Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Liesjeex

Re: Ook zo moeilijk om een verzorgpony te vinden? #1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 19:25

jaa hihi laat alles weten !
en als zij het alleen voor het rijden doet, wat is het probleem daarvan ?
niet iedereen houdt van poetsen en dat soort dingen (horen er natuurlijk wel bij maar je hoeft er geen fan van te zijn)

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 19:27

Ik kom me ook even mengen :o

Ik zou als eigenaar niet blij zijn met een verzorgster/bijrijdster bij wie het alleen om het rijden gaat :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 19:28

Liesjeex schreef:
jaa hihi laat alles weten !
en als zij het alleen voor het rijden doet, wat is het probleem daarvan ?
niet iedereen houdt van poetsen en dat soort dingen (horen er natuurlijk wel bij maar je hoeft er geen fan van te zijn)

Het lijkt zo dat ze alleen maar wil rijden en niet voor een zieke pony wil zorgen. Elke post gaat over rijden, dat is niet het enige waar de paardenhobby om draait.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 19:29

Als je alleen wilt rijden is dat toch niet zo erg? Als je maar netjes met het paard en spullen omgaat en klusjes doet op stal etc. Maar je moet niet opeens niet meer komen omdat je even niet kan rijden.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 19:53

Lienieminie zegt in haar laatste post toch dat ze ondanks dat haar verzorgpony geblesseerd is, nog wel een aantal keer per week komt? Dus snap de ophef niet helemaal dat het haar alleen om het rijden gaat.
En al zou het haar wel alleen om het rijden gaan, so what? Ik zou ook geen pony willen verzorgen waar ik niet op kan rijden. Ik vind het goed om er klusjes naast te doen en ook andere dingen naast rijden vind ik leuk om te doen, maar ik zou zelf geen pony verzorgen waar ik niet op kan/mag rijden. Ik zou mezelf namelijk ook willen verbeteren op rijtechnisch niveau, dat gaat niet met wandelen en poetsen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 19:56

Ik kom me ook eventjes in de discussie mengen.

Dit is niet als een persoonlijke aanval bedoelt maar je moet je er echt wel bewust van zijn.
Ik dacht vroeger ook, als ik maar kon poetsen en tutten alles prima, maar ben er met de tijd achter gekomen dat ik toch sneller voor een paard kies dat ik wel kan rijden ipv alleen maar poetsen.

Ik heb nu twee verzorgpaarden, op de eerste, Bayron, heb ik pas twee keer gereden. Een keer op de dag van de kennismaking en daarna had hij steeds iets aan zijn benen, waardoor hij zes weken stil stond, en een keer nu afgelopen weekend, alleen maar stap om het op te bouwen. Geen haar op mijn hoofd dat eraan gedacht heeft om weg te gaan omdat ik niet kon rijden, het is een schat van een paard en ik zal als het kan nog vele jaren voor hem zorgen.

De tweede, Tara, kon in het begin helemaal niet gereden worden. Tuurlijk, ik kon er zonder zadel eventjes opkruipen (tuig lag toen nog bij de eigenaresse thuis), maar madam zet echt geen ene stap als ze je niet kent of leider genoeg vindt, dat merk je snel genoeg. Daarom heb ik haar ook de eerste vijf weken alleen maar verzorgt, en een wandelingetje met haar gemaakt. Je leert zo, vind ik zelf, het paard nog meer beschouwen als vriend en niet als "werktuig" dat wel even onder je danst voor je eigen plezier, zoals ik soms op de manege zie. Zo heb ik met Tara een sterkere band dan met Bayron, waarschijnlijk deels omdat ze mij heeft leren kennen en niet het werk wat ik haar vanaf de eerste seconde liet doen.

Nogmaals, dit is geen kritiek op jou, en ik zeg ook niet dat jij zo egoïstisch met de paarden om gaat, zo'n gevoel geeft het helaas wel. Dit is puur en alleen maar eigen ervaring. Ik ben een keer zo dom geweest om ook alleen een paardje voor het rijden te verzorgen, die heeft me er op buitenrit af gegooid en is keihard weggerend :wave: Ik geef dat paard ook gelijk hoor, ik zou ook niet bij iemand blijven die me alleen maar keihard laat werken.

Daarnaast, bedenk je goed of je er écht de tijd voor hebt. Ik ben al snel tussen de 3 en de 5 uur kwijt aan twee paarden die op dezelfde stal staan. Ik weet dat het fantastisch klinkt maar doe het jezelf niet aan als het tijdelijk is, je vormt toch een band die je dan, in het ergste geval, moet laten gaan.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 20:17

Als eigenaar zijnde stel ik het op prijs als mensen in goede en slechte dagen blijven komen. Bij mij mag veel (longeren, vrijheidsdressuur, wandelen of mennen) Maar als een pony geblesseerd is, hoort ervoor zorgen er mijns inziens ook bij. Helaas merk ik dat dit voor vele niet geldt. Mijn huidige verzorger een volwassen vrouw is sinds een week of 10 niet meer geweest omdat het mennen nu even stil ligt, ik baal hiervan aangezien ze eerder juist aangaf extra te komen nu ik zwanger ben. Ik had een van de 2 pony's geblesseerd en zij kon maar een keer per week met ze aan het werk, toen de keuze gemaakt even op rust qua mennen en dan weer oppakken als zij meer tijd heeft en ponylief beter is. Maar niet mennen betekend bij haar ook niet poetsen of tutten. Gelukkig heb ik een lieve moeder die de dagelijkse zorg van mij overneemt. Vandaar dus wel ook mijn oproep hier in het topic, als iemand nog iemand kent in Landgraaf die het leuk zou vinden de shetten met aandacht te verwennen en dan over een week of 8 ook weer actief te mennen (nu al wandelen en zo is geen probleem) dan hoor ik daar graag van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 20:52

Chouchou, als het je echt alleen om de vooruitgang gaat moet je bij een heel goed iemand les nemen op zijn/haar paard. :)

Inderdaad, rijden is heerlijk en ik mis het ook wel. Maar nog veel meer mis ik de ontspanning van het bij de paarden zijn. Gewoon even rusten, lekker knuffelen. Genieten van het moment, het (meestal) mooie weer en een heerlijk dier om mee samen te werken. Dat doe ik dan ook nog liever op de grond. Kijken hoe een paard op je reageert, een band opbouwen etc. Het is zoveel meer waard als je een band hebt kunnen opbouwen, vind ik.
Zelf kan ik echt genieten van het in de wei zitten, een grazend paard naast je en gewoon wat aaien en knuffelen. Dat is voor mij veel meer waard dan rijden. :) Tenminste, liever iets waar ik mee begin. Band opbouwen, en vanaf de grond eventueel later door naar de rug/aangespannen.

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 21:10

Ah mn verzorg shettie mag nie meer op de grote wei. Anders raakt ie hoefbevangen. Btw rijd er niet oP dan kan ik meelopen haha.veel wandelen anders verveeld ie zich

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 21:53

Deetjeeuh schreef:
Chouchou, als het je echt alleen om de vooruitgang gaat moet je bij een heel goed iemand les nemen op zijn/haar paard. :)

Nah niet per se, je gaat niet alleen vooruit van een toppaard met top instructie. Ik heb toen ik 15 was de overstap gemaakt van manege naar verzorgpony omdat ik het wekelijkse rondje op steeds weer een ander paard niet meer zo leuk vond. Je leert erg veel van een privé paard, met of zonder instructie. Ook recreatieve ritjes in het bos leer je van :)
En het ging mij er niet alleen om mijzelf rijtechnisch te verbeteren hoor, natuurlijk leer je van een verzorgpony in verhouding nog het meest van de dingen om het rijden heen. Daar werd op mijn manege nooit aandacht aan besteed, want daar neem je het paard van de vorige les gewoon over en moet je na jouw les misschien wel weer aan iemand anders doorgeven, aan leren over verzorging kwam ik op de manege niet echt toe. Poetsen en opzadelen kon ik wel, ik wist dat ze hooi en biks kregen en ik wist dat de automatische drinkbakken in de winter kunnen bevriezen, maar verder heb ik alles geleerd bij verzorgpony's.

Een verzorgpony is een mooie tussenstap van manege naar eigen paard, maar dan vind ik wel dat die verzorgpony een beetje moet matchen aan hoe je eigen paard zal worden later. Als je altijd shetlanders hebt verzorgd en vervolgens wel een groot rijpaard wil van jezelf, denk ik dat je op dat gebied nog te kort komt als je verder alleen manegepaarden onder het zadel gewend bent.

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 22:17

Chouchou schreef:
Deetjeeuh schreef:

Nah niet per se, je gaat niet alleen vooruit van een toppaard met top instructie. Ik heb toen ik 15 was de overstap gemaakt van manege naar verzorgpony omdat ik het wekelijkse rondje op steeds weer een ander paard niet meer zo leuk vond. Je leert erg veel van een privé paard, met of zonder instructie. Ook recreatieve ritjes in het bos leer je van :)
En het ging mij er niet alleen om mijzelf rijtechnisch te verbeteren hoor, natuurlijk leer je van een verzorgpony in verhouding nog het meest van de dingen om het rijden heen. Daar werd op mijn manege nooit aandacht aan besteed, want daar neem je het paard van de vorige les gewoon over en moet je na jouw les misschien wel weer aan iemand anders doorgeven, aan leren over verzorging kwam ik op de manege niet echt toe. Poetsen en opzadelen kon ik wel, ik wist dat ze hooi en biks kregen en ik wist dat de automatische drinkbakken in de winter kunnen bevriezen, maar verder heb ik alles geleerd bij verzorgpony's.

Een verzorgpony is een mooie tussenstap van manege naar eigen paard, maar dan vind ik wel dat die verzorgpony een beetje moet matchen aan hoe je eigen paard zal worden later. Als je altijd shetlanders hebt verzorgd en vervolgens wel een groot rijpaard wil van jezelf, denk ik dat je op dat gebied nog te kort komt als je verder alleen manegepaarden onder het zadel gewend bent.

Ja indd maar alleen Ik debk dat je naast een verzorgpony ook wel op de manege moet blijven rijden als je je vp kwijt raakt heb je nog wat

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 22:33

Een manege is duur. Niet iedereen kan naast lessen op een verzorgpony ook manegelessen betalen

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 07:44

Hoezo ik ga echt niet voor een verzorgpony betalen hoor. En lessen kan je toch opdie pony doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 07:54

Jij leest niet goed.

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 08:12

shaddiefan schreef:
Hoezo ik ga echt niet voor een verzorgpony betalen hoor. En lessen kan je toch opdie pony doen

Lees eens goed wat ik zeg.

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 09:10

Ja maar i.p.v en les op vp en op manege kan je zo'n beesie ook gew mee naar de manege nemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:02

shaddiefan schreef:
Ja maar i.p.v en les op vp en op manege kan je zo'n beesie ook gew mee naar de manege nemen

Ja, want jij denkt dat dat van iedere eigenaar mag? Heb je zelf een verzorgpony of eigen pony met verzorgster? ;) Je laat echt niet zomaar iedereen met je pony 'even gewoon' naar de manege gaan. Niet iedereen staat met de pony op dezelfde manege als waar jij lest.

Wat betreft de discussie persoonlijk naar linnimienie; ik heb over LM zo mijn twijfels, dus op haar persoonlijk zal ik me maar niet richten, maar om even vanaf de eigenaren kant toe te lichten;

ik heb ook een hele tijd bedacht ; ach, de verzorging komt wel.. De verzorging doen ze later vast wel.. De verzorging maakt niet uit, gewoon poetsen en rijden en dan doe ik zelf de rest wel.

Helaas merk je dan wel dat veel verzorgsters/bijrijdsters érg makkelijk worden en van dat idee ben ik dus afgestapt. Als je wilt rijden, zal je moeten verzorgen ook. Wat een moeite is het nou om even wat drollen uit de stal te halen, of in de winter even het dier buiten te zetten? Dat je dan even op stal 'niks' aan het doen bent?

Als je geen fan bent van poetsen, dan kan je in mijn ogen beter op je manegepony blijven rijden. Poetsen hoort erbij. Een paard maakt zich graag vies, gaat rollen in zand, en als je dan direct zonder te poetsen een zadel of een deken erop gooit, gaat dat schuren, en dat zorgt voor open wonden. Een vieze stal kan leiden tot hoefproblemen bijvoorbeeld omdat de stal te nat/te vies is. Als besluit op 2 dagen voor een pony te zorgen, moet je dat ook wel doen natuurlijk. Niet alleen voor de eigenaar, maar ook voor het paard; ik neem aan dat je de volgende week nog steeds op het dier wil rijden, maar op een ziek & vies dier kan je niet rijden.

Het argument 'als je je vp kwijt raakt' kan zoveel factoren hebben. Maar kijk als verzorgster allereerst naar je éigen aandeel als je je verzorgpony 'kwijt raakt'. Kijk naar je eigen houding, wat heb jij bijgedragen aan de verzorging en afspraken of heb je juist heel veel afspraken laten verslonzen en laten liggen?

Als jij duidelijke afspraken hebt en je komt ze ook gewoon na, raak je echt niet zomaar je verzorgpony kwijt. Tenzij de eigenaar aangeeft om het zelf weer op te gaan pakken natuurlijk.

Maar ook ik ben van mening; wil je rijden, dan dien je ook iets met het dier op te bouwen. En dat betekent dus ook drogen als het regent onder een dekentje, wat drollen eruit halen en (wat vervelend) het dier poetsen en vertroetelen. Als je dat niet wil, kan je beter gaan fietsen. Scheelt onderhoud.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 12:06

Ik heb juist een eigenaar die wilt dat ik rijd. Ze heeft liever dat ik der rijd dan dat ik de stal doe (nu staan wij op volpension maar dat terzijde).
Natuurlijk poets ik wel goed enzo, maar uiteindelijk ben ik er om van Tess te genieten en der te rijden. Ik heb de fout gemaakt door te denken: ach als ik niet kan rijden, maakt niet uit, poetsen en tutten is ook leuk!
Maar daar ben ik mezelf toch flink in tegengekomen, en heb ik besloten om een paard of pony te zoeken om echt bij te rijden, en niet om bijvoorbeeld alleen te verzorgen.
ik zou als eigenaar juist die eerlijkheid heel belangrijk vinden, in plaats van iemand die zegt dat het oké is en uiteindelijk weg gaat omdat het "toch niet helemaal is wat ze zoekt, omdat ze eigenlijk toch wilt rijden".
Ik zeg niet dat iemand van jullie dit doet, maar dit is mijn ervaring als verzorgster.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 12:12

Loes, dat klopt helemaal wat je zegt, en het is ook niet raar dat een eigenaar wil dat je rijd. De paarden hebben nou eenmaal ook hun beweging nodig en Bayron, mijn verzorgpaard, kan heeeel erg druk worden als ie niet mag lopen. (Heb het gemerkt na 6 weken alleen maar poetsen, hij had ECHT zin om te lopen)

Die beweging kan natuurlijk ook door simpelweg longeren of wandelen, afhankelijk van hoe betrouwbaar het paard is en hoe kundig de verzorger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 12:19

Loes, dat klopt ook helemaal wat je zegt :j waar ik zelf echter op doel (en tegenaan loop op het moment) is dat bijvoorbeeld bij blessure van het dier, als er dan 1 dag niet gereden kan worden of 2/3 dat zo iemand dan toch wel op komt dagen ondanks dat er die dag even niet gereden kan worden en er wel voor zorgt dat zo'n dier de aandacht krijgt en een schone stal. Verzorging dus niet alleen als in poetsen, maar ook in de slechte tijden voor het dier klaar staan en je inzetten :j

En dan heb ik het dus niet over als het dier helemaal niet meer gereden kan worden en je bent er puur voor het rijden, maar dus de gevallen waar het even of een enkele keer niet meer kan. Er zijn ook genoeg eigenaren die dan zelf de rem erop zetten en tegen de verzorger/bijrijder aangeven dat er niet meer gereden kan worden en of het niet fijner is om een ander dier te zoeken, maar voor 3x even niet kunnen rijden zijn er dus ook genoeg die dan zeggen dat ze 'altijd' komen, maar uiteindelijk het dus op die manier mooi laten afweten :j

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:41

chelle_dora schreef:
Loes, dat klopt ook helemaal wat je zegt :j waar ik zelf echter op doel (en tegenaan loop op het moment) is dat bijvoorbeeld bij blessure van het dier, als er dan 1 dag niet gereden kan worden of 2/3 dat zo iemand dan toch wel op komt dagen ondanks dat er die dag even niet gereden kan worden en er wel voor zorgt dat zo'n dier de aandacht krijgt en een schone stal. Verzorging dus niet alleen als in poetsen, maar ook in de slechte tijden voor het dier klaar staan en je inzetten :j

En dan heb ik het dus niet over als het dier helemaal niet meer gereden kan worden en je bent er puur voor het rijden, maar dus de gevallen waar het even of een enkele keer niet meer kan. Er zijn ook genoeg eigenaren die dan zelf de rem erop zetten en tegen de verzorger/bijrijder aangeven dat er niet meer gereden kan worden en of het niet fijner is om een ander dier te zoeken, maar voor 3x even niet kunnen rijden zijn er dus ook genoeg die dan zeggen dat ze 'altijd' komen, maar uiteindelijk het dus op die manier mooi laten afweten :j

Het blijft alleen wel lastig als verzorger waar je die grens trekt bij een blessure. Ik denk dat iedereen het geduld wel heeft om even drie keer niet te kunnen rijden, maar wat als het een maand duurt, of twee? Of een half jaar? Of nog langer? Mijn eerste verzorgpony was voor veel dingen gevoelig en had longproblemen, iets wat een tijdje goed kon gaan maar daarna inhield weer 2 maanden alleen even wandelen. Zo ging het up en down en ik heb meerdere keren in twijfel gezeten om toch verder te zoeken, want nu kwam er niet veel meer terecht van het bijrijden, waar ik voor kwam. Uiteindelijk heb ik die verzorgpony verloren omdat ze ging verhuizen en dus niet omdat ik besloot weg te gaan, maar ik vond dat zelf als verzorger wel lastig om te bepalen hoe lang je moet wachten op een paard waarvoor je in eerste instantie kwam om te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:47

Chouchou schreef:
chelle_dora schreef:

Het blijft alleen wel lastig als verzorger waar je die grens trekt bij een blessure. Ik denk dat iedereen het geduld wel heeft om even drie keer niet te kunnen rijden, maar wat als het een maand duurt, of twee? Of een half jaar? Of nog langer? Mijn eerste verzorgpony was voor veel dingen gevoelig en had longproblemen, iets wat een tijdje goed kon gaan maar daarna inhield weer 2 maanden alleen even wandelen. Zo ging het up en down en ik heb meerdere keren in twijfel gezeten om toch verder te zoeken, want nu kwam er niet veel meer terecht van het bijrijden, waar ik voor kwam. Uiteindelijk heb ik die verzorgpony verloren omdat ze ging verhuizen en dus niet omdat ik besloot weg te gaan, maar ik vond dat zelf als verzorger wel lastig om te bepalen hoe lang je moet wachten op een paard waarvoor je in eerste instantie kwam om te rijden.

Daarom geef ik ook aan; een dag of 2 of 3x niet rijden. Met 'helemaal niet meer kunnen rijden' schaar ik persoonlijk dus langer dan een maand al wel onder :j Dat is natuurlijk ook gewoon een kwestie van goed overleggen met de eigenaar. :)

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 17:08

Hoi
Ik zit momenteel even in een hele moeilijke periode en heb dus niet al jullie berichten gelezen
Ik ga alleen bij de shet kijken ik weet ook dat ik te lang ben.
Maar ik mag altijd nog helpen met mennen en grondwerk dat is net zo leuk!!
Starlight laat ik echt niet zitten!! Nooit! Ik ga er minimaal 3x per week heen
Het was ook niet mijn bedoeling om een indruk te geven dat het me alleen om het rijden gaat. Het spijt me als ik die indruk heb gegeven. Ik heb na 2 maanden ook nog nooit op starlight gereden en ga er toch 3x per week heen en nu het vakantie is kom ik waarschijnlijk elke dag.

(Liever pb over wat er allemaal aan de hand is want dit is echt niet niks!)

Ik hoop dat jullie hier begrip voor hebben

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 17:26

Je hoeft je excuses niet aan te bieden voor een indruk die jij denkt te hebben gegeven, lienieminie. Je zegt toch duidelijk dat je nog een aantal keer per week naar Starlight gaat ondanks dat je niet kan rijden, dus de mensen die hier negatief op reageren hebben jouw bericht niet goed gelezen.

Weet je al wanneer je bij de shet gaat kijken? Ik denk ook dat je te groot zal zijn om te rijden, maar gelukkig vind je mennen en grondwerk ook leuk :)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 17:28

Gewoon voor de zekerheid: Mijn bericht was ook echt niet als persoonlijke aanval bedoelt hoor!

Bah... Proefwerkweek... Ik wil naar de paarden... Maarja, na de proefwerkweek kan ik lekker iedere dag naar stal gaan! De eigenaresse van Tara komt echt nauwelijks (pas twee keer geweest in de zeven weken dat ik haar verzorg, dat weet ik omdat ik de poetstas anders inpak en de poetstas altijd zo aantref) dus kan ik iedere dag met haar tutten. Moet alleen bij Bayron nog even regelen hoe en wanneer.