bijrijders die niet willen betalen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

minikatje

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:54

ik blijf het vreemd vinden dat mensen gratis op een paard willen hobbelen.
wel de lusten en niet de lasten.

een verzorgpony is voor de verzorg, lekker poetsen en kroelen, in mijn ogen hoef je dan ook niet te betalen
een bijrijdpony is een pony die wordt bijgereden om wat te leren, als je goed niveau hebt imo ook gratis.

maar aangezien 80% van bokt niet echt het niveau van anky heeft, tsja....

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:40

@ minikatje

Wel de lusten niet de lasten is een beetje grof gezegd, ik rijd bijvoorbeeld gratis op Cody, maar nu ze kreupel is vind ik het ook echt niet erg om lekker te rommelen en te wandelen. Het is net wat op dat moment mogelijk is. Je kan niet altijd alles hebben :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:47

precies, je kant niet altijd alles hebben :)
je hoeft je niet aangevallen voelen door mijn post, maar in feite komt het erop neer dat de eigenaar maar blij moet zijn dat de ruiters komen opdagen en zich goed genoeg voelen om op hun paard te kruipen.
niemand is heilig en het zal altijd van 2 kanten moeten komen.
als ik dan de horrorverhalen op bokt lees over verzorgsters/bijrijders/leasers uitvreten met een pony, mwah liever niet.

mijn vorige bijrijdpony heb ik verkeersmak gemaakt, toffe mensen en hoefde niets te betalen omdat ze blij waren dat fjord en ik een goede klik hadden.
maar als ze een kleine bijdrage hadden gevraagd had ik dat ook niet erg gevonden, pony's leven helaas niet van lucht.

op mijn eigen pony hoef ik geen extra mensen, pony vind dat niet leuk en ik zou er alleen maar extra werk van hebben.
maar mocht het nodig zijn zou ik ook een kleine bijdrage vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 21:41

het is toch zo dat jij een dienst verléént voor iemand?

ik snap ook wel dat soms een bijdrage handig is.. een paard is duur... maar 80 euro?!
ik wil zelf best 30 p.m betalen...
maar zeker niet meer! mijn moeder vind het belachelijk dat je moet betalen voor het verlenen van een dienst :P

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 21:49

Je moeder zit niet in de paardenwereld, neem ik aan? Als jij een rondje op een paard rijdt doe je dat echt niet omdat je de eigenaar zo graag wilt helpen, dat doe je omdat je dat zelf leuk vind. En daar mag imo best een vergoeding tegenover staan.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 00:10

Anoniem schreef:

ik snap ook wel dat soms een bijdrage handig is.. een paard is duur... maar 80 euro?!
maar zeker niet meer! mijn moeder vind het belachelijk dat je moet betalen voor het verlenen van een dienst :P

Je verleent niet echt een dienst gezien je er zelf toch ook beter van wordt. Jij kan je hobby uitoefenen en meer ervaring opdoen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 14:11

sanne_shelly schreef:
@ minikatje

Wel de lusten niet de lasten is een beetje grof gezegd, ik rijd bijvoorbeeld gratis op Cody, maar nu ze kreupel is vind ik het ook echt niet erg om lekker te rommelen en te wandelen. Het is net wat op dat moment mogelijk is. Je kan niet altijd alles hebben :)

lasten zijn de kosten in dat geval en die heb je dan dus niet. :roll:
Als rommelen en wandelen zou je niet als lasten moeten zien, toch? :(:)

Dewiconzalis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 22:09

Ik vind het niet gek dat je moet betalen.
ik betaalde alleen de stalling en de nieuwe dingetjes zo als dekjes halsters hoofdstel enz.
en ik kon er ongeveer 3 x per week op rijden en voorderest logeren en ik mocht het bos in en mocht er alles mee doen.
nou ja de eigenaar kwam heel af en toe maar ik was eingelijk gewoon de eigenaar van hem.
ik betaalde er ook wel in de maand denk ik 100 euro voor dus ik vind het niet gek om te betalen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 09:46

Als mijn paarden in het land staan en ik heb een bijrijder, dan krijgt die de keuze: ofwel rijdt die enkel, en betaalt kleine bijdrage, ofwel betaalt de bijrijder niks maar dan verwacht ik wel dat die helpt met klusjes. Mest uit het land halen, paarden verzorgen, weide mee onderhouden, tuig poetsen, voeren, mee hooi laden/lossen...

Staat paard volpension: dan verwacht ik kleine bijdrage. Laat ons zeggen 1/3 of 1/4 van de stalprijs (hangt er van hoe hoog die is en wat voor accommodatie). Er is immers niks te doen qua werkjes behalve tutten en rijden.

Paard halfpension: idem als in het land. Ofwel 1/3 van de stalprijs en ik doe alle werk zelf, ofwel helpt de bijrijder mee en dan is het gratis.

Lessen zijn sws altijd op kosten van de bijrijder, maar ik wil wel inspraak hebben in wie de les geeft. Geen zin dat ze met een beul komen aandraven of even wannanbe-lesgevertje van om de hoek of een pennyvriendinnetje.

Als ik iemand wil die mijn paard naar hoger niveau brengt dan zoek ik geen bijrijder, daar heb ik iemand anders voor waar ook lessen voor jezelf inbegrepen zitten in de trainingsprijs naast de uren die ze op mijn paard doorbrengen.

Edit: ik heb geen problemen fiancieel waarvoor ik een bijrijder zou moeten hebben en ook geen tijdsgebrek. Als ik al een bijrijder zoek, is dat puur om iemand de kans te gunnen om zelf meer ervaring op te doen, niet om mezelf uit de nood te helpen :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 22:23

[quote="June”]

[/quote]

oja?
en de eigenaar verleent geen dienst omdat jij op het paard mag hobbelen?
het ter beschikking stellen van een paard noem ik dan ook een dienst :D

bij dienstverlening stel ik me heel wat anders voor :P
em als je mams dat belachelijk vind moet ze maar een paard voor je kopen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 22:27

Wij hebben zelfs in het leasecontract staan dat als er door ziekte of kreupelheid niet gereden kan worden het maandbedrag komt te vervallen of bij een week bijv. wordt het aangepast. Of ze krijgen vervangende paarden om te rijden, maar die mogelijkheid is er meestal niet natuurlijk.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 22:40

Dat vind ik erg netjes Chaos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:22

Dienstverlening kan je hier ook op 2 manieren opvatten.

1) Eigenaar heeft bijrijder nodig uit tijdsgebrek. Duidelijk dus, de bijrijder verleent een dienst aan de eigenaar om in zijn plek het paard te rijden, verzorgen, noem maar op. Dit kan tijdelijk zijn (zwangerschap, ongeluk, zwaar examenjaar) maar ook blijvend (drukke job van eigenaar, eigenaar kan/mag niet meer rijden maar wil paard niet verkopen).

2) Eigenaar zet paard ter beschikking voor bijrijder om te leren. In dit geval is het de eigenaar die een dienst bewijst aan de bijrijder! De eigenaar heeft de bijrijder op zich niet nodig, maar wil toch iemand de kans geven om zichzelf te ontwikkelen, ervaring op te doen.

Of het niveau van het paard hiermee al dan niet beter wordt, heb ik nu even in het midden gelaten. Als je iemand zoekt die je paard naar hoger niveau wil rijden vind ik dat eerder onder het noemertje "Training" vallen. Omdat je hiervoor toch meer gaat uitkijken naar zeer ervaren mensen, en die vragen er in de meeste gevallen ook zelf geld voor.

Wat natuurlijk ook kan is dat paard en ruiter beide relatief gelijk starten en dan samen doorgroeien tot hoger niveau. Hier hebben beide partijen voordeel bij: de bijrijder die zich kan ontwikkelen, en de eigenaar wiens paard ook beter gaat lopen.

Simone_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:30

Ik rij ook 2 paarden voor iemand.
Hoef helemaal niks te betalen, alleen de lessen en als ik op concour wil moet ik dat ook zelf betalen.
Wordt helemaal vrij gelaten en als ik zie dat iets stuk is of niet meer past wordt er nieuw gehaald.
Nou heb ik zelf ook nog wel spullen liggen dus neem ik dat wel mee als er iets is, maar alsnog.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:46

Het zal altijd een lastige discussie blijven denk ik..

Voorheen verzorgde ik zelf en ik betaalde niet en wilde dit ook niet. Puur vanwege het feit dat ík wist wat ik waard was, dat ik altijd zou komen en alles eraan zou doen om het paard de beste verzorging te geven.

Nu ik zelf 2 paarden heb én een baan én een huis én een vriend die ook nog aandacht wil, is het soms wel wat veel. Ik zelf heb daar geen last van en ben 6 / 7 dagen bij mijn paarden te vinden. Maar vriendlief krijgt tegen zijn zin een hobby opgelegd, overigens gaat hij braaf mee en helpt hij waar hij kan.
In die paar uur dat ik op stal ben, wil ik wel graag allebei 'goed' en 'uitgebreid' doen. Maar door andere moetjes en verantwoordelijkheden schiet dat er soms bij 1 van de 2 weleens bij in (En dan worden ze een dag niet geborsteld, of je gaan een x alleen in de paddock, ipv. longeren/rijden. Ze worden daar echt niet slechter van, maar ik wil het graag goed doen. :P

Daarom nu toch maar op zoek naar iemand, maar diegene moet wel écht in mijn plaatje passen. Ik heb in mijn advertentie gezet dat ik een kleine bijdrage vraag. Dit doe ik puur om te zien in hoeverre iemand bereid is om bij te dragen in de kosten. En mijn ervaring is nu al dat ik serieuzere reacties krijg.
Als ik de juiste persoon tegen kom, hoeft die niet te betalen, maar het is voor mij meer een soort 'test'.

Verder steek ik zelf ook veel tijd in degene die zou komen verzorgen, denk aan tips / trics bij het longeren, weetjes, wondverzorging, herkennen van ziektes. Kortom, alle begeleiding die je maar kunt bedenken en je leert er meer van dan op een manege. Dat kost mij ook tijd en energie en ook dat is voor mij een reden om een bijdrage te vragen.

Waar ik me wel over verbaas zijn degenen die de helft of meer van hun stalgeld vragen. Wat is daar dan de reden achter vraag ik me dan af. En hoeveel moet je er dan wel niet voor 'terug geven'. Want ik heb zelf het idee dat hoe meer je vraagt, hoe meer de andere partij ook in te brengen heeft. Maar het blijven wel mijn paarden en ik wil daarover kunnen beslissen. Gevoelsmatig veranderen de verhoudingen als er (veel) geld in het spel is.

KellyHerben

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:48

Ik heb nu ook 2 verzorgpaarden waar ik alles mee mag doen,
ik mag iedere dag komen rijden, zowel binnen (in hun eigen bak)
of buiten in 't bos.

Gelukkig hoef ik hier niks voor te betalen,
maar het is wel redelijk dat je er geld voor vraagt,
maar 100 euro vind ik zelf teveel, en dit zou ik dan
ook eerlijk gezegt niet betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:57

Als ik nou op pension zou staan met m'n paarden volpension zeg maar. En ik heb een vaste maar relatief dure lesgever. Dan zou ik, als ze echt gemotiveerd zijn, de bijdrage wel willen verminderen als ze ook graag bij die persoon 1x/week willen les volgen. Willen ze les van andere lesgever, of van mezelf, of helemaal niet, tjah, dan hou ik mijn bedragje wel aan maar dat zal bij volpension max. 1/3 van de stalprijs zijn. (en ik sta niet in pensions van 300/stal).

Hangt er ook van af wie je bijrijder is. En volwassen persoon met een goede baan, eigen auto, alles netjes voor elkaar of een jonge student die 2 baantjes heeft en rond mùoet fietsen op een tweewieler die z'n beste dag al jaren terug heeft gehad. Die eerste kan dan mooi bijdrage betalen, voor de student kan je dat bedrag wel verlagen of laten wegvallen als ze het echt goed doen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:47

[quote="June”]

[/quote]

Maar leg mij nu eens uit WELKE dienst dan??
Moet je stallen mesten, de wei schoon maken/onkruid maaien, elke dag 10 paarden binnen halen of buiten zetten?? Of..... ben jij een talentvolle ruiter die het paard verder door kan rijden en word het paard er vele malen beter....dus duurder...van als jij hem rijd.
Daar ligt het grote verschil.
Ik zou echt wel een van mijn paarden willen laten rijden voor niets, mits ze b.v alleen op de zaterdag morgen komen helpen met uitmesten.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:04

Sommige willen voor een duppie op de eerste rij :Y)

Wanneer je een pony/paard mag beschouwen als je eigen, dan mag daar best een vergoeding tegenover staan, vind ik heel normaal.
Ik heb een tijdje een pony geleased.
Basis zat erbij, maar wilde ik meer moesten we zelf betalen (wedstrijden en onkosten die erbij kwamen, nieuwe spullen) en we betaalde de maandelijkse stallingskosten.
In ruil daarvoor had ik de pony 7 dagen tot mijn beschikking en op het laatst mocht ik er álles mee (na opbouw periode, elkaar leren kennen etc).
Dan hoor je mij (of althans, in die tijd mn ouders :+ ) niet klagen omdat ze de stalling + de extra's waar wij zelf voor kozen ook zelf moesten betalen.

Je hebt toch maar mooi 'goedkoop' beschikking over een 'eigen' paard, zonder de risico's!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:17

ik heb sinds kort een paard gevonden!
Het is een kwpn fokmerrie van 14 die al een jaar niet meer bereden werd. De eigenaar vond het prima zo, maar vind het ook prima dat ik haar nu (recreatief) rijd. Hij was niet op zoek naar iemand ofzo.

Ik betaal hem 50 euro pm. Hoef verder niks te doen, mag komen wanneer ik wil en doen wat ik wil. Ik heb dus echt alleen de lusten en niet de "lasten". Verder is het op stal gewoon supergezellig met de eigenaar en de andere twee dames die de andere twee merries van hem berijden.

Ik vind 50 euro niet teveel hoor, maar meer had ik ook niet betaald eerlijk gezegd. Soms neem ik een pak koffie, fles siroop of pak koekjes mee ofzo.... O ja, ik maak wel de WC schoon omdat dat te goor voor woorden is! Is dus eigen belang!
Ik ben er echt heel blij en tevreden mee!

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:24

Op zich zou ik best bereid zijn om een bijdrage te leveren, ware het niet dat ik zelf niet heel veel geld te besteden heb, omdat ik studeer en daarnaast vrij weinig tijd over houd voor een bijbaan en dus weinig tot niks bijverdien. Oftewel, ik moet rondkomen van stufi en een toelage die ik van mijn ouders krijg. Aangezien ik daar mijn huur, boodschappen en dergelijke al van moet betalen, houd ik weinig geld over om uit te geven aan een bijrijdpaard. Het is dus ook maar net in wat voor financiel situatie iemand zich bevind, of diegene in staat is om een bijdrage te leveren. Het is niet altijd een kwestie van onwil. ;)

D4ni

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 17:25

Als je graag met paarden bezig bent en daar niet je werk van hebt gemaakt, is het dus je hobby of sport. Het is verdomd handig om daarbij de beschikking te hebben over zo'n dier, tenzij je een bijzonder rijke fantasie hebt en 2 kokosnoten (denk Monty Python). Die viervoeters zijn (zeker in verhouding tot andere sporten) niet goedkoop, ze leven niet van de lucht en hebben behoorlijk wat verzorging nodig. Om je hobby of sport te kunnen uitoefenen kun je naar een manege (OK, dan krijg je er nog instructie bij) of er zelf 1 aanschaffen. Bij beide laat je de nodige centen achter en in het 1e geval beperkt het 'bezig zijn' zich vaak ook nog tot rijden, en hooguit wat poetsen, met weinig vrijheid in tijd, doen & laten. Met een eigen dier kun je alles doen maar het is een grote verantwoordelijkheid en qua tijd en financiën voor velen niet weggelegd.

De derde optie is om een paardeneigenaar lief aan te kijken of bokt/mp af te struinen. Staat het dier niet volpension dan kun je wellicht de nodige verzorging (incl. mesten, voeren e.d.) voor de eigenaar doen en daarmee je tegenprestatie leveren, maar evengoed heb je dan een paardje tot je beschikking, en heeft de eigenaar er de nodige kosten aan. Staat het paard volpension en hoef je dus eigenlijk alleen maar lekker ermee bezig te zijn, dan is baasje er doorgaans nog meer aan kwijt en ben jij in een luxepositie. Of de eigenaar nu wel of niet voldoende tijd/geld heeft om het paardje te verzorgen doet eigenlijk alleen voor de eigenaar ter zake, zolang in de basisbehoeften van het dier wordt voorzien. Soms is een verzorger/bijrijder pure noodzaak omdat het beestje anders staat te verkommeren (bij geen weidegang e.d.) maar dan nog kun je daar geen rechten aan ontlenen. Als hij/zij zonder jou het paard weg moet doen is dat naar, maar dan heb jij ook gelijk geen beschikking meer over een paard, toch?

Sommige eigenaren zijn al heel blij als een betrouwbaar iemand hun dier extra aandacht en beweging geeft en vragen daar geen bijdrage voor. Dan mag je als verzorger/bijrijder m.i. heel hard in je handjes klappen, ook al ben je god's gift to horses/owners. Maar tenzij je veel verzorging/'werk' overneemt, al je eigen spullen aanschaft en dus niet die van de eigenaar in bruikleen hebt, vind ik het niet meer dan normaal dat je een bijdrage in de kosten betaalt. Jouw hobby/sport, jouw plezier, je kunt niet verwachten dat dat allemaal gratis kan. Kun je het niet betalen, dan is het simpelweg doorzoeken naar een lieve eigenaar die geen bijdrage vraagt (of kokosnoten kopen).

bentebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 17:30

Ik zou ze gewoon laten betalen hoor!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 17:57

Mijn ervaring als bijrijder is dat de mensen die hun paard als leuke hobby zien waar ze niets voor hoeven te laten. Dit waren bij mij de mensen die er niets voor vragen, en toevallig allemaal mannen. Ook waren dat vaak mensen die toch al op een boerderij wonen en daar een (paar) paarden hebben staan. Dat soort mensen vind het al leuk als een lieflijk meiske hun paard wat extra aandacht geven en erop rijden is dan prima; tuigage ligt er vaak toch wel en dan wordt het ook eens wat vaker ingevet. Toegegeven; ik ben op zo'n manier nog maar één paard tegen gekomen dat hoger dan L niveau liep en dat kwam doordat er een voormalig bijrijdster nogal fanatiek was geweest.

Dan heb je nog de mensen die hun paard als hobby maar ook als verplichting zien. Vaak waren dat de mensen die er éigenlijk te weinig tijd danwel geld voor hebben en een paard tussen de baan, kinderen en andere hobby's 'inwringen'. Deze komen vaak amper aan hun paard toe en doen hun best om tijd te vinden voor het onderhoud van stallen, weiland en tuigage. Dit waren bij mij de 'voor wat hoort wat' mensen; die wilden ofwel vaste afspraken mbt de verzorging zien of geld. En ja dit waren telkens vrouwen.

BTW ik heb in totaal 13 bijrijdpaarden gehad, variërend van dat ik 2 keer ben geweest tot dat ik 2 jaar bleef hangen. Voor mij was de tweede groep telkens nogal een afknapper. Vaak kwamen er na een paar keer zonder overleg zaken/taken/verantwoordelijkheden/eisen bij ('zou je het erg vinden om af en toe de stallen te doen?' werd nb 'je taakomschrijving was dat je elke week de stallen zou doen' of er werd ineens van uit gegaan dat ik exclusief op die stal zou mesten en rijden en dus niet meer ergens anders een paard mocht trainen).

Het grappige was dat de laatste groep mij als verzorgster (volgens mij) eigenlijk harder 'nodig had' dan de eerste groep. Toch bleef ik langer rijden bij de eerste groep en (heel gek misschien) vond ik het geen enkel probleem om meer te doen/ kopen/ verzorgen als het niet als 'moeten' maar als vrije keuze werd gecommuniceerd.

Ok de meeste adresjes zijn alweer zo'n 5 a 10 jaar geleden... maar het principe neem ik wel mee in mijn overtuiging.

Als gratis bijrijder heb je inderdaad geen rechten (de eigenaar beslist altijd). Echter verplicht je jezelf wel tot iets (al is het maar een paar keer per week komen) en ga je een best grote verantwoordelijkheid aan (het is immers niet leuk als er iets gebeurd met paard of spullen, zeker niet als het niet van jou is). Daar kies je voor, ook al moet je er andere dingen voor laten. Ik vind niet dat daar geld tegenover hoeft te staan. Nu ik zelf paarden heb zou ik er niet aan moeten denken om voor de verzorging of de financieen afhankelijk te moeten zijn van een verzorger of bijrijder. Laat staan dat ik die verzorger door het vragen van geld bepaalde rechten zou willen 'verkopen' (want wie betaalt heeft wettelijk gezien nu eenmaal recht op iets).

Maarja ik ben niet objectief; hier staan zoveel paarden in de buurt.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:25

aerdenhout1 schreef:
[

Ja kijk...dat vind ik dan ook weer anders als iemand bereid zou zijn eens een stal mee uit te mesten of iets aan de wei te doen.
Maar wees eerlijk, de meesten willen alleen rijden en dan als de gesmeerde bliksem weer wegwezen.
Heb het zelfs voorgehad dat ze me hier lieten staan met een kletsnat gereden paard, mocht ik em fijn zelf afspuiten en droogstappen, nou doei...ik heb er dus echt genoeg van :( Blijkbaar vind je hier geen serieuze mensen.
Nou dan maar helemaal niet...klaar. Paard vind het niet erg op een grote wei te staan :+