Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pacific

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 12:23

Dat schriftje is inderdaad een goed idee. Ik vroeg of ze mij een appje wilde sturen, maar in een schriftje schrijven is misschien beter. Dan hoef ik niet te reageren en is het minder direct.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 13:00

Toen ik zelf bijrijdster was vroeg de eigenaresse ook vaak hoe het ging. Ik was daar zelf wel heel eerlijk over, maar misschien komt dat ook wel omdat ik bij haar heel zeker was over mijn eigen rijden. Ze wist precies hoe ik reed (ze gaf e les) en heeft me zelf gevaagd voor haar 5 paarden. Haar paarden waren niet allemaal de makkelijkste en ik dacht dat het veel meer op zou leveren om gewoon te zeggen dat 'C bij mij weer in staking was gegaan' (ik kan echt niet overweg met C!), K heel braaf was maar wel gespannen en niet goed wilde zakken, B rechtsom vast zat, F heel goed ging en al een stuk minder angstig was bij het opstappen. Ze zag me ook regelmatig rijden, dus het had helemaal geen zin om iets te gaan verbergen. Ik zou dat ook niet willen, want als je aldoor volhoudt dat het goed gaat en het gaat niet goed, dan krijg je in de eerste plaats geen hulp met de dingen die fout gaan en in de tweede plaats beschaam je haar vertrouwen.

Als mijn bijrijdster zegt dat het niet zo goed ging met haar en het paard, zou ik eigenlijk erg blij zijn. Dat betekent dat ze kritisch naar zichzelf kijkt en zichzelf wil verbeteren. Van 'prima' word ik achterdochtig, want het gaat nooit 'prima'.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 13:53

TurboTinker schreef:
Het moet ook passen. Meer bijrijders dan kerken. De meesten zijn niet geschikt, of passen niet bij ons. Terwijl er genoeg paarden aangeboden worden.

Je moet die paarden dan wel kunne vinden. In mijn straal van 15km worden via Marktplaats en bokt echt niet veel paarden aangeboden. Dan moet je er ip andere manier achter komen of ge raagd worden. Of misschien zelf een advertentie zetten en hopen op reacties van mensen die er zelf geen zetten maar wel iemand zoeken.

ik heb het echt getroffen toen ik vorig jaar een zeer korte advertentie zag en een leuke reactie terug kreeg op mijn uitgebreide reactie daarop. Ik mocht komen en blijven, ondanks mijn beperkingen in tijd en dat ik er w ht weer in moest komen na 4/5 jaar amper rijden en geen les meer, en heb er erg veel plezier in. Neem elke week les en heb vroeger ook altijd bij dezelfde instructrice als de eigenaresse gelest, dus dat kwam toevallig helemaal mooi uit! Met instructie moet het echt klikken. Daar moeten paard en ruiter zich prettig bij voelen en elk persoon is anders dus dat kan ook tegenvallen als je perse bij de instructeur van de eigenaar moet lessen.

alternatief kan zijn om samen te zoeken naar iemand waar jij als eigenaar ook een goed gevoel bij hebt en die dan beter past bij budget of karakter van bijrijder.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 14:02

Ook heb ik nu twee ontzettend leuke meiden hier op stal rondlopen die mijn pony rijden, ook met de pony van mijn vriendin bezig mogen als zij er zelf niets mee doet, en helpen met de verzorging van alle (pension) paarden hier. Uitmesten, voeren, water bijvullen, vegen, hooinetten vullen, naar land brengen of ophalen.... noem maar op.
Ze komen wanneer ze kunnen. Ik heb er geen eisen aan gesteld hoe vaak. Kunnen ze maar 1x per week is het ook goed. Als ze maar meehelpen als ze komen . Eerst konden ze ook mijn paard rijden maar die heb ik helaas in moeten laten slapen. Ik was bang dat die dame af zou haken maar ze komen allebei nog steeds trouw. Hoop dat ik over een tijdje, naast mijn bejaarde pony ze weer een leuk gezond bijrijd/verzorgpaard kan bieden. Dat gun ik ze echt!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 14:09

Tip: bij een volgende tiener gewoon na eerste keer proefrijden bij een tweede keer de ouders mee laten nemen om de voorwaatden te bespreken. Dan weten jullie van elkaar wat er verwacht wordt en staan ze er niet achter gaat het niet door...

FjordHorse schreef:
Ik heb ondertussen aan de persoon in kwestie gezegd dat het stopt. In het begin is héél duidelijk gezegd: 1x maand les en hoeveel dat kost ga ik later meedelen want zoek een nieuwe lesgeefster. Ik vraag geen geld, maar je moet wel les nemen. Zou niet weten hoe ik dit nog duidelijk kon zeggen. In elk geval, ze wou geen geld aan uit geven dus het spel is klaar. Ik betaal al alles van het paard en vraag er niets voor om met hem te werken, dan is een lesje in de maand toch wel niet te veel gevraagd zeker? Het geld is dan nog niet eens voor mij.

Jammer genoeg dus terug op zoek naar een nieuwe verzorger.. Zucht! (al denk ik dat ik het nu wel gewoon even zo laat, heb het even gehad met afspraken proberen maken met tieners, lukt gewoon nooit. Afspraken komen nooit zoals ik ze zei bij de ouders, paar weken later komen ouders erachter en hopla ik ben degene die er weer mee zit).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 14:19

maratjesammy schreef:
Zouden manege's daar van gediend zijn. Ik pak dan als het ware wel een klant af.

Als ze dan stoppen wellicht niet. Maar de meiden hoefden mij niet te betalendus konden gewoon hun lessen blijven rijden en 1 meisje heeft mijn pony ook regrlmatig meegenomen naar haar les. Nu is hij te oud. Maar 10/15 jaar geleden ging dat prima

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 14:23

Zelf ben ik via marktplaats op een kei leuke kleinschalige stal terecht gekomen. De eigenaren zochten een leaser voor een pony, vanaf de foto wist ik eigenlijk al dat die pony voor mij te klein zou zijn om te rijden ( niet qua lengte maar gewicht, het moet wel eerlijk blijven tegenover het paard) Ik heb toen een appje gestuurd en gelijk uitgelegd dat ik dan misschien niet zou kunnen rijden maar wel longeren en verzorgen. Mijn geluk was dat ze ook nog een paard te lease hadden die niet op mp stond en ik daar wel eens naar mocht komen kijken :) Dit was look ( helaas nu overleden)

Toen ik zou gaan kijken had ik gevraagd of mijn moeder mee mocht aangezien ik vind dat zij ook elkaar moeten leren kennen. die dag was er gelijk een klik met de eigenaren, en ook met Look, ze waren heel begripvol over het feit dat ik alleen met krukje opstijg wegens zwakke enkels. Ik reed samen met nog een andere leaser look, om de week reden we een les met hem op stal op de zondag wanneer er daar een instucteur komt lesgeven. we deelden dan de leskosten door het aantal mensen die meereden.

We hebben overal groeps apps voor, ik was in het begin heel onzeker, en vroeg heel veel. Dit vonden ze erg fijn, beter te veel vragen dan op eigen houtje dingen gaan doen. Helaas is na 3 maanden mijn leasepaardje Look overleden. Ik was best bang dat ik nu deze fijne plek zou moeten verlaten.

Maar tot mijn beetje verbazing gaven ze aan dat ze graag wouden dat ik zou blijven en dat ze opzoek gingen naar een paardje waar ik ook op zou kunnen rijden. kortgeleden hebben ze een 6 jarige belgisch trekpaard merrie gekocht die wanneer de tijd rijp is bij ons op stal komt staan :D zodra ze beleerd is mag ik haar rijden ( ik vind mezelf niet de juiste persoon om haar te beleren) dus ik ga eerst vanaf de grond een band opbouwen.

Ik betaal een bijdrage van 50 euro per maand voor 2 dagen per week, dus 8x per maand. de les op zondag betaal ik apart erbij, dit is dan 30 euro gedeeld door het aantal ruiters. Ik vind dit geen probleem, de bijdrage vind ik nog erg meevallen als je vergelijkt met mijn vorige manege's waar ik 54 euro per maand voor 4x 1 uurtje rijden betaalde op pony's die alleen maar achter elkaar aan hobbelde. De les zie ik idd als inverstering in mijzelf als ruiter. ik had in de lessen met look zoveel nieuwe dingen geleerd die ik in mijn manege jaren nog nooit had geleerd. Dit hoop ik later weer voort te kunnen zetten

De eigenaren "lenen" wel hun paard en spullen uit aan mij, ik maak ook gebruik van hun rijbak, daar mag best een vergoeding tegenover staan vind ik. een eigen paard kan ik niet betalen, dus vind dit een geweldige oplossing.

En het mooiste vind ik dat ik zo'n goede klik met de eigenaren heb, met de dochter reed ik heel vaak samen want dat is leuker dan alleen. Ik kom er nu tussendoor ook nog heel graag al staat er nu geen paardje waar ik op rijd. de sfeer is al heel gezellig en ik voel mij er erg op mijn gemak

Het is wel een lang verhaal geworden :P maar ik bedoel dat ik het helemaal niet raar vind dat er eisen worden gesteld of een bijdrage. soms duurt het even voordat je de juiste eigenaar en paard of bijrijder vind. maar zodra dat lukt is het meestal voor alle partijen erg fijn.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 14:39

Hiervoor heb ik 2 andere verzorgpaarden gehad, de eerste was een 3,5 jarige trekpaard ruin, het begon heel leuk. Lekker tutten en hem basis dingen leren zoals voetje geven. Helaas klikte het niet zo goed met de eigenaar, wel als persoon maar ze ging steeds meer van mij verwachten. het begon met dat ik mocht komen als ik tijd had en 1 maand later ging ze er vanuit dat ik elke ochtend om 07:00 haar paard wel buiten zette.

Ik ben gestopt toen ze mij vroeg of ik de hele herstvakantie voor haar paard kon zorgen.. ik was 14 en vond dit teveel verantwoordelijkheid. wat als er wat zou gebeuren.

Mijn 2e verzorgpaardje was een appaloossa x tinker, geweldig leuk paardje, goede klik met de eigenaren. Alleen klikte het niet goed genoeg tussen mij en het paardje. we waren beide onzeker en dit versterkte elkaar in ons gedrag. Voor alle partijen was het beter om te stoppen.m

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 17:56

TurboTinker schreef:
Loes1996 schreef:
TT: wat mij betreft zou de eigenaar natuurlijk ook het hoofdstel kunnen gebruiken, of ik zou er inderdaad een zelfde bitje bij kopen mocht ze dit graag willen.

TurboTinker: soms is het beter om ze eruit te gooien. Whapp kan heel fijn zijn om na het rijden even te zeggen hoe het ging, maar niet als de helft van de info vervolgens wordt weggelaten :(

Hihi, tt en turbotinker. Denk dat ze beiden aan mij gericht zijn :D

En ben het met je eens.

In mijn geval is het makkelijk. Ik geef als huiswerk op, dat je na het rijden in een schrift schrijft. Die ligt in mijn kast. Vertel wat je gedaan hebt, ookal ben ik er bij. Dan weet ik namelijk of je het begrijpt/ totnje doorgedrongen is. Bewustwording vind ik belangrijk.

haha bedoelde inderdaad 2x jou :') had niet opgelet xD

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:14

Ik heb nog geen reacties gehad. Zal ook wel komen doordat ik een minimale leeftijd heb, namelijk 12. Zojuist mijn advertentie iets aangepast, nu komt ie beter overeen met de werkelijkheid. Ben benieuwd, of er nog wat reacties komen :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:16

@Pacific Heb je alleen hier op bokt advertentie of ook op Facebook en marktplaats? Ik kreeg (zoals eerder gezegd) de meeste reacties toch via marktplaats...(ook veel onbruikbare daar niet van)

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:49

Nee ik heb geen advertentie op Bokt of FB staan, alleen op MP. Heb er nu ook wat trefwoorden bij gezet, kwam erachter dat ie niet eens te vinden was als je op 'verzorgpony' zocht.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 22:12

Bedankt voor jullie meningen over het "hoofdstel-issue". Morgen ga ik em halen + een bitje erbij :D Dan goed invetten en donderdag ook invetten en er dan hopelijk donderdag avond mee kunnen rijden!
Fijn topic om meningen te verzamelen!

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 22:26

Pacific schreef:
Ik heb nog geen reacties gehad. Zal ook wel komen doordat ik een minimale leeftijd heb, namelijk 12. Zojuist mijn advertentie iets aangepast, nu komt ie beter overeen met de werkelijkheid. Ben benieuwd, of er nog wat reacties komen :)

12 valt toch heel erg mee? Ik had verwacht dat je bij 21+ haast geen reactie's zou krijgen omdat er toch vooral penny's zoeken van rond die leeftijd

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 22:29

Toen ik die eis niet had, hebben er alleen kids onder de twaalf gereageerd :p

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 22:55

Ooooooooooh das lastig....

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 11:15

Vaak is het de 12-jarigen ook niet zo duidelijk waarin ze verschillen van een 21-jarige. Ik zou liever een 21-jarige willen wegens de zelfstandigheid (ook qua vervoer!) en de vermoedelijk betere risico-inschatting. Maar je krijgt het een 12-jarige niet aan zijn verstand dat ze echt nog anders naar de wereld kijken dan een 21-jarige. Daarvoor moet je zowel 12 als 21 zijn geweest. Als ik naar mezelf kijk als 12-jarige was ik behoorlijk verantwoordelijk. En had ook verzorgpaarden en ik kwam ontzettend trouw. Maar ik kon nog niet alleen komen. En ik miste wel een beetje het 'grote overzicht' zeg maar :P. En hoewel ik voor mijn leeftijd echt wel goed kon rijden en ook op vel verschillende paarden, had ik mezelf nu niet op mijn paard gelaten als bijrijdster.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 12:21

Net een advertentie geplaats in de bokt markt voor een bijrijdster voor mijn paard voor in de weekend "2 dagen, op vrijdag/zaterdag".
Helaas vanwege medische reden van mijn paard zoek ik een iets oudere bijrijdster dan onder de 10 jaar die haar been dan ook in de gaten kan houden.
Paardlief kent helaas ook niet zo heel erg tegen de wat drukkere jongere, ze neemt al snel je gevoel over.

Ik ben benieuwd hoe lang het zal gaan duren voor een reactie.

Mijn huidige bijrijdster kon helaas niet mee verhuizen, het is helaas te ver voor haar.
Ze had het geprobeerd maar is bij deze toch gestopt en met een afstand van 10 kilometer heen vindt ik het logisch.

callychanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 12:47

pfff. Hier gaat ook de zoektocht weer beginnen. Heb het een heel tijd alleen gedaan, maar ik ga verhuizen, dus de paarden blijven bij mijn ouders staan en ik ga heen en weer rijden om de zorg te dragen. Nu opzoek naar iemand die het leuk vind om te helpen en ook wat te leren. Maar ook ik krijg voornamelijk reacties van mensen die 20km verder op wonen (en onder de 16 zijn, dus met de fiets moeten komen). Ik weet niet zo goed wat verstandig is. Ik zoek wel iemand die ik redelijk snel los kan laten.
hebben jullie misschien nog tips qua advertentie?
http://www.bokt.nl/markt/ad/335133/verz ... er-gezocht

@pacific, minimaal 12 jaar lijkt mij toch ook goed te doen. Nog jonger wordt wel heel moeilijk. Dan moet er zeker iemand constant bij zijn lijkt mij.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 12:51

Ja dacht ik ook, maar valt vies tegen! Terwijl ik toch wel wat meer bied dan de Shetlanders hier in het dorp die door twintig meisjes tegelijk worden verzorgd.
Ik ben wel bereid ze veel te begeleiden, maar uiteindelijk is het wel de bedoeling dat ze af en toe alleen kunnen. De leeftijdseis is er vooral omdat ik ook een verzorgster wil waarmee ik gewoon gezellig samen wat kan doen met de pony's en met jongere kinderen heb ik niks.

Ik zal jouw advertentie even doorlezen!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 16:31

Is een nette advertentie callychanel. Duidelijk in wat je te bieden hebt en wat je verwacht van iemand.
Lijkt me in ieder geval een mooie kans voor iemand.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 17:07

Ik vind het een zeer nette, aansprekende advertentie. Zou mij iig zeker aanspreken zou ik op zoek zijn! Wat nog leuk zou zijn is misschien een paar foto's van de paarden er bij. Dit is natuurlijk absoluut geen must, maar het zou het nog net wat aansprekender kunnen maken. Het enige wat ik echt mis is dat ik nergens zie staan om hoeveel dagen het gaat. Misschien kun je dat er nog bij zetten!

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 17:31

Ik kon zo 123 ook niks vinden dat ik anders zou doen. Mooie, duidelijke advertentie!
Zijn er mensen die de mijne ook even door willen kijken? Ik sta open voor verbeterpunten!

http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... mympSeller

Aantal dagen per week zoals hierboven iemand noemde heb ik bewust weggelaten, omdat dat helemaal bespreekbaar is. 1 dag in de week zou prima zijn, maar 4-5 onder bepaalde omstandigheden ook.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 17:52

Ziet eruit als een prima advertentie. Zou er niets aan veranderen.

callychanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 18:17

Renee_S schreef:
Ik vind het een zeer nette, aansprekende advertentie. Zou mij iig zeker aanspreken zou ik op zoek zijn! Wat nog leuk zou zijn is misschien een paar foto's van de paarden er bij. Dit is natuurlijk absoluut geen must, maar het zou het nog net wat aansprekender kunnen maken. Het enige wat ik echt mis is dat ik nergens zie staan om hoeveel dagen het gaat. Misschien kun je dat er nog bij zetten!

Qua dagen is nog niet eens zo heel belangrijk. Minimaal wel 2 denk. Anders kun je nooit een band opbouwen met een paard.
Heel toevallig komt er straks iemand kijken dus ben benieuwd