bijrijderskosten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

elkie

Re: bijrijderskosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 12:44

@Memuska: ik ben het niet met je eens dat het in belgië niet normaal is te betalen voor een bijrijdpaard,in mijn omgeving zijn er nog een heleboel mensen die betalen voor een bijrijdpaard. ik betaal zelf 100 euro per maand en mag vier keer per week rijden, mag ook gaan buitenrijden en wedstrijden doen .

100 euro per maand is mss wel veel, maar als ik vier keer per week les zou nemen in een manege zou ik veel meer kwijt zijn.
Een bijrijder helpt mss de eigenaar wel als die niet genoeg tijd of geld heeft maar hij krijgt er toch iets voor in de plaats ook, hij kan nl met een leuk paardje rijden. Dus beide partijen hebben er toch voordeel bij. dat er een bijdrage geregeld wordt vind ik wel goed, op die manier maak je het iets zakelijker en ben je niet volledig afhankelijk van de goodwill van de eigenaar.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 12:54

Heb niet het hele topic doorgelezen hoor, maar 120 euro vind ik echt asociaal veel! Daar kun je bij ons bijna je paard voor stallen. Dat zijn wel IJslanders, die de hele dag buiten staan, maar je hebt er verder ook alle faciliteiten.
Je helpt de eigenaar met het rijden van zijn paard. Ik vind niet dat je dan 120 euro moet betalen. Ik heb ook twee bijrijdpaarden en ik hoef helemaal niks te betalen. De eigenaaresse is allang blij dat haar paard nu op een goede manier beweging krijgt. Ze heeft zelf een ziekte, waardoor ze niet te vaak mag rijden. En het is een echt sportpaard! Ik heb dus niets te klagen. Ik vind wel dat ze in jouw geval een vergoeding mogen vragen hoor, aangezien je er ook gewoon in de lessen mee mag rijden, maar 120 euro is echt te veel. Ik zou dan eerder denken aan een euro of 50.

Libiris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 14:27

Tjaldur:

ook al kun je voor dat geld bijna een paard stallen, maar dan nog moet je eerst een paard kopen en de hoefsmid komt er nog bij en eventuele dierenartskosten e.a..En als je dat niet kunt betalen dan is die 120 euro voor zo'n bijrijder toch de beste oplossing in mijn ogen. Ongeacht wie je er een plezier mee doet. want uiteindelijk heeft iedereen er plezier van

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:28

Libiris schreef:
Tjaldur:

ook al kun je voor dat geld bijna een paard stallen, maar dan nog moet je eerst een paard kopen en de hoefsmid komt er nog bij en eventuele dierenartskosten e.a..En als je dat niet kunt betalen dan is die 120 euro voor zo'n bijrijder toch de beste oplossing in mijn ogen. Ongeacht wie je er een plezier mee doet.
want uiteindelijk heeft iedereen er plezier van

idd - en het verschilt per lokatie of je er bijna een paard voor kan stallen. Bij mijn vorige stal betaalde ik bijna 300 per maand aan stalling zonder les, maar op andere plaatsen kun je paard voor minder dan 100,- stallen. In dit geval betaalt de eigenaar meer dan de helft....

Laska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:59

ik betaal ook 120 euro in de maand, ik heb toegestemd omdat het een super gaaf z2 paard is. Ik krijg ook 1 keer in de week les van een 2e fase afgestudeerde lichte tour Orun ruiter, ( wat nou opscheppen ) De les is inpegrepen.

Dat scheelde erg veel in mijn keuze, want een uurtje les kost bij haar al 20 euries...

Maargoed, zouden jullie het dan wel voor zo'n paard doen? Ik bedoel, zou je voor een z paard wel zo'n bedrag betalen en een b paard niet?

Libiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:27

ik vind persoonlijk dat het geen verschil uitmaakt of het paard B of Z heeft gelopen. Maar dat zal waarschijnlijk verschillen per persoon en of ze echt "hoger" willen gaan rijden, sommige hebben misschien wel liever een B paard ivm de "uitdaging". Maar de meesten zullen allang blij zijn dat ze een paardje vinden dat ze kunnen rijden en betalen. En uiteindelijk moet je er gewoon veel plezier in hebben.

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 16:26

Kris25 schreef:
120 euro is in jouw geval heel erg redelijk!

Ja, dat vind ik ook.
Maar toch vind ik het nog best veel

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 23:22

ik betaalde 50 euro aan stal en mocht zovaak komen als ik wilde de baas gaf ik niks want dat was ze toch niet waard

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 23:32

Eigenlijk gaat dit topic offtopic, ik heb nog is gekeken en kwam hier op VP een ander topic tegen, wat immers wel gaat over het wel of niet betalen voor je verzorgpaard viewtopic.php?f=100&t=468791&hilit=

graag in dit topic alleen nog reactie over bijrijderskosten, dit zijn kosten die een manege eigenaar vraagt aan een bijrijder van een pensionklant..

joyce B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:34

NovaLee schreef:
Een hondenoppas betaalt toch ook niet om op te honden te passen?
Daar wordt voor betaalt, hoe leuk de hondenoppas het ook vind. De hondenoppas kan zelf geen hond onderhouden...

Ik vind dit prima te vergelijken met het bijrijden van een paard. Ik zou niet weten waar je voor betaalt, dat je mag rijden. Maar dat mag je toch? Daarvoor wordt je gevraagd, dus je doet die ander een plezier. Ik zie niet meer dat een fifty-fifty voordeel.

Een kleine bijdrage in de hoefsmidkosten, als jij degene bent die buitenrijd bijv.
Voor de rest vind ik alle verantwoordlijkheid bij de eigenaar liggen.

Gr.

Maar een hond betaal je ook niet voor om mee te mogen wandelen (die krijg je gratis mee van de eigenaar), een paard betaal je wel voor om te mogen rijden (manege)...
Als een paard lekker in de wei staat en elke dag verzorgd wordt is training niet een eerste levensbehoefte. Mijn pony vermaakt zich prima met vriendjes dag en nacht in de wei. Door te rijden loopt je paard extra risico, slijt eerder, heeft in sommige gevallen hoefijzers nodig. Je tuig slijt meer dan als je zelf alleen rijd of het moet zelfs aangeschaft worden.

Een paard houden is niet gratis. Dus als je zelf genoeg hebt aan 3 dagen rijden, dan kun je die andere 3 of 4 dagen best uitbesteden in ruil voor tegemoetkoming in de kosten...

Logisch dat je liever gratis dan betaald bijrijd en verzorgd. Doe ik ook. Er zijn hier zat paarden die je gratis mag rijden. Meer dan ik tijd voor heb...
Maar als dat niet het geval is, dan is het altijd nog een stuk goedkoper dan een eigen paard. Dus in dit geval:

Als jij je eigen paard, als je die had, daar ook zou willen hebben staan, dan ben je aan stalling 300 euro kwijt met daarboven op nog hoefsmid, wormenkuren, entingen, en andere bijkomende (soms onvoorziene) kosten. Je neemt misschien nog les bij de manege...
En je wilt zelf ook wel eens een dagje vrij, dus dan rijd je niet elke dag.

Als dit paard of deze pony een dier is waarmee het klikt en je ook zelf wel zou willen hebben, dan is het een goedkope manier, die heel dicht in de buurt van een eigen paard komt. 120 euro, en dan incl les/bijdrage manege, blijft over 80 euro per maand voor eigenaresse die de helft van de dagen haar paard kwijt is... Als het paard en de stal je bevalt zou ik het doen. Klikt het niet meer, of wordt het te duur, dan kun je altijd stoppen.

hellahola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 20:38

je kan het van meerdere kanten zien.
- je rijdt drie dagen per week, in vergelijking met het stalgeld zou het dan wel redelijk zijn.
- aan de andere kant, 120 euro is wel veel. het ligt er natuurlijk aan wat de voorwaarden zijn. als het paard echt van jou is voor die 3 dagen is het een mooie deal, is de eigenaar verantwoordelijk voor zijn paard (ik bedoel jij rijd het alleen bij, je hebt geen inspraak rond inkopen, veearts, stalling etc) dan is het wel aan de hoge kant

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 20:48

is denk ik wel een redelijk bedrag. Als je een paard gaat huren voor 3 dagen per week ben je t ook kwijt zoniet meer. Vaak kan je meer met een prive paard dan met een manege paard wat je huurt. Het ligt er ook maar net aan wat je met t paad kan en wil en of je er zelf een goed gevoel over hebt.

melissa7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 21:53

mensen dit topic kan gesloten worden want ik heb inmiddels al mijn eigen pony .

Falcon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 08:57

Ik zoek ook een verzorgster voor mijn paard maar ik betaal zelf 360 euro per maand ik vraag dan echt wel voor 3 dagen in de week 125 euro! Ga inderdaad maar eens 3 dagen in de week op de manege rijden weet je wat je dan kwijt ben! Ik bedoel ze mag al mn spullen gebruiken ik betaal dierenarts, hoefsmid, weidegang ik vind het echt wel redelijk bedrag! En tuurlijk is het fijn als iemand anders je kan helpen maar je helpt elkaar toch?? voor wat hoort wat?!

kusjes Manon

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 16:05

ik betaal helemaal niets.. maar ik mag wel rijden als ik er ben... ik denk dat t er ook mee te maken heeft dat de eigenaar de paarden bij huis heeft staan...

wel koop ik vaak dingetjes voor t paard (borstels manenspray elatiekjes enzo...) vind ik wel een soort bedankje!!