Betalen Verzorgpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Betalen voor Verzorgpaard?

Ja
16 (25%)
Nee
20 (32%)
weinig
6 (9%)
in goed overleg
20 (32%)

Totaal aantal stemmen: 62

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 09:51

Caira schreef:
Volgens mij mag ik hier nog steeds mijn eigen ervaringen komen vertellen, en helaas zijn dit mijn ervaringen. Ik hoop dat het niet overal zo is. De laatste verzorgster mocht doen wat ze wilde, kreeg alle ruimte, gratis les als ze wilde, eigen instructrice mocht ook. Ze mocht met alle 5 de paarden aan de gang, materiaal wat ze nodig had werd aangeschaft. Vervolgens kwam ze steeds minder vaak, als ik haar belde was ze druk, ziek, zwak of misselijk. Toen ik haar gemeld had dat ik ermee wilde stoppen is ze naar een andere stal waar ze rond bazuinde dat ze niets kon met mijn paarden.

Maar Elena, je bent welkom om het tegendeel te bewijzen, graag zelfs.

Dat is inderdaad erg naar als je dat overkomt Caira en dan kan ik je standpunt ook wel begrijpen..

overigens vind ik het nogal wat dat je zelfs instructie voor haar regelde of gaf..
Ik zou dat zelf afslaan omdat ik dat te ver vind gaan voor een eigenaar..
tenzij de lessen door de eigenaar gegeven werden.. maar dan wil ik daar wel wat voor terug doen.. anders voel ik mij behoorlijk opgelaten van mijn kant.

En, ik zou je graag komen helpen hoor.. Rijden hoeft niet eens, want met het oog op een aan te schaffen paard, pony ben ik momenteel puur op zoek naar ervaringen.. stalmanagement (waarom schaf je bepaalde voersoorten aan en waarom andere juist niet.. hoever van te voren regel je bepaalde zaken en waarom), grondwerken, ervaring met meerdere soorten karakters, grondwerken, ehbo, trainingsprincipes. puur om straks over een tijdje zelf beter beslagen ten ijs te komen.. Rijden is ondergeschikt belang momenteel, dat kun je altijd nog intensief bij poetsen als het echt nodig is. Ben momenteel dus ook niet het doorsnee type bijrijdstertje denk ik.

maar waarschijnlijk zit ik niet eens een beetje in de buurt

vind het sowieso belachelijk om als je ergens zou vertrekken achter diegene rug om verhalen in de wereld te slingeren.. maar dat is terzijde.. zelfs als het 100x waar is, dan nog houd je uit respect dat soort dingen voor je. tenzij het om verwaarlozing zou gaan of mishandeling.. maar dan stap je naar de juiste instanties.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 09:51

Ik betaal ook niet omdat ik het gewoon niet kan missen maar ik ben 32, heb eigen vervoer en neem het echt wel serieus. :+ Ik doe alles in overleg en ben netjes met tuig en paard en heb verantwoordelijkheidsgevoel.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 09:54

janneke584 schreef:
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Voor mijn Haflinger heb ik in principe geen bijrijder nodig. Hij is 21 jaar, maar vind het nog super om te werken. Heeft ook op redelijk hoog niveau gelopen. Ik kan hem best zelf erbij rijden. Maar eigenlijk gun ik het iemand om veel van hem te leren. Hij is super braaf, dus ook geschikt voor beginners. Die zou ik dan wel willen begeleiden uiteraard, maar dan zou ik wel een bijdrage vragen. Of heerlijke buitenritjes maken.

dan gaat het toch mede ook om het plezier van gunnen en delen.. dat wil niet zeggen dat je daar helemaal niets voor hoeft te vragen.. zeker niet als je er begeleiding bij geeft en de ander kan zelf nog niet zoveel bieden om je te ontlasten, of dat is compleet overbodig..

maar wat voor vergoeding denk jij dan aan als ik vragen mag? want dat is in mijn ogen de doorslaggevende factor in het geheel vaak.. is het een reëel bedrag of wil men gewoon de kosten splitten.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 09:55

Dat klinkt eigenlijk heel krom...
Iemand mag van mijn paard genieten, gun het ze, maar moeten wel betalen (als je ze echt begeleid, is het een ander verhaal).

Bijdrage of niet hangt imo van de situatie af. Als ik alleen mag poetsen, uitmesten en misschien wat op het erf rondwandelen, dan zou ik niks betalen. Mag ik meer qua grondwerk en buiten wandelen, of mag ik rijden, is een bijdrage meer op zijn plasts (ook afhangend van het paard).

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 09:57

Over het algemeen vind ik het belachelijk dat iemand moet betalen voor een verzorgpaardje. De verzorger/berijder helpt de eigenaar toch? Maar volgens mij blijft dit een discussie met voor en tegenstanders waar over gediscusseerd kan blijven :o Ik snap overigens wel dat de eigenaren willen dat ze lessen volgen op het paard op eigen kosten. Zelf betaal ik niets voor het paard wat ik rijd maar betaal regelmatig mee aan spullen/medicatie of iets dergelijks en les inderdaad. Gewoon, omdat ik ook gebruik maak vd spullen. Ook koop il soms wat voor paard/eigenaar uit waardering. Als ik voor bijrijdpaard moet betalen ( en sommigen durven bedragen te vragen waar je u tegen zegt %) ) of leasen had ik wel een eigen paard.Maar ik vind wel, ieder moet zelf weten of ze geld vragen/ willen betalen voor een bijrijdpaard. Leven en laten leven. Als je niet wilt betalen moet je even wat langer door zoeken :)

sneeuwpop

Re: Betalen Verzorgpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 10:10

Elena,
Een paard houden voor je verzorgster idd niet - echter om de hobby van je verzorgster te financieren vind ik ook wat van te zeggen.

Niet elke eigenaar heeft een noodzaak.
Degene die ik ken geven het paard gewoon vrij of als een bijrijder wil rijden tegen vergoeding is dat ook goed.
Zelf ook bijrijder geweest en dat wil je ook graag terug doen.....
ga je me dan vertellen dat je mij net zo goed helpt, dan ben ik er wel klaar mee. Graag of niet....
helpen is het voor mij iig niet.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 10:32

maar sneeuwpop, als je geen noodzaak hebt waarom dan een bijrijder nemen?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 10:35

sneeuwpop schreef:
Elena,
Een paard houden voor je verzorgster idd niet - echter om de hobby van je verzorgster te financieren vind ik ook wat van te zeggen.

Niet elke eigenaar heeft een noodzaak.
Degene die ik ken geven het paard gewoon vrij of als een bijrijder wil rijden tegen vergoeding is dat ook goed.
Zelf ook bijrijder geweest en dat wil je ook graag terug doen.....
ga je me dan vertellen dat je mij net zo goed helpt, dan ben ik er wel klaar mee. Graag of niet....
helpen is het voor mij iig niet.

wij zouden niet tot elkaar komen denk ik sneeuwpop, maar dat komt niet zozeer door het bedrag of de hoogte van het bedrag maar gewoon door uiteenlopende verwachtingen..

ik wordt 'ongelukkig' als het slechts om het rijden gaat.. als ik een eigen paard heb op volpension dan is dat een keuze die ik zelf zou maken.. of ben je een bijrijder van een paard dat op een volpension staat.. dan is het ook nog wat anders..

maar de bijrijdpaarden die ik heb gereden waren particulier gestald met een buitenbak.
als ik dan 100 euro moet betalen en ik hoef eigenlijk alleen maar op te stappen en te rijden en het dier terug op het land of op de stal te zetten.. dat is niet echt mijn ding.. ik vind dat het verzorgen van het dier en zijn/haar omgeving bij het rijden hoort. Dus ik neem op mijn manier van bijrijden zeker wel 'werk' uit handen van de eigenaar.. alleen de lusten maar part noch deel aan de lasten is niet echt mijn ding en het 'afkopen' van de lasten door een hogere vergoeding al helemaal niet (niet om het geld, maar gewoon om het idee).

ik ben iemand die de handen uit de mouwen steekt, ook als het 'troep' betreft die niet direct door mij is veroorzaakt. als ik op een rommelige stal kom voor een bijrijdpaard, dan laat ik m netjes achter. Als ik drollen wip of uitmest en de paar boxjes die er nog zijn kunnen ook wel even gedaan worden, dan doe ik die even.. kleine moeite om mee te pakken. maar dan vind ik 100 euro of meer een irreëel bedrag worden

ik zou waarschijnlijk daardoor ook niet bij jou terechtkomen als jij alle zaken omtrent je paard zelf het liefste doet, want daar zou ik mij niet prettig bij voelen. Maar ik kan mij dan wel voorstellen dat men bij jou dan ook een hogere vergoeding betaalt.. juist omdat het eigenlijk alleen maar om rijden gaat.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 10:39

sneeuwpop schreef:
Nee, aan huis is het ook heel duur, tenzij je er een boeren bedrijf of iets bij hebt, waardoor je de machines en weiland kosten toch al hebt.

Echter is een bak ook niet goedkoop in onderhoud.

Heb je een paard aan huis, dan komen de kosten ook hoog uit. Daarbij is 1 paard alleen ook geen optie. Dus gaan de kosten bij een 2e en vaak 3e - omdat er 1 achterblijven met rijden ook niet zo'n succes is.

tijd in verzorging van alles (bijv sto en hooi halen- weide en bakonderhoudt) moet je niet rekenen, want dan ben je in verhouding Wsl duurder uit

Dat vergeten mensen vaak ja, de kosten die je hebt aan huis. De prijs van een huis met voldoende ruimte en stallen is ook een stukje hoger waardoor je maandelijkse hypotheekkosten al meer zijn. Reken daarbij nog je hooi, stro, aanleg/onderhoud van faciliteiten en je betaald ongeveer hetzelfde bedrag per maand als op een pensionstal.

Dus ook wanneer de paarden aan huis staan vind ik een bijdrage per maand schappelijk.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 10:43

Jessix, toch heb je minder faciliteiten aan huis dan op een goede pensionstal, dus daar moet de bijdrage dan ook mee compenseren.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 10:49

Toothless schreef:
Jessix, toch heb je minder faciliteiten aan huis dan op een goede pensionstal, dus daar moet de bijdrage dan ook mee compenseren.

Dat ligt er natuurlijk maar net aan hoe luxe je het thuis hebt! ;) Ik vind € 50,- per maand een mooi bedrag ongeacht of het paard nu op pension staat of thuis.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 10:52

Jessix,

je gaat mij toch niet vertellen, dat een paardeneigenaar kiest om een mooie woning te kopen met land om zijn paarden bij huis te houden.. om dan vervolgens zijn hypotheekprijs mee te laten wegen in de hoogte van een vergoeding?

dat is de omgedraaide en overtreffende trap van 'ik wil als paardeneigenaar niet de hobby van een ander betalen'.. vind het betalen van iemands woonlasten en onderhoud van faciliteiten nog verder gaan lol..

dan moet je geen paarden houden.. of een manege beginnen als je vaste lasten in die mate mee wilt laten wegen ;) .. ik als bijrijder heb ook gewoon mijn hypotheek en vaste lasten aan mijn woning.. dat heeft niets te maken met mijn bijrijderschap..

met je 50 euro als schappelijk ben ik het overigens geheel eens hoor..

daaronder is het meer symbolisch en het dubbele wordt niet meer een bijdrage maar meer huren/leasen..

50 is net voldoende om de basic extra kosten eventueel wat af te dekken en daarmee zal ik ook nooit een issue hebben..

het is dan gewoon een keuze die een eigenaar maakt, kleine bijdrage of geen bijdrage. in beiden kan ik mij vinden.

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 10:58

elenaMM77 schreef:
janneke584 schreef:
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Voor mijn Haflinger heb ik in principe geen bijrijder nodig. Hij is 21 jaar, maar vind het nog super om te werken. Heeft ook op redelijk hoog niveau gelopen. Ik kan hem best zelf erbij rijden. Maar eigenlijk gun ik het iemand om veel van hem te leren. Hij is super braaf, dus ook geschikt voor beginners. Die zou ik dan wel willen begeleiden uiteraard, maar dan zou ik wel een bijdrage vragen. Of heerlijke buitenritjes maken.

dan gaat het toch mede ook om het plezier van gunnen en delen.. dat wil niet zeggen dat je daar helemaal niets voor hoeft te vragen.. zeker niet als je er begeleiding bij geeft en de ander kan zelf nog niet zoveel bieden om je te ontlasten, of dat is compleet overbodig..

maar wat voor vergoeding denk jij dan aan als ik vragen mag? want dat is in mijn ogen de doorslaggevende factor in het geheel vaak.. is het een reëel bedrag of wil men gewoon de kosten splitten.

Ik vraag alleen een bijdrage als ik echt moet begeleiden en voor de hoefijzers. Meer dan 50 euro in de maand zal ik nooit vragen. Dus incl les (ik heb zelf papieren om les te geven) 50 euro en anders alleen voor de hoefijzers. Uiteraard mag de bijrijder ook bij iemand anders les nemen (wel iemand die naar mijn zin is natuurlijk)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 10:59

[*]
Toothless schreef:

Omdat ze het iemand anders ook gunnen om een hobby te hebben?

Niet alle eigenaren zijn op geld beluste haaibaaien ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:01

elenaMM77 schreef:
Jessix,

je gaat mij toch niet vertellen, dat een paardeneigenaar kiest om een mooie woning te kopen met land om zijn paarden bij huis te houden.. om dan vervolgens zijn hypotheekprijs mee te laten wegen in de hoogte van een vergoeding?

dat is de omgedraaide en overtreffende trap van 'ik wil als paardeneigenaar niet de hobby van een ander betalen'.. vind het betalen van iemands woonlasten en onderhoud van faciliteiten nog verder gaan lol..

dan moet je geen paarden houden.. of een manege beginnen als je vaste lasten in die mate mee wilt laten wegen ;) .. ik als bijrijder heb ook gewoon mijn hypotheek en vaste lasten aan mijn woning.. dat heeft niets te maken met mijn bijrijderschap..

met je 50 euro als schappelijk ben ik het overigens geheel eens hoor..

daaronder is het meer symbolisch en het dubbele wordt niet meer een bijdrage maar meer huren/leasen..

50 is net voldoende om de basic extra kosten eventueel wat af te dekken en daarmee zal ik ook nooit een issue hebben..

het is dan gewoon een keuze die een eigenaar maakt, kleine bijdrage of geen bijdrage. in beiden kan ik mij vinden.

Nee, daar kies ik niet voor. Sterker nog, ik laat helemaal niemand op of aan mijn paarden komen en zoek dus ook geen bijrijder/verzorger. :D ;)

Het enige wat ik aantoon is dat je niet alleen kosten heb als eigenaar wanneer je paard op pension staat en dat ik een bijdrage in de kosten normaal vind. Het bedrag heb ik al genoemd. Vaak wordt er gedaan alsof een paard thuis er gratis staat en dat is natuurlijk niet zo.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 11:01

minikatje schreef:
[*]
Toothless schreef:

Omdat ze het iemand anders ook gunnen om een hobby te hebben?

Niet alle eigenaren zijn op geld beluste haaibaaien ;)

Dat bedoel ik ook niet, maar als ikzelf geen bijrijder nodig zou hebben zou ik er ook geen nemen.

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:02

EskeGirl schreef:
Dat klinkt eigenlijk heel krom...
Iemand mag van mijn paard genieten, gun het ze, maar moeten wel betalen (als je ze echt begeleid, is het een ander verhaal).

Bijdrage of niet hangt imo van de situatie af. Als ik alleen mag poetsen, uitmesten en misschien wat op het erf rondwandelen, dan zou ik niks betalen. Mag ik meer qua grondwerk en buiten wandelen, of mag ik rijden, is een bijdrage meer op zijn plasts (ook afhangend van het paard).

Bijdrage is dus voor het begeleiden en eventueel hoefijzers. Ik heb mijn papieren om les te geven, dus begeleiden bestaat ook uit lesgeven :)

Uiteraard vragen wij geen bijdrage als iemand alleen wil komen verzorgen, dus poetsen, mesten, wandelen enzo

Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:06

Dat ligt echt geheel aan de situatie.

Ik wilde een poos een verzorgster om mij te helpen mijn paard te rijden en meer aandacht te geven. Dit zal volgens mijn regels gaan en ik ben niet de makkelijkste en zeur snel.

Ik was dus op zoek naar een verzorgster die ik zou betalen.

Maar als ik al die jonge kinders zie die graag een pony willen voor de leuk, dan word het een risico voor de eigenaar en snap ik heeel goed dat de verzorgster de eigenaar een vergoeding zal moeten betalen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:08

@ TS, ik kan me ook wel voorstellen dat er leasers zijn die 50% van de stalkosten betalen hoor. Sommige willen gewoon niet de eindverantwoording en de risico's die bij een eigen paard horen en vinden dit weer een prettige tussenoplossing. Zolang er maar goede afspraken worden vastgelegd is alles mogelijk, lijkt mij.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 11:12

Jessix schreef:
@ TS, ik kan me ook wel voorstellen dat er leasers zijn die 50% van de stalkosten betalen hoor. Sommige willen gewoon niet de eindverantwoording en de risico's die bij een eigen paard horen en vinden dit weer een prettige tussenoplossing. Zolang er maar goede afspraken worden vastgelegd is alles mogelijk, lijkt mij.

Ja vind ik ook, alleen naar mijn ervaring: met het paard waar ik niet voor betaalde had ik geen problemen en waar ik wel voor betaalde wel. Om geld

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:14

janneke584 schreef:
Bijdrage is dus voor het begeleiden en eventueel hoefijzers. Ik heb mijn papieren om les te geven, dus begeleiden bestaat ook uit lesgeven :)

Uiteraard vragen wij geen bijdrage als iemand alleen wil komen verzorgen, dus poetsen, mesten, wandelen enzo

dan vind ik het een reëel bijdrage hoor.. sterker nog, als jij inderdaad de papieren hebt om instructies te geven (en op voorwaarde dat je het ook kunt (wil ook nog wel eens een verschil in zitten)) zou ik hoogstwaarschijnlijk zelf al wat meer aanbieden.. immers anders ben ik ook geld kwijt aan instructie en als jij bij wijze van spreken per week of per twee weken een uur les staat te geven aan mij, dan zou ik net zo duur uit zijn als op een manege (ok, iets duurder maar niet veel) waar ik verder tussendoor niets met de paarden kan doen. dan zou ik dus uitvissen of ik misschien je nog ergens mee kan helpen op een of andere manier en als die manieren er niet zijn aanbieden om je dan een vergoeding te geven voor je instructie..

heb ooit wel eens een paard bijgereden en paste af en toe op de kleine op als mams eens een avondje weg moest.. geven en nemen wat dat betreft.. het is geen wet van meden en perzen en ik houd niet van een meetlint overal naast leggen..

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:16

Mijn verzorgster hoeft niet te mesten, te voeren of iets anders. Alleen te rijden of te wandelen. Aangezien ik een fries heb van 3 jaar en mijn verzorgster 14 jaar is, mag zij alleen rijden onder begeleiding. Van mij of van een instructrice. Zij hoeft niets te betalen. Ik ga ook regelmatig mee om haar te begeleiden. Ze mag alles met hem doen. (hem meenemen naar eigen manege bijvoorbeeld) 6 september heeft ze haar eerste onderlinge wedstrijd met mijn paard. Ik ben dan op vakantie. Ze komt alleen op de zaterdag. Liever heb ik haar vaker, maar ze kan niet ivm afstand.
Ik heb veel tijd in haar geïnvesteerd, omdat zij een manegeruiter is. En niets van grondwerk afwist. (omgaan met jong paard is toch ook anders dan een manegepaard, dus sowieso heeft ze nog veel begeleiding nodig)
Buiten heeft zij ook al op hem gereden met mij ernaast.
Ik heb een keer een zak snoep gekregen en een borstel. (voor haar verjaardag heb ik haar een westernles gegeven op de manege waar ik altijd heb gelest) Ik daarentegen heb niets gehad voor mijn verjaardag. Ik had wel iets van een zak snoep/voer/halster of iets dergelijks verwacht.
Maarja. Ik ben de moeilijkste niet. Ik heb ook nooit wat hoeven betalen voor een VP. Dus vraag ik er zelf ook niets voor.

Ik ben er wel aan het over na aan het denken, omdat een verzorgster in mijn ogen zorg uit handen moet nemen, maar het kost mij nu meer moeite om haar te begeleiden dan als ik haar niet heb.

Een lastige kwestie blijft dit.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:20

Toothless schreef:
Jessix schreef:

Ja vind ik ook, alleen naar mijn ervaring: met het paard waar ik niet voor betaalde had ik geen problemen en waar ik wel voor betaalde wel. Om geld

Wereldwijd gaan de meeste ruzies om geld, helaas.. :')

Het lijkt mij ook heel lastig hoor, voor beide partijen. Zelfs al maak je de beste afspraken en zet je alles netjes op papier, er zijn voorbeelden zat te vinden waarbij er toch problemen komen. (gelukkig ook voorbeelden waarbij het wel goed gaat) Je moet het maar net treffen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:22

kejen schreef:
.

je doet inderdaad best heel veel voor haar. en een bijdrage zou ook zeker wel gerechtvaardigd zijn..
vind het wel supermooi dat jij iemand de kans wilt geven, zoals jij die ook gehad hebt vroeger..

en wie blijkt al je tijd een investering te zijn die zich later uitbetaald.. Voor hetzelfde geld, blijft ze nog jaren en heb je er later een goede oppas in als je op vakantie gaat (zowel voor je paard als post sorteren, planten water geven, huis even zuigen voor je weer thuiskomt en dergelijken).. Ze is nu wat jong en onervaren vooral ook in combinatie met een jong dier om haar met een gerust hart alleen bezig te laten..

ik hoop echt voor je dat jouw goede instelling op de lange termijn ook zo zijn voordelen voor jou gaat opleveren. Jammer dat ze wat naief is op het gebied van eens een aardigheidje terug doen.

kejen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 11:46

elenaMM77 schreef:
kejen schreef:
.

je doet inderdaad best heel veel voor haar. en een bijdrage zou ook zeker wel gerechtvaardigd zijn..
vind het wel supermooi dat jij iemand de kans wilt geven, zoals jij die ook gehad hebt vroeger..

en wie blijkt al je tijd een investering te zijn die zich later uitbetaald.. Voor hetzelfde geld, blijft ze nog jaren en heb je er later een goede oppas in als je op vakantie gaat (zowel voor je paard als post sorteren, planten water geven, huis even zuigen voor je weer thuiskomt en dergelijken).. Ze is nu wat jong en onervaren vooral ook in combinatie met een jong dier om haar met een gerust hart alleen bezig te laten..

ik hoop echt voor je dat jouw goede instelling op de lange termijn ook zo zijn voordelen voor jou gaat opleveren. Jammer dat ze wat naief is op het gebied van eens een aardigheidje terug doen.

Er een slaatje uit slaan door de gedachte haar later als een goede oppas te kunnen gebruiken hoeft van mij niet. Ik heb een zusje en nichtjes die dat kunnen doen. Toevallig ga ik in september op vakantie en past mijn beste vriendin op mijn huis incl. hond. Paard staat dan lekker op de weide.

Ik zit er wel eens over na te denken om een bijdrage voor te leggen, maar dat past niet echt bij me. Ook geef ik wel eens hints van. de antiklit is op.. Of de penen zijn op. Maar dit mag niet baten. Heel jammer, maar misschien is het ook de leeftijd en denkt ze er niet bij na.

Ook zou ik wel iemand willen die door de weeks ook kan, maar omdat zij niet kan, en ik geen 3 verschillende mensen aan mijn paard wil hebben.. Heb ik er ook wel last van dat zij maar 1 keer per week kan komen, terwijl ik behoefte heb aan meer.

Erg lastig! als iemand tips heeft of iets is dat welkom hoor.