Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Compri

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 18:32

Ik vind het ook belachelijk dat sommige kinderen zoveel verwachten terwijl ze er zo weinig voor terug willen geven. Ik rijd zelf nu 2,5 jaar op een manege (ik ben nu vijftien), en een paar maanden geleden wilde ik toch wel graag een verzorgpaard, om wat ervaring op te doen met eigen paarden. Ik verwachtte hierbij niet zo veel, eigenlijk vond ik alles wel leuk. Nu ben ik wat advertenties gaan plaatsen op bokt, marktplaats en in de manege waarop ik nog geen reacties had toen ik een advertentie las op bokt van een hele tijd terug. Ik dacht: wie niet waagt wie niet wint, dus ik een reactie plaatsen, en wonder boven wonder mocht ik langskomen! Ze zei dat het vooral voor het longeren was en aandacht geven. Dat was dus ook wat ik had verwacht: lekker longeren, aandacht geven, stal uitmesten en gewoon lekker omgaan met paarden. Ondertussen heb ik al veel geleerd over verschillende vormen van longeren van het paard en ik mag ook nog af en toe op hem rijden. Dit ging al mijn verwachtingen te boven. Na een tijdje mocht ik ook nog op een fries rijden die al een tijdje stil stond, omdat de eigenaresse van de stal (en ook van de fries) mij erg sympathiek vond. Ik was helemaal in de gloria! Nu ben ik misschien ook van plan om dit paard te gaan leasen.

Wat ik nu met dit onmogelijk lange verhaal probeer te zeggen is: als je niet teveel vraagt kun je veel terug verwachten. Ik moet zeggen dat ik echt heel veel geluk heb gehad nu, maar ik was ook blij geweest met een paard waar ik alleen mee mocht longeren. Zeker als je nog jonger bent dan mij vind ik het niet kunnen dat je veel gaat vragen van een paard van iemand anders. Als een jong iemand allemaal eisen gaat stellen aan een verzorgpaard zou die persoon van mij (als ik een paard had) sowieso al de pot op kunnen.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:33

Ik kan daar alleen maar in meegaan :j. Zo heb ik het vroeger ook beleefd. Regelmatig ben ik begonnen met verzorgpaarden waar ik in eerste instantie alleen mocht losgooien en poetsen. Naar mate ik langer, trouw verzorgde mocht ik steeds meer. Soms zelfs rijden!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:37

Ik vroeg een tijdje een bijdrage, om 2 redenen:
- ik kon tijdelijk mijn paard niet zelf onderhouden
- ik ging er niet vanuit dat ik iemand zou vinden die behoorlijk genoeg zou kunnen rijden om mijn paard vooruit te helpen :+

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:39

Kan ik me ook helemaal in vinden :j . Zo ben ik 20 jaar geleden aan mijn adresje gekomen (werk vader: klanten hadden een eigen pensionstal en ik mocht weleens bellen..) Heb daar een fijne tijd gehad, en vond het super als ik eens een paard mocht uitstappen! Dat verschil tussen manege pony's en eigen paarden is gewoon immens groot. Ben later weer met andere pensionklanten meeverhuisd en ben hun paarden echt gaan bijrijden, en heb daar echt heel veel van geleerd..

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 21:36

De tweede verzorger die sinds kort bij mij komt, heeft 17 jaar manegeleservaring. Gisteren heb ik haar voor het eerst longeles gegeven.
Dan ervaart ze dat ze nu pas echt gaat leren rijden.
Laten ervaren dat overgangen op de zit worden gereden en niet door aan de teugels te trekken.
Zo'n eerste keer is voor elke manegeruiter een gewaarwording.
Ze moeten gewoon opnieuw leren rijden, met zithulpen.
Lijkt mij een heel vervelend moment om dat te ervaren.
Gevoel alsof je gewoon niet kan rijden. Ik heb een Zpaard en die rijd je dus echt voor 90% op je zit(hulpen).
Er is ook bijna nergens een mogelijkheid om op een goed opgeleid paard priveles te kunnen volgen. Of het is niet te betalen.
Als eigenaar een tijdinvestering en dan hoop je dat je er daarna profijt van zult hebben.

Compri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:28

Anke schreef:
De tweede verzorger die sinds kort bij mij komt, heeft 17 jaar manegeleservaring. Gisteren heb ik haar voor het eerst longeles gegeven.
Dan ervaart ze dat ze nu pas echt gaat leren rijden.
Laten ervaren dat overgangen op de zit worden gereden en niet door aan de teugels te trekken.
Zo'n eerste keer is voor elke manegeruiter een gewaarwording.
Ze moeten gewoon opnieuw leren rijden, met zithulpen.
Lijkt mij een heel vervelend moment om dat te ervaren.
Gevoel alsof je gewoon niet kan rijden. Ik heb een Zpaard en die rijd je dus echt voor 90% op je zit(hulpen).
Er is ook bijna nergens een mogelijkheid om op een goed opgeleid paard priveles te kunnen volgen. Of het is niet te betalen.
Als eigenaar een tijdinvestering en dan hoop je dat je er daarna profijt van zult hebben.

Herkenbaar, toen ik de eerste keer op mijn verzorgpaard reed had ik eerst een gevoel van: wat heb ik de laatste twee jaar gedaan???? Later werd dat frustratie, aangezien niemand mij ooit op de manege heeft verteld hoe je op je zit moest rijden. Ik denk dat als je iemand vind waaraan je kan zien dat diegene het echt wil en er 100% voor gaat, je er zeker later profijt van zal hebben.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:47

Het probleem van het gebrek aan kennis en ervaring is dat je niet weet wat je zou moeten weten om jezelf goed ontwikkelen.
Ook op minder opgeleide paarden kun je jezelf vreselijk tegen komen wanneer het paard doet wat je vraagt ipv wat je dacht dat je vroeg.

Mijn vriendin nu, was eerst een jonge verzorgster die het nog steeds wel eens heeft over dat ze zich schaamde toen ze hier voor het eerst dat leermoment had, dat ze dacht dat ze aardig kon rijden. Dat het paard precies deed wat ze vroeg en dat zij iets heel anders bedoelde wat het paard moest doen.
Ik vond het toen top dat ze zo graag beter wou rijden...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 11:08

Een manegeruiter stuurt mijn paard naar de hoefslag, ze gaan daarbij op hun buitenbeen zitten en mijn paard gaat vd hoefslag afwijken voor het been.
Ze doet precies wat de ruiter voor een hulpen geeft, alleen bedoelt de ruiter dus iets anders.
Ik heb een topleerpaard met de goede knoppen erop en een erlijk en braaf karakter.
Zolang ik haar nog heb, kunnen ze er heel veel van leren en vooral de goede dressuurhulpen leren.
Echter ga ik met de jonge dieren verder en zal haar dit voorjaar te koop zetten.
Zelf ben ik toe aan van voor af aan op te gaan leiden vd jonge dieren.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:14

Ja snap het. Heb mijn Z paard ook verkocht. Om te verbeteren moest ik echt zo veel vaker trainen en les nemen....gezondheid laat dat niet toe en gewoon door hobbelen had ik geen uitdaging in.

Nu een heel sensibel paard gekocht, dus ook een fijne spiegel voor me.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 17:00

Bij mijn pony zijn dat soort dingen lastig.
De knoppen zitten erop en hij weet hoe het moet, echter is hij best eigenwijs en doet hij bij nieuwe mensen net alsof hij niet weet wat voor en achter is :').

Dan gaan ze hem proberen te 'leren' hoe het wel moet, terwijl hij gewoon even een tik nodig heeft. Daarom blijf ik er in het begin altijd even bij :+.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 17:49

Zo he he zadelmaker is lang geweest.
Was ff spannend of het nu vanuit mijn kant ging lukken.
Vorige keer belde zij af vanwege ziekte en nu is mijn dochter ziek. Maar gelukkig wilde m'n moeder ff op komen passen.

Helaas had m'n bijrijder niet genoeg tijd om te blijven (wist ik van te voren hoor). Maar ze zou er eerder wezen om in ieder geval Bo ff los te gooien in de binnenbak.
Had ze de paddock en stal al gemest, hooi in stal gelegd :D

Maar m'n zadel ligt voor 99.9% weer goed. Ze komt over anderhalve week nog een keertje kijken, want dan is ze toch op stal.

Bo kan naar BootCamp }>

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 18:41

Fijn dat het gelukt is, kan ze lekker aan de slag!

Ja dat is het verschil, pony test de ruiter gewoon ff uit.
Wil jij links...? Ehm eens kijken of rechts ook geaccepteerd wordt...
Ja en ala hij dan drie keer achter elkaar naar rechts mag, neemt hij degene op z'n rug natuurlijk niet meer serieus.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 22:49

Wat vinden jullie van deze advertentie.
Helaas moet ik er ook weer aan geloven om een vaste bijrijder erbij te zoeken, aangezien er nu één zwanger is van de bijrijders (dus die mag van mij alleen maar grondwerk doen) en de andere gedwongen moest stoppen vanwege school en stage.

http://www.bokt.nl/markt/ad/325045/gezo ... -haflinger

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 23:08

Klinkt goed en is duidelijk... (Alleen dat ze niet verplaatst mag worden staat er niet in ;) die vraag zul je dus nog wel krijgen :+ want door het feit "mijn lespaard" heenlezen, zal wel een aantal keer gebeuren ;)

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 23:23

Je zegt het en ik heb die vraag al gekregen op m'n Facebook advertentie. Ben net alle advertenties aan het langs gaan om het aan te passen.

edit. Heb het aangepast.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 23:27

Tis toch eigenlijk te gek voor woorden dat we er alles in moeten zetten omdat ze anders de helft niet snappen 8)7
Les paard, ene week 2x rijden, andere week 2x rijden +1x les van jouw...

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 23:32

Het is idd raar.
Heb ook ronduit gezegd tegen haar dat ik het een brutale vraag vind over het verplaatsen.
Gezegd: wat denk je zelf, zou ik mijn lespaard verhuizen voor een ander. Nou nee dus.

Tja ben ondertussen wel aardig gewend dat je letterlijk alles voorgekauwd in de advertentie moet plaatsen om domme vragen te voorkomen.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 23:35

Hoelang zijn jullie erbij voordat iemand alleen mag gaan?
19 jaar, eerste verzorg/bijrijdpard en alleen manege ervaring en er werd duidelijk gezegt dat ze niet wist wat "aan de teugel" lopen is. Ik vraag dat ook zeker niet en heb een heel ander doel maar even voor het idee :o
Ben benieuwd...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 23:35

Ja ik herken het ook hoor, zelf de vraag of ik haar niet wilde verkopen.
Uhhhh nee want dan was het wel een verkoop advertentie

Hangt van het persoon af, bij de ene heb je er sneller vertrouwen in dan bij de andere. Het moet goed voelen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 23:37

Ehm dat ligt er een beetje aan, hoe makkelijk ze alles oppakken en hoe snel het vertrouwen er is, ca. 3 maanden ofzo.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 23:39

Ik laat ze in principe vrij snel los.
Maar heb ook dermate hoge rijkunsten eisen dat dit ook wel moet kunnen.
Daarom staat er ook in m'n advertentie dat ze zelfstandig met m'n paard aan de slag moet kunnen.
Dit betekend ook echt zelfstandig en niet dat ik aan het handje moet begeleiden.
Dus na twee a drie keer meekijken is het al alleen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 23:40

kiki1976 schreef:
Ja ik herken het ook hoor, zelf de vraag of ik haar niet wilde verkopen.
Uhhhh nee want dan was het wel een verkoop advertentie

Hangt van het persoon af, bij de ene heb je er sneller vertrouwen in dan bij de andere. Het moet goed voelen.

Heb ik ook al een keer gehad. Werkelijk dan vraag je soms af.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 23:43

Hahah idd. Maar moest zowat wel beloven dat wanneer ik haar wel zou verkopen ik hun dat per direct liet weten al was het pas over een paar jaar.... Bod was overigens ook niet verkeerd hahahaha, ja echt wat een lef...

Hahah nu via fb ook een spontaan pbtje, ze had gezien dat ik met m'n paard sta als profiel foto. Of ik toevallig niet nog een bijrijder zocht.....hihihi
Jong meissie zo te zien op de foto's
Laatst bijgewerkt door kiki1976 op 10-02-15 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 23:43

Deze eigenaar die jaren heeft bij gereden en nu zelf n bijrijder heeft (en mogelijk komt er n 2e bij mits er passende match is) meld zich ook maar eens ;)
Hangt idd heel erg van de persoon af hoe snel en wat ze alleen mogen. Mijn huidige bijrijdster van 16 klikte meteen goed met hem, en ging op de grond ook direct goed met hem om. Rijden is, vanwege de jonge leeftijd en onervarenheid van mijn paard wel nog onder toezicht, maar losgooien en longeren al snel alleen.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 00:04

Anke schreef:
Ehm dat ligt er een beetje aan, hoe makkelijk ze alles oppakken en hoe snel het vertrouwen er is, ca. 3 maanden ofzo.

Bedankt voor jullie reacties, 3 maanden had ik ook zeker in gedachten zeker als het je eerste bijrijdpaard is. Ik heb kennis gemaakt afgelopen zaterdag (dus 1x gezien) en kreeg nu dit berichtje:

"Ik kan wel op woensdag en vrijdag komen overdag als dat uitkomt :) en dan moest ik dit weekend nog een keer komen dat jij er bij was om uit te leggen toch?"

Ik heb haar gezegt dat ik er voorlopig echt wel bij zou zijn en kreeg dit:

"Oké is goed, maar dan moet ik dus avonden komen?"

Ja ik werk? Ze gaf aan het moeilijk te vinden dan een verplicht tijdstip te komen maar wat verwacht dan iemand die mog nooit een bijrijdpaard heeft gehad en alleen theoretische kennis heeft van grondwerk... Mijn paarden hebben een gebruiksaanwijzing het zijn geen manege paarden :=

Ik voel me dan raar maar gelukkig word er hier ook 3 maanden gezegt :o