Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

folietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:53

Ikzelf ben ook begonnen als bijrijder en vond dit niet meer dan normaal dat ik een bijdrage betaalde.
Per maand betaalde ik 150 € (helft van stal )na een ongeveer 18 maand nam ik ook de hoefsmid kosten voor mijn rekening.

En na 2 1/2 jaar ben ik eigenaar geworden :D :D /3

Basilicium

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:56

^ Gefeliciteerd! Echt heel gaaf. Heeft de optie tot kopen vanaf het begin al in de lucht gehangen?

folietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:13

Na een jaartje voelde we wel iets hangen

folietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:16

Wij zijn eigenlijk nooit vragende partij geweest zelfs een beetje uitgesteld . Toen zijn we ook zelf met het voorstel gekomen om de hoefsmid te betalen.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:19

sneeuwpop schreef:
Dat zogenaamde "helpen" wat bijrijders beweren, schiet me altijd verkeerd. Ben zelf ook jaren verzorgster geweest. Heb ook veel gedaan naast het rijden, maar dan nog was dat puur eigen belang hoor.

Maar bedoel je hiermee dat bijrijders hun woord niet nakomen als ze beweren te willen helpen (stal, wei etc.)?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 14:33

Denk dat ze bedoelt dat ze dat aandragen om geen bijdrage te betalen. Want ze doen immers 'klusjes'...

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 15:51

Idd anke

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:49

Als zoekende bijrijder wil ik toch even reageren.

@mnkortleven, niet echt topic gerelateerd maar kinderen die geen havo gaan kunnen omdat ze dyslexie hebben vind ik onzin. Zelf schijn ik ook dyslexie te hebben (heb er geen enorme last van), maar ik heb ook klasgenoten met erge dyslexie. Zij krijgen hun examen met audio ondersteunen en typen hun antwoorden ipv schrijven, het kan dus wel! Overigens zit ik op het VWO

Zelf wil ik als bijrijder eigenlijk geen bijdrage betalen. De meeste paarden zullen (hoe egoïstisch het misschien ook klinkt) beter worden als ik ze een tijd rij/train. Ook spaar ik voor een eigen paard later en ik vind het gewoon jammer om dat geld erdoorheen jagen nu (ik ga namelijk ook studeren komend jaar).
Klusjes doen wil ik wel doen, ook als ik zou betalen. Ik vind dat dat erbij hoort. Ik kan gewoon niet opstappen, rijden, weer afstappen en klaar. Uitgebreid het paard verzorgen, stal mesten en tuig netjes verzorgen enz hoort erbij.

Edit: klinkt best wel alsof ik mezelf een beetje hoog inschat en heel egoïstisch maar zo is het niet bedoeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 18:59

mnkortleve schreef:
Deetjeeuh schreef:
Ik denk dat als je naar bv. schoolniveau vraagt en ook bepaalde vragen stelt dat je dan al een stuk sneller de juiste eruit hebt, ondanks of ze wel/niet bepalen (en ook zonder leeftijd te beoordelen). Maar goed, mijn mening is wat dat betreft ook dat je per persoon anders moet oordelen. Zou toch jammer zijn als je dat ene meisje laat lopen omdat ze geen bijdrage kan leveren. ;)

Kijken naar schoolniveau vind ik echt tegen het zere been, mijn kinderen zijn zeker niet dom maar hebben moeite met leren wegens dyslectici zullen echt geen havo of weet ik wat gaan doen, maar ik denk dat menig mens jaloers zal zijn hoe mijn zoontje van 11 een trekker met opraapwagen achter vol gaat laadden en achteruit de kuil weer op rijdt ik kom zelf nog geen meter. :+
Het gaat om gevoel, inlevingsvermogen en inzicht en bij de 1 is dat met 15 jaar oud en met de ander bij 50 nog niet. :Y)

Met de laatste regel ben ik het met je eens. De een is de ander niet, en daar gaat het om. ;)

Kijken naar het schoolniveau vind jij naar het zere been (en ach, het was maar een voorbeeld zoals ik al had gepost). Maar ik vind het ook nogal een vooroordeel dat omdat ik niet kan/wil betalen, dat ik dus ook geen serieuze bijrijder/verzorger kan zijn (of minder serieus ben)? Tja.. Zo hebben we allemaal wat. ;)

Maar ik snap niet waarom het vervelend overkomt naar de minder opgeleiden, in hoeverre weten jullie wat voor opleiding ik doe? :P (Kan ook zijn dat ik volgens jullie een van de 'minder opgeleide' ben) Het ging mij dus om het algehele beeld. Het was niet mijn bedoeling dat het overkwam alsof minder opgeleide slechter zijn, in dat geval spijt dat me, maar het ging echt om het kijken naar het totale plaatje van iemand. :)

Laatst kwam ik een advertentie tegen... 100 pm voor een onbeleerde pony, je mocht er wel mee wandelen, poetsen etc. Was niet in de randstad, dus ik vond het een behoorlijk bedrag. Wat vinden jullie daarvan, ook redelijk? :)

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 19:58

Deetjeeuh schreef:
Laatst kwam ik een advertentie tegen... 100 pm voor een onbeleerde pony, je mocht er wel mee wandelen, poetsen etc. Was niet in de randstad, dus ik vond het een behoorlijk bedrag. Wat vinden jullie daarvan, ook redelijk? :)

Was het een zoon van Totilas? :D Het mag wat kosten zeg!

(maar zoals ik zei: het is waard wat de grootste gek ervoor wil geven...)

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 20:15

Toch wel iets wat mij van het hart moet met het zoeken naar een verzorgster/bijrijdster, ik stuur mensen netjes een berichtje, met wat ik te bieden heb enzovoort en ik krijg gewoon geen bericht terug.. :\ Vroegah, toen ik een verzorgpaard zocht reageerde ik overal op terug gewoon netjes vind ik dat.. Echt heel erg jammer..

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 20:26

Amigo_stan schreef:
Echt heel erg jammer..

...en eigenlijk ronduit onbeschoft van ze. Iemand neemt de moeite voor je, ziet wat in je, reikt je een kans aan. Ik snap dat dit een dooddoener is. Het kan één iemand één keer overkomen, maar ik verbaas me erover hoe vaak ik die frustratie van nooit-meer-wat-van-gehoord hier tegenkom.

In een gerelateerd topic ("Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden, deel 1" geloof ik) is één van de onderwerpen op dit moment dat je er goed aan zou doen om niet alleen via internet te zoeken naar een bijrijdpaard. Ik denk dat hetzelfde advies geldt voor mensen die een bijrijder zoeken, maar dat het voor hen moeilijker is om de contacten in persoon te leggen. Van de eigenaar weet je dat diegene een paard bezit, maar andersom kan de eigenaar niet aan random voorbijgangers zien of zij bijrijder zouden willen worden. Een eigenaar die actief op zoek wil, is dus toch (deels) op het internet aangewezen. Dat je dan die stap zet en vervolgens niets meer hoort, vind ik bijna verbijsterend te noemen...en toch gebeurt het schijnbaar met regelmaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 20:34

Basilicum, nope. Niet eens. :D Gewoon een doodnormale fries haha.

En toch gebeurt het ook vaak dat je van eigenaren niets terug krijgt. Van beiden partijen vind ik het behoorlijk onbeschoft. :j En dan maakt het niet eens uit of het nu is als iemand een paard/verzorger zoekt, maar over het algemeen in het dagelijks leven.

En toch kan je als eigenaar ook actief op zoek.. Rondkijken bij manege's, nu is dat misschien vaak niet wat je op je paard wil hebben. Maar misschien zit er toch wel iets leuks bij! :j

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 20:45

Basilicium schreef:
...en eigenlijk ronduit onbeschoft van ze. Iemand neemt de moeite voor je, ziet wat in je, reikt je een kans aan. Ik snap dat dit een dooddoener is. Het kan één iemand één keer overkomen, maar ik verbaas me erover hoe vaak ik die frustratie van nooit-meer-wat-van-gehoord hier tegenkom.

In een gerelateerd topic ("Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden, deel 1" geloof ik) is één van de onderwerpen op dit moment dat je er goed aan zou doen om niet alleen via internet te zoeken naar een bijrijdpaard. Ik denk dat hetzelfde advies geldt voor mensen die een bijrijder zoeken, maar dat het voor hen moeilijker is om de contacten in persoon te leggen. Van de eigenaar weet je dat diegene een paard bezit, maar andersom kan de eigenaar niet aan random voorbijgangers zien of zij bijrijder zouden willen worden. Een eigenaar die actief op zoek wil, is dus toch (deels) op het internet aangewezen. Dat je dan die stap zet en vervolgens niets meer hoort, vind ik bijna verbijsterend te noemen...en toch gebeurt het schijnbaar met regelmaat.

Ja en ergens is dat jammer, vroeger hing je een briefje op op een manege, maar daar word men ook al niet zo vrolijk van..
Ik heb ook al wel op stal rondgekeken, maar daar heeft iedereen een verzorgpaard duhh :o En overal waar ik buitenrijd kom ik wel is mensen tegen, maar goed dan hebben we het over kindjes van een jaar of 8 a 9. Want dat is wat ik tegen kom.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:01

welshfan97 schreef:
Als zoekende bijrijder wil ik toch even reageren.

@mnkortleven, niet echt topic gerelateerd maar kinderen die geen havo gaan kunnen omdat ze dyslexie hebben vind ik onzin. Zelf schijn ik ook dyslexie te hebben (heb er geen enorme last van), maar ik heb ook klasgenoten met erge dyslexie. Zij krijgen hun examen met audio ondersteunen en typen hun antwoorden ipv schrijven, het kan dus wel! Overigens zit ik op het VWO

Je moet mijn stukje nog eens even goed lezen ik zeg nl nergens dat kinderen die dyslectici hebben geen havo kunnen doen ik heb het over mijn kinderen ;)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:10

Deetjeeuh schreef:
Maar ik snap niet waarom het vervelend overkomt naar de minder opgeleiden, in hoeverre weten jullie wat voor opleiding ik doe? :P (Kan ook zijn dat ik volgens jullie een van de 'minder opgeleide' ben) Het ging mij dus om het algehele beeld. Het was niet mijn bedoeling dat het overkwam alsof minder opgeleide slechter zijn, in dat geval spijt dat me, maar het ging echt om het kijken naar het totale plaatje van iemand. :)

Ik vind het een beetje een vooroordeel komt over of minder opgeleiden minder zijn, als ik zou mogen kiezen tussen iemand die havo/vwo of hoger doet ten opzichte van iemand die lts/huishoud/las oid doet zou ik wel weten wat mijn voorkeur heeft, maar je zal mij niet horen zeggen dat het ander per definitie een slechte keuze is.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:14

Maneges houden niet zo van briefjes die worden opgehangen...

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:13

Las ergens iets over reageren op mail.
Als er iemand raar reageert, dan reageer(de) ik daar zeker niet op.
Dan mag het niet netjes zijn om geen reactie terug te geven, maar ben van mening dat het van 2 kanten moet komen.

Staat erin vanaf 18, dan is een reactie van een 12 jarige niet gewenst.( Is het vanaf 16 en je bent 14 half, dan snap ik het nog wel.. )
Maar ook rare eisen van het verplaatsen van het paard is voor mij een reden om daar niet eens op in te gaan.
Eisen hè, niet echt op een vragende manier.

Ik heb ook nooit een bijrijder nodig gehad.
Krijg toch het idee dat veel bijrijders er van uit gaan dat je ze echt nodig hebt en daarom soms reageren zoals ze doen.
Tenminste dat lijkt er soms op.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 11:24

mnkortleve schreef:
Ik vind het een beetje een vooroordeel komt over of minder opgeleiden minder zijn, als ik zou mogen kiezen tussen iemand die havo/vwo of hoger doet ten opzichte van iemand die lts/huishoud/las oid doet zou ik wel weten wat mijn voorkeur heeft, maar je zal mij niet horen zeggen dat het ander per definitie een slechte keuze is.

Ik zie het probleem niet....al wil iemand selecteren op haarkleur....
Ik heb ondervonden dat hoger opgeleiden minder tijd hebben.
Ieder zijn keuze. Het gaat om de klik die eigenaar en bijrijder moeten hebben.

Was een meisje op de welsh keuring die vroeg of ze mijn pony mocht aaien. Zo lief is dat. Ze mocht hem van mij ook gelijk vasthouden als ze dat wou en je zag haar gewoon gelukkig zijn.
Zo'n meisje verdient in mijn ogen echt een kans. Maar goed, ik woonde tig kms verderop, dus hoop dat ze ergens anders wel een kans heeft gekregen.
Op papier zou ze wsl minder kans maken door haar onervarenheid.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:24

sneeuwpop schreef:
joyce B schreef:
Verder scheelt een bijdrage ook met kosten die iemand heeft. Aan huis kost een eigen paard mij echt (veel) minder dan in pension. Bruikleen of eigenaar die samen met paard naar mij verhuisd zal dan al snel voordeliger zijn dan half stalgeld bijdragen. .

Bij jou misschien wel. Bij mij kosten ze per maand aan voer idd ook minder. Maar wanneer ik de kosten erbij optel van de rijbak, de trekker en het onderhoud van de weide dan is pension zo gek nog niet.
Behalve dan dat ik er dan 1 kan houden en nu meer.
Wij hebben alles puur voor de paarden hobby moeten aanschaffen en niet zoals sommige boeren de ruimte en de spullen al hebben

Ik heb ook alles moeten bouwen voor de paarden. En heb een aantal pensionpaarden staan. Maar dat betekend nog steeds dat wanneer ik ergens anders half stalgeld moet betalen, ik goedkoper zelf weer een eigen paard er bij kan nemen of in bruikleen. De woning, de stallen, de bak en het land heb ik immers al. Alleen is er 1 paard weggevallen en daarvoor pensionpaarden in de plaats gekomen. Die kosten me geen geld, wel werk/tijd uiteraard :D .

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:29

Ik meld me ook hier..Sinds enige tijd op zoek naar een bijrijdster maar op de een of andere manier lijkt dit een onmogelijke opgave, terwijl ik toch echt geen belachelijke eisen stel.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 15:44

joyce B schreef:
Ik heb ook alles moeten bouwen voor de paarden. En heb een aantal pensionpaarden staan. Maar dat betekend nog steeds dat wanneer ik ergens anders half stalgeld moet betalen, ik goedkoper zelf weer een eigen paard er bij kan nemen of in bruikleen. De woning, de stallen, de bak en het land heb ik immers al. Alleen is er 1 paard weggevallen en daarvoor pensionpaarden in de plaats gekomen. Die kosten me geen geld, wel werk/tijd uiteraard :D .

Waarom dan geen eigen paard?
Lijkt me niet fijn om iedereen lekker bezig te zien rijden en zelf niks te hebben.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:30

klopt. Maar heb mijn merrie in moeten laten slapen na 5 jaar kreupelheid en andere problemen.Daar moet ik nog even van bijkomen.

In die tijd ook 2 kinderen gekregen en gemerkt dat ik naast het verzorgen van kinderen, vrijwilligerswerk, huishouden, paarden (nu 6 waarvan 1 oudje van mijzelf), met alle klussen er om heen van paarden aan huis, maar weinig tijd en energie over houd om te rijden.
Rijd nu 2x per week een bijrijdpaard waarbij ik 1x per week naar les ga wat me een halve dag kost en dat is nog best pittig.
Dus ik ben eerlijk naar mijzelf geweest en gezegd dat ik beter eerst geen eigen paard kan kopen. Heb het nu naar mijn zin. Rijd een ontzettend leuk dier waar ik veel van en mee kan leren, eerlijk, braaf, betrouwbaar, veelzijdig, en kan me er alleen mee redden met de trailer, dus eigenlijk een dier wat ik ook zou zoeken als ik weer een eigen paard zou kopen. Daarbij mag ik hem zelf meenemen naar les en op buitenrit, wat ik graag doe en doordat ik niet alleen er op rijd kan ik die 2x per week wel echt trainen. Het paard is niet alleen van mij afhankelijk voor beweging.

Dus zo lang de eigenaresse en ikzelf het leuk vinden, kan ik beter bijrijden en heb ik de kosten voor oppas en brandstof en natuurlijk mijn wekelijkse lessen, er graag voor over.

Maar als ik ook nog deels stalgeld zou moeten bijdragen, dan kan ik voor de brandstofkosten makkelijk hier thuis een paard er bij hebben, heb ik minder kosten voor oppas (alleen nog tijdens mijn lesdag), kan flexibeler bepalen wanneer ik wel of niet rijd en op welke tijd (middagslaapje dochter of juist in de avond, of bij slecht weer juist een dag later of eerder) en slaat de weegschaal om richting eigen paard.

Het geld voor een nieuw paard staat op de spaarrekening en heb soms ook wel dat ik advertenties ga kijken, maar ik heb het nu leuk en gelukkig ben ik nog steeds reëel en verstandig ;) En als het moet is een paard zo gekocht. :D
Laatst bijgewerkt door joyce B op 21-05-15 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:38

Ja is heftig.
Ik heb zelf ook weinig energie en tijd voor mijn paarden om te rijden, maar wil niet zonder ;-)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 16:46

na die 5 jaar wilde ik ook echt wel weer rijden en gaan lessen met een gezond paard.

Na 2 mismatches waarbij ik vervelende ongelukken met paarden van anderen heb gehad, heb ik nu een bijrijdpaardje waar ik gewoon veel plezier mee kan hebben en me veilig op voel. Dan is het, met alle mogelijkheden die me geboden worden, en mijn beperkingen qua tijd, minder belangrijk of hij van mijzelf is of niet.

En voor mijn 24 jarige pony heb ik 2 leuke meiden die hem in de weekenden, en soms een keer door de week, wat extra aandacht geven en hem een beetje in beweging houden. Die meiden ben ik ook erg blij mee. Ze hebben door de week weinig of geen tijd, maar voor mijn pony maakt dat nu niet meer uit en ik heb de paarden thuis dus checken en een knuffel geven gaat in 1 moeite door. Voor hem hoeft fanatiek rijden niet meer maar die meiden kunnen wel van hem leren. Geef ze af en toe wat aanwijzingen/les, vraag er geen geld voor, maar wel hulp met de paarden, dus iedereen blij ;)