Betálen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Re: Betálen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:53

CPereira schreef:
Ik denk dat ik ongeveer een jaar geleden nogal fel heb gereageerd in eenzelfde topic als deze. Ik was zeer sterk van mening (gekleurd door het feit dat het geld er simpelweg niet was) dat betalen niet noodzakelijk zou moeten zijn. Met name opmerkingen dat een niet-betalende bijrijder minder betrouwbaar zou zijn, beledigden me persoonlijk.
Nog steeds ben ik van mening dat al dan niet betalen me niet meer of minder betrouwbaarder maakt. En nog steeds ben ik van mening dat wanneer je een paard hebt, je zelf voor de kosten op zou moeten kunnen draaien (niet voor de kosten afhankelijk zijn van een bijrijder, de reden waarom ik zelf geen paard koop).
Maar, in de tussentijd ben ik wel een zeer gelukkige betalende bijrijder geworden. Clown Mijn reden was heel simpel: ik wil graag paardrijden, dus ik zorg er voor dat ik dat ga kunnen. Als dat betekent dat ik er geld voor moet betalen, dan zorg ik dat ik dat geld ergens ga verdienen. Een keuze die compleet los stond van principes over of ik dan ineens betrouwbaarder zou zijn, maar gewoon simpelweg, gaan voor wat je hebben wilt. Ik heb het getroffen met dit paard en haar eigenaresse. Dat ik er voor betaal voegt daar niets aan toe en doet daar niets aan af.

Het is ook grote onzin dat een betalende verzorger betrouwbaarder is. Ik heb tot nu toe geen betalende ruiter gehad en de een was betrouwbaar en de ander niet. Maar dat had absoluut niets met geld te maken. Had eerder met de opvoeding van de meisjes te maken. De een ging met respect met de pony's om en deed er echt alles voor en de ander had overal schjit aan en deed waar ze zelf zin in had.

Toch ben je enigzins tegenstrijdig in je verhaal. Van de ene kant vind je nog steeds dat je er niet voor zou moeten betalen. Dat een eigenaar niet van jouw geld afhankelijk zou moeten zijn.
En van de andere kant betaal je nu dus toch braaf om te kunnen rijden.
Ben je dan toch van je geloof moeten afstappen?
Ik ben nu eigenlijk wel nieuwsgierig waarom je nu wel betaald, als je dat eigenlijk dus niet zou willen.
Zijn er zo weinig verzorgpaarden in je omgeving? Of zijn die niet van het goede kaliber voor jouw?
Is het soms de marktwerking die hier aan bod komt? Weinig aanbod, dus dan kunnen de eigenaren zich geld vragen?
Of is het toch gewoon een fatsoenskwestie geworden: ik mag van je paard gebruik maken, daardoor hoef ik geen dure aanschafkosten te betalen, en daarom betaal je nu die vergoeding?

Daar ben ik nu dus eigenlijk wel benieuwd naar.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:10

Maar.. Dat een eigenaar om een bijdrage vraagt. Dat wil toch niet zeggen dat de eigenaar dat echt nodig heeft?

Ik ben studente en ik vroeg mijn bijrijdster ook een bijdrage. Niet omdat ik het nodig had om mijn pony te betalen, maar het zorgde er wel voor dat ik het net iets ruimer had en dat was wel fijn.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 10:14

spoekie schreef:
Maar.. Dat een eigenaar om een bijdrage vraagt. Dat wil toch niet zeggen dat de eigenaar dat echt nodig heeft?
.

Ligt eraan, een vriendin van mij zorgt een verzorgpaard. Ze had er een gevonden, maar die beste mevrouw vroeg €150 in de maand. Ze lag in een scheiding en ze kon anders haar paard niet betalen.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 11:09

Isabonny schreef:
x_Mliss schreef:
Maar soms op marktplaats vragen mensen 150 euro per maand en dan mag je dat paard maar 2 dagen doen en alleen maar in de bak rijden.
Nou dat vind ik echt overdreven dan kan je net zo goed gaan lessen op manege's.

Als je € 150,00 moet betalen om maar 2 keer per wwek in de bak te mogen lessen, dan kun je VEEEEEEl beter op een manegepaard rijden. Dat is dan toch een stuk goedkoper! Hier kost een 10 ritten kaart voor een volwassene € 95,00. Dan ben je dus € 55,00 per maand goedkoper uit. En als je een keer niet kunt, dan ben je die les (en dus die € 9,50) niet kwijt.

Bedragen van € 100,00 vind ik gemiddel genomen al erg veel. Dat zou nou nooit bij me opkomen om zo veel te vragen. Maar ja, dat komt natuurlijk omdat ik de paarden aan huis heb staan en ze me maar gemiddeld zo'n € 70,00 per maand kosten.

Op de manege waar ik vroeger reed kostte een 10-rittenkaart € 210! Komt bij dat je vaak van een privépaard véél meer kunt leren dan van afgetrapte manegeknollen. Zou niet zo moeten zijn, maar helaas...

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 12:47

casperrr schreef:
spoekie schreef:
.

Ligt eraan, een vriendin van mij zorgt een verzorgpaard. Ze had er een gevonden, maar die beste mevrouw vroeg €150 in de maand. Ze lag in een scheiding en ze kon anders haar paard niet betalen.......

Ja vooruit, die dan wel. Maar niet iedere eigenaar heeft het geld echt nodig. En daar wordt in dit topic wel klakkeloos vanuit gegaan.
In principe vind ik het best eerlijk dat iemand zou betalen, mochten ze mijn paardje rijden. Ze hebben een lief paard (vooruit ze kan nu nog niet zo veel, maar binnenkort heeft ze een goede basis. Waar helaas te veel ruiters nog veel van kunnen leren) tot hun beschikking. Binnenbakje, buitenbak, bos binnen 10 minuten, springmateriaal, voor tuig ed is ook gezorgd. Mesten, voeren en buitenzetten wordt op stal al gedaan. Ze hoeven alleen maar te rijden. Dan mogen ze best wat betalen imo. Anders kan ik gaan betalen, zodat een ander kan rijden. Mij maakt het overigens ook niet uit of ze gereden wordt of niet, ze komt toch elke dag in de wei. Ik vind het wel een beetje een kwestie van fatsoen. Er zomaar vanuit gaan dat je op iemands dure paard, waar iedere maand veel geld voor wordt betaald, mag rijden, vind ik eerlijk gezegd een beetje verwend overkomen. Zo van: jij hebt een paard, dus moet je hem ook maar delen. Daarnaast moet ik hem zelf betalen en ik werk er ook hard voor om mijn paard te kunnen betalen, dan mag de bijrijder ook wel een beetje meehelpen. En tsja.. aan geld heb ik het meest.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 15:30

Ik zou nooit geld betalen om het paard van een ander te rijden, maar ik zou ook nooit geld vragen aan een bijrijder van mijn paard.

Zolang ik zelf de tijd voor mijn paard heb, doe ik haar zelf. Mocht ik de tijd niet hebben, of geen zin om 7 dagen per week naar mijn paard te gaan, dan ga ik geen geld vragen aan een goede verzorgster die mij uit de brand helpt.
Mijn paard wordt ook gevoerd en buitengezet, dus in principe red die het ook wel een dagje zonder mij. Maar ik zie het niet alsof ik betaal voor het rijden van een ander. Het is gewoon mijn paard, die is er en daar ben ik financieel verantwoordelijk voor.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-07 22:27

Zelf mag ik wel wat betalen, maar echter niet meer dan 30 euro.
Tjaa, kwestie van ouders. Verdrietig

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-07 12:08

spoekie schreef:
Ja vooruit, die dan wel. Maar niet iedere eigenaar heeft het geld echt nodig. En daar wordt in dit topic wel klakkeloos vanuit gegaan.
In principe vind ik het best eerlijk dat iemand zou betalen, mochten ze mijn paardje rijden. Ze hebben een lief paard (vooruit ze kan nu nog niet zo veel, maar binnenkort heeft ze een goede basis. Waar helaas te veel ruiters nog veel van kunnen leren) tot hun beschikking. Binnenbakje, buitenbak, bos binnen 10 minuten, springmateriaal, voor tuig ed is ook gezorgd. Mesten, voeren en buitenzetten wordt op stal al gedaan. Ze hoeven alleen maar te rijden. Dan mogen ze best wat betalen imo. Anders kan ik gaan betalen, zodat een ander kan rijden. Mij maakt het overigens ook niet uit of ze gereden wordt of niet, ze komt toch elke dag in de wei. Ik vind het wel een beetje een kwestie van fatsoen. Er zomaar vanuit gaan dat je op iemands dure paard, waar iedere maand veel geld voor wordt betaald, mag rijden, vind ik eerlijk gezegd een beetje verwend overkomen. Zo van: jij hebt een paard, dus moet je hem ook maar delen. Daarnaast moet ik hem zelf betalen en ik werk er ook hard voor om mijn paard te kunnen betalen, dan mag de bijrijder ook wel een beetje meehelpen. En tsja.. aan geld heb ik het meest.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik verzorg nu een merrie van een 73 jarige man. Hij doet alles voor z'n paard en
zit voor zover ik er over kan oordelen niet luxe met geld. (Hij heeft btw nog een merrie en daar ook een meisje van mijn leeftijd voor.) Ik mág geen vergoeding betalen van hem, maar betaal wel m'n eigen les die ik 1x in de week volg.
Laatst had ze een nieuw halster nodig en de singeluiteinden(gods hoe heet dat nou..) van haar eigen singel zijn krom. Ik had deze dus beide vervangen. Mocht eigenlijk niet van hem, ik hoefde dat niet te betalen. Maar ik wil graag dat zijn paard er goed bijloopt inruil voor alles wat ik ermee mag doen. Dan is dit nog wel het minste. Dat soort kleine dingen zijn er dan onderling in ruil. Ook een prima oplossing toch?

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-07 19:02

spoekie schreef:
casperrr schreef:

Eh... Verward Waar slaat dat nou weer op? Als iemand een verzorgster zoekt is dat toch over het algemeen niet onder het mom van: Omdat ik een eigen paard heb moet ik hem delen, maar juist omdat je iemand nodig hebt?

Sorry, maar vind dat echt nergens op slaan, natuurlijk vind ik niet dat iemand z'n paard moet delen als hij/zij er een heeft. Maar de paarden die ik nu rijdt, help ik de eigenaar mee (althans, dat is de bedoeling), en zij helpen mij ermee, dat ik op het moment ontzéttende leuke dieren heb om mee te werken!

IkbenLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 15:44

Ecudes schreef:
Ik zou nooit geld betalen om het paard van een ander te rijden, maar ik zou ook nooit geld vragen aan een bijrijder van mijn paard.

Zolang ik zelf de tijd voor mijn paard heb, doe ik haar zelf. Mocht ik de tijd niet hebben, of geen zin om 7 dagen per week naar mijn paard te gaan, dan ga ik geen geld vragen aan een goede verzorgster die mij uit de brand helpt.
Mijn paard wordt ook gevoerd en buitengezet, dus in principe red die het ook wel een dagje zonder mij. Maar ik zie het niet alsof ik betaal voor het rijden van een ander. Het is gewoon mijn paard, die is er en daar ben ik financieel verantwoordelijk voor.

Ik ga helemaal mee in jouw gedachten. Ik vind ook dat als jij een paard hebt, dat je daar financieel verantwoordelijk voor bent. En als je hulp in de vorm van een bijrijder nodig hebt en je krijgt die, dan helpt diegene jou! En voor hulp laat je iemand toch niet betalen Verward ?

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 18:35

Myukii schreef:
spoekie schreef:

Eh... Verward Waar slaat dat nou weer op? Als iemand een verzorgster zoekt is dat toch over het algemeen niet onder het mom van: Omdat ik een eigen paard heb moet ik hem delen, maar juist omdat je iemand nodig hebt?

Sorry, maar vind dat echt nergens op slaan, natuurlijk vind ik niet dat iemand z'n paard moet delen als hij/zij er een heeft. Maar de paarden die ik nu rijdt, help ik de eigenaar mee (althans, dat is de bedoeling), en zij helpen mij ermee, dat ik op het moment ontzéttende leuke dieren heb om mee te werken!

Zo komen sommige mensen wel over. Zo van: ja jij betaalt wel voor dat paard, maar ik weiger iets mee te betalen terwijl ik er zelf ook veel plezier aan heb (en kom op ga nou niet doen alsof het echt een gunst is. Ik vond het vroeger een gunst van de eigenaar als ik zijn paard mocht verzorgen, ookal had die persoon zelf geen tijd.).En vooruit ik pas mijn zin aan: Zo van je hebt een paard, dus moet je hem ook maar gratis delen. Maar waar het mij om gaat is, zoals ik al zei, ik was altijd zooo blij dat ik iemand anders zijn paard mocht rijden/verzorgen, dat ik dat echt niet als een gunst zag. Maar dan eerder als een toffe eigenaar die mij blij maakte met de mogelijkheid om haar paard te rijden. En hier in dit topic komen veel verzorgers over alsof het heel zwaar is om zo'n paard te rijden en heel veel moeite kost. En dat vind ik belachelijk. Dan ben je geen echte paardengek in mijn ogen!
Kijk, mij interesseert het niet of mijn paard 2 dagen stilstaat of 2 gereden wordt. Hij komt toch wel buiten. Waarom zou ik dan niet iets van een vergoeding mogen vragen voor de ongemakken die een bijrijdster met zich meebrengen? (ze gebruikt jouw spullen en wat als ze het kapot maakt? ik ben zo iemand die dat dan weer zelf koopt. Plus dat stel je kunt ineens wel op die dag, dan kun je niet gaan want je bijrijdster komt dan) Ik betaal genoeg en ik moet ook hard werken voor mijn paard, er mag dan wel iets tegenover staan dat je mijn paard mag rijden. Op de manege ben je duurder uit, mag je minder en heb je een slechter paard.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 22:09

Ik heb sinds een jaar een verzorgster voor mijn paard. En nee, zij betaalt niet mee. Ik heb begrip voor eigenaren die een vergoeding vragen, maar zelf vind ik dat niks.

In de eerste plaats kost een verzorgster / bijrijder mij niets extra. Stalling, hoefsmid, DA en spullen zijn kosten die ook zonder een bijrijder doorlopen.
Ik vind het leuk dat mijn paard wat extra aandacht krijgt op dagen dat ik weinig tijd heb, maar hij zou het ook prima vinden om op de wei te staan. Ik heb geen bijrijdster omdat ik niet voor mijn paard kan zorgen, viavia is ze bij mij terecht gekomen en ik vind het prima zo. Ze hebben lol in elkaar en mijn paard wordt er niet slechter van Haha!
Daarnaast doet ze zo nu en dan wat klusjes: stal mesten, waterbakken schoonhouden, dat soort dingen. Ook afgelopen zomer toen mijn paard door een blessure lange tijd niet gereden kon worden, bleef ze gewoon komen om te tutten en met hem te stappen etc. Ze is betrouwbaar en ik weet dat ze netjes met mijn paard omgaat. Dat is mij heel wat waard.

Binnenkort verhuist mijn paard naar een luxere stal met binnenbak. Dit kost mij per maand aardig wat meer dan voorheen, maar het is mijn keuze om dat te doen, dus mijn bijrijdster heeft geluk. Ik vraag nog altijd geen bijdrage.

Ik ken ook mensen die wel een bijdrage vragen aan hun bijrijdster en ik heb daar ook wel begrip voor. Het is maar net hoe je het bekijkt.
Zelf vind ik het grootste nadeel van een bijdrage vragen, dat je bijrijder dan ook "eisen" kan stellen. Op het moment dat er een vergoeding bij komt kijken, ben je voor mijn gevoel toch een stukje zeggenschap kwijt. Als er geld in het spel is, komen er ook hogere verwachtingen kijken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 01:42

spoekie, ik ben het met je eens.

Mijn paard komt iedere dag buiten, dus in feite heb ik geen bijrijdster nodig. Dat iemand mij uit de brand helpt, is dus onzin. Natuurlijk ondervind ik er zelf ook voordeel van. Aan de andere kant; paardrijden is een dure sport. als je deze sport wilt beoefenen zul je er dus ook wat voor neer moeten leggen, vind ik. Oók als bijrijdster.

Ik zorg voor mijn bijrijdster dat er altijd spullen tot haar beschikking zijn, dat ze kan doen en laten wat ze wil. Ze mag zelf aangeven hoeveel dagen ze wil, we hebben in overleg besloten wat ze betaald. Als ze klachten heeft, of ideeen over hoe dingen beter kunnen, hoor ik dat graag en los ik dat zo goed mogelijk op.
Win-win? Tuurlijk! Zij betaald voor een paardje waar ze alle vrijheid mee heeft. Ik kan een aantal dagen in de week niet rijden, maar kan daarvoor in ruil eindelijk weer eens een nieuwe broek, of een duurder stuk vlees kopen. Prima toch?

Ik denk dat je als bijrijdster en als eigenaar moet kijken naar wat je wilt, of de eisen bij elkaar passen en van daaruit verder moet gaan.

liesjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 16:46

Ik heb vroeger ook eens een verzorgster gehad nooit meer wat een ellende zeg moest van andere horen dat ze geen zin hat om dat ze het te druk hat om dat ze nog meer paarden rijden
en toen ik naar een andere stal ging waren ze nog boos ook om dat ik dat eerst moest overleggen met hun Boos! me eigen paard zie je het voor je nee dank je en ze betaalde ook niet mee wand dat wil ik zo al niet.
ja iedereen zijn eigen iedeee hier mee hoor en zeker als je werkt is het misschien fijn voor de eigenaars om een verzorgster te hebben. Pling

Sanju

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:25

Ik vind dat het afhangt van de situatie, wat je geeft en wat je terug krijgt, of je wel of niet moet (laten) betalen voor een verzorgpaard. In mijn geval was het bijna zo dat de eigenaar óns wilde betalen. Dat weigeren we, want dat voelt gewoon niet goed en we werken allebei.

Wij verzorgen pony's van een fokker (op het moment nog 10, toen we begonnen waren het er 21!) en doen zo ongeveer alles wat je ook met je eigen paard zou doen. Dat is ook in de jaren zo gegroeid moet ik erbij zeggen.

We hebben daar een eigen zadelkamer in een schuurtje mogen inrichten en alle spullen we gebruiken zijn van ons zelf. We helpen met bekappen en verkopen, bereiden de paarden voor op keuringen in het voorjaar en elk jaar rijden we weer paarden in. En als er iets moet gebeuren nemen we altijd (als het nodig is in overleg) zelf initiatief. Voor ons voelt het alsof het onze eigen paarden zijn en de paarden waar we mee werken kennen we sinds hun veulentijd. In ons geval zou ik het onzin vinden als we ook nog eens voor onze verzorgpaarden moesten betalen. We komen er al heel lang en geven er heel veel voor (wat we net zo goed terug krijgen natuurlijk Knipoog).

Ik vind het totaal het tegenovergestelde geval als je voor een pensionpaard zorgt. Vaak maak je dan gebruik van de spullen van de eigenaar en maak je gebruik van de faciliteiten waar de eigenaar ook voor betaalt. En dan bedoel ik het gebruik maken van de rijhal en voorzieningen in de kantine bijvoorbeeld. Zo ook het gebruik maken van het tuig en poetsspullen, want dat kan na een tijd eens vervangen worden. In dit geval vind ik het niet meer dan logisch dat er een kleine vergoeding tegenover mag staan. Als het gaat om wedstrijdkosten of wanneer er iets nieuws kapot gaat vind ik ook dat het op je eigen kosten terecht komt.

Nogmaals, ik vind het afhankelijk van de situatie. Clown Al moet ik het zeggen dat m'n zus en ik het wel heel erg getroffen hebben.

Sanju

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 18:38

Yorghos schreef:
Ik heb sinds een jaar een verzorgster voor mijn paard. En nee, zij betaalt niet mee. Ik heb begrip voor eigenaren die een vergoeding vragen, maar zelf vind ik dat niks.

In de eerste plaats kost een verzorgster / bijrijder mij niets extra. Stalling, hoefsmid, DA en spullen zijn kosten die ook zonder een bijrijder doorlopen.
Ik vind het leuk dat mijn paard wat extra aandacht krijgt op dagen dat ik weinig tijd heb, maar hij zou het ook prima vinden om op de wei te staan. Ik heb geen bijrijdster omdat ik niet voor mijn paard kan zorgen, viavia is ze bij mij terecht gekomen en ik vind het prima zo. Ze hebben lol in elkaar en mijn paard wordt er niet slechter van Haha!
Daarnaast doet ze zo nu en dan wat klusjes: stal mesten, waterbakken schoonhouden, dat soort dingen. Ook afgelopen zomer toen mijn paard door een blessure lange tijd niet gereden kon worden, bleef ze gewoon komen om te tutten en met hem te stappen etc. Ze is betrouwbaar en ik weet dat ze netjes met mijn paard omgaat. Dat is mij heel wat waard.

Binnenkort verhuist mijn paard naar een luxere stal met binnenbak. Dit kost mij per maand aardig wat meer dan voorheen, maar het is mijn keuze om dat te doen, dus mijn bijrijdster heeft geluk. Ik vraag nog altijd geen bijdrage.

Ik ken ook mensen die wel een bijdrage vragen aan hun bijrijdster en ik heb daar ook wel begrip voor. Het is maar net hoe je het bekijkt.
Zelf vind ik het grootste nadeel van een bijdrage vragen, dat je bijrijder dan ook "eisen" kan stellen. Op het moment dat er een vergoeding bij komt kijken, ben je voor mijn gevoel toch een stukje zeggenschap kwijt. Als er geld in het spel is, komen er ook hogere verwachtingen kijken..

Zo te lezen heb je het goed getroffen met je verzorgster! Iemand die er ook echt voor gaat. De laatste zin die je geschreven hebt vind ik erg terecht en hier kan ik me bij aansluiten. Dat er hogere verwachtingen bij komen kijken en dat er eisen van twee kanten gesteld kunnen worden. Dat je nu voor je gevoel alles zelf in handen hebt lijkt me een fijn idee.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 00:36

Sanju schreef:
Ik vind dat het afhangt van de situatie, wat je geeft en wat je terug krijgt, of je wel of niet moet (laten) betalen voor een verzorgpaard. In mijn geval was het bijna zo dat de eigenaar óns wilde betalen. Dat weigeren we, want dat voelt gewoon niet goed en we werken allebei.

Ik vind het totaal het tegenovergestelde geval als je voor een pensionpaard zorgt. Vaak maak je dan gebruik van de spullen van de eigenaar en maak je gebruik van de faciliteiten waar de eigenaar ook voor betaalt. En dan bedoel ik het gebruik maken van de rijhal en voorzieningen in de kantine bijvoorbeeld. Zo ook het gebruik maken van het tuig en poetsspullen, want dat kan na een tijd eens vervangen worden. In dit geval vind ik het niet meer dan logisch dat er een kleine vergoeding tegenover mag staan. Als het gaat om wedstrijdkosten of wanneer er iets nieuws kapot gaat vind ik ook dat het op je eigen kosten terecht komt.

Poetspullen en tuig moet hoe dan ook ooit vervangen worden, ook al heb je geen bijrijder. Dat mijn borstel/zadel sneller slijt vind ik te verwaarlozen, en voorzover daar sprake van is krijgt je paard er aandacht en een betere conditie voor terug. Lijkt mij ook wel wat waard.
Sneller slijten van hoefijzers (wat sommige mensen wel eens zeggen) vind ik ook onzin, elke 8 weken moeten ze er bij mij toch wel onderuit, en gaan er nieuwe onder. Soms heb ik ze dan echt opgereden (dan heeft ze kilometers voor de wagen gemaakt) en soms zien ze er nog uit als nieuw (dan heb ik minder tijd gehad voor lange buitenritten).

De faciliteiten op stal betaal ik inderdaad voor, maar daar betaal ik ook voor als ik er geen gebruik van maak (als het paard dus 2 dagen extra op de wei zou staan in plaats van onder een bijrijder loopt). Lijkt me dus ook nogal onzinnig om dat door te berekenen.

Hier in de omgeving vraagt wel bijna iedereen een bijdrage geloof ik (hartje Randstad), maar ik blijf erbij dat mijn paard gewoon mijn (financiële) verantwoordelijkheid is, en dat die kosten zonder bijrijder ook wel gemaakt worden, dus waarom met dan niet...

Overigens zie ik ook niet in waarom je een bijrijder zou nemen als je paard er niet beter van word. Dus om dan te laten betalen omdat je paard er minder van wordt, kan er bij mij al helemaal niet in . Ik ga er namelijk vanuit dat iedereen het beste met zijn paard voor ogen heeft.

Anka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:25

Ik heb (een soort van) verzorg/berijdpony en moet niet betalen en dit vind ik normaal.
Ik ruim wel alles netjes op, kuis haar stal meestal zelf uit, koop af en toe verschillende dingen voor haar bvb: liksteen, bit, en noodzakelijke dingen als ze kapot zijn,..
Ik zou ook niet willen betalen, de eigenaar zou blij mogen zijn dat je zijn paard wilt verzorgen en berijden en de eigenaar uit de brand helpen (als het een verzorger is die 'kan rijden' , hier bedoel ik mee geen pennymeisjes enz.. of ben ik mis?
De eigenaar van mijn verzorgpony zei me overlaatst: Dan zou ik je eigenlijk moeten betalen en niet omgekeerd.

Sanju

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 22:16

Ecudes schreef:
Poetspullen en tuig moet hoe dan ook ooit vervangen worden, ook al heb je geen bijrijder. Dat mijn borstel/zadel sneller slijt vind ik te verwaarlozen, en voorzover daar sprake van is krijgt je paard er aandacht en een betere conditie voor terug. Lijkt mij ook wel wat waard.
Sneller slijten van hoefijzers (wat sommige mensen wel eens zeggen) vind ik ook onzin, elke 8 weken moeten ze er bij mij toch wel onderuit, en gaan er nieuwe onder. Soms heb ik ze dan echt opgereden (dan heeft ze kilometers voor de wagen gemaakt) en soms zien ze er nog uit als nieuw (dan heb ik minder tijd gehad voor lange buitenritten).

Je moet het wel zo zien, ik probeer het van twee kanten te bekijken. Knipoog Als het om mijn eigen paard zou gaan en had ik hem op een pensionstal dan zou hier voor mij geen vergoeding tegenover hoeven te staan. Net zoals jij zegt, je paard krijgt er extra aandacht e.d. voor terug.
Toch kan ik in sommige gevallen mensen die er een vergoeding voor vragen wel snappen. Dan bedoel ik wel de mensen waarvan de verzorgers dagen overnemen en het paard dan helemaal voor zichzelf hebben. Misschien kan je dat dan beter ook een soort van leasen noemen.

Ecudes schreef:
De faciliteiten op stal betaal ik inderdaad voor, maar daar betaal ik ook voor als ik er geen gebruik van maak (als het paard dus 2 dagen extra op de wei zou staan in plaats van onder een bijrijder loopt). Lijkt me dus ook nogal onzinnig om dat door te berekenen.

Eigenlijk bedoel ik een ander soort voorbeeld over faciliteiten dat bij ons het geval was toen we voor een pensionpaard zorgden. Je had daar een kantine bij zitten en het eten en drinken daar leverde iedereen een extra bijdrage voor per week. Ik vind het onzin als de eigenaar dat voor ons dan nog extra moet gaan betalen.
Dingen zoals het gebruik maken van de wasplaats, solarium e.d. vind ik wel voor de eigenaar.

Ecudes schreef:
Hier in de omgeving vraagt wel bijna iedereen een bijdrage geloof ik (hartje Randstad), maar ik blijf erbij dat mijn paard gewoon mijn (financiële) verantwoordelijkheid is, en dat die kosten zonder bijrijder ook wel gemaakt worden, dus waarom met dan niet...

Overigens zie ik ook niet in waarom je een bijrijder zou nemen als je paard er niet beter van word. Dus om dan te laten betalen omdat je paard er minder van wordt, kan er bij mij al helemaal niet in . Ik ga er namelijk vanuit dat iedereen het beste met zijn paard voor ogen heeft.

Hier kan ik me bij aansluiten.

Misschien heb ik het wat 'zwart-wit' geschreven, maar ik bedoel ze enkel als voorbeelden. Ik kan het snappen als mensen om die redenen een kleine vergoeding vragen. Wil niet zeggen dat ik hetzelfde zou doen. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 02:37

Anka_ schreef:
Ik heb (een soort van) verzorg/berijdpony en moet niet betalen en dit vind ik normaal.
Ik ruim wel alles netjes op, kuis haar stal meestal zelf uit, koop af en toe verschillende dingen voor haar bvb: liksteen, bit, en noodzakelijke dingen als ze kapot zijn,..
Ik zou ook niet willen betalen, de eigenaar zou blij mogen zijn dat je zijn paard wilt verzorgen en berijden en de eigenaar uit de brand helpen (als het een verzorger is die 'kan rijden' , hier bedoel ik mee geen pennymeisjes enz.. of ben ik mis?
De eigenaar van mijn verzorgpony zei me overlaatst: Dan zou ik je eigenlijk moeten betalen en niet omgekeerd.

Ja, dat is zo. Jij hebt er natuurlijk geen lol en gemak van Knipoog Je doet nu net alsof jij de eigenaar een enorme dienst bewijst waar je zelf eigenlijk niks aan hebt. Jij zou dus betaald moeten worden voor het uitoefenen van je hobby? Kom nou!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 09:45

Ze zegt toch ook niet dat zij vind dat ze er betaald voor moet worden???? Dat had de eigenaar tegen haar gezegd.

Anka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:27

Anique_Vaandrig schreef:
Anka_ schreef:

Ja, dat is zo. Jij hebt er natuurlijk geen lol en gemak van Knipoog Je doet nu net alsof jij de eigenaar een enorme dienst bewijst waar je zelf eigenlijk niks aan hebt. Jij zou dus betaald moeten worden voor het uitoefenen van je hobby? Kom nou!

casperrr heeft gelijk, de eigenaar zei me dit!
Ik zou ook helemaal niet betaald willen worden, ik heb veel plezier met haar en doe er alles voor.
Ik ben dan ook dol van haar zal ik maar zeggen Lachen
Als ik een paard had en ik zoek een berijdster, zou ik noooit om geld vragen..
Je hebt het een beetje verkeerd opgevat Knipoog

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 11:59

Ik betaal 25 euro in de maand en dan mag ik elke dag komen !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 14:15

Wie zegt dat ik het over jou had? Ik had het over de opmerking van de eigenaar.

Met deze zin:
"Je doet nu net alsof jij de eigenaar een enorme dienst bewijst waar je zelf eigenlijk niks aan hebt."

Doelde ik weer op deze opmerking:
"de eigenaar zou blij mogen zijn dat je zijn paard wilt verzorgen en berijden en de eigenaar uit de brand helpen"

Die opmerking moet ik zelfs gewoon een beetje om lachen Haha!

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 15:40

Ik heb een bijrijdster die wel betaald, maar ze mag er alles mee en ik vertrouw haar helemaal.
Helaas stopt zij begin volgend jaar, maar ik denk dat ik dan niet weer een bijrijdster wil die betaald en dan volledige vrijheid krijgt. Ben lekker bezig met dressuur, maar ik merk wel dat ik iedere keer als mijn bijrijdster heeft gereden, 'dingetjes' weer naar mijn hand moet gaan zetten. Als ik haar een week alleen doe gaat ze bijna helemaal naar mijn zin.
Mijn zusje gaat me helpen, zij rijdt niet zoveel maar ze geeft haar wel beweging door longeren of paddock.

Dat een bijrijder betrouwbaarder is als die betaald is complete onzin. Ik heb beide meegemaakt. Mijn bijrijdster betaalde en mocht alles, maar was ook super betrouwbaar.
De verzorger voor mijn zusje haar pony betaalde niet, maar was ook super betrouwbaar. Kwam door weer en wind en moest echt een stuk reizen om naar stal te komen.

Dus ze bestaan echt wel, maar je moet het wel treffen natuurlijk... Heb er helaas ook genoeg gehad die niet betrouwbaar waren.

Ik zou trouwens nooit een verzorger of bijrijdster betalen het moet voor hun ook een hobby wezen. Als ze geld willen zoeken ze maar een 'echte' baan of bijbaan.
Ik zou alleen betalen om m'n jonge paard in te laten rijden, of door iemand die mijn paard zou uitbrengen in de wedstrijdsport op mijn verzoek. Maar dan heb ik het wel over mensen die dit als dagelijks werk doen (cq Proffesionals...).