Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xnicotina schreef:Betalen voor om een paard te verzorgen vindt ik prima, maar dan wil ik wel dat ik er alles mee mag doen.
Ik heb vroeger een huurpony gehad, ik betaAlde 75 gulden per maand, en dan mocht ik haar als mijn pony beschouwen.
Alles was voor eigen rekening, behalve tuig en onkosten. Verder mocht ik komen en rijden waneer ik wou, ook buiten.
Wedstrijden, lessen, alles mocht. Dan is het leuk, maar tegenwoordig is het wel jammer dat iedereen ineens geld wilt.
Waar is de tijd gebleven van een gewone verzorgpony ?
Geld betalen om beperkt te zijn in wat je doet ? Ne, dat vindt ik persoonlijk niet eerlijk.
Na lang te zijn gestopt, was ik ook weer op zoek. Ik vond een leuke 3 jarige merrie om te verzorgen, samen met de eigenaresse.
Ze vroeg 35 euro per maand. Waarom weet ik niet, maar ik heb ja gezegd. Ik kon gaan wanneer ik wou, en vaak waren we ook samen.
Na 4 mnd moest ze haar verkopen, en ik heb haar nu zelf gekocht.
sanne_shelly schreef:Je moet het natuurlijk zelf weten want in the end is het toch jouw paard. Maar zelf zou ik nooit geld betalen voor een bijrijdpaard, en al helemaal niet de helft. Mijn punt is een beetje, hoeveel je ook betaald, de eigenaar is en blijft de persoon met het laatste woord. Als jouw geld op is kan jij beslissen je paard te verkopen, als het paard kreupel raakt kan jij beslissen hoe en wat qua dierenarts en ergere consequenties... het is jouw eigendom en jij bepaald wat ermee gebeurd, oftewel, je eigen verantwoordelijkheid. Daar valt het financiele gedeelte ook onder. Ik vind dat je niet van een bijrijder kan verwachten dat hij daarin bijspringt.
Nogmaals ik snap je beredenering wel hoor, maar dit is mijn standpunt, om even uit te drukken hoe ik ertegenover sta
Overigens vind ik het totaal niet erg om af en toe wat geld te betalen, bijvoorbeeld door een emmer snoepjes te kopen, of af en toe iets in het harnanchement, poetsspullen ofzo. Maar het principe om een vast bedrag per maand neer te tellen voor iets dat niet van jou is, nee dat gaat me iets te ver
(ja, ik weiger ook nog steeds in een huurhuis te gaan wonen, of een auto te leasen... zelfde principe)
Citaat:Een leasepony of paard is denk ik vooral voor mensen die graag veel willen leren, inhoudelijk meer van paarden willen weten, die wat willen bereiken en ambities hebben. Verzorgmeisjes willen dat allemaal niet. Die willen boscrossen en gekke spelletjes doen.
lor1_1984 schreef:Ik heb niet alles gelezen maar wil wel even reageren.
Ik heb nooit hoeven te betalen voor de paarden die ik verzorgde of bij reed.
Ik heb altijd stallen uitgemest en terrein geveegd etc, deed evt harnachement poetsen, paard toiletteren, longeren etc.
Wel betaalde ik extra dingetjes, zoals een extra dekje, lessen, paardensnoepjes, etc.
En als ik naar de ruitersportzaak ging en er was wat nodig voor het paard, dan kocht ik dat evt ook nog wel.
Maar ik vind dat ik betaalde voor het rijden door de verzorging er om heen (uitmesten, extra poetsen, wassen, toiletteren), wat ik regelmatig ook vaker deed dan het rijden zelf.
ik denk ook niet dat ik een bijrijder zou laten betalen, mocht ik ooit m'n eigen paard hebben.
Wel zou diegene dan ook de stal moeten uitmesten, paard toiletteren, longeren etc, er van uit gaande dat ik niet op volpension sta.
germie schreef:Wat mij ook nog opvalt zijn de soms rare eisen die juist bijrijders stellen.
Ik had een advertentie op marktplaats gezet, ging om een paard dat op Z niveau is afgericht. Krijg je reacties van 'Je kunt je paard bij mij stallen, dan zal ik het rijden'.
Of ik wil wel rijden, maar het paard moet ook daadwerkelijk in het Z kunnen acteren in de sport.
Bij zulke reacties denk ik van 'tjonge, dat je dit durft te vragen'. Verhuizen van m'n paard doe ik niet, want ze staan goed.
En waarom willen sommigen per se een Z-paard onder de kont? Je mag blij zijn als je op een paard van een ander mag rijden.