Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 3.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rb_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:51

Ik heb verschillende bijrijders en verzorgers gehad, maar was stuk voor stuk niet te vreden. De een maakte mijn spullen kapot, de ander ging op een niet echt toffe manier met mijn pony om en weer een ander was eigenlijk bang voor mijn pony. Ze mochten wedstrijden rijden, buitenrijden (onder begeleiding) etc. en hoefde nergens voor te betalen, want dat vind ik onzin. Normaal gesproken zou je namelijk profijt hebben van een verzorger toch. Voor mij geen verzorgers meer ik was er helemaal klaar mee met die snotapen die dan nota benen mij als eigenaar ook nog de les durven te lezen.
Totdat ik van stal ging wisselen en bij mijn oom terecht kwam. Daar kwam al 4 jaar lang door weer en wind een meisje de haflinger van mijn oom verzorgen. Aangezien deze langdurig kreupel is heb ik haar gevraagd mijn haflinger te verzorgen en ik ben er super tevreden over! Ze komt haar afspraken na is betrouwbaar en gaat met respect om met mijn haflinger. Ook nu de ander haflinger weer beter is blijft ze mijn haflinger erbij doen. Ik kan niet anders zeggen dat een goede verzorger toch echt wel bestaat! Hopelijk vinden jullie ook zo iemand!

dancer_

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 3.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:55

Fijn dat er na zoveel tegenvallers toch weer een goede verzorgster is langsgekomen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 22:00

dancer_ schreef:
Ah ik snap m. Lijkt me opzich best ingewikkeld als jij minder tijd hebt en je het daar moeilijk mee hebt!

Ach, op zich heb ik tijd genoeg, pony's komen helemaal niks te kort hoor, de basisverzorging is geen probleem, de extra's is soms wat moeilijk maar ik heb ze nog niet horen klagen over dat we niet elke dag rijden ofzo :+ Kan enkel niet met beiden tegelijk het bos in bv. en dat vind ik soms wel jammer, maar langs de andere kant vraag ik me ook nog steeds af of ik [***] er wel plezier mee doe om ermee te rijden .. dus voorlopig doe ik met hem grondwerk en gewoon tutten en poetsen de dagen dat ik veel tijd heb en [***] moet dan iets harder aan de slag, maar die kan dat gebruiken :Y)

Inderdaad fijn rb_1990 dat het toch nog gelukt is! Zo zie je maar weer dat zoeken niet altijd nodig is, ze komen vanzelf wel .. :+

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 22:02

Oo als jij iig tijd zat hebt, maakt took niet echt uit! :)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 09:17

Moderatoropmerking:
De discussie over wel of niet betalen voor een bijrijdpaard is een discussie die in andere topics op dit forum veelvuldig gevoerd kan worden. Dit topic op VP is echter bedoeld voor paardeneigenaren die ervaringen uitwisselingen over de zoektocht naar een geschikte bijrijder.

xcolletjex18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 13:34

Ik zoek nu een verzorgpaard, Maar het word affentoe ook zo moeilijk gemaakt..
In mijn omgeving zijn niet zoveel verzorgpaarden, maar als er is een keer eentje staat, is die of van de manege (lease paard) of moet je 18 zijn..
ik snap best de eisen.. Maar wat ik jammer vind is dat ze je ook geen kans geven.
Je kan 18 zijn, en nog maar 2 jaar rijden, maar ook 16 terwijl je al 7 jaar rijd bijv..
En het aantal jaren zegt ook niet echt veel...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 15:41

@ xcolletjex18 het gaat niet altijd om de ervaring maar gewoon omdat je een hoop verantwoordelijkheid uit handen geeft en je van een 18 jarige toch meer kan verwachten met betrekking tot de verantwoordelijkheid dan een jonger iemand. Daarnaast heb je vanaf die leeftijd ook niet te maken met ouders en kan en mag die persoon zelf z'n beslissingen maken ook dat is natuurlijk fijn dat je gewoon met de persoon zelf van doen hebt en geen ouders waar je ook nog rekening mee moet houden.

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:07

Hier iemand met een leuke verzorgster voor haar Draver! *\o/*

Ik zocht toen: Iemand boven de 18, beetje NH onderlegd, kleine bijdrage van 30 euro per maand...

Ik kreeg: 15 jarig meisje, rijdt op de rijvereniging, betaald niks...

Maar ze neemt de pony mee naar les (gisteren zelfs het ruiterbewijs gehaald met haar!), is ow zo lief voor het dier
en ik moet haar soms zelfs tegenhouden, want anders gaat ze zelfs nog rijden tijdens hagelbuien en windkracht 10 hahaha.
Overlegd netjes wanneer en hoe via de whats up _/-\o_
Het kan dus wel, maar daar zijn bij mij ook 3 mindere pogingen met meiden aan vooraf gegaan.
Het is jammer dat het soms zo moelijk is de juiste combi te maken voor zowel eigenaren als verzorgers.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:10

Ik sta ook altijd open voor mensen die een bijrijdster zoeken in de omgeving [plaatsnaam], Amerongen, Doorn.
Dus mensen, mail dan maar. ;'D.

Verder ken ik het verhaal en hoor ik het van vele mensen, ook zoals hierboven staat worden dan vaak té hoge eisen gesteld..
Jongere meisjes kunnen ook best voor je paard zorgen hoor.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 18:13

Ik begin nu de 'zoektocht' naar een bijrijder. Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat lopen. Lang getwijfeld omdat Wolder heel erg op mij gericht is (4.5 jaar van mij, en vanaf het beleren door mij gereden). Op zich red ik het grotendeels qua tijd prima, alleen met een bijrijder voor sowieso 1 dag per week komt het toch beter uit. En zo kan ik iemand anders ook een plezier doen. Ben benieuwd naar de reacties erop, de 'zoektocht' is nu een uur begonnen, dus eerst geduld.

xcolletjex18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 20:50

Tigra_ schreef:
@ xcolletjex18 het gaat niet altijd om de ervaring maar gewoon omdat je een hoop verantwoordelijkheid uit handen geeft en je van een 18 jarige toch meer kan verwachten met betrekking tot de verantwoordelijkheid dan een jonger iemand. Daarnaast heb je vanaf die leeftijd ook niet te maken met ouders en kan en mag die persoon zelf z'n beslissingen maken ook dat is natuurlijk fijn dat je gewoon met de persoon zelf van doen hebt en geen ouders waar je ook nog rekening mee moet houden.

Ik snap wat je bedoelt hoor, maar een 16 jarige is ook prima instaat om voor een paard tezorgen.. En in mijn geval ( misschien is dat voor meerdere )
Heb ik tijd en motivatie om voor een paard te zorgen, Het is ook niet altijd zo dat ouders zich ermee bemoeien, me moeder vind het prima zolang ik het maar vertel..

groetjes :wave:

fabjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 20:56

mijn probleem is dat er in de omgeving van haarlem/bollestreek wel veel is maar 60 % is op zoek naar paardje, 30 % is te ver ( stal enthoven / wennekers ) 7% te duur 2% rare mensen 1% potentieel maar vaak 18/16 +

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 21:09

Ik snap ergens het feit wel dat een 16 jarige minstens zo goed kan zijn als een 18 jarige maar waar het mij om gaat is dat ik als eigenaar ten alle tijden verantwoordelijk ben als er iets gebeurd. En dan heb ik liever een volwassene dan een kind, hoe banketstaaf ook. Er is al eens iets gebeurd met mijn paard waar ik helaas voor moest opdraaien terwijl ik niet eens aanwezig was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 21:09

Nessie schreef:
Ik begin nu de 'zoektocht' naar een bijrijder. Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat lopen. Lang getwijfeld omdat Wolder heel erg op mij gericht is (4.5 jaar van mij, en vanaf het beleren door mij gereden). Op zich red ik het grotendeels qua tijd prima, alleen met een bijrijder voor sowieso 1 dag per week komt het toch beter uit. En zo kan ik iemand anders ook een plezier doen. Ben benieuwd naar de reacties erop, de 'zoektocht' is nu een uur begonnen, dus eerst geduld.

Sow, voor Wolder zullen ze vast in de rij staan gok ik zo :Y) Succes ermee ;)

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 22:31

Ik heb geen leeftijdsgrens ingesteld. Toen ik een pony bijreed was ik ook wat jonger, maar ik had al aardig wat ervaring en kwam altijd. Dus ik wil de jongere mensen ook een kans geven.

@[***]: Ik ben benieuwd naar de reacties, en dan naar de reactie van Wolder. Want meneer heeft ook een mening.. :+ (Nogal := , gebruiksaanwijzing is soms voor mij ook nog niet helemaal duidelijk )

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 09:41

Net jammer dat je te ver weg woont, Margot! ;)

Ik vind het ook moeilijk om een goede combi te zoeken tussen bijrijder en paard/eigenaar. Als eigenaar ga je toch vaak maar een keer of 2 mee, en daarna moet je ze er op vertrouwen dat ze het zelf wel doen. Nu ik een nieuw bijrijdpaard heb, probeer ik altijd de eigenaar een smsje te sturen hoe het ging en of er bijzonderheden waren. Zo probeer ik het wederzijds vertrouwen in stand te houden.

Voor de mensen die nog een bijrijder zoeken: kunnen jullie alsjeblieft AL je mails beantwoorden? Ookal is het maar een korte "sorry, ik zoek een ouder iemand/ iemand met meer ervaring/ iemand voor langere tijd" dan hoeft de potentiële verzorger niet op niks te wachten!! Toen ik nog zoekende was had ik zo vaak dat ik gewoon geen reactie kreeg op de lange mail die ik de adverteerder had gestuurd. Andersom mailde ik wel altijd terug als het aanbod te ver weg of te duur was... Is voor beide partijen fijn: weten ze waar ze aan toe zijn :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 10:11

Als ik een mail ontvang dan beantwoord ik hem, alleen ik krijg momenteel niets.....

Bijrijdster hier is 16 en inderdaad dan heb je ook met ouders te maken en dat kan soms erg ingewikkeld zijn...
Een ding staat echter voor mij als een paal boven water en dat is dat school echt belangrijker is.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 19:07

Ik vind het onwijs leuk om de bokt markt uit te pluizen op zoek naar bijrijders/bijrijdpaarden voor andere mensen.
Dus mocht u interesse hebben in wat hulp dan kunt u altijd PB'en. :Y)

YentlShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 18:18

Hahahaha, ik heb nu twee bijrijders terwijl ik er maar een nodig heb.
Van mij mag je er een hebben :D

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:00

Ik vind mijn plekjes wel om op een zodanige manier met paarden bezig te zijn, dat alle partijen er baat bij hebben. Zo niet, kijk ik in mezelf waar ik de plaank missla of dat ik misschien een naald in een hooiberg zoek...als ik dat wil doen, prima maar dan ben ik wel zo reeel om te weten dat ik een naald in een hooiberg zoek.

Mijn reactie is omdat ik het links en rechts erg scheef vind, niet bij allemaal trouwens.
Mnkortleve, ik weet zeker dat die meiden bij jouw het helemaal geweldig hebben, dat is in balans.

Maar er lopen er toch wel een aantal tussen die achter hun oren mogen krabben: vraag je eens af hoe reeel het is wat je van een ander vraagt.
Tot 12 jaar vinden die meiden het geweldig, poep ruimen, paarden knuffelen enzo maar daarna is dat gedaan ( uitzonderingen daargelaten )
Maar als ze mee moeten betalen en niks mogen ( en niks mogen verwachten ) dan is de balans totaal zoek, kunnen ze beter naar een manege gaan of naar iemand ie ze wel ruimte bied verder te gaan.

En tja, ik blijf erbij...als ik geen tijd heb om voor mijn dieren te zorgen ( en er niks tegenover wil stellen ) dan betaal ik ervoor.

Ik denk dat het ook in de term zit:
Wat zoek je?
En noem je het beestje bij de naam?
Dus een bijrijder, zoek je die werkelijk, mag ze ook werkelijk bijrijder zijn?
Dan betaalt ze voor de uren dat ze rijd of ze betaalt in natura, door je stal en kamwerk uit handen te nemen.
Zoek je een stalknecht? Betaal je die er dan ook voor?
Of zoek je misschien een mede eigenaar?

Van een bijrijder mag je wel wat verwachten, dus dat ze ervaren genoeg is om te rijden of dat ze bv met jouw paard lessen kan nemen.
Daarin kun je dan nog de afweging maken, in hoeverre dt betaald is.

Kortom, er zitten een hoop haken en ogen aan....bovenal is de hamvraag: kun je je paard uit handen geven?
Wil je dat een ander op je paard rijd.....zeker, die persoon moet je vertrouwen, ik laat ook verder niemand mijn hond trainen, die train ik zelf...maar hij mag wel (betaald) logeren ;-P

Ik denk dat het goed is om te kijken naar wat je van een ander vraagt, of je ook werkelijk bedoelt wat je vraagt, of je uit handen kunt geven wat je vraagt....en of het in balans is wat je vraagt.

Dus is het onzin wat ik eerder zei???
Nee, niet helemaal, het ligt niet zo zwart-wit maar jullie mogen wel eens wakker geschud worden :+
Het is maar vanaf welke kant je het bekijkt :+ :+

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 15:50

Ik kom hier even heen om hulp te vragen als verzorgster zijnde. Ik verzorg nu een schat van een shetlander, waar ik ook met geen mogelijkheid mee wil stoppen.

Maar omdat ik merk dat ik toch wel 1 á 2 dagen tijd 'overheb' en ik het rijden toch wel mis, wil ik mijn zoektocht beginnen naar een bijrijdpaard of leasepaard. Ik zit nu een beetje op de bokt markt en marktplaats rond te snuffelen of er wat voorbeeld advertentie's zijn maar kan het niet helemaal vinden.

Wat vinden jullie (als eigenaren) nou echt belangrijke punten die in een advertentie moeten voorkomen? Ik ga nog even andere topic's door speuren, want ik kom er niet meer uit :+

Edit: Hebben jullie een voorbeeld van wat nou echt te perfecte volledige advertentie is? Of een die er op lijkt?
Laatst bijgewerkt door _Chip op 06-10-12 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 15:55

Lauwttje schreef:
Ik kom hier even heen om hulp te vragen als verzorgster zijnde. Ik verzorg nu een schat van een shetlander, waar ik ook met geen mogelijkheid mee wil stoppen.

Maar omdat ik merk dat ik toch wel 1 á 2 dagen tijd 'overheb' en ik het rijden toch wel mis, wil ik mijn zoektocht beginnen naar een bijrijdpaard of leasepaard. Ik zit nu een beetje op de bokt markt en marktplaats rond te snuffelen of er wat voorbeeld advertentie's zijn maar kan het niet helemaal vinden.

Wat vinden jullie (als eigenaren) nou echt belangrijke punten die in een advertentie moeten voorkomen? Ik ga nog even andere topic's door speuren, want ik kom er niet meer uit :+

Ik zit precies in hetzelfde schuitje als jij :j

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 15:59

Ik zie het liefst een advertentie met foto, (rij)ervaring, wat je bereid bent om te doen, welke omgeving je zoekt, en wat je graag zou willen doen (dressuur, grondwerk etc). Ik ga alleen geen advertenties af, ik heb er zelf 1 geplaatst en bekijk vanuit daar de reacties. (Oftewel, ik heb liever dat iemand op mij reageert, dan dat ik op iedereen moet reageren ;P )

_Chip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 16:03

Nessie schreef:
Ik zie het liefst een advertentie met foto, (rij)ervaring, wat je bereid bent om te doen, welke omgeving je zoekt, en wat je graag zou willen doen (dressuur, grondwerk etc). Ik ga alleen geen advertenties af, ik heb er zelf 1 geplaatst en bekijk vanuit daar de reacties. (Oftewel, ik heb liever dat iemand op mij reageert, dan dat ik op iedereen moet reageren ;P )

Dankjewel!
Foto snap ik, dat wil ik sowieso gaan doen. Snap ook dat jij liever zelf reactie's krijgt, maar ik heb alles in mijn omgeving bekeken, sommige gemaild, maar nog niks gevonden.
Ik zit meer een beetje met een goede opzet, de 'basis' regels van niet met ik beginnen weet ik. Maar ik vind het gewoon echt moeilijk om wat in elkaar te zetten, ga wel eens wat uitproberen in een word bestandje ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 20:05

@ Lauwttje
Ik zou de tekst niet te lang maken gewoon kort en bondig houden de verdere uitleg komt later wel.
Als ik zelf al een hele lap zie die achter elkaar opgesomd wordt spreekt me dat niet aan.
Dus ik zou duidelijk tekst opstellen met eventueel alinea's. Dus eerst voorstellen wie je bent en hoe oud en welke omgeving je zoekt.
Dan je ervaring en wat je zoekt en als laatste de afsluiting.

Verder is het niet echt een basis ding. Maar foto's is inderdaad fijn maar zorg wel dat ze overeen komen met wat je verteld.
Wat ik namelijk weleens zie en waar ik zeker niet op zou reageren is iemand die bv zegt erg veel ervaring te hebben en op Niveau te rijden en ik zie daarbij foto's die dat niet aangeven dan krijg je gelijk het idee dat ze gewoon niet serieus zijn of dat ze zichzelf erg overschatten.