Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 18:30

Inderdaad, als ik het eens ben met de instructie zou ik er erg blij mee zijn :j

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:26

Les is een pluspunt, mits, zoals al vaak gezegd, van een "goedgekeurd" iemand ;)

(er zijn ook mensen die lesgeven en die ik de bak uit zou schoppen :') "Doet ie het niet, pak maar een springzweep, daarmee kun je harder slaan, staakt ie dan nog? Teugels in 1 hand en meppen maar... Nog geen reactie, doe maar sporen om en prik hem maar vooruit..." Je hebt ze er echt bij zitten :S)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 21:37

Mag ik mij hier ook melden :o

Ben op zoek voor mijn pittige 5 jarige merrie naar een bijrijder, maar heb nogal wat eisen. Vraag mij af of ik ooit de juiste persoon ga vinden.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 01:51

Wat voor eisen heb je dan? :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:18

Gokje: (bijna) volwassen, ervaring met jonge/pittige paarden, zelfstandig, houdt zich aan afspraken en is netjes met je spullen, kan goed en correct rijden zodat het paard geen verkeerde dingen aanleert.

Zoiets is al bijna onmogelijk :(.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:43

Ik vind dat toch erg negatief gesteld hoor. Bij ons op stal zijn meerdere bijrijders die aan dat profiel voldoen. Zelf was ik ook zo toen ik nog paarden (bij) reed voor iemand anders.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 13:08

Sheran schreef:
Gokje: (bijna) volwassen, ervaring met jonge/pittige paarden, zelfstandig, houdt zich aan afspraken en is netjes met je spullen, kan goed en correct rijden zodat het paard geen verkeerde dingen aanleert.

Zoiets is al bijna onmogelijk :(.

Ja die zijn moeilijk te vinden.
Terwijl je eisen niet raar zijn.

hynderfrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 11:49

Een bijrijder die goed bevalt is zeldzaam. Ik heb al twee bijrijders gehad, het begin gaat goed maar na een paar keer rijden is het paard de ruiter de baas en gaat het bergafwaarts. De bijrijder wordt angstig, mist het vertrouwen in het paard en het paard mist een leider en wordt schichtig. Ik heb beide ruiters vertelt dat het me niet verstandig leek om verder te gaan.
Momenteel heb ik weer een bijrijder, de derde dus. Vooraf besproken hoe het met andere bijrijders verliep, maar dit meisje zei me dat ze niet angstig zou zijn en had alle vertrouwen in het paard. Wederom begint het goed, het paard is namelijk goed afgericht, maar na een paar keer ontdekt hij dat ie kan doen wat ie wil zonder dat de ruiter echt leiderschap toont. Ik besloot om groen licht te geven zolang de bijrijder zelf wil blijven rijden. Nu zijn we drie maanden verder. Naar mijn inzien gaat het niet goed, het paard is schichtig, ze rijd nog zelden, verzorgd zo nu en dan, maar geeft niet aan dat het niet meer gaat. Als ik ernaar vraag dan zegt ze dat ze het erg leuk vind en dat het beter gaat en dat ze graag wil doorgaan. Ik weet niet wat ik ermee aan moet, heb haar veel geholpen maar het zit er niet in. Moet ik het afbreken en op zoek gaan naar een ander of de bijrijder haar gang laten gaan zolang zij het zelf nog wil. Lang verhaal maar ik zit er echt mee in mn maag. Ik wil ongelukken door een schichtig paard met angstige ruiter graag voorkomen.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 11:54

Is haar les laten nemen een optie?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 12:01

Ik zou ook les aanraden en dan eerst vanafcde grond om de leiderrol goed te laten bevestigen en dan pas erop.
Zo te horen heeft ze zelf goed in de gaten dat het niet wil zo als het hoort te gaan, maar niet de durf om dit uit te spreken.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 12:02

Starbreeze schreef:
Ik vind dat toch erg negatief gesteld hoor. Bij ons op stal zijn meerdere bijrijders die aan dat profiel voldoen. Zelf was ik ook zo toen ik nog paarden (bij) reed voor iemand anders.

Maar waarschijnlijk krijgen die bijrijders al aan de lopende band paarden aangeboden op die stal? Dat had ik tenminste wel, ik kon uit heel veel paarden kiezen, waaronder de 7 van mijn instructrice. Dan ga ik niet nog naar een paard op een andere stal...

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 12:09

Hier hetzelfde, alleen heb ik een evil goedzak (dit klinkt vaag, de uitleg: hij zal niet gemeen doen of wat dan ook, het uit zich bij hem in luiheid ;) Hij gaat wat meer op andere letten, zij merkt dat ze hem kwijt is en gaat stappen, hij wint...)

Zijn nu ook een tijdje verder.. Nu even qua rijden een pauze... Maar ook het opzadelen etc gaat slechter. Gisteren is ze wel weer met hem gaan wandelen, ze vindt hem kei leuk, verzorgen gaat goed etc.

Lessen komt straks weer als de bak beter is :) Dat helpt wel.. En gewoon weer vertrouwen krijgen. Omdat het in mijn situatie is dat ie alleen minder actief gereden word, is het niet zo dat ik bang ben voor ongelukken.

Maar wanneer het genoeg is om de stekker er uit te trekken, geen idee. Heb er aan de ene kant nog wel vertrouwen in dat het goed gaat komen. Aan de andere kant, niet meer de tijd om er nog meer tijd in te steken. Maar denk dat als ze gewoon wat grondwerk met hem doet, het vertrouwen echt wel weer terug gaat komen. En vaak is het gewoon laten doen... Dan merkt ze vanzelf wel dat als ze rustig blijft, hij ook rustig blijft. Ik maak me er iig niet meer druk over ;) Paar keer samen oefenen en met opzadelen lukt het wel... Dan een paar keer lekker met een groep buitenrijden, ziet ze hoe braaf die is met andere paarden en is ze in de bak ook der angst kwijt als er andere paarden bij rijden :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 12:14

Sheran schreef:
Starbreeze schreef:

Maar waarschijnlijk krijgen die bijrijders al aan de lopende band paarden aangeboden op die stal? Dat had ik tenminste wel, ik kon uit heel veel paarden kiezen, waaronder de 7 van mijn instructrice. Dan ga ik niet nog naar een paard op een andere stal...

Dat klopt ook wel, ik had ze toen ook voor het uitzoeken :) maar het is niet onmogelijk toch? Daarnaast kan ik echt niet een manegekind op mijn paard zetten, dat loopt gewoon niet goed af. Het is een heet paard en je moet hem wel echt rijden. En met longeren wil hij ook wel eens uit zijn plaat gaan, dan zie ik liever ook geen 14 jarige in het midden staan.
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 25-01-15 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

hynderfrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 12:14

Dott schreef:
Is haar les laten nemen een optie?

Dat is inderdaad een goed idee. Ze zit op les bij een manege dus waarschijnlijk kan ze dit paard meenemen naar haar lessen. Ik ga dit met haar bespreken.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 12:18

Als ik naar de manege hier in de buurt kijkt, no way dat mijn paard daar in een les meeloopt :') Daar leren de mensen vooral slaan en van het zagen wordt niets gezegd :S Vreselijk (ben een keer gaan kijken en keek mijn ogen uit :'))

Dus zou wel eerst even gaan kijken ;)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 12:20

Inderdaad eerst even kijken, want de ene instructeur op de manege is ook weer de andere niet. Mijn bijrijdster heeft een verrassend goede, maar ik heb er veel meer gezien die niet zoveel goeds voor de paarden doen.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 12:42

Mee eens.
Mijn prive instructrice geeft ook les op de manege. Heb mijn pony wel eens meegenomen om hem te laten wennen aan de binnenbak en dat ie niet altijd het enige paard in de bak is. Maar das absoluut anders lessen, hoewel dezelfde instructrice

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 12:44

Pfff hier vanmorgen me weer een rotje gehaast om alles af te krijgen voor een kennismaking met een verzorgster, mailt ze me een krappe 20 min van te voren dat ze ziek is... En bedankt!
Gister zou er ook iemand komen maar ze ging toch liever zwemmen met een vriendin -:(-

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 12:57

De motivatie :')

Het blijft soms echt rampzalig ja! (Herken het helaas, had dat eerst ook... of van die mensen die komen rijden en na een maand zeggen "ja heb iets anders" :') Nog fijner als je er tijd in gestoken hebt en alles..)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 14:34

Ben maar blij dat je er vooraf achter komt, dan dat je er al veel tijd in hebt gestopt.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 14:37

Hier is een nieuwe wezen kennid maken en heeft een middag meegelopen met mijn vaste verzorgster.
Dat is goed verlopen en van beide kanten als fijn ervaren.
Rijden zit er in het begin niet in, alleen verzorgen.
Als de inzet, motivatie en betrokkenheid blijft, wordt rijden een optie.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 14:42

Ja dat is zo, heb vaak zat gehad dat ze het helemaal geweldig vonden en in eens niet meer!

Fijn dat er ook nog wel leuke verzorgsters tussen zitten hihi nu maar hopen dat de inzet blijft!

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 15:02

Ik denk dat het grootste probleem is dat de meeste mensen die op zoek zijn naar een paard om te verzorgen jong en niet ervaren zijn, aka jonge kinderen. En dat is nou net waar een paardeneigenaar met eisen niet naar op zoek is geloof ik. :D

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 16:01

Manegeruiters kunnen vaak niet zo weg rijden op privepaarden.
Of ze nu 1 jaar of 10 jaar ervaring hebben.
Ze moeten opnieuw leren rijden. Dat kost veel tijd en begeleiding.
Daar begin ik alleen aan als het een doorzetter en blijvertje is.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 16:20

Nou scheelt dat ook veel per manege hoor, de manege waar ik rij zijn ook ruiters die met manege paarden knhs starten etc, zijn de paarden alles behalve afgestopt, en leer je echt de dressuurmatige basis voordat je ergens anders begint. De hogere niveau lessen rijden ook veel pensionklanten etc mee...

We hebben in het dorp echter ook een manege waar jonge dames op pony's die 4u achter elkaar lopen vrolijk in een rijtje achter elkaar hun rondje zitten.

Ik vind het dus te kort door de bocht om alle maneges en manege ruiters over een kam te scheren :)