Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 17:05

Titta schreef:
Als iemand nog een bijrijdster zoekt Capelle a/d IJssel en omstreken...
Ik houd me aanbevolen :)

Dit soort reacties zijn dus niet de bedoeling. Voor de 1000e keer :+

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 19:56

Marocje schreef:
@ ZoZenn. Lastig zeg. Met een aantal dingen had ik ook wel zoiets van: " maar wist ze dit?' Maar je had het zelfs een aantal keer gezegd. Zelf ben ik nl ook wel slordig met dingen, of vind ik niet zo erg. Ik laat mijn kast nl ook open, wagenwijd zelfs. Ben beetje goed van vertrouwen.. Ik rij ook met een vies dekje, wissel wel af als ie nat is, maar kom dan ineens tot de ontdekking dat ik dit al drie keer heb gedaan en geen schone meer heb. Of dat ik het zadel eraf haal en zie dat mijn witte pony, toch wel wat bruin zweet heeft... Hmmm. Maarja, als mij dat als bijrijder eens is gezegd, zou ik hier toch wel extra op letten ja.

Maar vooral het stuk dat je echt merkt dat je pony verandert zou ik niet fijn vinden. Dat hij wat uitprobeert is logisch, dat zij niet hetzelfde rijdt als jij ook. Maar dan je dan nu meer bezig bent met corrigeren, en hij juist in conditie achteruit gaat, dan heb jij er dus helemaal niks aan. Terwijl dat natuurlijk wel de bedoeling is, dat jij er ook/vooral wat aan hebt.

Over dat betalen van de les. Ik vind het logisch dat dit voor eigen rekening is, maar zelf heb ik ook weleens de les betaald van een meisje, wat mijn pony een keer heeft gereden. Zij kon fijn rijden, en ik wilde graag dat er eens iemand op mijn pony stapte die ook kon rijden. Dus niet alleen de gangen beheerst,maar juist met een zachte hand goed rond kan sturen. Zij heeft hem twee keer gereden: 1e keer ging al heel fijn, en de 2e keer heeft zij les gehad van onze instructrice, die de pony dus ook kent. Die les heb ik voor haar betaald. Maar vermoed dat de meesten het hier ook wel mee eens zijn: op dit moment verleende ze mij juist een dienst.

Nu heb ik er 2 keer een ander meisje op laten rijden, maar zij is nog echt een 'manege ruiter'. Beheerst dan wel alle gangen en zit in evenwicht, maar dat is het ook. Stuurt met de binnenteugel, laat buitenteugel hangen, zet hand op been, drukt hakken te ver uit of trekt ze juist op, geeft been met hakken... Nu is dit allemaal wel op te lossen, maar ik weet niet of ik mijn pony daarvoor wil gebruiken eigelijk... Ik heb haar zelf gevraagd, omdat ik heel weinig rijd en hij dus nu in conditie achteruit is gegaan, en ik weer een paar kilootjes zwaarder ben.. Maarja, ik had mijn pony net lekker aan het lopen (half jaar geleden) en nu zie ik allerlei dingen waar ik niet blij van word. Hij duikt gigantsch achter de teugel bijvoorbeeld, dus ik heb gezegd dat ik liever heb dat ze de teugel helemaal los laat, dan dat hij er zo achter duikt..

Dus hier beetje hetzelfde verhaal als ZoZenn, behalve dat ik zelf wat vaker (zou kunnen) op stappen.

Inmiddels heeft er 2 keer een ander meisje opgezeten, die een vz pony zocht (vriendin van zijn oude verzorger/nieuwe verzorger weidemaatje) en dat klikte heel leuk! Zij is wel erg onzeker, en dat zie je dus ook terug in het rijden. Maar het is een hele lieve en eerlijke meid, die ook graag lessen wil volgen. Ben ook gewoon trots op mijn pony, dat ie van paniek beestje, naar een betrouwbare pony is gegaan in zo'n korte tijd!

Pacific

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:09

Vandaag een reactie: meisje van 10. Er staat zelfs in de titel van mijn advertentie dat ik 12+ zoek. Maar omdat het verder een netjes mailtje was, heb ik het maar een kans gegeven. Ik heb wat vragen teruggestuurd en ik wacht nu op de antwoorden waaruit ik hopelijk op kan maken of dit iets zou kunnen worden ja/nee.

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 22:00

Pacific schreef:
Vandaag een reactie: meisje van 10. Er staat zelfs in de titel van mijn advertentie dat ik 12+ zoek. Maar omdat het verder een netjes mailtje was, heb ik het maar een kans gegeven. Ik heb wat vragen teruggestuurd en ik wacht nu op de antwoorden waaruit ik hopelijk op kan maken of dit iets zou kunnen worden ja/nee.

En daarom sturen minderjarige (zeg maar) altijd een mailtje ook al is er een leeftijdsgrens want tja je kunt het altijd proberen

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 22:04

lienieminie schreef:
Pacific schreef:

En daarom sturen minderjarige (zeg maar) altijd een mailtje ook al is er een leeftijdsgrens want tja je kunt het altijd proberen

Ach, leeftijd is ook maar een getal. Dit meisje kwam volwassener over dan een meisje van 15 die had gereageerd, dus vandaar :) Geef ze eens ongelijk. Ik deed het vroeger ook wel, en toevallig verzorg ik nog steeds af en toe één van die paarden :D

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 08:11

Hoi, ik ga waarschijnlijk binnenkort een kleine pony kopen, klopt deze aadvertentie?
Er moet alleen nog een foto bij :)

Hallo!

Ik ga binnenkort een lieve kleine pony kopen,
En omdat ik een jong lief meisje of jongetje de kans geef om vaker te rijden, bied ik haar nu aan!

Ik zal het koppel intensief begeleiden, 6/7 dagen per week.

We gaan veel leuke dingen doen: dressuur rijden (figuurtjes rijden),springen, crossen ;) , spelletjes, vrijheidsdressuur (kunstjes), zwemmen en ga zo door, alles is mogelijk!

Ik heb geen vereiste leeftijd.
Ook maakt het niet uit of je goed kan paardrijden!
Wel heb ik een lengte grens omdat ze zo klein is, en deze is tot 1,50.

Ik vraag wel een bijdrage van 75 euro.

Geïnteresseerd? Mail gerust!

Mvg Megan

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 08:15

Wow, 75 euro bijdrage voor een kleine pony????
Gratis is het al lastig om een klein ruitertje te vinden.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 08:34

Ik denk ook dat je blij mag zijn als zo'n jonge kinderen een keer, misschien twee keer per week komen. Plus verkijk je niet op de verantwoordelijkheid die je op deze manier draagt. Dit is gewoon verkapt lesgeven.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 08:39

Persoonlijk denk ik dat je prijs ook te hoog is. De meeste kunnen inderdaad niet elke dag. Dus om voor 2 misschien 3 x in de week zoveel te betalen. Wie niet waagt wie niet wint uiteraard. Verder vindt ik de advertentie zelf wat te kinderlijk geschreven. Nu doel je natuurlijk ook wel wat op kinderen maar het zal ook de ouders moeten aanspreken.
Daarnaast zou ik ook nog geen advertentie zetten als je nog geen pony hebt. Eerst wachten tot de pony er is en dat je weet wat voor karakter het dier heeft en dan kun je gaan zoeken.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 17:52

Ik zoek nu dus een bijrijdpaard in omgeving Almere (erg lastig :() en het liefst één waar ik wat van kan leren dus rond M/Z niveau afgericht. Maar ik wil echt maar voor 1 hooguit 2 dagen in de week en dat is bijna niet te vinden! De meesten willen een bijrijdster voor 3 dagen en dan betaal je gelijk over de 100 euro. Ik ben maar een student die op zichzelf woont dus 100 euro is voor mij de max. Hoe doen jullie dit? Wat vinden jullie een normale prijs voor een m/z afgericht paard voor 1 hooguit 2 dagen in de week? Is het onmogelijk om een paard te vinden voor 1 dag in de week denken jullie?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 19:40

Tja, als je hoge eisen hebt, dan kost dat meestal wel wat.
Wat is het voordeel voor de eigenaar dat jij komt?

Aangezien jij van het paard wil leren, zal je het paard eerder wat verslechteren - waardoor de eigenaar weer het 1 en ander moet corrigeren. Daarbij idd maar 1 a 2 dagen....
Dan geef je ook nog aan dat je niet veel kan betalen.

Ik vind het niet gek dat je nog niks gevonden hebt.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 20:48

Nou 100 euro voor twee dagen is niet zo gek toch? En ik betwijfel of het paard echt zal verslechteren, ik rijd netjes op L niveau en weet vooral heel erg veel, het vergt alleen wat oefening voor me omdat ik er een tijd uit ben. Daarnaast ben ik geen meiske van 13, ik ben 22 jaar oud, hbo student dus niet dom en ik heb voor mijn hbo studie een jaar de bbl opleiding hippisch ondernemer gedaan. Daarbij heb ik op twee stallen gewerkt waarvan op eentje fulltime. Ik durf wel te zeggen dat je je paard gerust alleen met me kan laten ;-)

Voordeel voor de eigenaar is dat ik 100 euro betaal en twee dagen overneem en dat ik het paard beweging geef. Zo vreemd zijn mijn eisen toch niet? Als ik zelf hoog reed dan zou ik echt geen 100 euro per maand betalen om iemands paard te rijden. En daar tegenover ben ik niet bereid 100 euro te betalen om rond te hobbelen, dat kan ik in manegelessen ook wel.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 21:19

NWDynamite, ik zou zo iets dicht in de buurt zoeken (een vriend/vriendin/kennis). De meeste mensen met een M/Z paard hebben toch andere ambities (bijvoorbeeld zelf goed presteren met hun paard of hun paard onder een ander goed te laten presteren) dan iemand met een recreatief paard waar ze wat aandacht en beweging voor zoeken.
Misschien zal het paard met jou niet verslechteren (ik denk ook niet dat "verslechteren" zo snel gebeurd), maar als jij 2 keer per week op het paard rijdt dan kan de vaste ruiter/eigenaar "nog maar" 4 keer trainen in de week, wat natuurlijk niet optimaal is als de ruiter/eigenaar grootse plannen heeft.
uiteraard is dit niet bij ieder M/Z paard, maar ik denk wel bij een groot aantal en dat zal jou zoektocht best moeilijk maken.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 21:22

welshfan97 schreef:
NWDynamite, ik zou zo iets dicht in de buurt zoeken (een vriend/vriendin/kennis). De meeste mensen met een M/Z paard hebben toch andere ambities (bijvoorbeeld zelf goed presteren met hun paard of hun paard onder een ander goed te laten presteren) dan iemand met een recreatief paard waar ze wat aandacht en beweging voor zoeken.
Misschien zal het paard met jou niet verslechteren (ik denk ook niet dat "verslechteren" zo snel gebeurd), maar als jij 2 keer per week op het paard rijdt dan kan de vaste ruiter/eigenaar "nog maar" 4 keer trainen in de week, wat natuurlijk niet optimaal is als de ruiter/eigenaar grootse plannen heeft.
uiteraard is dit niet bij ieder M/Z paard, maar ik denk wel bij een groot aantal en dat zal jou zoektocht best moeilijk maken.

Jaa ik snap wat je bedoeld. Heb alleen echt niemand in mijn kring die wat met paarden doet. En ik zoek niet perse een paard wat nu wedstrijden loopt hoor, mag ook bijvoorbeeld een ouder paard zijn. Grote pony ook prima. Als 'de knopjes' maar bevestigd zijn zegmaar.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 21:35

ik weet er wel een, maarja dat is een beetje uit de buurt :P

misschien kun je op een stal in de buurt een briefje ophangen, misschien tref je dan iemand niet perse een bijrijder zoekt en daarom geen advertentie plaatst maar jou wel die kans wil geven.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 21:37

welshfan97 schreef:
ik weet er wel een, maarja dat is een beetje uit de buurt :P

misschien kun je op een stal in de buurt een briefje ophangen, misschien tref je dan iemand niet perse een bijrijder zoekt en daarom geen advertentie plaatst maar jou wel die kans wil geven.

Heh oliebol dat is jammer :p Dat is inderdaad een goed idee, dankje.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 21:47

Als er een L ruiter op je M/Z paard rijdt, kun je dat echt wel direct merken. Dan moet je zeker het paard weer scherp aan de hulpen zetten, veel meer dan dat je de dag ervoor zelf hebt gereden.
Als je wedstrijden aan het rijden bent, is dat niet wat je wil.

Als het paard niet in de sport loopt, is het een ander verhaal. Tenminste, dan heeft de eigenaar een ander doel - wsl iets meer vrije tijd en dan zou het voelen dat een andere ruiter erop heeft gereden niet zo belangrijk meer is.

Maar die "knopjes", waar jij het over hebt bij een M/Z paard, wat heb je daaraan? Of wil je er gelijk bij lessen?
Anders hebben die knopjes ook geen toegevoegde waarde. Je moet immers leren hoe je de oefening moet inzetten en wanneer hij correct is - hoe dat precies voelt.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 21:55

Wij hebben onze paarden altijd met meerdere opgeleid en getraind (mijn zusje, mijn moeder en ik), waardoor ze gewent zijn te wisselen van ruiter en ook van niveau, waardoor ze zich snel aanpassen en door iedereen goed te rijden zijn. Bij ons kon het dus ook geen kwaad als er eens een keer iemand anders op zat. en ja je merkte het dan misschien 10 minuten dat het paard iets minder soepel is of niet zo snel reageert, maar dat gaat er met het losrijden al weer uit.

Ik denk dat NWDynamite wel iets kan leren van de knopjes maar met les zal ze er inderdaad meer uit kunnen halen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 08:13

sneeuwpop schreef:
Als er een L ruiter op je M/Z paard rijdt, kun je dat echt wel direct merken. Dan moet je zeker het paard weer scherp aan de hulpen zetten, veel meer dan dat je de dag ervoor zelf hebt gereden.

Als het paard niet in de sport loopt, is het een ander verhaal. Tenminste, dan heeft de eigenaar een ander doel - wsl iets meer vrije tijd en dan zou het voelen dat een andere ruiter erop heeft gereden niet zo belangrijk meer is.

Maar die "knopjes", waar jij het over hebt bij een M/Z paard, wat heb je daaraan? Of wil je er gelijk bij lessen?
Anders hebben die knopjes ook geen toegevoegde waarde. Je moet immers leren hoe je de oefening moet inzetten en wanneer hij correct is - hoe dat precies voelt.

Klopt, mijn paard is M2 geklasseerd, kent de Z oefeningen, ik train zelf ook gewoon op Z niveau verder. Zelf ben ik gestopt met wedstrijden, maar train wel door. Bijrijder wil binnenkort beginnen met wedstrijden, helemaal onderaan. Mijn paard behoudt alle knopjes, maar de scherpte voor het been is er helaas wel af, ik moet dan elke training eerst beginnen met 300 overgangen/schakelen. Maar daarna rij ik gewoon de wissels, appuyementen e.d. weer. Dus ik kan me zo er prima mee redden, want paard behoudt zo de conditie en de spieren als ik door de week niet rij. Ik rij wel anders dan bijrijder, ik rij veel meer terug, en schakel veel meer, maar zo heeft elke ruiter wat. Ik werk veel in de zgn. tweede draf. In dit geval gaat het prima samen. Enige waar bijrijder mogelijk last van heeft is dat mijn paard makkelijker appuyeert dan wijkt. En ik rij nooit een overgang draf-galop, alleen stap-galop, maar goed, het verschil tussen stap-draf en stap-galop is er duidelijk ingeprogrammeerd. draf-galop kent het paard nog wel uit de L tijd.

AshleyRol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 09:53

Ook weer eens een update van mijn kant.

Heb nog even een bijrijder gehad die beweerde dat ze M/Z reed en haar paarden zelf naar dat niveau had gereden. Ik dacht top, dat is nou eens leuk.
Alleen net dat ze kwam kijken had paardlief last van haar rug, ik had les en zij zou daarna even proberen. Op aanraden van mijn instructrice even niet meer rijden en eerst 2 weken longeren om haar rug rust te geven en te trainen. Bijrijder was het er niet mee eens, onzin dat rijd je er gewoon uit je gaat toch niet longeren blabla ik wil er op. Ik dacht echt jeetje wat ben jij brutaal, eerste keer dat je hier bent en dan zo dan. Nouja toch erop want ik voelde me schuldig (stom achteraf) ze zat erop als een zoutzak en reed voor geen meter,paard liep helemaal scheef/hoofd in de lucht , rug vast en deed de raarste dingen die ze bij mij nooit doet. Toch voordeel van de twijfel gegeven ook al voelde het niet goed.
Na de 2 weken longeren is ze nadat ik nog aantal keer mee ben geweest zelf gegaan. Alles ging goed (zei ze) maar elke keer als ik kwam zat het hele hoofdstel verkeerd. Hij moet helemaal los omdat ze een trauma heeft en dan kreeg ze hem blijkbaar niet meer vast.
Bit aan de keelriem of neusriem etc. heel stom. Maar nee zeur niet daar heeft ze geen last van.
Oh, nou waarom word een hoofdstel dan zo gemaakt als het dan toch niet uitmaakt hoe die vast moet?

Uiteindelijk is ze zelf gestopt want ik 'zeurde' te veel. Nou logisch als mijn paard steeds met het hoofdstel verkeerd loopt en ze steeds maar overal zat te trekken terwijl ze het om doet.
Vond het meer dan normaal dat ik dan 'zeur'. Heb aardig gevraagd of ze even langs wilde komen als ik er was om het nogmaals goed uit te leggen maar dat was dus zeuren.

Inmiddels dus bijrijder loos en ik hoef er ook geen 1 meer. Ik heb zelf voldoende tijd en sinds ik geen bijrijder meer heb gaan we weer hard vooruit. Dus eind goed...
Ik ben blij dat ik geen bijrijder meer heb en het zelf red =D
En als ik het echt niet red heb ik hele lieve stalgenootjes die echt wel even willen longeren/wandelen, noem het maar op!

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 10:20

Wat erg AshleyRol! Dat soort mensen vind ik vergelijkbaar met de 11-jarige penny's die wilde arabieren hebben gereden en tientallen paarden zadelmak hebben gemaakt :+

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 10:25

sneeuwpop schreef:

Het is alleen zo lastig om ruiters te klasseren. Sommigen zijn gestopt met wedstrijden om de een of andere reden, maar hebben bijvoorbeeld verder paarden voor anderen doorgetraind en ook gewoon les gehad op hoger niveau. Maar niet officieel wedstrijdgeklasseerd. Ik denk dat ik zelfs durf te beweren dat er ook ruiters zijn die op echt M/Z niveau rijden zonder ooit wedstrijden te hebben gereden, maar ik denk wel dat die erg zeldzaam zijn. Als je officiele wedstrijden hebt gereden heb je toch een beter beeld van wat er 'verwacht' wordt - als je van een manege komt en je kunt wijken, dan rijd je nog geen L.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 10:32

Wat een nare ervaring AshleyRol. Wat altijd een nadeel is als iemand een het niveau noemt waar ze op gepresteerd hebben of denken te rijden. Is dat je als eigenaar al best een hoge verwachting hebt van zo iemand. Zelf zou ik liever zien dat ze het houden bij beginner of gevorderd en dan zie je wel. 1ste indruk is toch heel belangrijk en ik denk dat als iemand al tegen valt dat het bijna niet meer goed te maken is. Terwijl als je denk dat iemand nog een veel te leren heeft en juist boven je verwachting rijdt sta je daar positiever tegen over. Terwijl ze rijtechnisch misschien niet zo veel zouden verschil. Maar het is fijn als de bijrijder ook wat kritisch is over hun eigen rijden. Naar mijn idee geeft dat ook meer openheid dat ze bereid zijn te willen leren.
Tja sommige mensen wordt je gewoon niet vrolijk van. Zo zie je maar toch altijd naar je eigen gevoel luisteren en niets tegen je eigen zin doen. Fijn dat je het ook zonder bijrijder af kan.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:22

Pff wat een vehaal AshleyROl! Dat je na die eerste keer uberhaupt t voordeel van de twijfel gegeven hebt... Maar ik snap t wel...ben zelf ook van mensen een eerlijke kans geven ;)
Hier is de bijrijdster die ik had ook weer gestopt na overleg, omdat het niet goed ging tussen hen. Zij was te onzeker, m.n. met rijden, en daardoor ging hij dan de leiding over nemen. Ook kon ze laatste tijd weinig meer samen met mij, waardoor ik dan daar dus ook niet in kon begeleiden. Druppel was dat ze mijn paard van de week keer zonder hooi heeft laten staan doordat een excursie uit liep en ze avond moest oppassen. Nog voorgesteld dat ze voorlopig alleen als extra zou verzorgen, en even niet meer rijden/longeren. Uiteraard dan zonder bijdrage of kosten. Maar dat was niet genoeg.
Nu een meid van 21 op proef, waar ik nog niet helemaal zeker van ben, en nog iemand van 25 komt kijken. Ben benieuwd wat daaruit komt. Tot eind juni nog erg druk door fulltime stage, dus zou wel fijn zijn als ik nog een geschikte match vind. En anders maar 2 dagen in de week stalgenootjes lief aankijken. Ben er zelf sowieso 5 dagen in de week nog.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 18:23

Sheran schreef:
Het is alleen zo lastig om ruiters te klasseren. Sommigen zijn gestopt met wedstrijden om de een of andere reden, maar hebben bijvoorbeeld verder paarden voor anderen doorgetraind en ook gewoon les gehad op hoger niveau. Maar niet officieel wedstrijdgeklasseerd. Ik denk dat ik zelfs durf te beweren dat er ook ruiters zijn die op echt M/Z niveau rijden zonder ooit wedstrijden te hebben gereden, maar ik denk wel dat die erg zeldzaam zijn. Als je officiele wedstrijden hebt gereden heb je toch een beter beeld van wat er 'verwacht' wordt - als je van een manege komt en je kunt wijken, dan rijd je nog geen L.

Als je nog nooit gestart bent kun je imo niet van een klasse spreken, maar kun je uitleggen welke oefeningen je kan.
Thuis rijden is immers heel anders dan op een wedstrijd.

Toen ik begon met wedstrijden reed ik ook al jaren en zo reed ik ook vrij snel door de klasses heen. Echter heb ik daar wel ontzettend veel van geleerd. Ik ben door die wedstrijden echt nog veel gegroeid in mijn ontwikkeling.