Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 18:50

MarleenvdB schreef:
Ik ben net gaan kijken toen ze voor zichzelf reed op een lekker eigenwijze welshpony (even groot als die van mij). Heel leuk meisje en hele aardige moeder! Op die manege hebben ze niet echt de allerbraafste pony's dus ze weet als het ware w3l wat het is als pony's eens echt gek kunnen doen. Wel een voordeel natuurlijk..

Morgen ga ik bij haar in de les kijken als ze op een nog ondeugendere pony rijdt.

De bedoeling is uiteindelijk dat de ruiter/amazone lid wordt bij de ponyclub waar ik les geef en in het bestuur zit. 1x per week krijgt ze dan clubles, mag ze 1x per jaar mee op ponykamp en doen we door het jaar heen nog allerlei andere leuke activiteiten. 'Thuis' zal ze van mij les krijgen.

We hebben er wel al kort over gesproken en ze zal dan wel wat minder op de manege blijven rijden maar zoals bijvoorbeeld de carousselles wil ze wel blijven volgen. Nou dat vind ik niet zo'n probleem. En in de toekomst moeten we ook maar zien hoe het gaat want wie weet vind ze het met mijn pony wel zo leuk dat ze niet eens meer naar de manege wil. Dat weet je natuurlijk nooit.

Voor nu een heel positief gevoel. Morgen nog even afwachten en als dat allemaal nog goed voelt eens afspreken om naar mijn pony te komen kijken :)

Is het geen optie dat ze met jouw pony naar die manege gaat?

MarleenvdB

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 19:07

Nee ik sta echt super fijn op de pensionstal waar hij nu staat :D zou daar echt niet weg willen :p

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 19:10

Dat is je groot recht! Maar ik ben wel benieuwd hoe je aankijkt tegen de voordelen die Guusje_h en ik opnoemde omtrent een ruitertje dat óók elders rijdt.

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 19:12

Leuk dat je er (misschien) een leuke bijrijder bij hebt :o klinkt goed en ik duim dat het klikt met je pony!

Ben ook wel benieuwd naar wat basilicum zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 19:13

MarleenvdB schreef:
Nee ik sta echt super fijn op de pensionstal waar hij nu staat :D zou daar echt niet weg willen :p

Nee dat begrijp ik, maar kan ze niet met de trailer naar de manege of is dat geen optie?

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 19:21

Danique schreef:
MarleenvdB schreef:

Nee dat begrijp ik, maar kan ze niet met de trailer naar de manege of is dat geen optie?

of misschien door een parkje oid? Mijn pensionstalling is direct met een manege verbonden via een parkje, 5 minuten stap afstand en je bent er :) Misschien is dat bij jou ook zo?

MarleenvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 22:09

Ik snap niet zo goed waarom ze met mijn pony naar die manege zou moeten? :p

Ze rijdt nu op 2 maneges en haar moeder gaf aan dat ze op 1 manege moet stoppen als ze met mij aan de slag gaat. Dat hadden ze zelf al besloten. Op die andere manege wil ze heel graag de carousselles blijven volgen en dat begrijp ik ook wel. Dat kan bij ons op stal niet dus dat mag ze ook zeker blijven doen.

Het ging mij er meer om dat als ze bijvoorbeeld echt prive les krijgen op de manege dat ik dat niet prettig zou vinden. Maar zoals ik vandaag heb gezien rijdt ze bij het vrij rijden ook gewoon zelf.
Wat ik zelf uit ervaring mee maak is dat de manier van rijden heel erg verschilt tijdens de manier van lesgeven. De ene zegt handen breed, de ander zegt handen laag en dat soort dingen. Dat bedoelde ik er eigenlijk mee dat ik liever niet heb dat zo'n kind van alle kanten andere informarie krijgt en straks niet meer begrijpt waar ze aan toe is.

Ik heb de manege eigenaresse ook gesproken, hele aardige vrouw waar ik het direct ook goed mee kan vinden! Dus ik ga morgen tijdens de carousselles kijken.
Voor nu zie ik dan ook echt geen problemen als ze op die manege ook blijft rijden hoor.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 22:15

Ik begreep dat punt van "iedere instructrice kneedt weer een ander ruitertje" ook heel goed hoor. Daar valt zeker veel voor te zeggen. Ik was alleen benieuwd of je dat inderdaad op vond wegen tussen de voordelen van lessen die de bijrijdster buiten jouw pony om volgt. Wat fijn dat de eerste indrukken zo goed zijn zeg! Nu je in meer detail hebt uitgelegd hoe het zit met het stoppen van lessen, is het voor mij ook duidelijker. Het kwam eerst een beetje op mij over alsof het een soort voorwaarde zou worden dat zij met haar 4 lessen stopte wanneer ze jouw bijrijder wordt. Het klinkt inmiddels meer als iets waar je gewoon een oogje op wilt houden, omdat je niet wilt dat er conflicterende instructies aan dat ruitertje plukken.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 23:01

Denk dat ze ook niet meer de tijd heeft om al de lessen ernaast te blijven doen.

Ik verwacht van een verzorgster dat het hier ook de enige verzorgplek is. Moet niks ervan hebben als ze op meerdere plekken willen verzorgen. Net alsof het gaat om een opshepverzameling. Stop je tijd in 1 plek. Tenzij het niet mag vd eigenaar.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 23:32

Anke schreef:
Denk dat ze ook niet meer de tijd heeft om al de lessen ernaast te blijven doen.

Ik verwacht van een verzorgster dat het hier ook de enige verzorgplek is. Moet niks ervan hebben als ze op meerdere plekken willen verzorgen. Net alsof het gaat om een opshepverzameling. Stop je tijd in 1 plek. Tenzij het niet mag vd eigenaar.

Weet je wat ik het grootste nadeel vind als ze op meerdere plekken lopen dat ze dus eventuele ziektes mee nemen.
Hier een keer gehad dat een bijrijdster een paard mee genomen had naar een les elders en daar op stal gezet nou ik had me hier toch een verschrikkelijke hardnekkige schimmel echt erg fles imaverol van 1 liter kost ook dik € 180,- met zo'n trut flesje van 100 ml redde ik het echt niet ik ben weken bezig geweest met behandelen en niet alleen dat paard had het de rest kreeg het ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 23:33

Ik bedoelde dat als jij wilt dat ze alleen op jouw pony rijdt, en zij op de manege wilt rijden je dat misschien kon combineren, als dat mogelijk is.

MarleenvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 00:30

Precies zoals jij het beschrijft Basilicium! Dat was inderdaad ook mijn gedachte.

Om het echt als voorwaarde te stellen vind ik het wel een beetje ver gaan (mijn mening dan). Ik snap het risico met de ziektes maar daarnaast moet iemand daar ook mee om leren gaan en verantwoordelijkheid krijgen. Ik kom zelf ook op andere stallen en deed/doe daar wel eens andere paarden dus ik kan moeilijk zeggen dat mijn bijrijdster dat niet mag. Zodra je ze uitleg geeft zullen ze het echt wel snappen.

En het rijden met mijn pony zal niet een opschepverzameling worden. Ik vraag een bijdrage per maand, daarnaast wil ik graag dat de pony op wedstrijd uitgebracht wordt (op eigen kosten of eventueel gedeelde kosten) en daar komt ook het lidmaatschap van de ponyclub + knhs nog bij. Dus zo maar voor de leuk is het niet.

Maar goed, je kan een eigen pony voor je kind kopen en alle kosten zelf betalen of zo iets als wat ik aanbied zoeken. Haar moeder begreep me helemaal en wil die bijdrage ook zeker leveren. Ze twijfelde over een eigen pony voor haar dochter vanwege de kosten en de tijd die er in gaat zitten en dit vond ze een super mooie kans voor haar dochter.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 00:53

Zulke ouders heb je wat aan.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 06:44

joyce B schreef:
Zulke ouders heb je wat aan.

die zijn zeldzaam!
Ben er maar zuinig op ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 07:59

Ben ik de enige die het een beetje vreemd vindt als er dingen geeist worden, maar dan wel op eigen kosten? Ik snap best dat er gelest moet worden etc. maar vaak is dat bij de eigen instructrice en die is vaak duuuuur!
Vooral dat hier boven vind ik bijzonder; je moet op wedstrijd maar wel zelf betalen. Ik vind het nogal wat dat je iemand 'dwingt' om geld uit te geven. :o

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:07

Ze "wil dat graag" staat nergens dat het moet. En er staat ook eventueel gedeelde kosten..

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:24

Danique schreef:
Ben ik de enige die het een beetje vreemd vindt als er dingen geeist worden, maar dan wel op eigen kosten? Ik snap best dat er gelest moet worden etc. maar vaak is dat bij de eigen instructrice en die is vaak duuuuur!
Vooral dat hier boven vind ik bijzonder; je moet op wedstrijd maar wel zelf betalen. Ik vind het nogal wat dat je iemand 'dwingt' om geld uit te geven. :o

Je bent toch niet verplicht om die pony te doen?
Als je het niet wil of niet kan betalen, dan zoek je ff verder.
Paardrijden is nu eenmaal duur, dus ik snap wel dat er eisen worden gesteld.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:24

Vreemd is dat zeker niet, de eigenaar mag dat "eisen" en mocht je je daar niet in kunnen vinden dan zoek je verder. Het is een mega aanbod wat ik voorbij heb zien komen maar veel meiden zien niet in hoeveel je daarvan leert die zien alleen maar het kostenplaatje.... als dat je zo dwars zit blijf je lekker op de manege rijden waar je over 5jaar nog niets geleerd hebt!

Ik heb als "eis" dat mijn verzorgsters elke week les nemen van € 12.50 een half uur. Daarnaast mogen ze zo vaak komen als ze willen. Dat is een stuk goedkoper dan op de manege rijden waar je maar 1x per week mag komen en waar nog 100.000 andere meiden op het paard rijden...

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:26

Danique schreef:

Een prive les bij iemand aan huis kost misschien meer dan op een manege, maar je leert er ook veel meer van en wat is duur dan, zo'n 15 keer kunnen komen rijden in de maand tegen € 35,- dat red je op de manege ook niet.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 09:52

Danique schreef:

Ik ben het in dit geval helaas niet met je eens, moet ik eerlijk zeggen. Het is hier eerder al vaker heel mooi verwoord: het kan voor de eigenaar niet zo zijn dat deze de hobby van een ander moet gaan bekostigen. Als een bijrijder wedstrijdrijden niet dusdanig leuk vindt dat ze ervoor (mee) wil betalen, dan is de logische conclusie mijns inziens dat deze pony niet de juiste match is. Eigenaar en bijrijder willen dan namelijk een andere kant op met de pony.

Bovendien heeft wedstrijdrijden óók voordelen voor de ruiter. Het is niet alleen het paardje dat er beter door wordt in de sport. De ruiter zou het dus ook kunnen zien als een investering in zichzelf om dat wedstrijdgeld etc. te bekostigen. Zodra de ruiter niet in staat is de voordelen ervan in te zien, ben ik het met je eens dat het voor die ruiter lijkt alsof hij op kosten wordt gejaagd. De ruiter is dan echter aan het verkeerde adres.

(in het geval van Marleen is overigens nooit gezegd dat de bijrijder op wedstrijd moet, wel dat dit iets is wat ze graag zou willen zien)

MarleenvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 11:36

Juist, precies! Ze 'moet' niet op wedstrijd maar dat heb ik wel heel graag. Ik heb aan haar moeder de doelen die ik heb met de pony uitgelegd en daar kon zij zich heel goed in vinden.

Daarnaast zal ik de eerste paar weken/maanden er altijd zelf bij willen zijn gezien het een jonge pony is, net zadelmak en net gecastreerd. Ze zal dan ook altijd mijn begeleiding krijgen tijdens het rijden. Ik ben bevoegd instructrice maar ze hoeven me niet nog eens extra te betalen voor het geven van de lessen.
Het is dus ook zo dat ik er erg veel tijd in steek. Maar ik vind het ontzettend leuk om te doen en wil graag dat meisje deze kans geven.

En inderdaad, ik ben niet van plan de hobby van een ander te gaan bekostigen. En daar was die moeder het helemaal mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 11:52

Ho, ho, rustig! Ik nam jouw post als voorbeeld, ik bedoelde niet jou persoonlijk :') Je hoeft je ook niet helemaal te verdedigen hoor, ik vind dit gewoon bijzonder en had dit zelf nooit zo gedaan als eigenaar, en als bijrijder had ik nooit op jouw advertentie ingegaan. Ieder zijn ding toch?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 11:57

Precies, ieder zijn ding :) Maar het is wel gek dat het voor jou voelt alsof een eigenaar iemand "dwingt" om geld uit te geven, tenslotte kan je zelf kiezen of je wel of niet op een aanbieding ingaat. En als jij graag wilt verbeteren en wedstrijden wilt rijden dan is het natuurlijk super dat een eigenaar je die kans biedt! Met mijn paarden worden bijvoorbeeld geen wedstrijden gereden door een bijrijder, zeker niet. Wedstrijd spanning komt m.i. niet ten goede van het paard, veel ruiters worden toch sneller onredelijk en daar hou ik niet van. Dus een ruiter die wedstrijden zou willen rijden is bij mij al aan het verkeerde adres.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:06

Amable schreef:
Precies, ieder zijn ding :) Maar het is wel gek dat het voor jou voelt alsof een eigenaar iemand "dwingt" om geld uit te geven, tenslotte kan je zelf kiezen of je wel of niet op een aanbieding ingaat. En als jij graag wilt verbeteren en wedstrijden wilt rijden dan is het natuurlijk super dat een eigenaar je die kans biedt! Met mijn paarden worden bijvoorbeeld geen wedstrijden gereden door een bijrijder, zeker niet. Wedstrijd spanning komt m.i. niet ten goede van het paard, veel ruiters worden toch sneller onredelijk en daar hou ik niet van. Dus een ruiter die wedstrijden zou willen rijden is bij mij al aan het verkeerde adres.

Uiteraard, maar misschien komt dat wel vanuit het feit dat er hier bijna geen pony's/paarden te vinden zijn om te verzorgen of bij te rijden. Als ik een aanbod krijg (als voorbeeld) waarin ik alles mag; buitenrijden etc. dan ga ik daar uiteraard op in, maar als er dan wordt geëist dat ik wedstrijden ga rijden dan komt het op mij over als 'je mag alles doen, maar dan moet je wel wedstrijden rijden'.

Ik heb geen geld om wedstrijden te gaan rijden (Startkaart, kleding etc.) dus vandaar dat het voor mij misschien als een verplichting gezien wordt en ik dus word 'gedwongen' geld uit te geven terwijl ik dat niet heb. Dan zou ik bv. geen kleding kunnen kopen als ik dit nodig heb omdat ik geld uit moet geven aan wedstrijden.

Nu ben ik ook 0,0% wedstrijdruiter en heb hier ook absoluut geen zin of behoefte in/aan, misschien dat het daar door komt. In mijn ogen help ik de eigenaar namelijk omdat hij of zij geen tijd heeft voor het paard (dat is hier in de buurt meestal het geval). Als dit ook het geval is, maar de eigenaar gaat wel iedere keer mee (echt keer op keer, niet de eerste paar keren want dat vind ik niet meer dan normaal), dan vraag ik me af wat ik kom doen. Als een eigenaar continue mee gaat om op mijn vingers te kijken zou ik er gauw klaar mee zijn bv. Doe het dan lekker zelf of verkoop je paard als je geen zin hebt om te rijden.

Maar goed, vandaar dat ik bijdrages als 'half stalgeld' en hoefsmid/dierenarts/voer betalen erg vreemd vind. Ik kom in mijn ogen namelijk om een eigenaar te helpen/ondersteunen omdat diegene geen tijd genoeg heeft. Ik zou als ik tijd genoeg had voor mijn paard, geen verzorger nemen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:15

Tja, als de eigenaar niet meer op de pony past of ook meerdere dieren heeft, dan is het toch wat anders dan iemand die gewoon een dagje vrij wil zijn. Ik reed bij prive wedstrijd/hobbyfok stal en bij manege/fokkerij. Die gaan echt niet om jou heen met hun paarden bezig hoor... Herken wel dat het moeilijk kan zijn als er vaak op je gelet wordt. Ik werd daar wel onzeker van in bepaalde gevallen.