Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kaylee

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 10:24

Ik heb eindelijk een berijdstertje gevonden *\o/*

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:45

Ow vervelend zeg... Maarja... Ik heb ook een moeder gehad die er mijn probleem van maakte dat ik haar dochter niet elke woensdagmiddag kon helpen want dan had ze een oppas nodig :') ("Zal ik haar ook meteen adopteren of?" :P)

Samen tot een oplossing komen is goed :) Maarja.. Dan moet het wel werken... Ik ben hier ook nog steeds benieuwd... Wanneer we starten met het samen dingen doen... (Dit weekend zelf ziek, maar ook niets gehoord... dus ga zo zelf even wat doen :) Niet te lang, nog steeds grieperig...)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:01

Dat is in dit geval niet zo hoor, ze heeft geen oppas nodig enkel meer begeleiding en die had ik haar best willen geven als ik thuis was, maar dat ben ik niet.
Ik denk dat haar moeder nu mijn punt wel begrijpt en zelf niet weet wat ze er nu mee moet.
Ik laat het even zo, ik zoek nu ook ff niemand, ik heb 2 merries die hoogdrachtig zijn de ene is gereden de ander groen op degene die gereden is kan je nog wel wat maar niet echt veel en dat moet je ook aan kunnen voelen welke dag wel en welke dag niet ik vind het risico te groot dat er wat gebeurd.
Voor de ander heb ik een echt ervaren iemand nodig en die schijnt niet te vinden te zijn.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:17

(Dat met die oppas had ik dus... Die moeder dacht echt dat ik elke woensdagmiddag vrij ging nemen om haar kind te laten paardrijden, want zo zat het toch met verzorgpaarden? Gratis oppas met paard :'))

Wat meer begeleiding moet kunnen, maar dan moet je er wel vertrouwen in hebben dat het daarna beter gaat :)

Ervaren mensen zijn zeldzaam ja :S Had de laatste keer ook echt alleen maar 16- qua leeftijd met net iets te weinig ervaring :S

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:38

Heb ik ook een keer gehad. Ouders zetten het kind af en verwachten dan dat ze hier heel de dag kan blijven hangen....
op de manege vind ik dat al aso (al deed ik dat vroeger ook op de fiets om veel te kijken en helpen en niet spelen - verlegen ook nog)
Maar bij iemand thuis, zonder overleg,...neh, dat was snel over.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:37

Hoe veel tijd er in stoppen vinden jullie normaal? (De eerste maand elke keer mee, de 2e maand afbouwen of?) Hoe doen jullie dat?

Vorige verzorgster had gewoon zo veel ervaring dat ze zo met hem weg reed zeg maar, geen problemen... Dus dat was heel makkelijk, had zelf een eigen pony op dezelfde stal... Dus dat ging heel simpel... Nu dus wat minder simpel... Maar wanneer is het tijd om de stekker eruit te trekken?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 17:37

Bij mij op het moment dat er geen verbetering meer aan het optreden is en het je alleen maar frustreert.

Ik ben ook weer op zoek nu, naar een bijrijdster.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 17:46

Lianne, geen idee hooguit een maand volle begeleiding en vanaf daar rap afbouwen. Anders kun je het net zo snel zelf doen. Hoe lang is het al tobben? Gaat zelfs het verzorgen niet zonder begeleiding. Anders zou ik zeggen. Laat dat dan doen en ga op zoek naar een bijrijder erbij. Of laat het rijden erbij zitten en laat eerst eens voor lang alleen verzorgen. In de hoop dat de ervaring vanzelf gaat komen.

Net als ouders die kind dumpen als een soort gratis opvang, jammer maar helaas zo werkt het niet.

maar ik ben jaloers op de meesten van jullie, er komt in ieder geval een reactie. Hier echt helemaal niet, geen enkele. Alleen omdat ik geen rijden kan bieden en echt een iets ouder persoon moet hebben voor de veiligheid. Een jong dun sprietje met inmiddels twee tinkers alleen op een redelijk afgelegen plek kan gewoon niet. Zou toch niet zo n probleem moeten zijn zou je zeggen. Geen kosten, geen mesten of andere vieze karweitjes. Alleen hooguit af en toe hooi bijvullen en onze oude man twee druppels geven. Verder tutten en alles behalve rijden.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 18:35

Hier een paar reacties gehad maar haken allemaal af... Rijden moet bij mij ook niet op 1 staan en ik wil geen fanatieke dressuurruiter liever iemand die zich wil verdiepen in NH / Parelli maar dat is ook niet zo makkelijk.

_SnowBall

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 18:36

_PatriciaH schreef:
Hier een paar reacties gehad maar haken allemaal af... Rijden moet bij mij ook niet op 1 staan en ik wil geen fanatieke dressuurruiter liever iemand die zich wil verdiepen in NH / Parelli maar dat is ook niet zo makkelijk.

Welke omgeving? Ik ken hier best veel in de buurt :)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 18:38

Nistelrode ;)

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:20

Ik zou niet willen dat mijn bijrijder gaat betalen en daar heb ik een hele duidelijke reden voor. Betalen is vaak inspraak hebben want ja 'ik betaal er ook voor' , krijg je dan. Het is MIJN paard en ik beslis wat er wel en niet gebeurt.

Mn bijrijder is inmiddels al 2 weken zelfstandig, maar ik vind het wel erg moeilijk. Vaak ga ik 's avonds toch nog controleren of hij wel genoeg hooi heeft gekregen en dat soort dingen... of maak ik me zorgen dat ze niet toch op buitenrit gaat, met stalgenoten mee, terwijl ik gezegd heb dat t niet mag.
Paardje loopt bij haar ook nog steeds als een giraf, erg slecht voor z'n rug... Ik weet dat hij niet makkelijk is, maar toch. Ik ga binnenkort denk ik maar weer eens een paar keer mee om haar te helpen hem wat beter te rijden. Aan de teugel hoeft niet, maar wel lekker met z'n hoofd naar beneden.

_SnowBall

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:31

ZoZenn schreef:
Ik zou niet willen dat mijn bijrijder gaat betalen en daar heb ik een hele duidelijke reden voor. Betalen is vaak inspraak hebben want ja 'ik betaal er ook voor' , krijg je dan. Het is MIJN paard en ik beslis wat er wel en niet gebeurt.

Mn bijrijder is inmiddels al 2 weken zelfstandig, maar ik vind het wel erg moeilijk. Vaak ga ik 's avonds toch nog controleren of hij wel genoeg hooi heeft gekregen en dat soort dingen... of maak ik me zorgen dat ze niet toch op buitenrit gaat, met stalgenoten mee, terwijl ik gezegd heb dat t niet mag.
Paardje loopt bij haar ook nog steeds als een giraf, erg slecht voor z'n rug... Ik weet dat hij niet makkelijk is, maar toch. Ik ga binnenkort denk ik maar weer eens een paar keer mee om haar te helpen hem wat beter te rijden. Aan de teugel hoeft niet, maar wel lekker met z'n hoofd naar beneden.

kan een bijzetteugel niet helpen? Daar loopt ie dan mooi aan de teugel :) en het is dus goed voor zo'n rug

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:44

Rijden met bijzet.... dat hoeven ze bij mij nooit te proberen. Genoeg dingen hoe je je paard in een goede houding kan trekken, maar dit moet je rijtechnisch oplossen, niet met een hoop zooi ;) Maar zo denk ik er over...

_SnowBall

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:52

Oh oke :) Vriendin rijdt ermee en geeft mij dan zo de tip, dus dan kan ik jou die tip doorgeven :) Maargoed ben ook eerder een voorstander van zo'n min mogelijk spul. Rijd ook met touwhalster, echt een aanrader!

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:59

Ik vind het getrek altijd heel eng :S en voor mijn idee heb je zelf dan niets meer in "handen"... (en van mijn pony weet ik dat hij niet tegen constante druk kan)... Misschien dat het bij een ander paard wel goed werkt... Maar het is tegenwoordig in om met vanalles en nog wat te rijden lijkt het wel.. .zolang het maar mooi oogt :S

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:01

Nee een bijzet is nog niet een goed idee, mijn pony zet zichzelf snel vast en ze kent hem nog niet goed genoeg om dit te kunnen oplossen. Anders hadden we het inderdaad wel kunnen proberen :)

Eigenlijk loopt hij ook best makkelijk ontspannen en aan de teugel, je moet het alleen even goed doen.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:03

Het "even goed doen" schijnt nog niet zo makkelijk te zijn... En dan een bijzet gebruiken bij iemand die niet eens weet hoe het moet |(

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:22

Nee, dat is het dus. Daarom mag ze ook niet met bijzet rijden en moet ze van mij zoveel mogelijk overgangen rijden. En daarom ga ik haar binnenkort weer even helpen :)

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:27

Maar misschien zou een martingaal net even het kleine zetje in de goede richting zijn.
Deze hulpteugel werkt pas in, mits deze goed is afgesteld, wanneer het nodig is.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 20:41

Martingaal werkt bij hem eigenlijk helemaal niet, iig niet wanneer ik hem gebruik. Toen ik hem net had liep hij bij mij ook wel eens te giraffen, maar als ik dan een martingaal om deed, dan begon hij alleen maar tegen de martingaal in te trekken :').

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:06

Oh, vervelend zeg, dan maak je je echt zorgen over zijn rug... ik heb zelf ook in een dergelijke situatie gezeten.. ik ben uiteindelijk met de bijrijdster gestopt (paard voor alles!) maar ik heb haar te lang laten doormodderen. Achteraf had ik haar misschien voor de keuze moeten stellen om OF eens per week op eigen kosten les te nemen van mijn instructrice OF te stoppen.

En als je paard als een giraffe loopt zit er rijtechnisch iets fout, daar doe je niks aan met een martingaal.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:34

Je hebt helemaal gelijk, mijn pony is ook niet de makkelijkste om te rijden. Daarom ben ik er de eerste 2 weken constant bij geweest en toen ging het wel goed..

Les daar heb je een goede. Ik heb het al een paar keer gezegd, dat les mogelijk is, maar ik ga dus binnenkort proberen een paar keer mee te gaan en te kijken waar 't 'm in zit. Dan kan ik altijd ook nog zeggen dat ze les MOET nemen, is helemaal niet duur bij ons op stal ook en ze zei dat ze er wel interesse in had.

Ik heb haar ook gezegd dat ze er meer aan moet rijden. Met mijn pony is het vooral dat hij gaat kwakkelen (klooien in draf, niet actief enz.) en dan gaat hij ook lekker met zijn hoofd de lucht in.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:54

Starten met les is ff een drempel over, gewoon ff samen met haar regelen.
Bijzetteugels zijn idd alleen voor ervaren mensen.
Hier mogen ze ook niks daarvan gebruiken.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 00:03

Ik ga dit weekend even samen met haar naar m'n pony, even wat tips wat betreft rijden en afhankelijk van hoe het gaat zal ik gaan kijken welke les ze het meest baat bij zullen hebben. (Les van m'n eigen instructrice, vooral dressuurgericht. Of les op stal, vooral basisgericht. )

Nu ben ik eigenlijk allang blij dat hij überhaupt loopt bij haar, daar niet van. Maar aan de andere kant heb ik liever dat hij niet loopt, dan zo met z'n hoofd in de lucht.