Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Renee_S

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:29

Ik was zelf ook wel echt op zoek naar een paardje om te rijden. Omdat ik pas op latere leeftijd ben begonnen met rijden had ik echt de ambitie beter te leren rijden. Dat ik zelf met de pony naar buiten mag had ik überhaupt nooit verwacht!
Het komt hier pefect uit. Eigenaar heeft het erg druk maar heeft echt de passie met 2span wedstrijden te rijden. Hij is zelf echter niet in dw mogelijkheid de pony's zo vaak te trainen dat ze genoeg conditie hebben. Tevens was hij echt op zoek naar iemand om te helpen met de verzorging. Ik ben er dan ook vaak 6 dagen in de week, in de vorst of de regen. Vaak niet eens om te rijden maar alleen om te mesten en binnen te zetten.

Helaas dat we voor pony 2 en 3 niet een fanatieke dame kunnen vinden die dezelfde ambities heeft. En ik heb ook echt geen tijd om die twee er bij te pakken, heb mn handen vol met een.
Dus als iemand iets weet, net ten zuiden van Eindhoven, hoor ik het heel graag :p

IsahxGrace

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:30

ZoZenn schreef:
Ik snap op zich wel dan mensen een beetje afknappen op alleen grondwerken. Ik vind het zelf met m'n eigen pony erg leuk om te doen, VD ook en longeren doe ik ook veel, maar ik ben toch een echte ruiter. Om nu een hele maand grondwerk te doen, daar vind ik ook niets aan. Ik snap jullie standpunt ook, dat je eerst een band moet opbouwen. Maar dan zou ik zeggen laat iemand dan ook 1x per week aan de longeerlijn rijden ofzo.

Dat is waar, grondwerk alleen doen vinden vele niet zo leuk. Rijden vind ik weliswaar leuker maar het is niet zo dat ik grondwerk dan niet leuk vind :)
Dat aan de longeerlijn is opzicht wel waar, maar het ligt aan het paard EN de leeftijd... Wordt het paard ingereden/doorgeren? Dan zou ik zelf zeggen dat je dit door één persoon moet laten doen en niet door nog iemand erbij. En je weet nooit of die ruiter wel goed zou kunnen rijden en het paard zo verkeerde hulpen aanleert. Daarna zou je dan wel de verzorgster op het paard kunnen laten rijden, mits het paard hier klaar voor is natuurlijk ;)

AshleyRol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:39

Toen ik nog geen eigen paard had wilde iik ook graag een vz paard waar ik op kon rijden maar als dat een keer niet kon of met regen etc. kwam ik net zi graag om heerlijk te poetsen en kunstjes doen en vermaakte ik me ook een hele tijd!

Maar ik weet niet wat bijrijders nu denken want ik zie dus meerdere die geen goede kunnen vinden. Ik vraag alleen om af en toe te lessen en bij mijn instructrice is dat 10 euro nouja iet veel geld toch?

Bij mij mogen ze verder letterlijk alles en paard is dan ook lekker veelzijdig maar ik wil wel dat ze dressuurmatig ook eens aan het werk gezet word.
Maarja dan hebje een super leuke en word ze zwanger hihi.

Kiki sta jij trouwens iin Middenmeer?
Ben daar wel eens wezen kijken maar was tte ver voor mij toen, wel heel gezellig bij jullie.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:39

Hier kan ik ook niet rijden op mijn verzorg paard.
Zijn hem aan het beleren. Ik heb nu les in grondwerk, en vind dit leuker dan verwacht. Dat kan het ook nog zijn he, dat ze niet gelijk staan te springen. Ik was eerst ook van ik wil rijden daar heb je paarden voor. Maar vind grond werk nu ook leuk. Ondertussen ook VD er bij. Naar achteren op commando, naast mij blijven en op mijn commando met mijn benen in galop en draf.
Staan nog 2 paarden die ik ook mag doen, 1 is te klein om op te rijden en andere heeft last van haar rug sinds kort. Dus rijden op die 2 kan ook niet. Doe nu al 2-3 maanden alleen grondwerk.

Verzorgers die grondwerk alleen leuk vinden zijn er dus ook wel. Misschien moet een groot deel er zelf ook nog even achter komen dat ze het leuk vinden.

oja voor dat jullie scheve gedachten krijgt over mijn onderschrift. Deze paarden gaan verhuizen en kan ze dan waarschijnlijk niet meer doen door de afstand, vandaar de advertentie.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:43

PaulinBijoux schreef:
Jeej! Een fatsoenlijke verzorger! Goed van je EskeGirl!

Toevallig geen vrienden met dezelfde instelling in Noord-Holland?

Wat ik zocht was: lekker wandelen, grondwerken, tutten. Precies wat ik nu kan doen, krijg veel vrijheid (alles in overleg) en heerlijk wandelgebied 5 minuten lopen van stal :D

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:43

Inrijden/doorrijden is inderdaad weer een heel ander verhaal, dan zou ik het niet doen. Maar met een wat moeilijke pony waarmee je eerst een band moet opbouwen om fatsoenlijk te kunnen rijden, maar die verder wel goed doorgereden is, lijkt het mij een goed idee.
Mijn huidige bijrijder heb ik bijvoorbeeld de 1e 5x aan de longeerlijn laten rijden en dat heeft heel veel goed gedaan. Hij raakt namelijk snel in de war, omdat ik sinds zijn 3e zijn enige ruiter geweest ben en zo hebben ze lekker aan elkaar kunnen wennen en ging hij ook niet draken, want ik stond erbij.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:49

Ik vind juist vooral het grondwerk, wat wandelen, zijn wei uitdoen en al die dingen leuk :') Maarja.. Ik heb een pony die ook wel gereden mag worden.

Het meest irritante: zelf meer dan 10 jaar hetzelfde paard verzorgd. Paard is inmiddels ingeslapen, maar belt de eigenaresse op dat ze een avond weg is/weekje op vakantie, dan kom ik nog de andere dieren daar verzorgen.. Ook nu ik zelf een paard heb of wat dan ook.

En zelf leg ik mensen alleen maar in de watten, doe ik moeite om het voor hen fijn en leuk te maken en heb ik elke keer maar tijdelijke mensen... Karma? :+

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:52

Ik snap wel dat mensen erop willen. Ben daar ook zeker niet op tegen. Die van mij is 3x per week onder het zadel en zelf wil ik dat minimaal 2x doen omdat ik weet welke knopjes ik wil. De verzorger mag er gerust 1x per week met mijn begeleiding op. Maar dan ook 2x per week grondwerk doen.
Dat is al teveel.. Ze willen komen om te rijden en het hele verzorgen willen ze eigenlijk niet. En rijden onder mijn begeleiding vinden ze vreemd want ze hebben al 1x per week les op de manege...

Sorry ik merk dat ik enorm aan het zeiken ben maar moest m'n ei even kwijt na al die stomme reacties van bijrijders..

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:55

Ik vind het verzorgen bijna leuker dan het rijden. Ik verzorg nu een shetje en een d/e pony ik ga de grote pony binnenkort rijden (hahaha ook geen straf ofzo hoor!) en met de shetlander mag ik verder alles doen. Zo heb ik gister bijna 10km met haar gewandeld (en stuk op de fiets) was heerlijk! Volgende keer gaan we vrijspringen :)

IsahxGrace

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:55

PaulinBijoux schreef:
Ik snap wel dat mensen erop willen. Ben daar ook zeker niet op tegen. Die van mij is 3x per week onder het zadel en zelf wil ik dat minimaal 2x doen omdat ik weet welke knopjes ik wil. De verzorger mag er gerust 1x per week met mijn begeleiding op. Maar dan ook 2x per week grondwerk doen.
Dat is al teveel.. Ze willen komen om te rijden en het hele verzorgen willen ze eigenlijk niet. En rijden onder mijn begeleiding vinden ze vreemd want ze hebben al 1x per week les op de manege...

Sorry ik merk dat ik enorm aan het zeiken ben maar moest m'n ei even kwijt na al die stomme reacties van bijrijders..

Dat is wel echt raar.. Als je toch nog 1x mag rijden en dan wil je niet verzorgen en grondwerk doen... Ik bedoel dat hoort er toch bij?

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:58

Ik snap het ook echt niet. Ik zou vroeger een moord gedaan hebben (figuurlijk dan hea) voor zo een verzorgpaard en kans.. Maar mijn beeld is zeker vertekend 8)7

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 18:23

Je mag tegenwoordig nog blij zijn als de bijrijder geen vergoeding vraagt voor de "hulp". Wat dat betreft is er inderdaad de laatste jaren wel een en ander veranderd in "bijrijdland" als ik het zo bekijk.
Ik reed vroeger paardje bij, mestte eerst 12 stallen uit en kreeg er niets voor en hoefde er ook niets voor te betalen, betaalde mijn eigen lessen en soms nog manege huur om binnen te mogen rijden als de buitenbak op stal te slecht was. Deed het puur om er zelf beter van te worden qua rijden en omgang met. Nu lijken bijrijders er alleen financieel beter van te willen worden, of zeg ik nu hele rare dingen? Is in ieder geval wel mijn ervaring.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 19:07

Het heet niets voor niets paardRIJDEN hè, ik vind het dan ook niet vreemd dat mensen 1x onder begeleiding rijden en verder alleen grondwerken niets vinden. Ik was vroeger als bijrijder echt niet te beroerd om te grondwerken of te longeren, maar dat deed ik dan als afwisseling. Het ging natuurlijk om het rijden.

Toen ik mijn pony kreeg is dat wel veranderd, omdat ik elke dag kon rijden hoefde het niet zo per se meer, maar het blijft voor mij paardrijden.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 19:14

Dat zoek ik ook een verzorger die eventueel wil rijden. Geen bijrijder die ook wil verzorgen.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 19:15

Ik heb er persoonlijk geen moeite mee als een bijrijder wil rijden. Maar heb er wel moeite mee dat ze het liefst de eerste keer dat ze komen er al op willen rijden en het dan raar vinden dat het paard niet doet wat ze willen. Naar mijn idee moet een dier ook wennen aan zijn berijder en vertrouwen krijgen in en dat gaat in het geval van mijn paarden nu eenmaal beter vanaf de grond. En na 1 a 2 weken grondwerk/longeren kun je er rustig op gaan zitten, maar gelijk de eerste dag....nee....grote kans dat je dan in het zand hapt.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 19:16

PaulinBijoux schreef:
Dat zoek ik ook een verzorger die eventueel wil rijden. Geen bijrijder die ook wil verzorgen.

Mooi verwoord!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 19:28

Renee_S schreef:
Tot ze horen dat het een fjord is, dan willen ze in eens niet meer. Is Niet 'cool' genoeg, denk ik...

Vind dat niet gek.
Sommige rassen moet je van houden en rijden (zitten) ook anders.
Ik vind een fjord er heel leuk uit zien, maar die x dat ik op een fjord zat was me niet goed bevallen. Dat is toch een heel groot verschil met een kwpn-er. Heeft dus niks met stoer te maken.

Poosje terug had iemand dat idee ook met haar tinker.
Sorry, maar daar zou ik ook niet voor kiezen.

Nu ben ik eigenaar van kwpn-ers dus ben ik niet zoekende, maar kan het begrijpen.

Als jong kind vond ik Wsl elk paard goed.
Heb een tijd een kruising met Arabier verzorgd en vond ik ook niet zo heel mooi, echter was het een super pony en had ik haar graag gekocht toen we gingen verhuizen. Helaas werd ze toen niet verkocht trouwens

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 19:36

Dat mensen de kans van bijleren niet zien, kun je die beter kwijt dan rijk zijn.
Helaas komen die idd veel voor tegenwoordig.

Rijden onder begeleiding is juist super fijn.
een band kunnen opbouwen met een paard ook.
Zo dacht ik er iig vroeger over...
ook met wind en weer en zelfs als ik ziek was, ging ik nog even voeren

AshleyRol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 19:41

AshleyRol schreef:
Nouja ik zoek juist een bijrijder. 2 dagen rijden in de week en geen klusjes etc.
Dus alléén de leuke dingen. Heb wel weer erbij vermeld dat je ook wat anders mag doen als je eens geen zin hebt om te rijden dus juist weer andersom.

Maar ook dat is lastig te vinden :')
Ik vraag wel een bijdrage maarja ik sta aan het strand/bos, ze mogen alleen of samen naar buiten.
Dressuur/springen/cross echt letterlijk alles kan bij mij :')

Is het dan zo gek dat ik er geld voor vraag??

Edit: Heb ook een trailer waar ze mee weg mogen om wedstrijden te doen of andere buitenritjes

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 20:04

Met wat jij biedt, vind ik het niet gek dat je geld vraagt. Ik weet alleen bijvoorbeeld van mezelf vorig jaar, toen ik een paardje zocht, dat ik altijd meteen wegklikte als ik 'bijdrage' zag. Ik had daar gewoon geen geld voor en ik doe de eigenaar ook een plezier, ik geef het paard beweging. Dan vind ik dat je elkaar een dienst bewijst en niet echt geld hoeft/moet vragen. Alleen als je een dressuur-leerpony of prachtige omgeving met buitenrit biedt, vind ik het weer anders.
Laatst bijgewerkt door ZoZenn op 28-01-15 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 20:12

Tjah, het is absoluut persoonlijke keuze of je wel/geen bijdrage vraagt. Maar ik zou het eens weghalen en zien of je dan misschien wel meer reacties krijgt. :)
Hetzelfde als ZoZenn, ik klikte altijd weg zodra ik zag dat ik een bijdrage moest betalen. Niet omdat ik het niet wílde betalen, maar omdat ik het niet kan betalen. Dat maakt mij geen slechte verzorgster, of minder serieus. ;)

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 20:14

Het geld wat anderen vragen, betaal ik niet aan de eigenaar maar investeer ik in lessen. Ben van mening dat paard en ik daar beide meer aan hebben!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 21:50

PaulinBijoux schreef:
Ze willen komen om te rijden en het hele verzorgen willen ze eigenlijk niet. En rijden onder mijn begeleiding vinden ze vreemd want ze hebben al 1x per week les op de manege...

Dat heb ik vaak gehoord en als je uiteindelijk de waarheid hoort.
Ja ze rijden op de manege, willen vaker in de week rijden...echter niet meer betalen.
Dus ja dan neem je maar ff een bijrijdpaard, de eigenaar moet toch blij zijn als jij
gratis wat rondjes komt hobbelen :7

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 21:52

Renee_S schreef:
Het geld wat anderen vragen, betaal ik niet aan de eigenaar maar investeer ik in lessen. Ben van mening dat paard en ik daar beide meer aan hebben!

Zou ik ook liever doen.... jammer dat mijn paarden elke dag moeten eten etc .
Sorry, maar vind dat zo'n dooddoener met die lessen.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 21:53

sneeuwpop schreef:
Renee_S schreef:

Zou ik ook liever doen.... jammer dat mijn paarden elke dag moeten eten etc .
Sorry, maar vind dat zo'n dooddoener met die lessen.

Amen.

Al moet ik erbij zeggen dat ik niet eens geld vraag. :=