Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 21:17

Sorry dat ik er plots tussen kom, maar vind dit een erg interessante 'discussie'

sneeuwpop schreef:
Basilicum, helaas is de ervaring zo dat betalende bijrijders betrouwbaarder lijken dan die gratis mogen komen.
Dit is de ervaring van meerdere eigenaren.

Maar waarom die kant geloven, terwijl er tegelijk ook genoeg eigenaren zijn die meer dan tevreden zijn met hun gratis bijrijder/verzorger? :) Kijk naar Lianne, ze heeft nu wel als een van de eerste een top meisje, maar die hoeft niets te betalen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 21:21

Mbeekhuizen schreef:
Ik wil beter leren paardrijden en daarom wil ik voor betalen. Ik vind af en toe die bedragen van verzorgpony/paard belachelijk hoog en ik heb niet zoveel geld thuis besteden. En ik ben mijn baantje ook kwijt en ik zoek naar een baantje

Tja, zonder het gebruik van een paard of pony zal je iig niet veel bij leren.

Dat de kosten hoog zijn voor een verzorgpony of paard ligt aan de kosten die zo'n beestje per maand nu eenmaal kost. Sommige verzorgsters willen wel een symbolisch bedrag betalen, als eigenaar zou ik dat ook wel willen ;-)

Hoop voor je dat je wat vind, maar voor mij zou je met zo'n instelling iig niet mogen komen. Heb ook meiden die gratis mochten rijden, maar och wat waren die daar blij mee. Heel anders dan vinden dat het gratis zou moeten zijn...

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 21:22

Deetjeeuh schreef:
Maar waarom die kant geloven, terwijl er tegelijk ook genoeg eigenaren zijn die meer dan tevreden zijn met hun gratis bijrijder/verzorger? :) Kijk naar Lianne, ze heeft nu wel als een van de eerste een top meisje, maar die hoeft niets te betalen.

Ervaring ;-)
Heb beide gehad en beide goede en slechte meegemaakt.

myk_en_shant

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 21:51

Net wat sneeuwpop zegt, heb ook beide situaties ervaren en helaas blijkt uit de praktijk dat een betalende bijrijders toch serieuzer zijn.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 21:53

sneeuwpop schreef:
Deetjeeuh schreef:
Heb beide gehad en beide goede en slechte meegemaakt.

Dat geloof ik meteen! Het klinkt inderdaad als "hoe het werkt in de praktijk". Eerder geef je echter aan dat de ervaring leert dat betalende bijrijders betrouwbaarder zijn. Intuïtief kan ik me daar best wel in vinden, buiten intuïtie weet ik er niets van. Dus prima, wil ik best aannemen, maar in deze quote lijk je juist weer te relativeren dat je onafhankelijk van bijdrage op goede en minder goede bijrijders stuitte.

Waar ik echt benieuwd naar ben, is wat dan doe goede bijrijder maakt en hoe eigenaren tegen de rol van bijdrage/lesgeld aankijken in hun zoektocht. Maakt het de zoektocht niet extra complex? (vermoed van wel) Of zeg je juist: die bijdrage is een mooi selectie-aan-de-poort medium?

Zoals ik je beide reacties nu lees, zeg je mijns inziens de ene keer dat het vragen van een bijdrage consequent meer betrouwbare bijrijders oplevert, terwijl je even later aangeeft dat er eigenlijk geen pijl op valt te trekken of iemand nu wel of niet een bijdrage betaalt en wel of niet een goede bijrijder blijkt.

Maar nogmaals, ik wil maar al te graag van je aannemen wat je uit ervaring geleerd hebt. Kan ik zelf ook nog e.e.a. van leren, mocht ik in de toekomst toch echt een bijrijder "nodig hebben"/een kans willen geven. Het lukt me alleen nog niet helemaal om je beide reacties ineen te weven tot één perspectief t.a.v. betalende bijrijders.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 21:57

Een serieuze betalende bijrijder is niet perse een goede bijrijder. Maar ik kan t idd ook niet helemaal plaatsen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 21:57

Hm, dat ik ervaring heb kan ik zo niet echt zeggen. Maar ik denk dat je het grotendeels kan halen uit de opvoeding van de kinderen. Wanneer ze een mentaliteit hebben van 'pappie en mammie betalen toch alles', dan maakt het niet uit of ze nu wel of niet betalen.
Als ze daarentegen vanuit huis hebben meegekregen dat je zulke kansen moet respecteren en dankbaar moet zijn, dan zullen ze zonder bijdrage alles ook waarderen.
En dan heb je natuurlijk nog de mensen die er keihard voor werken, die zullen dan ook niet zomaar hun geld weggooien. :j

Ik vind het dus een hele lastige wat betreft of mensen wel/niet serieuzer zijn als ze betalen. Ongeacht ervaringen. Ik denk dat als je naar bv. schoolniveau vraagt en ook bepaalde vragen stelt dat je dan al een stuk sneller de juiste eruit hebt, ondanks of ze wel/niet bepalen (en ook zonder leeftijd te beoordelen). Maar goed, mijn mening is wat dat betreft ook dat je per persoon anders moet oordelen. Zou toch jammer zijn als je dat ene meisje laat lopen omdat ze geen bijdrage kan leveren. ;)

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 22:07

Deetjeeuh schreef:
Ik denk dat als je naar bv. schoolniveau vraagt en ook bepaalde vragen stelt dat je dan al een stuk sneller de juiste eruit hebt, ondanks of ze wel/niet bepalen (en ook zonder leeftijd te beoordelen). Maar goed, mijn mening is wat dat betreft ook dat je per persoon anders moet oordelen. Zou toch jammer zijn als je dat ene meisje laat lopen omdat ze geen bijdrage kan leveren. ;)

...maar óók heel jammer als je een leuke bijrijder laat lopen omdat hij/zij vmbo doet (en een ander vwo)!

Dat is in mijn ogen het heikele punt met de pointers die we elkaar hier geven en de facetten van bijrijden waar we over discussiëren (bijdrage, leeftijd, niveau...noem maar op). Voor ieder facet waarvan je denkt dat het een bepaalde garantie geeft op iets, zullen er tien bokkers zijn die situaties hebben meegemaakt waarin dat toch niet zo bleek te zijn. Wat ik eigenlijk wil zeggen, is dat jouw uitspraak "het zou jammer zijn als je iemand laat lopen omdat... <reden X>" altijd opgaat, wat reden X ook is. Kijk maar naar hoe snel ik jouw schooniveau-criterium had omgedraaid door jouw eigen woorden te volgen ;) Er zijn namelijk altijd uitzonderingen op de regel. De vraag is wat die regel eigenlijk is (nl. wat maakt een goede bijrijder en wat maakt het zo verdomde moeilijk er een te vinden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 22:10

Dat ben ik helemaal met je eens! Maar naar mijn idee heb je mijn woorden verkeerd opgevat, of ik heb ze verkeerd verwoord. Dat kan natuurlijk ook een optie zijn.

Wat ik bedoelde was dat als je gewoon meer vragen stelt, ook vragen die niets met paarden te maken hebben, dat je dan een beter beeld krijgt van een persoon. :) Door het totale beeld wat je op zo'n manier krijgt van iemand, kan je sneller op voorhand bepalen of diegene wel/niet aan jou verwachting zal gaan voldoen/voldoet.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 22:16

^ Dan heb ik je waarschijnlijk inderdaad niet helemaal goed begrepen. Ik ben het volledig eens met wat je zegt (en jij met mij dus dat is allemaal helemaal prima, haha). Het zou ook voor mij doorslaggevend zijn hoe het gesprek met iemand verloopt. Niet alleen de antwoorden op vragen die ik zelf stel, maar zeker ook de vragen die iemand uit zichzelf weet te bedenken.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 22:18

Deetjeeuh schreef:
Ik denk dat als je naar bv. schoolniveau vraagt en ook bepaalde vragen stelt dat je dan al een stuk sneller de juiste eruit hebt, ondanks of ze wel/niet bepalen (en ook zonder leeftijd te beoordelen). Maar goed, mijn mening is wat dat betreft ook dat je per persoon anders moet oordelen. Zou toch jammer zijn als je dat ene meisje laat lopen omdat ze geen bijdrage kan leveren. ;)

Kijken naar schoolniveau vind ik echt tegen het zere been, mijn kinderen zijn zeker niet dom maar hebben moeite met leren wegens dyslectici zullen echt geen havo of weet ik wat gaan doen, maar ik denk dat menig mens jaloers zal zijn hoe mijn zoontje van 11 een trekker met opraapwagen achter vol gaat laadden en achteruit de kuil weer op rijdt ik kom zelf nog geen meter. :+
Het gaat om gevoel, inlevingsvermogen en inzicht en bij de 1 is dat met 15 jaar oud en met de ander bij 50 nog niet. :Y)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 22:19

Als je een bijdrage vraagt. Krijg je tenminste geen reacties van typjes die het alleen maar gaat om het gratis rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 22:23

Precies Basilicum! :D

Mnkortleve, ik zeg ook absoluut niet dat iemand's schoolniveau doorslaggevend moet zijn. :+ Het was enkel een voorbeeld dat ik kon bedenken om iets 'persoonlijks' te vragen zonder dat het direct een verbinding heeft met paarden. Gewoon om een beter beeld van iemand te krijgen, het totale plaatje. :)

Morgen zal ik mijn reactie uitbreiden. ;)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 22:23

Anke schreef:
Als je een bijdrage vraagt. Krijg je tenminste geen reacties van typjes die het alleen maar gaat om het gratis rijden.

Ik zet in mijn advertentie dat ik wil dat er rijles genomen word 1 keer in de maand a € 35,- per les en nog word er gereageerd door mensen die dat niet willen/kunnen betalen, maar wel gratis willen komen rijden.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 22:25

Deetjeeuh schreef:
Precies Basilicum! :D

Mnkortleve, ik zeg ook absoluut niet dat iemand's schoolniveau doorslaggevend moet zijn. :+ Het was enkel een voorbeeld dat ik kon bedenken om iets 'persoonlijks' te vragen zonder dat het direct een verbinding heeft met paarden. Gewoon om een beter beeld van iemand te krijgen, het totale plaatje. :)

Morgen zal ik mijn reactie uitbreiden. ;)

Het kwam in ieder geval niet bepaald vriendelijk over naar de minder opgeleiden ;)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 22:37

Ja of het nu om les gaat of bijdrage in het onderhoud. Als je geld vraagt, haken de gratis-hobby-uitvoerders wel af.

Zelf ervaren...haakten allemaal af.
Ik hoefde niks. Zelf moesten ze 35,-/maand aan de vereniging betalen voor onbeperkt gebruik van binnen- en buitenbakken. Gebruik van springmateriaal. En tot max 12 clublessen per maand. Super koopje... Geen kip die het wilde betalen. Daarnaast wel 60/maand op de manege betalen voor 4 manegelessen/maand.
Pony dan toch maar verkocht.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 22:40

De laatste keer dat ik een bijrijder zocht vroeg ik een bijdrage, ik kreeg veel minder reacties dan toen ik het gratis aanbood, maar die ene die ik kreeg bleek uiteindelijk wel de perfecte match te zijn. Ze verwent me gewoon! Zoals vandaag, na het rijden paarden nog even los in de bak, ik sta met een stalgenootje te praten en ineens realiseer ik me dat alles al opgeruimd is, zelfs hangen op hun plek, mest is opgeruimd en ze komt al met de halsters aan lopen. Dat heb ik echt nog nooit meegemaakt! En het hoeft niet he, ik zou eigenlijk verwachten dat ze erbij komt staan en mee komt kletsen, maar zij ruimt liever eerst op. Makkelijk voor mij :o
Overigens denk ik dat ik haar ook tegen had kunnen komen als ik het gratis aangeboden had, maar ik ben nu veel minder tijd en energie kwijt geweest aan "de sollicitatieprocedure" en dat was erg fijn :)
Mijn eerdere, gratis, bijrijders waren ook altijd leuke, toffe meiden hoor, maar eer ik die gevonden had tussen alle mailtjes door...

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 22:44

Je hebt het getroffen Amable! Ik heb eerder ook een bijdrage gevraagd maar kreeg totaal geen reactie.. Nu twee jinge meiden voor de paarden, de ene mag elke week les en de ander om de week. De klik vind ik veel belangrijker maar de inzet om toch elke week te lessen en te leren vind ik er ook zeker bij horen!

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 22:46

Anke schreef:
Ja of het nu om les gaat of bijdrage in het onderhoud. Als je geld vraagt, haken de gratis-hobby-uitvoerders wel af.

Ik hoefde niks. Zelf moesten ze 35,-/maand aan de vereniging betalen voor onbeperkt gebruik van binnen- en buitenbakken. Gebruik van springmateriaal. En tot max 12 clublessen per maand. Super koopje... Geen kip die het wilde betalen. Daarnaast wel 60/maand op de manege betalen voor 4 manegelessen/maand.

Bizar eigenlijk he.
Onze hobby kost geld en flink ook en een ander wil het niet betalen en net wat je zeg op de manege wel.
Hier bekijk ik het zo dat ze voor € 35,- wel 16 keer kunnen rijden dat is zo'n € 2,- per keer op welke manege kunnen ze zo vaak rijden voor dat geld en ook nog eens les hebben waar ze veel meer aan hebben.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 00:12

Hier ook.. leasepaarden voor 250-400 euro (volledige week.. halve week is goedkoper natuurlijk) en mensen doen dat... Terwijl er echt wel leuke paarden in de buurt worden/werden aangeboden. Maar is denk ik meer "binding" met manege en eerlijk is eerlijk, als ik mijn lievelingspaard kon leasen of voor iets "nieuws" gaan, had ik ook het eerste gekozen denk ik...

Maar het blijft volgens mij gewoon heel veel geluk hebben. (Volgens mij staat mijn pony nog steeds ergens op internet als "nieuwe pony van de oude verzorgster waarmee ze wedstrijd gaat rijden... En letterlijk zeggen "dan neem jij toch gewoon vrij zodat je mee kan?" :') Jaah joh, ik koop ook een grote auto en trailer zodat ik met je meekan ;) Of een meisje van 11 dat voordat ze 1x is komen kijken al zegt "maar dan mag jij er niet meer op rijden" tegen jou als eigenaar...)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 00:17

0000 schreef:
Edit: vaag verhaal geschreven. Optie tot samenvatten:

Nav het 'ik kan niet veel bijdragen want ik heb geen geld' wat regelmatig terugkomt....Als ik iets niet kan betalen, betekent dat simpelweg dat ik datgeen niet koop/doe/heb/krijg/whatever. Ik vind de redenatie altijd zo vreemd, soms zijn dingen gewoon te hoog gegrepen, that's life. Waarom moet paardrijden voor iedereen en altijd toegankelijk zijn eigenlijk?

Het is ook een keuze als je beperkt budget hebt.
Als je serieus lessen neemt elke 2 weken of zelfs elke week ben je voor priveles per maand al snel 50 tot 100 euro kwijt. Tel daar nog reiskosten/brandstof, en in mijn geval oppas voor dochtertje, bij op en dan zit je echt al aan een flink bedrag per maand. Moet ik dan ook nog een bijdrage betalen dan kan dat gewoon niet uit.

Verder scheelt een bijdrage ook met kosten die iemand heeft. Aan huis kost een eigen paard mij echt (veel) minder dan in pension. Bruikleen of eigenaar die samen met paard naar mij verhuisd zal dan al snel voordeliger zijn dan half stalgeld bijdragen.

Voor een paard in volpension op luxe stal met mooie omgeving/ruiterpaden en binnenbak zou ik nog wel overwegen, maar dan denk ik nog steeds aan enkele tientjes. Zie soms zulke flinke bedragen langskomen... nee als het zoveel moet kosten, dan koop ik liever weer een eigen paard, bepaal alles zelf, geen brandstof kosten en minder oppasuren omdat ik dan de babyfoon mee naar achter kan nemen en 's avonds rijden of longeren als de kinderen op bed liggen.

Maar voor iemand die niet zo woont en te weinig tijd en geld heeft voor een eigen paard ligt het omslagpunt wellicht anders.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 06:30

Anke schreef:

Waaaaat!
Woonde je maar hier en had je m nog :')

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:06

xxdomiixx schreef:
Een serieuze betalende bijrijder is niet perse een goede bijrijder. Maar ik kan t idd ook niet helemaal plaatsen

Idd.
Ondanks dat ik ook goede gratis verzorgsters heb gehad, waren de betalende serieuze ruiters in de meerderheid.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:34

joyce B schreef:
Verder scheelt een bijdrage ook met kosten die iemand heeft. Aan huis kost een eigen paard mij echt (veel) minder dan in pension. Bruikleen of eigenaar die samen met paard naar mij verhuisd zal dan al snel voordeliger zijn dan half stalgeld bijdragen. .

Bij jou misschien wel. Bij mij kosten ze per maand aan voer idd ook minder. Maar wanneer ik de kosten erbij optel van de rijbak, de trekker en het onderhoud van de weide dan is pension zo gek nog niet.
Behalve dan dat ik er dan 1 kan houden en nu meer.
Wij hebben alles puur voor de paarden hobby moeten aanschaffen en niet zoals sommige boeren de ruimte en de spullen al hebben

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:44

Anke schreef:
Ik denk dat een bijrijder sowieso meer kost dan deze bijdraagt.
Ook als je een vergoeding vraagt of deze moet al heel hoog zijn. Zodat dit opweegt tegen de tijd/lasten/energie die je er in stopt/hebt.

Ben ik met je eens.
Ik heb enkele gevallen gezien van eigenaars die door hun onervarenheid wel veel hadden aan hun bijrijder. Echter zijn dat imo uitzonderingen.
Heb 1 toffe bijrijder gehad die me weinig tijd en energie koste.
Over het algemeen merk je het altijd wanneer er een ander je paard heeft gedaan.
Dat zogenaamde "helpen" wat bijrijders beweren, schiet me altijd verkeerd. Ben zelf ook jaren verzorgster geweest. Heb ook veel gedaan naast het rijden, maar dan nog was dat puur eigen belang hoor. Ik was zo blij dat ik op die pony mocht rijden.