Waarom is het zo'n schande...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elledani68

Re: Waarom is het zo'n schande...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 22:29

Vjestagirl schreef:
elledani68 schreef:
lijkt me dat Anky onbetaalbaar is Knipoog

Ik vermoed dat die niet op mijn paard stapt Tong uitsteken

Denk dat ze mijn knollie ook niet ziet staan Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 10:16

elledani68 schreef:
hm dus bij manege's rijden alleen maar beginners?
En waarom in dit onderwerp nu Anky van Grunsven erbij halen?

Op een heleboel maneges : ja. Zeker niet op allemaal, maar de meeste ruiters die iets of wat kunnen rijden stappen na de manege over op een verzorgpaard of eigen paard.

Ik haal Anky erbij omdat er tussen een bijrijder en een bijrijder heel wat verschil zit. Hier wordt door de eigenaren gedaan alsof bijrijders allemaal Pennykinders zijn die blij mogen zijn dat ze een paard uberhaupt aan mogen raken.

Ik ken bijrijders die nodig terug naar de manege moeten maar ik ken ook bijrijders die Intermediaire rijden, bijrijders die zomaar wat hobbelen en bijrijders die de paarden werkelijk bijschaven in dressuur of springen, bijrijders die de kans krijgen van een eigenaar om een geweldig goed paard te rijden waar ze superveel van leren en bijrijders waarmee de eigenaar in zijn handjes knijpt omdat die het paard zo ontzettend veel verbeterd hebben. En dus ook bijrijders die moeten betalen, bijrijders die niks betalen en bijrijders die zelf geld krijgen voor hun diensten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 10:22

Vjestagirl schreef:
En Anky is dan weer het type ruiter wat je verder kan helpen met je paard, wat problemen op kan lossen... Dat is niet te vergelijke met de gemiddelde bijrijdster

Onzin! Ik ken een heleboel mensen die nog steeds voor eigenaren rijden. Het hoogste niveau dressuur is Intermediaire - ik denk dat veel eigenaars in hun handjes klappen als die meid voor ze wil komen rijden. Het hoogste niveau springen die ik ken is Z (ik zit niet zo in het springwereldje).
En een heeeeeleboel handige ruiters en amazones die L, M of Z rijden of bijv. heel handig zijn met jonge paarden netjes beleren.
Bijrijders zijn niet allemaal Penny's of nog-onder-de-B-hobbelaars. Er zitten ook verschrikkelijk fijne ruiters tussen!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 11:36

Urielle schreef:
Vjestagirl schreef:
En Anky is dan weer het type ruiter wat je verder kan helpen met je paard, wat problemen op kan lossen... Dat is niet te vergelijke met de gemiddelde bijrijdster

Onzin! Ik ken een heleboel mensen die nog steeds voor eigenaren rijden. Het hoogste niveau dressuur is Intermediaire - ik denk dat veel eigenaars in hun handjes klappen als die meid voor ze wil komen rijden. Het hoogste niveau springen die ik ken is Z (ik zit niet zo in het springwereldje).
En een heeeeeleboel handige ruiters en amazones die L, M of Z rijden of bijv. heel handig zijn met jonge paarden netjes beleren.
Bijrijders zijn niet allemaal Penny's of nog-onder-de-B-hobbelaars. Er zitten ook verschrikkelijk fijne ruiters tussen!

Natuurlijk zullen er goede ruiters tussen zitten, maar de meesten zullen nou niet direct je paard de zijgangen leren, leren changeren etc. Mensen die je paard wel van alles kunnen leren en dat op verzoek van de eigenaar ook doen, zijn een heel ander verhaal. Maar er zijn zat Penny's die gelijk al beginnen te roepen dat ze er toch echt geen cent voor gaan betalen, die wel gewoon voornamelijk willen profiteren. Ik heb ook een bijrijdster gehad die op een gegeven moment stopte met betalen, omdat ik uit eigen beweging zei dat ze er mee kon stoppen. Ze had dus niet de instelling er niets voor te willen betalen en daar gaat het om, wat je instelling is. En er zijn dus zat mensen die wel de instelling hebben dat ze voornamelijk willen profiteren. Het is een kwestie van geven en nemen en voor het gevoel van beiden moet dat in evenwicht zijn. Maar waar dat evenwicht ligt, daar kan je natuurlijk eindeloze discussies over hebben. En daarom ben ik blij dat ik het allemaal nu alleen af kan, heb je ook geen machtsspelletjes, meningsverschillen, te hoog gespannen verwachtingen en irritaties en dat soort dingen (en dan bedoel ik ook bij de bijrijder). Want we zijn nu eenmaal allemaal mensen en onder mensen heb je nu eenmaal nogal eens het nodige gekissebis.

elledani68

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 16:36

Urielle schreef:
Vjestagirl schreef:

Geloof ook niet of het om de vraag ging of het penny's zijn of niet.
De vraag was of het een schande is om een bijdrage te vragen nee dus. Ieder moet dat zelf weten of ze aan een bijrijder geld vragen of niet en een bijrijder heeft de keus betalen of niet makkelijk lijkt me.
Meestal zijn degene die je paardje verder scholen degene die er dan geld voor vragen om je paard te rijden ook iets wat te begrijpen is.

Calanddra schreef:
Ik vind dat degenen die alleen een paard kunnen onderhouden met een bijrijder/verzorger (vanwege de tijd en geld) dan moet je geen paard kopen. Eind van de zomer komt ook eindelijk mijn eigen pony, echter deze komt alleen als ik er zeker van ben dat ik het red met het geld en de tijd (en daar ben ik zeker van Knipoog )

Als iemand een bijrijder/verzorger erbij neemt terwijl het niet echt nodig is, dan vind ik het een ander verhaal. Zij gunnen een ander ook het plezier om met een paard bezig te zijn.

Al vind ik wel dat als de bijrijder/verzorger ook klusjes moet doen als uitmesten ed, alleen max. een symbolische bedrag mag worden gevraagd (om er zeker van te zijn dat je niet met een mooi-weer-persoon te maken krijgt). Al is niet iedereen zo, ik heb nog nooit voor een verzorgpony betaald, maar ik kom door wind en weer en houd me altijd aan mn afspraken Lachen

Er zijn genoeg mensen die een baan hebben etc en die iemand zoeken om hun paard twee a drie dagen in de week te laten rijden.Die zouden dan hun paard weg moeten doen, vind ik wel een beetje kort door de bocht.Maar goed dat ben ik

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 16:55

elledani68 schreef:
Geloof ook niet of het om de vraag ging of het penny's zijn of niet.
De vraag was of het een schande is om een bijdrage te vragen nee dus. Ieder moet dat zelf weten of ze aan een bijrijder geld vragen of niet en een bijrijder heeft de keus betalen of niet makkelijk lijkt me.
Meestal zijn degene die je paardje verder scholen degene die er dan geld voor vragen om je paard te rijden ook iets wat te begrijpen is.

Daarom hoeft er op de bijrijders die NIET betalen ook geen termen als profiteurs afgevuurd te worden of opmerkingen als 'Als je naar de manege gaat dan...' want veel bijrijders hebben echt niks meer op de manege te zoeken.

elledani68

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 18:34

Ik geloof ook niet dat iemand iemand een profiteur genoemd heeft. Er zijn trouwens ook mensen die liever paard leren rijden op een paard als bijrijder dan op een manege, maar goed daar gaat het hier nu ook niet om Knipoog .

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 19:59

Citaat:
het is jammer dat veel mensen van alle gratis dingen willen profiteren.

Ik haal er zomaar even een tussenuit, er staat een heleboel meer in dit topic Lachen

elledani68

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 20:19

snap je best wel hoor en het blijft altijd moeilijk, gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde.

Summerlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 21:23

Heeyy k vind het zeker gaan schande hoor !
ik heb ook een verzorgpony en daar betaal ik ook voor(nouja mn ouders dan)
ik vind het heel normaal als je op een manege rijd betaal je er toch ook voor ?
en dan hoef je ook nog niet eens uit te mesten van een luxe ! haha
Kus

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 21:29

Urielle schreef:
Citaat:
het is jammer dat veel mensen van alle gratis dingen willen profiteren.

Ik haal er zomaar even een tussenuit, er staat een heleboel meer in dit topic Lachen

ja maar als je 2 paarden op een rij zet:

de een gratis en voor de ander moeten ze betalen...

dan zullen mensen denk ik altijd wel voor degene die gratis is kiezen Knipoog

en het is toch zo, kom op we zijn hollanders!! tuurlijk (profiteer) maak ik zelf ook het liefste gebruik van gratis dingen. (wie niet?!) maar ik vind dat je het niet dom of een schande moet vinden als ergens geld voor word gevraagt maar dat je dat ook moet respecteren en ook de andere kant moet bekijken (de kosten die de anderen maken)

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 23:16

Himyar schreef:
Natuurlijk zullen er goede ruiters tussen zitten, maar de meesten zullen nou niet direct je paard de zijgangen leren, leren changeren etc. Mensen die je paard wel van alles kunnen leren en dat op verzoek van de eigenaar ook doen, zijn een heel ander verhaal.

Dus als je paard iets bijleert dan vind je het wel prima als het gratis is? M.a.w. je gaat iemand die je paard 0,0 bijleert (en misschien zelfs wel dingen rijtechnisch 'verpest' ) wel op je paard laten (leren) rijden maar dan moet deze bijbetalen en dan is alles oke?

Verder ben ik het 100% met urielle eens.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 09:16

Ik zou mezelf niet als een profiteur neer willen zetten, de reden waarom ik niet voor een bijrijdpaardje wil betalen is nogal simpel.
Ik moet dan namelijk een keus maken; of een verzorgpaardje waarvoor ik moet betalen en de manege opzeggen, of op de manege blijven rijden en kijken of ik gratis mag verzorgen.
En de keus heb ik vaak gehad hoor, zie je een leuke advertentie dan wordt er een bijdrage gevraagd... de manege wil ik (nog) niet verlaten, het is mij daar nog veel te gezellig!

Dus er zullen wel meer reden mogelijk zijn voor het niet willen meebetalen aan een paardje, dat wil niet zeggen dat ze alleen maar willen profiteren.
Overigens vind ik het ook geen schande om er geld voor te vragen, maar schuif mensen die er niet voor willen betalen niet als profiteurs af.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 09:42

Ik vind het wel/niet (laten) betalen iets heel persoonlijks, in mijn ogen heeft het er niets mee te maken hoe goed de bijrijder is. Ik vind al helemaal niet dat eigenaren en/of bijrijders verantwoording moeten afleggen waarom zij wel of niet kiezen voor (laten) betalen). Er zijn zo veel redenen denkbaar waarom je zou kiezen om iemand betaald te laten rijden, er zijn net zo veel redenen denkbaar waarom je je bijrijder gewoon gratis laat rijden en er zijn al net zo veel redenen waarom de ene bijrijder wel wil betalen en de ander niet Lachen .

Ik heb bijrijdpaarden/pony's gehad waar ik voor betaalde, bij de een een groot deel van het stalgeld, bij de ander juist weer wormenspuiten e.d., en ik heb heel veel paarden gereden waar ik niks voor hoefde te betalen. In alle gevallen was het legitiem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 10:00

calice schreef:
ja maar als je 2 paarden op een rij zet:

de een gratis en voor de ander moeten ze betalen...

dan zullen mensen denk ik altijd wel voor degene die gratis is kiezen Knipoog

Ik zou toevallig kiezen bij welk paard en welke eigenaar ik mij het beste voel...

Toen ik via via hoorde dat degene voor wie ik nu verzorg iemand zocht reed/hielp ik nog bij iemand anders.
Daar was het gratis, op het nieuwe adres zou ik (oorspronkelijk) gaan meebetalen.

Ik ben gaan kijken en eens gaan rijden, en ik heb gekozen voor het betaaladres.
Gewoon omdat ik beter met de eigenaar kon opschieten, de paarden echt super zijn en zij zich bezighoudt wat meer bij mij aansluit dan die andere (endurance/trec in plaats van dressuur).

Dat ik nu uiteindelijk toch niet betaal zie ik niet als profiteren, als ik toch had moeten betalen zoals eerst afgesproken had ik dat ook gedaan. Nu betaal ik op een andere manier: helpen met het onderhoud, af en toe wat materiaal kopen of een zak voer, meegaan op wedstrijden als groom, ...

elledani68

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 10:01

Gwen schreef:
Ik vind het wel/niet (laten) betalen iets heel persoonlijks, in mijn ogen heeft het er niets mee te maken hoe goed de bijrijder is. Ik vind al helemaal niet dat eigenaren en/of bijrijders verantwoording moeten afleggen waarom zij wel of niet kiezen voor (laten) betalen). Er zijn zo veel redenen denkbaar waarom je zou kiezen om iemand betaald te laten rijden, er zijn net zo veel redenen denkbaar waarom je je bijrijder gewoon gratis laat rijden en er zijn al net zo veel redenen waarom de ene bijrijder wel wil betalen en de ander niet Lachen .

Ik heb bijrijdpaarden/pony's gehad waar ik voor betaalde, bij de een een groot deel van het stalgeld, bij de ander juist weer wormenspuiten e.d., en ik heb heel veel paarden gereden waar ik niks voor hoefde te betalen. In alle gevallen was het legitiem.

amen Haha!

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 17:53

Ik vind dat als je een eigen paard hebt, die je niet zelf kunt rijden etc. dus nie genoeg tijd hebt. Dat je daar niets voor mag vragen Lachen .

Ik vind als je niet genoeg tijd hebt, of niet genoeg geld (om het paard te onderhouden dus daarom een betaalbijrijdster zoekt) je ook geen paard moet nemen. Je bent dan afhankelijk van die ruiter.. Plus dat als je geen genoeg tijd heb je er niet aan moet beginnen !

Oke, dit is mijn mening hoop dat er geen dikke aanvallen hier komen Cool

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 18:23

Liins schreef:
Ik vind dat als je een eigen paard hebt, die je niet zelf kunt rijden etc. dus nie genoeg tijd hebt. Dat je daar niets voor mag vragen Lachen .

Ik vind als je niet genoeg tijd hebt, of niet genoeg geld (om het paard te onderhouden dus daarom een betaalbijrijdster zoekt) je ook geen paard moet nemen. Je bent dan afhankelijk van die ruiter.. Plus dat als je geen genoeg tijd heb je er niet aan moet beginnen !

Oke, dit is mijn mening hoop dat er geen dikke aanvallen hier komen Cool

Ik ben zo'n eigenaar die niet zelf kan rijden. Maar het is ook niet nodig. Paard kan prima zonder mij haar tijd doorkomen. En ja, ik wist dat ik ging studeren op het moment dat ik haar kocht (nu iets meer dan een jaar geleden). Ben ik dan een slechte eigenaar omdat ik een jaar lang ontzettend veel lol heb gehad en geleerd heb met m'n paard, en omdat ik in die tijd bezig ben geweest de ideale omstandigheden voor haar te creeëren?

Ik heb dus niet de tijd, maar ik heb het wel zo geregeld dat mijn paard een perfect leventje heeft. Ze komt buiten en weer binnen, word gemest en gevoerd. Echt, ik kan me niet voorstellen dat iemand zou vinden dat mijn paard er slecht aan toe is.

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 18:28

Je ziet mij ook niet zeggen dat jij ene slechte eigenaar bent Haha! . Als jou paard het verder goed vind en niet speciaal qua temprament etc elke dag gereden moet worden is dat toch ideaal hoe jij het hebt Knipoog .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 19:04

Zeggen dat je dan maar geen paard moet hebben als je een bijrijder nodig hebt is ook weer overdreven vind ik ....

Waar ik nu ga helpen, die persoon heeft 3 paarden, dat is eigenlijk ook teveel. Verzorgen gaat nog maar 3 paarden volop in training (endurance) is niet niks. Maar hoe komt die aan 3 paarden? 1 pony heeft die al 10 jaar, 3 jaar geleden is er nog een paard bijgekomen wat meer geschikt was voor endurance en eigenlijk voor niks wegging wegens "moeilijk" karakter. Dus dan heb je al 2 paarden. Vorig jaar in de zomer is er nog een 3e paard bijgekomen, gratis gekregen op voorwaarde dat die ook in de endurancesport uitgebracht wordt. Paardje heeft veel talent en is nog jong, dus er valt nog heel wat van te maken (wat bv. bij de eerste pony niet gaat omdat die dat type gewoon niet is) en het is gewoon handig om 2 goede paarden te hebben, dan kan je toch veel wedstrijden meerijden zonder je paarden te gaan overbelasten enzo. Maarja, je moet ze ook allemaal trainen.. Vandaar dat er hulp gezocht werd.

Maar dan is het toch niet zo dat die persoon geen paarden zou mogen hebben? Of moet die dan maar die pony die al 10 jaar daar is wegdoen omdat er met die andere 2 paarden verder gekomen kan worden?

Het hangt er dus allemaal vanaf Knipoog

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 09:02

Ik vind het wel normaal om 50 euro te vragen.
Als je kijkt wat diegene allemaal mag en kan doen.
Als het regend binnenrijden.
En een paardje met pit. Ik vind dan 50 euro wel normaal!

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:55

Ik vind het heel niet raar om geld te vragen...

Ik heb zelf een bijrijdster voor mijn pony, zelf doe ik hem niet..

Hij word gedaan door ze vaste verzogster, en mijn zusje..

Ze verzogster betaald 50 euro per maand, ze doet hem drie dagen in de week...
ze mag er doen mee wat ze wil ( natuurlijk zijn er regels/grenzen )

Als hij ziek word, betaal in de kosten, als hij nieuwe spulletje's nodig heeft betaal ik dat.. ik betaald zijn stallig van 190 euro per maand.. ik betaald de kosten kwa ontworming,eenten,hoefsmid..

Wat doet mijn bijrijdster ?! rijden met hem.. poetsen.. tutten.. ze doet het met groot plezier...

Natuurlijk helpt ze mij, maar ik heb veel kosten, en doe er zelf helemaal niets mee.. enkeld wat ik NU nog doe is betalen...

Ik vind het niet mee dan normaal Knipoog

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 22:58

Gipsylover schreef:
Ik vind het wel normaal om 50 euro te vragen.
Als je kijkt wat diegene allemaal mag en kan doen.
Als het regend binnenrijden.
En een paardje met pit. Ik vind dan 50 euro wel normaal!

Mijn bijrijdster kan niét binnen rijden, maar onze buitenbak is perfect, er ligt nooit water in, dus een binnenbak is ook zwaar overdreven (zeker voor maar 10 paarden).

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 23:36

het ligt eraan..

Toen ik nog VZ had betaalde ik er wel voor, maar dat is op zich logisch want ik mocht komen wanneer ik wilde en ermee doen wat ik wilde.

Sommige mensen nemen echt een verzorgster die gaat poetsen en mesten ed. maar niet mag rijden, dan vind ik niet dat diegene hoeft te betalen,ze doet jou immers een plezier.

Maar als diegene de dagen dat ze eris het paard mag beschouwen als de hare vind ik het wel logisch dat ze meebetaald..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 23:46

Silvaantje schreef:
het ligt eraan..

Toen ik nog VZ had betaalde ik er wel voor, maar dat is op zich logisch want ik mocht komen wanneer ik wilde en ermee doen wat ik wilde.

Sommige mensen nemen echt een verzorgster die gaat poetsen en mesten ed. maar niet mag rijden, dan vind ik niet dat diegene hoeft te betalen,ze doet jou immers een plezier.

Maar als diegene de dagen dat ze eris het paard mag beschouwen als de hare vind ik het wel logisch dat ze meebetaald..

Maar nu spreek je jezelf tegen... Een paard as het jouwe mogen beschouwen kan ook betekenen dat je moet mesten ed...