ga knokken,
dus dan vind ik van mezelf dat ik er ook niet over moet zeuren:)

maxxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 01:31

TanteSabien schreef:
Ik pieker er niet over om te gaan betalen voor een paard van een ander.
Die betalen mij maar.

Ze hebben iemand nodig die hun paard aandacht en beweging geeft en het liefst ook nog hoger op rijdt.
Dan huur je dus iemand in en laat je niet iemand betalen voor hetgeen je zelf niet kan.

Zou een mooie bak zijn zeg als ik mijn huis geschilderd wil hebben en ik tegen de schilder zeg: ja heej luister ff, je moet er wel voor betalen hoor want zo doe jij ook weer ervaring op he.

Dacht het niet dus.

En daarbij hoor je geen paard te kopen als je hem niet zelf kan onderhouden
.

Dus bijrijders die niet willen betalen? groot gelijk: Laat je er maar voor betalen!

Het vervelende is alleen dat bijrijders denken dat ze heel goed kunnen rijden, maar die zijn er niet zo veel hoor. Je paard wordt er vaak eerder slechter van dan beter. Echte paardenmensen hebben veel over om een leuk paard te kunnen rijden, Maar de wat mindere ruiters denken dat ze zo goed zijn dat ze betaald moeten worden. En als je jezelf zo goed vind denk ik dat je niet echt geschikt bent voor een paard van een ander.

xHelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 01:36

@Maxxlover dus jij zegt dat alle mindere ruiters zichzelf te goed vinden voor het betalen van een bijrijd/verzorgpaard? :+

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 13:18

Daar heeft maxxlover een goed punt, meestal word je paard er slechter van, dat is tenminste ook mijn ervaring. Mede daarom wil ik dan ook niemand anders meer op mijn paarden...

Als iemand zo graag wil rijden? Koop dan toch lekker zelf een paard, hoef je je ook niet aan te passen aan de wensen van een eigenaar en ook geen geld aan iemand anders zijn paard te besteden, prima toch?

maxxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:02

xHelene schreef:
@Maxxlover dus jij zegt dat alle mindere ruiters zichzelf te goed vinden voor het betalen van een bijrijd/verzorgpaard? :+

Ik vind het een beetje te ver gaan dat mensen vinden dat wij als eigenaren moeten betalen om ze te laten rijden. En dat ze zichzelf zo goed vinden. Wij rijden hier op een redelijk hoog niveau. (Z) maar wij vinden ons niet goed. We blijven leren en lessen. Ik denk dat je nooit goed genoeg bent. Het kan altijd beter. Dat is onze instelling. En als ik een bijrijdster kan vinden die er ook zo over denkt dan is die van harte welkom om een pony te rijden die ze mag beschouwen als haar eigen paard en daar geen cent voor hoeft te betalen.
Het gaat mij dus niet om geld, maar om je instelling en liefde voor het paard. Dat mis ik een beetje bij veel bijrijders. Het woord klusjes stoort me ook. Het is toch lekker als je paard in een schoon stalletje staat als hij voor je gewerkt heeft. Dat is toch niet vervelend om te doen. Hij werkt met liefde voor jou en jij zorgt met liefde voor hem.

maxxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:08

Liesje1611 schreef:
Tja.
Ik betaal voor mn verzorgpaardje 60 euro per maand, waarvan ik één keer per week mag rijden, er is alleen een buitenbak. Wel mag ik buitenritten door het bos met haar maken.
Zelf vind ik het een pittig prijsje, maar ik heb besloten dat ze het waard is en dat ik ervoor ga knokken,
dus dan vind ik van mezelf dat ik er ook niet over moet zeuren:)

Dit vind ik dus een verzorgster met liefde voor het paard. Jij komt met deze instelling ook als je ooit stopt met deze aan een gratis verzorgpaard. Mensen zoals jij zoeken paardeneigenaren nou.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 15:51

maxxlover schreef:
Het woord klusjes stoort me ook. Het is toch lekker als je paard in een schoon stalletje staat als hij voor je gewerkt heeft. Hij werkt met liefde voor jou en jij zorgt met liefde voor hem.

Als het alleen om de stal van het verzorgpaard gaat = het imo ook geen klusje maar de normale verzorging. Als het gaat om merdere stallen uit mesten, dan spreek je imo wel van klusjes.
Zelf uitmesten maar niet zelf voeren = imo half pension en dat is minder duur dan vol pension. Er zit imo dus wel wat verschil in kostprijs in.
Belangrijkste vind ik echter hoe het paard is in omgang en met rijden en de faciliteiten.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:04

Als ik geen tijd heb voor mijn paard om die elke dag aandacht te geven en daarvoor iemand moet zoeken om het dier van genoeg beweging te voorzien is dat mijn probleem en ga ik daar geen geld voor vragen.

Of je koopt een paard en betaald en zorgt daar zelf voor of je koopt geen paard. Je kunt niet een paard kopen en daar een halve week tijd voor hebben en daarom maar de helft van de kosten op een ander afschuiven.

Wij (mijn ouders en ik) hebben in drukke tijden van school/werk/ verbouwingen etc ook een bijrijdster gehad die voor de paarden zorgde. We vroegen daar niets voor omdat het niet haar probleem is dat wij te weinig tijd hadden voor onze dieren.

xHelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 16:27

Kijk, daar ben ik he volledig mee eens Fred_kroket!
Als het zo is dat je wel genoeg tijd en geld hebt maar iemand wil heel graag op jou paard rijden en jij geeft diegene de kans, dan vind ik het een ander verhaal. Maar dan nog vind ik bedragen zoals 100 euro echt belachelijk veel.

@Maxxlover, Ik vind dat jij alle verzorgers over 1 kam scheert. Sommige penny verzorgers zullen zichzelf vast het best vinden maar dat is echt niet altijd zo ;) Ze zijn er om te jou te helpen door hun eigen hobby uit te oefenen. Win win lijkt me zo.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:22

xHelene schreef:
Als het zo is dat je wel genoeg tijd en geld hebt maar iemand wil heel graag op jou paard rijden en jij geeft diegene de kans, dan vind ik het een ander verhaal. Maar dan nog vind ik bedragen zoals 100 euro echt belachelijk veel.

@Maxxlover, Ik vind dat jij alle verzorgers over 1 kam scheert. Sommige penny verzorgers zullen zichzelf vast het best vinden maar dat is echt niet altijd zo ;) Ze zijn er om te jou te helpen door hun eigen hobby uit te oefenen. Win win lijkt me zo.

Inderdaad een win win situatie! :D Ik kon maar niet op het woord komen... Hahaha!

maxxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 19:36

xHelene schreef:

Nee niet alle verzorgers hoor, maar wel diegene die zichzelf zo goed vinden dat ze betaald moeten worden. Mijn paarden lopen in het Z2 en in het M. Dus kunnen zij mijn paarden niet veel leren, maar kunnen ze wel van mijn paarden leren. Mijn paarden worden er dus niet beter van, maar wij vinden het leuk om een leuke meid een kans te geven om wat meer te leren. Wij helpen ze dan ook altijd met rijden en steken er veel tijd in. En als er dan eens sneeuw ligt en niet kunnen rijden dan komen ze niet meer. Wij mesten zelf en vragen geen geld. Maar dat ze denken dat ze er geld voor krijgen vind ik echt te erg.

maxxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 19:39

xHelene schreef:

Nee dat ze vinden dat ze betaald moeten worden

xHelene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 19:44

Ik snap de gedachte wel. Bij jou zal het misschien niet van toepassing zijn maar soms is de situatie heel anders. Als paarden eigenaren door de week geen tijd hebben voor hun paard en daarom iemand zoeken die er (bijna) elke dag heen gaat zowel voor rijden als voor de verzorging en klusjes (denk aan land uitmesten, invetten, aanvegen enz) dan steek je dus veel tijd in het paard en rijd niet elke dag. Die extra dagen (de dagen dat er wel bent maar niet rijdt) zijn eigelijk puur voor de eigenaar zodat het paard verzorgt word. In zulke gevallen snap ik dat er geld word gevraagd door de verzorger.

In jouw geval zou het andersom zijn. Jullie helpen de verzorgers/bijrijders en hebben ze niet nodig. In jullie geval zou ik het niet raar vinden als jullie geld vragen.

Edit: dit was niet in reactie op bovenstaand bericht maar die daarboven.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 20:38

ik rijd op een paard van een oude man, hij heeft paarden voor de fok (na dit jaar stopt ie trouwens met de fokkerij).
Ik mag rijden en komen wanneer ik wil en hoef eigenlijk verder niks te doen. Ik betaal 50 euro per maand en hier kan ik me helemaal in vinden. Echter, de eigenaar heeft 2,5 maand geleden een ongeluk gehad waardoor we met een aantal mensen de taken hebben overgenomen. Voeren, binnen/buiten zetten, stallen, alles.
Nu ben ik hier de laatste tijd ook heel druk mee geweest. Ik kwam (en kom) altijd drie keer per week, maar als ik nu kwam deed ik vijf stallen mesten, binnen/buitenboel vegen, alles netjes houden, afwasjes doen enzo. Vaak was ik al hartstikke moe en dan had ik nog niet eens gereden! Ik reed de laatste maanden dus veel minder, door alle zorgtaken.

Ik deed het graag hoor, daar niet van, maar ik gaf de laatste maanden toch met gemengde gevoelens die 50 euro aan hem, ik had alleen maar hard gewerkt daar! De staleigenaar zei ook niet dat ik niet hoefde te betalen, dus ik betaalde wel gewoon, maar zoals gezegd, wel met gemengde gevoelens....

maxxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 22:13

xHelene schreef:
Ik snap de gedachte wel. Bij jou zal het misschien niet van toepassing zijn maar soms is de situatie heel anders. Als paarden eigenaren door de week geen tijd hebben voor hun paard en daarom iemand zoeken die er (bijna) elke dag heen gaat zowel voor rijden als voor de verzorging en klusjes (denk aan land uitmesten, invetten, aanvegen enz) dan steek je dus veel tijd in het paard en rijd niet elke dag. Die extra dagen (de dagen dat er wel bent maar niet rijdt) zijn eigelijk puur voor de eigenaar zodat het paard verzorgt word. In zulke gevallen snap ik dat er geld word gevraagd door de verzorger.

In jouw geval zou het andersom zijn. Jullie helpen de verzorgers/bijrijders en hebben ze niet nodig. In jullie geval zou ik het niet raar vinden als jullie geld vragen. Geld willen we nooit hoor, alleen liefde voor het paard. Een snoepje of een appeltje. Maar ook dat vinden ze te veel. Wij zijn eigenlijk zo geschrokken over hoe bijrijders over paarden denken (alsof het een gebruiksvoorwerp is) dat wij hebben besloten om er geen eentje meer te nemen.

maxxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 22:13

xHelene schreef:

In jouw geval zou het andersom zijn. Jullie helpen de verzorgers/bijrijders en hebben ze niet nodig. In jullie geval zou ik het niet raar vinden als jullie geld vragen.
Geld willen we nooit hoor, alleen liefde voor het paard. Een snoepje of een appeltje. Maar ook dat vinden ze te veel. Wij zijn eigenlijk zo geschrokken over hoe bijrijders over paarden denken (alsof het een gebruiksvoorwerp is) dat wij hebben besloten om er geen eentje meer te nemen.