bijrijders die niet willen betalen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AJH69

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 14:16

Als ik voor een eigen paard een bijrijder nodig zou hebben, zou ik denk ik ook geen geld vragen. Ik zou blij zijn met de hulp en dat het klikt! Maar andersom zou ik weer geen problemen hebben om iets te betalen. Maar dat komt misschien ook omdat mijn dochters (en ik ook hoor) het gewoon heel graag willen.

Het is denk ik ook afhankelijk van de regio. Ik heb gezien dat het in de randstad zowiezo duur is, en weinig gratis te vinden!

Rixtt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 23:43

Ja ik vind het ook dom dat je vaak geld moet betalen.
Voor les snap ik het wel.
Maar als je een paard verzorgt dan is het toch dom dat je dan ook nog moet betalen

Baileysdream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 01:30

valt me op dat dit zo'n leuk welles nietes topic is geworden. _O-

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 12:35

Uiteindelijk is het héél eenvoudig, die niet wilt betalen moet op zoek naar een bijrijdpaard waar zij niet voor hoeft te betalen en die wel wilt betalen heeft wat meer keuze ;)
Ik was , voor ik een eigen paard had,een betalende bijrijder en vond dat niet meer dan billijk (betaalde de helft van de stallingskosten en mijn eigen leskaart) Daarvoor mocht ik (soms meer) dan de helft van de week rijden, het harnachement , zweetdeken, poetsspullen enz...van de eigenaresse gebruiken en da kosten en smid waren voor haar rekening.
Ik had het genot van een "eigen"paard en droeg niet de risico's bij ziekte ed van het paard. Daar mag ook wel voor betaald worden.Want uiteindelijk kon ik toentertijd zo ook mijn hobby uitoefenen en hoefde ik niet op een manegepaard.

Pien1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 19:57

ik verzorg al jaren paardjes bij een particulier.
de 1e pony stond 24/7 op het land, dus daar had ik geen omkijken naar qua "klusjes".
was alleen poetsen/tutten/rijden en het invetten schoonhouden van haar tuig enz.
nu ben ik een fries gaan verzorgen die 's nachts op stal staat, op de dagen dat ik naar haar toe ga mest ik haar stal uit.
betalen heb ik nog nooit gedaan, en vind ik eerlijk gezegd voor de dingen die ik met de paarden doe niet echt nodig. ik zie het meer als wat extra aandacht, voor het paardje!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 08:18

Illusion1990 schreef:
Allereerst, ik zou nooit een bijrijder nemen. Ik ben wel zelf ooit de bijrijder van iemand geweest. Ik hoefde niets te betalen. Ik betuigde mijn dank op een andere manier. Ik heb bv een winterdeken aangeschaft, kocht een paar een zak muesli. Wanneer dierenartskosten wat aan de hoge kant waren, deelde ik een beetje in de kosten.

Dat dacht ik ook, ik deel m'n eigen paard niet. Maar als je dan toch wat weinig tijd hebt, dan ga je nadenken.
Ik heb dus zelf altijd de kans gehad om bij iemand anders te rijden, waarom zou ik dan ook niet iemand nu die kans geven? Ik doe het op dezelfde manier als toen ik nog voor anderen reed: alles in overleg en geen kosten. Veel is mogelijk (les, wedstrijden).
Grootste verschil is dat ik nu een doorgetraind paard aanbied, terwijl ik altijd met groene paarden gewerkt heb.

little_birdy

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 12:43

ik heb nu 3 heerlijke nieuwe bijrijdpaardjes gevonden na lang zoeken,
ik hoef ook niks te betalen maar ik betaal wel vrijwillig mee aan de smid

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 12:59

Ik heb een ruiter voor mijn pony. Zelf ben ik te groot voor haar, maar pony werkt nog graag dus wou haar niet stilzetten. Het meisje woont id buurt, komt wanneer ze wil en doet wat ze wil. Ik ken haar al lang, dus het is niet plotseling dat een wildvreemde alles mag doen ;) Ze betaalt niets, ik ben blij dat mijn pony beweging krijgt en zij is blij dat ze kan rijden. Prima toch :)

Famous_Chick

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:54

Ik betaal ook niet voor mijn verzorgpaard.
Door een verzorgpaard leer je ook een andere kant van paardrijden.

Als je op een manege begint leer je alleen maar het rijden en niet de
veel leukere dingen die je kunt doen met een paard.
Zoals vrijheidsdressuur, maar ook gewoon poetsen en knuffelen is leuk.

Zo is er aan mij weleens gevraagd wat je allemaal met een paard kunt doen,
waarbij ik een heel verhaal had over van alles wat ik heb meegemaakt met mijn verzorgpaard.
En dat meisje zei op het eind; Wooow, das nog eens veel leuker dan alleen het rijden.

Rijden is natuurlijk leuk, maar ik heb van de eigenaar en veel andere meiden daar,
veel meer geleerd dan op zo'n manege..

x

rosanne44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 00:24

Ik vind het best normaal, maar het ligt er wel aan wat de omstandigheden zijn. Ik heb eerst een verzorgpony waar ik niet voor hoefde te betalen. Had ik ook niet gedaan, want het was daar één grote blubberzooi, eigenaar liet mij altijd de aller rotste klusjes doen en stond er zelf altijd maar een beetje bij. Van rijden was meestal geen sprake. Nu heb ik er eentje waar ik een kleine bijdrage lever. Ik heb daar beschikking over een bak, kan rijden wanneer ik wil.

Daar staat wel tegenover dat ik ook klusjes doe als stal uitmesten etc., want dat hoort vind ik wel bij het rijden van een paard. Maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn, zoals scholieren of studenten (en dat zijn volgens mij de meeste bijrijders/studenten) wel, dat 100 euro heel veel geld is per maand. Het is dat mijn moeder inspringt, maar als ik ga studeren hoef ik dat denk ik niet te verwachten en zal ik ook helaas paarden van 100 euro per maand moeten laten schieten.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 00:44

Als ik een bijrijder nodig ga hebben, hoeft die ook niet te betalen.. Ik zou allang superblij zijn als de bijrijder er heel goed voor zorgt en op een correcte / respectvolle manier met mijn paard omgaat!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 00:49

Als ik ooit aan een bijrijdster zou gaan denken (maar moet eerlijk zeggen dat dat niet snel gaat gebeuren), zou diegene geen geld hoeven te betalen, maar dan vind ik af en toe is iets voor het paard aanschaffen wel zo leuk. Of bevoorbeeld eens een zak voer (gezien ik bijna 80 euro per maand kwijt ben aan alles behalve ruwvoer..)

Paarden zijn duur, maar dat weet je voor je er 1 koop. Momenteel betalen mijn ouders alles voor haar, als ik een full-time baan heb ga ik haar zelf betalen :) (verwent? neeeeee johh :P )

KimberleyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 01:07

Ooit was er een tijd waarop verzorgen en bijrijden gratis was. Dat de tijden veranderen is duidelijk, maar er blijven mensen hangen in de oude gedachte. Ik heb nooit betaald voor een bijrijdpaard, de vraag is er ook nooit geweest. Mocht ik nu een bijrijdpaard willen, zou ik wederom niet betalen. Omdat ik weet dat 't anders kan. Mijn bijrijder hoeft ook niet te betalen, daar heeft zij dan weer geluk mee. Het is wat de gek ervoor geeft.

lieke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 01:20

Ik vind ook dat je misschien een kleine bijdrage kunt vragen maar dit moet niet de pan uit stijgen.
Door te betalen zal het misschien wel serieuzer genomen worden, maar geloof me er zijn er genoeg die het wel serieus nemen zonder geld te betalen.

Ik vind dat je vantevoren goed na moet denken, je kan een bijrijder niet nemen omdat het dan goedkoper voor jou wordt.
Jij wou graag een paard, daar betaal je dus voor.
Je kan niet je eigen kosten op iemand anders afschuiven.
Het is dus de keuze die je maakt, je kan zelf op een bepaald punt gewoon niet alle aandacht meer geven door tijdgebrek.
Dan kies je een verzorgster.

rosasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 21:16

Sorry hoor, maar dit is echt niet veel! Als je op marktplaats rond kijkt naar verzorgpaarden en pony's zie je al snel dat sommige voor twee keer in de week rijden 300 euro vragen. Dat is inderdaad wel een beetje overdreven, maar 100 euro vind ik echt een prima prijs (al helemaal voor zo vaak rijden), ik zou het er zo voor doen!

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 23:02

Ikzelf als verzorgster wil ook niet betalen voor een verzorgpaard. Ik vind ook dat ik iemand help. Ik ben niet te beroerd om eens een zak voor te kopen en te lessen op eigen kosten, maar als iemand zijn paard niet meer kan betalen, dan zal ik hier niet bij helpen door te gaan betalen. Ik bewaar dit geld liever en spaar door voor een eigen paard.

@Rosasa Ik weet niet waar jij woont, maar hier is een maand stalling minder dan 300euro, dus als ze 300euro vragen voor 2x in de week, zal ik nog eens goed gaan rekenen.

loenloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 23:05

Ik zou zeker geen geld vragen als ik een bijrijder zoek. Ben eerder bijrijder geweest van iemand en daar hoefde ik ook niet voor te betalen. Je helpt diegene toch en neemt haar wat werk uit handen? Ik was toen der tijd ongeveer 3 a 4 keer per week bij dat paard. Ik zou juist erg blij zijn als ik een goede bijrijder zou vinden, iemand waarmee je een klik hebt en die je kunt vertrouwen. Zijn dr niet veel :P

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 23:11

Als je een betalende bijrijder nodig hebt om je paard te kunnen houden is dat al sowieso niet erg verstandig. Het is jouw paard en blijft jouw paard. De bijrijder kan het paard dus helemaal niet als eigen beschouwen, simpelweg omdat het haar paard niet is. Een bijrijder die je kan vertrouwen en je paard met respect behandeld, is goud waard!

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 20:26

Ik heb inmiddels alles gedaan: gratis, geld betaald en geld gekregen voor het bijrijden.

Er zijn gewoon verschillende situaties! Recreatief 1 of 2 keer per week rijden, longeren, rommelen op stal en wat klusjes doen vind ik geen situatie waarin geld te pas hoeft te komen. Je helpt de eigenaar, die heeft er weer wat minder werk aan. Beiden zijn blij!
Andere situatie kan zijn dat ik heel graag paarden bij wil rijden, waarbij de eigenaar hier niet per sé profijt van heeft, of ik 4 dagen of meer in de week kan rijden. Mjah, dan zou ik er zelf wel voor willen betalen, gewoon omdat dit voor mij dan ook heel wat is!
Andere situatie heb ik meegemaakt dat iemand zwanger was, en niet meer kon rijden. Die had gewoon iemand nodig om haar paarden te blijven trainen. Tsja, ik ben er dan ook druk mee en doe het ook voor haar.

Al met al, het ligt heel erg aan de situatie en ik zou vooral beide partijen aanraden om te zoeken/doen wat je zelf wilt. Niet over discussiëren, gewoon iets anders zoeken als je niet wilt betalen, of juist een betalende bijrijder zoekt. Als je er meteen open over bent, beide partijen, dan is het ook niet zo'n probleem.

crystal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 10:07

Ik rij ook wedstrijden, de knhs betaald de eigenaresse jaarlijks, de wedstrijden zelf dat betaal ik zelf. Ook mijn lessen betaal ik gewoon zelf.
Ik ben er heel actief mee bezig, ik stop er heel veel tijd in.
Dus als ik zie hoeveel het paard vooruit is gegaan door mijn hulp vind ik het vanzelfsprekend dat ik er niet voor betaal.

Het is jou paard, dus je hebt er zelf al niet genoeg tijd voor, dus ik vind als iemand je dan komt helpen moet je daar juist blij mee zijn.

Ik koop vaak genoeg dekjes en andere spulletjes voor het paard, niet omdat het moet, maar omdat ik het leuk vind.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:36

crystal1 schreef:
Ik rij ook wedstrijden, de knhs betaald de eigenaresse jaarlijks, de wedstrijden zelf dat betaal ik zelf. Ook mijn lessen betaal ik gewoon zelf.
Ik ben er heel actief mee bezig, ik stop er heel veel tijd in.
Dus als ik zie hoeveel het paard vooruit is gegaan door mijn hulp vind ik het vanzelfsprekend dat ik er niet voor betaal.

Het is jou paard, dus je hebt er zelf al niet genoeg tijd voor, dus ik vind als iemand je dan komt helpen moet je daar juist blij mee zijn.

Ik koop vaak genoeg dekjes en andere spulletjes voor het paard, niet omdat het moet, maar omdat ik het leuk vind.

Maar heeft de eigenaar hier wel meerwaarde van?
Wanneer de eigenaar er geen gebruik van maakt (van het paard of niet van de "vooruitgang" omdat deze toch alleen maar buitenritjes rijdt)
Of/En wanneer de eigenaar het paard niet gaat verkopen
= er imo geen meerwaarde voor de eigenaar...

crystal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 07:29

Ze geniet er zelf ook van, als ze er af en toe op rijd vind ze het fantastisch.
Als je ziet hoe het paard dan vooruit is gegaan kan je toch alleen al blij van zijn en van genieten, dat is denk ik genoeg.

LauraXWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 08:34

Ik vind dat je het dan geen verzorgpony of bijrijdpony moet noemen.
Noem het dan een leasepony.
Want feitelijk wordt het paard dan geleased.
Dan begrijp ik het bedrag goed.
Maar ikzelf zou ook niet zo veel geld willen betalen als de eigenaar een bijrijder of verzorgster nodig heeft.
Wordt het een leasepaard genoemd is het een heel ander verhaal.

crystal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 10:45

het is toch geen leasepaard, want voor een leasepaard betaal je altijd een maandelijks bedrag.

MaTuMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:41

Ania schreef:
50 euro per maand voor een paard waar je alles mee mag en dan ook nog eens 4x per week mag rijden.. nee, dat vind ik niet veel.

Ow wacht, 100 euro. Ik las het verkeerd. Ja dat is wel redelijk veel... sorry :o

Ik vind 100euro inderdaad wel een beetje veel.
Ik zou het ook niet doen...