vraag voor bijrijder verzorgers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:08

Ik gebruik ook spullen van de eigenaar. Paardlief draagt wel mijn halster en ik heb zelf dekjes. Eigenaar heeft ook alle spullen, maar ik ben zo'n miep die die dekjes niet mooi genoeg vindt en er dan zelf maar 1 gaat halen :o
Zadel ga ik niet aan beginnen, het zadel wat er nu voor hem is, is op maat gemaakt en zo'n 1700 euro. Waarom dan aanmodderen met eigen spullen die misschien niet eens passen?

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:09

Ik gebruik de spullen van de eigenaar. Zadel is aangepast naar paardlief haar rug, dus daar zou ik zelf niet eens zo aar iets anders op willen gooien.
Alles wat niet aangemeten hoeft te worden (halster, dekjes..) mag ik zelf kopen, maar zijn ook gewoon aanwezig. Van te voren hebben we gewoon afspraken gemaakt dat ik zuinig omga met haar spullen, wekelijks het zadel en hoofdstel poets en een financiële vergoeding biedt, mocht ik iets stuk maken.
Niet zwart op wit, maar zou het moreel gezien ook niet níét kunnen nakomen, mocht het gebeuren.
Dat je verlangt van een verzorgster dat ze zuinig is op je spullen en eventueel alleen het oudere (ook goed passende) zadel mag gebruiken, prima. Maar je kan niet verlangen dat er een verzorgster is die andere spullen gaat kopen, terwijl de passende spullen gewoon aanwezig zijn.

Lijkt me dat je ook van een verzorgster eist dat ze voorzichtig is met je paard, spullen zijn een stuk minder grote verantwoordelijkheid.
Snap dat je zuinig bent op zo'n duur zadel, maar als jij er zuinig mee om kunt gaat, zal een ander dat ook kunnen. Kunnen ze dat niet, dan is het doei en tot ziens.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:10

Ik vind het echt heel raar. Je kiest toch zelf voor een bijrijder en zulke dure spullen.
Je kan toch niet verwachten van iemand dat ie maar zelf een zadel koopt.
Ik vind het echt heel ouderwets om maar te denken ja als je wilt rijden moet je er zelf voor zorgen.
We leven in 2015 hé tijden veranderen..

En als je een beetje goede betrouwbare verzorgster hebt... die halen het echt niet in hun hoofd om je zadel zo neer te leggen... kwestie van de juiste persoon kiezen :) Ze zijn er echt..

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:11

Ik als eigenaar zorgde toen ik een bijrijder had voor alle spullen. Een zadel wat maar redelijk past zou ik er niet op gooien. Is een geen optie een 2ehands barefoot erop te gooien? Dat past toch al snellen dan een boomzadel. Een dry Tex vind je op de boktmarkt al voor 250 euro.

_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:14

Bij mijn bijrijd paard zijn ook alle spullen aanwezig. Nou vind ik zelf haar huidige zadel echt niet lekker rijden en ben ik op zoek naar mijn eigen zadel. Zadel past gewoon goed en de eigenaar rijdt er heel fijn op, dus ik verwacht niet dat hij dan speciaal voor mij een ander zadel aan gaat schaffen :+ maar in principe mag ik gewoon alles gebruiken

xShannentje

Re: vraag voor bijrijder verzorgers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:41

Als je een bijrijder zoekt , zoek je dus iemand die op je paard komt rijden. Dan zou ik als bijrijder zijnde wel verwachten dat er rijspullen op locatie aanwezig zijn, aangezien het dus een rijpaard is en de eigenaar dus wil dat iemand het paard af en toe beweging geeft.

Ik heb zelf nooit tuig moeten kopen voor alle verzorg-/bijrijdpaardjes die ik heb gehad. Ik kocht alleen uit mezelf gewoon voor de leuk wel eens een halster of zo, maar een heel zadel? Nee dat is me toch echt te duur voor een paard wat verder niet van mij is. Stel er gebeurd iets mee, zit je als bijrijder daar met een (duur) zadel, niet snel geschikt voor een ander paard...

ilse011

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:47

Van de eigenaar mag ik gewoon haar spullen gebruiken, mits ik er netjes mee omga.
Aangezien de tinker die ik verzorg een western paard is koop ik zelf geen dekjes, omdat die onwijs duur zijn. (en ze heeft nu 1 dekje die nog prima bruikbaar is ;) )
Af en toe koop ik nog wel eens een halster, ook al heeft ze er al genoeg. snoepjes wil ik ook nog wel eens kopen :)

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 14:51

Iris82 schreef:
TS: jij hebt dure op maat gemaakte spullen, maar jij vindt het wel oké dat je bijrijder rijdt met een zadel dat 'redelijk past'?

Het is jouw verantwoording toch? Als jij vindt dat dat zadel prima is voor je paard, dan is er toch niets aan de hand?

Ik heb werkelijk nog nooit voor een zadel gezorgd voor een bijrijdpaard en dat was ik ook zeker never nooit van plan om te gaan doen ook. Stel dat de eigenaar opeens besluit te gaan verhuizen ofzo, zit ik met dat zadel.

Ik heb dure op maat gemaakte spullen voor de dieren waar ik actief mee in de wedstrijd sport liep. En waar ik keihard voor heb gewerkt.
Imo 'krijgt' een bijrijder/verzorger al de spullen zo in haar schoot geworpen en dat vind ik best spannend.
Natuurlijk is het ook bijrijder afhankelijk. Misschien moet ik er ook langzaam met haar in groeien en maakt het me straks minder uit. Maar ik vind ook dat als je wat wilt als bijrijder en een leuk paard te rijden kunt krijgen, daar ook wel wat tegenover mag staan. Wat betreft afspraken, dit zou ik dan zwart op wit moeten vastleggen zodat het voor iedereen duidelijk is. Ik heb zoiets van, wil ze poetsen en freubelen is het mij goed. Gaat ze heel actief zijn qua wedstrijden dan vind ik het ook prima. Ik doe verder momenteel niets met het paard dus wil er iemand anders blij mee maken.. het gaat me dus niet zo zeer in de hoofdzaak om te rijden. Want nu staat ze ook stil en dat is ook prima.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:54

VSW -> VP

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:58

tinaaz schreef:
Iris82 schreef:
TS: jij hebt dure op maat gemaakte spullen, maar jij vindt het wel oké dat je bijrijder rijdt met een zadel dat 'redelijk past'?

Het is jouw verantwoording toch? Als jij vindt dat dat zadel prima is voor je paard, dan is er toch niets aan de hand?

Ik heb werkelijk nog nooit voor een zadel gezorgd voor een bijrijdpaard en dat was ik ook zeker never nooit van plan om te gaan doen ook. Stel dat de eigenaar opeens besluit te gaan verhuizen ofzo, zit ik met dat zadel.

Ik heb dure op maat gemaakte spullen voor de dieren waar ik actief mee in de wedstrijd sport liep. En waar ik keihard voor heb gewerkt.
Imo 'krijgt' een bijrijder/verzorger al de spullen zo in haar schoot geworpen en dat vind ik best spannend.
Natuurlijk is het ook bijrijder afhankelijk. Misschien moet ik er ook langzaam met haar in groeien en maakt het me straks minder uit. Maar ik vind ook dat als je wat wilt als bijrijder en een leuk paard te rijden kunt krijgen, daar ook wel wat tegenover mag staan. Wat betreft afspraken, dit zou ik dan zwart op wit moeten vastleggen zodat het voor iedereen duidelijk is. Ik heb zoiets van, wil ze poetsen en freubelen is het mij goed. Gaat ze heel actief zijn qua wedstrijden dan vind ik het ook prima. Ik doe verder momenteel niets met het paard dus wil er iemand anders blij mee maken.. het gaat me dus niet zo zeer in de hoofdzaak om te rijden. Want nu staat ze ook stil en dat is ook prima.

Als het je niet zo om het rijden gaat, waarom zoek je dan niet een verzorgster die in de eerste instantie vooral dingen vanaf de grond met het paard mag doen?
Wanneer er dan wederzijds vertrouwen is kun je alsnog overwegen om haar je zadel te laten gebruiken mits ze ook netjes met je andere spullen weet om te gaan. :)
Zie vaak zat advertenties waarin staat dat 'Rijden in de toekomst een mogelijkheid is', of zoiets dergelijks. Het proberen waard?

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 14:59

De op maat gemaakte spullen zijn trouwens niet van het te verzorgen paard. Vandaar ook mijn vraag, het paard is beleerd maar er is verder niets mee gedaan.
Je gaat mij ook niet vertellen dat het vreemd is om er een zadel op te leggen dat redelijk goed past.
Op alle stallen waar ik gewerkt heb waren er een paar zadels voor heel veel handelsphandelspaarden/paarden van klanten.
Ik ben ook de laatste die zegt dat je er van alles op kan plempen. Maar er is ook nog een nette tussenweg.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:02

Tsja als jij denkt dat het zadel waarmee hij is ingereden prima past, dan zou ik dat zadel gewoon bij het paard laten. Maar ik zou er dan wel zeker een keer naar laten kijken of het ook echt past. Maar zelf een zadel laten kopen zou ik echt nooit doen. Ook een jong paard kan kapot.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:06

tinaaz schreef:
De op maat gemaakte spullen zijn trouwens niet van het te verzorgen paard. Vandaar ook mijn vraag, het paard is beleerd maar er is verder niets mee gedaan.
Je gaat mij ook niet vertellen dat het vreemd is om er een zadel op te leggen dat redelijk goed past.
Op alle stallen waar ik gewerkt heb waren er een paar zadels voor heel veel handelsphandelspaarden/paarden van klanten.
Ik ben ook de laatste die zegt dat je er van alles op kan plempen. Maar er is ook nog een nette tussenweg.

Dit klopt inderdaad wel, kennissen van mij trainen paarden voor hun beroep en hebben meestal hun eigen zadel. Vind het vanuit jou nog niet eens zo gek gedacht hoor. Alleen zou ik zelf niet zo'n investering doen in andermans paard, je weet het nooit met bijrijdpaarden. voor het zelfde geld worden ze verkocht en heb je voor niets geïnvesteerd.

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:06

In principe heeft de eigenaar van mijn verzorgpaard alles wat hij nodig heeft, maar aangezien ik zelf ook ontzettend veel spullen heb ligt een deel van de kast ook vol met mijn dekjes/halster etc.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:07

Bij mij is het zo, dat ik zelf een zadel heb gekocht omdat er nu enkel een springzadeltje was wat niet zo fijn lag. Verder heb ik zelf erg veel interesse in dressuur en heb ik dus een dressuurzadel aangeschaft. Ik vind ook echt niet dat de eigenaresse dit had hoeven doen hoor, zij rijd er immers zelf niet mee.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:10

badeendje schreef:
Bij mij is het zo, dat ik zelf een zadel heb gekocht omdat er nu enkel een springzadeltje was wat niet zo fijn lag. Verder heb ik zelf erg veel interesse in dressuur en heb ik dus een dressuurzadel aangeschaft. Ik vind ook echt niet dat de eigenaresse dit had hoeven doen hoor, zij rijd er immers zelf niet mee.

Dit dus.

Wanneer de eigenaresse haar eigen zadel heeft waar ze een ander paard mee rijdt zou ze dus
eigenlijk speciaal voor de bijrijder een nieuw zadel aan moeten schaffen. Snap best dat ze hier niet om staat te springen

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:22

Wij gebruiken voor het verzorgpaard en pony het tuig (hoofdstellen, zadels en halsters) van de eigenaar. Voor het 2e paard was geen tuig meer aanwezig (werd al een paar jaar niet meer bereden); daar heb ik zelf een hoofdstel voor gevonden en een 2e hands passend zadel. Vorig jaar met een flinke bokpartij is er een teugel kapotgegaan; heb zelf nieuwe gekocht. De eigenaar stond erop dat hij het zou terugbetalen :-), niet nodig wat mij betreft.
Dekjes hebben we genoeg, maar vorig jaar 3 in dezelfde kleur aangeschaft voor paarden en pony (soms wil het oog ook wat).
Borstels en poetspullen is ondertussen een mix in 2 poetskisten van eigen borstels en wat al aanwezig was.
Ik zou het raar hebben gevonden als ik zelf voor zadels en hoofdstellen had moeten zorgen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:24

Ik gebruik gewoon spullen van de eigenaar. Heb een leadrope en touwhalster zelf gekocht voor grondwerk, maar die kan de eigenaresse ook gewoon gebruiken.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:27

silversomali schreef:
Huh nee dat zou ik nooit doen. Het is toch jouw paard? Heb je geen passende spullen? Ik zou zelf nooit een verzorger een goedkoop zadel laten kopen. Grote kans dat het niet goed past..

ja of je zadel word gesloopt en dan is het ook het jouwe he!
(dat was mijn ervaring.... maar lang niet iedereen is zo)
Nu is er een goedkoop marktplaats zadel en dat volstaat prima, en deze verzorgster heeft eigen verzorg spullen en een dekje+ zweetdeken maar ze is echt heel voorzichtig met de bruikleen spullen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:32

kwita schreef:
silversomali schreef:
Huh nee dat zou ik nooit doen. Het is toch jouw paard? Heb je geen passende spullen? Ik zou zelf nooit een verzorger een goedkoop zadel laten kopen. Grote kans dat het niet goed past..

ja of je zadel word gesloopt en dan is het ook het jouwe he!

Als je verwacht dat de bijrijdster je zadel sloopt moet je niet aan bijrijdsters beginnen
Heb al jaren (zeg een kleine 20 jaar) bijrijdsters en ja er gaat wel eens wat stop
Maar niet mijn zadels hoor.
Zelfs de jongste (9 jaar dat ze bij mij begon) deed altijd voorzichtig met alle spullen

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:50

Is het niet algemene opvoeding dat je voorzichtig omgaat met andermans spullen? Natuurlijk kan een ongeluk gebeuren, maar met opzet of groot risico?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:53

Als je er bij voorbaat al vanuit gaat dat de bijrijdster je zadel kapot maakt moet je imo je niet druk maken om je zadel maar om je paard := Wie zegt dat ze dan zuunig met je paard om gaan of daar een passend zadel voor regelen? Ik zou gewoon niet zo snel een zadel kopen voor een bijrijdpaard; net als dat er genoeg oneerlijke bijrijders zijn, zijn er ook genoeg oneerlijke eigenaren. Ben je dalijk ineens je bijrijdpaard én je zadel kwijt; en ja, die naaiers heb je echt. En ik zeg niet dat de TS zo is (voor ik dat voor m'n voeten krijgt) maar zo kun je het dus ook van de andere kant bekijken; een goed, passend zadel is zeker voor een bijrijder (die misschien 2/3x in de week rijden?) een behoorlijk dure investering en een groot risico. Dat is het voor jou immers ook, daarom verwacht je van een bijrijdster dat ze er netjes mee omgaat. Niet dat ze een eigen zadel koopt, dan zou ik toch eerder een deurtje verder kijken om een ander bijrijdpaard te vinden die in ieder geval een eigen, fatsoenlijk passend zadel heeft :+

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:06

Ik heb altijd de spullen van de eigenaar gebruikt. Persoonlijk vind ik het nogal een dure investering om een zadel en alle toebehoren te kopen voor een bijrijdpaard. Ik zou het zelf niet doen. Zou best eens een dekje willen kopen en eventueel hoofdstel of bit. Maar als verplichting zou ik daar niet voor kiezen. Voor je het weet kan je na 6 maanden vertrekken en zit je daar met je zadel. Tweedehands zullen de kosten wel meevallen misschien maar je zit toch al snel aan een paar honderd euro voor een passend zadel. Ik vind dat nogal wat.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:15

Mijn bijrijdster gebruikt al mijn spullen. Is het zo dat er iets nieuws moet komen dan vraagt/overlegt ze dit met mij. Vind ik het nodig dan koop ik het voor haar. Vindt ik het niet nodig (omdat het naar mijn inziens geen meerwaarde heeft en/of ik voldoende spullen heb waar ze het zelfde doel mee kan bereiken) dan zal ze het zelf aan moeten schaffen of moeten doen met de spullen die ik haar ter beschikking stel.

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 16:23

Dus wel de lusten voor velen, maar niet de lasten?
Ik was als jonge meid al super blij met een paard dat ik mocht gebruiken en van kon leren. En was ook gewoon blij met mijn eigen spulletjes. Zo kon ik ook niets per ongeluk kapot maken wat van een ander was.
Nooit over nagedacht om daar om te vragen. Behalve overleg als ik een paard verbeterde en uitbracht in de sport.

Verder zijn er trouwens (behalve een nieuw zadel) allemaal spullen aanwezig.

En zou ik een zadel op maat laten maken, waar laten jullie dat? Ik heb al mijn zadels/tuig binnen hangen ivm luchtvochtigheid/temperatuur/diefstal. Dan zou ik altijd thuis moeten zijn als er gereden kan worden, of een huissleutel moeten geven.