Fijn liggend zadel niet mogen gebruiken

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cobiie

Berichten: 7325
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 21:05

Bellatrix schreef:
..en dan had idd het oude zadel aangepast moeten worden zodat het goed ligt voor het paard.

..

Het oude zadel ligt nu bij de zadelmaker om de aanpassingen uit te voeren. ;)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102540
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Fijn liggend zadel niet mogen gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 21:06

Ja dat las ik. :+ Hopelijk ligt dat dan straks goed...misschien een bontje erop leggen zodat je zelf wat comfortabeler zit?

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 21:07

Maanlicht schreef:
De zadelmaker heeft het oude zadel direct bij aanmeten van het nieuwe meegenomen. Alleen weet ik dus niet of ie daarna wel goed ligt. Hij wordt over twee weken gepast.

Ik heb nooit gezegd dat de eigenaar niet denkt aan het welzijn van haar paard, maar waarom een goedkoop, niet goed passend zadel blijven gebruiken als het nieuwe voor het paard en ruiter veel beter ligt.


Oooh op die manier... Nouja, laten we het beste er dan maar van hopen!

Enneuh... ik vind totaal niet dat je zeurt. Je betaalt er wel voor, dan is het goed om voor jezelf te bedenken wat je hier mee wilt doen.

Liannetje86
Berichten: 794
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 21:24

Wat ik heel raar vind, dat je er om moet vragen.

Als ik iemand op mijn paard laat rijden, is het MIJN zorg dat er gewoon een goed passend zadel op ligt. Dat diegene dan een andere smaak heeft (smaak als in "wat fijn is met rijden") dat is bijzaak. Maar een niet passend zadel hebben en een zadel waar je duidelijk verschil in merkt met het lopen.. Dan weet ik wel welk zadel ik ALTIJD op mijn paard wil hebben.

Sowieso als je er voor betaald vind ik wel dat dat het minste is dat je mag verwachten.

(Hier is het omgekeerde wereld, ik haat dressuurzadels, verzorgster vindt ze super, dus nu liggen er 3 zadels in de kast, want zij rijdt hem serieus, en dan vind ik dat ik dat op zijn minst moet regelen. (Ze betaalt overigens niets, ze helpt mij met mijn paard). Dat dressuurzadel is echt haar zadel, zit er voor geen meter in :') Maar past pony goed... dus prima. Daar gaat het om.)

Maflinger_S
Berichten: 12190
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Fijn liggend zadel niet mogen gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 22:01

Nu krijgt het verhaal wat meer handen en voeten. Het klinkt nu vooral alsof je teleurgesteld bent omdat de eigenaresse eerst gecommuniceerd heeft dat jullie allebei het nieuwe zadel zouden gebruiken en dat ineens niet doorging. Als het oude zadel na wat aanpassingen goed op het paard ligt en jij kan er nog wat aan veranderen zodat jij er lekker in zit, dan heeft dat voor jou als voordeel dat je er minder "voorzichtig" mee hoeft te doen en je toch lekker kunt rijden. Ik zou dat eerst even afwachten en pas als het zadel na wat geprobeerd te hebben, echt niet lekker zit/rijdt, het nog eens met de eigenaresse over het eventuele gebruik van het nieuwe zadel te hebben. Het kan mijns inziens ook geen kwaad dat je je wat beter laat informeren over de voors en tegens van een WoW-zadel. Kennis is macht toch?

KatooG
Berichten: 169
Geregistreerd: 18-09-16
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 23:56

Je moet je niet schuldig voelen over het topic hoor. De eigenaresse heeft haar mening en zegt iets tegen jou, jij voelt je er niet goed bij en wilt graag een beetje advies, helemaal niets mis mee.

Bekijk hoe het zadel ligt als het terugkomt van de zadelmaker. Als het nu blijkt dat je er serieuze rugklachten van hebt zal je toch verder moeten overleggen of een paard met een aangenamer zadel zoeken. Het lijkt mij toch heel vreemd dat je niet op het wow zadel mag rijden. Kan om het even welke theorie achter zitten, een zadel moet toch een klein beetje een marge hebben van voor wie het past. Wat als de eigenaresse vermagerd of verdikt? Als je inderdaad een gelijkaardig figuur hebt blijf ik het toch vreemd vinden dat je niet op het nieuwe zadel mag.

Hou vooral rekening met wat je voelt, als je je echt oneerlijk behandeld voelt over dit incident en het wordt zo verder gezet dan moet je toch even bedenken of het nog aangenaam is om daar voor jou te rijden en of je hier de kosten aan wilt geven. Als je je nog altijd heel goed voelt bij die eigenaresse moet je vooral verder rijden daar, het allerbelangrijkste is dat je er plezier aan blijft hebben!

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 00:04

Maanlicht schreef:
De zadelmaker heeft het oude zadel direct bij aanmeten van het nieuwe meegenomen. Alleen weet ik dus niet of ie daarna wel goed ligt. Hij wordt over twee weken gepast.

Ik heb nooit gezegd dat de eigenaar niet denkt aan het welzijn van haar paard, maar waarom een goedkoop, niet goed passend zadel blijven gebruiken als het nieuwe voor het paard en ruiter veel beter ligt.


Nouja als het goedkoop zadel wel passend is. En ik neem aan dat het gewoon passend te maken is anders had hij het niet meegenomen. Wellicht dat het straks wel een optie is als het zadel wat langer in gebruik is. Zo raar is het toch niet dat ze extra voorzichtig wil zijn met het zadel. En zeker omdat er dus wel een andere passend zadel beschikbaar is. Het zit misschien niet zo comfortabel maar ja daar zul je het mee moeten doen. Ik zou er trouwens ook niet meer over beginnen bij de eigenaar en ook niet bij de zadelmaker. Blijkbaar word het oude zadel passend gemaakt voor het paard en heb je dus gewoon een passend zadel onder je kont.
Ik ken de eigenaar verder niet maar ik denk dat je er vooral niet meer van moet maken dan het is. En wellicht is het gewoon een uitmaak dat het zadel specifiek op haar gemaakt is. Eigenlijk zijn dat verder jouw zaken niet waarom. Ze wil het gewoon niet en als jullie zo goed door een deur kunnen zal dat misschien nog komen. Dus ik zou het echt laten rusten en afwachten.
Niet te veel gaan pushen.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Re: Fijn liggend zadel niet mogen gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 00:11

Als je mijn bijrijder was geweest had je kunnen stoppen.. De eigenaar laat het oude zadel aanpassen voor jou en haar paard dus snap het probleem niet? Wees blij dat je een bijrijdpaard hebt en dat de eigenaar het andere zadel passend maakt. En wat de rede ook is dat ze liever niet heeft dat jij er gebruikt van maakt doet er niet toe. Eigenlijk vind ik het best brutaal om nog navraag te doen bij de zadelmaker.

_Noah_

Berichten: 2011
Geregistreerd: 20-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 00:20

Ik gebruik nu al 6 jaar een wow zadel die op mij is afgesteld, maar in de afgelopen jaren hebben ook gewoon m'n verzorgster hiermee gereden en die waren qua gewicht lichter en slanker dan ik maar heeft totaal geen in vloed gehad op de ligging van m'n zadel gehad dit ook met filters samen bekeken.
Van de verzorgster ook altijd gehoord dat ze het een fijn zadel vinden om mee te rijden

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 00:28

Als het maar passend wordt.. Ik kan best begrijpen dat ze bij nader inzien, na het zien van het prijskaartje toch liever heeft dat zij de enige is die het zadel gebruikt. En ik weet niet hoe het zit met wow zadels maar als die echt op de persoon gemaakt worden snap ik het al helemaal.
Ik kan van jou kant ook begrijpen dat je baalt. Maar dat is vanuit de eigenaars kant gewoon een stukje miscommunicatie. Ze had kunnen zeggen dat ze bij nader inzien vindt dat het zadel haar te veel waard is om aan jou toe te vertrouwen, hoeft niks persoonlijks te zijn.
Wat ik wel raar zou vinden is dat ze jou straks op een niet goed zadel laat verder rijden. Als jij vaak op het paard rijdt heeft dat zadel van haar namelijk bijna geen effect op het paard, alleen voor haar. Maar als zij nu het oude zadel ook aan het aanpassen is voor jou is er niks aan de hand denk ik? Ik vind het wel een goede oplossing, niet een compleet nieuw zadel aanschaffen voor een bijrijder maar wel zorgen dat het goed ligt. Al is het na aandringen, maar jij weet niet hoe lang ze heeft moeten sparen voor dat zadel.

Heel eerlijk? Als ik een eigen paard had en in dezelfde situatie gezeten had ik precies hetzelfde gedaan als de eigenaresse heeft gedaan. Even gespiekt maar die wow zadels zijn extreem duur.. en dan moet je alle toebehoren er nog bij. Heb je de prijs eens opgezocht? Ik zou daar sowieso het eerste jaar of de eerste twee jaar niemand behalve mijzelf mee vertrouwen := Om dan naast het wow zadel toch ook te zorgen dat het oude zadel ook netjes ligt vind ik een goede oplossing.
Maar ik had er wel beter over gecommuniceerd. Want het is natuurlijk banketstaaf dat jij een gloednieuw zadel verwacht om te gebruiken, om vervolgens te horen dat het oude zadel waar je niet lekker mee rijdt wordt opgelapt in plaats daarvan. Dus dat mag je best aangeven vind ik. Maar ik hoop niet dat je daarom gaat twijfelen of je nog wel wil blijven rijden...

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: Fijn liggend zadel niet mogen gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 09:33

Omdat de vraag van TS vooral gaat over de afspraken tussen haar en de eigenaresse van het paard verplaats ik het topic naar [VP] Verzorgpaarden.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 09:38

luffwinny schreef:
Als je mijn bijrijder was geweest had je kunnen stoppen.. De eigenaar laat het oude zadel aanpassen voor jou en haar paard dus snap het probleem niet? Wees blij dat je een bijrijdpaard hebt en dat de eigenaar het andere zadel passend maakt. En wat de rede ook is dat ze liever niet heeft dat jij er gebruikt van maakt doet er niet toe. Eigenlijk vind ik het best brutaal om nog navraag te doen bij de zadelmaker.

Dit.
Menen rechten te krijgen omdat je ook wat betaald.
Dan zou mijn antwoord zijn koop er zelf maar 1 dan weet je pas wat het kost.

Er ligt dus dadelijk een goed zadel maar minder luxe dan de eigenaresse heeft en dan is het mopperen?
Het zadel wordt netjes aangepast, voor jou, voor de eigenaresse hoeft dat niet meer.

Liselot

Berichten: 32219
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 09:43

Lienek schreef:
Gaat niet om vertrouwen maar ik weet zeker dat een meisje van 13 geen zadel van 2700 euro gaat vergoeden als ze hem per ongeluk laat vallen en haar ouders ook niet. Ongelukjes kunnen gebeuren maar ik denk dat 90% van de bijrijders echt niet ff een paar duizend euro hebben liggen.
Eb als het andere zadel prima is waarom zou ze dan mijn zadel moeten gebruiken?


Daar is jouw bijrijder gewoon voor verzekerd in de APV ;)

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 09:52

bruintje123 schreef:
luffwinny schreef:
Als je mijn bijrijder was geweest had je kunnen stoppen.. De eigenaar laat het oude zadel aanpassen voor jou en haar paard dus snap het probleem niet? Wees blij dat je een bijrijdpaard hebt en dat de eigenaar het andere zadel passend maakt. En wat de rede ook is dat ze liever niet heeft dat jij er gebruikt van maakt doet er niet toe. Eigenlijk vind ik het best brutaal om nog navraag te doen bij de zadelmaker.

Dit.
Menen rechten te krijgen omdat je ook wat betaald.
Dan zou mijn antwoord zijn koop er zelf maar 1 dan weet je pas wat het kost.

Er ligt dus dadelijk een goed zadel maar minder luxe dan de eigenaresse heeft en dan is het mopperen?
Het zadel wordt netjes aangepast, voor jou, voor de eigenaresse hoeft dat niet meer.


Maar de eigenaar wil toch een bijrijdster, die kiest er toch voor om zelfs een aantal dagen per week niet te hoeven komen.
Dan verwacht je dat je paard op die dagen in goede handen in, daar moet diegene dus blijkbaar nog voor betalen ook.
Dan mag je je toch als bijrijdster wel afvragen waarom jij niet met dat goed passende zadel mag rijden, al is het alleen maar voor de rug van het paard...
Ik vind het niet zo raar hoor...

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 09:54

Nouvel schreef:
Maar de eigenaar wil toch een bijrijdster, die kiest er toch voor om zelfs een aantal dagen per week niet te hoeven komen.
Dan verwacht je dat je paard op die dagen in goede handen in, daar moet diegene dus blijkbaar nog voor betalen ook.
Dan mag je je toch als bijrijdster wel afvragen waarom jij niet met dat goed passende zadel mag rijden, al is het alleen maar voor de rug van het paard...
Ik vind het niet zo raar hoor...


Ze krijgt een goed passend zadel onder de kont want het zadel wordt momenteel aangepast door de zadelmaker. Het zal alleen iets minder comfortabel zijn voor de ruiter maar ze heeft dus gewoon een goed zadel straks.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Fijn liggend zadel niet mogen gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 09:56

Inderdaad, dat zadel ligt dadelijk toch ook goed.
Dan heb je als bijrijder verder toch gewoon pech of zelf een wow kopen, dat kan ook als je graag meer luxe wilt.

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 09:58

Maar waarom zou je een oud zadel nog weer op maat laten maken als er een nieuw goed zadel is?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:01

Omdat ze blijkbaar bang is dat het dan voor haar niet meer goed zit omdat het voor haar persoonlijk aangepast is?
Aangezien ze het eerder wel over we rijden dadelijk met een nieuw zadel is en na het passconsult niet meer gaat het denk ik niet om de prijs, die heeft ze altijd al geweten.
Maar over het vormen naar de ruiter toe.
En als ik sommige Wow ruiters hier lees wordt dat dan ook wel eens zo verteld door zadelmakers.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:02

Nouvel schreef:
Maar waarom zou je een oud zadel nog weer op maat laten maken als er een nieuw goed zadel is?


Heel eerlijk? Dat zijn de zaken van een bijrijder helemaal niet. Dus dat maakt eigenlijk ook helemaal niet uit. De eigenaar geeft nu juist extra geld uit voor het paard en bijrijder.

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:05

Nou heb ik geen bijrijders, maar wel een Wow en eerder 2, met 1 van die Wow zadels heb ik een tijd een paard van iemand anders gereden en daarna samen met iemand, maar daar is het zadel echt niet door veranderd hoor.

En mijn ene paard heeft na een ongeluk 3 maanden in training gestaan bij iemand die met mijn zadel reed, en daar is mijn zadel ook niet slechter van geworden.

Dus ik denk dat dat allemaal best wel mee valt.

Maar goed, als eigenaar beslis je wat je met je spullen wilt.
En als je dat als bijrijder niet als prettig ervaart zul je daar samen over moet praten , of anders op zoek gaan naar een ander paard denk ik.

Kabayo

Berichten: 14238
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:06

Lienek schreef:
Gaat niet om vertrouwen maar ik weet zeker dat een meisje van 13 geen zadel van 2700 euro gaat vergoeden als ze hem per ongeluk laat vallen en haar ouders ook niet. Ongelukjes kunnen gebeuren maar ik denk dat 90% van de bijrijders echt niet ff een paar duizend euro hebben liggen.
Eb als het andere zadel prima is waarom zou ze dan mijn zadel moeten gebruiken?

Ts is 22. Niet 13

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:08

En volgens mij ben je daar voor verzekerd lijkt me, zeker als je met spullen van een ander bezig gaat die veel geld hebben gekost zorg je dat je verzekering in orde is.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:08

Ik heb dus nooit op een Wow gereden en ook nooit gehad, maar ik lees alleen wat andere er hier over schrijven.
Ik heb mijn Massimo gewoon gedeeld met een niet betalende bijrijder :P

Misschien komt de eigenaresse er ook wel op terug als het zadel niet meer nieuw is.
Of als het paard echt verschil gaat tonen in lopen bij beide zadels.
Maar gaan klagen dat je niet met je poezelige gat in het dure zadel mag terwijl voor jou speciaal dat andere zadel aangepast wordt want je vind dat je rechten hebt omdat je betaald, neeh, dat is iets wat mij verkeerd schiet.

Nouvel

Berichten: 28586
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:12

Ik had het idee dat het niet om rechten ging maar meer om het welzijn van het paard en het gemak van 1 zadel, maar dat kan ik dan mis hebben.

En echt niet iedereen vind een Wow fijn zitten... 8-)

Sansevieria
Berichten: 4234
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 10:16

bigone schreef:
Ts, wel benieuwd hoeveel jij per maand moet betalen om te mogen rijden.

Vraag ik me nu ook wel af...