Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Chouchou schreef:Het paard heeft twee eigenaren? En ze doen er allebei niks mee?
Als eigenaar mag je zelf veel beslissen, ik denk niet dat de eigenaren van dit paard dat allemaal aan jou overlaten? Zoals waar je het paard stalt: misschien zou jij veel liever een ander plekje willen waar het paard bijvoorbeeld meer buiten komt of wat dichter bij jouw huis is. Of hoeveel ruw- en krachtvoer het paard krijgt en van welk merk, dat zullen de eigenaren wel willen blijven beslissen denk ik? Als je daar geen zeggenschap in krijgt, is het gewoon een duur bijrijdpaard. Ik denk dat je ook altijd een beetje blijft nadenken van "Als ik dit doe, zouden de eigenaren dat wel goed vinden?" Op die manier zou het niet als een eigen paard voelen maar heb je wel bijna net zo veel kosten! Voor een paar tientjes meer kan ik mijn hele paard onderhouden.
En zijn dit dan wel àlle kosten die je er aan hebt of komt er misschien nog meer bij? Zoals wanneer het paard een blessure oploopt terwijl jij erop zit, zij doen er verder niks mee dus komt het dan voor jouw rekening? En wil je nog lessen ernaast? Mag je al hun spullen gebruiken? Wat gebeurt er met de kosten van hoefsmid, tandarts, entingen?
En je zegt dat het paard op een handelsstal staat, is het dan de bedoeling dat het paard uiteindelijk ook weer verkocht gaat worden?
Jibbel schreef:Chouchou schreef:Het paard heeft twee eigenaren? En ze doen er allebei niks mee?
Als eigenaar mag je zelf veel beslissen, ik denk niet dat de eigenaren van dit paard dat allemaal aan jou overlaten? Zoals waar je het paard stalt: misschien zou jij veel liever een ander plekje willen waar het paard bijvoorbeeld meer buiten komt of wat dichter bij jouw huis is. Of hoeveel ruw- en krachtvoer het paard krijgt en van welk merk, dat zullen de eigenaren wel willen blijven beslissen denk ik? Als je daar geen zeggenschap in krijgt, is het gewoon een duur bijrijdpaard. Ik denk dat je ook altijd een beetje blijft nadenken van "Als ik dit doe, zouden de eigenaren dat wel goed vinden?" Op die manier zou het niet als een eigen paard voelen maar heb je wel bijna net zo veel kosten! Voor een paar tientjes meer kan ik mijn hele paard onderhouden.
En zijn dit dan wel àlle kosten die je er aan hebt of komt er misschien nog meer bij? Zoals wanneer het paard een blessure oploopt terwijl jij erop zit, zij doen er verder niks mee dus komt het dan voor jouw rekening? En wil je nog lessen ernaast? Mag je al hun spullen gebruiken? Wat gebeurt er met de kosten van hoefsmid, tandarts, entingen?
En je zegt dat het paard op een handelsstal staat, is het dan de bedoeling dat het paard uiteindelijk ook weer verkocht gaat worden?
Even als meelezende paarden eigenaar hierop reageren hoor.
Ik vraag me af waarom je als bijrijder (of in het geval van het voorbeeld leaser) inspraak wilt hebben in de hoeveelheid kracht/ruwvoer (maar ook op de stal waar het paard staat). Op de meeste pensionstallen heb je al vrij weinig in te brengen qua hoeveelheid ruwvoer of merk krachtvoer. Vaak alleen de hoeveelheid krachtvoer (soms zelfs met een max. per dag).
Persoonlijk zou ik dat soort details aan de eigenaar overlaten. Die heeft zijn paard vaak al jaren, kent het paard en zijn behoeftes het beste. 9 van de 10 bijrijders hebben te weinig kennis en ervaring om te kunnen bepalen wat voof en hoeveel voer een paard nodig heeft.
€130,- per maand voor een paard waar je mee mag doen wat je wilt en geen risico's aan hebt, is écht niet duur. Ja, het is veel geld, maar het is niet duur voor wat je krijgt.
HorseLove28 schreef:Ik zou er ook maar eens goed over nadenken... Voor dat geld zou ik ook een eigen paard kunnen houdenMaar aan de andere kant is het natuurlijk wel super om het paard bijna als 'eigen' paard te kunnen aanschouwen.