Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 19:48

Pallatin schreef:
Hier gaat het de zoektocht niet heel erg voorspoedig, eerste afspraak gehad, maar kreeg halverwege de afspraak te horen dat ze al bij een ander paard was geweest en daar een ‘enorme klik’ mee had. Prima natuurlijk, maar waarom nog naar mijn paard komen? Omdat het gras misschien nog groener was? Zonde van de tijd imo, als je een klik hebt ga daar dan ook voor...

Heb je dat ook aan haar gevraagd? Ik ben best wel benieuwd namelijk naar waarom ze dat zou doen dan..Klik is in elk geval voor mij iets wat enorm belangrijk is (zowel met eigenaar als met paard) *kruipt weer onder meeleessteen*

Pallatin

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 22:11

Ik wist niet dat ze al bij een ander paard was geweest, dat hoorde ik pas toen ze bij mij op stal was. Misschien wilde ze toch langs komen om haar afspraak na te komen?? Of om te kijken of met mijn paard de klik beter was? Geen idee... :o
Het maakte mij ook niet uit, het was iig eerlijk dat ze er mee kwam, maar had liever dat op voorhand al geweten, had dan liever iemand anders uitgenodigd om langs te komen..

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 22:17

Balen Pallatin! Maar zou sowieso gewoon met paar die geschikt lijken afspreken, dan kun je zelf kiezen wat beste voelt.
En idd miss dat ze gewoon benieuwd was naar jou en je paard. Ik ben toen ik nog bijrijder was ook wel bij meerdere opties wezen kijken. Maar dat was dan wel omdat ik bij de eerste niet meteen dacht: dit is het.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 10:50

Ik heb ook een reactie gehad op mijn advertentie (via Marktplaats dan). Vrouw van 32 jaar, maar heeft een tijdje niet meer gereden en altijd recreatief. Wel weet ze (zegt ze) hoe ze een paard nageeflijk moet rijden dus ik geef haar het voordeel van de twijfel en laat haar gewoon komen. Dan kan ik dan nog bepalen of het wat is.

Verder heb ik nog helemaal geen reacties gehad, dus of mijn advertentie is niet duidelijk of te duidelijk waardoor mensen misschien niet willen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 11:03

Rena100 schreef:
Ik heb ook een reactie gehad op mijn advertentie (via Marktplaats dan). Vrouw van 32 jaar, maar heeft een tijdje niet meer gereden en altijd recreatief. Wel weet ze (zegt ze) hoe ze een paard nageeflijk moet rijden dus ik geef haar het voordeel van de twijfel en laat haar gewoon komen. Dan kan ik dan nog bepalen of het wat is.

Verder heb ik nog helemaal geen reacties gehad, dus of mijn advertentie is niet duidelijk of te duidelijk waardoor mensen misschien niet willen.

Gewoon laten komen en kijken, wat de een nageeflijk rijden noemt is netjes en de ander is het dat niet, maar 1 manier om daar achter te komen.

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 21:01

Anke schreef:
Vaak is het hoe meer vrijheid/ruimte je geeft, des te meer misbruik vd goedheid wordt gemaakt. Uitzonderingen daargelaten. Zie dat veel zo gebeuren. Zo jammer.

Ja ik vind het ook jammer.
Ik kreeg vandaag nog een bericht van haar of ik er voor wilde zorgen dat zij zo snel mogelijk haar spullen(cap en zweepje etc) terug kreeg.
Ik heb gezegd dat ze de spullen zelf wel kon ophalen.
Maar de exbijrijder vond dat het mijn verantwoordelijkheid was dat zij haar spullen terug kreeg.

Ik ga dat dus echt niet doen en dat heb ik haar ook verteld en nogmaals uitgelegd waarom ik haar heb opgezegd.

Maar zij blijft erbij dat ik haar overal over moet inlichten als ik mijn mening verander (bv als ik een ander op mijn paard laat rijden) en dat zij het wel beter weet dat het zo hoort zoals zij dat zegt.

Toen heb ik haar maar succes gewenst met de rest van haar leven en niet meer gereageerd en ze zorgt zelf maar dat ze haar spullen terug krijgt, maarja dan moet ze met de bus of de fiets en dat is nogal een probleem voor haar geloof ik, aangezien ik haar altijd meenam in de auto.

Ik denk dat ik het heel moeilijk ga vinden om weer een bijrijder te vertrouwen die een beetje respect en dankbaarheid toont en ook afspraken nakomt.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 21:05

:wow: Wat een mooie instelling heeft die meid. :')

Wees blij dat je er vanaf bent. :o

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 21:08

Ik heb hier denk ik een jaar of 5 spullen bewaart voor een ex bijrijder.
Zij had een auto. Was een 7 kilometer naar haar huis, dus ook niet de wereld uit.
Ik heb ze uiteindelijk weg gegooid.

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 21:16

Nou moet ik wel eerlijk zeggen, dat de eigenaresse van mijn leasepaard hem laatst perse wilde scheren omdat ze dat mooier vond... ik heb wel vriendelijke verzocht dat inderdaad niet te doen aangezien ik dan gewoon een gevaarlijk paard mee heb op buitenrit, en ze hem zelf niet rijdt.
Keuze blijft uiteraard bij haar en dat respecteer ook, ook als ze beslist hem wel te scheren. Maar dit soort beslissingen gaan mij zeg maar wel aan als leaser. Ik zal alleen nooit zoiets opdringen of iets in die trant.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 21:23

bruintje123 schreef:
Ik heb hier denk ik een jaar of 5 spullen bewaart voor een ex bijrijder.
Zij had een auto. Was een 7 kilometer naar haar huis, dus ook niet de wereld uit.
Ik heb ze uiteindelijk weg gegooid.

Ik heb hier ook nog rijlaarzen en caps liggen van vroegere verzorgmeisjes die op een gegeven moment niet meer kwamen. 1 meisje vroeg er nog een keer naar en aangegeven dat ze de zo op kan halen maar dat is inmiddels ook al weer minstens 6 jaar geleden...

Nu leen ik het spul soms uit als iemand zijn paarden of cap niet mee heeft. Weg gooien vind ik zonde

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 21:29

Ik overleg ook niet alles met mijn bijrijders, daarom zijn het MIJN paarden en zijn zij de bijrijders.
Dus als ik vandaag 2 kindjes op mijn paard zet (done that today), dan is het mijn paard, echter zij mag niet zomaar iemand op mijn paard zetten.
Het ook zonder overleg 2e bijrijder erbij genomen, tja, ze moeten er wel uit komen en als ik en zij het samen niet redden dan wordt het nog iemand erbij.

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 21:35

Cobiie; ja het is een stressfactor minder.

Bruintje; Ik laat de spullen gewoon liggen en dan zie ik het vanzelf wel of ze opgehaald worden.

Blackshadowz;
In overleg kan er bij mij ook veel, zeker als het om veiligheid gaat en dan zou ik ook wel dingen aannemen.

Maar als ik anderen op mijn paard wil laten rijden dan is dat toch echt mijn eigen keus, zoals mijn dochtertje en een vriendin.

Ik heb nog 2 andere paarden tot mijn beschikking en ik had de exbijrijder gevraagd of zij samen met mij en die vriendin een buitenritje wilde doen, ze vond het eerst leuk. Maar daarna wou ze niet meer omdat ik haar had gevraagd of ze dan tijdens de rit even wou afwisselen van paarden met mijn vriendin zodat ze beiden plezier hadden, dat wou de exbijrijder dus niet want ze wou alleen op haar 'vaste' paard en niet op die oude pony rijden daar paste ze voor.
En zo waren er steeds in de communicatie dingen waar ik mij heel erg aan irriteerde.

Ze was wel heel goed voor mijn paard en kon ook goed rijden, daarom heb ik het er ook zo moeilijk mee dat ik deze keus heb moeten maken.
Laatst bijgewerkt door PinkLove op 02-01-18 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 21:37

BS, je hebt helemaal gelijk dat sommige acties van een eigenaar gevolgen heeft voor een bijrijder.

Ik had een stalgenootje die deed op haar dagen bijv niets met het paard (bleef op stal staan), als de bijrijder dan ging rijden had die te maken met idioot veel stalmoed en een ondeugend paard. Had de eigenaar het gezegd tegen de bijrijder, dan stapt die niet de volgende dag zo op het dier.

Verwachten dat de eigenaar er niemand anders opzet wanneer je geen volledige huurder bent, kan volgens mijn mening enkel als het geen makkelijk dier is.
Eentje die bijv gelijk weer een heel stuk terug in vertrouwen en braafheid gaat als er een keer een minder handig persoon op gaat.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 21:37

Sjolvir schreef:
Ik overleg ook niet alles met mijn bijrijders, daarom zijn het MIJN paarden en zijn zij de bijrijders.
Dus als ik vandaag 2 kindjes op mijn paard zet (done that today), dan is het mijn paard, echter zij mag niet zomaar iemand op mijn paard zetten.
Het ook zonder overleg 2e bijrijder erbij genomen, tja, ze moeten er wel uit komen en als ik en zij het samen niet redden dan wordt het nog iemand erbij.

Dat van die kindjes begrijp ik, jou paard.
Maar heb je haar wel op tijd verteld dat er iemand bij kwam? Dat vind ik dan weer wel iets om te overleggen, als jullie samen het niet redden dan kunnen jullie toch samen om tafel? Dat zou ik doen...

Ik heb er hier ook weer een leuk (17 jarig) meisje bij die 2 eigen D pony's heeft maar die graag meer wil leren in het mennen, leuk meisje en ze staat zelfverzekerd naast mijn reuzen. Mijn reuzen vinden haar ook erg leuk en ze is ook niet vies van gezellig met zn tweeën stallen uitmesten met muziek!

Ik ben weer helemaal blij (ik betaal haar niks, zij betaald mij niks) Ik leer haar de begindingen van het mennen (optuigen etc.) ze mag rijden op (momenteel) 3 van de reuzen en in ruil daarvoor helpt ze me met de stallen en de rest van de klussen. Als ze geen tijd heeft vanwege tentamenweken laat ze me het op tijd weten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 21:52

Viel weinig te overleggen, zij kan voorlopig niet, ik ook niet, dus zal wat moeten aangezien paarden niet spontaan zich zelf bezig gaan houden in het niet weideseizoen, nieuwe bijrijder weet wel dat het tijdelijk is en heeft ook eigen pony.
Heb het dus ook niet overlegd, had geen keus. Verkopen zou ook een optie zijn, heb er van de zomer 1 een hele nacht te koop gehad, dacht dat ik gek werd, dus maar weer uit de verkoop gehaald.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 21:54

Sjolvir schreef:
Viel weinig te overleggen, zij kan voorlopig niet, ik ook niet, dus zal wat moeten aangezien paarden niet spontaan zich zelf bezig gaan houden in het niet weideseizoen, nieuwe bijrijder weet wel dat het tijdelijk is en heeft ook eigen pony.
Heb het dus ook niet overlegd, had geen keus. Verkopen zou ook een optie zijn, heb er van de zomer 1 een hele nacht te koop gehad, dacht dat ik gek werd, dus maar weer uit de verkoop gehaald.

Ah oke dan snap ik het, het kwam op mij echt over alsof de huidige bijrijder te weinig deed :') Ik zou er namelijk als ik een bijrijder was enorm van schrikken als ik ineens iemand anders op het desbetreffende paard zou zien wegrijden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 22:00

Weg gooien vind ik normaal ook zonde.
Maar dat was een heel smal maatje aan chaps en jophurs wat er erg beschadigd uitzag en een cap waarvan ik ook niet wist of die nog veilig was.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 22:06

Heb vorig jaar ook maanden gewacht. Ze is de spullen nooit meer komen ophalen. 15 januari is het een jaar geleden. Erg jammer hoe het zo adrupt gestopt is na 3 jaar.

Gelukkig hebben we nu een hele enthousiaste en betrokken verzorgster. En sinds kort een 2e erbij.

Er kwam een poos ook een meisje van net 10 jaar. Echter mocht ze nooit alleen zijn. Dus elke keer passen en meten. Merkte dat ik me steeds meer oppas voelde en moest haasten elke keer. Gaf me teveel stress. Dus knoop doorgehakt. Jammer voor het meisje. Wellicht als ze ouder is...

PinkLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 22:22

Anke schreef:
Heb vorig jaar ook maanden gewacht. Ze is de spullen nooit meer komen ophalen. 15 januari is het een jaar geleden. Erg jammer hoe het zo adrupt gestopt is na 3 jaar

Ja gek is dat. Mag ik vragen waarom het zo abrupt is gestopt? 3 jaar is toch een best lange tijd.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 22:44

Geloof dat ze er niet meer zoveel plezier in had. Ze had het ook best druk. Met school, bijbaantje enzo.
Ja vond het heel erg jammer. Heeft ook wel een poos geduurd, we misten haar behoorlijk.

Merkte wel dat ik lange tijd gewacht heb met de nieuwe verzorgster om open te kunnen staan voor een nieuwe band. Ben heel blij met haar. Hopelijk blijft ze nog heeeel lang komen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 00:05

Van die spullen die blijven liggen komt me ook bekend voor. Hier ligt ook nog wat dat er al jaren ligt.
Fijne instelling inderdaad als ze nog wil dat je ze thuis komt brengen. Het is graag of niet.
Sommige voelen zich echt heel wat om allemaal maar eisen te stellen.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 10:06

Zo ga ik van 1 optie ineens naar 3 of eigenlijk 4 opties. Hoe doen jullie dat als je meerdere gegadigden hebt, laat je alleen diegene komen die je het meest aanspreekt? Of laat je meerdere komen? En laat je ze meteen proefrijden of eerst alleen even kennismaken?

Ik heb dus 4 dames die mij nu een bericht hebben gestuurd:
1. vrouw van 32 jaar, heeft 3 kinderen, daardoor wellicht minder flexibel, maar wel verantwoordelijk. Heeft recreatief gereden maar geeft aan wel dressuurmatig de basis te beheersen. Heeft langere tijd niet gereden.

2. vrouw van 23 jaar, heeft langere tijd niet gereden, maar heeft wel jonge paarden gereden en is niet snel bang. zoekt wel een braaf paard ivm haar knie waar een blessure in zit. Klinkt mij als een manegeruiter, maar wie weet heeft ze wel echt ervaring.

3. meisje van 18, manegeruiter, maar stuurde echt een heel lief berichtje, over dat ze mijn paard graag heel veel liefde wil geven en dat ze een vast paard zoekt waar ze een band mee kan opbouwen.

4. vrouw 23 jaar, heeft eigen paard (tinker) en rijdt daar L1 + 20 mee, zoekt een paard om erbij te rijden zodat ze niet vastroest op 1 paard. Weet dus precies wat het is om een eigen paard te hebben en heeft ook al de nodige ervaring.

En nu....iedereen laten komen om kennis te maken? Of alleen degene waar ik het beste gevoel bij heb? Mijn eerste voorkeur is nummer 4, vanwege de kennis die zij heeft.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 10:14

Nummer 4 zou juist niet mijn voorkeur zijn. Een eigen paard gaat altijd voor op het jouwe, dus als ze ergens tijdgebrek heeft valt jouw paard als eerste weer af. Maar persoonlijk zou ik gewoon iedereen een keer laten komen en late proefrijden. Het is even belastend voor je paard, maar dan zie je wel meteen wat voor vlees je in de kuip hebt. Ook kan je zien welke rijstijl het beste bij jou aansluit.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 10:26

Amable: zo had ik er nog niet naar gekeken, maar daar heb je natuurlijk wel een punt.

Ik ga er even over nadenken...wat lastig is dit zeg...

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 10:28

Ik heb zelf natuurlijk meerdere paarden dus ik weet hoe intensief het is om meerdere paarden in beweging te houden. En als ze dan ook nog eens op verschillende stallen staan dan vraag ik me bij voorbaat al af hoe nummer 4 dat denkt te gaan bolwerken.