Betalen of betaald krijgen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:25

Bij ons op stal hebben meerdere paarden/ pony's een of meerdere verzorgers, die allemaal een bijdrage betalen (denk aan € 50- € 100,- per maand). Hiervoor mogen ze dan 3/4 x per week rijden, ook springen en buitenrijden als ze daar bekwaam voor zijn. Verder hoeven ze niets te doen.

Als je op een manege 3x per week gaat rijden, ben je in de maand waarschijnlijk minstens € 180,- kwijt, dus die bijdrage vind ik een koopje. Bovendien is een eigen paard meestal nog eens veel fijner te rijden.

Mocht ik ooit een bijrijder willen, dan zou ik ook zeker een bijdrage verwachten.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 15:45

Dees schreef:
Ik heb hier een driejarige staan die eigenlijk de sport in zou moeten. Maar ik wil zelf geen wedstrijden meer rijden.

Een positief ingestelde meid die aan het begin van haar sportcarrière staat maar wel talent heeft en les gaat nemen, zou er gratis mee mogen gaan rijden.
Maar liever heb ik een dame die zelf al behoorlijk op niveau heeft gereden en nog een keer met een jonkie wil beginnen. Daar zou ik dan ook nog wel geld voor over hebben.

Ik heb geen paard in pension staan dus kan ze redelijk voor kostprijs houden. Misschien zou ik er iets anders in staan als ik maandelijks 350 euro per paard aan stalling moest betalen en dat behoorlijk op mijn budget zou drukken. Voor sommigen is het toelaten van betalende bijrijders dan een goede oplossing. Dan maar hobbelen tegen betaling.
In mijn regio is bijna in iedere straat wel een gratis verzorgpaard te vinden en de duurste pensionstallingen hier kosten nog steeds geen 350 euro. Logisch dat bijrijders in mijn regio niet gaan betalen voor het bijrijden.

Zo, klinkt lang niet slecht, zeg!!!
Jammer dat ik niet in Friesland zit..

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 16:21

bruintje123 schreef:
Zo heb ik er sport paard beschikbaar gesteld aan 1 ruiter.
Bij mij aan huis met verlichte en bijna altijd te rijden buitenbak.
Passend tuig. Auto en trailer beschikbaar.
Enige wat de ruiter zou betalen zijn lessen en de wedstrijden.

Ze heeft jaren gereden. Geen wedstrijden. Als ik vroeg waarom nog niet vond ze het paard nog niet ver genoeg.
Terwijl ik geen eisen aan punten had.
De bak rond komen is genoeg.

Uiteindelijk heb ik haar gezegd daar is een leuke onderlinge wedstrijd met echte jury.
En toen kwam de aap uit de mouw. Mevrouw vond op wedstrijd gaan teveel werk.
Ze woonde inmiddels niet meer thuis. Pa zette bij haar de pony gevlochten klaar.
Ma zorgde voor witte broek en dekje.
En ja dekje deed ik zelfs nog.

Maar je begrijpt wel dat ik dat paard toen heb verkocht.
Durfde ze bij vertrek ook nog te beweren dat ik te weinig voor haar deed.
Zoals paard klaar zetten als ze het druk had.
En dat ze eigenlijk vond dat ze dan maar betaald had moeten krijgen.

ZE hoefde geen stal te doen. Geen tuig te poetsen. Niets.

Dan denk ik wel. Waar is de tijd van tevreden zijn.

Whooo... Dit verhaal!!!
On ge looflijk zeg, heel sneu ook voor jou, je hebt het beste met iemand voor, en dan krijg je stank voor dank??!!
Over prinsessengedrag gesproken, my goodness,hee :r

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 07:25

We noemen haar hier thuis voortaan ook Miss Diva ipv haar echte naam. :D

Ach mijn paard heeft nu het beste baasje gekregen wat je maar kunt bedenken.
Ik heb een wijze les gehad. Ik had veel eerder in moeten grijpen.
En Diva, die komt zichzelf nog wel vaker tegen met haar gedrag.
Paardenwereldje is klein en hoor al meer "aparte " verhalen over haar.
Die heeft over een poos niets meer te rijden en van werken heeft ze ook nooit gehoord, dus zelf nog 1 kopen zit er ook niet in. Want papa heeft de stekker uit de geldboom getrokken.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 11:22

Tango1979 schreef:
Bij ons op stal hebben meerdere paarden/ pony's een of meerdere verzorgers, die allemaal een bijdrage betalen (denk aan € 50- € 100,- per maand). Hiervoor mogen ze dan 3/4 x per week rijden, ook springen en buitenrijden als ze daar bekwaam voor zijn. Verder hoeven ze niets te doen.

Als je op een manege 3x per week gaat rijden, ben je in de maand waarschijnlijk minstens € 180,- kwijt, dus die bijdrage vind ik een koopje. Bovendien is een eigen paard meestal nog eens veel fijner te rijden.

Mocht ik ooit een bijrijder willen, dan zou ik ook zeker een bijdrage verwachten.

Zo denk ik er ook over. Als je wilt leren paardrijden moet je er iets voor over hebben en niet alle kosten voor de eigenaar laten.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 11:24

bruintje123 schreef:
We noemen haar hier thuis voortaan ook Miss Diva ipv haar echte naam. :D

Ach mijn paard heeft nu het beste baasje gekregen wat je maar kunt bedenken.
Ik heb een wijze les gehad. Ik had veel eerder in moeten grijpen.
En Diva, die komt zichzelf nog wel vaker tegen met haar gedrag.
Paardenwereldje is klein en hoor al meer "aparte " verhalen over haar.
Die heeft over een poos niets meer te rijden en van werken heeft ze ook nooit gehoord, dus zelf nog 1 kopen zit er ook niet in. Want papa heeft de stekker uit de geldboom getrokken.

Ze gaat er de hard way achter komen. En dat allemaal omdat ze thuis niet opgevoed is en ontzien is door paps en mams. Dat is wat ouders dan krijgen als ze hun kind als prinsje of prinsesje behandelen. Ik snap niet dat ze dat willen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 11:41

Heb zelf vele bijrijdpaarden gehad en nog nooit betaald. Integendeel vaak kreeg ik er wat voor. Die mensen waren blij dat hun paarden verbetert, verzorgd werden als hun niet konden enz. Anders zouden ze helemaal geen paard kunnen houden. Ik vind het hele betalen voor een bijrijdpaard echt absurd.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 11:54

Wilawander schreef:
Heb zelf vele bijrijdpaarden gehad en nog nooit betaald. Integendeel vaak kreeg ik er wat voor. Die mensen waren blij dat hun paarden verbetert, verzorgd werden als hun niet konden enz. Anders zouden ze helemaal geen paard kunnen houden. Ik vind het hele betalen voor een bijrijdpaard echt absurd.

De meeste bijrijders verbeteren een paard écht niet want die moeten nog veel leren. Ten koste van jouw paard. Dus dan mag er gerust voor betaald worden. Hoeft niet in de vorm van geld te zijn, kan ook in stalverzorging of zo. Maar kom, voor wat hoort wat he. Het hoeft niet altijd van een kant te komen. Want dat vind ik nou absurd.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 11:57

Desiree schreef:
Wilawander schreef:

De meeste bijrijders verbeteren een paard écht niet want die moeten nog veel leren. Ten koste van jouw paard. Dus dan mag er gerust voor betaald worden. Hoeft niet in de vorm van geld te zijn, kan ook in stalverzorging of zo. Maar kom, voor wat hoort wat he. Het hoeft niet altijd van een kant te komen. Want dat vind ik nou absurd.

Ik heb het ook niet over verzorgen, voeren en mesten maar over geld. heb ook heel wat stallen gedaan enz. en ook hier bijrijders gehad die niks verbetert hebben, die hielpen mee met de verzorging en dan is het goed. Ik profiteer als eigenaar al genoeg dat ik een keer een dag weg kan en de boel verzorgt is, wat anders niet zou kunnen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 12:03

Tja, zoals mijn buurman ooit zei...
'als ik op vakantie ga en ik vraag mijn nichtje de hond uit te laten, dan betaal ik daar voor.

Ben ik echter thuis en staat nichtje elke dag aan de deur om te vragen of ze alsjeblieft de hond uit wil laten, dan vraag ik er iets voor'

En het hangt af van de financiële positie van de eigenaar denk ik.
Mijn vorige bijrijdmerrie betaalde ik voor, dat kon de eigenaresse ook goed gebruiken.

Mijn volgende bijrijdmerrie betaal ik niets voor, ik moet wel lessen nemen en die betalen, maar daar krijgt de eigenaar dus niets van. Bij die eigenaar is het net zo belangrijk dat het paard goed gereden wordt en dat de bijrijder betrouwbaar is, maar bij haar is gewoon simpel gezegd de financiële situatie een stuk ruimer.

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 13:43

Citaat:
Ze wil rijden, hoeveel ervaring ze daarin heeft wil ik nog zien, maar volgens mij niet veel. Maar liever geen ervaring dan x-jaar manege ervaring. Hier staan western paarden met dure (op maat gemaakte) western zadels waar ik zelf hard voor moeten sparen heb en erg zuinig op ben. Dit is het moeilijkste punt van mij waarom ik een vergoeding zou vragen.
Maar als we kunnen overeen komen dat ze help, dan valt de vergoeding weg!
Het zal dan ook een beetje afhangen van hoeveel tijd ze heeft, ik heb het zelf ook druk dus ik snap dat ze weinig tijd heeft om te komen helpen, maar dan denk ik toch een bijdrage van 50 euro in de maand te vragen.

je zou ook de eerste maanden een lager bedrag kunnen vragen, zodat je toch een zekerheid hebt dat ze komt en netjes omgaat met je spullen. als dat allemaal goed gaat kan je eventueel de bijdrage afschaffen.. het is belangrijk om in de eerste maanden vertrouwen op te bouwen met iemand zodat je weet dat diegene echt goed voor jouw paarden is..

heel veel succes, en ik hoop dat het wat gaat worden!

its_daantjee

Re: Betalen of betaald krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 13:58

ik heb zelf een poosje een paard gereden, en daarvoor moest ik 50 euro per maand betalen, en ik moest de stal doen, in en uit de wij halen, voeren en andere klusjes. ik vond het toen der tijd wel heel leuk want ik was nog niet zo oud.. maar achteraf vind ik het niet eerlijk, een bijdrage en de klusjes die er bijkwamen. deze mevrouw was dan ook niet erg aardig en heeft dan de een op de andere dag haar paard weg gedaan met het excuus dat het paard gek geworden was. heb er nooit wat van gemerkt en het was een heerlijk beest.. maargoed, even om aan te tonen dat niet alle paardeneigenaren eerlijk zijn t.o.v hun verzorgers

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 14:54

Zo heb ik ooit een keer gehad, dat er een meisje vroeg als als ze mijn paard mocht rijden.
Geen probleem als je toch al op stal bent en hebt tijd neem hem maar.
Paar dagen later kreeg ik een smsje als ik dit bedrag aan haar zou willen betalen iedere maand omdat ze mijn paard zou rijden.

Uhm nee :')

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 15:27

kimz_angel schreef:
Zo heb ik ooit een keer gehad, dat er een meisje vroeg als als ze mijn paard mocht rijden.
Geen probleem als je toch al op stal bent en hebt tijd neem hem maar.
Paar dagen later kreeg ik een smsje als ik dit bedrag aan haar zou willen betalen iedere maand omdat ze mijn paard zou rijden.

Uhm nee :')

8)7

Schaamteloos! Werkelijk! Wat zei jij? Ik zou tegen haar zeggen dat ik van haar wel iedere keer een bedrag zou eisen als ze hem reed!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 16:18

Moet daar vaak om lachen.
Eigenaar draagt alle kosten en alle klussen/taken en lasten.
Dan komt een bijrijder die een bijdrage absurd vindt, klusjes geen tijd voor heeft, maar wel wil rijden.
Ehm tja....zoek maar een andere sponsor.

Ja zo eentje heb ik ook al gehad. Heel gesprek via de chat. Afspraken gemaakt. Ze zocht een paardje om te rijden. Aan het eind "oh ja ik vraag wel een bijdrage van 15,- per keer".
Ja dag...als ik een trainer zoek, neem ik er wel eentje die ik uitzoek.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 18:39

Wat denken ze wel niet!

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 19:10

Tja.. Ik heb jaren gratis rijpaarden gehad. Recreatief, eigenlijk mankeerde er aan allemaal wel wat en was ik serieus bezig om ze te verbeteren. Verder uiteraard de klusjes doen. Ik kreeg op 1 stal wel betaald om alle paarden binnen te zetten en te voeren.

Nu rij ik een paard voor iemand bij, zij zit zelf in de ruitersporthandel. Daarom rij ik met veel gesponsorde spullen met haar logo er op en door haar betaald. Ze betaald de lessen die ik rij met haar paard en bijna alle spullen die ik nodig heb krijg ik of ik betaal de inkoop. Daarvoor train ik het paard minstens 4x per week, mest ik 3 stallen uit, voer ik 5 paarden en zet deze ook binnen en buiten. En ben ik druk bezig om het paard uit te brengen in de dressuur.

Zij geniet er net zoveel (al dan niet meer) van om haar paard zo te zien groeien met mij als dat ze er zelf mee "moet" rijden. Lijkt mij een win-win situatie :)

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 20:17

daar ben ik het helemaal mee eens, het is in principe een win- win situatie, als paarden eigenaar is het prettig als je met gerust hart de verzorging en beweging geven enkele dagen uit handen kan geven
en als verzorger/ruiter is het leuk om te helpen bij verzorging en het paard verbeteren of beweging geven, en zelf ervaring en uren te maken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 21:33

Ik vind het altijd een beetje vreemd argument dat de bijrijders profiteren van de luxe faciliteiten van een pensionstal en daar dan maar voor moeten betalen.
Je hebt die stal als eigenaar toch uitgekozen om er zelf gemak van te hebben?
En als je geen bijrijder hebt op dagen dat je zelf geen of heel weinig tijd hebt, betaal je toch ook gewoon? Als je dat te duur vind moet je gewoon een minder dure stalling zoeken.

Natuurlijk is het houden van een paard duur genoeg. Maar als ik voor het kunnen (onder)houden van mijn paarden geld van een bijrijder nodig zou hebben, zou ik geen paarden houden.
Míjn paarden, daar ben ik verantwoordelijk voor, zowel financieel als wat er met ze gebeurt.

Mijn bijrijder neemt mij zorg uit handen. Op de dagen dat zij komt krijgt mijn pony gegarandeerd uitgebreid aandacht; een lekkere poetsbeurt en beweging.
Geeft mij de tijd om me die dagen vnl met mijn andere pony bezig te houden en degene die al aandacht gehad heeft alleen even snel te voeren, zonder me schuldig te voelen dat ik alleen die ander uitgebreid aandacht heb gegeven.

Mijn bijrijdster is blij om een leuke brave pony te mogen gebruiken om mee in het bos te rijden en haar dochtertjes vertrouwd met paarden te laten worden.

Ik noem dat een win-win situatie, het kost ons beiden geen geld, het levert ons beiden geen geld op, maar iedereen is blij (incl mijn pony!)

Love_Laugh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 01:47

Ik heb altijd gewoon gratis verzorgd/bijgereden. Wel hielp ik met stallen uitmesten bijvoorbeeld.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 03:38

Ik kan me hier zo kwaad om maken soms he, ik heb wel eens gezegd ik koop als deze dood zijn veen nieuw paard overal mag je altijd maar gratis rijden of zou je zelfs betaald worden terwijl ik me iedere maand blauw betaal aan huur en voer en ow da voor 600 is niets waarom zou de eigenaar dan alle lasten moeten dragen en de bijrijder alleen de lusten? Ze mogen best bijdragen aan het onderhoud paard voor mij is t ook niet gratis ls ze nou aan huis stonden was het misschien anders. Soms baal ik dat ik eigen paarden heb werk me suf om ze te betalen sta soms 1,5 uur te mesten en nu is het dan al donker dus rijden zit er ook niet meer in maar die bijrijders kunnen mooi voor een schijnbedrag genieten.

Sorry typ om Mobiel en ineens groot deel van mijn punten weg? Nou ja
Verder: het is gewoon sporten. Als jr gaat hockeyen betaal je geld als je gaat paardrijden op manege kost geld waarom zou paardrijden op een bijrijdpaard dan gratis moeten zijn? Ja je helpt de pony amehoela die is vooral blij als hij zich tonetje rond mag vreten
Laatst bijgewerkt door unihorses op 13-12-15 03:45, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 03:43

Je hoeft geen bijrijder te nemen :)

Ondanks de geen fijne ervaring met eerder genoemde ruiter komt er nu ook weer af en toe iemand.
Erg leuke meid. En ook die betaald niet.
Ze helpt mij als het nodig is en ik kan haar helpen door haar te laten rijden.
Paard staar er toch, kosten heb ik toch, worden ook niet meer door een bijrijder.
Maar ik vind het wel leuk dat mijn paard extra aandacht krijgt.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 06:44

Unihorses. Ja precies.

Overigens is aan huis staan ook erg prijzig.
Tenzij je een kant-en-klaar-huis met paardenfaciliteiten koopt.

En elke dag non-stop twee keer per dag de stallen doen en voeren.
Echt geen lolletje. Nooit een dag vrij.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 10:54

Anke schreef:
En elke dag non-stop twee keer per dag de stallen doen en voeren.
Echt geen lolletje. Nooit een dag vrij.

2x per dag de stallen doen? Je kunt het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt.
Heb ook een poosje zelf uitgemest. Langer dan 10 minuten per stal was ik echt niet bezig (en dan ben ik nog niet eens een professional :D )

Ik heb mijn dochter inmiddels als "bijrijder". Althans, inmiddels ben ik "verzorgster" want ons huidige paard is 3 en daar stap ik (nog) niet op. Vroeger ook wel bijrijders gehad, vooral toen mijn dochter nog klein houden.
Heb wel altijd vastgehouden aan een bijdrage. Een bijdrage is bij ons heel gewoon. Veel staleigenaren vragen ook nog eens een extra bedrag als je een bijrijder hebt.
Heb de raarste mensen, moeders soms met kinderen, langs gehad. Ook al zet je in je advertentie dat iemand die niet bereid is een bijdrage te betalen niet hoeft te reageren dan nog komen ze proberen om gratis te rijden. Dachten serieus dat als ze "gevorderd" manegeruiter zo goed waren dat je al blij mocht zijn dat je ze niet hoefde te betalen. Voor de "inbreng" hoefde het niet (ik had een leuke stoere E pony op M nivo op een stal met alle faciliteiten). Begreep daar echt niets van, ze moesten op de manege toch ook betalen. Ja maar daar kregen ze les was dan het antwoord. Tja daar leer je echt veel van %). Met een "blijf jij dan maar op de manege rijden" hielp ik ze dan maar weer uit de droom.
Er heeft er ooit maar 1 gratis bij mij gereden. Een meisje dat uit Brabant kwam maar hier studeerde. Had op hoog niveau gereden (B-kader) en kon mijn pony mooi een stukje verder helpen. Toen ik verhuiste naar een stal waar ik een bijrijdersbedrag moest betalen, heeft zij zelf aangeboden om de bijrijderskosten te betalen. Een topmeid dus met een prima instelling. Helaas inmiddels verhuist naar Limburg.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 11:11

Toch snap ik t niet helemaal..

Waarom is t zo'n drama om een verzorgster te betalen (in sommige gevallen).
Ik heb zelf 4 paarden.. Zij doet ze 3x pw en krijgt hier 50.- pm voor..

Ik sta op een doe het zelf stal, met als OPTIE dat de stalhouder t mesten ook doet.. Maar hier zitten ook kosten aan verbonden..

Dus of ik nu de stalhouder betaal (die ff snel mest en dam doorgaat naar de andere klusjes)
Of ik betaal mijn verzorgster, die mijn paarden ook nog wat extra aandacht em beweging geeft..

Ik zie t probleem werkelijk niet..

Kijk.. Heb ik maar 1 paard en ze mag die rijden, oke.. Dan horen de klusjes er gewoon bij..
Maar met 4.. Terwijl ze maar met 1 wat doet, vind ik t alleen maar logisch dat zij er iets voor krijgt..