Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 15:55

@ gamblersCup, ik snap het wel!
Veel "tieners" zijn zo!
Maar ik vind het raar dat iedereen zegt minimaal ipv rond de 16 of 18.
want als je 's ochtends op je verjaardag wakker word als je bijv. 16 word heb je niet ineens meer verantwoordelijkheidsgevoel als een paar maanden daarvoor! :P
Daarbij vind ik dat het zeker niet altijd aan de leeftijd licht, ik ken veel meisjes van 16 die stukke minder verantwoordelijk en serieus zijn met de paarden dan ik of een vreindin van mij...
Maar ik ken der ook genoeg die dat niet zijn., dus ik denk dat het meer aan de persoon dan aan de leeftijd ligt...

pojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:15

De leeftijd zegt niets, vind ik, ik heb in het verleden ook eens een meisje van 12jr gehad die mijn paard verzorgde. Dit meisje ging er echt voor en belde ook als er wat was (al had het paard een schrammetje bijwijze). Bij mij gaat het erom dat ik iemand kan vertrouwen die goed voor mijn paard zorgt en er ook voor wil gaan. Zo heb ik ook eens iemand gehad van 25jr die niets deed met het paard maar wel vertelde dat ze lekker gereden had. Terwijl ze alleen wat stro in de stal had gedaan.
Dus ik bedoel maar....................niet iedereen van boven de 18jr doet het goed en niet iedereen van 12jr doet het slecht.
Conclusie je moet het gewoon treffen met een verzorgster/bijrijdster

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:31

Leeftijd hoeft niet veel te zeggen, maar verzekerings technisch wel!
Aangezien een volwassene wordt gezien als volwassenen en bv een 13 jarige niet voor de wet,
dus als ik iets afspreek met 13 jarige en die luisterd niet..
Dan zegt de wet, ja, maar dat had je kunnen bedenken die was maaar 13.
Spreek ik iets af met een volwassene, gaat de wet ervan uit dat diegene afspraken nakomt.

(hoewel in real life, somminge jongeren beter luisteren)

Vandaag op stal ook weer verzorg discussie doorgelopen.
Heb voorheen ook jonge verzorger gehad, geen probleem, maar toen stond paard op stal met bakken, altijd toezicht etc.
Nu staat ze ergens dat je alleen de weg op moet, nou dat gaat echt niet gebeuren met jong iemand,
die heb bv nog voor elkaar krijgt zonder licht rond te gaan fietsen.
Zeker met mijn paard in het donker buiten hobbelen?
Dan zou altijd 1 van de ouders mee moeten, dat is slecht voor die mensen hun rust.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 17:06

Ik vind dat je van een volwassene meer verantwoordelijkheidsgevoel kunt verwachten dan van een kind. Laten we zeggen, de kans is groter. En dan onze ervaring tot nu toe met tieners, de uitzonderingen daargelaten. En naar die uitzonderingen wil ik niet op zoek.

En als ik in een advertentie zet "rond de 18 jaar" dan wordt ik bedolven onder vragen van tieners van 16 en 17, en die wil ik gewoon niet op stal. 18 vind ik eigenlijk nog te jong, volgens mij zou ik er "vanaf 20" of "vanaf 25" in zetten. Met volwassenen kun je afspraken maken, die zijn niet afhankelijk van school en ouders, die hebben een auto, en dan ook inderdaad nog voor de verzekering.

Maar dat zijn mijn eisen, natuurlijk niet die van iedereen. Maar ik kan me voorstellen dat andere paardeneigenaren dat ook wel zo prettig vinden.

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 23:38

GamblersCup schreef:
Ik vind dat je van een volwassene meer verantwoordelijkheidsgevoel kunt verwachten dan van een kind. Laten we zeggen, de kans is groter. En dan onze ervaring tot nu toe met tieners, de uitzonderingen daargelaten. En naar die uitzonderingen wil ik niet op zoek.

En als ik in een advertentie zet "rond de 18 jaar" dan wordt ik bedolven onder vragen van tieners van 16 en 17, en die wil ik gewoon niet op stal. 18 vind ik eigenlijk nog te jong, volgens mij zou ik er "vanaf 20" of "vanaf 25" in zetten. Met volwassenen kun je afspraken maken, die zijn niet afhankelijk van school en ouders, die hebben een auto, en dan ook inderdaad nog voor de verzekering.

Maar dat zijn mijn eisen, natuurlijk niet die van iedereen. Maar ik kan me voorstellen dat andere paardeneigenaren dat ook wel zo prettig vinden.

Afspraken kun je maken met ze, maar of ze zich eraan houden? Vrouw van rond de 40 jaar kwam gewoon niet opdagen toen we afgesproken hadden...

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 23:50

GamblersCup schreef:
Zammara, ik vind dat helemaal niet gek. Als ik weer een nieuwe bijrijdster zou moeten zoeken, staat er ook in de advertentie "18 jaar of ouder".
Ik wil geen tieners op stal, die in de leeftijd zijn andere dingen belangrijker te vinden, de verantwoording niet altijd nemen, vriendinnen meeslepen naar stal, niet op komen dagen want kater, etc. etc. Dat is gewoon de ervaring die we op stal hebben en ik ga niet op zoek naar die ene uitzondering. Ik geef wel de verantwoording voor mijn paard in andermans handen, het is geen stoel waar we het over hebben. Dat moeten die meiden van 16 ook kunnen begrijpen. Die kunnen dan beter op zoek gaan naar een verzorgpony die al van een tiener is, die zal daar geen problemen mee hebben.

Ik moet zeggen dat ik ook eerder geneigd ben iemand van 20 uit te nodigen om een kijkje te komen nemen dan iemand van 15.
Heb er destijds 3 laten kijken, 1 van 15 en 2 van rond de 22-24.
Moet zeggen dat dat meisje van 15 echt wel verantwoordelijk overkwam en heel makkelijk met het paard wegreed, maar het vervoer kwam twijfelachtig over. Mama brengen dit en dat, zus en zo. Ma was dus altijd de klos. Heb gezien hoe dat bij ons thuis destijds ging, toen ik nog geen rijbewijs had. Nou dat gaat mams dus wel de strot uit hangen :Y).

Maar er heeft ook iemand van 16 op dat paard gereden die nergens verantwoordelijkheid voor nam. Paard met zweetdeken laten staan en naar huis. Hoofdstel met kwijl terug hangen, sporen prikken (met gaten in de vacht :Y) ), etc.

In principe zet ik geen 18+ in de advertentie, maar heb onbewust wel een voorkeur!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 00:18

Binnenkort heb ik een afspraak met een 27 jarige mams :D :D :D :D

Klinkt via de mail precies wat ik zoek voor mijn merrie.

En nu maar duimen :D

Zooist

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 07:47

Mensen, ik ga afscheid nemen van jullie! Ik heb het bijrijderverhaal opgegeven.

Mijn merrie loopt al een tijd wat stijf vanuit haar bekken. En heb daarom besloten om niet af te wachten tot er ooit weer iemand komt om haar op te trainen maar heb besloten haar lekker naar een rusthuis te brengen.

Ze heeft ruim 18 jaar haar best voor me gedaan en ook voor anderen. Ze heeft me drie prachtige veulens gegeven waarvan ik er met veel plezier met twee aan het rondsturen ben en ze heeft dat gewoon verdiend.

Zondagmiddag gaan we haar wegbrengen. Moeders en zusje gaan mee want ook die hebben al 18 jaar "plezier" van haar.

Ze komt in een ruime box van 4*4,5. In een schuur met 8 van zulke boxen wat gelijk ook haar maatjes worden en elke dag lekker het land op of bij slecht weer in paddocks en zelfs een overdekte paddock voor noodweer.

Aan de ene kant wel moeilijk, aan de andere kant geeft het een hoop rust.

Maar ze blijft mijn eigendom, kan er desnoods 24/7 naar toe, ik krijg een sleutel van het gebeuren zodat ik er altijd bij kan. Mocht ze hiervan opknappen dan kan ik van de zomer weer lekker in het weekend staptochtjes gaan maken naar het strand en verder lekker keutelen.

Maar na 18 jaar elke dag samen zijn....... Zal ik haar wel missen hur!

Ik wens jullie veel succes met de zoektocht naar de juiste bijrijders. Want die zoektocht is zoooooo moeilijk!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 08:00

jeetje zooist, sterkte zondag. :(:)
Is best even slikken denk ik maar wel een fijn idee dat ze een rustige oude dag mag genieten.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 09:03

Zooist, veel sterkte zondag, het zal best even slikken zijn. Is het ver weg van waar je woont?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 10:38

Het is drie kwartier rustig rijden. Dus op zich wel te doen. En in Zeeland dus gelijk een beetje vakantiegevoel! Zomers wel druk denk ik met strandgangers.

Heb er wel vrede mee hoor, maar denk toch dat ik op de terugweg moet brullen, haha! Naja, het is ook meer dan de helft van me leven dat we samen zijn!

ijsklontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 13:32

nou ik ervaar hetzelfde als de meeste van jullie. Ik heb een ontzettend leuke paardje (ja dat zegt iedereen) staan. Ik ben een jaar aan het zoeken geweest.

Verschillende bijrijders verder heeft het mijn afgelopen voor je doen besluiten mijn paardje te koop te zetten. Bij de aankoopkeuring kwam ze kreupel uit de wei. Nu inmiddels nog een poging aan het doen om iemand te vinden, maar tot nu toen nog niks.

Terwijl het een leuk paard is, waarvan men veel kan leren.

Tja het lijkt wel of niemand zoekt hier in de Hoeksche Waard.

zucht......

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 09:19

mijn 27 jarige mams is gisteren komen kijken/rijden.
Ging niet verkeerd ook al was ze er al een tijdje uit geweest.
Verder een leuk spontaan mens......ik moet nog even horen of ze het in kan passen in haar werk en kids...man....ect.......

_Miistral_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 21:12

Veulen84 schreef:
Een goeie bijrijder vinden blijft moeilijk. Geloof dat we er al een flinke stapel hebben gehad hier. Meeste haken af zodra het gaat regenen en stormen.

Deze 2 weken all ongeveer zo'n vijf keer heen en weer door de stormende regen en het onweer.
tja paard moet toch gedaan worden!, en dat na een lange stage of schooldag en ben je eindelijk om 5 uur thuis
snel eten en naar stal toe, wat je allemaal niet over hebt voor zo'n beestje.

Maar ik weet nu toch egt wel als ik er ben kan ik egt even mijn rust vinden (stil gebied waar je geen auto hoort)
en kan lekker bezig zijn en je gedachten van school en alle andere gaos, lekker even weg.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 21:16

ik kom altijd door weer en wind..
Vorig jaar sotrm en alles..bomen lagen op fietspad..ging gewoon dat uur erheen fietsen om ze te poetsen en voeren ;D...eigenaar zei toen...Wat doe je hier nou weer in dit weer XD...ik zei..mn verzorg paarden verzorgen xD....
nu helaas geen VZ paardje meer :(

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 21:24

Pff nou heb gereageerd op iemand die een bijrijdster zocht. Krijg gelijk een mailtje terug, ze had al contact met een paar meisjes maar als het niet goed ging oid dan zou ze contact opnemen met me. Ik hoop het haha :o Zo frustrerend want er is gewoon niks te vinden bij mij in de buurt. En ik vind het stom om ergens aan te bellen ofzo, dat zou ik zelf ook niet op prijs stellen haha.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:58

rayoow schreef:
Vorig jaar sotrm en alles..bomen lagen op fietspad..ging gewoon dat uur erheen fietsen om ze te poetsen en voeren ;D...eigenaar zei toen...Wat doe je hier nou weer in dit weer XD...ik zei..mn verzorg paarden verzorgen xD....

kom hier maar verzorgen... Helaas beetje ver weg... :P

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 16:01

joyce B schreef:
rayoow schreef:

kom hier maar verzorgen... Helaas beetje ver weg... :P

wat is een beetje ver??:P
fiets zo een uur voor paarden xD
..maar dan kan ik niet elke dag vanwege blessure...red het wel..maar dan 7 dagen per week fietsen is te veel xD helaas...maar dan neem ik vaak genoeg bus xD

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 00:30

het is idd moeilijk maaar ook om een bijrijdpony te vinden.. in de ene omgeving heeeel veel de andere helemaal niks :O

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 00:55

Mijn bijrijdster is er toch mee gestopt :(
Nu dus weer op zoek, gaat moeilijk worden denk ik. Wat een verschil met vroegah; had ik een briefje opgehangen in de ruitersportzaak en ik was nog niet thuis of de telefoon begon te rinkelen. En dat was met een fikse bijdrage, stal buiten de stad dus een aantal kilometer rijden, met alleen een buitenbak. Nu zoek ik iemand voor een hartstikke lieve Friese merrie, met binnenbak, buitenbak, super uitrij mogelijkheden en een kleine bijdrage, maar hier heeft iedereen geloof ik al eigen paarden en ze zelfs aan huis staan. Ga er ook niet van uit dat ik snel iemand vind.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:23

Ik voeg mij hier ook even toe.

Heb nl sinds vanochtend besloten dat ik ook een of 2 bijrijdsters/ verzorgers ga zoeken, omdat mijn paarden op 2 plaatsen staan.
Iemand wilde mijn ene merrie leasen, maar durf het toch niet aan. :o

Heb een paard erg leuke paarden met verschillende karaktertjes in West-Friesland en een noordelijk puntje in Groningen.
Wordt denk ik erg lastig nog ondanks de binnenbak, buitenbak, wasplaats en niets dat ze hoeven doen op stal -O-

Ben het met Gambler wel enigszins eens overigens dat het nu moeilijker is dan een tijd geleden. Daarnaast heb ik de ervaring met
jonge meiden (15,16 en 17 jaar) dat ze zich onverantwoordelijk gedragen, maar misschien dat iemand anders het tegendeel kan laten zien,
want de dochter van een pensionhouder waar ik heb gestaan was juist erg volwassen voor haar leeftijd van toen 15 en is ze nog steeds.

@Zooist: Ondanks dat ze van jou blijft, is het gewoon moeilijk. 18 jaar is een heeeele tijd :j . Misschien kun je een webcam ophangen of hangt hij er al als je gewoon eens wilt kijken als dat mag uberhaupt.

Edit: Balen Gambler dat ze ermee gestopt is. Had ze ook een reden? (als je dat uberhaupt wilt delen hoor...ander sorry for asking :o )

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:55

Ik had het hier al ergens neergezet: ze is niet zo'n sterke ruiter (afgelopen Februari begonnen met rijden) en ze had nog moeite met "alles tegelijk" doen. Mijn merrie is een tankje en nam haar een beetje in de maling. Gewoon afwenden terwijl ze rechtdoor wilde bijvoorbeeld (bijrijdster had de ervaring nog niet en voelde het niet aankomen, had dus te laat haar been eraan). Een korte zijde bij de grote schuifdeuren is héél erg eng en daar sneed ze altijd af, daar kreeg mijn bijrijdster haar nooit over de hoefslag. Midden in de bak blijven staan en niet meer voorwaarts willen. Teugels uit de handen trekken, bijrijdster had 5 minuten nodig om alles weer op zijn plek te krijgen en paard stond alweer stil in het midden van de bak. Zulke dingen.
En dat was een periode heel erg, ik begrijp ook dat het rijden er voor haar dus niet leuker op werd.

Zet je er iemand op die enigszins kan rijden, dan probéért ze het niet eens. Niks enge hoeken, niks afwenden uit zichzelf, niks teugels uit handen trekken, en ze is gewoon voorwaarts.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 13:06

Ok, dat is dan erg jammer. Was dat niet eventueel met les op te lossen of wilde je of zij dat niet? Denk dat er altijd een kleine aanpassingsperiode is met een "nieuw" paard, maar idd vanaf februari rijden is nog niet zo heel ervaren om met een slimme dame te gaan rijden:)

Sorry, had het niet gelezen. Zijn door deze ervaring je wensen/ eisen veranderd tov eerder?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 13:27

Ze had 1x en soms 2x in de week les. Instructrice zei (en ik heb het zelf natuurlijk ook gezien) dat ze met sprongen vooruit ging en dat dat "in de maling nemen" in de nabije toekomst over zou zijn. Maar ze hebben een echte dip gehad toen ik op krukken liep en paardje zelf maanden niet gereden heb. Het was toen heel erg, weet niet waar het aan ligt. Zelfs zó erg dat instructrice op een gegeven moment bijrijdster gezegd heeft af te stappen zodat ze zelf eens kon voelen wat er nou in vredesnaam aan de hand was met het paard, of er misschien iets anders meespeelde, pijn ofzo. Ze klimt erop, en rijd zó weg. Oortjes naar voren. }:0
Ze reed mijn paard sinds Juni of Juli en ze gingen alleen maar vooruit eigenlijk, in het begin stond mijn merrie gewoon stil en kreeg ze haar niet meer aan de praat. 8-)

En ik had nou juist het idee dat mijn merrie niet echt de slimste is op stal :D

In ieder geval zoek ik dus nu wel iemand die al een paar jaartjes rijd, en vooral bóven de 18, liefst boven de 20. Geen tieners aan mijn paard. ;)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:04

Ik kan alleen maar zeggen dat het andersom ook érg lastig is.. heb al anderhalf jaar geen vast verzorgpaard gehad. ;(
En de kans wordt ook steeds kleiner, want tja, contacten verwateren etc. Nou ja, ik blijf toch maar door zoeken (: