Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 23:38

darkadia schreef:
@Welshfan dan ben ik wel benieuwd of je daar ook een vergoeding voor krijgt? Want doordat jij het paard nu gaat inrijden, wordt het natuurlijk wel meer waard voor de verkoop.... Zou ik persoonlijk iig wel reeel vinden.
En mja wat betreft die bijdrage, rijden op een manege (ook vrijrijden) is ook niet gratis, hobby kost nu eenmaal geld, en vaak trek je toch de wat serieuzere mensen ermee aan... Toch vind ik zelf d ejuiste match het belangrijkste...Vraag in principe een bijdrage, maar als iemand nou heel goed klikt, maar dat niet kan betalen...ja dan is daar zeker over te praten.

In het begin zou ik het ook logisch hebben gevonden maar er zijn een hoop eigenaren die dat niet vinden. Vooral op Facebook kwam ik veel berichten tegen van mensen die iemand zochten om een pony/paard eens goed door te rijden en daarbij hele eisen stelden (veel ervaring, bepaalde dagen kunnen komen, zelf een hoop spullen meebrengen) en dan ook nog lieten betalen.
Voor dit paard hoef ik niet te betalen. Ik krijg hier ook niets voor. Man zit financieel in de problemen (vandaar te koop en dit verhaal klopt), zelf ben ik blij dat ik met een paard aan de slag kan. Stal waar hij staat heeft super faciliteiten ( zit bij het stalgeld, of je er nu gebruik van maakt of niet) en eigenaar wil er alles aan doen voor een goede verzorging (haalt goed voet etc).

Wanneer iemand iets leert van een paard of inderdaad echt komt om jou paard eigenlijk voor een middagje te huren als ik het zo mag zeggen, dan snap ik dat een eigenaar een bijdrage vraagt. Maar wanneer een bijrijder een eigenaar helpt met tijdnood of een paard opleid (mits dit natuurlijk gewenst is door de eigenaar) zou snap ik die bijdrage niet.

Amable

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 07:45

Een paard kost gewoon veel geld en als jij ook graag paard wil rijden, waarom zou ik dan veel geld moeten betalen voor het rijden van dat paard, en jij helemaal niets? Puur en alleen omdat ik het ook wel eens fijn vind om een dagje niet te gaan? Je rijdt dat paard tenslotte niet omdat je mij uit de brand wil helpen, maar omdat je zelf graag paard wil rijden. Ik vind overigens de vergelijking met iemand betalen voor rijden ook altijd gek. Kijk, ik heb mijn instructrice ook wel eens gevraagd om mijn paard te rijden en uiteraard betaal ik haar daar dan voor. Zij heeft thuis paarden zat en vind het helemaal niet bijzonder leuk om de mijne te rijden, in die tijd zit ze liever op haar eigen paard. Maar omdat ze ervoor betaald wordt is het interessanter om die tijd in de mijne dan in de hare te steken. Een bijrijder wil graag rijden, die doet het niet omdat ik het graag wil, maar omdat ze het zelf graag wilt. En daar zit het grote verschil tussen iemand uit de brand helpen of voor jezelf willen rijden.

Ik vraag aan mijn bijrijdster dan ook een bijdrage van 50 euro en dan mag ze zo vaak komen als ze wilt. Ik denk dat dat een prima deal is en gelukkig vindt zij dat ook. Ze heeft voorheen een eigen paard gehad en was toen een klap meer geld kwijt en had toen veel minder vrijheid als nu.

Maar ik snap best dat het voor jou lastig is, eerst betaalde je ouders waarschijnlijk alles bij de paarden, dus dan merk je niet zo goed hoe duur alles eigenlijk is.
En het is top dat je nu een gratis paard gevonden hebt, maar dat is ook overduidelijk een win win situatie, jij kan lekker met een jong paard aan de gang en zijn paard wordt door een goede ruiter gereden :)

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 07:51

interessante discussie dit...
Een vriendin had drie jaar geleden beide paarden verloren binnen een maand tijd (1 ouderdom, 1 koliek). Ze is na een aantal maanden eens bij mijn paard geweest om weer even paardenlucht te snuffen.
Daarna is ze hem af en toe op therapeutische basis gaan rijden. Het is een heel leuk paard met veel potentieel, de vriendin heeft veel wedstrijdambitie, dus de vraag: mag ik hem eens op wedstrijd uitbrengen? kwam al snel.
Daar ik zelf heel veel last heb van zenuwen op wedstrijd, vond ik dit prima. Inmiddels zijn we drie jaar verder. De vriendin rijdt mijn paard nog steeds op wedstrijden, lessen en cursussen. (en zijn al heel ver gekomen) Meestal rijdt zij zo van februari t/m augustus (wedstrijdseizoen) en vorig jaar reed ze hem dan 1x per week, soms 2x en ik deed de rest. Dit jaar is iets anders...ik heb mijn been gebroken en kan al 5 maanden niet rijden. Ze rijdt hem nu dus vaker. Ik betaal alles....stalgeld, voer, hoefijzers enz enz. Zij heeft kosten zat aan wedstrijd inschrijvingen, cursussen en lessen. Ze gebruikt mijn trailer ongev. elke week. maar we betalen elkaar iig niets....

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 08:00

Dat hoeft ook niet he, begrijp me goed. Ik heb ook jaren bij andere mensen gereden en bij de meeste hoefde ik niets te betalen. Over het algemeen waren dat boeren die voor hun plezier een paar merries hadden staan waar ze jaarlijks een veulen uit fokte. Zij reden zelf niet en vonden het dan wel leuk om zo'n meisje met dat paard te zien tutten.

Jullie situatie is ook gewoon zo gegroeid en als jullie daar beide content mee zijn dan is dat natuurlijk meer dan prima :)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:45

darkadia schreef:
@Welshfan dan ben ik wel benieuwd of je daar ook een vergoeding voor krijgt? Want doordat jij het paard nu gaat inrijden, wordt het natuurlijk wel meer waard voor de verkoop.... Zou ik persoonlijk iig wel reeel vinden.
En mja wat betreft die bijdrage, rijden op een manege (ook vrijrijden) is ook niet gratis, hobby kost nu eenmaal geld, en vaak trek je toch de wat serieuzere mensen ermee aan... Toch vind ik zelf d ejuiste match het belangrijkste...Vraag in principe een bijdrage, maar als iemand nou heel goed klikt, maar dat niet kan betalen...ja dan is daar zeker over te praten.

Ik vind het wel grappig dat mensen denken dat een paard zoveel meer waard wordt wanneer deze wordt (in) gereden.
Hoeveel denk je dat gemiddeld de meerwaarde is bij verkoop en hoeveel kost een paard per maand?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:48

dems75 schreef:
interessante discussie dit...
Een vriendin had drie jaar geleden beide paarden verloren binnen een maand tijd (1 ouderdom, 1 koliek). Ze is na een aantal maanden eens bij mijn paard geweest om weer even paardenlucht te snuffen.
Daarna is ze hem af en toe op therapeutische basis gaan rijden. Het is een heel leuk paard met veel potentieel, de vriendin heeft veel wedstrijdambitie, dus de vraag: mag ik hem eens op wedstrijd uitbrengen? kwam al snel.
Daar ik zelf heel veel last heb van zenuwen op wedstrijd, vond ik dit prima. Inmiddels zijn we drie jaar verder. De vriendin rijdt mijn paard nog steeds op wedstrijden, lessen en cursussen. (en zijn al heel ver gekomen) Meestal rijdt zij zo van februari t/m augustus (wedstrijdseizoen) en vorig jaar reed ze hem dan 1x per week, soms 2x en ik deed de rest. Dit jaar is iets anders...ik heb mijn been gebroken en kan al 5 maanden niet rijden. Ze rijdt hem nu dus vaker. Ik betaal alles....stalgeld, voer, hoefijzers enz enz. Zij heeft kosten zat aan wedstrijd inschrijvingen, cursussen en lessen. Ze gebruikt mijn trailer ongev. elke week. maar we betalen elkaar iig niets....

Denk dat vooral een win-win situatie is.
En wel fijn dat het een vriendin is, want bij een "vreemde" vind ik het toch anders...

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:30

Ik vind een bijdrage vragen helemaal niet gek.
Ik snap het ook als sommige verzorgsters het niet kunnen betalen. Dan moeten beide gewoon op zoek naar een ander of een compromis sluiten :P

Afknappen op rassen vind ik ook een beetje gek. Ik heb ook rassen die ik minder vind en rassen die ik geweldig vind. Maar dat is voor latere zorg als ik zelf ooit een eigen paard zou kunnen houden :)

Ik had een advertentie alvast geplaatst voor als ik verhuisd ben. Al 2 reacties gehad allebei vond ik net wat te ver rijden.1tje wel lang over getwijfeld aangezien het aanbod zo leuk leek. Eerst nog een afstand in mijn advertentie gezet maar toen toch maar besloten hem eraf te halen en te wachten.
Totdat ik echt gesetteld ben en weet hoeveel tijd ik overhou, misschien dat ik dan toch zeg van ik kan ook naar iets verder weg kijken. En dan weet ik ook wat voor eventuele bijdrage ik kan leveren.
Van huis uit op mezelf (of ja samen) is lastig in te schatten hoeveel tijd en geld het gaat kosten haha. Dus toch maar even wachten voor ik weer een advertentie plaats.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:28

Ik snap dat het paard voor de eigenaar een hoop geld kost (we hebben jaren zelf paarden gehad en vanwege het financiële ze moeten verkopen), maar en zijn af en toe echt oproepjes om iemands paard goed door te rijden en ook daarvoor moet je als ruiter betalen terwijl ik dat een beetje zie zoals het voorbeeld hier van een instructrice die je ook betaald om je paard te laten trainen. wanneer het voor het eigenaar niets helpt qua tijd of opleiden van het paard snap ik best dat je een bijdrage vraagt als eigenaar zijnde.

Amable "Je rijdt dat paard tenslotte niet omdat je mij uit de brand wil helpen, maar omdat je zelf graag paard wil rijden." in dit geval vind ik het niet zo gek dat ik jou zou moeten betalen, maar ik heb het over hele andere situaties. mensen die echt tijd te kort hebben en daarvoor iemand zoeken, of hun willen helpen met het opleiden (dus wel uit de brand helpen).

En nee ik hoef geen vergoeding wanneer ik op een paard stap.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:37

Kijk, tuurlijk helpt het qua tijd. Momenteel wordt mijn ene paard moddervet als hij te weinig gereden wordt, hij moet dus aan de bak. Maar als ik dan voor de 6de keer in een week op dat paard stap met het gevoel dat het echt even moet en me dan bedenk dat er wellicht iemand een gat in de lucht zou springen als ie op mijn paard zou mogen rijden dan denk ik, win win :) Maar waarom zou ik dan degene moeten zijn die alle kosten moet dragen?

Jane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:13

Ik zeg altijd dat ik de mazzel heb gehad en de kans heb gekregen om mijn vorige verzorgpaard te mogen verzorgen.

Ik hoefde geen bijdrage te betalen, wel deed ik allemaal klusjes en kocht ik veel spullen die ik nodig had zelf. De eigenaren deden dit zeker ook.

Ik snap de bijdrage daarentegen echt wel, maar het moet wel reeel blijven. :)

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:19

Aurelia schreef:
Ik snap het ook als sommige verzorgsters het niet kunnen betalen. Dan moeten beide gewoon op zoek naar een ander of een compromis sluiten :P

Afknappen op rassen vind ik ook een beetje gek. Ik heb ook rassen die ik minder vind en rassen die ik geweldig vind. Maar dat is voor latere zorg als ik zelf ooit een eigen paard zou kunnen houden :)

Ik had een advertentie alvast geplaatst voor als ik verhuisd ben. Al 2 reacties gehad allebei vond ik net wat te ver rijden.1tje wel lang over getwijfeld aangezien het aanbod zo leuk leek. Eerst nog een afstand in mijn advertentie gezet maar toen toch maar besloten hem eraf te halen en te wachten.
Totdat ik echt gesetteld ben en weet hoeveel tijd ik overhou, misschien dat ik dan toch zeg van ik kan ook naar iets verder weg kijken. En dan weet ik ook wat voor eventuele bijdrage ik kan leveren.
Van huis uit op mezelf (of ja samen) is lastig in te schatten hoeveel tijd en geld het gaat kosten haha. Dus toch maar even wachten voor ik weer een advertentie plaats.

Mocht Sprundel je nog op de route te komen liggen, hier staat de haflinger die je vorig jaar op de foto zeete, die extra beweging nodig heeft! :D ;)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:36

welshfan97 schreef:
Ik snap dat het paard voor de eigenaar een hoop geld kost (we hebben jaren zelf paarden gehad en vanwege het financiële ze moeten verkopen), maar en zijn af en toe echt oproepjes om iemands paard goed door te rijden en ook daarvoor moet je als ruiter betalen terwijl ik dat een beetje zie zoals het voorbeeld hier van een instructrice die je ook betaald om je paard te laten trainen. wanneer het voor het eigenaar niets helpt qua tijd of opleiden van het paard snap ik best dat je een bijdrage vraagt als eigenaar zijnde.
.

Ik denk ook niet dat daar de beste ruiters op reageren. Misschien wel iemand die ervaring wil op doen als voorbereiding op het zelf kopen van een jong paard.

Echt goede ruiters gaan daar niet voor betalen iig. Ik vind doorrijden best saai, omdat ik het vaker heb gedaan het vooral km's maken is en pas wanneer het paard er aan toe is je iets meer kan vragen. Wat wel leuk is, is dat je wel snel resultaat ziet. Voor mezelf is het niet leerzaam en dus wat saai.

Area51

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:58

Tips gezocht :D
Ik twijfel heel erg, heb een superlieve merrie, waar ik graag een verzorger voor zou willen. Ze heeft alleen wel een kleine gebruiksaanwijzing... Zo is ze redelijk dominant, dus je moet heel consequent zijn, is ze (door haar verleden) kopschuw bij mensen die ze niet kent én is heeft ze nogal wat energie met longeren etc. Ze heeft nogal voorkeuren, met kleine kindjes loopt ze mee, kunnen alles met haar, maar sommige volwassenen daar klikt het gewoon niet mee.
Het zou dan zeker in het begin niet incl. rijden zijn... Daarna alleen als diegene genoeg ervaring heeft en de klik goed is; paardje heeft heel veel ervaring en kan heel veel, dus je kan er veel van leren.
Hoe vind ik nou een verzorger die het leuk vind om zo'nt tiepje te verzorgen? Bestaan die überhaupt? :Y)
Omdat ik door soms niet naar stal te hoeven erg geholpen zou worden zou ik geen bijdrage vragen.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:16

Area51 schreef:
Ik twijfel heel erg, heb een superlieve merrie, waar ik graag een verzorger voor zou willen. Ze heeft alleen wel een kleine gebruiksaanwijzing... Zo is ze redelijk dominant, dus je moet heel consequent zijn, is ze (door haar verleden) kopschuw bij mensen die ze niet kent én is heeft ze nogal wat energie met longeren etc. Ze heeft nogal voorkeuren, met kleine kindjes loopt ze mee, kunnen alles met haar, maar sommige volwassenen daar klikt het gewoon niet mee.
Het zou dan zeker in het begin niet incl. rijden zijn... Daarna alleen als diegene genoeg ervaring heeft en de klik goed is; paardje heeft heel veel ervaring en kan heel veel, dus je kan er veel van leren.
Hoe vind ik nou een verzorger die het leuk vind om zo'nt tiepje te verzorgen? Bestaan die überhaupt? :Y)
Omdat ik door soms niet naar stal te hoeven erg geholpen zou worden zou ik geen bijdrage vragen.

Ze zijn er wel, maar schaars en waarschijnlijk gaan ze dan ook niet aan je eisen voldoen (als je die hebt). Voor mijn dominante en moeilijk te rijden (maar wel eerlijke) ruin heb ik nu ook een bijrijder, echter mag ze nu even alleen maar longeren. Je moet hem écht goed rijden om hem überhaupt te kunnen rijden, anders geeft hij er de brui aan en dat is wat er bij haar nu is gebeurd. Maarja, bij jou gaat het in eerste instantie ook al niet om rijden en de poel die niet per sé hoeft te rijden is ook al vrij klein.

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:45

Area51 schreef:

tsja, mij zou dit juist erg aanspreken. Ik moet er zelf wat voor doen om haar vertrouwen te winnen en ik vind dat als je dan eenmaal het vertrouwen hebt dat de band erg sterk is. Mijn pluspunt vindt ik zelf is dat ik lef heb en consequent ben, ik ben niet de beste met rijden maar wil het graag verbeteren en leren van mijn fouten

eerst een tijdje grondwerk, kroelen, longeren etc. en dan ken je het paard van karakter en gaat het (meestal) ook met het rijden beter.

Waarom niet gewoon proberen? ik ben vast niet de enige. Eerst kennismaken en kijken of er een klik is, misschien vind je wel jouw ideale verzorger :)

Area51

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:44

Niet zo dat rijden niet zou mogen, alleen dus idd eerst leren kennen... Maar ik ga t gewoon proberen, niet geschoten altijd mis ;)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:59

Ik laat ze in het begin ook niet rijden. Wil eerst goed zicht hebben op de betrokkenheid en motivatie.
Als dat aanwezig is en blijft, dan pas erop.
Wil mijn dieren en mijn vrije tijd niet belasten met 'eendagsvliegen'.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 19:01

Als je wat te bieden hebt, mag daar best een bijdrage voor betaald worden.
Echter als eentje beleerd moet worden en dit gebeurt door iemand die zelf de kennis/kunde heeft. Is het een win-win situatie. Dan vind ik dat het niks mag kosten/betalen.
Laat je het immers bij een professional doen, kost het je als eigenaar geld.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 20:06

Omdat ik nu met mijn ene pony wat meer kilometers buiten wil maken, maar mijn andere dan niet alleen achter wil/kan laten, ga ik voorzichtig ook weer eens op zoek.. Heeft geen haast, mijn vriendinnen willen me ook wel helpen, maar het is toch fijn om een vast iemand te hebben + erg gezellig. Vind het voor de pony's ook wel leuk :)
Als de klik er is en het gaat goed, mogen ze van mij alles met mijn pony's doen als ze er allebei maar plezier in hebben. Rijden gaat helaas niet, maar buiten dat sta ik voor alles open.
Wat betreft vergoeding.. vind het fijn als ze op één of andere manier wat bijdragen, als dat nu is door mijn pony vooruit te helpen door te lessen, af en toe wat klusjes doen, eens iets kopen wat nodig is of een geldbedrag is, dat maakt me verder niet uit.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:02

Ik kom hier ook maar weer eens kijken.
Ik heb ondertussen nog steeds dezelfde bijrijder en het gaat goed ondertussen.
ik heb wel een tijdje getwijfeld of het uiteindelijk ging goed komen, mede door verhalen van een stalgenote (tenminste bijrijder van iemand). Die maakte het allemaal veel erger dan het was.
Tuurlijk moest het meisje nog veel leren en nu nog steeds, en neemt nog steeds wekelijks les.
Maar ben blij dat ik mijn eigen gevoel gevolgd heb, door haar 2 mnd de kans te geven zodat ik duidelijke verbetering zou zien.

Nu is mijn paardje ook niet de allermakkelijste en heeft het haar echt niet makkelijk gemaakt (soms nog). Maar naar haar eigen zeggen is ze daar heel blij mee nu achteraf. Ze heeft zoveel geleerd hiervan.

Ondertussen is paard lief ook drachtig, ook hier is ze laaiend enthousiast over. Was heel blij en dankbaar dat ze mee mocht dat ze gedekt werd. Was erbij met scannen, en was helemaal in de wolken.
Dat ze straks even niet kan rijden of wat anders doet haar helemaal niets, ff lekker tutten geniet ze ook van.
Op donderdag heeft mijn paard vaak haar vrije dag, maar net als vandaag komt ze dan evengoed om mij te helpen met de weide en paddock mesten.
Voor haar horen al die klusjes er ook gewoon bij. Is ze eerder op stal, dan doet ze dat allemaal gewoon.

Ze hoeft van mij geen bijdragen te betalen omdat ze er mij ook mee helpt. Ik kan har met mijn rug gewoon niet altijd evenveel beweging geven.
En omdat ik wel wilde dat ze les zou nemen.
En mocht ze een keer wat leuks voor haar willen kopen vind ik dat prima, muv een zadel. Want dat is iets wat er niet zomaar op mijn paard gelegd mag worden. Ben eindelijk blij dat ik na al die jaren kl*ten met zadels, nu eindelijk een goed passend zadel voor haar hebt, al heeft dat ook heel wat voeten in de aarde gehad.

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:13

Wat fijn dat het zo goed gaat nu! Soms heeft iets wat meer tijd nodig om te wennen

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:10

Hier ook maar weer een advertentie gezet.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 22:13

Aurelia schreef:

Ik snap best dat sommigen kiezen of juist niet voor een bepaald ras.
Als je mee wilt doen aan dressuurwedstrijden of wilt springen tussen de paarden dan vallen vaak toch bepaalde rassen af. Met een ijslander dressuur rijden is best lastig als ze de gangen niet perfect uit elkaar kunnen houden. En met een C of D pony (of een fries/Tinker) een B paardenparcours springen is best pittig en lastig met de afstanden. En de gemiddelde volwassen vrouw is toch wel 1,70 of langer en niet iedereen vind het dan nog prettig om op een pony van 1,45 te rijden, ook al kom je er niet gelijk een heel eind onderuit...

Er is vaak wel degelijk een verschil tussen een bijrijder en verzorgster qua ambitie bij het rijden.
Als je recreatief wilt rijden maakt het ras misschien minder uit, maar tellen andere zaken in betrouwbaarheid en karakter zwaarder. Deels ook medebepaald door het ras, maar ook stuk opvoeding, ervaring en persoonlijk karakter en temperament.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 22:49

Poeh, lastig dit zeg: liep inmiddels tegen wat dingen aan bij mijn verzorgster. Heel lief meisje, maar ze heeft jaren eigen paarden gehad en doet dingen op haar manier. Logisch, maar het is wel 'verkeerd' erin geslepen.

Nu vond ik het tijd voor een gesprek, om dus onze verwachtingen te bespreken. Of dit wel echt op een lijn ligt. Anders is het wellicht zonde van de energie die we erin stoppen.

Dit had zij niet verwacht blijkbaar. Kwam nogal onverwachts. Maar wil ook niet via de app van alles bespreken.

Zo lastig.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 23:24

joyce B schreef:
Aurelia schreef:

Ik snap best dat sommigen kiezen of juist niet voor een bepaald ras.
Als je mee wilt doen aan dressuurwedstrijden of wilt springen tussen de paarden dan vallen vaak toch bepaalde rassen af. Met een ijslander dressuur rijden is best lastig als ze de gangen niet perfect uit elkaar kunnen houden. En met een C of D pony (of een fries/Tinker) een B paardenparcours springen is best pittig en lastig met de afstanden. En de gemiddelde volwassen vrouw is toch wel 1,70 of langer en niet iedereen vind het dan nog prettig om op een pony van 1,45 te rijden, ook al kom je er niet gelijk een heel eind onderuit...

Er is vaak wel degelijk een verschil tussen een bijrijder en verzorgster qua ambitie bij het rijden.
Als je recreatief wilt rijden maakt het ras misschien minder uit, maar tellen andere zaken in betrouwbaarheid en karakter zwaarder. Deels ook medebepaald door het ras, maar ook stuk opvoeding, ervaring en persoonlijk karakter en temperament.

Ja daar heb je ook wel weer gelijk in. Ik zag het misschien meer van mijn eigen oogpunt, meer verzorgster dus, geen wedstrijdambitie of zo. En dan vind ik het wel een beetje gek :)