Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 15:47

Hoi Welshfan, welkom! Volgens mij is het ook niet zo dat de meesten er niet 'boven staan' maar dat ze geen zin meer hebben om het opnieuw te proberen vanwege alle ervaringen uit het verleden :). Als mijn bijdrijdster mijn paard verkeerde dingen aanleert kan ik daar nog zo hard boven gaan staan, maar dat wil ik gewoon niet hebben :).
Sommige 13-jarigen zijn ook wel serieus en trainbaar hoor! Maar zelf heb ik er geen tijd voor, ik zoek niet voor niets een bijrijder :)

cavallo_uomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 15:50

0000 schreef:
In de meeste gevallen heeft het weinig te maken met opscheppen of brutaal zijn maar simpelweg met een verkeerde kijk op de realiteit en het behoorlijk overschatten van eigen kunnen. Denken dat je al heel wat hebt gezien op de manege en daar je kunnen aan afmeten zorgt voor zeer onrealistische ideeën. Maar als je niet beter weet kan je daar weinig aan doen.

Toch zijn er écht 13-jarige die wel weten dat de manege slechts een beginnetje is

0000

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 15:51

Ik heb het stuk gemist waar ik gezegd heb dat dat niet zo is geloof ik?

cavallo_uomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 15:53

Dan heb ik dat verkeerd begrepen, sorry

emily2105

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 17:46

Als ik nu naar mezelf kijk. Toen ik 13 was dacht ik echt wel dat ik heel goed kon rijden hoor. Je overschat jezelf op die leeftijd gewoon heel erg. Natuurlijk zijn er uitzonderingen.
Over het lessen. Ik kon het eerst ook niet betalen. Nu ben ik in de mogelijkheid het te kunnen. Ik betaal de helft van de stallingkosten en nu 1 keer per week privéles. In het begin heb ik een paar maanden 2 keer per week privéles gehad. Dit heb ik ook zelf moeten betalen. Ik heb het er ook zeker voor over. Mag nu met het paard wedstrijden gaan rijden. Maar ik merk ook wel gewoon dat de lessen gewoon nodig zijn.

cavallo_uomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:06

Ik heb juist het idee dat de meeste mensen in mijn omgeving zichzelf onderschatten -O- maar iedereen zijn eigen mening en/of ervaringen

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:28

Ik heb weer lekker gereden en ik kwam er ook meteen achter wat m'n pony deze week bij m'n bijrijder heeft uitgespookt :').
Hij sprong wel 4x aan in de verkeerde galop (heeft hij in geen 5 jaar ooit gedaan) en hij probeerde de hele tijd stil te gaan staan in de hoek (daar staat ze altijd met mensen te praten). Dat wordt weer even kijken hoe ze rijdt, ik denk dat ze niet eens door heeft dat ie verkeerd aanspringt.

Zelf even doorgereden en toen was het weer klaar, toen hebben we lekker kunnen trainen :j.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 19:43

Ik geloof dat ik wat lessen betreft heel blij mag zijn met mijn bijrijdster. Ik had als eis minimaal 1x per maand lessen (bij mijn instructrice, eigen kosten) maar ze wil zelf veel vaker. Het scheelt natuurlijk dat zowel zij als ik goed klikken met mijn instructrice.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 19:47

Ik heb er hier nog geen 1 mee gemaakt die stond te springen om rijles.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:04

Afgelopen paginas weer veel zoekers naar een bijrijdpaard. Daar is dit topic niet voor en mag ook niet, als die oproepen er teveel komen kan dit tooic gesloten worden. Plaats dan een advertentie op boktmarkt.

Maar hier gaat de zoektocht onverminderd voort, krijg alleen reacties van mensen veel te ver weg. Maar in de buurt, niks noppes nul.

Vaag dat iemand niet reageert als hij mag beginnen. Meld je dan netjes af als je toch niet wilt. Kleine moeite ook.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:23

Vandaag eindelijk eentje met lef!
Ze heeft er ff op gereden in de binnenbak.
Wilde naar huis gaan, stond in de buitenbak een hindernisje.
Vraagt ze of ze die misschien een keertje mag proberen.
Vond het zelf wel spannend..zij en Bendit blijkbaar niet.
En wat blijkt...Bendit heeft een verborgen spingtalent!

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 23:45

Hier is het gewoon niet te doen een bijrijder te vinden ze hebben allemaal hun eisen.
vooral niet willen mesten was vandaag weer een discussie in huis zo van als jij es gaat mesten dan kunnen die meiden die morgen komen rijden.
Ten eerste het is kennis maken en ten tweede niet alles door mij laten doen maar juist samen mochten ze geen bijdrage willen betalen helaas is dat al teveel wel willen rijden niet willen mesten of andere klusjes.
Tja dan ben ik ook makkelijk of willen mesten en andere dingen mee helpen dus stal dienst in ruil voor rijden of bijdrage betalen en alleen dan rijden dan doe ik de rest wel.
Maar ik wordt echt gek van dat gezeur wil je me les geven nee en nog es nee ik ga niet voor niks les geven dan laat mij maar zo zijn maar zo ben ik.
Kijk als iemand het echt niet kan betalen oke maar iemand met 2 werkende ouders nee dat gaat me boven het hoofd.
De meeste willen gratis rijden hier uit de buurt bijdrage betalen hebben ze geen zin in.

cavallo_uomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 23:49

Het lijkt me meer dan normaal om klusjes te doen als bijrijder/verzorgster.

Loveskary niet alle ouders willen het betalen :)

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 23:59

Ja daar weet ik helaas alles van om je voor te schamen.
Vorig jaar was de singel gesp gebroken ik had al wat kosten gehad dus vroeg aan die ouders van dat meisje die toen voor niks op onze Welsh reed of hun een nieuwe konden kopen want hun dochter reed erop en zo duur was het toch ook al weer niet.
Nou het leek of ze het in Keulen hoorde donderen ik vertikte want ik vond dat ze best weleens iets voor de pony mocht kopen wat denk ik kwamen ze aan met 2 paarden singels pff ik had nog zo gezegd 80 of 90 cm past hem goed maar geen 135cm en bovendien van de rommelmarkt niks mis mee hoor maar doe dan niet zo koppig en koop een goede kon madam nog niet rijden.
Tja toen ze is maar gestopt en ze hoefde al niks te betalen met regen kwam ze nooit en toen het winter werd is ze ermee gestopt toen heb ik zelf maar een singel gekocht.
Wel lessen op de manege maar een keer iets voor de pony nee das al teveel.
IK laat me niet meer gebruiken rijden in ruil voor stal dienst voor de extra´s zoals les mogen ze zelf voor zorgen.
Ik ben gekke Henkie niet.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 00:21

Hier gelukkig wel een bijrijder die graag wilt lessen.
Momenteel is ze aan het lessen in het longeren met dubbele lijnen en dat gaat niet verkeerd.
En straks gaat ze gewoon rijles nemen. Buiten dat dit een eis van mij is wilt ze dat zelf ook graag.
Maar ze is ook echt niet te beroerd om wat aan te pakken. Vaak zijn we er tegelijk, dan ben ik de stal bv aan het mesten en dat begint ze zelf al aan de paddock.
Laatst had ze met de ochtend les en ik kwam pas met de middag. Maar stal en paddock waren al gemest, voer stond al klaar.

@cavallo_uomo
Er is niemand die zegt dat alle 13 jarige brutaal etc zijn. Dit is onze ervaring met 13 jarige, dat is heel wat anders.

cavallo_uomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 00:28

Ja oke, dat kan :)

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 00:34

Helaas is ook mijn ervaringen met de twaalf / dertien jarige jeugd ook niet altijd even positief geweest.
Genoeg dingen meegemaakt, waar je flink van achter je oren gaat krabben.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 01:34

Sheran schreef:
Hoi Welshfan, welkom! Volgens mij is het ook niet zo dat de meesten er niet 'boven staan' maar dat ze geen zin meer hebben om het opnieuw te proberen vanwege alle ervaringen uit het verleden :). Als mijn bijdrijdster mijn paard verkeerde dingen aanleert kan ik daar nog zo hard boven gaan staan, maar dat wil ik gewoon niet hebben :).
Sommige 13-jarigen zijn ook wel serieus en trainbaar hoor! Maar zelf heb ik er geen tijd voor, ik zoek niet voor niets een bijrijder :)

Ik snap dat dit zeker niet voor iedereen hier geldt maar er wordt soms behoorlijke irritatie getoond hier als er mensen op advertenties reageren die niet aan de eisen voldoen, die denken dat ze op de manege de hele wereld hebben gezien (ze hebben ook nog nooit de kans gekregen om buiten de manege te kijken, dit is niet jullie taak maar mogen jullie ze ook niet kwalijk nemen vind ik) of die zich beter voor hebben gedaan dan ze blijken te zijn.
Je kan hier bijvoorbeeld boven staan door een nette reactie naar hun terug te geven (gewoon dat je echt die eisen stelt) en verder gaan zoeken naar een bijrijder en er geen tijd meer aan verdoen.

Persoonlijk vind ik geld vragen aan iemand die jou paard beweging komt geven omdat jij geen tijd hebt ook niks, klusje vind ik dan wel weer goed mits die in verhouding staan (dus op de dagen dat ze rijden bijvoorbeeld). Maar dat is natuurlijk iedereen zijn goedrecht, en daar vind ik ook helemaal niks mis mee als mensen daar hier anders over denken of doen. Wil de bijrijder iets extra vind ik wel dat dat door de bijrijder zelf betaald kan worden. Maar dit is mijn mening zoals wij zelf thuis altijd daarover hebben gedacht (al hadden wij geen bijrijders want wij hadden net zo veel paarden als we tijd hadden en niet meer, dus een bijrijder was niet nodig).

cavallo_uomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 01:38

welshfan97 schreef:
Sheran schreef:

Ik snap dat dit zeker niet voor iedereen hier geldt maar er wordt soms behoorlijke irritatie getoond hier als er mensen op advertenties reageren die niet aan de eisen voldoen, die denken dat ze op de manege de hele wereld hebben gezien (ze hebben ook nog nooit de kans gekregen om buiten de manege te kijken, dit is niet jullie taak maar mogen jullie ze ook niet kwalijk nemen vind ik) of die zich beter voor hebben gedaan dan ze blijken te zijn.
Je kan hier bijvoorbeeld boven staan door een nette reactie naar hun terug te geven (gewoon dat je echt die eisen stelt) en verder gaan zoeken naar een bijrijder en er geen tijd meer aan verdoen.

Persoonlijk vind ik geld vragen aan iemand die jou paard beweging komt geven omdat jij geen tijd hebt ook niks, klusje vind ik dan wel weer goed mits die in verhouding staan (dus op de dagen dat ze rijden bijvoorbeeld). Maar dat is natuurlijk iedereen zijn goedrecht, en daar vind ik ook helemaal niks mis mee als mensen daar hier anders over denken of doen. Wil de bijrijder iets extra vind ik wel dat dat door de bijrijder zelf betaald kan worden. Maar dit is mijn mening zoals wij zelf thuis altijd daarover hebben gedacht (al hadden wij geen bijrijders want wij hadden net zo veel paarden als we tijd hadden en niet meer, dus een bijrijder was niet nodig).

Hier ben ik het volledig mee eens

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 10:10

Ik lees hier al een tijdje actief mee omdat ik volgend jaar misschien zelf een klein jongetje/meisje de kans wil geven om mijn Shetlander te rijden en hem/haar daar dan bij te gaan begeleiden.

Toch schrok ik best van reacties waarin wordt gezet dat een bijrijder twee ouders heeft die werken en dús prima een bijdrage moet kunnen betalen. Natuurlijk zullen er (gelukkig) genoeg bijrijders ouders hebben met allebei een baan en waar aan het eind van de maand nog een leuk bedrag overblijft, er zijn ook genoeg gezinnen waarbij alle eindjes aan elkaar geknoopt moeten worden, óók als beide ouders werken.

Je kunt als eigenaar niet in de portemonnee van iemand anders kijken. Als je per se een bijdrage wil, moet je die in je advertentie plaatsen en ook geen mensen gratis laten rijden. Mocht die bijdrage niet belangrijk zijn, dan moet je ook niet gaan 'zeuren' dat een bijrijder ook al gratis mag rijden, dus best een keer dit of dat kan kopen. Dat zou bij mij in ieder geval allemaal op afspraak gaan.

Daarnaast zou ik liever zelf de belangrijke spullen aanschaffen dan dat een ouder laten doen die niet weet wat er gekocht moet worden. Dit naast het feit dat het altijd mijn paard zal blijven, dus mijn verantwoordelijkheid dat de spullen in orde zijn. Wanneer een bijrijder iets (met opzet) kapot maakt dan is het een ander verhaal.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 11:48

Cavallo en cowgirl hoe kijken jullie tegen de verplichting lessen nemen aan dan?
Mijn ervaring is zodra je er een verplichting aanhangt zoals een bijdrage of lessen dat je de "betere" sigment bijrijders vindt.
Eerder had ik geen verplichting van les afnemen en toen kwamen er allemaal losse flodders erop af.
Nu met de lessen verplichting komen de serieuzere bijrijders voorbij.

En dit geld ook voor een bijdrage.
Kijk als ik in het verleden niet een paar keer flink van de koude Kermis thuis was gekomen, had ik die verplichte lessen wel anders ingestoken.

En met dat betreft denk ik nog steeds, zolang de bijrijder het paard alleen maar beweging geeft en niet opleerd. Mag de bijrijder er best een kleine bijdrage leveren. Dit moet wel in verhouding staan met wat er aangeboden wordt.
Dus niet 100 pm voor vier keer rijden pm.
Wij als eigenaar hoeven niet de hobby van een ander te betalen, ook al redden ze ons uit de brand door te rijden en verzorgen.

Ander verhaal vindt ik wanneer je een bijrijder nodig hebt om je paard te kunnen onderhouden.
Dan vind ik het eerlijker om je paard je verkopen of echt te verleasen. Daar hoeft de bijrijder niet de dupe van te worden.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 12:08

Wat betreft een bijdrage vragen, ik doe dit om meerdere redenen. Ten eerste voor het rijden zelf (vrijrijden op een manege is ten slotte ook niet gratis), ze krijgen de kans iets op te bouwen en veel te leren met een jong paard onder begeleiding van mij en instructrice, dus ik steek er ook tijd en energie in. Lessen zijn wel voor rekening van de bijrijder. Daarbij maakt het het financieel idd natuurlijk iets makkelijker, maar dat is niet de hoofdreden. Ik ben zelf op dit moment evengoed 7 dagen in de week op stal, maar wil dat als ik op vakantie ben of ziek ben ook iemand hem kan doen die hem kent en ook zo doet als ik het graag zie.

Spullen regel ik, en zijn voor mijn rekening tenzij er door nalatigheid van bijrijder iets stuk gaat. Wil ze eigen tuig oid, dan moet dit in overleg met mij.
Klusjes zijn op dit moment alleen soms hooi vullen, keertje buiten zetten want paard staat nu volpension.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 12:09

Mijn bericht sloeg vooral op Loveskary die een paar uitspraken deed die ik best apart vond:

Loveskary schreef:
Vorig jaar was de singel gesp gebroken ik had al wat kosten gehad dus vroeg aan die ouders van dat meisje die toen voor niks op onze Welsh reed of hun een nieuwe konden kopen want hun dochter reed erop en zo duur was het toch ook al weer niet.

Je kiest er zelf voor om een meisje gratis te laten rijden, dan moet je dat niet als argument gebruiken om haar ouders spullen voor jóú pony te laten kopen.
'Zo duur is dat ook weer niet', nogmaals je kunt niet in andermans portemonnee kijken. Wat voor jou niet duur is, is voor een ander misschien erg veel geld.

Vervolgens wordt er ook nog eens 'gemopperd' als de ouders een verkeerde singel meenemen. Natuurlijk is het niet slim, maar niet iedereen heeft de kennis die jij hebt over het harnachement. Als het perfect had moeten zijn, dan had je het zelf aan moeten schaffen.

Loveskary schreef:
Kijk als iemand het echt niet kan betalen oke maar iemand met 2 werkende ouders nee dat gaat me boven het hoofd.

En op bovenstaande quote sloeg het voornamelijk. Maar dat heb ik al vrij uitgebreid uitgelegd volgens mij. :)

Ik heb niets tegen het betalen van een bijdrage of verplichte lessen, maar ik kan er niet tegen als mensen gaan beargumenteren dat er eens wat gekocht moet worden omdat ze ook al gratis mogen rijden. Die keuze maak je als eigenaar zelf.

Verplichte lessen en/of een maandelijkse bijdrage vind ik een prima eis omdat je inderdaad de wat serieuzere, gemotiveerdere bijrijders treft in deze categorie.

Of ik als ik ga zoeken een bijdrage ga vragen weet ik nog helemaal niet, als zou ik voor het idee dat ik in mijn hoofd heb best een bijdrage kunnen vragen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 12:30

Oké cowgirl. Had ik verkeerd begrepen.
Sorry.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 12:31

Maakt niet uit. :)