Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dott

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 21:59

Marocje, ja dat heb ik ook hoor. De 1e keer iemand bellen..

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 22:13

Ik vind het, als verzorgster, ook zo apartdat mensen geen les willen... nou neem ik met verzorgpaard geen lessen, ik rij niet, en met grondwerk heb ik qua basis genoen ervaring (of ik verdiep me er eerst in). Mocht ik ooit gaan rijden, zou dat met lessem gaan.

Ik vind het alleen erg veel geld worden als een eigenaar een bijdrage van 75-100 euro vraagt en dan ook nog 'eist' dat je lessen gaat nemen, die vaak niet goedkooo zijn.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 22:21

Ik ben ook weer half op zoek... ik dacht twee hele goede gevonden te hebben, maar dat bleek niet het geval :(. Ik had een advertentie gezet voor een bijrijdster, en twee jongedames die het veulen van mijn paard hadden wilden hem wel doen. Ze wilden dan wel graag dat mijn paard naar hun stal ging (geen probleem voor mij) en dan betaalden zij de extra stallingskosten. Nou, prima, contractje gemaakt etc etc. Maar hij was nog geen week weg of de problemen begonnen al, zij zagen zichzelf als mede-eigenaar in plaats van bijrijders en we hadden meningsverschillen over van alles en nog wat (verzorging van het paard, weidegang, rijden) waarbij er van hun uit met zeer beledigende termen werd gestrooid. En ineens het berichtje dat ze het niet meer deden. Maar er was ook niet veel overleg meer mogelijk, we waren er allemaal klaar mee, en nog geen 2 weken na de verhuizing moet mijn paard nu weer verhuizen omdat ik die stalling niet alleen kan betalen.
Ik wil de mensen niet afvallen, maar ik kan er echt niet een paard mee 'delen'.

Dit doe ik dus nooit weer.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 22:31

Opzich vind ik dit ook niet zo handig gedaan, mensen betaalden deel van de stalling en dachten dus dat zij iets te zeggen zouden hebben. Dat is precies waarom ik geen bijdrage vraag, ik betaal, ik bepaal.

Maar om nou plots het paard te laten vallen vind ik toch echt niet kunnen van de bijrijders, ook ivm opnieuw verhuizen..

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 22:35

Daarom betalen ze bij mij ook alleen de verplichte lessen en niet voor het bijrijden.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 22:36

Ik vind het wel logisch dat als zij graag een andere stalling willen, dat ze dan het verschil bijbetalen.
Ik vind dat ze pas iets te zeggen hebben als ze alles betalen en niet een luttel deeltje vd kosten.

Bommeltje, denk dat velen het fijn vinden om betrokken te zijn in de taining en africhting van hun (toekomstige) verzorg/bijrijdpaard.
Bovendien is het erg leerzaam. Natuurlijk moet je als eigenaar wel goed in beeld hebben hoe de ontwikkeling verloopt en welke invloed bepaalde factoren hebben.
Mijn inziens is het goed als een dier zich multifunctioneel ontwikkelt, ook mbt personen. Aan eenkennige dieren heb je niks.
Echter is niet iedereen hier geschikt voor en de eerder genoemde tips zijn waardevol.
Mijn verzorgsters betrek ik er altijd bij. Zij zullen daarna ook een gedeelte van de zorg/training over nemen.
Dan wil ik graag dat ze meekrijgen en leren hoe het de bedoeling is.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 22:38

Nou, ik heb heel veel aan m'n eenkennige paard hoor :')

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 22:42

ZoZenn schreef:
Nou, ik heb heel veel aan m'n eenkennige paard hoor :')

:D Y;(

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 22:44

Ze hebben ook wel iets te zeggen, want ze droegen bij... maar het is nou niet de bedoeling dat ze mijn paard gaan overnemen en alles wat niet in hun straatje past bestempelen als slecht. Ik blijf de eigenaar, en als ik vind dat ze bijvoorbeeld in de wei moet komen, zie ik niet in waarom ze daar bezwaar tegen zouden kunnen hebben.
Laatst bijgewerkt door Sheran op 13-03-15 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 22:44

Ik heb trouwens ook weer wat aparts. Heb een hartstikke fijn en braaf leerpaard staan dat semi-gepensioneerd is. Wordt al af en toe gereden door een meisje wat heel leuk gaat maar scholiere dus niet enorm veel tijd. Kwam laatst advertentie tegen van iemand, ongeveer zelfde leeftijd, leek wel wat te willen bijleren dus langs laten komen. Meidje gereden, enthousiast, ouders enthousiast, ik heel duidelijk geweest over wat er kan/niet kan, duidelijk aangegeven dat als het teveel/te moeilijk oid zou zijn dat ook geen probleem was dat ze er gewoon even over na kon denken....Bijna een week geleden en helemaal niets meer gehoord?!
Dat mensen niet op komen dagen is één ding, maar komen kijken, rijden, een eigenaar die aangeeft dat je het mag proberen en dan radiostilte...Well that's a new one!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 22:47

Sheran schreef:
Ze hebben ook wel iets te zeggen, want ze droegen bij... maar het is nou niet de bedoeling dat ze mijn paard gaan overnemen en alles wat niet in hun straatje past bestempelen als slecht. Ik blijf de eigenaar, en als ik vind dat ze bijvoorbeeld in de wei moet komen, zie ik niet in waarom ze daar bezwaar tegen zouden kunnen hebben.

Ik denk dat dat ook een heel lastige situatie is. Ik rijd alleen nog maar paarden die bij mij op stal komen, simpelweg omdat ik me dus ook vaak niet kan vinden in de verzorging en het management om het rijden heen. Het lijkt mij erg lastig als dan achteraf blijkt dat je helemaal niet op één lijn zit, maar misschien kan dit in het vervolg voorkomen worden door van te voren meer dingen uit te spreken of evt op papier te zetten? Vervelend en lastig maar hopelijk wel een eenmalig avontuur op deze manier.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 22:51

We hadden behoorlijk wat op papier gezet, maar toch hadden we het weer anders gelezen allebei. Toen we eraan begonnen leken we er hetzelfde over te denken, en ik kende de stal ook waar mijn paard heen zou gaan. Ik had er eerder gestaan en verwachtte dus dat het er ongeveer net zo zou gaan als in het begin.

Maar goed, mijn leermoment is denk ik: als iets te mooi lijkt om waar te zijn, is dat het ook.

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 23:06

mensen zeggen vaak wel ja en amen maar doen ho maar

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 23:25

Ja het meest aparte vind ik dat ze vrijwel allemaal zeggen dat ze drukke en wilde paarden gewend zijn. Nu heb ik die niet eens, toch zijn ze vrijwel allemaal angstig/bang.
Gek hoor...

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 23:34

Haha ja die mailtjes krijg ik ook steeds. Ook eens zo iemand een tijdje gehad, na een maand kreeg ze zijn hoofdstel niet eens meer om en eigenlijk is hij gewoon braaf :')

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 00:56

0000 schreef:
Ik heb trouwens ook weer wat aparts. Heb een hartstikke fijn en braaf leerpaard staan dat semi-gepensioneerd is. Wordt al af en toe gereden door een meisje wat heel leuk gaat maar scholiere dus niet enorm veel tijd. Kwam laatst advertentie tegen van iemand, ongeveer zelfde leeftijd, leek wel wat te willen bijleren dus langs laten komen. Meidje gereden, enthousiast, ouders enthousiast, ik heel duidelijk geweest over wat er kan/niet kan, duidelijk aangegeven dat als het teveel/te moeilijk oid zou zijn dat ook geen probleem was dat ze er gewoon even over na kon denken....Bijna een week geleden en helemaal niets meer gehoord?!
Dat mensen niet op komen dagen is één ding, maar komen kijken, rijden, een eigenaar die aangeeft dat je het mag proberen en dan radiostilte...Well that's a new one!

DIt herken ik ook haha. Hoewel mijne jong is en nog veel moet leren is ie wel braaf. Dinsdag iemand gereden, me zelfs nog lift terug gegeven. Had gezegd dat ze maar moest laten weten hoe ze t vond en als ze nog keertje mee wilde. Rijden ging niet heel soepel, hij was erg druk bij haar, (iets te fanatiek gecorrigeerd met zweepje en reed met redelijk veel druk) met draf wat rennerig, ook toen ik er daarna zelf op ging bleef ie onrustig en gespannen. Maar ze reed verder wel netjes, dus had voorgesteld nog keertje mee te gaan. Ook niets meer gehoord, ook niet na een appje vandaag van mijn kant...

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 03:11

Mag ik me ook hier melden?
Ik ben bijna 18 jaar, heb Z2 dressuur gereden, L springen en altijd zelf (samen met m'n moeder) onze pony's opgeleid. Vanwege de vechtscheiding van mijn ouders zijn al onze paarden en huis met stallen verkocht. Ik mis het paardrijden verschrikkelijk dus ik zoek nu een bijrijdpaard. Ik krijg wel eens berichtjes van mensen die wel graag willen dat ik hun probleempjes rijtechnisch gezien even kom oplossen voor niks, maar ik zoek eigenlijk een paard waar ik ook welkom daarna en waar de eigenaar zelf ook fanatiek is om mee te doen in het leerproces. Misschien is dit een onmogelijke zoektocht maar misschien hebben jullie hier nog ideeën.

Mag ik trouwens wel even zeggen dat er hier soms erg neerkijkend wordt gedaan op bijrijder (sommige bijrijders van 12 of 13 jaar notabene). Ik snap dat ze soms brutaal zijn maar ik zou er als ik jullie was proberen boven te staan.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 03:24

Melden mag altijd natuurlijk alleen is dit topic juist voor mensen die op zoek zijn naar een bijrijder en de uitdagingen waar ze dan tegenaan lopen. Dus hoeveel je eraan hebt weet ik niet. Verder stuur ik je even een pb.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 10:43

Hier gaat paardje super nadat m'n instructrice haar nu een paar weken 3x per week heeft gepakt.
Van de week zelf weer een les gereden en ging ook super.
Als ze straks weer helemaal goed is door gereden wil ik af en toe mijn bijrijder er ook op gaan zetten. In eerste instantie alleen met les en als het goed gaat uitbreiden.
Ze is nu nog aan het lessen met dubbele lijnen en dat gaat ook goed vooruit. Ze moet alleen nog leren om minder de zweep te gebruiken. Niet dat ze te veel slaat hoor, maar meer halfbakken zeg maar. Ik heb liever 1x goed dan 10x halfbakken als jullie begrijpen wat ik bedoel.

Op fb is er ook een meisje echt fanatiek op zoek. Schept op wat ze allemaal kan en het liefst probleem paarden heeft.
Ze heeft elle lange ervaring naar haar zeggen (is max 16).
Nu is het zo dat ze dus vorig jaar bij ons op stal geweest is. Ze stapte bij ieder paard dat naar haar toe kwam achteruit, en ging snel de paddock weer uit.
Ze zou ook nog een keer langskomen bij degene, maar heeft nooit meer wat laten horen.
En dan maar klagen op fb dat ze niks kan vinden _O-

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:09

Vreemd dat diegene niet reageert darkadia..

Haha, je zou de perfecte bijrijder voor mij zijn, welshfan :')
Tot nu toe hebben mijn bijrijders er allemaal een hekel aan dat ik zo betrokken ben bij mijn pony. Er zijn een paar bijrijders bij mij op stal die bijrijdpony's hebben met eigenaren die het niets kan schelen. Ze mogen dus doen wat ze willen. Mijn bijrijder nu bijvoorbeeld gaat veel met hen om en dan denkt ze dat zij dat ook kan. Nou, dacht het niet :P.

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:21

Hier willen ze wel lessen maar de eigenaar mag alles betalen of ze willen dat ze eigenaar les geeft gratis.
Nou mij niet gezien ouders werken beide en persoon in kwestie zegt nou dan wordt ik lid van de club en dan kan ik daar gaan rijden ik zei op je eigen kosten ze heeft het niet meer erover gehad.
Ik heb al genoeg kosten op de stal ze mag hem verzorgen en daar in ruil voor rijden maar extra´s zoals les mag ze zelf betalen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:22

Loveskary schreef:
Hier willen ze wel lessen maar de eigenaar mag alles betalen of ze willen dat ze eigenaar les geeft gratis.
Nou mij niet gezien ouders werken beide en persoon in kwestie zegt nou dan wordt ik lid van de club en dan kan ik daar gaan rijden ik zei op je eigen kosten ze heeft het niet meer erover gehad.
Ik heb al genoeg kosten op de stal ze mag hem verzorgen en daar in ruil voor rijden maar extra´s zoals les mag ze zelf betalen.

Dat lijkt mij een prima deal :j

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 15:04

ZoZenn schreef:
Vreemd dat diegene niet reageert darkadia..

Haha, je zou de perfecte bijrijder voor mij zijn, welshfan :')
Tot nu toe hebben mijn bijrijders er allemaal een hekel aan dat ik zo betrokken ben bij mijn pony. Er zijn een paar bijrijders bij mij op stal die bijrijdpony's hebben met eigenaren die het niets kan schelen. Ze mogen dus doen wat ze willen. Mijn bijrijder nu bijvoorbeeld gaat veel met hen om en dan denkt ze dat zij dat ook kan. Nou, dacht het niet :P.

ik weet niet waar je woont maar ik woon in zuid Limburg. Ik wil juist samen met de eigenaar aan de slag (hij/zij hoeft er natuurlijk niet perse altijd bij te zijn) omdat ik denk dat het geen zin heeft als je beide verschillend bezig bent. Ik zoek dan wel iets waarbij de vooruitgang het hele doel is (ik heb namelijk al een paardje aangeboden gekregen om buiten te rijden, hij is lichamelijk niet 100% gezond/fit, maar daar vind ik niet genoeg uitdaging in.)

cavallo_uomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 15:30

Ik ben 13, maar ik vind dat veel mensen doen alsof alle 13-jarige opschepperig en brutaal zijn. Dat is niet helemaal eerlijk want er zijn genoeg 13-jarige die weten wat ze kunnen en wat ze niet kunnen.

Dat gezegd hebbende, ik ben ook nog opzoek naar een verzorg/bijrijd pony

Ik woon in utrecht, en ik rijd nu vijf jaar op de manege.
Ik zoek een pony die niet al te lastig is en een eigenaar die mij veel wil leren :D

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 15:41

In de meeste gevallen heeft het weinig te maken met opscheppen of brutaal zijn maar simpelweg met een verkeerde kijk op de realiteit en het behoorlijk overschatten van eigen kunnen. Denken dat je al heel wat hebt gezien op de manege en daar je kunnen aan afmeten zorgt voor zeer onrealistische ideeën. Maar als je niet beter weet kan je daar weinig aan doen.