bijrijders die niet willen betalen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 23:00

Juut schreef:
Had de eigenaar die bijrijder niet, dan was er een mooi bedrag neergeled voor de stalhulp.

Nee hoor, meestal heeft zo'n paard dan gewoon vrij :)*

xDressuurx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:35

Salka schreef:
Haha tja ;) verzorger ben ik zelf nooit geweest... half misschien.

Een verzorger lijkt mij iemand die voor je paard komt zorgen, voeren, borstelen, mesten, op en uit de wei halen voor het plezier om met het dier bezig te zijn. Als je zo iemand hebt (een goede dan) lijkt me dat je met een echte dierenvriend te maken heeft die voor een klein beetje plezier met je paard bereid is flink te werken.
Ik denk niet dat een verzorger plotseling kan gaan eisen dat hij/zij wil rijden. Je moet er gewoon heldere afspraken van tevoren over maken lijkt me maar ergens vind ik wel dat als een verzorger heel veel vrijwillig voor jouw paard doet (en indirect dus ook voor jou) je die wel regelmatig wat mag gunnen. Een lesje op jouw paard lijkt me dan geen oneerlijke wederdienst toch?
Ik zou zelf voor een verzorger nooit een bijdrage vragen, dus ook niet onder de 50 euro. Vind dat persoonlijk een beetje te gek voor woorden, die persoon gedraagt zich dan tenslotte toch als jouw stalhulp? En dan nog geld eraan gaan vragen? :S

Ik ben het eens met dit verhaal hierboven.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: bijrijders die niet willen betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:02

Ik ga ook nog eens reageren, ik zit nu zelf in een situatie die ik te raar vind.
Ben verhuist naar belgie, en echt hé. Ik zat eens te kijken, ze zoeken hier enkel mensen voor halve stal. Mag je 150 euro in de maand betalen om andermans knol te trainen. (Zo'n paard word dan aangeboden als dressuurpaard, leerpaard, dus oké dan wil ik mischien best betalen, als ik er echt wat van leren kan. Wat staat er dan op de foto? Een lelijke in de krul getrokken tuiger ofzo. Jaaa daaaag!)

Stel ik ben een jonge onervaren doos wiens handje je nog moet vasthouden, oké dan kan ik me voorstellen dat je wat betaald, voor lesjes ofzo. Maar bij voorbaat al een vast bedrag hebben?
En nee ik ben ook geen grand prix ruiter, maar ik steek wel de handen uit de mouwen op stal, kan zelfstandig een paard verbeteren door juiste training, zal twee keer per maand les pakken. Is dat dan soms niet goed genoeg? Vind het echt bizar joh...

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:33

ben het helemaal met Salka eens!

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:25

nou weetje, ik vind het ligt er aan. alles wat je opnoemt is best wel luxe. binnenbak een bos. maar aan de andere kant, ik heb een verzorgpony, waarmee ik ook alles mag maar idd niet iedere week mee op wedstrijd. maar ik betaal daar helemaal niks voor. ik mag gebruik maken van hun trailer.. (paarden staan dan ook wel aan huis). maar voor de rest heb ik een bak die in de winter modder of hard is en alleen maar op de dijk kan stappen. eigelijk vind ik als je al die dingen hebt. dat 100 echt niet veel is voor wat jij bied!

maar ook vind ik dat als je een paard aanschaft dat je zelf de kosten moet nemen, want het is wel JOU paard

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:43

Ik heb zelf ook een aantal bijrijdpaarden gehad waar ik niet voor hoefde te betalen.
Allemaal relaxt natuurlijk maar ik had het ook niet erg gevonden als ik er wel wat voor had moeten betalen.
Als je op een manege rijd moet je ook geld betalen om je uurtje te mogen rijden. Dus zo gek vind ik het niet als de eigenaar er geld voor vraagt.

Hij/zij vertrouwd wel zn paard aan jou toe.

cass1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 20:27

ik heb een verzorgpony en hoef er niet voor te betalen, puur omdat de eigenaar er geen tijd voor heeft en het belangrijk vind dat haar haffie genoeg aandacht en beweging krijgt(ik ken haar ook persoonlijk) dus geld maakt voor haar niet uit, ik ben niet te beroerd om iets mee te betalen maar echt niet veel het is en blijft haar paard, wij kunnen ook zomaar aan de kant gezet worden natuurlijk als we niet meer nodig zijn.

Ik snap dat je er geld voor vraagt, maar ik snap ook goed dat ze niet mee willen betalen

Als een bijrijdster goed voor je paard zorgd en dezelfde ideeen heeft over je paard dan staat dat toch voorop?

Kiki_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 22:54

Johnie schreef:
Allemaal relaxt natuurlijk maar ik had het ook niet erg gevonden als ik er wel wat voor had moeten betalen.
Als je op een manege rijd moet je ook geld betalen om je uurtje te mogen rijden. Dus zo gek vind ik het niet als de eigenaar er geld voor vraagt.

Hij/zij vertrouwd wel zn paard aan jou toe.

Hier ben ik het wel mee eens, als je op een manege rijd betaal je zo 60 euro per maand als je op een goede manege zit en 1x in de week lest. Ik betaal voor mijn paard ook stalling per maand, en ik mest zelf ook uit. Als ik iemand mijn paard laat 'verzorgen' (vind eigenlijk ook niet dat ik het zo kan noemen, aangezien diegene dan ook mag rijden/springen/buitenrijden, wat diegene ook maar wil) dan mag diegene daar best ook iets voor over hebben.
Ander verhaal vind ik het als je een bijrijder hebt die jouw paard echt traint en beter maakt voor de sport, dan is dat eigenlijk weer hetgene wat je ervoor terug krijgt (ipv geld).
Als ik mijn eigen paard nu zou kunnen 'verzorgen' voor bijv. 3/4 dagen in de week, zonder geld te betalen, zou ik het wel weten..

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 11:42

Kiki_S schreef:
als je op een manege rijd betaal je zo 60 euro per maand als je op een goede manege zit en 1x in de week lest.

Als je op een manege lest krijg je les en huur je een paard. Zo'n manege (onder)houdt meerdere paarden speciaal voor dat doel.

Mensen die hun paard verhuren, daar vind ik niets mis mee. Mits ze dat zo aangeven en zich dan ook aan de wetgeving houden daaromtrent. Maar zo gaat het meestal niet. Vaak is er zelfs sprake van mensen die hun paard illegaal verhuren tegen een prijs die vergelijkbaar is met lessen op een manege.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 11:45

Kiki_s: Dat vind ik dus het punt. Er word op voorhand al een bepaald bedrag gevraagd, echt raar vind ik dat.
Zoveel keer in de maand lessen, dat vind ik geen vreemde voorwaarde, daar hebben we allemaal wat aan.
Maar 100 euro in de maand om een jong paard te rijden nee sorry, dacht ik effe niet. Dat is namelijk het verschil met de manege, ik zal er ff van uit gaan dat daar jij het bent die wat leert, vaak ten koste van het paard. Met een bijrijdpaard ga ik ervanuit dat jij het paard wat leert. Althans, in mijn geval is dat vaak zo.

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 11:53

xDressuurx schreef:
Salka schreef:
Haha tja ;) verzorger ben ik zelf nooit geweest... half misschien.

Een verzorger lijkt mij iemand die voor je paard komt zorgen, voeren, borstelen, mesten, op en uit de wei halen voor het plezier om met het dier bezig te zijn. Als je zo iemand hebt (een goede dan) lijkt me dat je met een echte dierenvriend te maken heeft die voor een klein beetje plezier met je paard bereid is flink te werken.
Ik denk niet dat een verzorger plotseling kan gaan eisen dat hij/zij wil rijden. Je moet er gewoon heldere afspraken van tevoren over maken lijkt me maar ergens vind ik wel dat als een verzorger heel veel vrijwillig voor jouw paard doet (en indirect dus ook voor jou) je die wel regelmatig wat mag gunnen. Een lesje op jouw paard lijkt me dan geen oneerlijke wederdienst toch?
Ik zou zelf voor een verzorger nooit een bijdrage vragen, dus ook niet onder de 50 euro. Vind dat persoonlijk een beetje te gek voor woorden, die persoon gedraagt zich dan tenslotte toch als jouw stalhulp? En dan nog geld eraan gaan vragen? :S

Ik ben het eens met dit verhaal hierboven.

Inderdaad,

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 11:59

Miss_Malfoy schreef:
Kiki_s: Dat vind ik dus het punt. Er word op voorhand al een bepaald bedrag gevraagd, echt raar vind ik dat.
Zoveel keer in de maand lessen, dat vind ik geen vreemde voorwaarde, daar hebben we allemaal wat aan.
Maar 100 euro in de maand om een jong paard te rijden nee sorry, dacht ik effe niet. Dat is namelijk het verschil met de manege, ik zal er ff van uit gaan dat daar jij het bent die wat leert, vaak ten koste van het paard. Met een bijrijdpaard ga ik ervanuit dat jij het paard wat leert. Althans, in mijn geval is dat vaak zo.

en als je nu gewoon een paard wil waar je lekker recreatief mee wil rijden,maar niet op een manege met begeleiding op de buitenrit wil?
deze `soort`bijrijdsters heb ik jaren gehad
ze wilden geen les en ook niet met een groep op de buitenrit
maar een soort van `eigen`paard,maar niet de volle kosten en alle andere rompslomp

mijn bijrijdsters hadden daar wel een bijdrage voor over.

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 12:03

Maar ik moet zeggen, het ligt er aan als je nou voor een les moet betalen en je geen trailer hebt en die dus moet gaan huren of kopen(bijvoorbeeld) dan zou ik ook niet op les willen.. Aan de andere kant, ik heb nu al meer dan 2 jaar geen les meer gehad en het lijkt me toch wel fijn om weer is wat bijgebracht te worden.

Qilan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 16:37

Mijn moeder deed ook zo moeilijk, jha je helpt hun togh enso. Maar je mag het als je eigen beschouwen en er alles mee doen (althans bij de meeste) en op de manege help je hun togh ook door te poetsen en beweging te geven?

Nu heb ik dus een lease-haflinger, waar ik op zig alles mee mag doen, alleen ga ik niet op wedstrijd (geen idee of dat ooit is zou mogen). Maar daar is Fanta geen type voor :} Lijkt me wle super gaaf voor endurance wedstrijd maargoed :P. Ik betaal nu 75 euro, heb ik een butienbak voor, wordt gevoerd en uitgemest, mag spullen in de kast dumpen zeg maar :P. En kan op zig nog best lekker butienrijden, zit op ongeveer 1,5 uur afstand van het strand en leuk bos.strandje :).

x

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 10:36

@Mirgino: Als dat betekend dat hun met een lang teugeltje door het bos hobbelen, en jij de dag erna alles weer recht mag zetten in de bak, dan zou ik idd geld vragen.
En anders, als jij helemaal niet rijd, zouden ze van mij les moeten pakken en een x aantal keer in de week dressuur moeten doen. Om te voorkomen dat het paard scheef word etc.
Ik zou dan niet laten betalen, ik vind een scheef paard een sneu iets, dat moet gewoon voorkomen worden. Dus: Ja je mag gratis rijden, maar dan wel onder mijn voorwaarden, besteed dat geld maar aan lessen.

Maar ik geef het maar op denk ik, is hier onmogelijk iets te vinden.
Ik spaar dus mooi nog even door en koop wel een eigen paard. Ja dan ben ik duurder uit, maar kan ik wel alles zelf bepalen wat er mee gebeurd. :)

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 14:18

Ik zie vaak dat mensen een verzorger zoeken, en die verzorger mag dan niet alleen rijden, of mag maar 2 dagen in de week rijden. Of verzorger mag niet gaan wandelen, en moeten voor alles toestemming vragen. Ik begrijp dit wel hoor (zelf eigenaar zijnde), maar ik vind niet dat je dan geld mag vragen.
Als de verzorger geld betaalt voor jouw paard, dan vind ik dat hij/zij recht heeft om mee te beslissen over het paard. Dan kan je niet zeggen dat ze bepaalde dingen niet mogen of toestemming moeten vragen.
Is het een beetje te verstaan zo?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 21:11

renatevb schreef:
Ik zie vaak dat mensen een verzorger zoeken, en die verzorger mag dan niet alleen rijden, of mag maar 2 dagen in de week rijden. Of verzorger mag niet gaan wandelen, en moeten voor alles toestemming vragen. Ik begrijp dit wel hoor (zelf eigenaar zijnde), maar ik vind niet dat je dan geld mag vragen.
Als de verzorger geld betaalt voor jouw paard, dan vind ik dat hij/zij recht heeft om mee te beslissen over het paard. Dan kan je niet zeggen dat ze bepaalde dingen niet mogen of toestemming moeten vragen.

Vindt ik niet hoor. Als eigenaar blijf je gewoon verantwoordelijk als een verzorger de weg op gaat dan ben je als eigenaar gewoon verantwoordelijk voor wat het paard uitvreet.
Het is niet omdat je betaald je daarom ook zeggeschap moet hebben. Je mag zeker je mening geven maar ik vindt het te ver gaan, om te zeggen dat als iemand betaald die zelf zonder toestemming alles zou mogen.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:17

Ik heb straks ook een bijrijdster nodig. Maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het best moeilijk vindt om mijn paard 'los' te laten... :)

Kiki_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 20:20

Miss_Malfoy schreef:
Dat is namelijk het verschil met de manege, ik zal er ff van uit gaan dat daar jij het bent die wat leert, vaak ten koste van het paard. Met een bijrijdpaard ga ik ervanuit dat jij het paard wat leert. Althans, in mijn geval is dat vaak zo.

Hier ben ik het niet mee eens, ik heb gewoon een goed paard, wat kan springen/dressuren etc. Als je zelf wat rijervaring hebt kun je van elk paard nog wel wat leren denk ik, dus niet alleen van manegepaarden. Ik zoek ook geen bijrijder om mijn paard wat te leren, maar omdat ik zelf te weinig tijd heb om haar te rijden, dus echt als 'bijrijder'. En op mijn verenging kun je gewoon ook lid worden en les rijden, dus dan heb je alles in 1 :).
Maar zoals jij zelf al zegt; in jouw geval is dat vaak zo dat jij het paard iets leert. Dan vind ik het betalen dus ook al een ander verhaal (zei ik ook in mijn eerste bericht geloof ik). Als iemand jou 'inhuurt' om zijn/haar paard iets te leren en dus beter te maken, lijkt het mij ook niet logisch dat je 100 euro per maand moet betalen.

duveltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 20:53

Tigra_ schreef:
renatevb schreef:

Vindt ik niet hoor. Als eigenaar blijf je gewoon verantwoordelijk als een verzorger de weg op gaat dan ben je als eigenaar gewoon verantwoordelijk voor wat het paard uitvreet.
Het is niet omdat je betaald je daarom ook zeggeschap moet hebben. Je mag zeker je mening geven maar ik vindt het te ver gaan, om te zeggen dat als iemand betaald die zelf zonder toestemming alles zou mogen.

ik vindt zelf het paard is van een ander en hij of zij is en blijft de eigennaar ook al betaal je voor je verzorg paard.
maar je kan wel afspraken maken van wat wel en niet mag dan weten ze meteen waar ze aan toe zijn

DieselVince

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:47

ik vindt het heel normaal om te betalen, in eerste instantie wilde ze zelf niet maar ik heb er op aan gedrongen..Voor niets gaat de zon op. Het schept toch een andere band als je mee betaald, gelijkwaardiger..
daarnaast koop ik alles wat ik maar denk nodig te hebben zelf...

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 09:16

Ik vind het een beetje dubbel, wel of niet betalen. Aan de ene kant helpen ze jou en aan de andere kant bied je hun een paard die ze als "eigen" mogen beschouwen. Wel denk ik dat wanneer een bijrijder betaald ze wel meer serieus zijn. Een bijrijder/verzorger willen vaak alleen de lusten en niet de lasten. Terwijl je zelf als eigenaar wel de lusten maar ook de lasten hebt, en dan bedoel ik geen da kosten.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 09:47

Ik vind dat je een paard of pony niet perse gratis ter beschikking hoeft te stellen.
Het hangt erg van de situatie af of ik een bijdrage zou vragen.

Vorig jaar hadden we een pas beleerde Haflinger staan, we hadden toen best belangstelling voor een bijrijder omdat we meerdere paarden in training hadden staan.
Als ik daar een geschikte ruiter voor had weten te vinden (iemand die het paard kan verbeteren) dan had ik uiteraard geen vergoeding gevraagd. Ik had er zelfs een kleine beloning tegenover willen zetten, bijv. een bepaald percentage bij verkoop voor de bijrijder.

Maar hebben we het over een brave goed doorgereden pony, dan kan het best een ander verhaal worden.
Tenzij degene niet alleen komt om te rijden maar ook vrijwel dagelijks (weer of geen weer, zomer of winter) komt helpen met alle klussen die er gedaan moeten worden.
En dan bedoel ik niet de klusjes zoals de pony uit de weide halen, de wasplaats even aanvegen en mest uit de rijbak halen, dat is immers niet meer dan normaal.

De hoogte van de vergoeding hangt van allerlei factoren af.
Een pony ergens achteraf in een weide is natuurlijk anders dan een pony op een luxe pensionstal.
Als je alleen in de bak mag rijden dan is het anders dan een pony die je mee mag nemen op buitenrit, naar les of wedstrijd.

Omdat je als bijrijder geen zeggenschap hebt over het paard zou ik persoonlijk nooit de helft van alle kosten willen betalen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:11

Kiki_S: Dan vind ik het op zich wel redelijk ja. Dat soort paarden reed ik ook wel, maar dan in ruil voor flink wat stallen uitmesten enzo. Maar vaak werden uiteindelijk zowel ik als paard er dan beter van.

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:50

Miss_Malfoy schreef:
Dat is namelijk het verschil met de manege, ik zal er ff van uit gaan dat daar jij het bent die wat leert, vaak ten koste van het paard. Met een bijrijdpaard ga ik ervanuit dat jij het paard wat leert. Althans, in mijn geval is dat vaak zo.

Hier ben ik het niet mee eens. Ik heb nooit op een manege gereden. Ik ben dus ook onwijs blij met de kansen die ik gekregen heb. Want ik heb ook nooit hoeven betalen voor verzorgpony's.
Ik rijd sinds een tijdje op wat arabieren. samen met de eigenaar buitenrit. Af en toe les van de eigenaresse, zodat ik ook bij leer. (paard kan meer dan ik) ze wonen aan de rand van het bos. ze hebben eenbak. Ik vind dat een super mooie kans.

Verder verzorg ik ook al heel lang een andere pony (zo'n anderhalf jaar.) alles gaat in overleg. maar ondertussen is er zoveel vertrouwen dat er vaak gezegt word : Doe maar wat jou goed lijkt. (ik hoef de pony niet te 'delen' met andere verzorgsters. De eigenaar zelf doet er ook niets meer mee.) Ook weer een enorm mooie kans. Maar ervoor betalen? Weet niet of ik dat zou doen. Maar misschien ligt dat ook aan de regio waarin je zoekt?