Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 17:49

Bijdragen in de vorm van een priveles vind ik zelf een hele fijne manier van bijdragen. Je paard heeft er wat aan, de combinatie heeft er wat aan, je trekt de wat serieuzere ruiters en de ruiter investeert toch het geld ook in zichzelf en niet alleen in jouw paard :)

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:22

Sheran schreef:
Bijdragen in de vorm van een priveles vind ik zelf een hele fijne manier van bijdragen. Je paard heeft er wat aan, de combinatie heeft er wat aan, je trekt de wat serieuzere ruiters en de ruiter investeert toch het geld ook in zichzelf en niet alleen in jouw paard :)

Toch zou ik willen dat iedereen hier net zo over dacht als jij sheran. Helaas proberen ze bij mij telkens onder die eis uit te komen.

Lianne86

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:34

Ik heb me toch weer laten overhalen... Maar nu is het een meisje wat half op stal woont en door omstandigheden geen verzorgpaardje meer had... Ze rijdt hem vriendelijk, rijd voor de lol, rijdt hem voorwaarts... Dus wat dat betreft heel happy.... Vandaag is ze voor de eerste keer alleen gegaan... En ze heeft hem gewoon zelf opgezadeld :D (haha mjah... de vorige kon dat niet zelf...) ze doet alles zelfstandig, vraagt netjes dingen via app, krijg na het rijden een appje... Ook van wat er niet goed ging...

Dus mjah... Nu even druk met studie dus springt ze wat vaker bij, maar zo fijn dat dat gewoon kan... ze dringt zich niet op, heeft heel zijn hoofdstel netjes ingevet gisteren en mjah.... Ik klaag niet :) Weet dat ze met vorige verzorgpaarden les had... Nog niet over gehad of ze dat weer wil doen. Maar happy hiermee...

Onder het mom: ik zoek echt niemand, maar ideaal nu :$

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:41

myk_en_shant schreef:
Sheran schreef:

Toch zou ik willen dat iedereen hier net zo over dacht als jij sheran. Helaas proberen ze bij mij telkens onder die eis uit te komen.

Is hier ook altijd het geval geweest steeds waren er smoesjes dat er geen les afgesproken werd of op het laatst ineens weer afgezegd werd.
Ik zou ook zeggen het is toch een investering in jezelf en zeker met privéles je leert er zoveel meer van dan met een manegelesje.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:43

Als mensen geen priveles willen vraag ik me altijd af hoe serieus ze zijn met jouw paard.

cavallo_uomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:50

Sommige mensen willen waarschijnlijk wel, maar hebben er gewoon geen geld voor en durven dat niet te zeggen omdat ze bang is haar verzorgpaardje kwijt te raken. Dat had een vriendin van mij. Uiteindelijk heeft ze het toch gezegd en was geen probleem.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:52

Waarheid en eerlijk zijn duurt het langst

Oh wat heerlijk dat het met die nieuwe can stal zo goed gaat!

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:54

Dat ligt er denk ik aan wat je doel is. Ik heb zelf nooit privélessen hoeven nemen toen ik nog paarden bijreed, maar ik reed dan ook voor de lol, niet wedstrijdgericht. Dat maakte mij echter niet minder serieus.

Daarnaast hangt er tegenwoordig een behoorlijk prijskaartje aan privéles.

Mensen die bereid zijn een bijdrage te betalen zijn vaak wel wat serieuzer en zullen minder snel opstappen als ze iets anders zien, maar daarentegen hebben zij vaak ook meer eisen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:56

Als bijrijder moet je hetzelfde doel hebben als de eigenaar, denk ik. Als het voor het doel van de eigenaar relevant is dat er les genomen wordt (namelijk: het paard moet op niveau blijven of beter worden), dan is het ook relevant voor de bijrijder. Als de eigenaar er een bijrijder op zet voor de lol, zal hij waarschijnlijk uberhaupt geen bijdrage vragen.

Golden_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:58

cavallo_uomo schreef:
Sommige mensen willen waarschijnlijk wel, maar hebben er gewoon geen geld voor en durven dat niet te zeggen omdat ze bang is haar verzorgpaardje kwijt te raken. Dat had een vriendin van mij. Uiteindelijk heeft ze het toch gezegd en was geen probleem.

dit dus....
er hangen behoorlijke prijzen aan tegenwoordig, ik heb hier in de buurt wel eens gezocht voor mij en mijn bijrijdpaardje toen om privé les te nemen.. maar de prijzen gingen inplaats van lager steeds hoger... 30/35 tot bij sommige bijna 50 euro voor 1 uurtje privéles...

het is niet altijd dat een bijrijder het niet wil, maar ook vaak genoeg dat het niet kan.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 18:59

Vandaag weer heerlijk gereden op een lekkere losse pony, die geen conditie heeft en na een half uur trainen bekaf was. Vraag me echt af wat m'n bijrijder met 'm doet.. :n

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 19:56

cavallo_uomo schreef:

De meeste ruiters die niet echt goed kunnen rijden die rijden een paard achteruit ipv vooruit ( en om heel eerlijk te zijn heb ik er hier nog geen 1 gehad die echt kon rijden dus rijles was hard nodig) en daarom is het belangrijk om les te nemen en waar een wil is daar is een weg in mijn geval ben ik heel rieel om te zeggen dat ik wil dat ze een rijles nemen minimaal 1 keer in de maand tja die kost dan € 35,- maar goed als je dan eens kijk dat ze in 1 maand zeg 20 keer kunnen komen rijden en dat dat maar € 35,- kost dan zijn ze toch goedkoop uit mij kosten ze heel wat meer.
Er zijn altijd eigenaren die het niet interesseert hoe er gereden word ik heb hier zo'n betweterig eigenwijs geval gehad en uiteindelijk een paard er aan over gehouden waar mega veel werk aan zat om het goed te krijgen dat is 1 keer maar nooit meer dat ik daar in trap rijles is verplicht. :Y)

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:00

Misschien zijn bijrijder/ouders van bijrijders bang dat het geld van de bijdrage heel ergens anders in word gestoken?

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:03

lienieminie schreef:
Misschien zijn bijrijder/ouders van bijrijders bang dat het geld van de bijdrage heel ergens anders in word gestoken?

Wat gaat dat hun dan aan al ga je er van op vakantie.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:03

Zou niet weten waaraan...doet er mijn inziens niet toe. Paard kost vaak 10 keer meer dan de bijdrage. Dus winst zit er echt niet in.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:08

Een bijdrage vind ik zelf geen gek idee. Zoals darkadia al zegt, als je een lease-pony of pony op de manege rijdt moet je er ook voor betalen, waarom dan niet als je op een eigen pony mag rijden. Voor mij is het een bewuste keuze men niet te laten betalen, maar ik begrijp het concept wel.
Als je een moeilijke pony of pony waar je alleen stapritjes e.d. mee kunt doen, of een pony die nog niet doorgereden is hebt, dan vind ik niet dat je hier een bijdrage voor kan vragen. Een bijdrage kun je alleen vragen als je een leerpony biedt, niet als je vraagt iemand jouw pony door te rijden/ te corrigeren.

Qua lessen vind ik het lastig. Ikzelf heb ook een bijrijdpony en absoluut heen geld om te lessen, op advertentie's met 'verplicht les' heb ik dan ook niet gereageerd. Ik les in de zomervakantie altijd 1x per week, met mijn eigen pony, en daar moet ik het van doen. Wellicht willen ouders de lessen niet betalen? Als kind heb je niet altijd zoveel invloed op je ouders.

Mijn eigen bijrijder kan helaas niet lessen bij mijn instructrice. Vandaag contact met haar opgenomen en ze neemt geen nieuwe lesklanten aan. We gaan nu de instructrice van stal proberen, kijken hoe dat gaat.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:09

_Cowgirl schreef:
Dat ligt er denk ik aan wat je doel is. Ik heb zelf nooit privélessen hoeven nemen toen ik nog paarden bijreed, maar ik reed dan ook voor de lol, niet wedstrijdgericht. Dat maakte mij echter niet minder serieus .

Maar jij kan dan wss rijden ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:16

cavallo_uomo schreef:

Als dat de eis is die van tevoren gesteld word moet je daar niet eerst mee akkoord gaan en vervolgens komen dat je het niet kan betalen. Dat is al geen goed begin. Je begint dan al gelijk met liegen. Hoe kan de eigenaar dan nog op je vertrouwen. Als je later financieel last hebt kan je dat overleggen en eventueel een les 1x in de 2 maanden dat moet toch wel haalbaar zijn zo'n 35 euro per 2 maanden.
Ook daarin moet je eerlijk zijn. Je verwacht van de eigenaar toch ook dat ze je op de hoogte houden als die bv van stal zou wisselen dus als er bij jouw iets veranderd wat jullie besproken hebben is het wel zo eerlijk om dat gewoon te zeggen. Grote kans dat als je altijd goed je best hebt gedaan dat het niet zo'n groot probleem is zoals bij je vriendin. Zulke dingen moet je zeker niet voor je uitstellen. Levert alleen maar irritatie op bij de eigenaar wat de onderlingen sfeer niet beter gaat maken. Als je dan nog eens komt dat je het niet meer kan betalen na maanden van "zeuren" (van de eigenaar) dan zal die veel minder begrip hebben dan als je gelijk open kaart speelt.

Maar als ik dat van te voren afgesproken zou hebben en ze hebben nog geen enkele les genomen na 2 maand en komen dan aan met het feit dat ze het niet kunnen betalen kunnen ze toch wel vertrekken hoor.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 15-03-15 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Golden_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:20

mnkortleve schreef:
cavallo_uomo schreef:

De meeste ruiters die niet echt goed kunnen rijden die rijden een paard achteruit ipv vooruit ( en om heel eerlijk te zijn heb ik er hier nog geen 1 gehad die echt kon rijden dus rijles was hard nodig) en daarom is het belangrijk om les te nemen en waar een wil is daar is een weg in mijn geval ben ik heel rieel om te zeggen dat ik wil dat ze een rijles nemen minimaal 1 keer in de maand tja die kost dan € 35,- maar goed als je dan eens kijk dat ze in 1 maand zeg 20 keer kunnen komen rijden en dat dat maar € 35,- kost dan zijn ze toch goedkoop uit mij kosten ze heel wat meer.
Er zijn altijd eigenaren die het niet interesseert hoe er gereden word ik heb hier zo'n betweterig eigenwijs geval gehad en uiteindelijk een paard er aan over gehouden waar mega veel werk aan zat om het goed te krijgen dat is 1 keer maar nooit meer dat ik daar in trap rijles is verplicht. :Y)

1 keer in de maand les is inderdaad daar aan toe, ben ik helemaal met je eens :) maar ik heb er inmiddels ook al meerdere ontmoet die als eis hadden dat er elke week 1 keer gelest werd.. en dan word het al snel een veel duurder grapje.. ( en dan hadden ze me helemaal nog niet zien rijden..)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:25

Golden_Angel schreef:
1 keer in de maand les is inderdaad daar aan toe, ben ik helemaal met je eens :) maar ik heb er inmiddels ook al meerdere ontmoet die als eis hadden dat er elke week 1 keer gelest werd.. en dan word het al snel een veel duurder grapje..

Dat geloof ik zeker en ik heb er hier ook gehad die aan 1 keer in de maand niet genoeg hadden, maar dan ging ik zelf in de bak staan en gaf ik aanwijzingen om hun kosten te besparen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:30

1x per maand zou ik zelf prima vinden voor mijn bijrijdsters. Aan een priveles heb je zoveel meer dat je er vaak ook wel een maandje mee vooruit kan.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:44

Sheran schreef:
1x per maand zou ik zelf prima vinden voor mijn bijrijdsters. Aan een priveles heb je zoveel meer dat je er vaak ook wel een maandje mee vooruit kan.

Zo niet mee eens!

Mijne zou om de 2 weken gaan lessen... Maar bij de lessen deed ze de helft van de tijd maar wat er gevraagd werd. Vervolgens deed ze daarna weer haar eigen zin en dan lag het altijd aan iets anders ;) "Nee hij voelt gespannen want er loopt een ander paard in de bak, dus ik blijf maar stappen" en al die oliebol :')

Iemand heeft pas iets aan lessen als ie het oppakt en er daarna ook wat mee doet. Dus het ligt echt wel aan de ambitie van de ruiter! Sommige zouden het elke keer dat ze erop zitten moeten hebben ;)

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:50

Ik heb dan als eis twee keer per maand les afnemen. Voor een 16 jarige zou dit 44 euro per maand zijn, vanaf 20 jaar 54 euro per maand.
In feite zijn dit geen hele grote bedragen per maand. Een nieuwe broek kost vaak meer.
Dus in feite rij je per week voor een schijntje.

De eis van twee keer per maand blijft ook dan echt staan, m'n paarden zijn m'n lespaarden, stel je voor dat de bijrijder m'n paard volledig in de vernieling rijd. Dan is het voor mij einde inkomstenbron en hallo uitgavepost en wie gaat dat betalen, juist ja ik dus.
Moet er niet aan denken, afgelopen jaren her en der flinke pech gehad met de paarden.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:50

Ik rijd echt niet de sterren van de hemel hoor, maar kán het in ieder geval wel. Ik ben dan ook puur als bijrijder gevraagd voor de extra beweging en niet om het paard op een hoger niveau te krijgen, daar zit het hem dan in denk ik.

Ik vind één keer per maand lessen echt een prima eis hoor, maar ik kan me van de bijrijderkant voorstellen dat een keer per week privéles financieel niet haalbaar kan zijn en die eis ben ik wel eens tegengekomen.

Natuurlijk is de maandelijkse bijdrage vaak nog niet eens de helft van wat een pony de eigenaar werkelijk kost, maar ik vind ook niet dat een bijrijder mijn paard financieel voor een deel hoeft te onderhouden. Míjn paard dus míjn kosten.

Neemt niet weg dat ik misschien zelf ook een kleine bijdrage ga vragen (bijv. €25,- p.m.) en dat ik in ruil daarvoor een ruitertje twee keer per week laat komen en in alles begeleid en zorg voor goed harnachement. Honderd euro + les voor bijvoorbeeld 2 á 3 dagen vind ik persoonlijk wat veel.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:13

Lianne86 schreef:
Sheran schreef:

Zo niet mee eens!

Mijne zou om de 2 weken gaan lessen... Maar bij de lessen deed ze de helft van de tijd maar wat er gevraagd werd. Vervolgens deed ze daarna weer haar eigen zin en dan lag het altijd aan iets anders ;) "Nee hij voelt gespannen want er loopt een ander paard in de bak, dus ik blijf maar stappen" en al die oliebol :')

Iemand heeft pas iets aan lessen als ie het oppakt en er daarna ook wat mee doet. Dus het ligt echt wel aan de ambitie van de ruiter! Sommige zouden het elke keer dat ze erop zitten moeten hebben ;)

Het hangt er idd echt wel vanaf hoe de bijrijder er mee om gaat en sommige pakken het goed op en een ander niet, maar goed als je als eigenaar ziet dat het niet werkt kun je er over praten of er een einde aan maken.