Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 06:26

Ik snap dat stukje wel over de eigenaar heeft alles kosten en dus ook rechten.
Het enige voordeel van eigenaar zijn.

Toch zal ik dat niet snel doen..omdat ik me nog erg vaak in een ander verplaats. Dus ben voor zulke acties nog niet egoïstisch genoeg.

Ik zie het toch meer als een team.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 07:12

Ik zou ook geen dag van een bijrijder "afpakken" of ze nu betaald of niet, vind dat niet correct. Nu heb ik gelukkig mogelijkheden zat en buiten dat ik 2 paarden heb dus we altijd samen kunnen rijden kan mijn fries ook voor de wagen. Dus stel ik had 1 paard kan ik ook altijd voorstellen om hem voor de wagen te zetten en samen op pad te gaan. Of ik zou voorstellen samen te gaan door na elkaar te gaan en bijvoorbeeld elkaar te filmen of foto's te maken of samen op buitenrit, fiets mee en halverwege wissel. Bedoel er zijn opties zat om samen plezier met 1 paard te hebben.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 09:28

Anke schreef:
Ik snap dat stukje wel over de eigenaar heeft alles kosten en dus ook rechten.
Het enige voordeel van eigenaar zijn.

Toch zal ik dat niet snel doen..omdat ik me nog erg vaak in een ander verplaats. Dus ben voor zulke acties nog niet egoïstisch genoeg.

Ik zie het toch meer als een team.

Naast dat ik een eigen paard heb, heb ik ook nog een aantal verzorgpaarden ik vind dat volkomen logisch dat de eigenaar gewoon voorrang heeft daarin. Heb daar nooit moeite mee gehad. Het gaat om 1 dag ik zie daar het probleem niet zo van.
Zou mezelf echt niet weg cijferen in zo'n geval. Maar iedereen is anders.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 17-03-15 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 09:37

Ik had niet eens gedacht om een dag te pakken ivm mooi weer...
ik dacht meer aan een mogelijkheid voor een wedstrijd of samen rijden met een vriendin of andere afspraken om de dag te verplaatsen.

Ik zie het ook meer als een team en niet als iemand die "maar een verzorgster is" .
Gewoon afspraken die je na komt, zoals je dat ook verwacht dat de verzorgster ook haar afspraken na komt.

Maar als je van te voren af spreekt met je verzorgster dat het kan voorkomen dat je ivm het weer dat je zelf wil rijden, is dat ook een afspraak.
Maar ik vind het niet echt aantrekkelijk voor een verzorgster..

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 11:42

Ik vind het ook maar een raar idee dat een bijrijder altijd moet wijken voor een eigenaar. Natuurlijk is de eigenaar de baas, maar dat betekent in mijn ogen niet dat ik mijn bijrijder aan de kant kan schoppen als het even niet uitkomt. Dat is wat je in feite doet als je de dag van je bijrijder 'inpikt'

Nee, zo zou ik het in de toekomst niet gaan doen.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:12

_Cowgirl schreef:
Ik vind het ook maar een raar idee dat een bijrijder altijd moet wijken voor een eigenaar. Natuurlijk is de eigenaar de baas, maar dat betekent in mijn ogen niet dat ik mijn bijrijder aan de kant kan schoppen als het even niet uitkomt. Dat is wat je in feite doet als je de dag van je bijrijder 'inpikt'

Nee, zo zou ik het in de toekomst niet gaan doen.

Ik ook niet :n
Als je een goede verzorgster hebt dan zijn ze blij als ze weer mogen komen en kijken ze helemaal uit naar hun dag en dan ga ik zeggen "ja sorry hoor maar het is mooi weer en ik ben vrij dus je komt maar niet".
Dat kan je 1x doen maar denk dat je verzorgster er zo klaar mee is als dat een 2e x gebeurd!
Hoe was het ook alweer? Je helpt elkaar toch? Er zijn zoveel mooie dagen dan ga je samen wat doen of je hebt pech en dan komt er wel weer een mooie andere dag!

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:45

Ik zou dat ook nooit doen. Idd je verzorgster verheugd zich op zo'n dag.
Als je nou 2 weken van tevoren al weet dat je vrij bent zou ik evt overleggen een dag te ruilen ofzo, maar kan dat niet.. jammer dan.
Zou dat als verzorger zijnde ook echt niet waarderen: "ik ben de eigenaar dus ik wil nu rijden".

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:50

Nou jullie maken er wel een heel groot drama van. Als het paard kreupel is kan je ook niet rijden ja dan zijn ze ook teleurgesteld. Als ik echt zo iemand tref die helemaal in zak en as zit omdat ze 1 of 2x per jaar niet kan rijden omdat ik die dag wil ja dan kunnen ze maar beter een ander gaan zoeken. Zulke tere zieltjes gaat niet werken.

Tja en waar jullie dan weer niet bij stilstaan is dat het andersom ook prima zou kunnen. Dat verzorger onverwachts vrij is en belt of ze even mag komen poetsen en omdat ik toch die dag niet zoveel tijd/zin heb eens zou zeggen. Rijden mag ook wel want ik ga toch alleen maar even voeren. Ik snap niet dat jullie dat zo negatief oppakken.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 17-03-15 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:54

Kreupel zijn is wel totaal iets anders en dan verwacht ik ook dat mijn verzorgster komt op haar dag om te helpen. Lijkt me ook meer dan logische dat ze snappen dat er dan niet gereden kan worden, een eigenaar die de afgesproken vaste dag inpikt vind ik echt niet te vergelijken!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:57

_PatriciaH schreef:
Kreupel zijn is wel totaal iets anders en dan verwacht ik ook dat mijn verzorgster komt op haar dag om te helpen. Lijkt me ook meer dan logische dat ze snappen dat er dan niet gereden kan worden, een eigenaar die de afgesproken vaste dag inpikt vind ik echt niet te vergelijken!

Ik snap werkelijk waar het drama niet dat je als eigenaar de dag eens over pakt van je verzorger. Maar dat zal aan mij liggen.

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 12:58

Hallo, ik meld me ook eventjes
Ik had 1 verzorgster voor mijn pony. Die niet even makkelijk is. Ze hadden een leuke klik. Maar ze kocht haar lease paard en komt nu nog maar 1 keer per maand als ik geluk heb.

Daarom andere verzorgster erbij genomen. Zei was heel enthousiast en deed allemaal leuke dingen (vrijspringen, grondwerk, longeren etc) daarna ook 1 keer oopgestapt. En ook dit ging goed.

Mijn pony is geen "simpele" manege pony en heeft nog het een en al te leren.

Maar je raad het al, deze verzorgster was nu ook al een maand niet geweest (al die tijd niks layen horen, nu hoor ik dat het kwam door omstandigheden) maar ook zij komt nu niet meer..

Aangezien ik zelf net moeder ben geworden moet ik zelf eerst herstellen en alles op een ritme zien te krijgen.. En mijn pony verveeld zich nu.

Zit er aan te denken hem te verleasen.. Dan weet je iig zeker dat ze komen...

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:05

Hi!

Ook hier kijk ik weer mee.
Verhuis volgende maand. En had al een oproep gedaab op fb voor bijrijder. Echt super veel reacties!

Wbt inspraak hebben hoeft een bijrijder bij mij niet mee aan te komen. Je moet blij zijn dat je mag rijden.

Dagen maak je afspraken over. En een x wisselen moet flexibel kunnen lijkt mij. Zowel van bijrijder als eigenaar.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:23

Wisselen is echt niet erg en dat gaat in overleg! Niet zo van "nee mijn paard dus ik beslis en dan komt ze maar niet". Overleggen lijkt mij dan gepast en geen mededeling dat ze niet hoeft te komen die dag!
Laatst bijgewerkt door _PatriciaH op 17-03-15 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:26

Vind ik ook. Al ben ik zelf totaal niet zo moeilijk.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:40

_PatriciaH schreef:
Wisselen is echt niet erg en dat gaat in overleg! Niet zo van "nee mijn paard dus ik beslis en dan komt ze maar niet". Overleggen lijkt mij dan gepast en geen mededeling dat ze niet hoeft te komen die dag!

Gaat er niet om dat ze niet mag komen ze kan alleen niet rijden. Dat is wel wat anders hé.
Ik wil dan ook een verzorger en niet zozeer een bijrijder.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 14:46

Kijk mijn bijrijder en ik hebben ook onze lessen op elkaar afgestemd. Maar als ik bv mijn dag niet kan ga ik die b niet verplaatsen naar haar dag wanneer ze normaal gesproken les zou hebben.
Ik les op maandag, woensdag, vrijdag en zij op dinsdag.
Op zaterdag is zij altijd extra aan het oefenen ermee, dan ga ik die dag niet inpikken. Of in goed overleg met elkaar.
Kijk ik zou er zelf ook niet blij van worden als ze bv een keer een dag extra zou gaan (wat ook gewoon mag) maar niet d'r aan het werk gaat zetten en ik met de avond les zou hebben.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:58

Ja dat is weer iets heel anders hé. Als je weet dat ze les heeft ga je dat uiteraard zeker niet kort van te voren melden dat het niet doorgaat. Lijkt me vrij logisch. Maar ik laat het hierbij. Iedereen een andere mening.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:01

Mariska88 schreef:
Hallo, ik meld me ook eventjes
Ik had 1 verzorgster voor mijn pony. Die niet even makkelijk is. Ze hadden een leuke klik. Maar ze kocht haar lease paard en komt nu nog maar 1 keer per maand als ik geluk heb.

Daarom andere verzorgster erbij genomen. Zei was heel enthousiast en deed allemaal leuke dingen (vrijspringen, grondwerk, longeren etc) daarna ook 1 keer oopgestapt. En ook dit ging goed.

Mijn pony is geen "simpele" manege pony en heeft nog het een en al te leren.

Maar je raad het al, deze verzorgster was nu ook al een maand niet geweest (al die tijd niks layen horen, nu hoor ik dat het kwam door omstandigheden) maar ook zij komt nu niet meer..

Aangezien ik zelf net moeder ben geworden moet ik zelf eerst herstellen en alles op een ritme zien te krijgen.. En mijn pony verveeld zich nu.

Zit er aan te denken hem te verleasen.. Dan weet je iig zeker dat ze komen...

Jammer dat ze snel afhaken. Hopelijk vind je wel iemand die blijft en niet zo snel afhaakt. Ze heeft ook niets meer van zich laten horen? Als je je paard echt te lease aanbied moet je wel zorgen dat je alles goed op papier zet en duidelijk afspraken wat je wel wil en niet wil en hoe de kosten gaat verdelen.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:57

Als ik weet dat ze les heeft, zou ik niet zomaar zeggen 'kom maar niet, ik ga vandaag.' Echter zit het bij mij iets anders in elkaar. Ik heb zelf weinig mogelijkheid te rijden en als ik dan wat dagen vrij heb, zal ik wel zeggen 'die en die dagen hoef je niet'. Zij kan elke week 3x rijden, ik soms 2 weken helemaal niet en ik ben de eigenaar. Dan vind ik dat ik op mijn vrije dagen gewoon op mijn pony kan/mag rijden.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:28

Dat vind ik een ander soort situatie. Zeker als het bij haar bekend is.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:36

ZoZenn schreef:
Als ik weet dat ze les heeft, zou ik niet zomaar zeggen 'kom maar niet, ik ga vandaag.' Echter zit het bij mij iets anders in elkaar. Ik heb zelf weinig mogelijkheid te rijden en als ik dan wat dagen vrij heb, zal ik wel zeggen 'die en die dagen hoef je niet'. Zij kan elke week 3x rijden, ik soms 2 weken helemaal niet en ik ben de eigenaar. Dan vind ik dat ik op mijn vrije dagen gewoon op mijn pony kan/mag rijden.

In jouw geval vind ik het idd een hele andere situatie en kan me er dan ook echt wel in vinden dat je dan zegt van, ik rij d'r nu ff lekker zelf.
Maar neem aan dat ze daar ook begrip voor heeft.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:45

Daar hebben jullie ook weer gelijk in, het is niet dat ik elke week op 1 van haar dagen zeg 'nu ga ik'. Meestal als ik op vrijdag vrij ben, dan ga ik gewoon met haar mee om te helpen en rijd ik zelf het weekend.
Ze heeft er ook geen probleem mee hoor, ze snapt het wel. En als het gebeurt, dan mag ze van mij ook best die week daarna een extra dag als ze wil :)

Ik zit alleen wel een beetje met de zomervakantie in mijn hoofd. Vorig jaar had ik geen bijrijder, dus was er geen probleem en heb ik gewoon 6x per week getraind. In de zomervakantie starten we namelijk en deze keer gaan we ook op instructieweek. 3x lopen met een bijrijder, betekent nog 2x trainen en 1x een wedstrijd per week over voor mij en dat is wat weinig. Ik zit nog een beetje na te denken hoe ik dat ga invullen. Iemand tips? (Vorig jaar deed ik het zo: 1x per twee weken een wedstrijd, 3/4x rijden waarvan 2x proefjes oefenen, 1x vrij of overgangen oefenen en 1x les, 1x longeren.)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:46

Denk dat je dat gewoon met haar kan bespreken, aangepast programma voor de zomervakantie.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 07:52

Of je begeleid haar in t rijden.
dan word je paard ook getraind. Maar dan zit ze er zelf op.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:32

Idd gewoon bespreken. Ik vind ook: het is jouw pony, dus om nu al druk te maken over de zomer dat zij minder zou kunnen rijden? Juist nu al aangeven zou netjes zijn, voordat zij zich verheugd op de zomervakantie omdat ze dan lekker langer naar de verzorgpaarden kan gaan..

Ik heb geen verzorger, maar heb nu wel op stal aangegeven dat ik best een kind op mijn pony zou willen laten/proberen. Maar heb daar dus wel een aantal eisen aan: onafhankelijke zit, en goed kunnen luisteren. Mijn pony is namelijk onder het zadel erg gevoelig aan de hulpen, dus wanneer die iets te grof gegeven worden, of wanneer je je balans verliest, is hij er in paniek vandoor (en tja, dan ziet hij de omheining niet..)

Hier dus geen sprake van vaste dagen oid, want ik zou er dan gewoon bij willen zijn.