Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
stef schreef:whow, het gaat ineens heel hard hier
Wat ik me wel afvraag: Waarom vinden mensen dat er voor een sportpaard wel betaald mag worden, en voor een recreatie paard niet?
Shona schreef:Maar maakt dat ook uit dan? Een paard is een paard, als ik een geblesseerd sportpaard heb baal ik er van maar ik zou er net zoveel van balen als een recreatiepaard dat is. Een paard is een paard, isn't it?
wonderworst_ schreef:Het blijft een leuke discussie.. Ik ben van menig dat het vragen van een bijdrage totaal afhankelijk is van de situatie waarin je dat vraagt. Heel veel mensen vinden het vragen van een hoge bijdrage belachelijk, en in sommige gevallen is dat het ook als je kijkt naar wat je er voor krijgt.
Maar toen ik mijn paard nog had, heb ik ook een bijrijder gehad, voor 3 dagen in de week. Zij betaalde hier 150 euro per maand voor.. Klinkt inderdaad heel veel, is het voor sommige mensen ook, maar niet als je kijkt wat ze er voor kreeg. Ik stond namelijk op een super luxe stal, met 2 grote binnenbakken met super bodem, paddocks, stapmolen, volpension dus hoeft niet te mesten /voeren of iets dergelijks. Daarnaast was daar een buitenbak van 100x50 ( dus 5 buitenbakken van 20x50 naasst elkaar.. Mega dus). EN ze had ook nog 2 lessen per week van super instructie (niet verplicht bij 1 persoon maar ze kon zelf kiezen uit 4 verschillende personen en welke tijden ze reed..). Had ze minder betaald had ze geen lessen, en nu wel.
Je kan een lagere bijdrage vragen, maar als jij wel wilt dat je bijrijder les neemt, dan zit je al heel snel aan het zelfde bedrag, en heeft ze lang niet 2x per week les maar waarschijnlijk 1 keer in de twee weken, omdat het anders te duur wordt. In mijn geval vond ik 150 euro wel terecht om te vragen. Aan de andere kant, ik heb mijn paard verkocht en heb ik nu twee bijrijdpaarden. Bij het ene paard rijd ik 1 keer per week moet ik zelf mesten en is de kwaliteit van de stal niet goed..daar betaal ik 25 euro per maand en verwacht ze dat ik nog prive lessen neem, en het andere paard doe ik gratis, daar mag ik alles mee, (op wedstrijd,op vakantie) en staat op een luxere stal.. Bij het tweede paard vind ik het terechter dat er een bijdrage gevraagd zou worden, maar heb ik het geluk dat ik het niet hoef bij haar. Tis maar net wat je bied, en wat je zelf bereid ben om te betalen..
Er word heel makkelijk over gedaan, maar op een manege betaal je ook om een uur rond te hobbelen, waarom moet een paarden eigenaar dan voor het leger des heils gaan spelen en jou alle vrijheid geven en mag deze er niks voor te vragen?? Als bijrijder kan je toch je hobby uitoefenen, vaak ook nog op veel leukere manier dan dat ene uurtje per week op de manege.
TeckTonie schreef:Shona schreef:Maar maakt dat ook uit dan? Een paard is een paard, als ik een geblesseerd sportpaard heb baal ik er van maar ik zou er net zoveel van balen als een recreatiepaard dat is. Een paard is een paard, isn't it?
Tuurlojk is n paard een paard, maar als je kan leren van ern paard zou ik er voor betalen. moet ik paard iets leren, wil ik betaald worden. Is altijd zo gegaan en zal altijd zo blijven. Menig persoon heeft mij al betaald, rn ik ben absoluut geen fantastische ruiter. Maar als jij wilt dat ik op jou paard kruip dat menig persoon er al heeft afgesmeten, ga je neertellen.
TeckTonie schreef:Tuurlojk is n paard een paard, maar als je kan leren van ern paard zou ik er voor betalen. moet ik paard iets leren, wil ik betaald worden. Is altijd zo gegaan en zal altijd zo blijven. Menig persoon heeft mij al betaald, rn ik ben absoluut geen fantastische ruiter. Maar als jij wilt dat ik op jou paard kruip dat menig persoon er al heeft afgesmeten, ga je neertellen.
TeckTonie schreef:In je profiel staat dat je nog maar 8 maanden les hebt gehad verdeeld over 6 jaar? Sorry, maar dan heb ik niet het idee dat je het paard zoveel leren kunt en ik zou daar zekers niet voor gaan betalen.
Mindim schreef:TeckTonie schreef:Tuurlijk is n paard een paard, maar als je kan leren van een paard zou ik er voor betalen. moet ik paard iets leren, wil ik betaald worden. Is altijd zo gegaan en zal altijd zo blijven. Menig persoon heeft mij al betaald, en ik ben absoluut geen fantastische ruiter. Maar als jij wilt dat ik op jou paard kruip dat menig persoon er al heeft afgesmeten, ga je neertellen.
In je profiel staat dat je nog maar 8 maanden les hebt gehad verdeeld over 6 jaar? Sorry, maar dan heb ik niet het idee dat je het paard zoveel leren kunt en ik zou daar zekers niet voor gaan betalen.
Maar ben jij verzorger of eigenaar. In profiel staat dat je geen pony hebt, maar uit je posts hier lijk ik te kunnen opmaken dat je een verzorger hebt?
Ladygiroc schreef:TeckTonie schreef:In je profiel staat dat je nog maar 8 maanden les hebt gehad verdeeld over 6 jaar? Sorry, maar dan heb ik niet het idee dat je het paard zoveel leren kunt en ik zou daar zekers niet voor gaan betalen.
Dat zegt imo dus helemaal niks! Ik had vroeger nog nooit les gehad maar kon toch wel leuk sturen. Er zijn ruiters die bijv. ontzettend veel balans hebben en daardoor jonge paarden beleren, noem maar iets. Daar hoef je toch geen jaren les voor gehad te hebben? Zeker als die ruiter goed weet hoe en wat de basis is. Soms kom je met je eigen gevoel een heel eind
TeckTonie schreef:Ik heb idd maar 8 maanden gelest op een manege. Voor de moment rijd ik een paardje van een vriendin die al behoorlijk wat ervaring heeft, maar dat staat niet op mijn profiel nee, omdat ik dat geen manegeles vind. Jij weet ook niet hoe ik rijd
Ik ben verzorger voor de moment, en ik heb geen paard meer. Wel heb ik 5 maanden een paard "gehad" (stond bij de eigenaar, mocht er alles mee doen behalve verkopen) en daarvoor heb ik wel een verzorgster gezocht omdat ik met mijn rug sukkelde, nu nog steeds trouwens.
Mindim schreef:Hallodan, mag ik je vragen wat je onder 'vrij laten' verstaat? Wil je dan alles kunnen doen met het paard waar je zin in hebt en heeft de eigenaar die dag geen inbreng, wil je op die dag ook de basisdingen bepalen, maw wat versta je daar precies onder.
HalloDan schreef:Mindim schreef:Hallodan, mag ik je vragen wat je onder 'vrij laten' verstaat? Wil je dan alles kunnen doen met het paard waar je zin in hebt en heeft de eigenaar die dag geen inbreng, wil je op die dag ook de basisdingen bepalen, maw wat versta je daar precies onder.
Wat bedoel je precies met basisdingen? Ik zou als bijrijder natuurlijk niet het voerschema gaan veranderen of iets dergelijks. Maar wil ik buiten rijden dan wil ik ook buiten kunnen rijden, wil ik les rijden dan moet dat ook kunnen. Gewoon, dat je zelfstandig aan de slag kan met het paard en niet overal verantwoording voor hoeft af te leggen of dat er iemand op je vingers staat te kijken de hele tijd. (er van uitgaande dat een 9 jarige geen 150,- betaald voor een bijrijdpaard maar we het hebben over pak 'm beet 17+ met veel ervaring)
Dus in principe heeft de eigenaar dan weinig inbreng op die dag, ja.
Als je 150,- betaald, dus hier bijna helft van het stallingsgeld zo ongeveer, dan zie ik die dagen als een soort 'lease' zegmaar en kan je gewoon niet verlangen dat je alles nog helemaal zelf als eigenaar in de hand hebt. Dan moet je er gewoon geen geld voor vragen of een kleine bijdrage.
Het is natuurlijk een ander verhaal als je bij aanvang van de samenwerking bepaalde afspraken maakt. Het kan niet zo zijn dat je afgesproken hebt dat je niet buiten gaat rijden, maar dat dan wel gaat doen natuurlijk. Dan is het aan jou, als bijrijder, of je daar wel of niet instapt. Aan afspraken die je samen van te voren maakt, daar hoor je je natuurlijk gewoon aan te houden of de constructie anders niet aan te gaan als je je daarin niet kan vinden.
Overigens sta ik nu 'aan de andere kant' en ben inmiddels zelf eigenaar van een geweldige KWPN merrie na jarenlang paarden te hebben bijgereden tegen betaling. Ik heb dus van beiden kanten ervaring.