bijrijders die niet willen betalen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

esther1o1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 16:21

Ik had zelf me pony en paard ook in de lease staan aangezien het bedrijf van me ouders een tijd niet lekker liep en het financieel wat minder ging.
Wij vroegen dan 40 euro in de maand voor en dan was mijn pony 1 dag in de week helemaal voor jou een voor het paard 45 euro per maand en dan zat daar wel aan vast dat als ze hem op de uitmest dagen wouden (woensdaAG en zaterdag) dat ze dan ook moesten uitmesten.
Maar nu hoeven ze gelukkig niet meer in de lease:D want ik rij ze het liefst elke dag zelf:D

Maar ik vind het dus niet zo gek dat je er geld voor vraagt en 100 euro is niet zo veel voor 4 dagen

Sanco

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 22:26

Je moet het natuurlijk zelf weten want in the end is het toch jouw paard. Maar zelf zou ik nooit geld betalen voor een bijrijdpaard, en al helemaal niet de helft. Mijn punt is een beetje, hoeveel je ook betaald, de eigenaar is en blijft de persoon met het laatste woord. Als jouw geld op is kan jij beslissen je paard te verkopen, als het paard kreupel raakt kan jij beslissen hoe en wat qua dierenarts en ergere consequenties... het is jouw eigendom en jij bepaald wat ermee gebeurd, oftewel, je eigen verantwoordelijkheid. Daar valt het financiele gedeelte ook onder. Ik vind dat je niet van een bijrijder kan verwachten dat hij daarin bijspringt.

Nogmaals ik snap je beredenering wel hoor, maar dit is mijn standpunt, om even uit te drukken hoe ik ertegenover sta :)

Overigens vind ik het totaal niet erg om af en toe wat geld te betalen, bijvoorbeeld door een emmer snoepjes te kopen, of af en toe iets in het harnanchement, poetsspullen ofzo. Maar het principe om een vast bedrag per maand neer te tellen voor iets dat niet van jou is, nee dat gaat me iets te ver :)

(ja, ik weiger ook nog steeds in een huurhuis te gaan wonen, of een auto te leasen... zelfde principe :P )

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 10:57

ik vind het wel redelijk om iets te betalen.
Je maakt "gebruik" van het paard en je maakt gebruik van de spullen (harnachement enzo) en van de faciliteiten die er zijn. Ik drink ook koffie/thee daar, kun je gewoon pakken wanneer je wilt.
Ik zelf betaal 50 euro per maand, mag komen wanneer ik wil en niemand anders berijd het paard. Eigenaar voert en doet de stallen, alle kosten zijn voor hem, ook als er bv nieuw harnachement/zadel nodig is koopt ie dit voor mij (ja, voor mij, want zelf rijdt ie niet en ook niemand anders).
Ik vind dat ik het super geregeld heb en ben er erg blij mee!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:26

Ik heb er mijn buik van vol zo langzamerhand!
Tot 2 keer toe afgelopen 2 weken, meisjes gehad voor pony. Nu is dat niet zo maar een waar je mee weg kan rijden, dus ze mochten eerst op een andere makkelijke pony zodat ik even kan zien of ze kunnen wat ze vertellen!
En ja hoor...ze kunnen weer alles rijden met hun...sorrie...grote bek..niet dus!!
Beetje meer stelling....eeeuhh?????..wasdat? Let op je aanleuning.......eeeuh??????wasdat???
Vervolgens zie je ze nooit meer terug, nog geen mailtje, belletje. Volgens mij komen ze alleen maar om gratis een ritje te maken!
Schijtziek word ik ervan!!!
He, dat lucht even op!!

xnicotina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:40

Betalen voor om een paard te verzorgen vindt ik prima, maar dan wil ik wel dat ik er alles mee mag doen.
Ik heb vroeger een huurpony gehad, ik betaAlde 75 gulden per maand, en dan mocht ik haar als mijn pony beschouwen.
Alles was voor eigen rekening, behalve tuig en onkosten. Verder mocht ik komen en rijden waneer ik wou, ook buiten.
Wedstrijden, lessen, alles mocht. Dan is het leuk, maar tegenwoordig is het wel jammer dat iedereen ineens geld wilt.
Waar is de tijd gebleven van een gewone verzorgpony ?
Geld betalen om beperkt te zijn in wat je doet ? Ne, dat vindt ik persoonlijk niet eerlijk.

Na lang te zijn gestopt, was ik ook weer op zoek. Ik vond een leuke 3 jarige merrie om te verzorgen, samen met de eigenaresse.
Ze vroeg 35 euro per maand. Waarom weet ik niet, maar ik heb ja gezegd. Ik kon gaan wanneer ik wou, en vaak waren we ook samen.
Na 4 mnd moest ze haar verkopen, en ik heb haar nu zelf gekocht.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:50

Geld betalen om beperkt te zijn in wat je doet...en hoe zie jij dan de manege les waar je 9 van de 10 keer geen donder van leert?
me dunkt dat dat toch ook een lieve duit kost, wat is het tegenwoordig, 14/15 euro voor een uurtje achter een ander paard aan hobbelen?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 14:55

xnicotina schreef:
Betalen voor om een paard te verzorgen vindt ik prima, maar dan wil ik wel dat ik er alles mee mag doen.
Ik heb vroeger een huurpony gehad, ik betaAlde 75 gulden per maand, en dan mocht ik haar als mijn pony beschouwen.
Alles was voor eigen rekening, behalve tuig en onkosten. Verder mocht ik komen en rijden waneer ik wou, ook buiten.
Wedstrijden, lessen, alles mocht. Dan is het leuk, maar tegenwoordig is het wel jammer dat iedereen ineens geld wilt.
Waar is de tijd gebleven van een gewone verzorgpony ?
Geld betalen om beperkt te zijn in wat je doet ? Ne, dat vindt ik persoonlijk niet eerlijk.

Na lang te zijn gestopt, was ik ook weer op zoek. Ik vond een leuke 3 jarige merrie om te verzorgen, samen met de eigenaresse.
Ze vroeg 35 euro per maand. Waarom weet ik niet, maar ik heb ja gezegd. Ik kon gaan wanneer ik wou, en vaak waren we ook samen.
Na 4 mnd moest ze haar verkopen, en ik heb haar nu zelf gekocht.

de tijden veranderen, alles is duurder geworden en een paard is een luxe.
en mensen willen vaak vanalles kunnen doen en dat kost nou eenmaal geld
ik kan/wil ook geen paard kopen om daar een ander blij mee te maken zodat die zijn/haar hobby gratis kan uitvoeren terwijl ik dan als eigenaar daar zo`n 400 euro p/m voor kwijt ben

en nu jij het paard hebt,zijn alle kosten nu wel te doen voor je?
omdat je eigenlijk die 35 euro ook niet had willen meebetalen.

ik denk dat je met een eigen paard toch heel wat meer kwijt bent of jij moet een super goedkoop plekje hebben en een paard wat van lucht dik word en natuurlijk nooit een DA nodig heeft :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:01

Nou idd Aerdenhout.

Onze klanten betalen veel geld voor het leasen van onze paarden en pony's. Daar staat tegenover dat ze zeer veel mogelijkheden hebben, de enige verplichtingen zijn dat ze onze regels naleven, vriendelijk zijn naar de pony's en rijden. Wij betalen alles, medische zorg, nieuwe zadels, etc. etc. etc. In ruil voor een vast bedrag per maand heb je dus een paar dagen per week je "eigen" pony. Je hoeft dus verder niks te doen wat betrefd voeren, mesten, op het land zetten etc. Bij ons krijg je enorm veel begeleiding, je leert heel veel, en we verwachten dat men serieus bezig is met paardrijden. Dit moet je willen.

Wij hebben dus idd al een hoop meisjes gehad die kwamen voor een gratis ritje, niet willen betalen, etc. etc. Wij laten nu niemand meer komen zonder ouders, wij dachten namelijk dat dat vanzelfsprekend was, maar we moeten er toch echt over bellen.

Een leasepony of paard is denk ik vooral voor mensen die graag veel willen leren, inhoudelijk meer van paarden willen weten, die wat willen bereiken en ambities hebben. Verzorgmeisjes willen dat allemaal niet. Die willen boscrossen en gekke spelletjes doen.

Maar zo is mijn ervaring.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:03

En mensen die niet willen betalen: dan moeten jullie ook zelf maar zorgen voor het complete onderhoud/tuig ed. Waarom zouden wij als paardeneigenaar dergelijke zaken betalen en er niks voor terugkrijgen. Liggen wij krom, opdat de meisjes kunnen crossen. Strange world.

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:15

sanne_shelly schreef:
Je moet het natuurlijk zelf weten want in the end is het toch jouw paard. Maar zelf zou ik nooit geld betalen voor een bijrijdpaard, en al helemaal niet de helft. Mijn punt is een beetje, hoeveel je ook betaald, de eigenaar is en blijft de persoon met het laatste woord. Als jouw geld op is kan jij beslissen je paard te verkopen, als het paard kreupel raakt kan jij beslissen hoe en wat qua dierenarts en ergere consequenties... het is jouw eigendom en jij bepaald wat ermee gebeurd, oftewel, je eigen verantwoordelijkheid. Daar valt het financiele gedeelte ook onder. Ik vind dat je niet van een bijrijder kan verwachten dat hij daarin bijspringt.

Nogmaals ik snap je beredenering wel hoor, maar dit is mijn standpunt, om even uit te drukken hoe ik ertegenover sta :)

Overigens vind ik het totaal niet erg om af en toe wat geld te betalen, bijvoorbeeld door een emmer snoepjes te kopen, of af en toe iets in het harnanchement, poetsspullen ofzo. Maar het principe om een vast bedrag per maand neer te tellen voor iets dat niet van jou is, nee dat gaat me iets te ver :)

(ja, ik weiger ook nog steeds in een huurhuis te gaan wonen, of een auto te leasen... zelfde principe :P )

Ik ben het hier wel mee eens, behalve dan het principe om niet in een huurhuis te wonen haha.. :D Wat dat betreft heb ik het denk ik goed voor elkaar. Vindt het helemaal niet erg om af en toe iets te betalen omdat ik blij ben dat ik op een paard mag rijden. Maar ga niet voor zoveel 100 euro per maand een vast bedrag neer leggen.

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:34

Citaat:
Een leasepony of paard is denk ik vooral voor mensen die graag veel willen leren, inhoudelijk meer van paarden willen weten, die wat willen bereiken en ambities hebben. Verzorgmeisjes willen dat allemaal niet. Die willen boscrossen en gekke spelletjes doen.

Hmm. dat klopt niet helemaal. ik ben ook een 'verzorgster'. simpelweg omdt ik op mijn verzorgpony niet kan rijden. maar dat betekend niet dat ik niets van haar leer. En ik wil ook zeker blijven leren.

Ik weet niet of ik zou betalen. ligt er aan wat voor een paard etc.

xnicotina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:34

[/quote]
de tijden veranderen, alles is duurder geworden en een paard is een luxe.
en mensen willen vaak vanalles kunnen doen en dat kost nou eenmaal geld
ik kan/wil ook geen paard kopen om daar een ander blij mee te maken zodat die zijn/haar hobby gratis kan uitvoeren terwijl ik dan als eigenaar daar zo`n 400 euro p/m voor kwijt ben

en nu jij het paard hebt,zijn alle kosten nu wel te doen voor je?
omdat je eigenlijk die 35 euro ook niet had willen meebetalen.

ik denk dat je met een eigen paard toch heel wat meer kwijt bent of jij moet een super goedkoop plekje hebben en een paard wat van lucht dik word en natuurlijk nooit een DA nodig heeft :D[/quote]

Ik vindt t nu niet erg, maar nu is ze dan ook echt van mij. Dat is toch wel iets anders.
De kosten die ik nu betaal, vallen ook nog reuze mee. Maar betalen voor iets van mezelf, of iets van een ander, daar zit wel verschil in uiteraard.
Maar ik had ook nooit gezegd dat ik het niet te doen vondt he, ik heb het geld genoeg over, maar dan wel liever aan iets itgeven wat echt van mij is.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 15:37

Leonie: Maar dan heb je ook niks om voor te betalen. Onderhoudskosten hebben de eigenaren toch.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 21:59

xnicotina schreef:
Maar betalen voor iets van mezelf, of iets van een ander, daar zit wel verschil in uiteraard

Vind ik nogal krom, omdat "hobby" en "gebruik" ook "iets"' is. Je leert er zelfs nog van en dat levert kennis op.

xnicotina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 22:07

Ik wil best betalen, maar dan wil ik ook mogelijkheden hebben, en niet een beperkte verzorging, dat bedoel ik meer te zeggen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 11:16

Ik heb besloten om een bijrijder niet te laten betalen voor het rijden op mijn paard(en).
Waarom?
- Ik heb zelf vroeger veel paarden gereden van anderen en ook nooit betaald
- Mijn paard is afgericht tot Z-niveau, en nog jong genoeg om er nog een sportcarriere bij te krijgen of om nog op hoger niveau getraind te worden. Heeft de bijrijder toch een mooi leerpaard onder de kont (voor sommigen is dit juist een reden om er geld voor te vragen). Of hoeft niet meer volledig opnieuw te beginnen.
- Bij laten betalen voor een paard krijg je toch het gevoel dat je betaalt voor een dienst, en ik hoop dat een bijrijder net zo netjes is met m'n paard en spullen als ik zelf ben. Dat men juist door niet te hoeven betalen de moeite neemt om een band op te bouwen met het paard.
- Ik heb zelf te weinig tijd, paard staat er toch. En verkopen is niet aan de orde.

Tuurlijk zou een financiele bijdrage wenselijk zijn. Maar als ik van een bijrijder afhankelijk moet zijn om m'n paarden te kunnen onderhouden, tja, dan gaat er eentje weg.
Nu rijdt er iemand op m'n paard sinds kort, kan in principe gaan rijden wanneer ze wil. Weekenden in overleg. Uitmesten hoeft niet, feitelijk is het borstelen, zadel erop en rijden.
En ja, ze gebruikt mijn zadel, hoofdstel, borstels, enz. Dus ja, dat slijt natuurlijk harder. Maar als men er netjes op is, dan valt dat wel mee. Bovendien, als ik zelf gewoon 5 keer per week kon rijden, dan sleet het net zo hard.

sita12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 16:47

hoi

ik vind het persoonlijk niet normaal als je 100 euro vraagt aan je bijrijder.
Oke mangelessen kosten ook geld maar geen 100 euro per maand ( waar ik gelest heb dan)
En de bijrijder helpt jou uit nood omdat je geen tijd hebt.

Ik vind wel dat er duidelijke afspraken gemaakt moeten worden en dat de bijrijder uit zich zelf wel eens wat bij kan dragen. Bv een dekje/snoepjes/borstels/halster of dat soort dingen. (zo ben ik dan wel als ik ergens voor ga dan ook helemaal )

Maar om nu de helft van de stalling te gaan betalen dan is het praktisch een gedeeld paard en zou dus echt alles gedeeld moeten zijn. En vind ik dat je geen eisen meer kunt gaan stellen van niet te vaak op wedstijd en dergelijke.

mvg

DreamAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:58

Je hebt aan de ene kant dat de bijrijders/verzorgers voor jou werken door je paardje te verzorgen en te rijden, waar jij geld voor zou kunnen geven (een soort oppas), maar aan de andere kant heb je ook weer dat het een soort eigen paard is en dat je meebetaald met de kosten. Dus het is eigenlijk een soort fifty-fifty situatie. Ik vraag zelf geen geld aan mijn verzorgers, maar ik ben wel kieskeurig geweest ivm afspraken nakomen etc.

ellis__h

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:34

Als bijrijdster/verzorger help je iemand die ,door wat voor een reden dan ook, niet genoeg tijd heeft om zelf fulltime voor zijn/haard paard te zorgen. Dan is het onlogisch dat je daarvoor betaald. Als jij geen tijd hebt om je huis schoon te maken neem je ook een schoonmaakster, die vraag je dan ook niet om te betalen omdat ze jou huis schoon mag maken.
Ik doe 2 a 3 dagen alles voor mijn verzorgpaard (van eten, uitmesten tot rijden). Dit scheelt de eigenaresse veel tijd en ze vraagt daarom (logischerwijs) ook geen geld. Lessen (vind ik niet meer dan logisch om te volgen) en andere extra's zijn voor eigen rekening. Ik heb een hele leuke relatie met de eigenaresse en we doen ook regelmatig samen dingen met haar paard. Dat is toch ook wat waard..

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 12:39

Ik denk dat wanneer je er geld voor wilt hebben je het leasen moet noemen.. (Incl. contract)
omdat het toch best bedragen zijn, en wanneer je het leasen noemt het voor mensen wat serieuzer overkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:33

Ik ga er van uit dat er 2 posities zijn:

- een bijrijder die klusjes doet, en dan in ruil daarvoor vrije tijd krijgt met het paard. Da's dan soort betaling in natura. Bijrijder doet klusjes, eigenaar wint tijd. Vooral van toepassing voor eigenaars met tijdsgebrek en bijrijders die graag willen werken :)

- bijrijders die betalen, maar die voorts niets hoeven te doen behalve lol met de knol. Eigenaar zorgt voor alles: stallen, voer, spullen, eventueel transport etc.

Dat de eigenaar ten alle tijde verantwoordelijk blijft voor medische kosten zoals DA en hoefsmid vind ik noodzaak. Het is en blijft tenslotte zijn/haar paard enheeft daar dan ook de eindbeslissing in. Zou maar lollig zijn als een bijrijder daar even voor mag opdraaien of over mag beslissen, al helemaal in ernstige gevallen.

Ik heb de kans om binnenkort een paard te gaan rijden voor iemand (en heb er zelf 2). ik wil dat graag voor hen doen, en zij zijn blij dat hun paard weer in conditie komt, als het lukt als combinatie. Als ik wedstrijd zou willen rijden, dan denk ik wel dat ze wel eens keertje transport willen verzorgen, en dan zorg ik zelf voor inschrijvingen en startgeld. Normaal zou het prijzengel dan weer voor mij zijn, voor de investiering van tijd en moeite die ik in dat dier steek. Wil ik les? Goed, ik mag hun kleine piste gebruiken, maar betaal het wel zelf.

Hun paard komt dan mooi terug in vorm en onder het zadel en ik kan me verder ontwikkelen en ben een ervaring rijker. Beiden happy :j

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 17:42

Ik heb niet alles gelezen maar wil wel even reageren. :o

Ik heb nooit hoeven te betalen voor de paarden die ik verzorgde of bij reed.
Ik heb altijd stallen uitgemest en terrein geveegd etc, deed evt harnachement poetsen, paard toiletteren, longeren etc.
Wel betaalde ik extra dingetjes, zoals een extra dekje, lessen, paardensnoepjes, etc.
En als ik naar de ruitersportzaak ging en er was wat nodig voor het paard, dan kocht ik dat evt ook nog wel.
Maar ik vind dat ik betaalde voor het rijden door de verzorging er om heen (uitmesten, extra poetsen, wassen, toiletteren), wat ik regelmatig ook vaker deed dan het rijden zelf.

ik denk ook niet dat ik een bijrijder zou laten betalen, mocht ik ooit m'n eigen paard hebben.
Wel zou diegene dan ook de stal moeten uitmesten, paard toiletteren, longeren etc, er van uit gaande dat ik niet op volpension sta.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:00

lor1_1984 schreef:
Ik heb niet alles gelezen maar wil wel even reageren. :o

Ik heb nooit hoeven te betalen voor de paarden die ik verzorgde of bij reed.
Ik heb altijd stallen uitgemest en terrein geveegd etc, deed evt harnachement poetsen, paard toiletteren, longeren etc.
Wel betaalde ik extra dingetjes, zoals een extra dekje, lessen, paardensnoepjes, etc.
En als ik naar de ruitersportzaak ging en er was wat nodig voor het paard, dan kocht ik dat evt ook nog wel.
Maar ik vind dat ik betaalde voor het rijden door de verzorging er om heen (uitmesten, extra poetsen, wassen, toiletteren), wat ik regelmatig ook vaker deed dan het rijden zelf.

ik denk ook niet dat ik een bijrijder zou laten betalen, mocht ik ooit m'n eigen paard hebben.
Wel zou diegene dan ook de stal moeten uitmesten, paard toiletteren, longeren etc, er van uit gaande dat ik niet op volpension sta.

Idd. ik jouw geval betaal je in natura. Hebben wij hier ook voor de verzorgers/bijrijders. We vragen geen geld maar vragen er wel om dat ze meehelpen bij uitmesten van de paddock en weide en het bijhouden van terrein en tuig.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:30

Wat mij ook nog opvalt zijn de soms rare eisen die juist bijrijders stellen.
Ik had een advertentie op marktplaats gezet, ging om een paard dat op Z niveau is afgericht. Krijg je reacties van 'Je kunt je paard bij mij stallen, dan zal ik het rijden'.
Of ik wil wel rijden, maar het paard moet ook daadwerkelijk in het Z kunnen acteren in de sport.

Bij zulke reacties denk ik van 'tjonge, dat je dit durft te vragen'. Verhuizen van m'n paard doe ik niet, want ze staan goed.
En waarom willen sommigen per se een Z-paard onder de kont? Je mag blij zijn als je op een paard van een ander mag rijden.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:46

germie schreef:
Wat mij ook nog opvalt zijn de soms rare eisen die juist bijrijders stellen.
Ik had een advertentie op marktplaats gezet, ging om een paard dat op Z niveau is afgericht. Krijg je reacties van 'Je kunt je paard bij mij stallen, dan zal ik het rijden'.
Of ik wil wel rijden, maar het paard moet ook daadwerkelijk in het Z kunnen acteren in de sport.

Bij zulke reacties denk ik van 'tjonge, dat je dit durft te vragen'. Verhuizen van m'n paard doe ik niet, want ze staan goed.
En waarom willen sommigen per se een Z-paard onder de kont? Je mag blij zijn als je op een paard van een ander mag rijden.

:D dat zie jij helemaal verkeerd :j
jij moet [ volgens de bijrijdsters in dit topic ] juist blij zijn dat hun op jouw paard willen rijden en dan ook nog gratis :j