Helaas woon je niet in Brabant

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Serendip90 schreef:Dat vind ik dus zo raar... Wat maakt een paard een "goed en lief bijrijdpaard"? Op mijn recreatie-ezel zitten ook leuke knopjes en als iemand erop gaat zitten die wat van hem vraagt en alles, dan gaat ie echt wel leuk lopen en alles.... Maar voor mij is het gewoon een recreatiepaardje. Dus wanneer is een paard het volgens jou wel waard om te betalen? :S
En een jong paard doorrijden daar voor betaald worden.... Tjah... als jij professioneel genoeg rijdt, ok... Maar blijf dat ook raar vinden. Mijn pony wordt nu ook "dresuurmatiger" gereden door mijn bijrijdster, pony gaat er op vooruit, maar het zou niet in me opkomen om haar te gaan betalen daarvoor :s
vuurneon schreef:Ligt eraan wat je eisen zijn: als je een groen paard wil hebben doorgereden door een ruiter die zelf nog niet veel ervaring heeft of juist door iemand die al op hoog niveau goed kan meekomen en de skills heeft.
Voor de eerste ruiter is het een mooie manier om ervaring op te doen, voor de tweede ruiter is het meer 'werk'.
Shanna schreef:vuurneon schreef:Ligt eraan wat je eisen zijn: als je een groen paard wil hebben doorgereden door een ruiter die zelf nog niet veel ervaring heeft of juist door iemand die al op hoog niveau goed kan meekomen en de skills heeft.
Voor de eerste ruiter is het een mooie manier om ervaring op te doen, voor de tweede ruiter is het meer 'werk'.
Dus eigenlijk zeg jij dat ik een bijrijder zou moeten betalen, omdat ik een ruiter zoek die al op niveau (L/M) goed kan meekomen?
russel schreef:Serendip90 schreef:Dat vind ik dus zo raar... Wat maakt een paard een "goed en lief bijrijdpaard"? Op mijn recreatie-ezel zitten ook leuke knopjes en als iemand erop gaat zitten die wat van hem vraagt en alles, dan gaat ie echt wel leuk lopen en alles.... Maar voor mij is het gewoon een recreatiepaardje. Dus wanneer is een paard het volgens jou wel waard om te betalen? :S
En een jong paard doorrijden daar voor betaald worden.... Tjah... als jij professioneel genoeg rijdt, ok... Maar blijf dat ook raar vinden. Mijn pony wordt nu ook "dresuurmatiger" gereden door mijn bijrijdster, pony gaat er op vooruit, maar het zou niet in me opkomen om haar te gaan betalen daarvoor :s
Lief spreekt vanzelf, onopgevoede paarden hou ik niet van, paarden die gewend zijn te doen wat ze willen en alles met snoepjes en knuffels doen ook niet. Met goed paard bedoel ik een paard met enige mate van opleiding waar ik met les meer uit kan halen en in een buitenrit prettig te rijden valt en niet alleen maar aan de kletter wil...
Shanna schreef:Ik verwacht van een bijrijder dat zij mijn paard sowieso 1 keer per week komt rijden, zodat ik wat meer tijd heb voor de andere paarden. Valt dat ook onder trainen?
Ik zoek een ruiter met niveau, omdat ik niet wil dat een beginnende ruiter mijn groene paard verpest. Een groen paard rijden is toch wat anders dan een paard dat het rijden gewoon is maar geen niveau geleerd heeft. Ik verwacht niet van een ruiter dat ze mijn paard op hoog niveau zou brengen, tenzij ze dit zelf graag zou willen.
vuurneon schreef:Eerlijk? Ja
In theorie zal ik bijvoorbeeld allang afvallen (want ik ben ook een recreatieruiter, maar klom altijd met veel plezier op de groene paarden); terwijl een groen paard doorrijden best leuk vind. Door je selectie van M loop je ook een groep ruiters mis die wel ervaring hebben met een goede basis aanleren (en met les ook hoger kunnen komen). Dat kun je wel als vereiste hebben; gewoon ervaring met allerlei paarden buiten de manege om.
Het is juist die groep die het met liefde gratis doen, terwijl de M ruiter wel wat wil terug zien in de investeringen zeg maar.
(Had je nou een paard die al op M niveau liep, dan was het anders geweest)
Shanna schreef:Het gaat mij er niet zozeer om dat een ruiter mijn paard een paar niveaus omhoog kan tillen, maar meer dat ze mijn paard niet verpest haha.. Vandaar dat ik er een niveautje aan heb gehangen.
eenitraM schreef:Prisca schreef:
Nou werkt in deze omgeving wel zo krijg nu geen 12 jarige meer....
Euh heb hem al ruim 9 jaar en pas 1 jaar rij ik niet meer???? Als mijn ex keurig zijn verplichtingen na kwam zou ik alleen een bijdrage vragen voor afschrijving spullen (slijtage en slopen).
Dingen veranderen en soms heb je ze niet in de hand dan moet je keuzes maken in belang van je kinderen. Die hebben ook recht op een sport enz..
Kan ook mijn paard tussen de andere 100 op MP zetten en dan nog niet kwijt raken en mijn paard steeds ongelukkiger zien staan op stal/buiten. Toen ik net stopte heb ik dat al gezien bij hem dat vond ik niets nu met 2 ruiters is hij weer helemaal het baasje. Hij wil gewoon graag werken en lopen voorje. Tot nu toe heb ik wel al 10 reacties gehad in 1 week tijd. Terwijl er al paarden maaaaanden op MP te koop staan.
Is een keuze hij kan ook verplaatst worden alleen vele werken en vinden het wel fijn als er een binnenbak is vooral afgelopen winter toen het zo slecht was. Als ze nu beide zeggen we willen goedkoper prima doen ze maar alleen wil dan wel een goede bak voor de winter en weiland in de zomer. Nou kan je zeggen dat is lastig. Stel hoge eisen aan een stal in belang van mijn paard.
Dan moet je het paard gratis aanbieden voor hulpDuidelijk afspraken maken.
Mensen leegtrekken omdat je zelf het niet rond kunt krijgen vind ik echt belachelijk
Shanna schreef:Maar dat wil ik niet en dat kan ik niet.
Ik heb mijn paard ook weggebracht om te laten beleren, en daar heb ik inderdaad ook een hoop geld voor betaald. Het paard kan alles al, heeft haar evenwicht al bij het rijden, ze kan alleen nog schrikken van bijvoorbeeld verkeer. Ook is ze lekker licht aan de hulpen wat ik graag zo wil houden.
Vandaar dat ik een ruiter zoek die dat zelfde beheerst, en geen beginnende ruiter die nog steun in de teugels zoekt en zelf geen evenwicht heeft of gaat zagen als mn merrie schrikt. Is het dan zo fout dat ik daar een niveau aan heb gehangen? Of kan ik er beter een minimale leeftijd aan knopen? Ik heb juist bewust niet voor leeftijd gekozen omdat er ook ruiters van 14/15 zijn die erg goed kunnen rijden en dus wat dat betreft aan mijn eisen zouden voldoen.