Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 20:47

Mindim schreef:
TeckTonie schreef:
Haha, dat was me zelfs nog niet opgevallen :')
T'ging me over dat jij niet zo kortzichtig bent.
Maar dit is gewoon nog grappiger :D

Noem je mij tussen de regels nu kortzichtig?

Oh f**k, blijkbaar, maar wel onbedoeld, sorry!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 20:47

vuurneon schreef:
Zolang het jouw paard is, ben je hoe dan ook verantwoordelijk.

Ook op de momenten dat het paard verleast is? Ben je dan ook verantwoordelijk voor letsel van de bijrijder? Ook wanneer dit gebeurt tijdens iets wat van te voren afgesproken is op papier dat het niet mag? Bijvoorbeeld buitenrijden?

Vandaar ook de vraag aan Hallodan op dagen die je als eigenaar uit handen moet geven en de bijrijder vrij moet laten.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 20:48

@Mindin
Dat maakt geen verschil volgens mij. Eigenaar is eigenaar, ook bij lease ben je geen eigenaar.Je kan natuurlijk in beiden gevallen een contractje opstellen met afspraken en aansprakelijkheid.
Die aansprakelijk valt in de praktijk wel mee hoor. Mijn dochter is ook eens van een verzorgpony afgevallen en brak beiden polsen finaal. Zelf ben ik 4 jaar geleden ook gevallen van mijn bijrijdpaard en brak een ruggewervel. Je gaat dan gewoon naar het ziekenhuis en daar gaan ze echt niet vragen of je van je eigen paard gevallen bent of die van een ander.
Breng je buiten schade aan, bijvoorbeeld door een spiegel van een auto te lopen, dan ben je daar ook gewoon WA verzekerd voor.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 20:49

Mindim schreef:
TeckTonie schreef:
Ik heb idd maar 8 maanden gelest op een manege. Voor de moment rijd ik een paardje van een vriendin die al behoorlijk wat ervaring heeft, maar dat staat niet op mijn profiel nee, omdat ik dat geen manegeles vind. Jij weet ook niet hoe ik rijd :roll:

Ik ben verzorger voor de moment, en ik heb geen paard meer. Wel heb ik 5 maanden een paard "gehad" (stond bij de eigenaar, mocht er alles mee doen behalve verkopen) en daarvoor heb ik wel een verzorgster gezocht omdat ik met mijn rug sukkelde, nu nog steeds trouwens.

Ik snap niet waarom je nu zo reageert. Ik lees over een meisje van 17 die al door menigeen is betaald om op hun paard te gaan rijden, zelf zegt geen fantastische ruiter te zijn en weinig les heeft gehad. Ik als eigenaar zou jou dus niet snel vragen of betalen om mijn paard iets te leren, wat is daar nu zo vreemd aan?

Als dat paard gewoon een rustige hand nodig heeft, of terug vertrouwen moet krijgen, dan ben ik "geschikt", maar daarmee moet ik nog geen parcours 1m kunnen springen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 20:54

Mindim schreef:
vuurneon schreef:
Zolang het jouw paard is, ben je hoe dan ook verantwoordelijk.

Ook op de momenten dat het paard verleast is? Ben je dan ook verantwoordelijk voor letsel van de bijrijder? Ook wanneer dit gebeurt tijdens iets wat van te voren afgesproken is op papier dat het niet mag? Bijvoorbeeld buitenrijden?

Vandaar ook de vraag aan Hallodan op dagen die je als eigenaar uit handen moet geven en de bijrijder vrij moet laten.

Maakt geen klap verschil uit. Zolang jij de rechtmatige eigenaar bent dan zegt zo'n contract helemaal niets voor de verzekering.
Mijn wa verzekering dekt het gewoon gelukkig! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 20:56

TeckTonie schreef:

Ik weet idd niet hoe jij rijdt, jij kent mij niet, dus om me kortzichtig te noemen is wat voorbarig. Laat ik zeggen, dat ik misschien wat langer tussen de paarden loop dan jij en al aardig wat heb gezien en met die kijk op zaken, mijn vragen stel of mening baseer.

Verder als ik mijn paard vertrouwen wil geven of wat wil leren, zou ik een ruiter willen met veel ervaring en kunde waar ze mee bezig zijn. Op papier, zou je bij mij dus afvallen.
Waarom?
Weinig ervaring, oa door leeftijd.
Rijden op pony van een vriendin die al behoorlijk ervaring heeft (vriendin of paard) maakt jou niet perse ervaren.
Sukkelen met de rug.
8 maanden les is 6 jaar tijd, weet ik niet of ik dat een goede basis zou vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 20:58

vuurneon schreef:
Maakt geen klap verschil uit. Zolang jij de rechtmatige eigenaar bent dan zegt zo'n contract helemaal niets voor de verzekering.
Mijn wa verzekering dekt het gewoon gelukkig! :)

Oke, bedankt. Ik weet dat dat zo is wanneer je een bijrijder hebt, ik wist niet dat dat ook gold voor een eventuele lease of verhuur. Bij een mange is dat toch niet zo, als je daar wat gebeurt is dat voor eigen risico? Net zo als het huren van een paard voor een buitenrit?

vuurneon

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 21:00

Nee, manege blijft aansprakelijk bij letsel op hun paard.
Zijn niet aansprakelijke voor verlies ed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 21:01

HalloDan schreef:
@Mindin
Dat maakt geen verschil volgens mij. Eigenaar is eigenaar, ook bij lease ben je geen eigenaar.Je kan natuurlijk in beiden gevallen een contractje opstellen met afspraken en aansprakelijkheid.
Die aansprakelijk valt in de praktijk wel mee hoor. Mijn dochter is ook eens van een verzorgpony afgevallen en brak beiden polsen finaal. Zelf ben ik 4 jaar geleden ook gevallen van mijn bijrijdpaard en brak een ruggewervel. Je gaat dan gewoon naar het ziekenhuis en daar gaan ze echt niet vragen of je van je eigen paard gevallen bent of die van een ander.
Breng je buiten schade aan, bijvoorbeeld door een spiegel van een auto te lopen, dan ben je daar ook gewoon WA verzekerd voor.

Volgens mij valt het paard dan ook onder de noemer 'huisdier' voor de verzekering. Net als een hond.

Ik kan me zo voorstellen dat eigenaren het niet per definitie prettig vinden dat hun bijrijder op buitenrit gaat. Eventuele gevolgen voor bijrijder, paard of letsel aan derden of andermans spullen lijken me behoorlijk heftig.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 21:02

Mindim schreef:
TeckTonie schreef:

Ik weet idd niet hoe jij rijdt, jij kent mij niet, dus om me kortzichtig te noemen is wat voorbarig. Laat ik zeggen, dat ik misschien wat langer tussen de paarden loop dan jij en al aardig wat heb gezien en met die kijk op zaken, mijn vragen stel of mening baseer.

Verder als ik mijn paard vertrouwen wil geven of wat wil leren, zou ik een ruiter willen met veel ervaring en kunde waar ze mee bezig zijn. Op papier, zou je bij mij dus afvallen.
Waarom?
Weinig ervaring, oa door leeftijd.
Rijden op pony van een vriendin die al behoorlijk ervaring heeft (vriendin of paard) maakt jou niet perse ervaren.
Sukkelen met de rug.
8 maanden les is 6 jaar tijd, weet ik niet of ik dat een goede basis zou vinden.

Ik zeg toch dat het onbedoeld is?
Tuurlijk ben ik nog jong en daardoor minder ervaren als iemand van 30 of 40, maar zoals ik al zei, tel ik mijn privelessen van die vriendin er niet bij. Zij heeft wel haar trainer A & B, en een eigen stal. Telt het dan wél mee?
En als ik sukkel met mijn rug, is dat niet mijn probleem? ik heb geen pijn tijdens het rijden, ik heb pijn de dag erna. Maar dat kan jij niet aflezen aan mijn reacties natuurlijk.
Dan zou ik kunnen zeggen dat jij snel conclusies trekt.
En elke eigenaar is anders, ik rijd nu het 3de paardje dat ik wat vertrouwen moet bijbrengen, en ik begin van op de grond, dat ze me kan vertrouwen etc. De vorige 2 eigenaars waren heel tevreden over me.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 21:04

Paard was bij mij een apart kopje onder de verzekering; het loont de moeite voor ieder die wel eens een ander op zijn/haar paard zet even goed de voorwaarden door te lezen.

Mijn bijrijdster mag lekker op buitenrit, ik vertrouw haar inschattingsvermogen en ik ben goed verzekerd (mijn verzekering heeft moeten opdraaien voor haar revalidatiekosten toen ze werd aangereden op mijn paard). Zadel kreeg ik destijds niet vergoed, maar gelukkig betaalde ze heel lief mee ook al kon ze er niets aan doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 21:08

Privelessen van een vriendin zeggen me idd niet zoveel nee. Dat zij les heeft van een instructeur, maakt haar er nog niet een.

Als jij sukkelt met je rug, zou ik het risico niet willen nemen je op mijn paard te laten rijden. Als hij jou er afbokt en je rug nog verder naar de vernieling helpt, kun je mij daar verantwoordelijk voor stellen. Dus als ik op voorhand al weet dat iemand ergens last van heeft, vind ik dat idd een risico. Je zegt verder zelf al, tijdens het rijden geen last, maar de volgende dag wel. Dan zou je of niet kunnen rijden de volgende dag of met pijn in je rug. Als je rugpijn erger wordt, bestaat de kans dat men afhaakt en dan zit ik als eigenaar weer met niets.

Dus ik trek geen conclusies, vanaf papier zou je voor mij geen goede kandidaat zijn, dat zeg ik, niet meer en niet minder.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 21:12

Ongelukken kunnen ook gewoon in de bak of op het erf gebeuren natuurlijk. Sterker nog, vriendinnetje van mijn dochter brak onlangs van alles in haar gezicht en had een hersenschudding omdat ze de hoeven van een paard aan het uitkrabben was, en dat paard schrok en trapte naar achter midden in haar gezicht...Dus tsja, je kan niet alle risico's uitsluiten helaas. Denk ook dat het aan het paard ligt, is die buiten echt niet te vertrouwen, dan zou ik daar ook niet aan beginnen. Maar is dat niet het geval en heb je een ervaren en dus geen piepjonge bijrijdster: dan mag ze gewoon met mijn paard naar buiten hoor!

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 21:12

Mindim schreef:
Privelessen van een vriendin zeggen me idd niet zoveel nee. Dat zij les heeft van een instructeur, maakt haar er nog niet een.

Als jij sukkelt met je rug, zou ik het risico niet willen nemen je op mijn paard te laten rijden. Als hij jou er afbokt en je rug nog verder naar de vernieling helpt, kun je mij daar verantwoordelijk voor stellen. Dus als ik op voorhand al weet dat iemand ergens last van heeft, vind ik dat idd een risico. Je zegt verder zelf al, tijdens het rijden geen last, maar de volgende dag wel. Dan zou je of niet kunnen rijden de volgende dag of met pijn in je rug. Als je rugpijn erger wordt, bestaat de kans dat men afhaakt en dan zit ik als eigenaar weer met niets.

Dus ik trek geen conclusies, vanaf papier zou je voor mij geen goede kandidaat zijn, dat zeg ik, niet meer en niet minder.

Ze IS een instructeur :P
Goh, zo heb ik het eigenlijk nog nooit bekeken. Ergens heb je daar wel een punt in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 21:20

HalloDan schreef:
Ongelukken kunnen ook gewoon in de bak of op het erf gebeuren natuurlijk. Sterker nog, vriendinnetje van mijn dochter brak onlangs van alles in haar gezicht en had een hersenschudding omdat ze de hoeven van een paard aan het uitkrabben was, en dat paard schrok en trapte naar achter midden in haar gezicht...Dus tsja, je kan niet alle risico's uitsluiten helaas. Denk ook dat het aan het paard ligt, is die buiten echt niet te vertrouwen, dan zou ik daar ook niet aan beginnen. Maar is dat niet het geval en heb je een ervaren en dus geen piepjonge bijrijdster: dan mag ze gewoon met mijn paard naar buiten hoor!

Ongelukken kunnen altijd gebeuren. Ik heb met paardrijden ook de nodige hersenschuddingen gehad en ook wel wat gebroken. Mijn zoon is daardoor wel een stuk voorzichtiger rondom de paarden geworden gelukkig.

Het ligt ook inderdaad maar net aan hoe bijrijder en paard samen zijn en aan de hand daarvan zou ik baseren of ze naar buiten kunnen. Maar de eerste tijd sowieso niet.
Verder zou ik dan al geen ruiter uitzoeken, die al lichamelijke ongemakken heeft en het risico dus groter is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 21:23

Ik heb een bijrijdster geweigerd die net was bevallen; ik wou geen risico nemen dat ze zou vallen en daardoor niet goed voor haar baby kon zorgen (alleenstaande moeder).
Baby moest naar de crèche en dan krijgen ze toch vaak ziektes en eerlijk dacht ik ook; ik heb niets aan een bijrijdster die niet kan voeren omdat haar kindje ziek is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 21:32

Nou daar zeg je wat Vuurneon.
Ik ben zelf gevallen met een gebroken sleutelbeen. 5 maanden met een gebroken bot gelopen, die toen uiteindelijk met twee maal opereren is hersteld. Met een zoon van 4 destijds, niet mogen autorijden en niet in de buurt van voorzieningen wonen en een man in het buitenland wegens werk voor langere tijd. Je wordt wel even met je neus op de feiten gedrukt. Ik stap dus ook niet zomaar op een paard en ben daardoor ook zo dat ik iemand met lichamelijke ongemakken gauw uitsluit als bijrijder. Dus begrijp je wat dat betreft helemaal.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:46

Tja toen in de tijd dat ik officieel ene paard leased van de manege waren er een hoop regel mocht idd niet ver het terrein af en moest verzekerd worden. ivm aansprakelijkheid wilde ze geen ongelukken buiten het terrein ivm dat er mogelijk andere mensen bij betrokken kunnen raken. Vond dit ook niet zo heeeel erg gek.

Mijn huidige bijrijders is er een die op wedstrijd gaat. Deze persoon is van mijn leeftijd en geen rommelkont of ander vaag persoon. Ze ziet Urban als haar eigen en gaat er ook zo mee om. Ze mag hem van mij ook naar een ETR meenemen of zoiets als ze dat wil.
maar bij ons op stal een buitenrit maken heb ik liever niet het verkeer is er druk en veel vrachtwagens. Urban is wel mak maar de gekken op de weg heb ik niet onder controle.
De andere ruiter is nieuw dus die moet nog wennen we zullen dan later wat gaan opbouwen.

Beide heb ik gevraagt een goede aanvullende WA te nemen zodat alles geregeld is.

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 15:08

Het blijft wel altijd een risico, of je nu een bijrijder hebt of dat je je paard in de lease hebt. Als er ongelukken gebeuren met jouw paard moet je zo'n verdomd goed waterdicht contract hebben ondertekend hebben want de realiteit is toch vaak dat de eigenaar voor de ellende opdraait. Een bijrijdster of leaser zou de eigenaar zelfs voor nalatigheid aansprakelijk kunnen stellen, de gekste dingen kunnen daar bij gehaald worden: verkeerd tuig, geen juiste informatie, gevaarlijk paard, paard is de dag ervoor niet gereden, ik zou zo nog wel even door kunnen gaan. Juist die contracten daar gaat het vaak fout. Men maakt mondeling afspraken of krabbelt zelf het e.e.a. op papier waardoor ze denken veilig te zijn, helaas is het tegendeel waar. Ik zeg niet dat men er dan maar helemaal niet aan moet beginnen hoor, want om mij heen gaat het heel vaak gewoon goed, maar je bewust zijn van de risico's kan geen kwaad.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 15:22

Idd klopt Stormchaser daarom ook alleen oudere mensen die weten van de risico's vertrouwen met de eigenaar en paard moet je opbouwen. Kost tijd erg veel tijd.

Een contract op papier heeft eigen gewoon geen zin alleen een goede WA en een verstandig persoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 15:37

Prisca schreef:
Idd klopt Stormchaser daarom ook alleen oudere mensen die weten van de risico's vertrouwen met de eigenaar en paard moet je opbouwen. Kost tijd erg veel tijd.

Een contract op papier heeft eigen gewoon geen zin alleen een goede WA en een verstandig persoon.

Ook al heb je een volwassene als bijrijder, dan ben je er echt niet van verzekerd dat zij zonder nonchalance met je rijdier omspringen hoor en dat vertrouwen met zowel paard als eigenaar wordt opgebouwd. Daar heeft leeftijd niet zoveel mee te maken. Ik ken meisjes van 16 met een stuk meer verantwoordelijkheidsgevoel dan sommige volwassenen. Leeftijd zegt dus niet altijd iets, je kunt daar niet prat op gaan zeg maar.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 15:43

Tja bij mij onderhand wel geen penny meisjes meer bij mijn paard...

Vertrouwen moet je idd opbouwen en met 1 van de 2 is dat echt super die doet er zoveel voor en met zoveel plezier dat ik het terug zie aan mijn paard. Als er wat stuk gaat regelt ze het heeft een extra singel gekocht want dan kon ze de andere regelmatig schoonmaken. Allemaal die kleine dingen echt super.
De andere is een jonge jongen nog wat onzeker maar wil dolgraag is heel voorzichtig en bij twijfel vraagt hij. Dus dat komt ook wel goed.

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 07:40

Prisca schreef:
Lightielight schreef:
Ik kan het niet laten om toch ook te reageren over het wel of niet betalen van een bijrijdster.. wat mij erg steekt zijn opmerkingen als: als je het niet kunt betalen moet je geen paard nemen...heel simpel..maar.. is dat wel zo simpel? Wij hebben de paardjes bij huis en hebben het goed/hadden het goed financieel (eigen zaak). Toen kwam de crisis en moest er flink (en lees:SUPERFLINK) bezuinigd worden, geen "probleem", we hebben ons aangepast. Er kon niet veel meer, maar het plezier wat we met de paardjes hebben (Staan bij huis) vergoedt alles, ook omdat je niet meer uit eten kunt of naar de bios etc. Toen kwamen we op een moment dat zelfs de paardjes te duur werden....maar let wel.. het zijn mijn kinderen, die ik al tien jaar of meer heb, als ik het zo mag zeggen... dus dan maar simpel weg doen, terwijl je weet dat het wrs. straks allemaal weer wat beter gaat? Nee, dan zijn we heel blij met de betalende bijrijdsters die heel veel mogen, in principe geen beperkingen, wel graag alles in overleg. Wij kunnen nog steeds van de paardjes genieten, de meisjes die bijrijden zijn ook helemaal blij, want elke week een manegeles is duurder......
Het is dus makkelijk gezegd: als je een paard niet kunt betalen moet ie weg....maar zo simpel ligt het echt niet. Ik ben nu heel blij en kan elke dag van de paardjes genieten en hoop dat we de resterende tijd goed doorkomen totdat het allemaal weer wat makkelijker wordt.

_/-\o_
En idd of verkopen de verlichting aan huis zal geven??. Plus dat ze alsnog niet 123 verkocht zijn enkele paarden die ik ken staan al maaaaanden te koop en die moeten gewoon stalling betalen.

Sterkte wel fijn dat je het zo hebt kunnen oplossen. Ik doe hetzelfde.

Dank je wel voor je antwoord......jij ook succes... het zal je/ons wel lukken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:25

Ik heb dan wel niet alles gelezen, maar ik heb 1 van mijn paarden ook als bijrijdpaard aangeboden. Gewoon puur omdat ik haar een goede basis wil geven en zelf niet altijd zin of tijd heb om te rijden. Ik heb meerdere paarden die ik graagin conditie wil houden..
Ik vraag er niks voor, maar ik ben ook niet van plan iets voor de toekomstige ruiter te betalen. Ze mag alles met haar doen, ook uitbrengen in de sport, maar ik ga hier niet voor betalen.

Toch duurt het bij mij altijd heel erg lang voor er een reactie op mijn advertentie komt.. Waar dat nou aan ligt..?
(lang is meer dan 3 maanden..)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:39

Omgeving schat ik shanna?. je moet eens kijken hoeveel er worden aangeboden en wat er wordt aangeboden jij moet eruit springen :D.