Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 09:49

Laatst kreeg ik te horen van iemand die wilde komen verzorgen...dat ze op pony's niet zo goed kon rijden. Als ik weer een paard had, kwam ze daar graag voor terug.
Nou voor mij zou dat dan de laatste zijn die ik zou willen.
Had net mijn Zpaard verkocht. Daar reed ik dressuurwedstrijden mee.

Mijn inziens zijn de meesten teveel gefocust op IK.
Niet rekening houdend met een eigenaar. Die schijnen alleen maar lastig te zijn. Gratis eigen paard...is de wens. En alles ermee mogen doen. Doe mij die ook maar!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 14:04

Veel verzorgers willen het verzorgpaard beschouwen als eigen paard. Maar vergeten dat een eigenaar verantwoordelijk is en blijft en het voor het zeggen heeft.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 14:33

friesiszwart schreef:
Veel verzorgers willen het verzorgpaard beschouwen als eigen paard. Maar vergeten dat een eigenaar verantwoordelijk is en blijft en het voor het zeggen heeft.

En daarom is een goede match zo belangrijk. Mijn pony was ook eerst mijn verzorgpony, was van een boer. Hij vond het juist prachtig om te zien wat ik er allemaal mee deed, zo vol passie. Dit was een boer die shetlanders fokte, en verder geen verstand had van rijpony's.

Inmiddels is het mijn pony, ben ik niet op zoek naar een verzorger, maar als er iemand is die graag wil leren en dingen samen doen, dan is die welkom. Maar de klik en het op 1 lijn liggen is dan wel erg belangrijk natuurlijk, tussen ons drieen.

Gister heeft mijn verzorger dus aangegeven dat zij idd andere verwachtingen had: op een gegeven moment alleen gaan, en bosritten maken. Dat zij nu eenmaal door haar ervaring met haar pony's dingen op haar eigen manier doet. Jammer, want het is wel een hele lieve meid. Maar een andere vz pony waar het dan beter bij matcht (vooral een eigenaar die minder in beeld is) past dan beter.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 15:09

De match is inderdaad heel belangrijk denk ik.
Ik als verzorgster heb ook verschillende eigenaren meegemaakt, en ik vind een adres waar ik vrijheid krijg en dingen een beetje op mijn eigen manier kan doen, heel fijn. Dat heb ik nu gevonden, doe alles uiteraard netjes in overleg. Ik leer graag bij, maar zou misschien niet bij een adresje als Marocje passen.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 15:27

Klopt. Dat was haar insteek dus ook. Natuurlijk wel in overleg dingen doen, maar ook haar eigen gang kunnen gaan. En dat kan en wil ik niet bieden.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 17:58

Op die manier heb ik zelf altijd bijrijdpaarden gehad. De eigenaren hadden altijd genoeg vertrouwen in mij, om te doen en laten wat ik wilde.

Andersom gebeurt dat bij mij dus niet. Ik wil zelf controle houden en de risico's beperken. Iemand volledig vertrouwen geven met mijn paard? Dat kan ik niet.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 18:00

Ik denk dat ik het als eigenaar zelf ook niet zou kunnen, heb al moeite met m'n konijnen uit handen geven als ik op vakantie ben :+
Daarom ben ik ook blij en dankbaar als iemand me het vertrouwen geeft.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 18:23

Ik heb ze in de eerste plaats voor mijn eigen plezier.
Hetgeen ik best wil delen. Echter wel onder bepaalde voorwaarden en afspraken.
Tuurlijk is het leuk als je een pony ter beschikking krijgt met alle spullen enzo erbij. Die je mag behandelen en beschouwen als je eigen.
Zelf vind ik dat vallen onder "de hobby voor een ander betalen".
Denk dat die plekken schaars zijn. De meeste eigenaren zijn betrokken en zijn zelf ook actief met hun paardjes.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 18:40

Zoals je dat bekijkt : de hobby voor een ander betalen. Klinkt gek. Maar zo is het wel. En daar begin ik niet aan. Paard is voor mijn plezier. En de bijrijder mag dat plezier delen. Maar voor niks gaat de zon op ;)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 18:46

TurboTinker schreef:
Zoals je dat bekijkt : de hobby voor een ander betalen. Klinkt gek. Maar zo is het wel. En daar begin ik niet aan. Paard is voor mijn plezier. En de bijrijder mag dat plezier delen. Maar voor niks gaat de zon op ;)

Ja, dat dus. En ik snap bijrijders heel goed hoor, heb jarenlang in die positie gezeten! Maar ik was juist maar wat blij dat mij die kans geboden werd te groeien, te leren.. Helaas merk ik dat degenen die zeggen niks meer hoeven te leren, juist nog het meest moeten leren..

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 19:17

Helemaal mee eens.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 20:11

Klopt helemaal. Vooral ook dat in de adv. Van een 12-14 jarige staat " ik beleer ook paarden" dan denk ik... " ohhh no! Niet bij mijn paard" :')

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 21:06

Hier nog geen reacties, het heeft ook geen haast hoor.
Ben op dit moment minder gaan werken, dus al wel een dagje extra om mijn paard te kunnen doen.
Wist even af en toe niet waar ik mijn tijd én vrije tijd vandaan moest halen. Afgelopen week ook een hele rare week gehad. Geen zin om naar stal te gaan én of iets te doen met paardlief.
Vanochtend dus wel lekker gelest, dus dat komt ook weer goed!

Komen er geen reacties, no problem! Doe ik haar gewoon lekker zelf.
Kan haar niet zo goed uit handen geven, omdat het echt mijn allesje, mijn meisje is. Klinkt misschien heel penny, maar nee ik ben 26, en ben echt mega blij met haar!!

Ik vraag wel een bijdrage, waarom?
Omdat ik vind dat ik iemand blij kan maken om verder met zijn/haar hobby door te kunnen blijven gaan.
Als je een keer in de week op een manege lest, betaal je daar ook voor.
En ik vind ook, wel de lusten maar niet de lasten?
Ik vind niet dat ik een paard voor een ander heb om haar een plezier te kunnen laten doen door te verzorgen/ bijrijden.

Nu zeg ik wel héél eerlijk, het gaat er ook om wat je ervoor vraagt én je "eisen" zijn.
Ik ken iemand die bijna de helft van de stalling vraagt voor BV; 2 dagen?
Dat vind ik gewooon not done.
Dan moet je imo opzoek gaan naar een staldeler, goede afspraken maken zodat het paard bij wijze van van jullie twee is.

Maar dat is natuurlijk iedereen voor zich! :)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 21:09

Ligt er aan. Als je voor dat geld ook 2x pw begeleiding krijgt dan kan dat nog meevallen denk ik.
lessen op een manege zijn prijziger

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 21:11

Dat klopt, heb je helemaal gelijk in.
Misschien niet duidelijk erin gezet, maar dit bedoel ik dan buiten het lessen om.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 21:23

Ja precies. Ik snap m.

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 21:25

Ik betaal samen met de andere verzorgster van mijn vz pony de hoefsmid. Dat is dus per verzorgster €16.50 per 6 weken. Dat vind ik zelf niet te veel en niet te weinig, dus misschien voor eigenaars die een verzorgster zoeken ook een goede oplossing. Dat diegene dus de hoefsmid betaald :)*

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 21:35

Natuurlijk zijn daar altijd afspraken over te maken, dat is het probleem ook niet.
Maar er zijn ook mensen bij die denken gratis hun hobby uit te kunnen oefenen, terwijl je op een manege ook gewoon voor je lessen moet betalen.

Ook als mijn verzorgster bijvoorbeeld spulletjes oid wilt kopen, vind ik allemaal prima hoor, hoewel paardlief al veel heeft! Maar dan is dat haar beslissing, én blijft het ten alle tijden van degene. Ik dwing ze nergens toe! :)

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 21:40

Helemaal waar. :j

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 11:49

Nu breekt mijn klomp.... Dat mens dat niet zelfstandig kon rijden, hem niet eens alleen durfde op te zadelen die 100% zeker wist dat ze de zadeltas niet had, terwijl ik hem ook niet meer had... Biedt hem nu te koop aan... Heeft ze dus gratis op mijn pony kunnen rijden, nog bandages en een dekje gekregen als bedankje omdat ik het niet meer zag zitten.. en blijkt ze dus gewoon spullen te hebben gejat... AAAAAAAAARGH... Frustraties...

Weet niet of ik op die site moet zetten "Mooie zadeltas" ;) of niet :') Of verstandig doen en het gewoon negeren...

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 11:51

Lianne86 schreef:
Nu breekt mijn klomp.... Dat mens dat niet zelfstandig kon rijden, hem niet eens alleen durfde op te zadelen die 100% zeker wist dat ze de zadeltas niet had, terwijl ik hem ook niet meer had... Biedt hem nu te koop aan... Heeft ze dus gratis op mijn pony kunnen rijden, nog bandages en een dekje gekregen als bedankje omdat ik het niet meer zag zitten.. en blijkt ze dus gewoon spullen te hebben gejat... AAAAAAAAARGH... Frustraties...

Weet niet of ik op die site moet zetten "Mooie zadeltas" ;) of niet :') Of verstandig doen en het gewoon negeren...

Ik snap niet helemaal je post. Maar persoonlijk zou ik het wel doen, laat ze maar voelen dat je haar door hebt?

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 11:59

Ow sorry :p Even voor de duidelijkheid: ik ben met een verzorgster gekapt omdat ze niets zelfstandig kon, in de bak met een ander paard erbij alleen maar durfde te stappen etc. Dus omdat ik elke keer mee moest, kon ik het net zo goed zelf gaan doen.

Nog een dekje en bandages gegeven die we samen voor hem gehaald hadden, als bedanktje (+ ik ga sowieso niet met die kleur rijden :')) maar ok... die kon ze dus houden. Ik was daarna mijn zadeltas kwijt, dus gevraagd of zij hem gezien had/toevallig nog had. Maar ze zei dus dat ze die echt niet had. en dat ik hem zelf had, dat ze hem had afgegeven met het zadel en dat die in de kast moest liggen.

Nu staat die zadeltas dus gewoon op internet te koop... (zelfde merk, zelfde kleur) lijkt me heel sterk dat ze die zelf nieuw gekocht heeft? :') Maar dat is dus mijn bedankje :')

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 12:05

Lianne86 schreef:
Ow sorry :p Even voor de duidelijkheid: ik ben met een verzorgster gekapt omdat ze niets zelfstandig kon, in de bak met een ander paard erbij alleen maar durfde te stappen etc. Dus omdat ik elke keer mee moest, kon ik het net zo goed zelf gaan doen.

Nog een dekje en bandages gegeven die we samen voor hem gehaald hadden, als bedanktje (+ ik ga sowieso niet met die kleur rijden :')) maar ok... die kon ze dus houden. Ik was daarna mijn zadeltas kwijt, dus gevraagd of zij hem gezien had/toevallig nog had. Maar ze zei dus dat ze die echt niet had. en dat ik hem zelf had, dat ze hem had afgegeven met het zadel en dat die in de kast moest liggen.

Nu staat die zadeltas dus gewoon op internet te koop... (zelfde merk, zelfde kleur) lijkt me heel sterk dat ze die zelf nieuw gekocht heeft? :') Maar dat is dus mijn bedankje :')

Serieus waar?
Hier heb ik een verzorgster die nooit meer haar cap en handschoenen heeft opgehaald!
Maar dit werkelijk nog nooit gehoord, zou indd gewoon reactie weg zetten ja!
Wie weet hoe snel de advertentie verwijderd is! ;) Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 12:07

Ik zou haar tot vanavond 8 uur de tijd geven om hem terug te brengen en dat je anders aangifte gaat doen wegens diefstal en dat je al een screenshot van haar advertentie hebt gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 12:08

Hier gaan we misschien ook weer één van onze paarden aanbieden, in eerste instantie alleen poetsen en grondwerk.
Als ze het volhouden ook rijden. :)
Nog niet zeker.