Betalen jullie de staleigenaar ook een bedrag?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ChaosJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:16

Arrabel schreef:
Even voor mijn informatie ben ik benieuwd.
Stel je verzorgd een paard of een pony en daar betaal je een x bedrag voor, is het dan normaal bij jullie op stal dat je de staleigenaar dan ook geld geeft.
Bijvoorbeeld je rijd 2 dagen in de week op je bijrijd paard en dan moet je de staleigenaar 25 euro per maand geven, als je 3 dagen in de week rijd moet je 50 euro betalen aan de pensionhouder.
Dus ik heb het niet over een bedrag wat je eventueel betaald aan de eigenaar om mee te delen in de stalkosten maar puur nog een bedrag daar bovenop aan de staleigenaar.
Is dit normaal?

Dit is dus NIET normaal vanuit de pensionhouder, en ik heb het nog niet eerder gehoord.
Hoop dat het nu duidelijk is hoe ik erover denk. :P

ChaosJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:18

Arrabel schreef:
Maar dat is bij mij helemaal niet het geval, mijn bijrijder zou dan maandag, woensdag en vrijdag gaan rijden, en nogmaals het is een verantwoordelijke volwassen vrouw en geen jengelend kind die de boel even komt verstoren of uren blijft plakken.
Ik zou mijn paard dan dinsdag, donderdag en in het weekend rijden (of mijn bijrijder eventueel nog 1 dag in het weekend)
Dit heb ik kunnen regelen omdat mijn bijrijder een super tof mens is mij niet wilde laten vallen in deze situatie (mijn relatie is over en alleen zou ik de kosten niet kunnen dragen)
Dus ik was ontzettend blij dat we deze overeenkomst hadden, maar dat gaat nu dus over omdat de staleigenaar ook nog is 50 euro van mijn bijrijder wilt hebben.
En dan heb ik het dus niet over 3 bijrijders die met 5 vriendjes en vriendinnetjes tegelijk komen, of mensen die niet met paarden om kunnen gaan.
Gewoon 1 bijrijder die rijd als ik er niet ben, dus in principe veranderd er niks alleen dat er een ander "poppetje" op mijn paard rijd en hem mest.

Ja, maar dat slaat echt nergens op hoor!

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:18

Klopt, we gingen met zijn allen even over op een zijstraat.

Maar zolang hierover niets in jouw stallingsovereenkomst staat, kan iemand dit niet zomaar van je verwachten. Als ik jou was zou ik proberen in gesprek te gaan met hem en uitleggen dat hij dit niet van je kan verwachten, zowel financieel als op grond van jullie overeenkomst. Hopelijk komen jullie er netjes uit!!

Ik heb hier ook echt nooit eerder van gehoord!

Anoeska

Re: Betalen jullie de staleigenaar ook een bedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:20

Ik heb wel eens gehoord van een manege die goedkopere leskaarten voor pensionklanten dan voor manegeklanten had. Als je bijrijder werd, betaalde je dan ook 25 (of was het 50) euro aan de manege-eigenaar. En dan kon je ook gebruik maken van een goedkopere leskaart.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:22

Chaos schreef:
Nee. Sowieso niet standaard al zijn er wel situaties voorbij gekomen waar we over hebben zitten dimdammen. Bijvoorbeeld:

Situatie 1: Pensionklant besluit 3 betaalde bijrijders te nemen en heeft dan zelf geen stallingskosten meer maar nog wel dagen dat ze komt. Zijn wij het als pensionhouder absoluut niet mee eens, maar zover kwam het uiteindelijk gelukkig niet.

Situatie 2: Wij hebben als bedrijf zijnde twee instructeurs. Bij ons lessen als pensionklant is iets voordeliger als wanneer je geen pensionklant bent. Je kunt kiezen voor eigen instructie en betaald dan 5€ per uur voor gebruik bak. Dit omdat wij er geen klant aan hebben en een ander geld verdient op ons bedrijf.

Situatie 3: Wij bieden leasepony's en paarden aan inclusief lessen voor 2, 3 of 4 dagen per week. Dit is voor ons een belangrijk inkomen. Nu heb ik twee pensionklanten die twee van mijn beste leasers (die beiden heel knap kunnen rijden) graag zouden hebben als verzorger/bijrijder voor 2 dagen in de week. Gelukkig hebben ze dit eerst naar ons toe gecommuniceerd maar wij zitten nu wel hard na te denken over welke constructie te gaan gebruiken. Wij kunnen de leasers niet missen en gunnen de meiden en de pensionklant het plezier van het rijden van diverse paarden...

Tja, ik vind dit eigenlijk heel logisch klinken hoor :j

Als staleigenaar zit je denk ik zeker niet te wachten op allerlei 'vreemd volk' over je erf. Laat staan je andere pensionklanten. Je kent ze immers niet.
Daarnaast kan ik me voorstellen dat het gebruik van je faciliteiten dan meer dan gemiddeld is. Daarom vind ik een bijdrage van de verzorgers eigenlijk niet meer dan normaal.
Hoe zit dat trouwens met verzekeringen? Stel zo'n 'vreemde' verzorger krijgt een ongeluk in jouw bak? Wat dan?
Of waar leg je de grens? Bij 1, 2, 3 verzorgers? Dan maar direct bij 1, toch?

Situatie 2: vind ik ook niet meer dan normaal. Al zou ik dan denk ik eerder een extra bijdrage aan die externe trainer vragen. Of hij deze dan doorberekend aan jouw klant is dan zijn zaak.

Situatie 3: vind ik ook begrijpelijk en vergelijkbaar met situatie 2. Helemaal omdat dit een bron van inkomsten voor je is. Als andere pensionklanten deze bron van inkomsten van je overnemen, staat daar vind ik wel een vergoeding tegenover, net als bij de externe trainer. Maar ik zou dan dus die vergoeding vragen (denk ik) aan die paardeneigenaar.

Zelf ben ik geen pensioneigenaar, maar ik vind hier dus echt niks raars aan.
Laatst bijgewerkt door Rumpleteaser op 19-11-12 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

ChaosJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:23

Nou fijn dat iemand het begrijpt. Ik voelde me al behoorlijk aangevallen omdat mensen allemaal heftig reageren op iets dat helemaal niet heftig is.

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:34

Chaos: het is allerminst bedoeld als aanval. Maar ik heb geprobeerd vanuit mijn juridische kennis uit te leggen hoe dingen zitten.

Zoals ik al schreef: bepaalde voorwaarden zijn mogelijk, maar dit moet in een overeenkomst opgenomen zijn. Doe je dit, dan is er niets aan de hand.

Rumpleteaser: het antwoord op jouw vraag heb ik iets hierboven beschreven: als ik val van mijn bijrijdpaard is in het ergste geval de eigenaresse aansprakelijk. Als mij iets overkomt door nalatigheid van bijvoorbeeld het onderhoud van de staleigenaar dan is hij aansprakelijk. Loop ik zelf in de bak rond te banjeren en rijdt er iemand tegen me aan dan ben ik afhankelijk van de situatie zelf aansprakelijk of de eigenaar/ruiter van het paard dat me aanrijdt.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:36

Bokker met hoeveel argumenten jullie ook komen
of reacties van onzin dit dat

Deze stalhouder blijft dit gewoon doen vooral als er al een aantal mensen ingestonken zijn en niet zo iets hadden van ja doei dan ga ik weg...
TS heeft nu een keuze kijken voor goedkopere of andere stalling
of paard verkopen ...

ChaosJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:36

Het gaat niet alleen om aansprakelijkheden. Die zijn bij een goede pensionhouder en overeenkomst allemaal geregeld. Het gaat om bijv. luidruchtig zijn, dingen die ineens kapot zijn en wij moeten maar gokken wie het stuk maakt, zo'n moeite is het niet te zeggen: mijn paard ging op de bezem staan, is er nog een nieuwe steel? Of mijn paard heeft de ketting van de poetsplaats kapot getrokken, laten we hem helemaal onderin de container proppen dan heeft vast niemand het door (wij op onze kloten van de Sita, ijzer mag niet in de container).. Dat soort dingen.. Mensen die mee komen en een schuur aan het opmeten zijn ?????? Als je kiest voor kleinschalig, hou het dan kleinschalig. :P
Laatst bijgewerkt door Chaos op 19-11-12 16:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:40

@ ElizeVdS: dat klopt, maar dat is natuurlijk maar een klein deel van de argumentatie.

Voornaamste punt van mijn begrip hiervoor is het aanbieden/ overnemen van diensten.
En ja, dan heb ik er wel begrip voor dat een pensioneigenaar daarvoor een vergoeding krijgt.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:48

Alle regels en afspraken moeten in je stallings overeenkomst staan.
Gewoon even je overeenkomst nalezen.
Jullie zullen je daar beide aan moeten houden.

Nu mijn mening:
Ik vind het belachelijk dat een stahouder geld vraagt van een verzorgster van een paard dat niet van hem/ haar is. De eigenaar van het paard betaalt alle kosten al.

Wanneer er een regel is over huren van de bak of lessen (tegen betaling) dan is het uiteraard logisch dat daarvoor apart betaald word, maar dan geld dat niet alleen voor de verzorgster, maar ook voor de eigenaar van het paard.

Als een stalhouder liever niet allerlei verzorgsters op het erf heeft, zal hij/zij dat in de stallingovereenkomst moeten opnemen. Betalen lijkt mij dan onterecht, want tegen betaling is het dan ineens niet meer erg???

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 13:40

Ik vind het geldklopperij, maar kan me wel voorstellen dat een stalhouder iemand die op zijn erf komt en aan de gang gaat, ook wel zelf als klant wil hebben. Ik kan de gedachtegang begrijpen maar vind het HEEL erg flauw, gezien het inderdaad kein flaus aus maakt of poppetje A of poppetje B nou met dat paard rond loopt te struinen, zolang er maar 1 per dag komt.

Ik kan me overigens wel voorstellen dat stalhouders er niet op zitten te wachten dat degene aan wie ze een stal verhuren, allerlei volk mee sleept dat vervolgens over het terrein loopt te banjeren. Of dat nu bijrijders, verzorgers, vrienden of toevallige passanten zijn....je wilt wel graag weten wie er op je erf loopt en wilt als het naast je huis is er misschien ook nog geen soort openbare ontmoetingsplaats van maken :=

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 13:48

Bedankt voor alle reacties, nogmaals ik wil niemand zwart maken, ik wilde alleen weten of het op andere stallen ook gebruikelijk is dat de bijrijder een bedrag aan de pensionhouder betaald.
De meelezers die mij kennen zijn inmiddels gearriveerd en het word niet geapprecieerd dat ik op een forum deze vraag heb gesteld, daarom wil ik het hier bij laten.
Nogmaals bedankt voor de reacties.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 13:56

Jij hebt je vraag heel netjes gesteld, met alle respect voor je pensionhouder, jammer dat je van die kinderachtige en bemoeizieke meelezers hebt....

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 14:46

jammer dat er nu negatief gereageerd wordt naar jou toe, je hebt gewoon een vraag gesteld hoe het op andere plekken eraan toe gaat. jammer hoor dat anderen er dan meteen moeilijk over gaan doen

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 14:55

Vind dit nogal wat. Zou je niet beter kunnen uitkijken naar een andere stalling? Ik zou persoonlijk hier niet willen staan. Als je ook nog aangesproken wordt op een doodnormale vraag die je hier post? En ook nog extra geld uit de zak kloppen van een eventuele bijrijder. Het wordt steeds gekker.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:03

Hopelijk kom je toch tot een oplossing. Als jij verder een fijne klant bent en je paard ook, en die rare 50 euro regel er voor zorgt dat je je paard daar niet op stal kunt houden, dan moet de stalhouder zich misschien ook maar eens afvragen wie die stal na jou op gaat vullen....wie weet komt er dan wel een (èchte) zeurkous voor terug <<)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:36

Mijn hemel.. Wat een gezeur om een nette vraag. Het is toch normaal dat je zoiets navraagt? Denk dat niemand graag onnodig geld uitgeeft en als iets niet duidelijk is doe je daar navraag na over hoe of wat op andere "bedrijven"

Succes verder TS. En als tip wil ik je nog meegeven! Verbreed altijd je horizon als je daar de mogelijkheid toe hebt!

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 00:58

Arrabel schreef:
Bedankt voor alle reacties, nogmaals ik wil niemand zwart maken, ik wilde alleen weten of het op andere stallen ook gebruikelijk is dat de bijrijder een bedrag aan de pensionhouder betaald.
De meelezers die mij kennen zijn inmiddels gearriveerd en het word niet geapprecieerd dat ik op een forum deze vraag heb gesteld, daarom wil ik het hier bij laten.
Nogmaals bedankt voor de reacties.

Op zoek naar een andere stalling zou ik zeggen. Succes ermee.

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 01:12

hoe zit het dan als je een "familiepaard" hebt.. En je bijrijder dus je zus/broer/neef of vriend is ?? moet die dan ook bijbetalen??
of als eens een vriendin meekomt en eens op je paard wil zitten?
belachelijk ...

Als mijn bijrijdster aan iemand zou betalen, zou het aan mij zijn lijkt me dan..
de dagen dat zij dan komt en gebruik maakt van de faciliteiten is het omdat ik het anders zou doen toch? waarom dan bijbetalen?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:36

ik moest ook direct denken aan de situatie dat een paard gedeeld word door twee personen(zussen, of vriendinnen die samen een paard hebben gekocht) moeten die dan ook 50 euro extra p/m betalen ??
ik vind het een bizarre regeling en als dit niet in een overeenkomst staat vastgelegd die mij ter inzage en ondertekening is aangeboden zou hij dus gewoon pech hebben.
en mocht dit wel in die overeenkomst staan, was ik daar dus niet gaan huren :n

jammer dat je vervelende meelezers hebt TS,

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:45

Ik heb op 1 plek meegemaakt dat bijrijders 5 euro per keer moesten betalen (voor het gebruik van de bak), of 25 euro per maand voor onbeperkt gebruik. Directe familie viel daar niet onder overigens. Dit gold zelfs als je even iemand een paar rondjes je paard liet uitstappen na het rijden (kassa, 5 euro betalen ajb). Ze zeiden dat het vanwege misgelopen inkomsten was, omdat al die bijrijders anders gewoon lesklanten op manegepaarden hadden kunnen zijn. Het vreemde was, dat die bijdrage van 25 euro per maand (voor gebruik van de bak dus), ook geeist werd als je als bijrijder bv in de zomermaanden alleen maar ging uit rijden (omdat je dan ook de poetsplaats gebruikt). Ik heb het nooit redelijk gevonden overigens, en had er gelukkig niet mee te maken omdat ik geen bijrijder had.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 10:58

Ik vind het echt een belachelijke regeling TS.

Kan ook echt geen waarom bedenken.

Een week heeft 7 dagen. Jij betaalt stalhuur en kunt als jij dat zou willen 7 dagen per week rijden neem ik aan.

Wat maakt het uit wie er in het zadel zit? Als jij 2 dagen komt en iemand anders 5 dagen, so what? Jij betaalt toch voor 7 dagen?

EDIT: overigens heb ik wel vaker van stallen gehoord die geen bijrijders op het terrein willen omdat ze dan geen zicht hebben op wie er allemaal rond loopt. Om die reden zijn mijn beste vriendin en ik samen naar de nieuwe pensionstalling voor de merrie van mn vriendin gaan kijken. En hebben gelijk gezegd: dit is Amaris, de merrie is haar petepaard, en als ik (=vriendin) hier op stalling kom, krijg je Amaris er 'gratis' bij.
Laatst bijgewerkt door Amaris op 21-11-12 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 11:00

Wat een onzin, heb dit echt nog nooit gehoord.

duikpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 14:25

Bij een manege kan ik mij er nog iets van voorstellen want dan kan de manege eigenaar inkomsten missen. Een pensionstalhouder mag zijn eigen regels maken, dus het mag wel maar het is zeker niet gebruikelijk. Handiger vind ik het dat er bv. In je stalcontract staat dat je 1 vaste verzorger/bijrijder mag hebben.