Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Liesjeex schreef:jaa hihi laat alles weten !
en als zij het alleen voor het rijden doet, wat is het probleem daarvan ?
niet iedereen houdt van poetsen en dat soort dingen (horen er natuurlijk wel bij maar je hoeft er geen fan van te zijn)
Deetjeeuh schreef:Chouchou, als het je echt alleen om de vooruitgang gaat moet je bij een heel goed iemand les nemen op zijn/haar paard.
Chouchou schreef:Deetjeeuh schreef:Chouchou, als het je echt alleen om de vooruitgang gaat moet je bij een heel goed iemand les nemen op zijn/haar paard.
Nah niet per se, je gaat niet alleen vooruit van een toppaard met top instructie. Ik heb toen ik 15 was de overstap gemaakt van manege naar verzorgpony omdat ik het wekelijkse rondje op steeds weer een ander paard niet meer zo leuk vond. Je leert erg veel van een privé paard, met of zonder instructie. Ook recreatieve ritjes in het bos leer je van
En het ging mij er niet alleen om mijzelf rijtechnisch te verbeteren hoor, natuurlijk leer je van een verzorgpony in verhouding nog het meest van de dingen om het rijden heen. Daar werd op mijn manege nooit aandacht aan besteed, want daar neem je het paard van de vorige les gewoon over en moet je na jouw les misschien wel weer aan iemand anders doorgeven, aan leren over verzorging kwam ik op de manege niet echt toe. Poetsen en opzadelen kon ik wel, ik wist dat ze hooi en biks kregen en ik wist dat de automatische drinkbakken in de winter kunnen bevriezen, maar verder heb ik alles geleerd bij verzorgpony's.
Een verzorgpony is een mooie tussenstap van manege naar eigen paard, maar dan vind ik wel dat die verzorgpony een beetje moet matchen aan hoe je eigen paard zal worden later. Als je altijd shetlanders hebt verzorgd en vervolgens wel een groot rijpaard wil van jezelf, denk ik dat je op dat gebied nog te kort komt als je verder alleen manegepaarden onder het zadel gewend bent.
shaddiefan schreef:Ja maar i.p.v en les op vp en op manege kan je zo'n beesie ook gew mee naar de manege nemen
chelle_dora schreef:Loes, dat klopt ook helemaal wat je zegtwaar ik zelf echter op doel (en tegenaan loop op het moment) is dat bijvoorbeeld bij blessure van het dier, als er dan 1 dag niet gereden kan worden of 2/3 dat zo iemand dan toch wel op komt dagen ondanks dat er die dag even niet gereden kan worden en er wel voor zorgt dat zo'n dier de aandacht krijgt en een schone stal. Verzorging dus niet alleen als in poetsen, maar ook in de slechte tijden voor het dier klaar staan en je inzetten
![]()
En dan heb ik het dus niet over als het dier helemaal niet meer gereden kan worden en je bent er puur voor het rijden, maar dus de gevallen waar het even of een enkele keer niet meer kan. Er zijn ook genoeg eigenaren die dan zelf de rem erop zetten en tegen de verzorger/bijrijder aangeven dat er niet meer gereden kan worden en of het niet fijner is om een ander dier te zoeken, maar voor 3x even niet kunnen rijden zijn er dus ook genoeg die dan zeggen dat ze 'altijd' komen, maar uiteindelijk het dus op die manier mooi laten afweten
Chouchou schreef:chelle_dora schreef:Loes, dat klopt ook helemaal wat je zegtwaar ik zelf echter op doel (en tegenaan loop op het moment) is dat bijvoorbeeld bij blessure van het dier, als er dan 1 dag niet gereden kan worden of 2/3 dat zo iemand dan toch wel op komt dagen ondanks dat er die dag even niet gereden kan worden en er wel voor zorgt dat zo'n dier de aandacht krijgt en een schone stal. Verzorging dus niet alleen als in poetsen, maar ook in de slechte tijden voor het dier klaar staan en je inzetten
![]()
En dan heb ik het dus niet over als het dier helemaal niet meer gereden kan worden en je bent er puur voor het rijden, maar dus de gevallen waar het even of een enkele keer niet meer kan. Er zijn ook genoeg eigenaren die dan zelf de rem erop zetten en tegen de verzorger/bijrijder aangeven dat er niet meer gereden kan worden en of het niet fijner is om een ander dier te zoeken, maar voor 3x even niet kunnen rijden zijn er dus ook genoeg die dan zeggen dat ze 'altijd' komen, maar uiteindelijk het dus op die manier mooi laten afweten
Het blijft alleen wel lastig als verzorger waar je die grens trekt bij een blessure. Ik denk dat iedereen het geduld wel heeft om even drie keer niet te kunnen rijden, maar wat als het een maand duurt, of twee? Of een half jaar? Of nog langer? Mijn eerste verzorgpony was voor veel dingen gevoelig en had longproblemen, iets wat een tijdje goed kon gaan maar daarna inhield weer 2 maanden alleen even wandelen. Zo ging het up en down en ik heb meerdere keren in twijfel gezeten om toch verder te zoeken, want nu kwam er niet veel meer terecht van het bijrijden, waar ik voor kwam. Uiteindelijk heb ik die verzorgpony verloren omdat ze ging verhuizen en dus niet omdat ik besloot weg te gaan, maar ik vond dat zelf als verzorger wel lastig om te bepalen hoe lang je moet wachten op een paard waarvoor je in eerste instantie kwam om te rijden.