bijrijders die niet willen betalen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 22:59

mirgino schreef:
:D dat zie jij helemaal verkeerd :j
jij moet [ volgens de bijrijdsters in dit topic ] juist blij zijn dat hun op jouw paard willen rijden en dan ook nog gratis :j

volgens sommige ja :j
Dan moet je blij zijn met hun "hulp" en daar mag best wat tegenover staan -> iig alle vrijheid en nog wat andere eisen 8)7
(natuurlijk kunnen zij ook nog héél goed rijden _O- en anders ligt het aan jouw paard :Y) )

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:13

superwoman schreef:
mirgino schreef:
:D dat zie jij helemaal verkeerd :j
jij moet [ volgens de bijrijdsters in dit topic ] juist blij zijn dat hun op jouw paard willen rijden en dan ook nog gratis :j

volgens sommige ja :j
Dan moet je blij zijn met hun "hulp" en daar mag best wat tegenover staan -> iig alle vrijheid en nog wat andere eisen 8)7
(natuurlijk kunnen zij ook nog héél goed rijden _O- en anders ligt het aan jouw paard :Y) )

Oh is dat het, nu snap ik het. :P :D ;)
Dus ik moet alle kosten gaan dragen voor een bijrijdster die notabene jouw paard bij huis heeft staan. Gratis een eigen paard aan huis voor de bijrijdster. Juist, ik snap het helemaal. En dan moet je als eigenaar natuurlijk overleggen wanneer je zelf nog kunt rijden. :D

Daarom verhuis ik m'n paarden niet en laat er gewoon iemand op rijden die niet betaalt. Maar kennelijk doe ik het erg fout, haha. :P :D (bijrijdster heeft gewoon geluk, haha)

Fellow

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:39

Ik vind dit ook altijd zo raar, die bijrijder helpt jou toch? Volgensmij zit er meer logica in wanneer jij je bijrijders een kleine vergoeding geeft, dan wanneer bijrijders jou moeten betalen. Want in principe verdien jij nu het geld, terwijl de bijrijder het werk doet. Tenminste ik weet niet hoeveel een bijrijder bij jou moet doen hoor. ;) Dan is het toch gewoon een leasepaard in plaats van een bijrijdpaard?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:44

KirstenVosje schreef:
Ik vind dit ook altijd zo raar, die bijrijder helpt jou toch? Volgensmij zit er meer logica in wanneer jij je bijrijders een kleine vergoeding geeft, dan wanneer bijrijders jou moeten betalen. Want in principe verdien jij nu het geld, terwijl de bijrijder het werk doet. Tenminste ik weet niet hoeveel een bijrijder bij jou moet doen hoor. ;) Dan is het toch gewoon een leasepaard in plaats van een bijrijdpaard?

Het is geen werk toch? De bijrijder heeft er ontzettend veel plezier van, en de eigenaar neemt een risico door iemand er op te laten. Als de bijrijder iets van het paard leert omdat het goed getraind is, mag daar wat mij betreft best iets tegenover staan. Als de bijrijder het paard juist goed traint, is die bijrijder zijn of haar gewicht in goud waard.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:56

Op het moment dat ik een bijrijder moet gaan betalen, dan is het meteen over en uit. Dan maar een paar dagen extra als grasmaaier dienen, maar ik ga niet iemand betalen om als gunst op mijn paarden te mogen rijden. Het is nog wel een gunst, want ik betaal ook het onderhoud van m'n paard.
Ik zet m'n paard immers niet in training, want dan mag ik ook resultaat verwachten. Bij een bijrijder is het alleen maar meegenomen als het paard verbeterd wordt, daar ligt geen commerciele insteek aan ten grondslag.

Ik laat een bijrijder ook niet betalen. Heb een fijn paard staan wat op Z niveau getraind is. Dus een bijrijder kan meteen op niveau verder, of er juist nog veel van leren. Enige wat ik vraag is netjes en consequent om te gaan met m'n paard, en natuurlijk een beetje rijervaring. Bijrijder heeft zelf geen paard, maar kan op deze manier op een beter paard dan het gemiddelde manegepaard rijden, en vaker. Dan spreek je dus van een win win situatie voor zowel eigenaar als bijrijder. Lessen en wedstrijden betaal ik uiteraard niet, dat zijn kosten die de bijrijder zelf moet maken als ze dat wil. Ik verdien er dus niets aan, bijrijder verdient er niets aan, maar krijgt er een hoop lol voor terug.

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:58

MarcoBorsato schreef:
KirstenVosje schreef:

Het is geen werk toch? De bijrijder heeft er ontzettend veel plezier van, en de eigenaar neemt een risico door iemand er op te laten. Als de bijrijder iets van het paard leert omdat het goed getraind is, mag daar wat mij betreft best iets tegenover staan. Als de bijrijder het paard juist goed traint, is die bijrijder zijn of haar gewicht in goud waard.

Wat hier al eerder in het topic genoemd is, een schilder hoeft jou toch niet te betalen omdat hij ervaring opdoet met het schilderen van je huis?
Die mensen hebben er denk ik ook wel plezier in, anders hadden ze wel een andere baan gehad. En jij neemt het risico om je huis door een ander te laten verven, wie weet wordt het wel helemaal niet mooi.

En over die laatste zin, als je bijrijder goud waard is, dan zou ik er niet over piekeren om hem/haar te laten betalen. Beetje tegenstrijdig..
Eerst zeg je dat de bijrijder iets van het paard leert, dat daar iets tegen over moet staan. Maar wat als je bijrijder, dus wat jij ook zegt, je paard dingen leert. Dan krijg je geld, en je paard wordt beter opgeleid, ook van de zotte, die bijrijder doet ook moeite hoor!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:11

Jij bent er dus zoeentje die geld wil hebben voor het rijden van een paard van een ander?
Dus jouw lolletje moet ook nog eens betaald worden? Ik vraag me af hoeveel ervaring je hebt.
Sorry, maar er is een verschil tussen bijrijden en in training zetten. Op het moment dat ik iemand ga betalen om op mijn paard te rijden, dan verwacht ik resultaat. En ook behoorlijk snel, binnen enige weken.
Op het moment dat ik alleen maar vraag om netjes en consequent met m'n paard om te gaan, dan spreek je niet van trainen, maar van rijden waarbij met een beetje geluk het paard ook nog getraind wordt. Maar de bijrijder heeft verder geen verplichtingen. Die heeft een trainer wel, namelijk zorgen dat een paard snel naar een hoger niveau komt.
Kortom, ik betaal geen bijrijders, ik zie het als gunst dat iemand op mijn paard mag rijden. Ik vraag echter ook geen geld voor het rijden op mijn paard.

En ondertussen is het topic omgeslagen van bijrijders die niet willen betalen naar eigenaren die de bijrijder niet willen betalen. :D
Laatst bijgewerkt door germie op 17-05-11 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:11

KirstenVosje schreef:
MarcoBorsato schreef:

Wat hier al eerder in het topic genoemd is, een schilder hoeft jou toch niet te betalen omdat hij ervaring opdoet met het schilderen van je huis?
Die mensen hebben er denk ik ook wel plezier in, anders hadden ze wel een andere baan gehad. En jij neemt het risico om je huis door een ander te laten verven, wie weet wordt het wel helemaal niet mooi.

En over die laatste zin, als je bijrijder goud waard is, dan zou ik er niet over piekeren om hem/haar te laten betalen. Beetje tegenstrijdig..

Een schilder is inderdaad een baan en geen vrijwilligers werk.
Paarden verzorgen/rijden is een hobby.
Net zoals wat iemand al noemde dat je een schoonmaker niet laat betalen om je huis schoon te maken.
Neem aan dat je zelf ook wel snapt wat het verschil is?
Schilder of elk ander werk daar heb je vaste uren normaal hele dagen. Een paard bijrijden doe je in je vrij tijd. Jij hebt er plezier in en mag een paard gebruiken met alle toebehoren daar hoef je zelf normaal gezien niets in te investeren. Ja je tijd maar daar kies je toch zelf voor. Je zoekt toch een bijrijdpaard omdat jij dat wil.
Een schilder zoekt werk omdat hij z'n brood er mee wil verdienen.

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:15

germie schreef:
Jij bent er dus zoeentje die geld wil hebben voor het rijden van een paard van een ander?
Dus jouw lolletje moet ook nog eens betaald worden? Ik vraag me af hoeveel ervaring je hebt.
Sorry, maar er is een verschil tussen bijrijden en in training zetten. Op het moment dat ik iemand ga betalen om op mijn paard te rijden, dan verwacht ik resultaat. En ook behoorlijk snel, binnen enige weken.
Op het moment dat ik alleen maar vraag om netjes en consequent met m'n paard om te gaan, dan spreek je niet van trainen, maar van rijden waarbij met een beetje geluk het paard ook nog getraind wordt. Maar de bijrijder heeft verder geen verplichtingen.
Kortom, ik betaal geen bijrijders, ik zie het als gunst dat iemand op mijn paard mag rijden. Ik vraag echter ook geen geld voor het rijden op mijn paard.

En ondertussen is het topic omgeslagen van bijrijders die niet willen betalen naar eigenaren die de bijrijder niet willen betalen.

Nee, ik niet, maar ik ga ook niet betalen. Ik spreek niet voor mezelf, want ik heb niet genoeg ervaring om een paard dingen bij te leren. Maar wanneer je dat wel hebt, dat zou ik een kleine bijdrage verwachten. Nogmaals, de eigenaar doet er (bijna) geen moeite meer voor, en de bijrijder moet werken. Waarom zou de eigenaar geld moeten verdienen?

Edit; Nee, dat zeg ik verkeerd, een bijdrage zou ik niet verwachten, maar dat je moet betalen ook niet ;)
Laatst bijgewerkt door Fellow op 17-05-11 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:15

KirstenVosje schreef:

Eerst zeg je dat de bijrijder iets van het paard leert, dat daar iets tegen over moet staan. Maar wat als je bijrijder, dus wat jij ook zegt, je paard dingen leert. Dan krijg je geld, en je paard wordt beter opgeleid, ook van de zotte, die bijrijder doet ook moeite hoor!

Ja maar ik ga schilderen echt niet vergelijken met paardrijden, kom op zeg :') Ik vind mijn werk leuk, maar niet zo leuk als bij mijn paard zijn, duh, haha.

En als een bijrijder daadwerkelijk iets toevoegt voor mijn paard in de zin van het trainen, zou ik niet betalen, maar voor vervoer naar wedstrijden zorgen, startkaart hosselen e.d.

En ik zeg niet dat de bijrijder iets leert van het paard, ik zeg áls. Ik noem 2 voorbeelden van hoe het kan. Ik zeg nergens dat als ik iemand vraag om mijn paard te rijden, diegene moet betalen. Als je mijn berichten niet snapt, reageer er dan niet op. :)

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:22

MarcoBorsato schreef:
KirstenVosje schreef:

Ja maar ik ga schilderen echt niet vergelijken met paardrijden, kom op zeg :') Ik vind mijn werk leuk, maar niet zo leuk als bij mijn paard zijn, duh, haha.

En als een bijrijder daadwerkelijk iets toevoegt voor mijn paard in de zin van het trainen, zou ik niet betalen, maar voor vervoer naar wedstrijden zorgen, startkaart hosselen e.d.

En ik zeg niet dat de bijrijder iets leert van het paard, ik zeg áls. Ik noem 2 voorbeelden van hoe het kan. Ik zeg nergens dat als ik iemand vraag om mijn paard te rijden, diegene moet betalen. Als je mijn berichten niet snapt, reageer er dan niet op. :)

Waarom zou ik niet op je berichten mogen reageren? Het is gewoon mijn eigen mening hoor.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:23

KirstenVosje schreef:
germie schreef:
Op het moment dat ik alleen maar vraag om netjes en consequent met m'n paard om te gaan, dan spreek je niet van trainen, maar van rijden waarbij met een beetje geluk het paard ook nog getraind wordt. Maar de bijrijder heeft verder geen verplichtingen.

En ondertussen is het topic omgeslagen van bijrijders die niet willen betalen naar eigenaren die de bijrijder niet willen betalen.

Nee, ik niet, maar ik ga ook niet betalen. Ik spreek niet voor mezelf, want ik heb niet genoeg ervaring om een paard dingen bij te leren. Maar wanneer je dat wel hebt, dat zou ik een kleine bijdrage verwachten. Nogmaals, de eigenaar doet er (bijna) geen moeite meer voor, en de bijrijder moet werken. Waarom zou de eigenaar geld moeten verdienen?

Edit; Nee, dat zeg ik verkeerd, een bijdrage zou ik niet verwachten, maar dat je moet betalen ook niet ;)

Nou ten eerste betaald de eigenaar alles voor het paard. Stalling, dierenarts en hoefsmid en zorgt voor het tuig. Je kunt net weten of een eigenaar weinig moeite doet. Want het kan heel goed zijn dat de eigenaar op dat moment niet zelf kan. Dus geef je iemand zo goed als een eigen paard.
Een eigenaar verdiend daar niet aan het is een compensatie tegenover de kosten die een eigenaar betaald.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:25

KirstenVosje schreef:
Waarom zou ik niet op je berichten mogen reageren? Het is gewoon mijn eigen mening hoor.

Je mag best op mijn berichten reageren, maar zorg dan dat je begrijpend leest. Dat maakt dat ik ook inhoudelijk op jou kan reageren in plaats van je steeds corrigeren en uitleggen wat er wél staat.

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:28

MarcoBorsato schreef:
KirstenVosje schreef:

Je mag best op mijn berichten reageren, maar zorg dan dat je begrijpend leest. Dat maakt dat ik ook inhoudelijk op jou kan reageren in plaats van je steeds corrigeren en uitleggen wat er wél staat.

Best, dan reageer ik wel gewoon niet meer. :o

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 10:57

KirstenVosje schreef:
Nee, ik niet, maar ik ga ook niet betalen. Ik spreek niet voor mezelf, want ik heb niet genoeg ervaring om een paard dingen bij te leren

Waar gaat het dan over... :? :? :? :?
Jij en de meeste andere verzorgsters léren van een verzorgpaard (zelfs zonder les leer je ervan door ermee om te gaan) Willen graag hun (dure) hobby uitvoeren, vaak een beetje uitgeleerd op de brave manegepaarden die hun rondjes lopen voor relatief veel geld (voor wat je bij de meeste leert)
Risico's zijn voor de eigenaar. Dan moet dat nog gratis ook???

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:44

ik heb al eens gereageerd volgens mij.

maar ik vind het niet om te moeten betalen, ik neem de klusjes er graag bij.
k krijg toch een stukje verantwoordelijkheid erbij, ik doe niet alleen de klusjes maar ik mag ook dressuren, springen en buitenritjes maken ( die overigens nog niet zolang zijn maar ik doe jessy pas sinds februari)
ik heb pas jessy een hele week voor mezelf gehad omdat haar baasje in een verhuizing zit, en toen ik jessy pas een maand (!!) deed, kreeg ik haar ook al 4 daagjes voor mezelf.
haar baasje is blij met mij omdat ze me kan vertrouwen, en ik ben blij dat ik jessy mag doen omdat het een paard van goud is!.
ik betaal gewoon mee aan de stalling, ik ga 1 keer per maand naar haar baasje toe (soms wat meer omdat ik dan voor haar oppas :+ ) en dan doen ik 50 euro in een enveloppe voor de stalling, niks mis mee toch?

het bijrijdstertje van de shet die betaalt trouwens 25 euro, en die komt ook 2 dagen in de week, de shetlander loopt nu kreupel maar dat maakt haar niet uit, ze gaat gerust een uur staan tutten, rijden hoeft van haar niet eens perse, ze krijgt ook les van het baasje zelf want voordat ze begon met bruintje kon ze een beetje hobbelen.
nu binnen 3 a 4(!!) maanden kan ze zelf borstelen, uit het land halen, halster omdoen, zelf opzadelen, beugels op maat maken, wandelen en zelfs al een rondje naar buiten!

ik en de verzorgster van bruintje krijgen onwijs veel terug van het baasje, ze legt altijd wat eten en drinken voor ons in de kast de dag voordat wij komen, als ze iets niet meer past ( rijlaarzen, rijbroeken ect ) krijgen wij dat, ze gaat zorgen dat er een grote kast op stal komt, omdat ik een chaoot ben en echt ruimte nodig heb.

nee ik vind het absoluut niet erg!
aan mijn manier van schrijven zie je alleen al dat ik een chaoot ben :+

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 13:27

superwoman schreef:
KirstenVosje schreef:
Nee, ik niet, maar ik ga ook niet betalen. Ik spreek niet voor mezelf, want ik heb niet genoeg ervaring om een paard dingen bij te leren

Waar gaat het dan over... :? :? :? :?
Jij en de meeste andere verzorgsters léren van een verzorgpaard (zelfs zonder les leer je ervan door ermee om te gaan) Willen graag hun (dure) hobby uitvoeren, vaak een beetje uitgeleerd op de brave manegepaarden die hun rondjes lopen voor relatief veel geld (voor wat je bij de meeste leert)
Risico's zijn voor de eigenaar. Dan moet dat nog gratis ook???

toevoeging-> zeg niet dat eigenaars een bijdrage móeten vragen, maar vind het niet raar wanneer ze het wél doen.
Wat ik raar vind is dat "verzorgsters" (in het bijzonder degene die niet hoger dan l-niveau rijden) vinden dat het gratis zou móeten.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 17:50

iedere hobby kost geld, paardrijden dus ook. Ik wil best iets betalen aan de eigenaar (ik hoef verder niks te doen, hoewel ik dat best zou willen hoor) maar het moet niet te gek worden. Ik betaal 50 euro pm en dit is wat mij betreft het maximum, maar dit zal voor iedereen anders zijn.
Dit is een discussie waar je nooit zult uitkomen, want er is voor alles wel iets te zeggen!

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 19:03

ik vindt het eigenlijk toch normaal da t verzorgers betalen hoor ( ben zelf een verzorgster) ...
Paard is duur, stalling, goed passend materiaal, DA ( als hij moet komen ), hoefsmid zijn ook allemaal duur... Als verzorger maakt je van al die dingen gebruik ( materiaal, paard, ...), dus vindt jet normaal dat eigenaars een bijdrage vragen ... En vindt tot 100 euro maandelijks nog een normale bijdragen ( van wat ik hier zie in België en zien welke faciliteiten je hebt).
Elke hobby kost geld, wrm zouden verzorgers dan gratis of betaalt moeten rijden?? een verzorger traint normaal gezien geen ( en daarmee bedoel ik intensief trainen en echt trainen waar sommige mensen hun beroep van maken )

NiNM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 17:30

Betalen voor een bijrijd paard vind ik van de zotte, je verberterd het paard, paard wordt meer waard bij verkoop en dan zeker ook nog betalen. Nee zo werkt het niet ;)
Je helpt iemand uit de brand omdat (die voor wat voor een reden dan ook) niet genoeg tijd heeft voor zn eigen paard(en) dan zou je nog bijna betaald moeten krijgen ook.

Anders vind ik het voor mensen die een beetje recreatief hobbelen en in het eerste opzicht niets (willen/gaan) verbeteren aan het paard. Dan kan je best een kleine bijdragen vragen met de na druk op kleine. Ik zie ze wel eens voor bij komen op mp etc, voor 100euro in de maand mag je 3x per week rijden. Nee dan zou ik die 100 euro op de bank zetten elke maand en lekker aan wat anders besteden ;)

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 18:45

ponylies schreef:
is het normaal dat iemand 100 euro vraagt voor een lease paard waar je maar 2 keer per week op mag rijden ?

groetjes saskia

wat mag je allemaal?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 20:10

2 keer per week rijden in de bak ik heb het dus niet gedaan paard stond ook bij hum aan huis in eigen weiland dus ze verdienen er nog aan bij ook :P

AJH69

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 11:40

Ik vind wel dat een bijrijder iets mag betalen hoor.
Ik ben zelf op zoek naar een (D of E) pony of paard voor mijn dochters (en mijzelf :)), maar dat is in deze regio heel lastig (zoetermeer/nootdorp/leidschendam).

Wanneer je bijrijder/verzorg(st)er wilt zijn voor iemands paard, vind ik dat je je daar 100% verantwoordelijk voor moet voelen, alsof het je eigen paard is. Daar hoort dus ook de klusjes bij, en je rotzooi opruimen. Een vergoeding betalen lijkt me reëel (gerelateerd aan de fasciliteiten, dat wel), en afspraken nakomen en elkaar op de hoogte houden lijkt me ook normaal.

Zelf had ik een verzorgpaardje waar ik niets voor hoefde te betalen. Ik ging altijd in het weekend naar haar toe. Dat was dus erg voordelig, haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:06

Bij ons in de regio betaalt niemand voor een verzorgpaard. Leasen kan wel, maar verzorgpaarden zijn hier genoeg te vinden, gratis.

En daarin tegen hebben veel mensen hier de zelfde instelling denk ik.
Als je eigenaar bent en je hebt een verzorgster dan laat je die niet betalen. Waarom niet? Omdat de eigenaar het besluit heeft genomen om een paard te nemen. Dus die kan dan ook voor alle kosten opdraaien, want daar heb jij zelf overnagedacht en dat kun jij zelf. Zoniet? Neem dan geen paard.
Oke, wij mogen dan op de paarden rijden als verzorgster zijnde omdat de eigenaar niet genoeg tijd heeft. Dat is begrijpelijk. En ik betaal mijn lessen die ik er mee heb allemaal zelf. En een leuk kleinigheidje op z'n tijd is ook heus niet erg. Alleen ik ga geen 50euro in de maand voor iemand neer leggen die er zelf voor heeft gekozen om een paard te nemen.

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:16

Allereerst, ik zou nooit een bijrijder nemen. Ik ben wel zelf ooit de bijrijder van iemand geweest. Ik hoefde niets te betalen. Ik betuigde mijn dank op een andere manier. Ik heb bv een winterdeken aangeschaft, kocht een paar een zak muesli. Wanneer dierenartskosten wat aan de hoge kant waren, deelde ik een beetje in de kosten.

Ik vind zelf namelijk, wanneer je als bijrijder gaat betalen, je ook mee mag beslissen in bepaalde zaken. Ligt wel aan de hoogte van de bijdrage natuurlijk. Maar wanneer je omstreeks de €100,00 per maand moet gaan betalen. Ik vind het een hoop euries.

Wat ik ook ergens in een reactie las, was dat het nog wel eens voorkomt dat de bijrijder het paard naar een hoger niveau rijdt. Dan zou je haast gaan overwegen om als bijrijder een bijdrage te gaan vragen :=