Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:49

Mindim schreef:
vuurneon schreef:
Eerlijk? Ja :)
In theorie zal ik bijvoorbeeld allang afvallen (want ik ben ook een recreatieruiter, maar klom altijd met veel plezier op de groene paarden); terwijl een groen paard doorrijden best leuk vind. Door je selectie van M loop je ook een groep ruiters mis die wel ervaring hebben met een goede basis aanleren (en met les ook hoger kunnen komen). Dat kun je wel als vereiste hebben; gewoon ervaring met allerlei paarden buiten de manege om.
Het is juist die groep die het met liefde gratis doen, terwijl de M ruiter wel wat wil terug zien in de investeringen zeg maar.
(Had je nou een paard die al op M niveau liep, dan was het anders geweest)

Is dat zo?
Als iemand de basis er in moet rijden, wil ik wel dat zo iemand wat in huis heeft, want de knoppen moeten er wel goed op.
Vandaar dat ik iemand dan ook zou betalen en de lessen ook, met als voorwaarde dat zo iemand wel een niveautje beter rijdt.
Als de basis wordt versjtrd, ben ik veel verder van huis.

Als ik als recreatieruiter een bijrijder zou zoeken voor mijn paard en er komt een M ruiter op af, die graag verder wil met het paard. Be my guest, maar dan ga ik niet betalen, omdat het voor mij niet hoeft, aangezien ik geen ambitie in de wedstrijdsport heb.

Zo zie ik het ook.

ThinkAgain

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:52

Ik heb 75 per maand moeten betalen om voor iemand te werken én paarden in te rijden :') maar dat was mijn eigen domme fout om daarin te trappen, achterlijk gedoe.

Ik zou zelf wel een kleine bijdrage vragen, afhankelijk van wat er met het paard gedaan wordt. Sowieso lessen, wedstrijden etc. zijn voor eigen kosten, maar als iemand bijv 3 a 4 keer per week mijn paard zou willen rijden, niet omdat ik geen tijd heb maar omdat die persoon dat wil, dan vraag ik daar ook wat voor terug. Als je zelf iemand zoekt omdat je geen tijd hebt om je paard te verzorgen, dan is dat een ander verhaal natuurlijk: dan vind ik het niet netjes om er geld voor te vragen.

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:11

Serendip90 schreef:
Niveau zegt evenveel als leeftijd naar mijn mening ;) Je hebt mensen die M rijden, maar te veel been gebruiken waardoor het paard er aan went en echt wel zagen.... (Het zou niet moeten, maar ga maar naar een willekeurige wedstrijd kijken....)

Eens..
Ik zie ook wel eens wedstrijden van M of hoger, dat ik denk, hoe ben je in godsnaam zo ver gekomen??
Ik wil echt niet zeggen dat ik perfect rijd, of wat dan ook, ik heb ook nog genoeg te leren.. (Zoals bijna iedereen denk ik?)
Maar op zo'n manier (totaal onvriendelijk, etc) in het M komen of hoger, nee ik zou daar niet trots op kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:13

Shanna schreef:
Ah dus jullie denken dat dat misschien een reden zou zijn waarom ik zo moeilijk bijrijders kan vinden?

Nee. Vind ik niet. Zie het in mijn omgeving, paardje rijden.......hoe vaak mij dat al niet gevraagd wordt....dan zie ik manegekinderen met 2 jaar les op mijn uberbrave wat ouder paard, maar als ze weer gereden heeft wat echt niks voorstelt, heb ik wel de keer er na een paard dat stijf in zijn hals is en niet wil loslaten....weet ook niet hoe dat komt, maar kennelijk door niets te vragen zit ze hem toch in de weg in de mond....

Wil ik echt niet bij mijn andere paard straks ....

Sowieso wil ik niet zo maar iemand op mijn paarden! Het zijn geen fietsen...
Dan moet je dus meer in huis hebben dan alleen fatsoenlijk rijden....het totaalplaatje en dat is heel wat meer dan een juiste ruiterhouding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 15:48

Serendip90 schreef:
Niveau zegt evenveel als leeftijd naar mijn mening ;) Je hebt mensen die M rijden, maar te veel been gebruiken waardoor het paard er aan went en echt wel zagen.... (Het zou niet moeten, maar ga maar naar een willekeurige wedstrijd kijken....)

Dan ben ik er ook nog en zeg daar wat van hoor :D

Steffie2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 15:54

Wat mensen tegenwoordig aan een bijrijder durven te vragen voor bedragen vind ik ronduit schokkend. 100 euro per maand voor 2x per week rijden is tegenwoordig heel normaal :') . Als de bijrijder alleen hoef te rijden en een luxe binnenbak tot zijn beschikking heeft snap ik dat er een bijdrage in de kosten wordt gevraagd, maar ik merk dat veel eigenaren tegenwoordig heel een hele eisenlijst hebben (logisch), maar daarnaast ook nog eens een flinke bijdrage in de kosten vragen :') .

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 15:56

En dan heb je nog de liegende kinderen :D "Ik rijd M hoor..." En dan zie je ze erop zitten.... en voordat ze aanstappen denk je al OMG..... :')

Iemand vinden is lastig, maar niveau in je advertentie zetten, dat schrikt sommige goede ruiters af... (van die lieve onzekere mensen, die super voorzichtig en goed voor je paardje zijn, maar geen wedstrijden rijden en zichzelf onderschatten...) Heb bij ons op stal ooit een meisje zien rijden die zei dat ze B-niveau reed, maar wat reed zij ontzettend netjes, voorzichtig, handjes netjes stil, zeker niet streng in de hand... Maar wel super onzeker was..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 16:22

Je wilt toch geen onzeker iemand op je jonge paard die doorgereden moet worden?
Ik zou wel iemand moeten hebben die er staat, anders walst mijn paard er zo over heen.

Kinderen komen hier sowieso niet op het paard.

Flounder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:50

Ondanks dat ik zelf helaas nog geen eigen paard heb hebben 2 van mijn tantes er wel heen, dus ik help hun vaak mee verzorgen en dat is helemaal gratis! Het is inderdaad belachelijk wat sommige mensen durven te vragen! Maargoed inderdaad goed rondkijken en niet zomaar ja zeggen en teveel betalen.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 11-10-12 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reclame verwijderd.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 18:03

Serendip90 schreef:
En dan heb je nog de liegende kinderen :D "Ik rijd M hoor..." En dan zie je ze erop zitten.... en voordat ze aanstappen denk je al OMG..... :')

Iemand vinden is lastig, maar niveau in je advertentie zetten, dat schrikt sommige goede ruiters af... (van die lieve onzekere mensen, die super voorzichtig en goed voor je paardje zijn, maar geen wedstrijden rijden en zichzelf onderschatten...) Heb bij ons op stal ooit een meisje zien rijden die zei dat ze B-niveau reed, maar wat reed zij ontzettend netjes, voorzichtig, handjes netjes stil, zeker niet streng in de hand... Maar wel super onzeker was..

Ben ik het deels mee eens. Anderzijds als je een "moeilijk" paard hebt nouja het is maar wat je moeilijk noemt maar als je gewoon een paard hebt dat niet vies is van goed uitproberen heb je natuurlijk niet zoveel aan onzekere ruiter. Iemand kan wel netjes op het paard zitten maar er iets meer voor nodig om menig paard gewoon goed de bak rond te sturen. Als je dan een onzekere ruiter erop zet zit de kans er weleens in dat ze nog onzekerder worden door het paard en het paard zelf te veel gaat "profiteren".
Wat betreft het bovenste vindt ik persoonlijk ook vrij hinderlijk als je gewoon advertenties bekijkt mensen zeggen dus M-Niveau te rijden of ervaring met jonge paarden en dan zie je de foto's zie je eigenlijk iets heel anders en dat is wel een afknapper. Dan kan je beter je zelf onderschatten als overschatten. Want als ik dan lees dat iemand nog onzeker is over zichzelf en dat ze nog veel te leren hebben en ik zie dan nette foto's zou dat wat mij betreft toch eerder een kans geven omdat ze eerlijk zijn en weten dat ze niet beste zijn en ze dus ook open staan om te leren.

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 18:13

Ik heb ook een hele lange poos een verzorgster gehad die mee betaalde.
€ 75,- per maand en ze mocht er elke dag heen, elke dag mocht ze rijden, naar buiten met der, noem maar op..ofwel ze mocht doen of het haar paard was!
( die reed daarvoor op een manege en was elke week 25,- euro kwijt aan 1 keer lessen )

Iedereen heeft zo zijn redenen om iemand te laten betalen, of juist niet.
Als ieder dat nou gewoon zou accepteren van elkaar, we zijn immers allemaal anders, dan is er toch geen probleem :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 18:41

Flounder schreef:
Ondanks dat ik zelf helaas nog geen eigen paard heb hebben 2 van mijn tantes er wel heen, dus ik help hun vaak mee verzorgen en dat is helemaal gratis! Het is inderdaad belachelijk wat sommige mensen durven te vragen! Maargoed inderdaad goed rondkijken en niet zomaar ja zeggen en teveel betalen.

Ik kwam op het Belgische web trouwens nog deze site tegen :) Misschien wel leuk om even naar te kijken!

Daarnaast ook nog een tip voor mensen die les geven en graag een visitekaartje zouden willen hebben. Hier kun je visitekaartjes drukken maar voor je ze besteld kun je eerst als je links bovenin naar Freedesign gaat kijken wat voor visitekaartje je zou willen hebben :) Super leuk! Ik weet even niet zo snel hoe ik mijn eigen visitekaartje hier kan uploaden...

Verzorgen is iets anders dan alleen bijrijden ;)

Verder snap ik niet wat je ding over visitekaartjes toevoegt aan dit topic. Is dat een vorm van verkapte reclame?

eefjj22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 18:02

Het is inderdaad belachelijk af en toe. Ik heb een leasepaard gedaan (heb ik maar 1 maand volgehouden want het sloeg nergens op) en die kwam sowieso amper uit het weiland, daar kon je eerst een half uur achteraan gaan. Vervolgens ging het beest hangen elke keer als je haar vastzette en als je er, na een uur, eindelijk op zat, dan gooide ze haar hoofd in de lucht en weigerde verder te lopen. Haar eigenaresse was helemaal into monty roberts, niks mis mee, maar kon het niet zo goed toe passen want die reed het beest met grof geweld door de hoeken heen. Het paard stond op de wei in de zomer en dat kostte €80,- per maand. Toch waren er, incl ik, vier leasemeiden. Ik deed 3 keer in de week een poging tot rijden (wat er bij lange na niet van kwam door allerlei verhalen van de eigenaresse, zo had ze haar neus verbrandt en kon het halster niet om bijvoorbeeld, ruim een week) en ik betaalde haar €100,- daarvoor. Daarnaast kwam ze me tot drie keer toe ongevraagd 'les' geven, die ik helemaal niet wilde maar goed, ik heb braaf geluisterd en daar moest ik achteraf nog eens €25,- per les (!!) voor betalen. Dat ik dat nog een maand heb volgehouden is ook stom van mezelf. Er zou eens iemand naar het paard moeten kijken, in plaats van door de hoeken heen schelden/slaan, maar goed als ik de DA zou bellen, mocht ik dat ook zelf betalen.
Die vrouw ving dus ruim €400,- van dames die haar paard aan het verzorgen waren en daarnaast gaf ze nog les op het paard drie keer per week. Op 'lesdagen' mochten de leasers ook niet rijden trouwens, want lessen gaat voor leasen.
Ik voel me nog steeds zo stom dat ik dat heb gedaan en er nog voor betaald ook! Ik heb nu lekker mijn eigen beestje voor hetzelfde geld!

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 18:55

Jezus zeg, dat mens zou zich moeten schamen..
Snap niet dat er zulke mensen zijn. Dat is gewoon puur geld vangen..

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:47

@eefjj22
Dat is idd niet netjes vind wel dat je dan wat moet bieden. Dat er werk bij hoort is altijd blijft een hobby en naar mijn idee mag dat wat geld kosten.
Zoals ik al eerder schreef vraag ik geen geld om erop te winnen maar als stuk vergoeding van de stalling dit bedrag is nog lager als wat je betaald bij een manege. Het is ook een stal met nodige luxe voor paard en ruiter. Goedkoper kan ik gaan staan maar vaak niet beter voor paard. Ze werken allebei veel en hebben vaak savonds niet echt veel behoeft om in de blubber te gaan staan om te rijden. Dit gaat ten koste van het paard wat ik niet wil. Als ze ergens anders heen willen prima maar paard moet erop vooruit gaan niet achteruit. Merk toch echt dat bij vele mensen de binnenbak erg fijn is vooral met het weer nu.
Paard is ook een paard met nodig potentie en mogelijkheden dus veel ruimte voor de ruiters.

We doen alles in gezamenlijk overleg als ik hem een keer wil meenemen is dat geen probleem in principe doe ik hem 1 dag in de week zelf. Ook om contact te houden met paard en de mensen.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:54

tjaa ik weet zelf hoe moeilijk het is om een gratis verzorgpaard te vinden,
ik vraag dan ook niks voor mijn paard. Daar kan je dan ook niet mee rijden maar goed.
Mijn verzorgster mag 1 tot 3 dagen in de week komen en alles doen behalve rijden.
Als hij later ingereden is en ze rijdt buiten ofzo, dan moet ze af en toe wel de hoefsmid betalen.
Maarja die van mij staat ook zonder ijzers dus dat is 20 euro per keer. dat valt wel mee haha :)

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:56

Ik heb redelijk wat paarden verzorgd, waarvan er 1 13 jaar, maar het is altijd "gratis" geweest, stond wel tegenover om te helpen op stal, in het weekend te voeren etc. Heb eigenlijk ook nooit een verzorgpaard gehad waar ik zelf "niets" hoefde te doen dan alleen te rijden/verzorgen.. dus dat scheelt denk ik ook wel. Maarja, dan koop je een keer een hoofdstel, dan weer dit, dan weer dat ;) dus mjah.. Als je een gratis verzorgpony wil, raad ik aan om niet op volpensionstallen te gaan kijken :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:08

Hoofdstel en spullen kopen vind ik dan weer geheel eigen keuze. Ik kocht inderdaad ook wel eens wat voor mn verzorgpaarden, maar dat hield ik toch echt zelf. Ik liet het dan ook niet op stal liggen, maar nam het zelf mee elke keer.
Mijn bijrijders/ verzorgers kopen inderdaad ook wel eens wat, zoals een poetssetje. Niet omdat het nodig is (ik heb een bak vol met borstels e.d.) maar omdat ze het zo leuk vinden om met hun eigen borstels te poetsen. Ook heb ik zelf meer dan 20 dekjes, dus vollop keuze. Zelfde voor halsters, en ook alles in goede staat. Toch heb ik een verzorgstertje gehad die zelf een halstertje en dekje voor de pony had gekocht, puur omdat ze dat leuk vond. Die spullen heeft ze overigens nooit opgehaald toen ze stopte met verzorgen/ rijden dus deze mocht ik houden.

Ik verwacht inderdaad wel hulp op de dagen dat de mensen komen rijden. Gewoon simpel even helpen met uitmesten en daarna de boel weer schoonvegen.
En op dagen dat rijden er niet inzit maar de verzorgster/ bijrijder toch wilt komen dan doen we net even wat meer schoonmaakwerk. Zoals alle paarden uitgebreid poetsen of staarten wassen, het erf vegen, zadels/ hoofdstellen invetten. Maar hier zijn ze niet toe verplicht.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:12

Belangrijke spullen heb ik zelf en koop ik ook liever zelf en van goede kwaliteit dit ter bescherming van mezelf en de ruiter. De ene bijrijder wilde er een singel bij omdat ze dan de ene kon drogen/wassen. Heel leuk en slim want volgende dag een natte singel is niet fijn.
Ze kocht een goede mooie singel echt super nu hebben ze ook samen de molen betaald deze maand.
Paard heeft nu iets mok van het natte weiland wordt ook prima verzorgt ze melden het en doen echt hun best voor hem.

Ze zien het beide echt als hun eigen paard en hebben er schrik mee. Ondanks de bijdrage is dit toch super?.
Zo kan het toch ook?.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:14

Shanna schreef:
Hoofdstel en spullen kopen vind ik dan weer geheel eigen keuze. Ik kocht inderdaad ook wel eens wat voor mn verzorgpaarden, maar dat hield ik toch echt zelf. Ik liet het dan ook niet op stal liggen, maar nam het zelf mee elke keer.
Mijn bijrijders/ verzorgers kopen inderdaad ook wel eens wat, zoals een poetssetje. Niet omdat het nodig is (ik heb een bak vol met borstels e.d.) maar omdat ze het zo leuk vinden om met hun eigen borstels te poetsen. Ook heb ik zelf meer dan 20 dekjes, dus vollop keuze. Zelfde voor halsters, en ook alles in goede staat. Toch heb ik een verzorgstertje gehad die zelf een halstertje en dekje voor de pony had gekocht, puur omdat ze dat leuk vond. Die spullen heeft ze overigens nooit opgehaald toen ze stopte met verzorgen/ rijden dus deze mocht ik houden.

Ik verwacht inderdaad wel hulp op de dagen dat de mensen komen rijden. Gewoon simpel even helpen met uitmesten en daarna de boel weer schoonvegen.
En op dagen dat rijden er niet inzit maar de verzorgster/ bijrijder toch wilt komen dan doen we net even wat meer schoonmaakwerk. Zoals alle paarden uitgebreid poetsen of staarten wassen, het erf vegen, zadels/ hoofdstellen invetten. Maar hier zijn ze niet toe verplicht.

Is ook eigen keuze, maar heb het beest 13 jaar verzorgd en kon het echt als mijn paardje zien :) Dus dan is het leuk om dat te doen. Mijn verzorgpaardje stond gewoon in de tuin bij die mensen (haha grote tuin, buitenbak van 60x 20 erin en alles) en daar kwam dus ook niemand en niemand anders deed iets met het beest.. Dat scheelt natuurlijk ook wel. Toen het paardje met pensioen ging en ik mijn eigen pony kocht (die natuurlijk een andere maat had bij bijna alles) zijn er wel wat dekjes meegegaan die van mij waren, vooral omdat ik toch niet meer reed en ze daar maar lagen :p) Maarja, na 13 jaar je "eigen paardje" (ook al was het officieel niet zo) te hebben gehad, dan heb je vanzelf wel een verzameling spullen :p (Tenminste, hier groeit de zooi nog steeds :p)

Netjes alles achterlaten is logisch, paard goed verzorgen en meehelpen is denk ik ook "logisch" (helaas niet voor iedereen :p) als je wat drollen in de stal zag liggen, of de stal was nog niet gedaan, dan deed je dat zelf maar even :) Ergenissen toen we ooit iets aan verzorgsters overlieten.. kon je 's avonds nog de helft doen :p Terwijl ze zo vaak meehielpen als je erbij was, als ze het alleen moesten doen... tjah ging het altijd mis? Altijd wel iets vergeten (n) Heel irritant...

Voor mijn paard heb ik gewoon goede spullen, niet versleten etc. Maar ik vind als je iemand laat rijden dat je dan ook gewoon voor paard en ruiter het goed moet hebben geregeld... Tis jouw verantwoordelijkheid... (Helaas ken ik er ook genoeg dat de verzorgster zelf een zadel moet regelen of wat dan ook :S hoofdstel dat half uit elkaar valt en mjah... vind dat niet kunnen, ook niet voor de verzorgster, maar je paard loopt ook risico.
Laatst bijgewerkt door Serendip90 op 16-10-12 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:15

Ik vindt het niet meer dan logisch om mee te betalen aan het stalgeld half stalgeld voor 1 keer in de week gaat imo wel te ver..

Ik betaal dan ook niet meer dan 50 euro voor minimaal 2x in de week.. Ik bewijs tenslotte ook een dienst naar de eigenaar toe zou wat worden als ik moest gaan betalen om mijn werk uit te kunnen voeren omdat ik het leuk vindt haha.

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:18

Je werk? Sorry maar ik vind dat echt niet te vergelijken met werk _O-
Het is toch je hobby?
De eigenaar bewijst jou ook een dienst, aangezien jij zijn/haar paard mag gebruiken voor jouw hobby..

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:22

Tat_jana schreef:
Ik vindt het niet meer dan logisch om mee te betalen aan het stalgeld half stalgeld voor 1 keer in de week gaat imo wel te ver..

Ik betaal dan ook niet meer dan 50 euro voor minimaal 2x in de week.. Ik bewijs tenslotte ook een dienst naar de eigenaar toe zou wat worden als ik moest gaan betalen om mijn werk uit te kunnen voeren omdat ik het leuk vindt haha.

Ligt eraan of het stalgoed 25 euro is of misshien 500 euro dit is niet te vergelijken. In sommige gebieden zijn de stallingen nu eenmaal duurder als andere. Plus een GOEDE bijrijder is echt een spelt in een hooiberg.

Trouwens ik wil geen verzorgers maar RIJDERS...die echt voor het uiterste gaan wat er te behalen is.

Ik zie het niet als dienst?. Deze personen die ik nu heb zochten een paard om mee te rijden/trainen en te starten. Ze kwamen niet aanwaaien of zo. Nee ze waren heel bewust op zoek naar mogelijkheden.
Dit mag dan toch geld kosten is een hobby/sport dit kost altijd geld ook als je lid wordt van een vereniging voor bv Voetbal of Tennis.

Een dienst is het als het beest geen aandacht meer krijgt en ik teveel paarden heb en er een echt aandacht en tijd tekort komt.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:30

Voor ik eigen paarden had,altijd verzorgpaarden gedaan.Gratis,echter werkte ik me daar wel het apenzuur voor en droeg de volledige zorg.Twee maal daags voeren (ook s ochtends voor school),mesten,paarden beweging geven etc.Hele verantwoordelijkheid achteraf gezien.Ben blij dat ik die ervaring toen hebben mogen opdoen.
Om eerlijk te zijn vind ik de tijd wat dat betreft ook erg veranderd.Vroeger waren de verzorgsters niet 'vies' van hard werken.Tegenwoordig zie/hoor ik wel anders...

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 11:33

Tegenwoordig is het vooral rijden, heb je geen binnenbak dan kun je het al afschrijven, heeft je paard geen goede afstamming dan ervoor betalen is ook "zonde"

Als je kijkt wat ikzelf vroeger over had voor mijn verzorgpaardje (wel gratis) dan vind ik zo iemand niet meer hoor :)