Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 11:40

Ik weet niet waarom je dan geen reacties krijgt..

Helaas woon je niet in Brabant :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:47

Of ben ik misschien te veeleisend in mn advertentie/ Dat het soort ruiter dat ik zoek geen verzorg/ bijrijdpaard wilt omdat dit soort ruiter zelf een paard heeft?
In mijn omgeving is meer vraag naar verzorg/ bijrijd paarden dan aanbod wat ik zo zie..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:53

Als ik geen paarden meer heb zelf, zoek ik een goed en lief bijrijdpaard, ook wat betalen geen probleem....zal zelf kosten voor les dragen.....

Voor een weidepaard dat daar maar staat en wat kan hobbelen, geef ik tijd als betaling...

vuurneon

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:55

Als ik een jong paard echt moet doorrijden, dan zou ik dat ook niet gratis willen doen; daar heeft de eigenaar meer profijt bij dan ikzelf.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:58

Dat vind ik dus zo raar... Wat maakt een paard een "goed en lief bijrijdpaard"? Op mijn recreatie-ezel zitten ook leuke knopjes en als iemand erop gaat zitten die wat van hem vraagt en alles, dan gaat ie echt wel leuk lopen en alles.... Maar voor mij is het gewoon een recreatiepaardje. Dus wanneer is een paard het volgens jou wel waard om te betalen? :S

En een jong paard doorrijden daar voor betaald worden.... Tjah... als jij professioneel genoeg rijdt, ok... Maar blijf dat ook raar vinden. Mijn pony wordt nu ook "dresuurmatiger" gereden door mijn bijrijdster, pony gaat er op vooruit, maar het zou niet in me opkomen om haar te gaan betalen daarvoor :s

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:59

Ik vind 1 keer per week niet echt doorrijden. Bij echt doorrijden versta ik minimaal 4 keer per week moeten rijden. Het gaat mij er vooral om dat mn merrie ook op hoger niveau dan dat ik zelf rijd getraind wordt. Ik ben een typische recreatieruiter, hoger dan een B proefje kan ik niet. En als de ruiter vaker wilt rijden omdat ze echt wilt starten met mijn merrie dan is dat haar eigen keuze, mag natuurlijk in overleg, maar hoeft niet perse..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:01

Ligt eraan wat je eisen zijn: als je een groen paard wil hebben doorgereden door een ruiter die zelf nog niet veel ervaring heeft of juist door iemand die al op hoog niveau goed kan meekomen en de skills heeft.
Voor de eerste ruiter is het een mooie manier om ervaring op te doen, voor de tweede ruiter is het meer 'werk'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:03

Serendip90 schreef:
Dat vind ik dus zo raar... Wat maakt een paard een "goed en lief bijrijdpaard"? Op mijn recreatie-ezel zitten ook leuke knopjes en als iemand erop gaat zitten die wat van hem vraagt en alles, dan gaat ie echt wel leuk lopen en alles.... Maar voor mij is het gewoon een recreatiepaardje. Dus wanneer is een paard het volgens jou wel waard om te betalen? :S

En een jong paard doorrijden daar voor betaald worden.... Tjah... als jij professioneel genoeg rijdt, ok... Maar blijf dat ook raar vinden. Mijn pony wordt nu ook "dresuurmatiger" gereden door mijn bijrijdster, pony gaat er op vooruit, maar het zou niet in me opkomen om haar te gaan betalen daarvoor :s

Lief spreekt vanzelf, onopgevoede paarden hou ik niet van, paarden die gewend zijn te doen wat ze willen en alles met snoepjes en knuffels doen ook niet. Met goed paard bedoel ik een paard met enige mate van opleiding waar ik met les meer uit kan halen en in een buitenrit prettig te rijden valt en niet alleen maar aan de kletter wil...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:04

vuurneon schreef:
Ligt eraan wat je eisen zijn: als je een groen paard wil hebben doorgereden door een ruiter die zelf nog niet veel ervaring heeft of juist door iemand die al op hoog niveau goed kan meekomen en de skills heeft.
Voor de eerste ruiter is het een mooie manier om ervaring op te doen, voor de tweede ruiter is het meer 'werk'.

Dus eigenlijk zeg jij dat ik een bijrijder zou moeten betalen, omdat ik een ruiter zoek die al op niveau (L/M) goed kan meekomen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:06

Als jij van een bijrijder verwacht dat zij je paard gaat trainen, ja! Dat hoeft geen tarief te zijn gelijk aan een trainer, maar wel een eerlijk bedrag, dus wAt een bijrijder normaliter aan een eigenaar zou betalen....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:06

Shanna schreef:
vuurneon schreef:

Dus eigenlijk zeg jij dat ik een bijrijder zou moeten betalen, omdat ik een ruiter zoek die al op niveau (L/M) goed kan meekomen?

Nee dat zeg ik niet, want ik zal dat nooit bepalen voor anderen. Maar ik kan wel begrijpen dat er ruiters zullen zijn die dat niet gratis willen doen :)

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:08

russel schreef:
Serendip90 schreef:

Lief spreekt vanzelf, onopgevoede paarden hou ik niet van, paarden die gewend zijn te doen wat ze willen en alles met snoepjes en knuffels doen ook niet. Met goed paard bedoel ik een paard met enige mate van opleiding waar ik met les meer uit kan halen en in een buitenrit prettig te rijden valt en niet alleen maar aan de kletter wil...

Vind dat allemaal vanzelfsprekend eigenlijk? :p Maar ik vind het zo lastig om "te oordelen"... Als je nu naar mijn paardje zou gaan, en je zou er mij opzetten, dan denk je "leuk recreatiehobbeltje, leuk om een buitenritje mee te maken, that's it...) maar mijn verzorgster rijdt hem actiever en dan zie je dat de pony veel meer "kan"... Het is niet altijd zo makkelijk om te zien/er meteen uit te krijgen wat een paardje kan... Zo hebben we op stal ook een paard gehad dat Z liep, maar enkele jaren puur als fokmerrie gebruikt is... Alles zit erop, maar je ziet het er niet (meer) vanaf...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:09

Ik verwacht van een bijrijder dat zij mijn paard sowieso 1 keer per week komt rijden, zodat ik wat meer tijd heb voor de andere paarden. Valt dat ook onder trainen?
Ik zoek een ruiter met niveau, omdat ik niet wil dat een beginnende ruiter mijn groene paard verpest. Een groen paard rijden is toch wat anders dan een paard dat het rijden gewoon is maar geen niveau geleerd heeft. Ik verwacht niet van een ruiter dat ze mijn paard op hoog niveau zou brengen, tenzij ze dit zelf graag zou willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:12

Na al die jaren zat met paarden van anderen te maken gehad die echt even een opvoedcursusje van mij zouden krijgen als ik het voor het zeggen had...maar als eigenaar het fenomeen paard als cavia ziet krijg je conflicten...bijters, trappers, dekenomdoenmonsters zijn niet mijn gezelligheid voor een middagje, zure merries of Uberdominante ruinen die veel te veel toegeigend hebben ook niet en geloof mij maar, die zijn er zat....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:13

Shanna schreef:
Ik verwacht van een bijrijder dat zij mijn paard sowieso 1 keer per week komt rijden, zodat ik wat meer tijd heb voor de andere paarden. Valt dat ook onder trainen?
Ik zoek een ruiter met niveau, omdat ik niet wil dat een beginnende ruiter mijn groene paard verpest. Een groen paard rijden is toch wat anders dan een paard dat het rijden gewoon is maar geen niveau geleerd heeft. Ik verwacht niet van een ruiter dat ze mijn paard op hoog niveau zou brengen, tenzij ze dit zelf graag zou willen.

Maar je zegt net zelf dat je juist dat je paard op een hoger niveau getrained gaat worden, omdat je zelf niet verder dan de B komt.
Dus je noemt het zelf al training om paard te verbeteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:15

Ah dus jullie denken dat dat misschien een reden zou zijn waarom ik zo moeilijk bijrijders kan vinden?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:18

Eerlijk? Ja :)
In theorie zal ik bijvoorbeeld allang afvallen (want ik ben ook een recreatieruiter, maar klom altijd met veel plezier op de groene paarden); terwijl een groen paard doorrijden best leuk vind. Door je selectie van M loop je ook een groep ruiters mis die wel ervaring hebben met een goede basis aanleren (en met les ook hoger kunnen komen). Dat kun je wel als vereiste hebben; gewoon ervaring met allerlei paarden buiten de manege om.
Het is juist die groep die het met liefde gratis doen, terwijl de M ruiter wel wat wil terug zien in de investeringen zeg maar.
(Had je nou een paard die al op M niveau liep, dan was het anders geweest)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:42

vuurneon schreef:
Eerlijk? Ja :)
In theorie zal ik bijvoorbeeld allang afvallen (want ik ben ook een recreatieruiter, maar klom altijd met veel plezier op de groene paarden); terwijl een groen paard doorrijden best leuk vind. Door je selectie van M loop je ook een groep ruiters mis die wel ervaring hebben met een goede basis aanleren (en met les ook hoger kunnen komen). Dat kun je wel als vereiste hebben; gewoon ervaring met allerlei paarden buiten de manege om.
Het is juist die groep die het met liefde gratis doen, terwijl de M ruiter wel wat wil terug zien in de investeringen zeg maar.
(Had je nou een paard die al op M niveau liep, dan was het anders geweest)

Is dat zo?
Als iemand de basis er in moet rijden, wil ik wel dat zo iemand wat in huis heeft, want de knoppen moeten er wel goed op.
Vandaar dat ik iemand dan ook zou betalen en de lessen ook, met als voorwaarde dat zo iemand wel een niveautje beter rijdt.
Als de basis wordt versjtrd, ben ik veel verder van huis.

Als ik als recreatieruiter een bijrijder zou zoeken voor mijn paard en er komt een M ruiter op af, die graag verder wil met het paard. Be my guest, maar dan ga ik niet betalen, omdat het voor mij niet hoeft, aangezien ik geen ambitie in de wedstrijdsport heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:44

Shanna schreef:
Ah dus jullie denken dat dat misschien een reden zou zijn waarom ik zo moeilijk bijrijders kan vinden?

Als jij iemand zoekt die voor jou je paard een paar niveaus omhoog tilt, dan zou ik betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:47

Het gaat mij er niet zozeer om dat een ruiter mijn paard een paar niveaus omhoog kan tillen, maar meer dat ze mijn paard niet verpest haha.. Vandaar dat ik er een niveautje aan heb gehangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:54

Shanna schreef:
Het gaat mij er niet zozeer om dat een ruiter mijn paard een paar niveaus omhoog kan tillen, maar meer dat ze mijn paard niet verpest haha.. Vandaar dat ik er een niveautje aan heb gehangen.

Als ze je paard alles nog moet leren, zie ik het als dienst, waar jij uiteindelijk beter van wordt. Het paard brengt meer op als het verkocht wordt. Als je zelf later met het dier wilt starten, is de basis voor jou gelegd. Ik breng mijn paard daarvoor weg en moet een hoop betalen. Dus dat zie ik als dienst.

Als je in je advertentie vermeld dat je de ruiter in kwestie een vergoeding wilt betalen, dan heb je ineens wel reactie denk ik zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:59

Maar dat wil ik niet en dat kan ik niet.
Ik heb mijn paard ook weggebracht om te laten beleren, en daar heb ik inderdaad ook een hoop geld voor betaald. Het paard kan alles al, heeft haar evenwicht al bij het rijden, ze kan alleen nog schrikken van bijvoorbeeld verkeer. Ook is ze lekker licht aan de hulpen wat ik graag zo wil houden.
Vandaar dat ik een ruiter zoek die dat zelfde beheerst, en geen beginnende ruiter die nog steun in de teugels zoekt en zelf geen evenwicht heeft of gaat zagen als mn merrie schrikt. Is het dan zo fout dat ik daar een niveau aan heb gehangen? Of kan ik er beter een minimale leeftijd aan knopen? Ik heb juist bewust niet voor leeftijd gekozen omdat er ook ruiters van 14/15 zijn die erg goed kunnen rijden en dus wat dat betreft aan mijn eisen zouden voldoen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:00

eenitraM schreef:
Prisca schreef:

Nou werkt in deze omgeving wel zo krijg nu geen 12 jarige meer...:D.

Euh heb hem al ruim 9 jaar en pas 1 jaar rij ik niet meer???? Als mijn ex keurig zijn verplichtingen na kwam zou ik alleen een bijdrage vragen voor afschrijving spullen (slijtage en slopen).
Dingen veranderen en soms heb je ze niet in de hand dan moet je keuzes maken in belang van je kinderen. Die hebben ook recht op een sport enz..

Kan ook mijn paard tussen de andere 100 op MP zetten en dan nog niet kwijt raken en mijn paard steeds ongelukkiger zien staan op stal/buiten. Toen ik net stopte heb ik dat al gezien bij hem dat vond ik niets nu met 2 ruiters is hij weer helemaal het baasje. Hij wil gewoon graag werken en lopen voorje. Tot nu toe heb ik wel al 10 reacties gehad in 1 week tijd. Terwijl er al paarden maaaaanden op MP te koop staan.

Is een keuze hij kan ook verplaatst worden alleen vele werken en vinden het wel fijn als er een binnenbak is vooral afgelopen winter toen het zo slecht was. Als ze nu beide zeggen we willen goedkoper prima doen ze maar alleen wil dan wel een goede bak voor de winter en weiland in de zomer. Nou kan je zeggen dat is lastig. Stel hoge eisen aan een stal in belang van mijn paard.

Dan moet je het paard gratis aanbieden voor hulp :j Duidelijk afspraken maken.

Mensen leegtrekken omdat je zelf het niet rond kunt krijgen vind ik echt belachelijk :n

Dit vind ik echt een heel vreemde reactie. Mensen leegtrekken? Je chanteert ze toch niet? Het is toch gewoon een soort van onkostenvergoeding voor het gebruik van het dier een paar dagen per week? Een delen in de kosten? De mensen krijgen er gewoon een deel van de week een paard voor tot hun beschikking om te rijden en trainen. Met goede voorzieningen... Dat is waar voor je geld.
Een eigen paard kost nog veel meer dan een evenredig deel van het stalgeld in dagen.

Het is dat ik er al 2 in onderhoud heb staan en thuis heel goedkoop een extra paard er bij kan hebben, maar anders had ik er best een kleine bijdrage voor over om op een mooie volpensionstal met binnenbak een fijn paard te mogen rijden voor 2 of meer dagen per week...
Het risico van een derde paard, (1 oude pony met wat gebreken, en 1 dressuurpaard van pas 14 die al 2 jaar stil staat met blessures en alleen kan stappen) zie ik niet zitten vanwege het risico op nog meer dierenartskosten en nog meer werk in de verzorging. En als ik heel eerlijk ben, heb ik al amper voldoende tijd om mijn huidige 2 dieren individuele aandacht en rustige beweging te geven omdat het combineren van gezin, huishouden en meerdere keren per dag de algemene verzorging van de paarden en het onderhoud van het terrein en nog de nodige sociale verplichtingen, me best zwaar valt soms. Om die reden durf ik ook niet meer op zoek te gaan naar een gezond bijrijd- of verzorgpaard en kom ik er ook niet toe om me er toe te zetten wekelijks les te nemen om weer aan houding, zit en niveau te werken.

Maar goed, een kleine vergoeding, als ik dan weer een paar dagen lekker fanatiek kan trainen, lessen en mooie buitenritten kan maken, zou best een aantrekkelijk alternatief zijn voor nog een extra paard. En als het niet klikt, dan kun je er gewoon mee stoppen en een ander paard zoeken. Hoef je ook geen dier te verkopen in deze moeilijk tijd.

Aan de andere kant vroeg ik zelf geen bijdrage in de kosten aan de meiden die mijn pony en paard reden. Ze moesten wel als ze kwamen mee helpen met de verzorging van de paarden. Dus helpen uitmesten, vegen, voeren en als er grotere klussen waren vroeg ik ook wel eens hulp. Maar goed, mensen die paarden aan huis hebben, of op een eigen weiland/Doe het zelf stal, moeten die klussen ook doen en hebben daarnaast ook alle kosten.

Ik denk dat tegenwoordig de mentaliteit anders is... We zijn verwender dan vroeger.
Bij mij thuis was vroeger echt geen geld om paard te rijden laat staan een eigen paard of pony te krijgen.
Dat was heel bijzonder! Toen ik bij een vrouwtje mocht rijden tegen een klein bedrag, en later ook regelmatig gratis mocht rijden omdat ik zoveel meehielp met de verzorging (dus door weer en wind een kwartier fietsen, stront scheppen van soms een paar dagen, door de modder ploeteren, pony's poetsen, water geven met emmers en voer klaarzetten en voeren, pony's buiten zetten en weer vangen en op stal zetten, hooipakjes sjouwen, noem maar op!) was ik er echt heel erg blij mee en werkte heel hard.

Tegenwoordig hebben veel meer mensen/kinderen een eigen paard of pony. Het is veel makkelijker een paard of pony te vinden om te verzorgen en rijden dan vroeger en er worden minder eisen gesteld, alleen zijn de eisen van verzorgsters soms ook erg hoog en dan matched het niet altijd... Mensen die zelf fanatiek rijden hebben meestal niet iemand nodig, en als ze wel iemand nodig hebben, dan meestal voor hun oude of geblesseerde paard die minder aandacht krijgt nu ze een nieuwe sporttopper hebben. Bij fokkers is vaak wel aanbod, maar dan heb je soms wel periodes dat de merries hoogdrachtig zijn en niet echt doorgereden kan worden of je moet meer meehelpen, of de omstandigheden zijn minder "luxe"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:41

Shanna schreef:
Maar dat wil ik niet en dat kan ik niet.
Ik heb mijn paard ook weggebracht om te laten beleren, en daar heb ik inderdaad ook een hoop geld voor betaald. Het paard kan alles al, heeft haar evenwicht al bij het rijden, ze kan alleen nog schrikken van bijvoorbeeld verkeer. Ook is ze lekker licht aan de hulpen wat ik graag zo wil houden.
Vandaar dat ik een ruiter zoek die dat zelfde beheerst, en geen beginnende ruiter die nog steun in de teugels zoekt en zelf geen evenwicht heeft of gaat zagen als mn merrie schrikt. Is het dan zo fout dat ik daar een niveau aan heb gehangen? Of kan ik er beter een minimale leeftijd aan knopen? Ik heb juist bewust niet voor leeftijd gekozen omdat er ook ruiters van 14/15 zijn die erg goed kunnen rijden en dus wat dat betreft aan mijn eisen zouden voldoen.

Dan zet je er in dat je geen beginners zoekt, dat men eventueel op eigen kosten met het paard mag starten, ik zou er dan geen niveau aan hangen, als je daar niet voor wilt betalen. Want hoe je het wendt of keert, je paard gaat er qua niveau beter van worden. Dat is het lastige als je een jong paard hebt die het begin kent, maar verder alles nog moet leren. DIe door gereden moet worden.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:47

Niveau zegt evenveel als leeftijd naar mijn mening ;) Je hebt mensen die M rijden, maar te veel been gebruiken waardoor het paard er aan went en echt wel zagen.... (Het zou niet moeten, maar ga maar naar een willekeurige wedstrijd kijken....)