Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 16:32

KNHS rijden of niet, manegepaarden zijn doorgaans toch een stuk rustiger qua karakter dan mijn paard en daar moet je mee om kunnen gaan. Meestal zijn dat de meer ervaren ruiters die van wanten weten. Ik zou niet eens iedere pensionruiter op mijn paard zetten.

Ik blijf verantwoordelijk voor mijn paard en ik moet gewoon niet hebben dat ze er de eerste beste keer dat ie vlug wordt of weet ik veel, naast liggen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 17:01

Op zich niks mis met een manegeruiter mits ze dingen hebben geleerd daar zoals opzadelen, verzorging en fatsoenlijk rijden.

En jongeren, ja ik snap dat ze graag een verzorgpony willen, maar met hun lichte gewicht en weinig overwicht is het niet veilig voor ons om ze alleen los te laten met 650 kilo eigenwijs vlees en een jonge onervaren pony. Als ik genoeg tijd zou hebben leer ik ze graag veel maar ik zoek nu juist iemand zodat ik een of twee dagen rust kan pakken.

hynderfrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 18:40

myk_en_shant schreef:
Ik zou ook les aanraden en dan eerst vanafcde grond om de leiderrol goed te laten bevestigen en dan pas erop.
Zo te horen heeft ze zelf goed in de gaten dat het niet wil zo als het hoort te gaan, maar niet de durf om dit uit te spreken.

Goeie tip ja, eerst vanaf de grond weer back to basic. Ook het laatste heb je wel gelijk in, dat ze wel voelt dat het niet gaat zoals ze wil maar dit niet durft te erkennen naar mij toe

hynderfrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 18:45

Lianne86 schreef:
Als ik naar de manege hier in de buurt kijkt, no way dat mijn paard daar in een les meeloopt :') Daar leren de mensen vooral slaan en van het zagen wordt niets gezegd :S Vreselijk (ben een keer gaan kijken en keek mijn ogen uit :'))

Dus zou wel eerst even gaan kijken ;)

Ja daar zeg je me wat, vooraf een keer komen kijken is dan wel belangrijk ja, dankjewel voor de tip

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 19:30

Correctie: voor 99% vd manegeruiters geldt niet bij een privepaard: opstappen en fatsoenlijk rijden.

Zo beter omschreven?

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 19:47

Hangt ook van de pony af ;) Ik kan een 6 jarige zo op mijn pony laten wegrijden en dan loopt ie beter bij iemand die in Deurne op school had en daar rijles had (want dat was een zagerd :S)

(Ok moet er even bij zeggen, meisje rijdt al vanaf dat ze kan lopen ofzo en was een shetlander gewend, dus dan was mijn pony ook opeens een soort luxe uitvoering waar ze gewoon rustig op kon lichtrijden, ze rijdt met een super licht contact en pony is met kids kei leuk ;) Andere meisje zat een jaar in Deurne, daarvoor alleen manege)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 22:32

Manege en gevorderd is prive paard opnieuw beginnen!!

Mensen lezen je advertentie ook niet, duidelijk vermeld wat ik zoek maar alsnog vragen "wat houd het in".. Pfff

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 22:37

Mjah maar dat is sowieso... Je krijgt de meest rare en brutale vragen :')

"Paard wordt niet verhuisd" --> "Ik wil hem wel rijden, maar dan moet hij wel in een stal bij mij in de buurt komen staan."

"Ik zoek een zelfstandig iemand" --> "Kan mijn dochter van 10 er elke dag na school naar toe? Want ze verveelt zich zo en het lijkt me leuk als ze dan met jou je paard kan verzorgen" :')

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 22:51

Mensen lezen écht niet inderdaad, heb ik ook ervaren.

"Ik rijd al 2 jaar op de manege, dus ik kan al heel goed rijden. Ik vind bokken alleen eng en het paard moet wel goed luisteren"

Staat duidelijk dat hij dominant is en durft te bokken :')

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 22:57

En als ouders mailen, heb je standaard de nieuwste Anky :') En ze kunnen alle zelfstandig... Tot je ze een poetskist geeft en ze er naar staan te kijken of ze water zien branden :')

Paardcool

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 23:14

Ik ben een soort manege ruiter. Maar ik heb wel veel in bossen gereden en niet altijd op de makste paarden. Maar ik heb gelukkig een verzorgpony waar ik super blij nee bent

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 00:19

Dit is ook zo'n mooie. Ik heb een leeftijdsgrens aangegeven van 15 jaar voor m'n advertentie als verzorgster / bijrijder op oproepbasis.
Ivm jong paard en ook zijn bij tijden m'n Haflingers best lomp, daar wil je geen ukkies van elf zonder toezicht bij hebben. De advertentie geld dus voor alle paarden en pony's die ik en m'n vader hebben. Het gaat dus om drie paarden, een welshje en drie shetlanders.

Krijg ik van iemand reactie waarvan ik weet dat ze te jong, te onervaren en bovendien te brutaal is, van ik wil het wel doen.
Dus ik er op terug gereageerd van, sorry je bent te jong.
Krijg ik als antwoord terug, ja maar ik rij als x aantal jaar, rij in de gevorderde groep.
en waarom mag ik niet en R (is de vaste verzorgster van de shetjes en welshje en zij is 12) dan wel verzorgen.
Tja misschien omdat zij alleen de kleintjes doet en niet de grotere paarden, zucht.
Pfff soms dat jonge grut, zoooooooooooo vermoeiend.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 00:23

Het is nog leuker als je er 1 uitgekozen hebt, en die een foto van je pony op fb zet en de andere gaan er over zeiken :') Ik ben kindjes van 11-13 gewoon echt eng gaan vinden daardoor...

Gingen ze elkaar lastig vallen.. Want het meisje had iets geschreven als "Mijn toppertje", daarna kreeg ik weer via via commentaar dat ik iemand gratis mijn pony liet bijrijden... Dat ik dacht MIJN pony ja... Wat zeur JIJ dan?! En dat ging maar door. Uiteindelijk hebben we er maar van gemaakt dat ze hem least voor de rest op stal en alle enge jaloerse FB-meisjes :p

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 10:26

Zo herkenbaar, van die brutale penny's die denken dat ze alle paarden aankunnen.... brrr.....

Ik heb doordat ik twijfel over m'n huidige bijrijder toch weer een advertentie geplaatst.
Zijn wat kleine dingetjes waar ik me nu al aan ga ergeren, al bedoeld ze het allemaal goed.
Onlangs was ze alleen op stal geweest, en dat was in overleg met mij.
Ze had echt heel pittig de stal al gemest, maar haalde er zelf nog een berg mest uit wat was blijven liggen.
Al tot 2x toe verkeerd hooi gegeven, ik wil niet dat ze dat hooi meer krijgt omdat ze daarmee al 3x koliek heeft gehad. Weet na een paar keer uitleggen niet het verschil tussen voordroog en graszaadhooi.
Voer klaar gezet, helaas maar 1 bakje ipv 2 (ze kon maar 1 bakje vinden, terwijl de andere er gewoon bij stond)
Paard neemt haar regelmatig in de zeik, ik leg wel dingen uit en doe het voor. Maar komt blijkbaar maar half over...

Aan de andere kant is paardlief wel dol op d'r, iets wat niet snel voorkomt naar andere.
Ze wilt echt wel dingen leren, maar heeft een hoop tijd nodig.
Ruimt verder alles netjes op, gaat verder overal zuinig mee om.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 11:08

Uitleggen dat dit voor jou belangrijke punten zijn en als daar niet op korte termijn duidelijke vooruitgang in is te zien, het einde verhaal is...

hynderfrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 12:48

In mijn bericht op dit topic heb ik aangegeven dat ik niet zeker was van mijn huidige bijrijder. Ik kreeg het advies om haar naar les te laten gaan met het paard. Toen ik contact met haar opnam bleek dat ze eraf was gevallen en het paard daarna had afgezadeld. Dit is mijn worst case scenario... oftewel het ergste wat er kan gebeuren. De bijrijder valt, zet het paard op stal, stelt mij niet op de hoogte en vraagt niet om hulp. De afspraak is dat ze me op de hoogte houdt over hoe het elke keer gaat.

Dat ze een keer valt, kan gebeuren dat is geen groot probleem. Dat ze uit angst voor het paard of door pijn aan haar lijf het paard op stal zet kan ik me voorstellen. Maar dat ze mij niks laat weten vind ik erg. Mijn bijrijder kan zich blijkbaar nog niet zelfstandig redden met dit paard, houdt problemen voor haarzelf en vraagt niet om hulp. Ik heb mijn hulp al heel vaak aangeboden dus ze had me best kunnen vragen. Ik zie nu in dat het niet goed is om hiermee door te gaan en vertel haar dat we ermee stoppen. Ik ga dus op zoek naar de volgende. Nog bedankt voor de tips

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 13:22

Communicatie is van essentieel belang.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 14:48

Oh wow. Dat is idd wel erg not done. Ik zou ook willen weten als iemand van mijn paard was gekletterd. Helemaal als dat de afspraak is.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 15:33

Oeh daar zou ik ook niet blij van worden, kijk ze zullen er niet altijd wat aan kunnen doen als ze eraf vallen. Maar zou dat wel graag willen weten.

Ik moet zeggen dat ze dat soort dingen wel allemaal eerlijk verteld, al rijd ze niet als ik er niet bij ben.
Maar laatst was ze met haar aan het loswerken, en ik keek van een afstandje toe ( uit het zicht anders let paard lief niet op haar maar op mij).
Ik zag ook precies wat er niet goed ging met als gevolg dat ze haar kont erin draaide.
Ze kwam ook naar me toe omdat te vertellen.
Toen met haar de stappen even nagelopen en kijken of ze zelf ook zag wat er niet goed ging. Maar dat had ze blijkbaar gemist, en was zich ook niet bewust dat ze het gedaan had.
Mijn merrie was haar aan het uitdagen tijdens het loswerken. Zij wilde haar wegsturen naar kwam niet overtuigd over, paardlief ging staan te schrapen en deed een stap naar voren, zei deed een stap naar achteren. En wilde haar opnieuw wegsturen, tja en toen draaide paard d'r billen erin.
Kijk iets wat ze absoluut niet mag doen, begrijp me niet verkeerd.
Maar ze heeft je wel als je dan weer een stap achteruit doet.
Uiteindelijk hebben ze het later wel weer goed afgesloten hoor met hulp.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 17:03

Ik kan me ergens vanuit het oogpunt van de verzorgster ook wel voorstellen dat ze het paard niet op zn sodemieter durft te geven als de eigenaar toe staat te kijken... Had het in het begin ook met mijn vp. Eigenaar was aan het kijken terwijl ik aan het rijden was. Ik natuurlijk in de stress, en pony dacht mooi, hoef ik mn best niet te doen. Tot dat de eigenaar zij geef m nou eens op zn flikker. Ik was gewoon niet consequent genoeg en wist ook niet hoe ik dit moest aanpakken. Nooit geleerd, nooit gehoeven.
Na een maand of 3 met om de week lessen had ik het licht gezien, en begon de consequentie eindelijk te lukken. Pony ging ook 10x beter lopen.

Dat van niet vertellen vind ik inderdaad wel echt not done... Kan het me ook niet voorstellen. Eigenaar bellen zou waarschijnlijk het eerste zijn dat ik zou doen..

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 17:09

ik vertel altijd ALLES aan de eigenaresse (naja bij wijze van ik ga haar natuurlijk niet laten weten dat het paard 3x heeft gepoept en 2 scheten heeft gelaten en dergelijke) maar wel wat ik heb gedaan, hoe dat is gegaan enzo (9 van de 10 keer met foto's erbij, ik hou van foto's maken haha) de prive stal is van haar ouders die hebben daar ook het huis waar ze wonen dus de zussen van de eigenaresse zien alles als er dan wat gebeurt wil ik liever dat ze het van mij hoort dan van een ander.

@renee_s ja heel veel meiden (waaronder ik zelf heel erg) zijn geloof ik best bang om het verkeerd te doen en later het bericht te horen dat je niet meer hoeft te komen. maar juist omdat je die stress hebt ga je dingen fout doen en pas dan hoor je meestal je hoeft niet meer te komen (niet op zo'n manier natuurlijk)

of heb ik dit verkeerd?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 17:19

Nouja, op de sodemieter geven was ws niet nodig geweest, duidelijk zijn wel. Idd die stap terug had ze niet moeten doen, hoop dat haar dit nu wel duidelijk is? Pony moet altijd voor jou aan de kant gaan, jij niet voor de pony. En dat hebben ze heel snel door idd..

Het is ook heel lastig hoor, als een eigenaar zit te kijken. Dan ben je meestal toch wat liever en afwachtender.. Maar dat wordt tegen je gebruikt door pony lief natuurlijk. Helaas vind ik dat zelf ook lastig hoor, consequent zijn, ben ook te afwachtend.. Maar het is dan wel weer heel fijn om te merken dat wanneer het helemaal lekker gaat, dit komt doordat je echt gaat rijden, en dus ook consequent bent..

Maarja, zo zijn er ook veel verschillende eigenaren natuurlijk. Je hebt ook eigenaren die zelf een beetje 'lala' rijden, en dan is het als potentiele bijrijder wel erg lastig wanneer paardje ineens moet lopen. Als je als bijrijder dan wel netjes en consequent rijdt, met dus een tikje na geen reactie been, kan je weer een kritische blik van eigenaar krijgen want: je geeft zijn paard een tik. (Geen eigen ervaring overigens, maar sta op een erg grote pensionstal, dus zie vanalles..)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 18:11

Moet er wel even bij zeggen dat ze niet wis dat ik stond te kijken. Ik ga meestal gewoon andere dingen doen in stal of in de schuur.
En idd ze weet dat paardlief daar heel snel gebruik van maakt.

Wat betreft jij zegt Marocje. Ik ben eerder zelf van, liever 1x goed duidelijk dan 10x half bakken been waar ze niet op reageert.
Kortom zo hard als het moet en zo zacht als het moet.
En je moet haar ook echt aan het werk (durven) zetten anders doet ze waar zij zin in heeft of gaat flink lopen klieren.
Nu heeft een stalgenote haar al mee genomen met rijden, en haar flink bootcamp gegeven := wat betreft het aanpakken.
Maar wanneer je haar goed aan het lopen hebt, is ze op de kleinste druk van je kuiten te rijden en op je pinken.
Loopt uit d'r eigen lekker over de rug en nageefelijk.
Maar je moet haar wel op een bepaalde manier brutaal en duidelijk durven rijden.

En niet zoals veel manege ruiters leren je paard vooruit willen schoppen en overal flink je hakken ervoor gebruiken, en bij iedere stap die ze zet haar weer flink aansporen (lees op eerder genoemde manier)
Want dan heb je aan haar echt een verkeerde en gaat daarop echt flink in verzet.

Kijk is ze echt dwars en aan het klieren kan ze van mij ook een keer flink been verwachten + stem correctie. Is daarna klaar ook.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 18:24

Mee eens Kiki, dat is dus ook wat ik bedoelde.. Maar kan me dus heel goed voorstellen dat het ook heel lastig is om duidelijk te rijden als iemand kijkt, dus dan ben je al veel minder consequent, en geef je vaker een hulp dan de bedoeling was. Kijk maar naar wedstrijden, daar zie het ook veel gebeuren: met losrijden gaat het prima, tot ze in de ring verschijnen en ineens doet pony het niet meer: ruiter stopt met rijden..

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 21:06

Mjah, soms is het best fijn als ze dingen vertellen.. Of nog erger dat je het via stalgenootjes hoort... "Hij liet zich met het opstappen omvallen" :S Dus ik stap de volgende keer niets vermoedend op, terwijl mams hem vast had en hij gaat omhoog dat ik denk "WTF????", ow dat deed hij bij mijn bijrijdster standaard wel een keer :S Fijn...

Dus toen maar weer op en af gaan stappen oefenen. (Het stomme is dat ik weet waar aan het ligt, sinds zijn ongeluk, kan dus ook niemand hem meer vast houden bij het opstappen omdat ie dan ook een "paniek"aanvalletje krijgt... En hij wilde toen nog wel eens aanlopen, voor- of achteruit en dan had je stalgenootjes die dan wel hielpen en ipv hem los te laten vasthielden waardoor meneer nog meer in paniek raakte. Als ze dat even gezegd hadden :S)

Alleen opstappen ging wel gewoon goed, maar ik had dat snel door... En zij niet, dus bij haar is hij een paar keer echt op zijn rug gevallen en dat zegt ze dan niet :S Van mezelf moest ik er alsnog op, want hij stond daarna weer rustig en bij hem is het soms ook nog wel eens aanstellerij.. Niets aan de hand... (eerst gaan hangen, opgestapt, meteen weer afgestapt en naar stal) (Daarna heb ik het zadel laten nakijken toen, paard laten nakijken want ik dacht in eerste instantie er is iets mee...) Dus toen was het makkelijk, overblijfseltje van zijn ongelukje :)

Maar stel dat er iets mis was met zijn rug/zadel kapot of wat dan ook, en dat mens rijdt gewoon door terwijl hij aangeeft dat er iets niet goed is... Weg vertrouwen, dus ook weg bijrijdster...