Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rena100

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 11:43

Ik snap dat een eigen paard meer kost, als ik dat kon betalen dan had ik daar natuurlijk al aan gedacht. Maar vind het wel veel geld voor een paard dat niet van jezelf is. Aan de andere kant, de mensen van wie het paard is doen er helemaal niets mee...laten de verzorging en alles wat daarbij komt kijken aan de bijrijder over. Denk ook aan scheren e.d. dat mag ik allemaal zelf weten...

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 12:15

Ik zou dat te duur vinden voor een bijrijdpaard. Uiteindelijk heb je niks te zeggen over het paard, de echte beslissingen worden gemaakt door de eigenaar. Voor 130 euro kan ik mijn paard stallen en twee weken hooi voeren. Uiteindelijk dus wel wat goedkoper dan een eigen paard, maar in mijn ogen gaat het nooit zo voelen als een eigen paard.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 12:31

Tja, merrie staat op een handelsstal, de eigenaren hebben dit paard samen met iemand anders dus gaat ook niet weg. Ze bemoeien zich er verder ook niet mee, zij hebben andere paarden waar ze zich druk over maken.
Ik vind het ook veel geld hoor, maar goed...

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 13:03

Het paard heeft twee eigenaren? En ze doen er allebei niks mee?

Als eigenaar mag je zelf veel beslissen, ik denk niet dat de eigenaren van dit paard dat allemaal aan jou overlaten? Zoals waar je het paard stalt: misschien zou jij veel liever een ander plekje willen waar het paard bijvoorbeeld meer buiten komt of wat dichter bij jouw huis is. Of hoeveel ruw- en krachtvoer het paard krijgt en van welk merk, dat zullen de eigenaren wel willen blijven beslissen denk ik? Als je daar geen zeggenschap in krijgt, is het gewoon een duur bijrijdpaard. Ik denk dat je ook altijd een beetje blijft nadenken van "Als ik dit doe, zouden de eigenaren dat wel goed vinden?" Op die manier zou het niet als een eigen paard voelen maar heb je wel bijna net zo veel kosten! Voor een paar tientjes meer kan ik mijn hele paard onderhouden.

En zijn dit dan wel àlle kosten die je er aan hebt of komt er misschien nog meer bij? Zoals wanneer het paard een blessure oploopt terwijl jij erop zit, zij doen er verder niks mee dus komt het dan voor jouw rekening? En wil je nog lessen ernaast? Mag je al hun spullen gebruiken? Wat gebeurt er met de kosten van hoefsmid, tandarts, entingen?

En je zegt dat het paard op een handelsstal staat, is het dan de bedoeling dat het paard uiteindelijk ook weer verkocht gaat worden?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 13:17

Hier kan je een paard voor 250 tot 350 stallen- normaal pension, het kan hoger. Dan is 130,- echt een koopje.
Dat je niet alles mag beslissen, staat ook tegenover dat je geen financiële risico's hebt wanneer het paard ziek/kreupel wordt. Ook kan je zomaar stoppen, zonder dat je het paard moet verkopen..

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 13:35

Ik moet de helft van de stalling betalen, die is normaal 200 euro, dus nu 100 euro. Dan zelf entingen en hoefsmid (paard staat gelukkig niet op ijzers). Dus denk zo'n 130 euro p/mnd. Daarnaast wil ik inderdaad ook lessen e.d. Het paard staat overigens al heel dichtbij huis.

Paard wordt niet verkocht, is geen handelspaard. Zij hebben voornamelijk jonge paarden voor de handel, dit paard is 12. Er was voor mij iemand die het paard op dezelfde manier bijreed, alleen ging diegene weg.

Over de financiele risico's weet ik nog het een en ander niet, dat moet ik nog navragen. Spullen voor het paard regelen zij, o.a. dekens, zadels en hoofdstellen.

@Sneeuwpop, 250-350 euro is hier wel duur voor een stalling. Mijn vorige bijrijdpaard staat op een stal voor 155 euro. Exclusief krachtvoer, verder wel all-in.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 13:58

Is per lokatie idd erg verschillend. Ik betaalde 10 jaar geleden al 290 en heb toen een huis met stallen gekocht. Echter is het aan huis ook duur, alleen op een andere manier - rijbaan, materiaal etc zijn zeker geen eenmalige kosten wat sommige denken..

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 16:16

Chouchou schreef:

Als eigenaar mag je zelf veel beslissen, ik denk niet dat de eigenaren van dit paard dat allemaal aan jou overlaten? Zoals waar je het paard stalt: misschien zou jij veel liever een ander plekje willen waar het paard bijvoorbeeld meer buiten komt of wat dichter bij jouw huis is. Of hoeveel ruw- en krachtvoer het paard krijgt en van welk merk, dat zullen de eigenaren wel willen blijven beslissen denk ik? Als je daar geen zeggenschap in krijgt, is het gewoon een duur bijrijdpaard. Ik denk dat je ook altijd een beetje blijft nadenken van "Als ik dit doe, zouden de eigenaren dat wel goed vinden?" Op die manier zou het niet als een eigen paard voelen maar heb je wel bijna net zo veel kosten! Voor een paar tientjes meer kan ik mijn hele paard onderhouden.

En zijn dit dan wel àlle kosten die je er aan hebt of komt er misschien nog meer bij? Zoals wanneer het paard een blessure oploopt terwijl jij erop zit, zij doen er verder niks mee dus komt het dan voor jouw rekening? En wil je nog lessen ernaast? Mag je al hun spullen gebruiken? Wat gebeurt er met de kosten van hoefsmid, tandarts, entingen?

En je zegt dat het paard op een handelsstal staat, is het dan de bedoeling dat het paard uiteindelijk ook weer verkocht gaat worden?

Even als meelezende paarden eigenaar hierop reageren hoor.

Ik vraag me af waarom je als bijrijder (of in het geval van het voorbeeld leaser) inspraak wilt hebben in de hoeveelheid kracht/ruwvoer (maar ook op de stal waar het paard staat). Op de meeste pensionstallen heb je al vrij weinig in te brengen qua hoeveelheid ruwvoer of merk krachtvoer. Vaak alleen de hoeveelheid krachtvoer (soms zelfs met een max. per dag).

Persoonlijk zou ik dat soort details aan de eigenaar overlaten. Die heeft zijn paard vaak al jaren, kent het paard en zijn behoeftes het beste. 9 van de 10 bijrijders hebben te weinig kennis en ervaring om te kunnen bepalen wat voof en hoeveel voer een paard nodig heeft.

€130,- per maand voor een paard waar je mee mag doen wat je wilt en geen risico's aan hebt, is écht niet duur. Ja, het is veel geld, maar het is niet duur voor wat je krijgt.

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 16:47

wat leuk dat hier ook al een topic over is.
Ik ben nu zoekende naar een verzorgster voor mij paard. Die lekker poetst en tut en wandeld, ook rijden uiteraard maar ik vraag ook een bijdrage. 60 euro per maand ongeveer. Ik vind dat zelf niet veel voor twee keer in de week. is 6 keer per maand. is 10 euro per keer. Nou reken maar uit hoeveel je voor je manegeles betaald. volgens mij is dat minstens 10 euro. vaak 15 euro ofzo?

Ik moet wel eerlijk zeggen dat als je echt zoo graag een bijrijdpaard/verzorgpaard wil. maar je kan alleen in het weekend of maar een paar dagen in de week vraag ik me een beetje af waar je prioriteiten liggen.. Misschien doe je nog allerlei sporten erbij, heb je veel huiswerk en wil je ook nog je manege les aanhouden. Dat is voor de eigenaar van het paard "niet aantrekkelijk". Ik vraag me dan af hoe graag je dit wil..
toen ik mijn eerste verzorgpaard kreeg ben ik direct gestopt met de manegeles en ben ik verder gaan leren en lessen met mijn verzorgpaard. Ik vind dat echt een aanrader want dan ga je het pas eechhttt leren.
leeftijd ben ik niet zo moelijk in. Lopen nu een aantal bijrijdsters van 14 jaar bij mij op stal rond en ik vind dat die meide het prima doen. Zijn verantwoordelijk, zijn rustig, gaan netjes met het paard en de spullen om.

Misschien is dat ook handig om mee te nemen als je een bijrijdpaardje zoekt. Waar liggen je prioriteiten.. dat is voor mij wel een van de belangrijkste dingen bij het vinden van een verzorgster voor mijn paard.

ben het trouwens wel eens met de persoon boven mij!! eigenaar weet vaak toch wel het beste wat het best voor het paard is en wat het beestje het meest nodig heeft.
Laatst bijgewerkt door Lottegold op 27-10-14 16:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 16:48

Jibbel schreef:
Chouchou schreef:

Even als meelezende paarden eigenaar hierop reageren hoor.

Ik vraag me af waarom je als bijrijder (of in het geval van het voorbeeld leaser) inspraak wilt hebben in de hoeveelheid kracht/ruwvoer (maar ook op de stal waar het paard staat). Op de meeste pensionstallen heb je al vrij weinig in te brengen qua hoeveelheid ruwvoer of merk krachtvoer. Vaak alleen de hoeveelheid krachtvoer (soms zelfs met een max. per dag).

Persoonlijk zou ik dat soort details aan de eigenaar overlaten. Die heeft zijn paard vaak al jaren, kent het paard en zijn behoeftes het beste. 9 van de 10 bijrijders hebben te weinig kennis en ervaring om te kunnen bepalen wat voof en hoeveel voer een paard nodig heeft.

€130,- per maand voor een paard waar je mee mag doen wat je wilt en geen risico's aan hebt, is écht niet duur. Ja, het is veel geld, maar het is niet duur voor wat je krijgt.

Als bijrijder zou ik daar ook geen inspraak in hoeven hebben, maar als je 'alles met het paard mag' als leaser, zou ik ook over dat soort dingen wat te zeggen willen hebben :) Je hebt uiteindelijk toch zelf ook een mening over wat goed is voor een paard, en omdat je er relatief veel geld voor betaalt (bij mij in de omgeving ben je dus echt maar een paar tientjes duurder uit per maand om een paard zelf te onderhouden, en ik denk dat Almelo ook niet heel duur is) zou ik hierin over mee willen beslissen. Wat is anders het voordeel om te leasen tov gewoon een bijrijder zijn?

Maar ik ben eigenlijk sowieso een beetje 'tegen' leasen. Je betaalt veel meer geld voor iets wat eigenlijk gewoon bijrijden is, de meerwaarde waarom je zou willen leasen is voor mij dan vaak ook onduidelijk. Tenzij er dus afspraken worden gemaakt over de zeggenschap van de leaser, dan heeft het meerwaarde :) Maar dan heet het al snel weer bruikleen volgens mij. Wat deze termen van elkaar onderscheid is maar klein en vaak ook subjectief, maar hoe ik het zie is dat een bijrijder iemand is die het paard bijrijdt voor een x aantal keer per week (kan dus ook 7x per week zijn) en eventueel de verzorging ook doet. Bruikleen is dat je een groot deel van de kosten draagt en er alles mee mag, waaronder ook verplaatsen, maar paard is niet je eigendom. En leasen valt er dan tussenin? Nog steeds een deel van de kosten betalen maar dezelfde rechten hebben als een bijrijder?

Dus in dit geval zie ik nog geen meerwaarde waardoor dit opeens €130 euro excl. leskosten waard is.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 17:13

Ja interessant he. Ik zit er ook erg over na te denken hoor. Voor wat ik zie, bemoeien ze zich weinig met van alles. Paard heeft ook niks gedaan laatste jaar bij de vorige bijrijder. Alleen maar rondhobbelen...terwijl het paard L2 dressuur en M springen is geweest.
Ik moet ook nog zeker een tweede keer alles doorspreken met die mensen, kijken waar er mogelijkheden zijn. Wat ze verwachten enz. Wat ik wel erg prettig vind, is dat ik het paard alleen rijd. Ik kan zelf mijn training bepalen en wat ik wanneer doe.

Daarnaast geven zij mij ook wel veel mogelijkheden (althans dat zeggen ze). Eventueel andere paarden die ik er bij kan rijden e.d.

nathalie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 18:33

Rena100, ligt eraan hoeveel dagen je zelf van plan bent te komen. Als je maar 2x per week kan vind ik dat ook te duur, maar als je vaker kan komen zou het misschien wel meevallen!

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 19:04

Ik ben van plan om eigenlijk gewoon elke dag te komen, op de vrijdag na. Tja, meevallen. Inclusief wedstrijden en lessen en natuurlijk benzine kosten dan kan het hoog oplopen. Ik zit heel erg in dubio, natuurlijk is het niet zo duur als een eigen paard, maar wel veel geld voor een paard van een ander...ik moet er nog goed over nadenken.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 19:50

Ja dat wilde ik er inderdaad ook nog aan toevoegen, hoe vaak je van plan bent te gaan rijden :) Het is wel een super leuke kans hoor, om een privé paard in je eentje te mogen rijden hoe en wanneer jij maar wil, maar ik vind het dus wel aan de dure kant als het niet je eigen paard is.

Maar die 130 euro was je eigen schatting toch? Misschien valt het nog wat goedkoper uit! 100 euro vaste stallingskosten, per 2 maanden 1 keer bekappen (is hier 35 euro als een echt goede smid het doet, maar het is ook wel eens gedaan door een wat minder erkende smid voor 25 euro, ook prima als je paard geen moeilijke voeten heeft), 1 keer per jaar enting. En dan nog krachtvoer zelf aanschaffen, of niet? Zo niet, gaat het gemiddeld zo'n 115 euro per maand worden (uitgaand van 30 euro bekappen, 1 keer in de 2 maanden) en één keer een enting en tandartscontrole. Scheelt natuurlijk wel weer wat. Maar dan komen er nog leskosten bij, als je één keer per week lest kan dat al gauw 80 euro per maand worden. En dan nog een startpas per jaar en inschrijfgeld per wedstrijd. En benzine naar stal en naar wedstrijden. Die kosten heb je natuurlijk ook als het je eigen paard was, maar het wordt dus uiteindelijk nog best duur voor 'slechts een bijrijdpaard'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 19:52

Persoonlijk zou ik het alleen doen met héle goede afspraken en een contract. Het is en blijft een paard van een ander waar je géén zeggenschap over hebt! Nooit! Verder is €130,- onwijs veel geld. Misschien niet in vergelijking met een eigen paard, maar wél voor een paard van een ander. Voor die prijs kan je hier 2 maanden 24/7 je paard op de wei hebben staan + binnenbak, buitenbak, (overdekte) poetsplaatsen en (overdekte) wasplaatsen. :Y)

Ik zou bijv. zeggen van: Bij verkoop van het paard eerste mogelijkheid tot koop etc.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 19:58

Ik vind het best goedkoop hoor, in mijn buurt vind je alleen ponys/paarden in de buurt die 50/60 voor 2 dagen dus uitgerekend is het best goedkoop :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 19:58

Ik zou er ook maar eens goed over nadenken... Voor dat geld zou ik ook een eigen paard kunnen houden := Maar aan de andere kant is het natuurlijk wel super om het paard bijna als 'eigen' paard te kunnen aanschouwen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:53

Een eigen paard moet je ook nog aanschaffen.....dubbele kosten aan stalgeld en alle extra kosten en risico's.

Kashmino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 20:58

Mij is het ook gelukt!! Eindelijk heb ik 3 super lieve verzorgpony's waar ik van alles mee mag doen :) *\o/*
Van mennen tot wandelen tot gewoon lekker tutten :D

Niina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 21:00

Leuk! Veel plezier met ze! :)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 21:05

HorseLove28 schreef:
Ik zou er ook maar eens goed over nadenken... Voor dat geld zou ik ook een eigen paard kunnen houden := Maar aan de andere kant is het natuurlijk wel super om het paard bijna als 'eigen' paard te kunnen aanschouwen.

Ik vind dat altijd z'n dooddoener. ..
als eigenaar heb je met zoveel meer te maken dan alleen stallingsgeld en dan heb je het oook niet over dezelfde stal, want ze vragen de helft van de stalingskosten.

Tuurlijk is het een hoop geld en moet je zelf bedenken of je dat waard vind. Maar wel om de goede reden...

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 21:09

Maar een eigen paard is wel altijd leuker toch? Je kan het paard dan namelijk helemaal zelf uitkiezen, je hebt meer keus als je een paard wil kopen dan wanneer er toevallig een bijrijdpaard in de buurt is, dat moet maar net klikken wil je het bijna net zo leuk vinden. Daarbij heb je geen risico's dat de eigenaar jou niet meer wil, het paard ver weg wil verhuizen of zelfs verkopen. En je kan met je eigen paard ook je eigen (goedkopere) stalling uitzoeken.

Als je dus ruim genoeg geld hebt voor zo'n duur bijrijdpaard, kan je ook eens kijken of je dan voor iets meer geld niet liever een eigen paard hebt :) Of anders wat langer doorzoeken voor een goedkoper bijrijdpaard, maar dat is dus wat ik zou doen. Het blijft een leuke kans op een privé paard, maar mij te duur.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 21:57

Nee, een eigen paard is niet altijd leuker...
dat is hetzelfde met een verzorgpaard.."Als alles goed gaat, is het geweldig"
maar bij tegenslagen is het Veel makkelijker om een verzorgpaard te hebben waar je van weg kunt lopen.
Daarbij weet je wat je financieel kwijt bent met je verzorgpaard en met een eigen paard kan er zoveel bij komen. Van stal (moeten) wisselen, kan ook betekenen dat je kosten ineens heel hoog worden. Stalingskosten worden ook zomaar duurder ivm duurder hooi of stro of gewoon inflatie... en dat op het moment waar je loon net even minder is door omstandigheden om maar niet te spreken over een nieuw zadel wat nodig is of een D. A die het probleem niet kan vinden - kost je al gauw 1000,- en dan hebben ze het niet eens behandeld....

Golden_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 22:02

en ja hoor,
een klik met eigenaar een paard zorgt ervoor dat ik mag terugkomen om de fantastische leuke Educado te gaan verzorgen en berijden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 22:05

Leuk Golden_angel! :D
Ik ga me even niet meer in de discussie mengen. ;)

Maar wellicht zien wij eens hier de andere kant, verzorgster erbij zoeken. :P