Helemaal niet blij met verzorgsters, graag jullie advies..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 17:08

capopjekop schreef:
xSlvna schreef:
Meen je je gaat dood van een bloedneus? Wat wil je thuis doen? Net niks meer dat op stal.
Toen ik mijn kuit gescheurd had ben ik nog gaan rijden en vervolgens longeren, voeren etc. Wat had ik willen doen, 'Mama kom me halen' en thuis op de bank zitten? Veranderd niks aan de 'verwonding' en niks aan het paard. Ben vaak genoeg doorgereden met een bloedlip of snee in mijn gezicht (kopstoot door bokkesprongen), ook toen ik 12 was, pech hebben, als ik af stap het ik die snee nog altijd.

Dan ben jij mss net die uitzondering. Ik kan goed snappen dat die meisjes mss in paniek geraakt zijn. Een bloedneus kan flink veel bloed geven en ze waren waarschijnlijk al geschrokken van die kopstoot, dus dat ze dan niet meer helemaal helder nakunnen denken vind ik niet zo gek. Op die leeftijd hoort er gewoon begeleiding bij te zijn. Dit kun je die meiden niet aanrekenen, je mag er best wat van zeggen dat je het liever anders opgelost had zien worden. Maar ik vind gewoon dat er op die leeftijd begeleiding moet zijn. Blijkbaar was de vader van de ts te ver weg om te kunnen ingrijpen en dat vind ik fout.

Ik heb hier ook jonge meiden rondlopen die met mijn pony's aan de slag gaan. Maar ik ben er altijd bij. Als ze al wat langer hier lopen dan ga ik vrolijk vast hooi voeren of de wei uitmesten terwijl zij poetsen en opzadelen. Maar dan ben ik altijd in een straal van max 100 meter afstand. Mocht er iets gebeuren dan ben ik er snel bij.

En dan nog is het misschien handig dat in TS's geval (zeg niet dat de meisjes zo onervaren zijn, maar vanwege de kopstoot enzo) ze ook wat lesjes omgaan met paarden krijgen, anders kun je er zelfs nog langs staan terwijl ze iets gevaarlijks doen. Zelfs met haar vader erlangs had het paard per ongeluk een kopstoot kunnen geven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 17:09

Ilse_123 schreef:
En dan nog is het misschien handig dat in TS's geval (zeg niet dat de meisjes zo onervaren zijn, maar vanwege de kopstoot enzo) ze ook wat lesjes omgaan met paarden krijgen, anders kun je er zelfs nog langs staan terwijl ze iets gevaarlijks doen. Zelfs met haar vader erlangs had het paard per ongeluk een kopstoot kunnen geven.

Ook met 20 jaar ervaring kan je een kopstoot krijgen, hoor. Dat heeft verder niks te maken met wel of niet ervaren zijn. Het paard hoeft maar even een vliegje weg te jagen terwijl jij ertussen staat, bijvoorbeeld.

Rienieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 17:11

met een gesprek duidelijk laten merken dat jij dit niet wilt!
en als je ook maar het gevoel hebt dat ze je niet sirieus nemen is het gewoon klaar!
zoals je het hierboven uitlegt kan je het ook aan hun voorleggen.
ik heb ongeveer die leeftijd en ik zou het niet eens aandurven,
terwijl ik toch echt niet bang aangelegt ben.
volgens mij zijn dit geen verlegen meisjes maar weten ze precies wat ze doen!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 17:13

_San87_ schreef:
Ilse_123 schreef:

Ook met 20 jaar ervaring kan je een kopstoot krijgen, hoor. Dat heeft verder niks te maken met wel of niet ervaren zijn. Het paard hoeft maar even een vliegje weg te jagen terwijl jij ertussen staat, bijvoorbeeld.

Nee tuurlijk, maar een onervaren meisje van 13 kan net iets dommere dingen doen waardoor een paard bv schrikt en net iets minder goed situatie's inschatten. Dan kun je er nog steeds langs staan, maar dat betekend niet dat er niks kan gebeuren. Vandaar een beetje inzicht in die jonge kinderen kweken.

edit; typfout

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 17:17

Tigra_ schreef:
Persoonlijk zou ik ze wegsturen. Maar laat jij eerst maar eens aan jouw ouders weten wat je er van vind en dan kan je verder kijken.

Verder heeft een contract geen zin om de aansprakelijkheid te verschuiven dat is tegen de wet en niet dus niet geldig dat zou ik je vader toch maar eens laten weten.

Een manege stelt toch ook dat ze niet aansprakelijk zijn voor geleden schade? Bv als jij van een paard af valt, is dat een eigen risico. Wel ben je aansprakelijk voor de schade die je paard zelf aanricht (bv het beschadigen van een auto op een buitenrit). Maar mijn inziens kun je hier ook wel afspraken over maken met verzorgers hoor. Dat is wel iets anders dan het compleet verschuiven van de aansprakelijkheid.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 17:19

ik zou al geen volwassene op mijn paard laten omdat ik geen zin heb in mijn leven lang moeten dokken omdat iemand invalide raakt door mijn paard (daartegen heeft een contract geen enkele zin), laat staan kinderen zonder toezicht. Brrrr, ik denk dat je vader wel iets anders zou zeggen als hij zich even liet voorlichten door iemand die iets van de wet weet.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 17:32

Loetie84 schreef:
Tigra_ schreef:
Persoonlijk zou ik ze wegsturen. Maar laat jij eerst maar eens aan jouw ouders weten wat je er van vind en dan kan je verder kijken.

Verder heeft een contract geen zin om de aansprakelijkheid te verschuiven dat is tegen de wet en niet dus niet geldig dat zou ik je vader toch maar eens laten weten.

Een manege stelt toch ook dat ze niet aansprakelijk zijn voor geleden schade? Bv als jij van een paard af valt, is dat een eigen risico. Wel ben je aansprakelijk voor de schade die je paard zelf aanricht (bv het beschadigen van een auto op een buitenrit). Maar mijn inziens kun je hier ook wel afspraken over maken met verzorgers hoor. Dat is wel iets anders dan het compleet verschuiven van de aansprakelijkheid.

Manege is een bedrijf en die heeft daar een verzekering voor en die zullen volgens mij in het geval dat er iemand gewond raakt tijdens een les wel aansprakelijk zijn maar dat weet ik niet. Is in ieder geval niet te vergelijken met een particulier paard dus die vergelijking snap ik niet helemaal.

Je kan afspraken maken maar je kan niet zomaar zeggen dat het 100% eigen risico is zo werkt dat nu eenmaal niet. Blijft jouw paard en dat kun je niet afschuiven. En zolang dat kleine dingen zijn is het niet zo´n probleem maar als er echt iets ernstigs gebeurt kom je daar wel achter.

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:57

Cilli96 schreef:
Ik denk dat mening hier heel erg in kunnen verschillen, voor mij is het dier nummer 1, als ik op dat moment verantwoordelijkheid over het dier heb, dan zal ik eerst het dier veilig stellen en dan mezelf verzorgen(zolang dit kan, als je bijvoorbeeld uitglijd en je rug breekt zou ik gewoon iemand bellen om hulp voor mij en het paard/pony)

Ik kan ook heel goed begrijpen als anderen hier anders overdenken.

Ik denk hier net zo over als jij denk ik.
Zolang ik niet het gevoel heb dat ik echt moet blijven liggen of niets meer kan, zal mijn (verzorg)paard of dier wat ik bij me heb voor gaan. Dit heb ik ook een paar keer mee gemaakt, dus ik spreek uit ervaring.

TS laat je ons weten hoe het praten met je ouders is gegaan?

melrovers

Re: Helemaal niet blij met verzorgsters, graag jullie advies..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:17

Ik snap je wel hoor ts. Wel goed dat je weer gaat lessen zodat je vaker kan rijden. Mijn dochter zit op de universiteit, heeft een baantje en rijdt toch 4 keer per weel haar paard. Dat is een kwestie van prioriteiten stellen. Ik kan me overigens ook zeer goed voorstellen dat je prioriteit ergens anders ligt, daar heb je natuurlijk gewoon recht op.
Kinderen van 13/14 jaar van een ander zouden hier overigens niet bij mijn paarden mogen komen, veel te gevaarlijk. Moet er niet aan denken dat er wat zou gebeuren en een ongelukje is zo gebeurd. Ik heb zelf 1 bijrijder voor 1 van de paarden en die is 40.
En je bent oud genoeg om met je ouders hierover in gesprek te gaan, als je gewoon rustig zegt wat je mening is zie ik niet in waarom dat niet zou kunnen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:29

Voor hetzelfde geld dachten die kinderen dat haar neus was gebroken. Wij waren er niet bij ;). Ik vind persoonlijk hetgeen TS verteld allemaal niet schrikbarend. Het zijn gewoon onervaren meisjes die de beste en trouwste bijrijders kunnen worden die je je maar kunt wensen MITS je ze begeleid ;). Als je daar geen tijd voor en zin in hebt, zou je beter op zoek kunnen gaan naar iemand waar je een beter gevoel bij hebt (die Bokker bijvoorbeeld). Overigens ben ik van mening dat je ook die de eerste tijd zou moeten begeleiden ;).

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:31

Lijkt me inderdaad verstandig om een andere verzorger/bijrijder te zoeken, en die meisjes de deur te wijzen. Ze zijn veel te jong, en ook nog 2 meisjes samen.. dus dat is baas boven baas willen spelen, stoer doen, wie kan het beter etc. Onbezonnen acties, en dingen die je als 16jarige bv niet zou bedenken(oke, ik vind het echt asociaal als je fotos van je net nieuwe verzorgpaarden op facebook gaat zetten en ook nog dat je ze dan opjaagd etc. dat haal je neit eens in je hoofd.) maar dat bedoel ik met stoer doen. Dat is echt nog dat manege-gedoe.
Ik zou zorgen voor een betere bijrijder en die meisjes de deur wijzen.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:33

Bunga schreef:
Ik ben dus heel bang dat de dingen gaan doen met de paarden als wij er niet zijn die niet mogen.. Dingen die ik dus niet direct op zal merken.
En mijn vader vind het leuk dat er nu weer wat meer met de paarden gedaan wordt.. Ik ben bang dat hij boos op me zal worden als ik vertel dat ik het niet fijn vind.
Verder zijn de paarden van mijn ouders en heb ik er dus eigenlijk weinig over te vertellen..

Misschien kan je het verhaal voorleggen aan je ouders en als je dan voorsteld dat je een andere verzorgster zoekt, een ouder en ervaren iemand?

eboyjunior

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:35

er mee stoppen .
of duidelijke afspraken maken
ik zou nooit meer voor jonge meiden gaan vind dat echt waardeloos .
vaak zo brutaal als wat en luisteren ho maar .
in iedergeval bij vele .

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:53

Sommige meiden van 13 hebben verantwoording en gaan netjes en goed met de paarden en spullen om.Maar er zijn ook genoeg 13 jarige die dat niet hebben,en dan is 13 jaar veel te jong.
Ik heb ze ook gehad,maar heb ze weg gestuurd.Iemand die zich niet verantwoordelijk kan gedragen en alleen maar speels is bij de paarden,hoef ik niet als verzorgster te hebben.
Maar er zijn ook genoeg 15 of 16 jarige meisjes hoor die zo zijn.Ik heb vorige week nog een verzorgster weg gestuurd,die liet de paarden aan hun lot over omdat ze huiswerk had en het al snel donker werd.Dit zei ze me ook pas toen ik er om vroeg of ze was geweest.Ik heb toen meteen gezegd,je mag niet meer bij de paaren komen,punt!
Ik zeg:weg sturen.Hier hebben jullie echt niets aan.

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:59

Ik vind persoonelijk TS dat jij hun gewoon de kans moet geven.. zoals jij vroeger ook vast je kans hebben.
En natuurlijk gaat niet alles 1,2,3 goed.. maar daarom zijn we ook mensen.
En jij bent ook gewend om zelf je paarden te doen en verzorgen.. en vind het dan vervelend als ze jou paarden doen maar kom op, je hebt er weinig tijd voor.
En gewoon echt duidelijk regels stellen misschien voorstellen dat ze hun eigen spuilen meenemen.
En gaat het écht niet ook gewoon zeggen.. !
Succes

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 12:33

BobbieLover schreef:
Ik vind persoonelijk TS dat jij hun gewoon de kans moet geven.. zoals jij vroeger ook vast je kans hebben.
En jij bent ook gewend om zelf je paarden te doen en verzorgen.. en vind het dan vervelend als ze jou paarden doen maar kom op, je hebt er weinig tijd voor.
En gewoon echt duidelijk regels stellen misschien voorstellen dat ze hun eigen spuilen meenemen.
Succes

Het grote probleem is dat ik er niet heel veel tijd voor heb, en deze meiden niet alleen kan laten, dus eigenlijk alleen nog maar meer tijd er in moet steken, die ik zelf beter zou kunnen benutten dan het vlechten van de haren en borstelen om de leuk, niet omdat ze vies zijn. Ik heb gisteren met mijn vader gepraat en hij heeft contact opgenomen met de meisjes, gisteren zijn ze er geweest zonder het te melden dus daar waren we niet blij mee.. We hebben nu afgesproken dat ze zaterdag pas weer mogen komen als mijn vader er ook weer bij is. Verder heb ik mezelf opgegeven voor lessen op donderdagavond, gaat er een kennis mee rijden in het weekend en zal ik zelf door de week ook nog een keer extra rijden. Dan hebben ze drie a vier dagen beweging en verder staan ze 24 uur per dag het hele jaar door buiten. Iedere dag gaat mijn vader er twee keer heen, ik ga de avond vaak mee en heb een dag minder werken gevraagd zodat ik er wat meer tijd in kan steken. De meisjes kunnen borstelen als mijn vader of ik er ben, verder niet. Hij nam het goed op en ik heb fijn met hem kunnen praten en naar mijn idee hebben we een goede oplossing kunnen vinden. :) verder zit er op de hoek bij ons een manege die niet heel strikt is, je haalt er zelf je pony uit de weide, zelf opzadelen borstelen etc. voor het rijden en zelf terug zetten. Ik ga ze op deze manege wijzen, hier heb ik zelf ook leren rijden en heb ik een geweldige tijd gehad. Ik vind niet dat ik er tijd voor vrij zou moeten maken om de meisjes een plezier te doen. Ik heb het druk zat en ga de tijd meer steken in het rijden zelf.

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:43

Bunga schreef:
BobbieLover schreef:
Succes

Het grote probleem is dat ik er niet heel veel tijd voor heb, en deze meiden niet alleen kan laten, dus eigenlijk alleen nog maar meer tijd er in moet steken, die ik zelf beter zou kunnen benutten dan het vlechten van de haren en borstelen om de leuk, niet omdat ze vies zijn. Ik heb gisteren met mijn vader gepraat en hij heeft contact opgenomen met de meisjes, gisteren zijn ze er geweest zonder het te melden dus daar waren we niet blij mee.. We hebben nu afgesproken dat ze zaterdag pas weer mogen komen als mijn vader er ook weer bij is. Verder heb ik mezelf opgegeven voor lessen op donderdagavond, gaat er een kennis mee rijden in het weekend en zal ik zelf door de week ook nog een keer extra rijden. Dan hebben ze drie a vier dagen beweging en verder staan ze 24 uur per dag het hele jaar door buiten. Iedere dag gaat mijn vader er twee keer heen, ik ga de avond vaak mee en heb een dag minder werken gevraagd zodat ik er wat meer tijd in kan steken. De meisjes kunnen borstelen als mijn vader of ik er ben, verder niet. Hij nam het goed op en ik heb fijn met hem kunnen praten en naar mijn idee hebben we een goede oplossing kunnen vinden. :) verder zit er op de hoek bij ons een manege die niet heel strikt is, je haalt er zelf je pony uit de weide, zelf opzadelen borstelen etc. voor het rijden en zelf terug zetten. Ik ga ze op deze manege wijzen, hier heb ik zelf ook leren rijden en heb ik een geweldige tijd gehad. Ik vind niet dat ik er tijd voor vrij zou moeten maken om de meisjes een plezier te doen. Ik heb het druk zat en ga de tijd meer steken in het rijden zelf.

Prima TS dat je een goede oplossing hebt gevonden voor beide partijen! :)
succes

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:45

Klinkt inderdaad als een goed gesprek met een mooi resultaat. Veel plezier met je knolletjes!

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 12:47

Thanks! Ik heb er weer helemaal zin in :D

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:51

Tigra_ schreef:
Manege is een bedrijf en die heeft daar een verzekering voor en die zullen volgens mij in het geval dat er iemand gewond raakt tijdens een les wel aansprakelijk zijn maar dat weet ik niet. Is in ieder geval niet te vergelijken met een particulier paard dus die vergelijking snap ik niet helemaal.

Je kan afspraken maken maar je kan niet zomaar zeggen dat het 100% eigen risico is zo werkt dat nu eenmaal niet. Blijft jouw paard en dat kun je niet afschuiven. En zolang dat kleine dingen zijn is het niet zo´n probleem maar als er echt iets ernstigs gebeurt kom je daar wel achter.

De vergelijking zit hem in dat je volgens mij niet aansprakelijk kunt worden gesteld voor het feit dat iemand van je paard afvalt. Iedereen die op mijn paard stapt doet dat op eigen risico. Dat maakt niet uit of je een manege bent of particulier. Je bent wel verantwoordelijk voor een groot deel van de schade die jouw paard maakt aan eigendommen van een ander. Dus als je bijrijder naar buiten gaat en een auto ramt omdat het paard op hol is geslagen, zal de eigenaar in eerste instantie aansprakelijk zijn voor de veroorzaakte schade. Die aansprakelijkheid is niet te verschuiven nee... Daar kun je echter financieel wel afspraken over maken natuurlijk.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:05

Klinkt als een goede oplossing TS

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:11

Ik snap je reactie helemaal. Ik houd er ook niet van als iemand aan mijn paard zit, laat staan op zo'n manier.
Nu ben ik ook geen fan van kinderen, misschien dat dat meetelt :)).

Ik zag gisteren ook weer zoiets.. 2 jonge meiden en hun moeder..
De dames gingen op shetjes waar zij te groot voor waren rijden en galopperen. Er hing draad aan de bak waar 1 meisje aan bleef hangen en de moeder zat in de auto en reageerde nergens op? Die moeder had nog een shetlander en die had ze vastgebonden aan een paal terwijl zij in de auto zat.. Daar begrijp ik echt helemaal niets van. Maar goed dan ben ik ook weer niet een held om er op af te stappen maar als moeder.. moet je toch ingrijpen?

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 15:35

Goede oplossing Ts! *\o/*
En vooral omdat jij je er fijn bij voelt en je vader je snapt!! :j

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 21:52

Je bent wél aansprakelijk voor schade en ook voor letsel aangebracht door je paard. De rechter zal misschien wel meenemen dat een paard een vluchtdier is en dus risico's met zich meebrengt. Dus dan ben je niet voor 100%aansprakelijk, maar gedeeltelijk, afhankelijk van de situatie.Dat geldt ook voor maneges, bordje of geen bordje. Bedrijven zijn hier vaak voor verzekerd.
Zo is het als ik goed geïnformeerd ben.

eboyjunior

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 09:38

klopt helemaal Ruthenroos .
ik heb daarom ook zo opzittende verz afgesloten bij hippo horse