Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 00:09

Ja velen willen gewoon een gratis eigen paard en geen eigenaar als pottekijker erbij.
Beter in het begin de teugels strak (strenge)regels, deze laten vieren als het goed gaat, kan altijd nog

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 00:19

Ik heb er een (eigenlijk 2) gevonden :). Twee zussen, en ze zijn de eigenaren van het veulen van mijn paard. Mijn paard verhuist ook naar hun paard toe, naar een stal die ook nog dichter bij mijn huis is, en ze vullen de extra stallingskosten gewoon aan. Perfect!

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 00:26

Ik heb geluk, mijn moeder heeft een paard. Ik mag rijden op haar paard. Nu eerst doen we het samen omdat ik pas weer begonnen ben met rijden na een lange stop, straks laat ze mij wel alleen met Toulouse. Ik ben zelf wat huiverig met advertenties. Mijn moeder en ik weten precies wat we aan elkaar hebben. We zijn het niet altijd eens maar we houden het netjes. De vorige pensionstal waar mijn moeder paard stond en toen ook mijn pony was een vrouw met paard en een bijrijder. Ik heb die 2 dames vaak horen bekvechten in de stallen. (beiden waren niet altijd even redelijk) Ook klaagde de bijrijdster over eigenaar tegen ons en eigenaar klaagde weer over de bijrijdster. De sfeer werd erg niet prettig van voor ons en omdat er nog wat andere issues waren heeft mijn moeder haar paard later verhuisd.
Je moet iemand kunnen vertrouwen, ik heb dat niet zo snel. Als een vriendin of familielid iemand zou introduceren en die persoon heeft het geduld om zich te bewijzen aan mij dan zou ik die persoon op den duur wel mijn paard toevertrouwen, als ik een paard had. Maar ik zou ook niet zomaar een op een advertentie bijrijder gezocht durven reageren. Ook dan heeft het mijn voorkeur dat een bekende mij voordraagt, het liefst iemand die het paard en de eigenaar kent.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 08:44

Ik mocht na de eerste kennismaking gelijk alleen met m'n verzorgpaard (was zelf erg verbaasd, maar het is een hele lieve merrie en ik rij er niet op, grondwerk gaat goed... voelde goed om meteen zoveel vertrouwen te krijgen). Bij aan ander adres, wat het niet is geworden, 2 maanden met de eigenaresse samen.

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 08:52

Ik mocht na de eerste keer ook gelijk alleem toen nog niet rijden ivm blessure toen die blessure over was 1x samen gereden met eigenaresse en daarna ook gewoon alleen

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 08:53

Ik heb mijn huidige bijrijdster erg rap los gelaten, maar goed, dat is een vrouw van 43 die ook een eigen paard gehad heeft en het voelde gewoon goed. Daarnaast zat ik midden in een verhuizing waardoor het mij echt even aan tijd ontbrak en ik daarom ook blij was dat ik haar zo rap gevonden had.

En dat een bijrijdster zich nu eerst even aan jou moet aanpassen lijkt me niet zo heel gek. Gewoon uitleggen dat je paarden je vreselijk dierbaar zijn en dat je dus eerst echt wil weten of het allemaal lukt voor je haar alleen laat. En dat je haar ook gewoon graag eerst beter leert kennen. Als ze een echte liefhebber is dan snapt ze dat. Vraag haar desnoods ook " stel je had een eigen paard, zou jij het dan fijn vinden als een wildvreemde hem mee zou nemen" vaak maakt dat ook nog een verschil, als mensen even op de "andere kant" gewezen worden en dat even "voelen" zeg maar.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 12:31

Mijn paardjes zijn op mijn kids na, mijn kostbaarste bezit. Daar laat ik niet zo makkelijk zomaar iemand alleen mee.
Bovendien vind ik het belangrijk dat er op een correcte en consequente manier mee wordt omgegaan,
helaas heb ik een 'kant-en-klare-verzorgster' nog niet meegemaakt. Zou wel makkelijk zijn als
ze na 1 keer zelfstandig kunnen wandelen, longeren en rijden op de manier zoals ik wil dat er omgegaan wordt met mijn dieren.
Zoals ik het ervaren heb, moet ik er als eigenaar veel tijd instoppen en toch aardig wat gratis privelessen geven, voordat er zelfstandig aan de slag gegaan kan worden.
Als ik een eigenaar was die zelf er niet mee mende/reed, dan maakte het me denk ik ook niet veel uit.
Echter wil ik niet dat ze verpest worden en ik elke keer de brokken bij elkaar kan gaan vegen en proberen te lijmen.
Dan heb ik er dus niks aan, alleen frustratie en ellende....
Als ze capabel zijn, durf ik ze gerust de ruimte en vrijheid te geven om er zelfstandig iets mee te laten gaan doen.
Dat is wel de opzet en het doel, ik instrueer, leer hen de manieren, ze oefenen en ontwikkelen deze en als ze beheerst zijn, gaan ze zelfstandig ermee verder.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 13:02

Ik zou ze in het begin liever ook niet alleen laten met mijn paard, maar de hele reden dat ik een bijdrijdster zocht is dat ik zelf geen tijd had. Dus ook geen tijd om iemand te begeleiden.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 13:09

Fijn dat jullie er ook zo overdenken, niet direct alleen pas als er genoeg vertrouwen is en dat ligt er maar net aan hoeveel ervaring en hoe iemand het oppakt. Ik wil ook niet zeggen dat ik er perse 8 maanden bij wil zijn maar een aantal maanden vind ik wel prettig, we doen alles op basis van Parelli/natural horsemanship en dat is toch anders dan wat je op de manege leert.
De paarden staan bij ons aan huis en ik moet iemand een sleutel geven om het terrein op te komen dan wil ik wel vertrouwen hebben in iemand voordat ik ze alleen laat met mijn 4 kinders en op privéterrein waar geen toezicht is en iemand echt helemaal alleen is :o .

Oja ik hoef niet perse een verzorgster want ben toch elke avond bij de paarden en ze worden dan ook verzorgt maar extra hulp is altijd welkom en het gaat er ook meer om dat ik ook onwijs veel geleerd heb van een verzorg/bijrijdpaard en dat gun ik een ander ook. Gaat dus niet om tijdgebrek!!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 17:06

Ik snap dat je er in het begin vaak bij wilt zijn, maar mijn hele idee van een bijrijder was juist dat ik in het weekend lekker naar mijn ouderlijk huis kon.
Dus ik denk dat we zo'n 3x samen zijn gegaan, gewoon alles vanaf het begin meegepakt en dat werkte in dit geval prima. Scheelt ook wel dat mijn paard op pension staat, er is altijd iemand die het in de gaten houdt.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 20:33

Ik ben de eerste 10x mee geweest, maar dit was ook alleen maar omdat ik toevallig die mogelijkheid had. Daar ging m'n 'lekker paardrijden' vakantie :').
Dit vond ik wel veel fijner dan wat ik voorheen deed, vooral ook omdat ik nu ook echt kon helpen. Het gaat super met mijn pony en mijn bijrijder en ik denk dat dat deels is, omdat ik haar in het begin vooral met het rijden goed kon begeleiden. Nu snapt ze zijn gedraak ook :+.
Nu heb ik wel wat moeite met vertrouwen, soms heb ik nachtmerries dat ze met hem op buitenrit gaat (:')) of dat ze hem niet gevoerd heeft. In het begin controleerde ik dat nog wel snel, maar tegenwoordig eigenlijk niet meer. We communiceren ook gewoon goed.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:03

Ik heb niet direct een verzorgster nodig, kan het ook alleen.
En als het me teveel werk is, moet ik gewoon nog wat pony's wegdoen.
Echter "vele handen maken licht werk".
Een goede verzorgster is goud waard, jammer dat het vaak missers zijn.
Dus lang vol houden totdat die ene goede er is, steeda opnieuw.
Ik heb het ook bij huis, heel anders dan op een pensionstal.
Veel vertrouwen voor nodig!

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 13:14

Op pension blijft het ook lastig en lag ik ook vaak wakker of het wel goed ging maar dan was er eigenlijk altijd wel iemand die deed opletten. En een pensionhouder is het gewend dat er de hele dag mensen over de vloer komen.
Aan huis vind ik het een stuk lastiger, ik wil graag dat alles gaat zoals ik wil op pension deed iedereen maar wat dus als er nog een berg zooi lag was dat jammer dan maar nu wil ik het opgeruimd hebben. En iemand loopt ook op ons terrein terwijl er verder niemand aanwezig is, vind dat toch een beetje eng, ik wil dus eerst iemand compleet kunnen vertrouwen ook in de omgang met mijn paarden. Je hoort zulke rare dingen!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 15:21

Op eigen terrein vind ik het vooral niet fijn met privé.
Kan heel gezellig zijn, maar als je er geen zin in heb is het minder.
Zeker met mooi weer bijv, wanneer je buiten zit heb ik niet altijd zin om te kletsen. . Snap van hen uit ook dat het soms lastig is om te kiezen tussen een zwaai en ff stoppen om te kletsen.. heb hetook als verzorgster mee gemaakt.
ook zie je alles en ga je je er sneller aan ergeren of ga je helpen als iets niet lukt - dit terwijl je daar dus eigenlijk geen zin of tijd voor hebt.

Dit en het vinden van een fijne verzorgster tussen al die slechte, vind ik het gewoon niet meer waard.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 16:19

De laatste waar ik kennis mee heb gemaakt zou overdag gaan, mits alles goed gaat, dus zal ik haar nauwelijks zien. Ik heb nog een hele leuke reactie van een meid die gaat verhuizen naar een dorp verder op, zij heeft een eigen paard gehad en we zitten als ik haar reacties lees best op een lijn en daar heb ik toch een beter gevoel bij maar de tijd zal het leren! Zij zal wel in de avond komen maar dan ben ik zelf toch ook met de paarden bezig. Ben benieuwd of ik nu eidelijk eens iets vind wat bij ons past...
Gelukkig ben ik niet de enige waar het zo moeilijk gaat als ik jullie berichten lees -O-

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 22:53

Heb helaas nog geen serieuze reacties gehad op m'n zoekertje.
Alleen van mensen die te ver weg wonen. Tja die stoppen veelal na een paar keer geweest te zijn.
Daar heb ik niets aan, dus begin er niet eens meer aan

waar zijn toch alle goede bijrijders gebleven, kan iemand die trommel met goede bijrijders even open trekken en iemand naar mij toe sturen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 23:14

Hahah denk dat die allemaal inmiddels een eigen paardje hebben :P Hoewel ik, ondanks dat ik nu een eigen heb, ook nog steeds hetzelfde paardje bij rijd. Nu al ruim 2,5 jaar. Maar ook hier nog geen nieuwe match gevonden met mijn paardje. Geef ook wel eerlijk toe dat ik redelijk veeleisend ben, maar hier staat uiteindelijk wel veel vrijheid tegenover. Reden dat ik iemand zoek is vooral straks met vakantie e.d., dat iemand die hij kent kan bijspringen.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 01:31

Tegenwoordig zie ik zoveel mensen die maar 1x per week willen en die ene keer rijden ze al op de manege. Dat vinden ze dan genoeg, naast hun drukke leven met uitgaan en fitnessen en werken. Dan begrijp ik op zich ook wel dat 4x per week wat veel is, als dat een eis is. Ik kreeg ook veel reacties met 'ik kan maar 2x per week', maarja, dan heb ik er niks aan en de pony ook niet. Dus dan hoefde het voor mij niet.

Zondag ga ik bij mijn potentiële bijrijdpony kijken, spannend :+.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 08:18

Ik heb ook niks aan 1 keer per week. Diurt eeuwen voor zo iemand ingewerkt is. Minimaal 3x/week, daar wil ik dan best tijd in stoppen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 21:47

Mijn oude verzorgstertje heeft nu helemaal geen pony meer... Wel de conclusie dat het haar vooral om het rijden gaat... Op zich niets mis mee...

Ik hoef voorlopig ook even niemand... (veel te lekker zo zelf :) qua tijd iets minder handig.... maar ach.... Weer iemand inwerken en elke keer dat aanpassen en alles... Dat schiet nu ook niet op ;) Laat hem maar lekker in de wei staan, 3-4x in de week wat doen... Of het nu longeren, rijden, wandelen of kinderponyritjes is... Boeiend... Hij krijgt zijn aandacht wel en hij is happy :) Daar gaat het om...

1x per week is het de moeite niet waard! Ik zou iemand 2-3x per week minimaal willen... Als ik ooit weer iemand ga zoeken... Tis bij mij vooral gunfactor, aandacht en beweging krijgt hij wel. Op de vorige stal vond ik het nodig.. Want daar stond ie meer binnen... Nu heb ik zoiets van.... Het zal wel ;)

Het nadeel: ook al klinkt het op papier nog zo goed... is altijd afwachten. Hoop iig dat degene die iemand gevonden, een goed iemand hebben!

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 21:52

De reacties beginnen bij mij nu een beetje te komen! Vandaag een meisje gehad, die was nog wat onervaren en jong. Op zich geen probleem, ze komt binnenkort nog een keer en dan zal ik even kijken of ze een beetje snel leert en dus de tijdsinvestering waard is :).

Nu ook contact met een wat ouder meisje, die komt waarschijnlijk volgende week ook eens kennismaken.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 23:50

Gelukkig denkt niet iedereen zoals jullie, aangezien ik wel een pony voor 1/2x in de week zoek :+.

3/4x in de week werken is toch ook genoeg, Lianne? Kun je zelf lekker genieten van je pony.
Leuk Pacific! Hoop voor je dat het wat wordt :D.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 23:59

ZoZenn schreef:
Gelukkig denkt niet iedereen zoals jullie, aangezien ik wel een pony voor 1/2x in de week zoek :+.

3/4x in de week werken is toch ook genoeg, Lianne? Kun je zelf lekker genieten van je pony.
Leuk Pacific! Hoop voor je dat het wat wordt :D.

Toch niet :+ meisje bleek toch wat anders te zoeken dan dat ik in gedachte heb.

Ik doe niet moeilijk over het aantal dagen, ze mogen wat mij betreft iedere dag komen. Ze kunnen niet elke dag wat doen, maar dat komt meer omdat Serena nog jong is.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 18:43

Vandaag een gesprekje gehad met die meid van vorige werk die via de app iets te snel van stapel liep, bleek gewoon een mis verstand! Ze is best onzeker en dacht zo wat zekerder over te komen. Ze mag het van mij gaan proberen en zien waar we komen!

Ik heb meerdere paarden dus van mij mogen ze ook elke dag komen als ze dat willen maar vaak hebben ze daar geen tijd voor en word het 2x a 3x per week. Maar dat is natuurlijk anders dan als je 1 paard hebt.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 20:30

Er zijn er die voor 1-2 dagen per week iemand zoeken. Maar 1 dag is zo ehm.. Mjah... Met 2-3x per week zit je in een lekker ritme... En ik weet het ;) Bij mij ligt het ook aan mij, van mij krijgt ie nog wel eens zijn zin, ga je 1x per week, dan zal ie dus elke keer testen ;) (Zo stom is ie dan ook...) Dus dat is ook de reden...

Ik pas me wel aan, dus wil iemand 7 dagen per week, ook prima ;) (maar dan hooguit 5 dagen rijden, dat vind ik meer dan genoeg voor hem ;))

+ hier ligt het ook aan het feit dat het me gewoon te veel tijd kost om iemand "in te werken" en als iemand maar 1x per week komt, dan is dat ook lastiger... En in iemand investeren, geen probleem, maar als ik er maar 1x per week iets mee op schiet..Tjah ;) (Persoonlijk denk ik dan: ga lekker op een manege rijden :S Maar ik ben nu ook negatief over verzorgsters ;) dus niet te veel er op letten :p )