hoeveel vragen voor bijrijder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 12:29

Anke schreef:
Oh denk best dat er eigenaren zijn die daar oor naar hebben. Iemand die rechten wil hebben, deelt dan ook de plichten en risico's. Niet aankomen met 50,- en dan zeggenschap willen hebben terwijl de eigenaar voor alles opdraait. Dan ook eerlijk alles 50-50. Prima idee hoor. Echter hoor ik bijrijders al piepen als de DA, osteopaat, tandarts of hoefsmid komt. Denk dat ze dan gauw terug naar hun veilige plekje van 50,-/maand zonder andere verplichtingel willen.
De bedragen die de meeste eigenaren vragen is een schijntje tov de werkelijke kosten.

Zeg dat wel. Iedere situatie is anders uiteraard,maar ik heb soms gezien dat bijrijders een oud heel braaf paard afjakkeren tot en met en als hij dan kreupel staat komen ze niet meer omdat ze dan niet kunnen rijden! Zelf een niet-betalende bijrijder gehad omdat ik langere tijd naar het buitenland ging.Op volpensionstal-geen klusjes dus. Paard mocht niet meer mee gesprongen worden (volgens veearts).Bleek toch veel mee gesprongen te zijn. Ik wilde niet dat er ook anderen op reden-was toch gebeurd,zelfs op wedstrijd! Ik had een box voor hem gehuurd,bleek in STAND te hebben gestaan!Waarom??? Nou ja,toen ik terugkwam heb ik hem niet meteen afgepakt maar wel toen me verteld werd wat er allemaal gebeurd was.Ik moet wel erbij zeggen dat het paard gezond was en in goede conditie,dus iets moet er wel goed zijn gegaan.Maar ik neem nooit meer bijrijders,betalend of niet-betalend.Wel ben ik daarom afhankelijk van een volpensionstalling waar ze voldoende weidegang krijgen.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 12:38

Ceffyl schreef:
Bizar hoeveel mensen van mening zijn dat mensen met een paard die maar gratis moeten gunnen aan mensen die het ook leuk vinden maar niet kunnen betalen :x
Ookal wil je een bijrijder omdat je paard meer beweging nodig heeft, dan alsnog geef je iemand de kans om zijn hobby uit te oefenen op een paard die niet is afgestompt op een manege en heb je veel meer vrijheid om te doen wat je wilt. Waarom zou dat gratis moeten??

Ik vind in dit geval 75,- per maand heel netjes hoor. Sneu voor mensen die het niet kunnen betalen, maar ja, ik rijd ook geen Ferrari terwijl me dat wel leuk lijkt. Als iemand hier mij die nog gratis wil gunnen; mijn pb staat open <<)

Amen! Als je inderdaad gewoon een leuk paard te bieden hebt kan je prima wat vragen. uitzonderingen daargelaten zoals hierboven. Daar moet een goede trainer bijkomen.

Mijn bijrijdster betaald ook gewoon en zijn we wederzijds tevreden mee

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 12:40

Als ik ooit een bijrijder zou zoeken en die hoeft niks van klusjes te doen, en ik heb diegene ook niet per-sé nodig maar gun het die ander en mijn paard gewoon, dan zou ik een bijdrage ook wel fair vinden :j

Maar denk dat ik dan liever zou zeggen van joh je betaalt een bedrag per maand, en dat bedrag zetten we in voor het volgen van wekelijks of om de week een les van een fijne instructeur. Zeker met die beginnende artrose ook wel fijn wanneer er regelmatig een prof mee kijkt en de vinger aan de pols houdt, dat er correct gereden wordt :)

Dan betaalt je bijrijder niet zozeer voor je paard maar voor de lessen.
Dan kan je ook minder snel gedoe krijgen van "ik betaal ervoor dus...." of verzekeringsgedoe of wat dan ook dat voort kan komen uit het verhuren van je paard wat dan weer anders gezien wordt omdat je een betaalde dienst levert zeg maar.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 12:42

Ik las op de vorige pagina iets over honden. Ik zoek juist al een tijd naar iemand die bijvoorbeeld graag een hond zou willen maar wegens omstandigheden of ouderdom of vanwege het willen houden van vrijheid geen hond kan nemen, dat diegene soms kan oppassen. Het blijkt een hele uitdaging om iemand te vinden, wat ik eerst niet echt had verwacht. Ik had het vroeger super gevonden als iemand me had gevraagd om af en toe op de hond te passen en ik denk later ook weer, maar ik denk dat ik me erbij neer moet leggen dat het me best wat zou gaan kosten. Daardoor zou ik hem ook minder brengen, maar ik zou graag iemand vinden die ook echt een band met hem wil opbouwen enz. Een beetje het tegenovergestelde als bij paarden als ik het zo lees.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 12:45

Als bijrijder vind ik een bijdrage ook meer dan fair! Maar wel in juiste verhouding met klusjes. 3 keer in de week de stal of wei moeten uitmesten en 100 euro betalen vind ik zelf een beetje scheef. Maar een keer in de week iets moeten doen week met dezelfde prijs vind ik oké.

Ik heb een tijdje geleden ook een bijrijdpony gratis gereden, daar deed ik een keer in de week de stallen van al hun paarden (5). Prima oplossing.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 12:52

Ik heb allerlei situaties gehad. Gratis en met goede accomodatie en materiaal.
Gratis en slechte of matige accomodatie (qua rijden dan: geen/slechte piste of licht).
Nog beter: betalen, 1-1,5u klusjes per keer en geen piste of licht.
Betalen, klusjes en top accomodatie maar paard niet braaf met mij.
Gratis maar paard kon weinig en controlerende eigenaar.
Etc.

Het is hier helaas de afgelopen jaren populair geworden en waar je vroeger geen of weinig betaalde als bijrijder, is het nu omgekeerd en vragen velen echt de hoofdprijs. Het is nu meer huren dan bij rijden geworden. Voor mij prima maar dan verwacht ik ook een pak meer. En betaal ik niet zo snel meer spontaan smid, nieuw tuig etc.
Lessen doe ik sowieso, liefst wekelijks, en dat gaat aan 45 euro per keer.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 13:14

Hier betaald een bijrijder gemiddeld €80 per maand om 2 of 3 keer per week te mogen rijden. Zonder klussen te hoeven doen, behalve voeren na het rijden.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 13:16

Ik heb eigen paarden (nu nog maar 1) en heb daarvoor bijgereden voor hobbyfokkers. Ik heb nog nooit betaald om een paard te mogen rijden. Sterker nog, ze zouden mij mogen betalen. Alle paarden heb ik keurig opgeleid tot Z niveau, uitgebracht op keuringen, jonge paarden competities etc. Lesgelden en wedstrijden betaalde ik vaak zelf, maar ook wel gehad dat zelfs die vergoed werden, want immers hun paard werd geklasseerd of kreeg het sportpredikaat.
Als leuke amateurruiter een stuk goedkoper dan je paard bij een prof onderbrengen om geklasseerd te krijgen :o

Ik snap best dat mensen een vergoeding vragen, maar voor een paard dat voor mij ondergeklasseerd is, zou ik persoonlijk dus nooit geld toeleggen.

Daarnaast zie ik af en toe advertenties voorbij komen, waarvan mijn broek afzakt. Bijrijder gevraagd; mag niet rijden, alleen wandelen en tutten, alle voorkomende klusjes doen en voer/buitenzet beurten op zich nemen en dan vervolgens ruim 100,- in de maand betalen 8)7 .
Dergelijke eigenaren mogen blij zijn wanneer ze iemand vinden die door weer en wind komt, zijn afspraken nakomt en goed omgaat met je dier en spullen. En als je bijrijder bent en je staat tegen betaling te 'tutten' met andermans paard, zou ik zeggen; ga lekker als vrijwilliger aan de slag bij een paardenpensioen en krijg meer waardering voor je inzet :j

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 13:20

Ik vroeg nooit was, wees blij dat iemand je helpt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 13:38

Mclarentaki schreef:
Hoi ik ben maar 15 en ik woon in het buitenland maar volgend jaar ga ik weer terug naar Nederland met mijn paard. Maar ik weet dus niet of ik geld moet vragen of hoe veel aan een bijrijder.

Want het zou mij een groot plezier doen als iemand soms komt rijden en gewoon een vriend hebben. Maar ik moet wel mijn ouders terug betaalen voor de Vlugt.

Ik heb al een beetje gelezen en zag dat het ook aan het paard ligt dus dit is mijn paard:
Naam: Alzaher
Roep naam: McLaren
Leeftijd: 8
Geslacht: hengst
Volbloed Arabier
Hoogte: 149, 14.3 hands, E pony
Discipline: hij can niet veel, wij doen meestal gewoon van alles dus alles mag, hij kan alleen nog niet springen. Hij kan ook niet gelongeerd worden.
Personaliteit: hij bokt en schopt regelmatig maar is heel voorzichtig met kinderen, maar je kan dus niet achter hem lopen. Hij is wel heel lief en leuk en rent graag, dus als je een paard niet kan houden is hij niet het perfecte paard voor jou. Hij kan ook niet goed aan de hand lopen.
Skill: hij is een Arabieren hengst dus je kan niks minder verwachten dan hem vurig te zijn hij kan ook wel happen en schopt en bokt regelmatig dus je moet wel al hoog niveau moeten kunnen rijden.

Ik will graag dat iemand 2-3 keer in de week kan komen.

Dus hoe veel zou ik hier voor moeten vragen??

Zoals jouw paard nu is kan hij gevaarlijk zijn wegens dat happen,schoppen en bokken.Daarom kun je nu geen geld vragen maar moet je hem eerst goed (laten) africhten.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 13:43

marleen_usar schreef:

De eeuwige discussie. 50% vindt dat je blij moet zijn dat iemand je wil helpen, 50% vindt dat iemand blij moet zijn dat ie een paard mag rijden.

Ik hoor absoluut bij de laatste groep. Als je geen zin hebt om voor een particulier paard te betalen, dan ga je maar fijn naar de manege waar de kosten hoger zijn, waar je een afgestompt paard krijgt wat al zoveel moet lopen dat het geen zin meer heeft. En succes. Paard verzorgen kan ik zelf wel, ik heb alleen geen zin om te rijden.

sevke

Re: hoeveel vragen voor bijrijder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 14:10

Mijn bijrijdster moet niks betalen, geen klusjes doen en ze mag de pony als haar eigen beschouwen. Ik ben blij met zo'n goede bijrijdster.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 14:13

Onze bijrijders betalen ook niks en doen geen klusjes. Wel als ze les willen, moeten ze dat zelf betalen. Of als ze meegaan naar een evenement, paardenvierdaagse/puzzelrit oid, dan mogen ze gratis mee, maar moeten ze wel hun eigen deelname bekostigen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 14:17

Het is gelukkig echt aan de eigenaar om te bepalen, in dit geval TS. De antwoorden zijn zó verschillend!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 14:21

GamblersCup schreef:
marleen_usar schreef:

De eeuwige discussie. 50% vindt dat je blij moet zijn dat iemand je wil helpen, 50% vindt dat iemand blij moet zijn dat ie een paard mag rijden.

Ik hoor absoluut bij de laatste groep. Als je geen zin hebt om voor een particulier paard te betalen, dan ga je maar fijn naar de manege waar de kosten hoger zijn, waar je een afgestompt paard krijgt wat al zoveel moet lopen dat het geen zin meer heeft. En succes. Paard verzorgen kan ik zelf wel, ik heb alleen geen zin om te rijden.

Die discussie blijft omdat mensen denken dat het of-of is. Het is een continuüm en zolang het voor beide partijen goed voelt, is het goed.

In deze regio slaat het de laatste tijd echt door. 220 vragen, twee keer per week, paard heeft dermate artrose dat serieus rijden niet meer kan en les nemen mag niet want ‘paard kent zijn werk’ 8)7

Of: 150 euro voor een twee jaar die niets kent, piste zonder licht. Je mag alle dagen komen en hem alles leren en zelfs zadelmak maken.
Wauw!

En dat is frustrerend, waar je vroeger overal zo kon gaan en kosten echt eerlijk gedeeld werden, lijkt het nu voor veel eigenaren een verdienmodel. Kapotte paarden, geen brave paarden, 0 accomodatie, enorm veel klussen moeten doen: nee dan moet je geen geld vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 14:22

Ik heb dit topic met enige verbazing gelezen, maar snap uiteindelijk ook de verschillende inzichten wel..

Maar wat is nou voor jullie het omslagpunt om een bijrijder te laten betalen of de bijrijder juist te betalen. Als iemand immers het paard ook echt vooruit helpt, eventueel wedstrijden gaat starten, dan zou je de bijrijder toch juist moeten betalen voor de tijd die zij in jouw paard steekt?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 14:35

In dit geval, die bijrijder helpt jou ook omdat jij vind dat hij gereden moet worden. De kosten van het doorrijden doorberekenen vind ik helemaal niet ok.
Voor hetzelfde vind je een fantastische bijrijder die dit klusje prima zelf had kunnen doen.

In dit geval helpen jullie elkaar en zou ik een bijdrage niet gepast vinden, maar goed.

Ik zelf heb ook een paard en een bijrijder, die betaald niet omdat zij mij ook in zekere zin helpt door op haar dagen de verzorging over te nemen. Mijn paard staat volpension dus klusjes hoeft ze niet te doen.
Overigens heb ik met mijn gratis paard nooit moeite met het vinden van een goede bijrijder die zelf ook leuk kan rijden. Ik merk dat zodra je een betalende bijrijder hebt het een stuk lastiger is om iemand te vinden die trouw is en leuk kan rijden.
Ik heb dan ook liever dat ze het geld in een les stopt dan aan mij geeft.

@Relaxed
Bijrijder betalen zou ik doen om een paard op nivo te brengen dat ik zelf niet kan, met afgesproken doelen, de vrijblijvendheid is er dan wel vanaf voor de bijrijder. Voorbeeld, ik heb een paard die ik graag naar het Z wil hebben en ik kan dat niet.
Bijrijder laten betalen zou ik alleen doen als ik een superfijn dier hebt waar de bijrijder heel veel kan leren en ik daardoor minder kan rijden dan ik zelf zou willen.

Maar de grens blijft lastig, ik wil niet financieel afhankelijk zijn van een bijrijder. En vaak is dat toch wel de reden waarom mensen bijrijders laten betalen.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 14:45

Ik vind dat het echt een balans moet zijn. Ik vind het ook onzin als je inderdaad alle ellende, wintervoer beurten en niet rijden etc "eisen hebt" en moet betalen. Dat gaat nergens over.

Maar een leuk paard wat in volpension staat waar jij van kan leren en waardoor ik zelf een dag minder rijd vind ik helemaal niet gek.

Ik vind het ook altijd raar als bijrijders mee moeten betalen aan voer, hoefsmid etc. Dat vind ik echt onder het kopje mijn paard, mijn rekening vallen.

Maar een bijdrage vragen zodat je elke x hetzelfde fijn gereden paard kan rijden vind ik echt niet gek. Heeft niks met verdien model te maken., Die paar euro is zo op en voegt niet echt "salaris" of iets toe

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 14:53

Bijdrage of smid betalen komt onder de streep toch op hetzelfde neer voor de bijrijder.

En bedragen gaan hier vanaf 150 euro en meer voor 2-3 dagen per week, en soms ben je de enige bijrijder niet. Daar zit zeker soms een verdienmodel op.
Laatst bijgewerkt door poes op 02-09-22 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 14:53

Ik heb nooit een bijrijder gehad omdat het graag alles zelf doen.
Zou ik er eentje hebben zou dat iemand moeten zijn die ik echt in alles volledig moet kunnen vertrouwen en als ik zoiets zou vinden zou ik daar al heel blij mee zijn en die niet laten betalen.
Net als ik zelf ook niet betaal of betaald heb om paarden van andere te verzorgen en te rijden.

Het is wederzijds belang en het is fijn als je er dan van beide kanten met een betrouwbaar iemand uit kan komen lijkt me.

Nymphaea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 15:08

Verzorger / bijrijder nooit wat gevraagd. Bij verzorger bepaalde ik wanneer diegene kwam rijden en wat ze mocht doen. Als ze les willen dan betalen ze dat wel zelf.

Leaser betaalde mijn vaste kosten. Maar ze mocht wel zelf weten wanneer en hoevaak per week ze kwam rijden.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 00:48

Even een schopje voor de bizarre mp advertentie die ik net tegen kwam: een pony die nog niet bereden kan worden, stalondeugden, 2 keer in de week komen. Gevraagde bijdrage? €175,- per maand.

Even serieus, zijn mensen zo gek dat ze hierop ingaan? Is de 'bijrijdermarkt' echt zo bizar tegenwoordig?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 06:48

Wij vragen geen bijdrage maar wel in de wintermaanden 1x per week poep scheppen en de sporadische midweek die we soms op vakantie gaan dan die dagen 1x per dag langs komen. Daarnaast regelen we dan nog iemand anders. We vragen niets en wat ze uit wil geven daar koopt ze lekkers voor om onze paarden mee te verwennen als ze er is. Ik vind het helemaal prima zo. Mijn paard mijn kosten en niemand anders die wat eist of ergens echt recht op heeft. Al houden we er altijd rekening mee dat zij ook kan rijden maar gezien wij daar niet altijd tijd genoeg voor hebben en daarom een bijrijdster hebben komt dat helemaal goed

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 06:49

VuurVleugels schreef:
Even een schopje voor de bizarre mp advertentie die ik net tegen kwam: een pony die nog niet bereden kan worden, stalondeugden, 2 keer in de week komen. Gevraagde bijdrage? €175,- per maand.

Even serieus, zijn mensen zo gek dat ze hierop ingaan? Is de 'bijrijdermarkt' echt zo bizar tegenwoordig?

Ach, vragen staat vrij. Ik vermoed zomaar dat die advertentie er nog wel even staat :)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 08:04

Ik vind een bijdrage voor een bijrijder vragen zo’n onzin… Sinds kort heb ik (voor het eerst) een bijrijder voor een van mijn paarden wegens onverwachte omstandigheden waardoor ik zelf soms iets minder tijd heb en het mezelf wat makkelijker wil maken, ik heb een paar paarden staan die ook uitgebracht worden dus daar kun je ook nog wat van leren, maar over mijn lijk dat ik een bijrijder om een vergoeding zou vragen terwijl ik degene ben die erom vraagt. Natuurlijk mag ze hier gratis komen rijden en dat is best luxe, maar vooralsnog vind ik een bijdrage vragen echt niet nodig.

Ze komt hier dus om te rijden en zo nu en dan helpt ze ook mee op stal.

Die MP advertentie staat er nog wel even denk ik. :')