betalen van bijrijdsters

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 14:52

jenoes schreef:
(ooit op een dag sta ik aan de andere kant van deze stelling en zou ik waarschijnlijk ook een -kleine- bijdrage vragen voor materieel/verzekering van het paard, dan is het gelijk een stuk minder erg als er een keer een touwtje breekt of borstel sneuvelt.)

Bleef het maar bij touwtjes en borstels. Op het moment dat je paard een blessure krijgt die niet meer overgaat, blijft het niet meer bij een kleine financiele strop. En dan moet je maar wachten of de verzekering uitkeert (als je al verzekerd hebt).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 14:52

Tja.. In de randstad zijn veel buitenbakken blubberbakken hoor, tenzij goed onderhouden. Maar sta je bij een boer, dan kom je daar vaak wel op uit. Excl. voer, is dat ook excl. ruwvoer? Kan ook hoog oplopen dan hoor. Vol-met-smerigheid stal.. Slecht stalmanagement, vies paard, gewoon rommelig?
Weiland merk je weinig van.. Die is voor het paard, niet voor jouzelf.
Misschien is het wel een of ander toppaard en kan je ervan leren.

Ik vind dan 200 euro inderdaad ook veel, maar nu spreek je alweer over 200 euro en in je OP was het nog 150 euro.. :+

En inderdaad, je hoeft 'm niet te rijden en te verzorgen.. Dan zoek je toch verder als het je niet aanstaat? :)

jenoes

Re: betalen van bijrijdsters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 14:54

150 is een voorbeeld bedrag, daar ik dat wel als meest gangbaar tegen kom ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:24

Als jij als bijrijder betaald wil worden dan "kan" dat. Net zo goed als eigenaren betaald willen worden. De reden doet eigenlijk ook helemaal niet terzake. Jij betaald voor iets. En dat is het paard, z'n spullen en de faciliteiten voor een aantal dagen. Wat de eigenaar met dat geld doet of waarom dat zou eigenlijk ook niet uit moeten maken. Jij vraagt en eigenaar "levert". Als bijrijder kun je jezelf ook best aanbieden en je kan best geld vragen of je ook daadwerkelijk eigenaren vind die jouw willen betalen is weet wat anders. En dat is met een bijdrage ook. De ene vraagt 50 euro voor 5 dagen in de week en de ander wil 200 euro en heb jij 7 dagen per week een paard met bijbehorende faciliteiten en degene die wat zoekt is het het alleen maar afwegen is het mij dat waard. Is het dat niet dan zoek je verder.
Ook al heeft een eigenaar tijd te kort maakt het wat uit? Al iedere eigenaar die wat minder tijd heeft direct z'n paard verkoopt dan heb je als bijrijder ook geen kans om een particulier paard te rijden.
Op zich vind ik niet zozeer dat je een eigenaar een dienst bewijst. Bedoel is toch ook jouw hobby. Wat betreft de vergelijking met een hond uitlaten. Dat is ook maar weer hoe je het bekijkt een hond kun je geen hele dagen alleen binnen laten zitten(mijn mening). Een paard kan prima op de wei verblijven het is geen basisbehoefte van een paard om te worden gereden dat is wel een verschil. Als je zelf geen tijd hebt om je hond uit te laten dan moet je iemand regelen zodat je hond wel z'n basisbehoefte krijgt.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:35

Ik heb sinds kort een nieuwe verzorgster (bijrijdster kan je het ook noemen.. pony is van mijn dochter, maar die is pas 4 en doet natuurlijk niet zoveel qua rijden) voor onze pony. Zij betaalt hiervoor 30 euro per maand, maar als ik zie wat ze ervoor krijgt, dan denk ik dat het echt een win-win situatie voor alle partijen is:

voor mij, omdat ik de pony meer aandacht gun en het mij dus werk uit handen neemt

voor de pony, want ze krijgt meer aandacht, knuffels, poetsbeurtjes en beweging

voor de verzorgster, want ze mag zo vaak komen als ze wil, ze hoeft de pony in principe met niemand te delen, mag rijden, wandelen, poetsen enz, wat ze maar wil EN ze krijgt goede begeleiding bij het rijden en de verzorging. Klusjes mag ze doen, maar hoeft ze niet (alleen even poep uit de bak scheppen als er al iets in ligt, voordat ze gaat rijden).

Die 30 euro.. kan voor haar meer dan uit. Ze mag alle spullen gebruiken, ze krijgt eigenlijk dus heel vaak privéles (en ik ben uiteraard orun-gediplomeerd), ze hoeft niks voor de pony aan te schaffen en weinig klusjes te doen. Ik ben graag bereid om haar te begeleiden, en het kost mij daarnaast natuurlijk ook een berg tijd, omdat ik een dertienjarige nooit helemaal alleen zou laten, dus ik hou altijd een oogje in het zeil.

Prima toch?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:02

Ik lees hier de vraag waarom bijrijders niet betaald worden voor hun geleverde diensten.

Wat zijn die diensten dan? Dat ze wat gaan rondhobbelen op het paard? :')

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:21

Geryon schreef:
Ik lees hier de vraag waarom bijrijders niet betaald worden voor hun geleverde diensten.

Wat zijn die diensten dan? Dat ze wat gaan rondhobbelen op het paard? :')

:j dat vinden ze een dienst tegenwoordig :j
het schijnt heel normaal te zijn dat je op iemand anders zijn paard gratis mag rijden, terwijl de eigenaar alle kosten draagt
ze denken anders dan wij ,de eigenaren!
ze denken ons een gunst / dienst te verlenen om ons paard een paar uur te laten lopen.
nou dat doet mijn paard in de wei of paddock ook.

daarom doe ik het nu alweer jaren zelf :D en krijgt hij lekker wat rustdagen op de dagen dat ik minder tijd heb.

laat ze zelf maar een paard kopen! dat roepen ze dan ook :D voor dat bijrijdgeld kan ik beter zelf een paard kopen.... nou wat let je?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:29

Bij een verzorgpaard (dus niet rijden) vind ik dat het gratis moet zijn: Je doet klusjes als uitmesten en poetsen, en in ruil daarvoor mag je met het paard wandelen, grondwerken, vrijheidsdressuur oid.
Daarmee help je de eigenaar alleen maar, en ik zou nooit gaan betalen om een stal uit te mogen mesten, dat is de omgekeerde wereld.

Bij een bijrijdpaard vind ik het een ander verhaal: Ten slotte slijt het tuig van de pony, en op een manege kan je ook niet gratis rijden. Een klusje erbij is dan niet erg. Maar als mensen dan 150 euro gaan vragen... Dat is absurd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:32

Kwestie van vraag en aanbod voor een deel en je moet als bijrijder echt wat te bieden hebben als je betaalt wil krijgen. Als je het paard daadwerkelijk goed kan trainen dat je echt werkt met het paard puur in belang van de eigenaar; dan vind ik betaald krijgen voor je diensten prima.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:35

EskeGirl schreef:
Bij een verzorgpaard (dus niet rijden) vind ik dat het gratis moet zijn: Je doet klusjes als uitmesten en poetsen, en in ruil daarvoor mag je met het paard wandelen, grondwerken, vrijheidsdressuur oid.
Daarmee help je de eigenaar alleen maar, en ik zou nooit gaan betalen om een stal uit te mogen mesten, dat is de omgekeerde wereld.

Bij een bijrijdpaard vind ik het een ander verhaal: Ten slotte slijt het tuig van de pony, en op een manege kan je ook niet gratis rijden. Een klusje erbij is dan niet erg. Maar als mensen dan 150 euro gaan vragen... Dat is absurd.

bij mij hebben ze dat wel betaald 10jr lang :j
90 euro stalling p/m en 45 euro per 7 weken smid
en nooit commentaar gehad dat het teveel was.
en ze wilden zelf de klusjes erbij doen zoals mesten omdat je dat ook doet als het je eigen paard zou zijn en ze voelden mijn paard als hun paard.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:41

jenoes schreef:
Wat ik mij nu afvraag is hoe zit dat met betalen van bijrijders/verzorgers...
Zelf loop ik er tegen aan dat ik graag een nieuw bijrijdpaardje wil, maar iedereen hier geld voor wil.
Naast dat ik dit gewoon niet heb, vind ik het toch ook altijd erg dubbel.
Zelf betalen voor mijn lessen, appeltjes worteltjes etc etc vind ik niet meer dan normaal en misschien een kleine bijdrage voor gebruik van spullen etc zou ik ook nog niet zo heel erg vinden (denk aan max. 50,- per maand), maar ze vragen gerust 150+.
Persoonlijk ben ik van mening dat de eigenaar hulp wil en die dus eigenlijk zou moeten betalen... (nu is dat vaak wel wat veel gevraagd maar even kort gezegd is dat mijn mening)
Neem bijvoorbeeld de uitlaatservice voor mijn hond, zij laat mijn hond uit, vind ze leuk, en ik betaal haar.
Of mijn oppasadres, ik pas op hun kinderen, en ik krijg betaald...
Hier hoeft de honduitlater ook niet te betalen of de oppas geld toe te geven om spelletjes te mogen doen met de kids.
Waarom moet ik dan wel betalen om op iemand z'n paard te passen/uit te laten?
Waarom wordt een bijrijder niet betaald voor geleverde diensten?
Hoe zit dit nu precies, waar ligt de grens?
(ja ik weet dat paarden een dure hobby is, maar kinderen zijn ook niet gratis)

Vergelijk het nu eens met een auto, ik heb een mooie sportauto en sommige mensen die geen geld hebben om zelf zo'n auto te kopen vinden het leuk om af entoe in mijn sportauto te rijden. Dan betalen zij mij uiteraard om de auto als het ware te huren.

ZO werkt het met een bijrijd paard. je betaald omdat je het paard alsware HUURT van de eigenaar.
En inderdaad, ben jij nou zoveel beter dan de eigenaar (training) of de eigenaar heeft vanwege omstandigheden geen tijd dan biedt je hulp maar de meeste bijrijders hobbelen alleen maar

Kijk als je een verzorgpaard hebt, die je alleen maar verzorgt en als 'beloning' mag rijden, tja als je dat zo hebt afgesproken met de eigenaar, prima.

Maar als jij alleen komt om te rijden vindt ik het niet meer dan normaal dat je ook gewoon betaald. Kom op zeg, verwende kinderen tegenwoordig die alles gratis willen. Komt bij dat bijrijders die betalen duidelijk betrouwbaarder zijn; er echt iets voor over hebben etc.
Laatst bijgewerkt door Eilatan op 30-09-13 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:42

Ik vind dat het eraan ligt wat je moet doen en op wat voor stal je staat.
Moet je stallen mesten, voeren etc dan vind ik persoonlijk dat er geen of een kleine bijdrage gevraagd kan worden.
Maar sta je in een stal met full service waarbij je dus enkel hoeft te poetsen en op te zadelen dan mag er imo best wat meer voor gevraagd worden.

Ik heb zelf nooit hoeven te betalen voor het bijrijden, maar deed vaak wel de stal(len) uitmesten, een voerronde erbij pakken, terrein even aanvegen, snoepjes/wortels/appels voor het paard kopen en zo nodig was ik ook niet te beroerd om eens (mee) te betalen voor veearts/hoefsmid, lessen en wedstrijden betaalde ik zelf.
ook poetste en vette ik het harnachement regelmatig en waste vieze dekjes en halsters uit.
Spullen die ik kapot/kwijt maakte werden ook op mijn kosten vervangen, of ik betaalde eraan mee, maar net wat de afspraak was daarover.
Ik zag de klusjes als betaling in natura en had een super paardje waar ik zo'n beetje alles mee mocht.

edit: kleine aanvulling
Laatst bijgewerkt door lor1_1984 op 30-09-13 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:43

Ik vind het ook niet erg om klusjes te doen, hoort er allemaal bij. Maar als je niet mag rijden, en veel klusjes doet, vind ik niet dat je hoeft te betalen. Dan hebben ze gewoon een soort stalhulp die hun betaald.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:44

Daarom sprak ik ook over bijrijden, enkel verzorgen vind ik een ander verhaal. ;)
Mocht er betaald moeten worden voor verzorgen, ga ik wel een dag extra op de manege lopen. :P

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:47

bello2005 schreef:
en dat is nou precies de mentaliteit van tegenwoordig,, ze moeten overal geld voor krijgen..
niets is meer voor niets

Ook de mentaliteit van "jullie" dus. Manege mag wel wat kosten. Maar bijrijpaard moet maar gratis. En dat terwijl je van een beetje doorgereden bijrijpaard meer leert dan van een doodgeschopte manege paard.

En tenzij je echt zo formidabel kan rijden dat jij een paard naar een hoger niveau krijgt gaat echt niemand zijn paard door jou gratis laten rijden. Want als iemand dat hogere niveau als doel heeft, zet hij/zij haar paard gewoon bij een goede aangeschreven ruiter in training voor een X bedrag.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 17:48

Als de bijrijder het paard ook echt beter maakt vind ik het niet terecht dat diegene moet betalen, in andere gevallen wel. Tuig slijt, de hoeven, er kan iets gebeuren met het paard etc etc

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 18:01

Bijrijders hoeven niet betaald te worden, dan kan je je paard als eigenaar beter naar een prof brengen.
Ik laat de bijrijders echter ook niks betalen, mits ze netjes omgaan met mijn paard en de spullen, ze afspraken nakomen, les nemen en ook eens wat extra's willen doen. Daar 'verdienen' ze dan het bijrijder zijn mee. Willen ze het paard op ijzers, wedstrijden rijden of wat dan ook; dat moeten ze zelf betalen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 18:03

Voorbeeld: ik heb nu een bijrijdster voor 2 dagen in de week. Die betaalt alleen de 40 euro bijrijdkosten die de manege extra vraagt als je een bijrijder hebt. (Ik vind dat kul maar goed, dat doen alle maneges hier).
Maar zij heeft een bak aan ervaring (heeft young riders gereden). Woont nu hier tijdelijk hier (studeert hier) en wil graag iets om handen.
In gebieden waar er veel paarden zijn en weinig ervaren ruiters om ze te beleren zou zij waarschijnlijk betaald krijgen. Hier zijn er weinig paarden waarvoor ruiters gevraagd worden en mag je in je handen knijpen als je niks hoeft te betalen. Ik ben blij met haar, maar ga dus niet meer stalgeld betalen om haar te laten rijden. Dat wordt me te gortig; stalgeld is hier al 420 per maand ex bijrijderskosten.
Pony is wel ervaren (M2) dus zij kan ook haar "ei" erop kwijt. En heeft er dus ook lol aan.
Zou het een minder ervaren ruiter zijn zou ik minimaal 170 vragen.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 30-09-13 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 18:03

naomi_g1998 schreef:
Als de bijrijder het paard ook echt beter maakt vind ik het niet terecht dat diegene moet betalen, in andere gevallen wel. Tuig slijt, de hoeven, er kan iets gebeuren met het paard etc etc

Als dat een meerwaarde heeft voor de eigenaar. Dat moet je niet vergeten. Kan je nog zo goede ruiter zijn maar als ik het nut er niet van inzie dat mijn paard tot weet ik veel welk niveau getraind word maakt het voor mij toch niet uit of iemand hem gewoon z'n beweging geeft of hem echt gaat trainen. Dus zal dat voor mij ook niet uitmaken dat iemand die geweldig rijd niet hoeft te betalen.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 18:09

Ik vind dat wij en jullie verhaal erg minachtend overkomen! Net alsof de gemiddelde bijrijder een paard als een gebruiksvoorwerp ziet en er meer aan verpest dan goed doet.
Als je geen bijrijder wil dan neem je er geen. Maar een bijrijder helpt jou ook uit de brand op de dagen dat je niet kunt komen omdat jij geen tijd hebt voor je paard.

Ik heb aan beide kanten gestaan. Ik heb mijn eigen paarden gehad en een bijrijdster. Deze heeft nooit iets aan me hoeven te betalen.
Ik koos voor een paard en dus ook voor de kosten daarvoor. Daarnaast was ik blij dat iemand voor me kwam rijden op de dagen dat ik niet kon.
Mijn paard stond gewoon in vol pension dus er hoefde verder niets te gebeuren wat de stallen betreft.

Nu rij ik zelf voor anderen. Hier hoef ik niets voor te betalen en ik ben de enige die op (mijn) paard rijd.
Wel heb ik mijn eigen spullen (zadel e.d) gekocht en neem ik op eigen kosten les.
We worden er beide toch beter van? Zo zie ik het. Ik heb mijn paard zelf ingereden en train haar door middel van les te nemen. Ook ben ik niet te beroerd om incidenteel kosten te betalen zoals tandarts en hoefsmid.

Mocht ze ooit weg moeten of verkocht worden koop ik haar over dat wel. Maar tot die tijd is het in het voordeel van ons beiden.

Kortom een beetje respect naar elkaar zou veel mensen helpen.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 18:56

Overigens kan ik voor 150 euro per maand ook prima mijn eigen paard onderhouden. Misschien niet luxe maar dat heb ik liever voor een eigen paard over dan voor een ander.

Een bijdrage op zich is overigens niet verkeerd maar het moet wel realistisch blijven. Max 50 euro. Niet meer dan de helft van het stalgeld..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 19:04

Amvbeek schreef:
Overigens kan ik voor 150 euro per maand ook prima mijn eigen paard onderhouden. Misschien niet luxe maar dat heb ik liever voor een eigen paard over dan voor een ander.

Een bijdrage op zich is overigens niet verkeerd maar het moet wel realistisch blijven. Max 50 euro. Niet meer dan de helft van het stalgeld..

knap als je een paard voor 150 euro p/m kan onderhouden , mij lukt dat niet
alleen aan hooi/stro en krachtvoer ben ik dat al kwijt en dan nog de smid, de DA ,tandarts , extra`s bv snoepjes of penen
en de stal huur komt daar nog bij.

wij staan in de wei bij de buurman van stal en die word ook p/m betaald.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 19:11

Ligt eraan welke luxe je wil voor je paard en wat je zelf wil.

Voor alleen een weide met schuilstal water en hooi betaal ik hier 100 euro per maand bij deze wei mag je in de buitenbak van de buurman rijden.

Voor de smid alleen bekappen 20 euro per 8 weken betaal ik nu ook. Krachtvoer krijgt ze nu ook alleen een schep na het rijden als beloning.
Heb het nu over een sober ras wat nu ook 24/7 buitenstaat.
Tandarts komt niet elke maand. Maar goed daar ben ik afgelopen maand om precies te zijn 95 euro aan kwijt geweest. Spreid dat uit over 12 maanden...

Snoepjes Boerenbond nog geen 2 euro per bakje daar doe ik een maand mee en penen zijn ook maar een paar euro per zak.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 19:21

Amvbeek schreef:

Dit is precies zo'n voorbeeld waar we het over hebben. Ik betaal hier 420 stalgeld ex hoefsmid ex ziektekostenverzekering, ex wormenspuit, ex inentingen. Kortom veel geld.
Staat idd luxe op een manege met alle faciliteiten, maar veel anders heb je hier ook niet te kiezen.
Voor een manegelesje van een uur betaal je hier gemiddeld 25,00. Rijd je dan 1 uurtje per week, ben je per maand ook 100 euro kwijt. En dan rijd je op een paard waar je niks meer van kan leren dan te blijven zitten, omdat ze scheef en vastgereden zijn. En als je een keertje 2 uur naar buiten wil, dan ben je gelijk 50 euro kwijt.
Om deze reden ben ik zelf ook aan een eigen paard begonnen. Omdat ik meer wilde dan dat: beter leren rijden en de vrijheid om te doen wat je zelf wilt. Voor bijrijders geldt hetzelfde; die willen vaak ook graag meer leren, maar kunnen zelf geen eigen paard betalen. Maar eerder konden ze wel manegelessen betalen, gek dat ze als bijrijder dan ineens niks meer kunnen betalen :D . Ik kan me voorstellen dat een eigen paard voor iedereen is weggelegd, maar ik ben ook geen Sinterklaas. Bijrijden, prima. Maar dan ook betalen.

margotxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 19:25

Om even in te gaan op het niveau van de bijrijder:
Vaak is het inderdaad zo dat bijrijders een lager niveau hebben dan de eigenaar, ze zijn ook vaak jonger. Maar men moet er natuurlijk ook niet vanuit gaan dat de eigenaar zo fantastisch rijdt. Wie weet is die gewoon recreatief en heeft hij/zij dan ook een bijrijder die recreatief rijdt met het paard. 'Verpest' deze bijrijder dan het niveau?
Als je niet altijd kleine foutjes wil rechtzetten, moet je ook niet kiezen voor een bijrijder :)

Voor de rest vind ik dat ze inderdaad vaak te veel geld vragen (ik ben zelf ook maar een arme scholier :+ ). Maar zoals gezegd, hangt het er wel vanaf wat je mag doen. Bekijk het anders eens zo: als je zoveel (of bijna zoveel) mag komen als je wilt, je mag rijden, grondwerk, eventueel gaan wandelen, vrijheidsdressuur,... doen, en je doet de klusjes erbij, dan heb je eigenlijk bijna je eigen paard. En als je echt een eigen paard had, zou je veel meer moeten betalen en moest je er nog meer tijd voor hebben. Dan is dit eigenlijk toch een win-winsituatie? :)