Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:09

Bedankt voor je reactie!
Ik snap het helemaal als er lessen gevolgd moeten worden :) Ook evt grondwerk e.d. als de eigenaar dat goed zou vinden, leuk!

Betalen voor een verzorgpaard.. Tjah. Ik vind het niet gek. Mooi als het niet hoeft natuurlijk. Mijn moeder vind het wel gek, die zegt het zou andersom moeten zijn. Daar ben ik het niet mee eens. Maar goed die discussie zal altijd blijven bestaan denk ik :P

enamorada

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 19:15

Betalen of niet betalen hangt er een beetje vanaf denk ik...
Als je echt in de knoop komt met tijd en daarom een verzorger/bijrijder zoekt vind ik een bijdrage minder logisch. Als je nou echt iemand een plezier wil doen of iemand de kans wil geven verder te komen of toch een soort 'eigen paardje' te hebben, dan zou ik zelf wel een bijdrage vragen. En dan geen 100 euro, maar tussen de 30 en 60 euro.
een bijrijder betalen vind ik pas redelijk als de bijrijder echt je paard op hoger niveau brengt.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 23:25

Ouders zien vaak alleen dat je klusjes onbetaald doet en in die tijd kon je ook betaald werk doen in bijv een supermarkt ofzo.

Gelukkig zijn er ook genoeg ouders die dolblij zijn als hun dochter de hobby ergens gratis of goedkoper dan bij een manege kan uitoefenen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 01:17

Je kunt prima een paard 2/3 x per week bijrijden en er dan wedstrijden mee rijden. Waarom zou dat niet kunnen?

Ik heb meerdere paarden en pony's gereden en ook wedstrijden gestart met 3x max 4 x per week rijden als ik ze alleen reed en als je samen met de eigenaar rijd dan wordt het paard vaker getraind dan dat je er zelf op stapt. Dan hangt het meer af van of de rijstijl matched en hoe vaak je zelf moet of wil trainen om in het rijritme te blijven.

Ik ben zelfs begonnen met een pony die ook nog mee liep in manegelessen... voor mij niet zo leuk als ik getraind had en ze liep lekker ik haar gelijk af kon staan of ze diezelfde middag of avond nog mee moest lopen met beginners. Maar zelfs dat lukte en we hebben het gered tot/met de L2 met 3wp toen ik zelf afhaakte omdat ik een paard mocht rijden die ik niet hoefde te delen.

Ik rijd nu 2x per week en dat gaat ook goed. Ern wedstrijd zou dan de derde x die week zijn. Dan zit je er als het verspreid is ongeveer om de dag op. Lang niet alle wedstrijdruiters rijden al hun paarden 6/7x per week. En vaak wordt er ook nog wel eens gelongeerd of buiten gereden etc. Het is maar net hoe bijrijder en eigenaar het afspreken en prettig vinden.

0000 schreef:
Mbeekhuizen schreef:
http://www.bokt.nl/markt/ad/340097/verz ... omg-renkum
Vinden jullie mijn advertentie goed of niet goed? Het is interdaat moeilijk om verzorgpony/paard te zoeken

Niet helemaal goed. Je foto staat op kop, 'ik ben bereid om geen vergoeding te betalen' is echt een hele rare zin. Het is 'ik ben niet bereid een vergoeding te betalen' of 'ik kan/wil geen vergoeding betalen'.

Verder haak ik altijd af bij advertenties van mensen die wel wedstrijden willen starten, maar geen vergoeding willen betalen en ook maar 2/3 keer per week kunnen komen. Dat laat namelijk zien dat je totaal geen flauw idee hebt van wat wedstrijd rijden inhoudt.

Laatste puntje wat voor mij bij voorbaat al zou zorgen dat ik de advertentie oversla is het stukje over proeftijd. Je laat het een beetje klinken alsof je de eigenaar een enorme gunst verleend door toe te staan dat je eerst een weekje (wat is nou een week, helemaal niets) op proef komt. Geeft mij daarnaast het idee dat je lijkt te denken dat je na die week daar vastzit, helaas werkt het niet zo. Als jij een opzegtermijn oid wil, zal je op zoek moeten naar een leasepony met contract. Als verzorger/bijrijder sta je nou eenmaal zwak en zit je eigenlijk in een permanente proeftijd.

Wat ik fijn vind aan je advertentie is dat je duidelijk bent over wat je wilt (dat je ook wilt springen en buitenrijden bijvoorbeeld) en duidelijk alle relevante info geeft. Leeftijd, lengte, ervaring etc is allemaal eenvoudig uit de advertentie te halen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 08:10

guusje_h schreef:
Betalen of niet betalen hangt er een beetje vanaf denk ik...
Als je echt in de knoop komt met tijd en daarom een verzorger/bijrijder zoekt vind ik een bijdrage minder logisch. Als je nou echt iemand een plezier wil doen of iemand de kans wil geven verder te komen of toch een soort 'eigen paardje' te hebben, dan zou ik zelf wel een bijdrage vragen. En dan geen 100 euro, maar tussen de 30 en 60 euro.
een bijrijder betalen vind ik pas redelijk als de bijrijder echt je paard op hoger niveau brengt.

en dat snap ik dus ook niet, dat het bedrag dan "zoveel" zou mogen zijn.
Ik vind dat het gebruik mogen maken van het paard al een heel groot plezier om te geven. De risico's zijn immers voor de eigenaar, en ook dat je het altijd kunt voelen als er een ander op je paard heeft gereden.
Als de eigenaar de stal kosten terug wil van de uitgeleende dagen, vind ik dat al heel netjes eigenlijk. En een stal van 200,- of 400,- pm is nogal een verschil.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 09:09

Aurelia schreef:
Betalen voor een verzorgpaard.. Tjah. Ik vind het niet gek. Mooi als het niet hoeft natuurlijk. Mijn moeder vind het wel gek, die zegt het zou andersom moeten zijn. Daar ben ik het niet mee eens. Maar goed die discussie zal altijd blijven bestaan denk ik :P

vraag maar eens aan je moeder of ze ook de auto gratis wil uitlenen dan.

Net als een paard kost die ook geld (verzekering en wegenbelasting ) als hij stil staat en als je er mee gaat rijden wat meer - benzine en risico's op een ongelukje
paard dus wat meer eten en de spullen en meer risico's op ongelukjes.
Als er een ander in je auto heeft gezeten, merk je dit vaak ook aan de stoel die anders staat en de spiegels, zo ook met paardrijden merk je verschil.
Misschien dat ze het dan wat beter zak begrijpen en jij wat meer kans krijgt op een verzorgpony als er een bijdrage voor wordt gevraagd.
Daarbij leer je ook zonder les op een verzorgpony veel in vergelijking met een manegeles.
Een manege pony - hoe ondeugend ze ook kunnen zijn, zijn dat toch meer automaatjes als je de vergelijking met auto's maakt.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:45

sneeuwpop schreef:
Aurelia schreef:

vraag maar eens aan je moeder of ze ook de auto gratis wil uitlenen dan.

Net als een paard kost die ook geld (verzekering en wegenbelasting ) als hij stil staat en als je er mee gaat rijden wat meer - benzine en risico's op een ongelukje
paard dus wat meer eten en de spullen en meer risico's op ongelukjes.
Als er een ander in je auto heeft gezeten, merk je dit vaak ook aan de stoel die anders staat en de spiegels, zo ook met paardrijden merk je verschil.
Misschien dat ze het dan wat beter zak begrijpen en jij wat meer kans krijgt op een verzorgpony als er een bijdrage voor wordt gevraagd.
Daarbij leer je ook zonder les op een verzorgpony veel in vergelijking met een manegeles.
Een manege pony - hoe ondeugend ze ook kunnen zijn, zijn dat toch meer automaatjes als je de vergelijking met auto's maakt.

Oh daar heb ik mijn moeder niet voor nodig hoor :+ betaal het gewoon zelf.
Maar ik ben het volledig met je eens hoor :P mijn moeder denkt meer op de manier van 'ze hebben geen tijd genoeg oid waarvoor ze verzorger nemen dus verzorger verleent eigenaar een gunst'
Nu is ze ook geen paardenmens dus snapt ze er verder ook helemaal niks van

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 12:29

Oh wacht, dacht dat je die andere bokker was die wel les wou betalen, maar niet voor een verzorgpony.

Mbeekhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 14:21

Ik was het

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 20:34

Mbeekhuizen schreef:
Ik was het

En waarom dan wel voor les, maar niet voor het gebruik van het paard?

Mbeekhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 10:03

Ik wil beter leren paardrijden en daarom wil ik voor betalen. Ik vind af en toe die bedragen van verzorgpony/paard belachelijk hoog en ik heb niet zoveel geld thuis besteden. En ik ben mijn baantje ook kwijt en ik zoek naar een baantje

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:06

Ik denk dat het inderdaad ook te maken heeft met wélke kosten er dan worden gevraagd voor het bijrijden.

Ik begrijp overigens waarom mensen eventueel een bijdrage vragen voor het bijrijden, zou dat ook geen reden vinden om er van af te zien (mits het een redelijke prijs is).
En als je les krijgt of les erbij neemt en betaald, dan is het meer waard dan de prijs die je betaald voor een manege... toch? :)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:26

Cocodox daar je gelijk in.
Gekke is dat men vaak makkelijker geld betaald aan een manege dan een bijrijdpaardje.

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 17:19

ik snap dat eigenaren een bijdrage vragen voor een bijrijdpaard, de verzorger krijgt er (meestal) erg veel voor terug en een manege is stukke duurder.

Hierdoor rij ik al 3jaar niet meer op de manege omdat we het geld er simpelweg niet voor hebben, ik was er kapot van om niet meer met mijn hobby bezig te kunnen zijn. Maar ik bloeide ook weer op toen ik shetjes kon verzorgen, helaas zijn deze verkocht en kwam er een leuke haflinger op mijn pad waar ik samen met de eigenaresse op kon rijden, ook af en toe een les op gehad, deze is ook verkocht, hij staat wel dichtbij dus ik mag nog eens mee kijken.

ik wil heus wel meebetalen maar veel heb ik niet, ik werk nu wel en misschien zouden mijn ouders misschien een gedeelte mee willen betalen maar als de eigenaar ook nog wil dat ik les op het paard dan tikt het wel aan. dus ik kan de verzorgers ook begrijpen. al vind ik wel dat als ze een eis stellen van lessen dat je niet ineens kan zeggen van nee sorry dat kan ik niet betalen terwijl je er wel mee akkoord bent gegaan.

en heeft er nog iemand misschien opmerkingen over mijn advertentie? ik twijfel of ik het er goed heb neergezet allemaal.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 17:48

Edit: vaag verhaal geschreven. Optie tot samenvatten:

Nav het 'ik kan niet veel bijdragen want ik heb geen geld' wat regelmatig terugkomt....Als ik iets niet kan betalen, betekent dat simpelweg dat ik datgeen niet koop/doe/heb/krijg/whatever. Ik vind de redenatie altijd zo vreemd, soms zijn dingen gewoon te hoog gegrepen, that's life. Waarom moet paardrijden voor iedereen en altijd toegankelijk zijn eigenlijk?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:51

Dat argument verbaast mij ook altijd. Voor mensen die niet veel te besteden hebben is het super dat er ook eigenaren zijn die hun paard gratis beschikbaar stellen. Maar het is geen argument dat steekhoudend is waarom een eigenaar geen geld zou moeten vragen. Ik vraag ook een bijdrage, zie niet in waarom ik de hobby van een ander moet bekostigen. Tenslotte is het niet zo dat omdat ik paarden heb het geld me op de rug groeit, integendeel ;) ook voor mij is het lastig om de eindjes aan elkaar te knopen. Dus waarom zou ik wel kosten aan mijn hobby hebben en een ander niet? Mijn huidige Bijrijdster is super blij met mij. Ze heeft ook een eigen paard gehad, maar dat kostte haar heel wat meer per maand. Ze kan er nu 2 rijden voor bijna geen geld.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 19:00

zelf lease ik een paardje voor 50 euro permaand voor 2xper week rijden
Dit vind ik een zeer redelijke prijs aangezien mijn manege 54 euro in de maand was voor 1x in de week 1 uur rijden

Ik heb op de 2 dagen volledige vrijheid met het paard, enige vereiste is laten weten hoe laat je er bent ongeveer en of je naar buiten gaat ivm locatie van het paard en ruiter. Dit vind ik zelf alleen maar prettig. De lessen betalen we apart en is 30 euro gedeeld door het aantal ruiters die in de les meerijden, dus de ene keer 15 euro en de andere keer minder

Ik zie het als wederzijdse gunst, ik help de staleigenaren met de verzorging/beweging van het paard en door hun kan ik op een relatief goedkope maar geweldige manier mijn hobby uitoefenen en een band met 1 paard opbouwen ipv elke keer op een ander manege paard.

Op dit moment is mijn nieuwe leasepaard ( zie onderschrift voor IM topic vorig leasepaard) nog niet beleerd, de eigenaren willen nu ook nog geen bijdrage van mij, terwijl ik die wel zou willen betalen hoor, want ik ben wel met haar bezig vanaf de grond en mag zo vaak komen als ik wil. zodra ze beleerd is gaat de vergoeding weer in.

Zelf heb ik het ook niet breed, maar ik laat andere dingen gaan zodat ik dit wel kan betalen, kwestie van dingen afwegen denk ik.

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 19:11

ik vind het helemaal niet gek om te betalen voor een verzorgpaard, begrijp me niet verkeerd. vind het eigenlijk logisch en ik zeg ook niet dat ik perse een gratis verzorgpaard wil, wil er heus wel voor betalen als het me gaat lukken, zo niet jammer voor mij, ik heb tijd genoeg en uiteindelijk zal ik een betere baan hebben (hoop ik) en kan ik het wel betalen. geduld is een schone zaak.

ik zeg alleen dat ik wel snap dat niet iedereen het geld heeft, maar ja moet je wel eerlijk tegenover de eigenaars zijn en misschien gewoon wachten tot het wel kan.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 19:52

Ik neig naar wat xTiffani zegt over eerlijkheid tegenover de eigenaar. Ik zie de discussies over bijdragen, lesgelden of zelfs leaseprijzen hier en in aanverwante draadjes regelmatig voorbij komen. Zelf kijk ik er heel simpel tegenaan: de monopolie ligt bij de eigenaar. Deze kan vragen wat de grootste gek ervoor over heeft.

Wel ben ik benieuwd of die prijs (die je van een bijrijder verlangt) op zichzelf niet een prijs heeft. Ik lees in dit topic namelijk regelmatig terug hoe lastig het is om iemand te vinden die aan een bepaald normen- en waardenpakket voldoet. Denk hierbij aan op het oog vanzelfsprekende zaken zoals voorzichtig met spulletjes omgaan, zich aan afspraken houden en deelnemen aan communicatie/terugkoppeling over wie-wanneer-wat met het paard doet. Aangezien het voor velen dus al een naald in een hooiberg is om iemand te vinden waar ze van op aan kunnen, vraag ik me af of je door het verlangen van een bijdrage - hoe terecht ook - niet overgaat van

"Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden?"

naar

"Ook nóg moeilijker om een bijrijder te vinden?"

;)

Oftewel: vraag gerust wat je ervoor vragen wilt (als eigenaar), betaal wat je betalen wilt (als bijrijder), maar houd er rekening mee dat je er langer over doet een geschikte match te vinden. Dat "langer erover doen" is overigens ook niet "kosteloos" in mijn optiek. Ik moet er niet aan denken dat er eerst 3 à 4 potentiële bijrijders tezamen enkele maanden tot een jaar aanklooien met mijn paard om pas bij de 5de raak te schieten. Dat "kost" mij namelijk heel veel tijd en energie, zowel richting die bijrijders als richting het paardje dat ik iedere keer weer naar mijn hand moet zetten. Ik kan me zomaar indenken dat er bijrijders zijn die per saldo meer "kosten" dan zij bijdragen ;)

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:15

precies Basilicium! Ik ben nooit zo goed in verwoorden van dingen maar jij zegt ook wat ik bedoel. :j

uiteindelijk blijft de keuze aan de eigenaar of ze een bijdrage vragen of niet en daar hebben ze al het recht toe.

ik lees hier trouwens ook dat er bijrijders zijn die zeggen dat ze de sterren van de hemel rijden (overdrijven mag :') ) maar uiteindelijk liever wat rondjes hobbelen? dit vind ik echt niet kunnen.. wees eerlijk over wat je kan, zo wordt de eigenaar alleen maar teleurgesteld denk ik dan en zorg je ook nog dat ze wat verwachten van je?

aan de andere kant lopen er super bijrijders rond, je moet soms alleen wat harder zoeken om ze te vinden waar jij en je paard een klik mee hebt

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:17

Ik denk dat een bijrijder sowieso meer kost dan deze bijdraagt.
Ook als je een vergoeding vraagt of deze moet al heel hoog zijn. Zodat dit opweegt tegen de tijd/lasten/energie die je er in stopt/hebt.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:22

Mijn inziens is een bijrijder iemand die je een kans wil geven om meer dan een manegehobbelknol te kunnen rijden. Zichzelf te ontplooien en te ontwikkelen. Een band op te bouwen met een viervoeter. Vaak staat daar een bedragje van maar 50,-/maand tegenover. Grappig dat veel bijrijders dat al vaak teveel vinden. Het is een habbekrats tov het hele plaatje. Een aardigheidje.
Als eigenaar hoop je dat alle moeite en tijd die je erin stopt. Uiteindelijk een goede ruiter ontwikkelt die je paardje goed kan trainen. En iemand die je met goed vertrouwen alleen kunt laten met jouw dieren. Ook als je eens ff lekker weg wilt. Dat zijn mijn inziens uiteindelijk de voordelen van de vele uren begeleiding die je erin hebt gestopt.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:26

50 euro is in vergelijking zo veel goedkoper.. Stel je rijd daarvoor 2x per week op een paardje van iemand anders met aardig veel vrijheid, dan is dat toch goedkoper en niet te vergeten veel leuker als op de manege? Ik snap dat ook niet zo

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:56

Ik denk dat veel ouders iets hebben van: op de manege krijgt mijn kind les en bij deze vrouw helpt ze haar alleen maar.

Dat is lang niet altijd zo, maar voor niet-paardenmensen wel. Ik heb nu een adresje gevonden voor 50 euro per maand en 2x per week. Ik mag enorm veel en het is 10 keer leuker dan de manege, maar zelfs mijn vader denkt hoe ik hierboven beschrijf. Maar ik ben niet goed genoeg om een paard te trainen, ik wil gewoon recreatief knolhobbelen en dat heb ik nu gevonden, en daar mag best een bijdrage tegenover staan :D

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 21:14

Basilicum, helaas is de ervaring zo dat betalende bijrijders betrouwbaarder lijken dan die gratis mogen komen.
Dit is de ervaring van meerdere eigenaren.