Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:08

vroeger.....toen ik nog klein was had ik ook een verzorgpony en daar hoefde ik echt niet voor te betalen, ik heb 'm ingereden eigenaar blij, ik blij !

Als ik nu voor mijn paarden iemand zou zoeken dan hoef ik er ook geen geld voor.
Het belangrijkste zou ik de omgang vinden,ik hou niet van schoppen en slaan of hardhandig zijn dus dat wil ik ook zeker niet hebben.

stalbluemoon

Re: Tegenwoordig alle verzorgpaarden niet meer gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:44

Wij hebben ook al jaren een verzorgster bij onze pony's en zij hoeft echt niks te betalen, als zij wil lessen met 1 van onze pony's regeld ze dat zelf. Verder ben ik veel te blij met alle hulp die ik van haar krijg daar zou ik echt geen geld voor willen vragen. Ook waakt ze mee als er 1 moet bevallen en gaat ze altijd mee naar keuringen en shows. Als je in de buurt woont een extra verzorgster is altijd welkom.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 18:38

Even een opmerking ter verduidelijking: ik heb geen persoonlijke vete met Stormchaser en heb inmiddels uitleg via PB gestuurd. Dat ik dit niet open op Bokt zet komt omdat ik meelezers heb en daar in het verleden wat problemen door heb gehad. Ik hoop op jullie begrip. Dank jullie wel.

petra1970181

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 18:54

stef schreef:
whow, het gaat ineens heel hard hier ;)

Wat ik me wel afvraag: Waarom vinden mensen dat er voor een sportpaard wel betaald mag worden, en voor een recreatie paard niet?

vind ik ook wat apart maar oke het zal
ik rij gewoon voor de lol en ik heb n sport paard en ook n jonge dame die komt rijden zij doet zz
en ik heb lol met me knol op n andere manier en dan nog ondanks sport paard betaald ze niet ben blij dat ze me wil helpen ze leerd me kind erg veel over paarden en geeft haar af en toe les en dan hebben jut en jul 8 en 21 veel lol en sta ik te genieten met me bak koffie in de hand

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 18:56

Maar wat verstaan jullie onder sportpaard?
Een paard dat in het verleden ooit z heeft gelopen of nu op dat niveau loopt.
Zit nogal verschil tussen namelijk

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:04

Maar maakt dat ook uit dan? Een paard is een paard, als ik een geblesseerd sportpaard heb baal ik er van maar ik zou er net zoveel van balen als een recreatiepaard dat is. Een paard is een paard, isn't it?

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 03:47

Shona schreef:
Maar maakt dat ook uit dan? Een paard is een paard, als ik een geblesseerd sportpaard heb baal ik er van maar ik zou er net zoveel van balen als een recreatiepaard dat is. Een paard is een paard, isn't it?

Tuurlojk is n paard een paard, maar als je kan leren van ern paard zou ik er voor betalen. moet ik paard iets leren, wil ik betaald worden. Is altijd zo gegaan en zal altijd zo blijven. Menig persoon heeft mij al betaald, rn ik ben absoluut geen fantastische ruiter. Maar als jij wilt dat ik op jou paard kruip dat menig persoon er al heeft afgesmeten, ga je neertellen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 04:01

Ik brn niet op zoek naar een verzorgster maar ik denk wel dat ik een klein bedrag zal vragen mocht ik er een zoeken. Ik denk omdat ik dan wat meer vertrouwen zal hebben, iets wat ik nou niet bepaald in mensen heb! Ik heb ook altijd betaald of heel hard geholpen op stal.
En het is voor paardeneigenaren ook allemaal al duur genoeg. Dus ik begrijp alle geldvragende mensen wel!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 09:36

wonderworst_ schreef:
Het blijft een leuke discussie..  Ik ben van menig dat het vragen van een bijdrage totaal afhankelijk is van de situatie waarin je dat vraagt.   Heel veel mensen vinden het vragen van een hoge bijdrage belachelijk, en in sommige gevallen is dat het ook als je kijkt naar wat je er voor krijgt.  

Maar toen ik mijn paard nog had, heb ik ook een bijrijder gehad, voor 3 dagen in de week. Zij betaalde hier 150 euro per maand voor.. Klinkt inderdaad heel veel, is het voor sommige mensen ook, maar niet als je kijkt wat ze er voor kreeg. Ik stond namelijk op een super luxe stal, met 2 grote binnenbakken met super bodem, paddocks, stapmolen, volpension dus hoeft niet te mesten /voeren of iets dergelijks. Daarnaast was daar een buitenbak van 100x50 ( dus 5 buitenbakken van 20x50 naasst elkaar.. Mega dus). EN ze had ook nog 2 lessen per week van super instructie (niet verplicht bij 1 persoon maar ze kon zelf kiezen uit 4 verschillende personen en welke tijden ze reed..). Had ze minder betaald had ze geen lessen, en nu wel.  

Je kan een lagere bijdrage vragen, maar als jij wel wilt dat je bijrijder les neemt, dan zit je al heel snel aan het zelfde bedrag, en heeft ze lang niet 2x per week les maar waarschijnlijk 1 keer in de twee weken, omdat het anders te duur wordt.   In mijn geval vond ik 150 euro wel terecht om te vragen. Aan de andere kant, ik heb mijn paard verkocht en heb ik nu twee bijrijdpaarden. Bij het ene paard rijd ik 1 keer per week moet ik zelf mesten en is de kwaliteit van de stal niet goed..daar betaal ik 25 euro per maand en verwacht ze dat ik nog prive lessen neem, en het andere paard doe ik gratis, daar mag ik alles mee, (op wedstrijd,op vakantie) en staat op een luxere stal.. Bij het tweede paard vind ik het terechter dat er een bijdrage gevraagd zou worden, maar heb ik het geluk dat ik het niet hoef bij haar. Tis maar net wat je bied, en wat je zelf bereid ben om te betalen..  

Er word heel makkelijk over gedaan, maar op een manege betaal je ook om een uur rond te hobbelen, waarom moet een paarden eigenaar dan voor het leger des heils gaan spelen en jou alle vrijheid geven en mag deze er niks voor te vragen?? Als bijrijder kan je toch je hobby uitoefenen, vaak ook nog op veel leukere manier dan dat ene uurtje per week op de manege.

Ik was die bijrijder :D en had die 150,- er graag voor over en was het ook gewoon waard met 2x per week les! Ik vind wel naar mate je meer betaald, de eigenaar je ook gewoon vrij moet laten en je op 'jouw' dagen in principe je 'eigen paard gevoel' moet hebben. Met Wonderworst was het fijn samenwerken maar ik heb na de verkoop van haar paard ook meegemaakt dat ik 150,- voor 3 dagen betaalde (zonder les!!) en waarbij er allerlei overdreven regels gesteld werden en er overal commentaar op was en het paard ook in mijn dagen een rustdag moest hebben bijvoorbeeld. Kijk zo werkt het dus niet, dan moet je een verzorgster gratis het paard laten vertroetelen en daar geen geld voor vragen als je alle touwtjes zelf in handen wilt houden als eigenaar..
Dus het is maar net wat je krijgt voor het bedrag wat je betaald. Voor een leuk paard onder je kont op een fijne accemodatie heb ik altijd wel willen betalen, je hebt dan wel de lusten maar niet de lasten van een eigen paard. Is het paard ziek of moet er een ander zadel komen, als bijrijdster betaal je gewoon lekker een vast bedrag per maand!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 13:07

Hallodan, mag ik je vragen wat je onder 'vrij laten' verstaat? Wil je dan alles kunnen doen met het paard waar je zin in hebt en heeft de eigenaar die dag geen inbreng, wil je op die dag ook de basisdingen bepalen, maw wat versta je daar precies onder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 13:20

TeckTonie schreef:
Shona schreef:

Tuurlojk is n paard een paard, maar als je kan leren van ern paard zou ik er voor betalen. moet ik paard iets leren, wil ik betaald worden. Is altijd zo gegaan en zal altijd zo blijven. Menig persoon heeft mij al betaald, rn ik ben absoluut geen fantastische ruiter. Maar als jij wilt dat ik op jou paard kruip dat menig persoon er al heeft afgesmeten, ga je neertellen.

In je profiel staat dat je nog maar 8 maanden les hebt gehad verdeeld over 6 jaar? Sorry, maar dan heb ik niet het idee dat je het paard zoveel leren kunt en ik zou daar zekers niet voor gaan betalen.

Maar ben jij verzorger of eigenaar. In profiel staat dat je geen pony hebt, maar uit je posts hier lijk ik te kunnen opmaken dat je een verzorger hebt?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 13:38

TeckTonie schreef:

Imo valt dat onder paarden corrigeren en niet onder bijrijden. Als jij je lijf en leden op het spel zet voor het paard van een ander, dan snap ik dat je daar een financiele vergoeding voor wilt zien.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 18:46

Waarom zou je als bijrijdster geen geld over hebben voor een leuk dier op een luxe stal, zeker als je een keer of 3, 4 pw rijdt?

Vroeger betaalde ik niks voor mijn verzorgpaarden, mocht ze allemaal rijden, en deed ze iedere dag mesten, voer klaar zetten, buiten/binnen zetten etc. betalen in natura zeg maar.
Later pony bijgereden waar ik zelf bewust mee mee wilde betalen, pony stond op stal met 2 binnenbanen enz waar de stalling dus een stuk hoger lag dan waar ik voorheen reed. Ik vind dat als ik een paard rijdt voor 3 a 4 dagen in de week daar best een bijdrage tegenover mag staan. Deze eigenaresse had er zelf wel tijd en geld voor maar ik wilde graag haar pony gaan starten. Vind dat persoonlijk niet meer dan normaal dat ik dan bijdraag in de stalling.
Maar zoals ik hier lees ben ik daar een van de weinige in.

Hoe staan jullie dáár dan tegenover?
Eigenaar tijd/geld genoeg, maar ruiter wil graag dát paard rijden om er mee op wedstrijd te gaan, en er dus zelf beter van te voren? Bijdrage leveren of niet?

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 18:51

TeckTonie schreef:
In je profiel staat dat je nog maar 8 maanden les hebt gehad verdeeld over 6 jaar? Sorry, maar dan heb ik niet het idee dat je het paard zoveel leren kunt en ik zou daar zekers niet voor gaan betalen.

Dat zegt imo dus helemaal niks! Ik had vroeger nog nooit les gehad maar kon toch wel leuk sturen. Er zijn ruiters die bijv. ontzettend veel balans hebben en daardoor jonge paarden beleren, noem maar iets. Daar hoef je toch geen jaren les voor gehad te hebben? Zeker als die ruiter goed weet hoe en wat de basis is. Soms kom je met je eigen gevoel een heel eind :)

Koetjesreep

Mindim schreef:
TeckTonie schreef:
Tuurlijk is n paard een paard, maar als je kan leren van een paard zou ik er voor betalen. moet ik paard iets leren, wil ik betaald worden. Is altijd zo gegaan en zal altijd zo blijven. Menig persoon heeft mij al betaald, en ik ben absoluut geen fantastische ruiter. Maar als jij wilt dat ik op jou paard kruip dat menig persoon er al heeft afgesmeten, ga je neertellen.

Maar ben jij verzorger of eigenaar. In profiel staat dat je geen pony hebt, maar uit je posts hier lijk ik te kunnen opmaken dat je een verzorger hebt?

Ik heb idd maar 8 maanden gelest op een manege. Voor de moment rijd ik een paardje van een vriendin die al behoorlijk wat ervaring heeft, maar dat staat niet op mijn profiel nee, omdat ik dat geen manegeles vind. Jij weet ook niet hoe ik rijd :roll:

Ik ben verzorger voor de moment, en ik heb geen paard meer. Wel heb ik 5 maanden een paard "gehad" (stond bij de eigenaar, mocht er alles mee doen behalve verkopen) en daarvoor heb ik wel een verzorgster gezocht omdat ik met mijn rug sukkelde, nu nog steeds trouwens.

Koetjesreep

Ladygiroc schreef:
TeckTonie schreef:

Dat zegt imo dus helemaal niks! Ik had vroeger nog nooit les gehad maar kon toch wel leuk sturen. Er zijn ruiters die bijv. ontzettend veel balans hebben en daardoor jonge paarden beleren, noem maar iets. Daar hoef je toch geen jaren les voor gehad te hebben? Zeker als die ruiter goed weet hoe en wat de basis is. Soms kom je met je eigen gevoel een heel eind :)

_/-\o_

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 20:12

TeckTonie, zie nu pas dat ik de verkeerde naam uit de quote heb gehaald, sorry :D

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 20:14

Ladygiroc schreef:
TeckTonie, zie nu pas dat ik de verkeerde naam uit de quote heb gehaald, sorry :D

Haha, dat was me zelfs nog niet opgevallen :')
T'ging me over dat jij niet zo kortzichtig bent.
Maar dit is gewoon nog grappiger :D

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 20:20

Ik snapte jou reactie niet, whahaha... nu wel :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 20:30

TeckTonie schreef:
Ik heb idd maar 8 maanden gelest op een manege. Voor de moment rijd ik een paardje van een vriendin die al behoorlijk wat ervaring heeft, maar dat staat niet op mijn profiel nee, omdat ik dat geen manegeles vind. Jij weet ook niet hoe ik rijd :roll:

Ik ben verzorger voor de moment, en ik heb geen paard meer. Wel heb ik 5 maanden een paard "gehad" (stond bij de eigenaar, mocht er alles mee doen behalve verkopen) en daarvoor heb ik wel een verzorgster gezocht omdat ik met mijn rug sukkelde, nu nog steeds trouwens.

Ik snap niet waarom je nu zo reageert. Ik lees over een meisje van 17 die al door menigeen is betaald om op hun paard te gaan rijden, zelf zegt geen fantastische ruiter te zijn en weinig les heeft gehad. Ik als eigenaar zou jou dus niet snel vragen of betalen om mijn paard iets te leren, wat is daar nu zo vreemd aan?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 20:32

Mindim schreef:
Hallodan, mag ik je vragen wat je onder 'vrij laten' verstaat? Wil je dan alles kunnen doen met het paard waar je zin in hebt en heeft de eigenaar die dag geen inbreng, wil je op die dag ook de basisdingen bepalen, maw wat versta je daar precies onder.

Wat bedoel je precies met basisdingen? Ik zou als bijrijder natuurlijk niet het voerschema gaan veranderen of iets dergelijks. Maar wil ik buiten rijden dan wil ik ook buiten kunnen rijden, wil ik les rijden dan moet dat ook kunnen. Gewoon, dat je zelfstandig aan de slag kan met het paard en niet overal verantwoording voor hoeft af te leggen of dat er iemand op je vingers staat te kijken de hele tijd. (er van uitgaande dat een 9 jarige geen 150,- betaald voor een bijrijdpaard maar we het hebben over pak 'm beet 17+ met veel ervaring)

Dus in principe heeft de eigenaar dan weinig inbreng op die dag, ja.
Als je 150,- betaald, dus hier bijna helft van het stallingsgeld zo ongeveer, dan zie ik die dagen als een soort 'lease' zegmaar en kan je gewoon niet verlangen dat je alles nog helemaal zelf als eigenaar in de hand hebt. Dan moet je er gewoon geen geld voor vragen of een kleine bijdrage.

Het is natuurlijk een ander verhaal als je bij aanvang van de samenwerking bepaalde afspraken maakt. Het kan niet zo zijn dat je afgesproken hebt dat je niet buiten gaat rijden, maar dat dan wel gaat doen natuurlijk. Dan is het aan jou, als bijrijder, of je daar wel of niet instapt. Aan afspraken die je samen van te voren maakt, daar hoor je je natuurlijk gewoon aan te houden of de constructie anders niet aan te gaan als je je daarin niet kan vinden.

Overigens sta ik nu 'aan de andere kant' en ben inmiddels zelf eigenaar van een geweldige KWPN merrie na jarenlang paarden te hebben bijgereden tegen betaling. Ik heb dus van beiden kanten ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 20:33

TeckTonie schreef:
Ladygiroc schreef:

Haha, dat was me zelfs nog niet opgevallen :')
T'ging me over dat jij niet zo kortzichtig bent.
Maar dit is gewoon nog grappiger :D

Noem je mij tussen de regels nu kortzichtig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 20:38

HalloDan schreef:
Mindim schreef:

Wat bedoel je precies met basisdingen? Ik zou als bijrijder natuurlijk niet het voerschema gaan veranderen of iets dergelijks. Maar wil ik buiten rijden dan wil ik ook buiten kunnen rijden, wil ik les rijden dan moet dat ook kunnen. Gewoon, dat je zelfstandig aan de slag kan met het paard en niet overal verantwoording voor hoeft af te leggen of dat er iemand op je vingers staat te kijken de hele tijd. (er van uitgaande dat een 9 jarige geen 150,- betaald voor een bijrijdpaard maar we het hebben over pak 'm beet 17+ met veel ervaring)

Dus in principe heeft de eigenaar dan weinig inbreng op die dag, ja.
Als je 150,- betaald, dus hier bijna helft van het stallingsgeld zo ongeveer, dan zie ik die dagen als een soort 'lease' zegmaar en kan je gewoon niet verlangen dat je alles nog helemaal zelf als eigenaar in de hand hebt. Dan moet je er gewoon geen geld voor vragen of een kleine bijdrage.

Het is natuurlijk een ander verhaal als je bij aanvang van de samenwerking bepaalde afspraken maakt. Het kan niet zo zijn dat je afgesproken hebt dat je niet buiten gaat rijden, maar dat dan wel gaat doen natuurlijk. Dan is het aan jou, als bijrijder, of je daar wel of niet instapt. Aan afspraken die je samen van te voren maakt, daar hoor je je natuurlijk gewoon aan te houden of de constructie anders niet aan te gaan als je je daarin niet kan vinden.

Overigens sta ik nu 'aan de andere kant' en ben inmiddels zelf eigenaar van een geweldige KWPN merrie na jarenlang paarden te hebben bijgereden tegen betaling. Ik heb dus van beiden kanten ervaring.

Dat bedoelde ik met basisdingen, dingen die van te voren afgesproken zijn, welke de eigenaar liever niet heeft of die gelden op zo'n dag.

Wat ik me ook af vraag trouwens, wanneer je betaald voor een bijrijdpaard, waarom men dan niet least of huurt. Lijkt me voor bijrijder als eigenaar een stuk helderder.
Ik vraag me ook af hoe de risicoverdeling dan is. Als een 'gewone'bijrijder naar buiten gaat en haar overkomt iets met het paard, ben ik als eigenaar compleet verantwoordelijk. Als de afspraak is, dat ik als eigenaar liever niet heb dat men naar buiten gaat en men doet het toch en er gebeurt iets, ben ik degene die voor alles moet opdraaien. Met een leasecontract is dat misschien te omzeilen en is de leaser in haar uren verantwoordelijk en aansprakelijk voor eventuele ogelukken. Maar ik weet niet of dat daadwerkelijk ook zo is. Misschien weet iemand daar iets meer van?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 20:40

Zolang het jouw paard is, ben je hoe dan ook verantwoordelijk.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 20:42

Ik heb ook een lease paard gehad vroeger, maar daar mocht ik verder eigenlijk niet veel mee hoor.. Was meer gewoon poetsen, rijden in de bak. En als ik mee met de groep op buitenrit wilde moest ik ook nog bij gaan betalen. Ik was verder dan ook niet verantwoordelijk voor het paard, maar daar deden die mensen heel makkelijk over, volgens mij was het meer om geld te verdienen, en verder hadden ze zich niet echt in de paarden verdiept..