Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 21:24

Misbruik maken vd goedheid vd eigenaar. Als vooraf bekend was vd lessen dan heel duidelijk stellen. Geen les nemen, niet rijden.
Ze proberen tegenwoordig alles gratis te krijgen.
Logisch....als het lukt, hebben ze mazzel.

Ik rijd het er ook wel ff uit. Echter stoort het me.
Bovendien wil ik dat ze goed gereden worden en als ik steeds eerst moet fixen, worden ze niet goed gereden.
Opstartproblemen vind ik niet erg. Maar moet wel vooruitgang zien en voelen.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 21:29

Ik was ook echt zo makkelijk zo goed van vertrouwen dat is wel ten koste van een paard gegaan. |(

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 21:30

Opstartproblemen vind ik ook niet erg inderdaad, maar hier gaat het alleen maar steeds slechter. Houding van de bijrijder verslechtert omdat pony steeds minder braaf wordt en daarom wordt pony nog minder braaf 8)7

mnkortleve

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 21:33

Natuurlijk moet je aan elkaar wennen dat is logisch maar op een gegeven moment moet er wel vooruitgang zijn

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 21:34

@ ZoZenn. Lastig zeg. Met een aantal dingen had ik ook wel zoiets van: " maar wist ze dit?' Maar je had het zelfs een aantal keer gezegd. Zelf ben ik nl ook wel slordig met dingen, of vind ik niet zo erg. Ik laat mijn kast nl ook open, wagenwijd zelfs. Ben beetje goed van vertrouwen.. Ik rij ook met een vies dekje, wissel wel af als ie nat is, maar kom dan ineens tot de ontdekking dat ik dit al drie keer heb gedaan en geen schone meer heb. Of dat ik het zadel eraf haal en zie dat mijn witte pony, toch wel wat bruin zweet heeft... Hmmm. Maarja, als mij dat als bijrijder eens is gezegd, zou ik hier toch wel extra op letten ja.

Maar vooral het stuk dat je echt merkt dat je pony verandert zou ik niet fijn vinden. Dat hij wat uitprobeert is logisch, dat zij niet hetzelfde rijdt als jij ook. Maar dan je dan nu meer bezig bent met corrigeren, en hij juist in conditie achteruit gaat, dan heb jij er dus helemaal niks aan. Terwijl dat natuurlijk wel de bedoeling is, dat jij er ook/vooral wat aan hebt.

Over dat betalen van de les. Ik vind het logisch dat dit voor eigen rekening is, maar zelf heb ik ook weleens de les betaald van een meisje, wat mijn pony een keer heeft gereden. Zij kon fijn rijden, en ik wilde graag dat er eens iemand op mijn pony stapte die ook kon rijden. Dus niet alleen de gangen beheerst,maar juist met een zachte hand goed rond kan sturen. Zij heeft hem twee keer gereden: 1e keer ging al heel fijn, en de 2e keer heeft zij les gehad van onze instructrice, die de pony dus ook kent. Die les heb ik voor haar betaald. Maar vermoed dat de meesten het hier ook wel mee eens zijn: op dit moment verleende ze mij juist een dienst.

Nu heb ik er 2 keer een ander meisje op laten rijden, maar zij is nog echt een 'manege ruiter'. Beheerst dan wel alle gangen en zit in evenwicht, maar dat is het ook. Stuurt met de binnenteugel, laat buitenteugel hangen, zet hand op been, drukt hakken te ver uit of trekt ze juist op, geeft been met hakken... Nu is dit allemaal wel op te lossen, maar ik weet niet of ik mijn pony daarvoor wil gebruiken eigelijk... Ik heb haar zelf gevraagd, omdat ik heel weinig rijd en hij dus nu in conditie achteruit is gegaan, en ik weer een paar kilootjes zwaarder ben.. Maarja, ik had mijn pony net lekker aan het lopen (half jaar geleden) en nu zie ik allerlei dingen waar ik niet blij van word. Hij duikt gigantsch achter de teugel bijvoorbeeld, dus ik heb gezegd dat ik liever heb dat ze de teugel helemaal los laat, dan dat hij er zo achter duikt..

Dus hier beetje hetzelfde verhaal als ZoZenn, behalve dat ik zelf wat vaker (zou kunnen) op stappen.

Arabda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 01:08

Hoe kan het nou dat ik op zulke forums zie dat mensen problemen hebben met een goede bijrijdster/verzorgster te zoeken. Terwijl ik niet eens een verzorgpaard kan vinden

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 08:59

Het moet ook passen. Meer bijrijders dan kerken. De meesten zijn niet geschikt, of passen niet bij ons. Terwijl er genoeg paarden aangeboden worden.

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:04

Ik heb eindelijk de juiste verzorger gevonden voor mijn pony. Een vrouw van 23 die 2 keer per week komt. Dan komt ze lekker poetsen, wandelen knuffelen en voeren. Één keer in de week krijgt ze een grondwerk les en voor de rest zit ze in de paddock en uren met mijn pony te knuffelen. Dat is wat ik wilde :-)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:52

Fijn Bommeltje dat je een goede match hebt gevonden

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:57

Arabda schreef:
Hoe kan het nou dat ik op zulke forums zie dat mensen problemen hebben met een goede bijrijdster/verzorgster te zoeken. Terwijl ik niet eens een verzorgpaard kan vinden

Zoveel mensen, zoveel wensen. Bijrijdster en paard moeten bij elkaar passen, en bijrijdster en eigenaar moet klikken. Daarnaast haken er toch veel af als er een bijdrage gevraagd wordt of verplicht lessen.

Arabda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 12:02

darkadia schreef:
Zoveel mensen, zoveel wensen. Bijrijdster en paard moeten bij elkaar passen, en bijrijdster en eigenaar moet klikken. Daarnaast haken er toch veel af als er een bijdrage gevraagd wordt of verplicht lessen.

Dat is wel zo. Nou ben ik niet moeilijk met een bijdrage en wil ik juist het liefst ergens waar ik eens in de zoveel tijd een les kan nemen om te kijken of het allemaal wel goed gaat. Maar ik vind lastig om hier in omgeving iets te vinden, zonder dat eigenaressen hele hogen eisen stellen op het niveau dat je rijdt. Aangezien ik een tijdje ben gestopt met rijden denken veel dat ik niet het niveau heb en vinden ze het te min. ZONDER dat ze je hebben zien rijden. Helaas..

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 13:38

Ga dan op bijv een manegepaard een filmpje maken van hoe je rijdt en duidelijke foto's.
Ik vind het niet gek dat eigenaren afknappen op het feit dat je lang niet hebt gereden, dat kun je immers makkelijk oplossen door bij een manege te gaan rijden - gewoon of met privelessen.

Maaraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 16:52

mag ik hier ook mee praten??

Ik heb een lieve haflinger ruin van bijna 4. hij is tot nu toe super braaf geweest met alles. het was opstappen en wegrijden met inrijden. maar ik merk nu wel nu hij wat vaker stil staat dat hij wat lastiger wordt als hij dan wel een keer mee mag. het is een combinatie van puberen en teveel energie denk ik.

Vanaf het begin hadden een super fijner verzorgerster erbij die 2 dagen in de week ook mee hielp met de verzorging, voeren en dergelijke. alleen het rijden schoot er wat bij in. vandaar dat we iemand er bij zijn gaan zoeken voor 1 of 2 dagen in de week.

Eindelijk iemand gevonden na een hoop belachelijke reacties. klikte super goed, hij heeft haar enorm uitgeprobeerd maar ze was nog steeds gemotiveerd genoeg om hem dan ook op zijn plaats te zetten. super!! zo iemand zochten we. helaas is zij naar 3x gestopt omdat ze meer moest gaan werken en het daarom niet meer kon combineren.

Tot overmaat van ramp stopt mijn huidige verzorgster die 2 dagen de zorg mee deed er ook nog mee.

Dus we moeten nu echt serieus weer opzoek, enige nadeel is gewoon dat mensen je advertentie gewoon niet goed lezen. ik zet er 18+ in krijg ik reacties van huismoeders dat ze nog een leuke kinderpony zoeken voor hun dochter van 9. Hallo!! lees je wel in zet erbij 18+ omdat het om een jonge pony gaat.

Ik zoek iemand die genoeg rijervaring heeft om hem op zijn plaats te zetten als hij uit gaat proberen of aan het puberen is. dan wil ik niet er een kind op zetten met het risico dat die verongelukt met mijn pony. of dat hij slechte dingen aangeleerd krijgt omdat ze gewoon niet rijtechnisch genoeg zijn.

Ik heb zelf het idee dat wat wij aanbieden super is, maar waarom krijgen we niemand gevonden?

Arabda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 16:55

maratjesammy schreef:
mag ik hier ook mee praten??

Ik heb een lieve haflinger ruin van bijna 4. hij is tot nu toe super braaf geweest met alles. het was opstappen en wegrijden met inrijden. maar ik merk nu wel nu hij wat vaker stil staat dat hij wat lastiger wordt als hij dan wel een keer mee mag. het is een combinatie van puberen en teveel energie denk ik.

Vanaf het begin hadden een super fijner verzorgerster erbij die 2 dagen in de week ook mee hielp met de verzorging, voeren en dergelijke. alleen het rijden schoot er wat bij in. vandaar dat we iemand er bij zijn gaan zoeken voor 1 of 2 dagen in de week.

Eindelijk iemand gevonden na een hoop belachelijke reacties. klikte super goed, hij heeft haar enorm uitgeprobeerd maar ze was nog steeds gemotiveerd genoeg om hem dan ook op zijn plaats te zetten. super!! zo iemand zochten we. helaas is zij naar 3x gestopt omdat ze meer moest gaan werken en het daarom niet meer kon combineren.

Tot overmaat van ramp stopt mijn huidige verzorgster die 2 dagen de zorg mee deed er ook nog mee.

Dus we moeten nu echt serieus weer opzoek, enige nadeel is gewoon dat mensen je advertentie gewoon niet goed lezen. ik zet er 18+ in krijg ik reacties van huismoeders dat ze nog een leuke kinderpony zoeken voor hun dochter van 9. Hallo!! lees je wel in zet erbij 18+ omdat het om een jonge pony gaat.

Ik zoek iemand die genoeg rijervaring heeft om hem op zijn plaats te zetten als hij uit gaat proberen of aan het puberen is. dan wil ik niet er een kind op zetten met het risico dat die verongelukt met mijn pony. of dat hij slechte dingen aangeleerd krijgt omdat ze gewoon niet rijtechnisch genoeg zijn.

Ik heb zelf het idee dat wat wij aanbieden super is, maar waarom krijgen we niemand gevonden?

Waar staan je ponys gestald?

Oeps dat moest een bloospoppetje zijn en niet geldtekentje haha :o

Maaraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 17:02

Ik woon in noord brabant, net aan de loonse en drunense duinen.

Zelfs daarom dachten wij dat wij iets supers aanbieden omdat we echt in 5 minuten in het bos zitten.
Hoe moeilijk kan het zijn denk ik dan :P

Me zus en ik hadden vd week zelfs het idee om maar eens bij een gevorderde les te gaan kijken bij de maneges hier in de buurt. maar dat voelt voor mezelf een beetje vreemd, en weet ook niet goed hoe ik zoiets moet aanpakken. Gaan kijken wie je wel goed genoeg vind rijden en diegene aanspraken na de les ofzo?

Arabda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 17:04

maratjesammy schreef:
Ik woon in noord brabant, net aan de loonse en drunense duinen.

Zelfs daarom dachten wij dat wij iets supers aanbieden omdat we echt in 5 minuten in het bos zitten.
Hoe moeilijk kan het zijn denk ik dan :P

Me zus en ik hadden vd week zelfs het idee om maar eens bij een gevorderde les te gaan kijken bij de maneges hier in de buurt. maar dat voelt voor mezelf een beetje vreemd, en weet ook niet goed hoe ik zoiets moet aanpakken. Gaan kijken wie je wel goed genoeg vind rijden en diegene aanspraken na de les ofzo?

Aaah dat is te ver voor mij jammer :( misschien kan je op een manege iets op het prikbord hangen met een beschrijving wat je zoekt. Zet een advertentie op martkplaats. Dat moet toch echt wel lukken!

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 17:37

Mensen lezen advertenties echt niet.... Ik ben ooit gestopt met reageren als mensen niet aan de voorwaarden voldoen... Zelfs ooit een uur aan de telefoon gezeten dat ik GEEN gratis oppas was die kinderen liet rijden. Want dat snapte ze toch echt niet, want iemand moest de pony toch rijden? En dan kon ze haar kind elke dag vanuit school naar stal laten fietsen waar ik haar dan zou opvangen en dan leuk rijles zou geven... Want dat was toch echt wat in mijn advertentie stond (zoek een zelfstandig iemand die mijn pony extra beweging kan geven)...

Mensen met een betonblok voor hun hoofd... Gewoon geen tijd aan besteden. Net zoals met de beruchte penny's ;)

En dan krijg je nog de mensen die vanalles zeggen en als het puntje bij paaltje komt, want je denkt "wow, dit gaat werken", is het opeens dat ze niet komen "de bak is toch te nat" :')

Hier nog steeds tevreden met mijn "ik help je als je dat nodig hebt" want ik wil nooit meer een verzorgster :p Ondertussen staat ie elke avond netjes gepoetst in zijn stal en wordt ie een paar keer per week gereden, ze neemt uit zichzelf 1x les per week... Alles netjes in overleg... Dus ik ga het geen verzorgster noemen, want dan komt er weer de "verzorgstervloek" :p

Maaraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 17:44

Ja dat vind ik dus ook zo lastig, je denkt dan na wat berichtjes heen en weer van dit gaat hem worden. en dan spreek je af en weet ze niet eens hoe ze het zadel erop moet leggen. waarom zou ik zo iemand bij mijn 3jarige zelfstandig in de buurt laten. En toen dacht ik nog he dat is niet zo ramp dat hebben ze zo geleerd we zullen is zien hoe ze rijdt.

"hij zit niet zo fijn in draf" waarop ik dan zeg "rij hem anders wat lager en ronder dan wordt het wat beter ook met zijn balans" en dan krijg je "uhm hoe dan" ja hallo jij reageerde op mijn advertentie dat je ervaring had met jonge paarden dressuurmatig te rijden.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 18:18

Haha dat "zo geleerd" is mijn grote fout geweest... En er maar tijd in steken en alles... was ondertussen gewoon groom die nog eisen kreeg ook "Dan neem je toch vrij?" als mevrouw wilde rijden :')

Heel simpel, vraag je om een zelfstandig iemand, dan moeten ze alles al zelfstandig kunnen. Kunnen ze dat niet, jammer, maar next. En natuurlijk zal het de eerste keer niet perfect gaan, ze moeten elkaar leren kennen/aanvoelen, zal wat getest worden etc.

Ik ben er ook te soft in geweest. Na een half jaar was ik dus nog aan het opzadelen zodat ze kon rijden.. Want dat kon echt opeens niet meer hoor... (En het erge was... als ze zelf niet gevraagd had of ze zijn buurman mocht verzorgen, was ik dat blijven doen... Achteraf denk ik echt "waar was ik mee bezig?!) Tijd kost het in het begin sowieso, je gaat wat vaker mee, gaat wat vaker kijken. Maar er moet op korte termijn een punt komen dat je zegt "ok, prima!" Nu kun je alleen en heb ik mijn doel bereikt.

Maaraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 18:30

Je hebt gelijk ;) ik ben daar ook te soft in. Maar je verkijkt je erop dat je dan toch tijd daarin moet steken om dat allemaal te leren en in die tijd had ik zelf al 3x gereden kunnen hebben :P
Het is zo dubbel, maar ik baal er gewoon van.

Het is zo'n leuke pony en hij geniet zichtbaar als hij iets mag doen. Hij staat me niet in de weg, ik kan het betalen en hij komt kwa zorg niets tekort. Maar ik gun het hem om gewoon lekker in beweging te blijven. Ik rijd hem zelf 1 a 2 keer in de week en dat vind ik toch te weinig om er een beetje conditie op te trainen.
En natuurlijk ook dat ik het ook wel iemand gun die de financiele middelen niet heeft om een eigen paard te kopen dat ze toch een pony voor een gedeelte als eigen kunnen beschouwen.

Als we een geschikt iemand zouden vinden heeft diegene ook een hoop vrijheid bij ons. Hij loopt voor de kar in enkel en 2span. Hij is verkeersmak dus ze mogen lekker naar buiten. Dressuur, springen, grondwerk alles mag, maar wel op een verantwoordelijke eerlijke manier.

Hoe moeilijk kan het zijn denk je dan.
Ik ga toch maar weer eens een nieuwe advertentie maken om te kijken wat voor reacties we krijgen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 19:23

Haha succes/sterkte ;)

De oude verzorgster die niet eens hem kon opzadelen en niet durfde te rijden met andere paarden in de bak.. dus echt geroepen dat ik aan een 4-jarige evenveel zou hebben, misschien zelfs meer :') zet ook in haar advertenties dat ze zelfstandig is en alles zelf kan en veel ervaring heeft...

Probeer er goed doorheen te prikken door wat vragen te stellen "stel mijn paard doet... wat doe je dan?" (Ow... sommige zeggen ook gewoon dan slaan met een zweep :') "Hij loopt niet ontspannen en nageeflijk --> een tik geven op zijn hals :')) Zo gaat de voorselectie wat makkelijker :') Want vertellen dat ze goed rijden en graag verzorgen kunnen ze allemaal wel...

Maaraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 20:12

haha dankjewel.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 13:57

hmm lastige situaties, bijrijders die niet luisteren naar wat je van ze vraagt :(

ik heb als bijrijder een vraagje. Stel je zou als bijrijder graag willen rijden met een ander hoofdstel, wel met hetzelfde bit. Hoe zouden jullie hier als eigenaar tegenover staan?
x

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 14:03

Denk dat het voor mij wel okey zou zijn als ik eerst kan zien of je hem goed afgesteld hebt. En daarnaast geen andere neusriem dan dat ze nu zou hebben.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 14:07

Ik zou niet willen dat iemand met een ander bit rijdt, alleen maar onnodige verwarring voor de pony en ik kies daarnaast een bepaald bit omdat t goed zit.