Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:16

Lianne: dat lijkt me vreselijk ja :'). Mijn instructrice zou dat gewoon niet accepteren, als je bij haar priveles hebt moet je ook gewoon doen wat ze zegt, en met gezemel over blijven stappen hoef je niet aan te komen.
Maar als je een instructrice hebt die dat laat gaan, ja, dan heb je misschien aan 1x in de week nog niets.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:22

_Cowgirl schreef:
Ik rijd echt niet de sterren van de hemel hoor, maar kán het in ieder geval wel. Ik ben dan ook puur als bijrijder gevraagd voor de extra beweging en niet om het paard op een hoger niveau te krijgen, daar zit het hem dan in denk ik.

Maar daar zit het verschil dan denk ik jij heb gevoel voor rijden rijdt een paard niet achteruit dus je geeft een paard extra beweging en bouwt intussen conditie op.
Hier vraag ik ook niet een bijrijder om mijn paard hogerop te rijden, meer om haar in beweging te houden en niet achteruit te rijden, ik heb zelf nogal wat lichamelijke klachten en vaak druk op het werk en dan kom ik er niet aan toe om haar met regelmaat te rijden het is een mega werkpaard, ze kan gerust een week of een maand stil staan hoor je stap dan zo op, maar je doet haar daar geen plezier mee.
Het is een mensen paard geen paarden paard.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:32

Klopt, als iemand het paard achteruit rijdt zou ik inderdaad zelf ook les gaan eisen, dan ben je er uiteindelijk nog niet mee geholpen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:36

Dat was ook het probleem... Vrouwtje geeft goed les, maar is geen boze schooljuf die zegt dat mensen moeten luisteren, graag of niet. En dan de rest van de week, ipv het voorwaarts op te lossen, op een volte trekken en gaan stappen :S Maarja had allemaal met angst te maken....

Heb haar nu ook niet meer... En ze gaf ook eerlijk toe dat ze dingen lastig vond... Maar ipv er vol voor te gaan --> ging ze een andere pony zoeken... Dus toen wilde ik er geen tijd meer in stoppen :) Want opzadelen ging zelfs niet meer alleen. En dan ga je al afwegen...

Iemand moet zelf echt willen, anders kun je alles doen... dan nog is het niet goed genoeg of wat dan ook en is het alleen ergernis ;)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:45

Ik wil ook straks dat mijn bijrijder ook 1x per week gaat lessen de eerste tijd. Maar goed dit hebben we ook afgesproken en dat wilde ze zelf ook graag.
Kijk wat mij betreft als het later goed gaat mag het van mij ook om de week of om de 2 weken, dat is dan aan haar.
Nu is ze wel een echte manege ruiter maar wilt wel graag leren, en ziet het als een extra mogelijkheid om d'r zelf te verbeteren.
Eigen paarden zijn toch beter (en leer je meer van) dan de meeste manege paarden.
Dit gaat overigens wel op haar eigen kosten.
Maar betaald verder aan mij niets.
Alle spullen zijn in principe aanwezig en mag ze gewoon gebruiken, maar verwacht wel dat er netjes mee om gegaan word.
Laatst was per ongeluk de gesp van het halstertouw stuk gegaan omdat paard schrok en ging hangen. kon zij niets aan doen. Maar werd wel direct gemeld en aangeboden om een nieuw touw te kopen. Maar dat hoeft van mij niet hoor. Nu konden we er overigens eenvoudig weer een nieuwe gesp aanzetten en klaar.
Kijk mocht ze het een keer leuk vinden om wat te kopen voor m'n paard mag dat best, maar verwacht dat niet van d'r.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:30

Lianne: lastig is dat...angst en vooral als ze het niet durven toegeven.

Manegeruiters moeten leren om voorwaarts en naar ontspanning toe te rijden. Dat is in het begin een fikse investering. Tijd, les en begeleiding. Als iemand de ambitie en motivatie heeft, gaat dat vanzelf.
Anders is het een "nachtmerrie" voor zowel eigenaar als paard.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:36

M'n bijrijder heeft een les gepland met een instructrice, ik ga kijken en dan gaan we kijken of ze bevalt :).

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:45

Super...hopelijk helpt dat.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 22:50

Spannend ZoZenn! Hopelijk pakt dat goed uit!

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 00:26

IK zie ook weleens voorbij komen paard net ingereden verzorgster gezocht de bijdrage is 60 euro per maand ook helpen met uitmesten en voeren voor 3 keer in de week.
Vind het veel geld bij ons is het rijden in ruil voor stal dienst uitmesten en dan nog eens betalen wie tuint daar nu in.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 10:10

Ik vind uitmesten en voeren er gewoon bij horen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 10:16

Ik ook. Het paard staat echt niet gratis, wanneer je de stal mest het het voer geeft.
Vind het een ander verhaal wanneer je 10 stallen moet mesten van de andere paarden die ook op stal staan... maar 1 stal is imo ook gewoon iets wat erbij kan horen.

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 10:34

Ik vind het best raar dat eigenaren nog moeten vragen of ze ook stallen willen uitmesten :') een paard poept en plast nou eenmaal, en als het jou dag is is het toch jou verantwoordelijkheid? Hooguit kwartiertje werk

cavallo_uomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 11:12

Ik vind het ook gewoon normaal :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:58

Ik weet niet of hier ook verzorgers meelezen... maar is het raar om iemand te zoeken die 1 dag in de week mijn paard wil borstelen en longeren (en snel het stro recht wil trekken)? Zijn er mensen die dat leuk vinden? Rijden is in eerste instantie niet aan de orde.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:03

Iemand die een verzorgpaard zoekt waarschijnlijk wel. Iemand die een bijrijpaard zoekt waarschijnlijk niet.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:19

Starbreeze schreef:
Ik weet niet of hier ook verzorgers meelezen... maar is het raar om iemand te zoeken die 1 dag in de week mijn paard wil borstelen en longeren (en snel het stro recht wil trekken)? Zijn er mensen die dat leuk vinden? Rijden is in eerste instantie niet aan de orde.

Op elk potje past een deksel, ook als het gaat om paarden verzorgen, dus het is niet raar! :)
Al hoor en lees ik wel vaak dat ze graag willen rijden. Toen ik nog als jong meisje paarden verzorgde had dat niet mijn prioriteit, maar blijkbaar is niet iedereen zo :P

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:24

Ik heb een buurmeisje van 13 jaar die op zaterdag komt poetsen, tutten en knuffelen, maar ook helpt met wat drollen scheppen en vegen. Ze weet dat ze eerst alles moet leren en nu te jong is om alles alleen te doen maar als het goed gaat over een tijdje dat ze alleen mag gaan. Dit moet wel verantwoord zijn. Nu is zij pas 13 en komt altijd als ik er ben omdat de paarden aan huis staan en er geen toezicht is als ze zonder mij komt, maar ik weet wel dat meiden die wat ouder zijn en het allemaal "denken" alleen te kunnen wel willen rijden of je moet het treffen! Hier nog niet gevonden in al die jaren...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:31

Starbreeze schreef:

Ik denk het wel de vraag is alleen hoelang ze dat volhouden. Kans is vrij groot dat ze toch verder gaan zoeken. En dan ook gaan als er wat voorbij komt waar ze wel mogen rijden. Maar niet geschoten is altijd mis. Als je verder niet teveel eisen hebt qua leeftijd zal dat wel moeten lukken.
Voor mij is verzorging ook belangrijk maar om nu zelf een paard te gaan verzorgen waarmee ik niets anders kan als borstelen en longeren denk dat het op den duur toch minder interessant is.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:41

Ja punt is een beetje dat je als ruiter van wanten moet weten, het is een hete donder met rijden. Daar kan ik niet zomaar iemand op zetten.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:42

Ooo daar weten bijrijders wel raad mee, die hebben altijd wilde hengsten gereden :=

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:43

Hahaha :Y)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:51

Hahah....ja idd!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:57

Starbreeze schreef:
Ja punt is een beetje dat je als ruiter van wanten moet weten, het is een hete donder met rijden. Daar kan ik niet zomaar iemand op zetten.

Dat begrijp ik. Word lastig maar je kan het gewoon proberen dan zie je wel wat er op af komt. Zou wel duidelijk bij zetten dat het gaat om verzorgen en ook niet direct erbij zetten/zeggen dat rijden later misschien kan omdat ze dan waarschijnlijk weer verkeerde verwachtingen hebben en ze binnen 1 maand op het paard kunnen stappen. Dan kan je beter niets zeggen en gewoon kijken of je er zelf een goed gevoel bij hebt later om toch die stap te nemen of helemaal niet. Dat voorkomt toch teleurstellingen.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 15:45

Als leeftijd geen punt is denk ik dat je best iemand kan vinden om te poetsen en longeren. :)

Gewoon een oproepje plaatsen. Niet geschoten is altijd mis.