Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lianne86

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 20:08

Aanspreken maar NEXT! Ik zou er geen vertrouwen meer in hebben en dan schiet het niet op. Je wilt geen tijd en alles investeren in iemand in wie je geen vertrouwen hebt. Heel simpel...

Iets doen wat niet mag --> EXIT
Afspraken niet nakomen, zonder vooraf te melden --> EXIT

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 21:28

Mijn pony staat op een zelf mesten/voeren stal, ze doet dit al anderhalve maand en weet hoe belangrijk dit is.
Ze wist niet precies waarom ze niet met zweep mocht rijden, ik had het wel een beetje uitekegd, maar ik vond ook dat ik niet alles hoef uit te leggen en ze gewoon maar moest doen wat ik zeg.

Ik heb vanmiddag met haar gepraat om te zien waar dit nu mis ging. Een paar dingen vermoedde ik al. Ze snapte niet waarom ze niet met zweep mocht rijden, mijn pony stond donderdag stil en weigerde te lopen. Een aantal van mij stamgenoten reden om haar heen en ze schaamde zich, haar vriendin en tevens stalgenootje de Z rijdt en alle anderen zeiden tegen haar dat ze hem maar 'een mep' moest verkopen en toen heeft ze dit gedaan. Het werkte en toen is ze er mee doorgegaan.
Vrijdag was ze het 'vergeten', ze heeft honderd keer haar excuses aangeboden en gezegd dat ze er altijd graag en met veel plezier door weer en wind heen gaat (dit was de laatste anderhalve maand wel waar) en dat ze het echt gewoon vergeten was. Maar dat kan natuurlijk ECHT niet bij een dier..
Het hoofdstel had ze niet aangezeten volgens haar, maar ja, ik heb het niet gedaan, dus of dat waar is..
Zweepje was ook 'sorry' en slordig.

Nu ja, pony mag haar graag en dat zie je niet vaak en ik mag haar qua persoon ook wel. We hebben dus afgesproken dat ze het 1x les rijdt en wij de andere 2 keren op haar letten en dat ze om hulp vraagt als ze het nodig heeft en niet naar stamgenoten/ vrienden luistert. Zo niet, dan is het klaar.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 22:42

Je bent te goed....
pony vergeten..... right.
De zweep is gewoon tegen je wens en had ze gewoon moeten respecteren, daar hoef je niet eens uitleg bij te geven.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 22:43

sneeuwpop schreef:
Je bent te goed....
De zweep is gewoon tegen je wens en had ze gewoon moeten respecteren, daar hoef je niet eens uitleg bij te geven.

_/-\o_ amen

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 22:44

myk_en_shant schreef:
sneeuwpop schreef:
Je bent te goed....

_/-\o_ amen

Ja ook ik ben het hier mee eens!

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 23:43

Ik ben ook zo'n softie hoor :$ Maar echt... Bij mij draait het zo veel op vertrouwen, is dat weg tjah....

En nu ga je er nog meer tijd in steken... Ik maar denken dat ik lief was :+

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 23:56

sneeuwpop schreef:
Je bent te goed....

Ben ik het ook mee eens.
Als ze weet dat ze moet voeren en uitmesten en dat dan vergeten. Hoe kun je nou op zo iemand vertrouwen.
Maar ik hoop voor jouw of beter gezegd voor je pony dat ze hem niet meer gaat vergeten.
Ik zou laaiend zijn als ze "vergeten" te voeren.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 00:55

Als het bit te laag hangt en het zit mijn vervelend zou ik ook staken als ik een pony was.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 15:26

Zoek je niemand, denk je "geen drama" meer...

En dan komt er toch weer iemand kijken... Maar dat omdat ik te veel positieve dingen over hem hoor... 2 (onafhankelijk van elkaar) mensen die echt zo positief zijn, dat ik nu gewoon benieuwd ben :p

Qua tijd is het wel fijn... Maar ik ga lekker kritisch zijn... Mocht het heel goed klikken, dan hele duidelijke afspraken en dan kijken hoe het loopt... En anders "sorry, maar zoek het echt niet" ;)

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:23

Tsja, misschien hebben jullie gelijk.. Ik weet het niet.

In principe had ik me er, voor zij kwam, bij neergelegd dat er nu eenmaal geen fatsoenlijke bijrijder te vinden was. Toen kwam zij, ben vaak mee geweest en het was allemaal prima. Anderhalve maand goedgekomen ook, maar toch hoor ik telkens dingen achteraf. Ze durfde/wilde(?) niet om hulp vragen op de een of andere manier. Als we haar dan hielpen, dan ging het een paar dagen wel.

Mijn pony is moeilijk en eenkenning, dus ik was al blij zat dat hij haar überhaupt accepteerde. Vandaar dat ik niet meteen gezegd heb, bot gezegd 'rot maar op', maar dat ik haar nog een kans gegeven heb.
Jullie hoeven je echter geen zorgen te maken dat ik te soft ben. Alle privileges zijn klaar, buiten wandelen mag niet meer, ik neem haar niet meer aan een touwtje mee naar buiten en alle andere dingen die niet in de bak rijden zijn mogen niet meer. Elke dag dat ze komt wordt er om 6u gecontroleerd of er gevoerd of gemest is, zo niet dan hoeft ze niet meer te komen en wordt er om 6u alsnog gevoerd gemest.
Daarnaast heb ik haar nu verplicht les te nemen bij mijn instructrice. Gaat ze hier niet snel genoeg achteraan, dan is het ook klaar. Daarnaast heb ik haar heel goed duidelijk gemaakt dat ze nergens aanzit, niets doet en naar niemand luistert zonder mijn toestemming.

Wellicht had ik meteen moeten zeggen dat het klaar was, maar ik ken haar nu best goed en ik weet dat ze het niet slecht bedoelt. Ik weet wel dat ze makkelijk beïnvloedbaar is door oudere/wedstrijdrijdende stalgenootjes. Wat ik ook weet, en dat is hetgeen wat me nog steeds laat twijfelen, is dat ze niet 'slim' rijdt. De pony is echter een slim beestje, en 'outsmarts' haar vaak. Zij is dan iemand die naar de zweep grijpt, wat ze ook uitlegde, terwijl je mijn pony op zo'n moment straft voor iets dat hij niet fout doet. Hij 'luistert' dan niet naar haar, terwijl hij gewoon doet wat hem gezegd wordt.
(Voorbeeldje: Ik heb pony geleerd benen naar achteren is achteruit, benen recht is vooruit, druk is vooruit draven. Zij doet haar benen te ver naar achteren, hij gaat achteruit en zij wil hem een klap geven. Dit doet zij en hij trapt, omdat hij doet wat hem gezegd wordt en hij wordt gestraft. Vervolgens luistert hij helemaal niet meer.)

Lastig dit. Ik kan aan hem merken dat hij het wel erg fijn vindt vaker te bewegen, aan de andere kant kan ik ook aan hem merken dat hij haar nog niet zo goed snapt. Ik heb 4x gereden dit weekend en ik heb zelf absoluut geen problemen met hem, zodra ik op zijn rug zit gaat zijn hele ziel en zaligheid in de dressuuroefeningen. Bij mijn bijrijder blokkeert hij echter vaak en wordt dan sloom/lui, wil niet aan de teugel etc. terwijl ik hem zo helemaal niet ken.

We houden het strak in de gaten en ze begint met les. Hier zal ik ook op blijven letten, maar ze heeft een maand proeftijd. Het 'voelt' toch niet helemaal goed, omdat ik haar niet zo goed meer vertrouw.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:25

Misschien ze voorlopig veel op de grond samen laten doen en rijden even alleen onder begeleiding van jou of instructrice? EN ook paar keer laten zien hoe/wat jij anders doet in t rijden? Merk dat dat hier veel helpt. Ondanks dat ik het ook uitleg, wordt het zien vaak toch makkelijker opgepakt. En rijden gebeurt hier op dit moment nog onder mijn begeleiding. Niet dat mijn paard zo moeilijk is, maar die 'staakt' ook als ie t niet meer snapt, en daar moet je hem dan even in kunnen helpen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 19:10

Ik kap er weer helemaal mee :') Nu allemaal gezeik om niets :') Dus voor mij is het weer over... Denk echt dat ik het allemaal gewoon af ga zetten. Pony wordt er waarschijnlijk toch niet beter van, ik ga me toch weer stom aanpassen en uiteindelijk naai ik alleen mezelf :S Dan staat ie maar een dagje meer stil... (Kei leuk hoe snel dingen gaan, dat je appjes krijgt van "joh, komt die en die kijken?" :S Eng hoe snel dingen gaan.... Maar een zelfstandig iemand zou ik best kunnen gebruiken... Alhoewel een stalgenootje het anders ook ooit wil doen, als ik geen tijd heb... (pony rondslingeren/rijden)... Misschien is dat de beste oplossing? Hij mist er niets aan, maar ik ben echt allergisch voor mensen geworden :$ (En door omstandigheden in zo'n idioot botte bui dat ik me echt telkens in moet houden :'))

Tijd investeren in iemand, kijk er alsjeblieft mee uit.... Hier genoeg leermomentjes gehad om niet zo snel meer een verzorgster te willen, vooral geen jonge kids die zich laten beïnvloeden... Alleen als je er echt vertrouwen in hebt, en het geduld hebt en er tijd voor hebt...

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 17:07

hoi ik kom ook even klagen

heb hier 6 paarden/pony door mijn ziekte te veel voor mijn zelf
maar een fatsoenlijk iemand ho maar zelf jong volwassen kunnene dar niet oke het zijn geen kwpners die grand national lopen maar zeg dan in je advertentie dat je dat zoekt en dat je bang ben om vieze handen te krijgen ik heb hele lieve paarden ik hoef er geen geld voor maar een beetje fatsoenlijkhied is ver weg helaas

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 17:14

@Moonie: jammer he. Mede daardoor heb ik besloten om toch nog te gaan minderen in aantal.

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 17:20

nou ja ze zijn van mijn ouders dus weg doen kan wel maar ja ze lopen niet in de weg en dan hebben we ook grasland te veel over vroeger toen ik klein was jonger was was je blij met wat je aan geboden werd of het een boerenknol was of een ezel

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 17:28

Ja de tijden zijn wel veranderd!

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 17:31

ik heb altijd het geluk gehad dat we zelf iets paardachtigs hadden lopen dus heb niet hoeven zoeken
punt is mensne plaatsen vaak een advertentie met te weinig in formatie wat ze willen of ze vergeten hun advertentie esluiten als ze geen tijd meer hebben

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 00:23

Maar ze willen ontzettend veel in advertenties.. Ik wil, ik wil, ik wil...

Nu gewoon stalgenootje die bijspringt als het me niet uitkomt... Veel idealer :) Want echt... (sorry, ik heb even geen goed woord meer over voor verzorgsters :') Er zijn ook hele goede en lieve verzorgsters... maar aargh :$)

(Verzorgstertje dat gestopt is, (nouja moest omdat ik zei dat ik het zelf ging doen en ze toch een ander paard aan het zoeken was hoorde ik via via en had ze ook gevonden... De buurman van mijn paard...) kwam gewoon nog even verhaal halen. "Ik wil weten waarom er iemand naar je paard komt kijken terwijl ik moest stoppen..." Toen even mijn WTF-momentje gehad toen ik me zat te verantwoorden tegenover haar... Dat doe ik dus ook nooit meer :') Verder spullen die zijn verdwenen, haar woord tegen mijn woord.. .maar als het niet thuis ligt en niet op stal :S tjah... Maar het is het allemaal niet waard... Opgeruimd staat netjes zullen we maar zeggen.)

Ferera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 09:05

Ik zoek ook een verzorgster voor mijn bijna 5 jarige merrie, regio Rotterdam. Weinig tot geen reacties gekregen terwijl ik er niks voor vraag en je in principe alles mag doen met haar zolang het in samenspraak is.

Krijg wel eens een reactie maar dat is dan van iemand met weinig ervaring, ik ben zelf ook geen sterruiter maar het paard is 4, de basis is wel heel erg belangrijk.

Vinden verzorgsters het soms vervelend dat ik twee vaste dagen vraag, woensdag en donderdag?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 09:50

Zou kunnen dat de 2 dagen moeilijk is voor mensen. Kan het echt niet anders bij jouw? Anders zou je er bij kunnen zetten 2 dagen in overleg. Kan me voorstellen dat 2 dagen achter elkaar misschien niet makkelijk is. Maar als het bij jouw niet anders kan moet je nog wat meer geduld hebben.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 09:53

Soms duurt t ook even of ligt t aan de locatie van de stal. Ik kreeg bij vorige stal ook niet super veel reacties, pas toen we van stal gingen verhuizen wel. Zelfs toen t al op gereserveerd stond waren er nog mensen die alsnog gingen reageren.

Ferera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:01

Vanaf nu tot juli is het helaas niet anders dan deze dagen ivm afstuderen, vanaf juli zijn de dagen in overleg.

Als ik niemand kan vinden gaat ze vanaf mei 24/7 de wei op dan hoef ik op woensdag en donderdag niet te komen als ik echt niemand gevonden heb maar vind dat zelf niet echt prettig, je weet maar nooit op de wei ivm opgelopen wondjes oid.

Nu doet mijn moeder of een stalgenoot bijspringen op deze dagen, maar dan komt ze even in de stapmolen en voor de rest geen aandacht, vind dat erg rot.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:08

Waar heb je oproepjes geplaatst? Ik had bokt, facebookgroepen en marktplaats, maar meeste reacties kwamen toch via marktplaats (betaalde advertentie).

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 11:48

Een paard geniet van lekker op wei lopen, zeker zo'n jong dier.

Ferera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 14:46

Op bokt en op Facebook, ik ga een advertentie plaatsen op marktplaats misschien dat ik dan meer reacties krijg. Bedankt voor de tip!

@Anke, ik heb mijn zinnen verkeerd geformuleerd zie ik , ze gaat sowieso de wei op vanaf mei bedoel alleen dat er dan op die twee dagen niemand naar der gaat kijken of alles oké is. Vorig jaar is ze tot twee keer toe flink te grazen genomen en toen kwam ik daar ook pas een dag later achter, veearts moest erbij komen maar hij kon het al niet meer hechten heeft lang geduurd voordat de wonden dicht waren, en ze moest aan de medicijnen voor ontstekingen vandaar dat ik graag wil dat er iedere dag iemand even langsgaat.